abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210417812
Boerenkool kan nu nog prima. En kolen voor de oogst in het voorjaar ook (al zou ik beide denk ik als plantjes kopen want al eind augustus en minder zon). En als je iets kan afdekken met zeil zou evt worteltjes okk kunnen, maar dan moet het niet te snel hard afkoelen. Dat laatste gaan wij volgend jaar pas uitproberen dus ik heb nog geen eigen ervaring. :p
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:36:53 #102
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210417994
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 12:03 schreef Phaidra het volgende:
Je bent inderdaad goed bezig @:MaJo! Leuk!

Als ik nu nog iets wil zaaien (of planten) voor wintergroente, wat zou dan aan te raden zijn? We hebben al een stuk minder zon in de tuin helaas, dus twijfel of het überhaupt succesvol zou kunnen..
Zoals @Nanuke zegt zou ik inderdaad voor boerenkool gaan. Hier begint het zelfs in de volle grond al goed te groeien. Ik heb gelezen dat het kwetsbaar kan zijn als je het rechtstreeks in de grond doet dus je zou het ook eerst in potjes voor kunnen zaaien.

Ik geloof dat spinazie ook tot september kan, dat wil ik tenminste nog gaan proberen zodra ik weer wat ruimte heb :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:45:27 #103
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210418129
De aardappelen beginnen hier in de weg te staan, ze worden zo hoog dat ze steeds omvallen (ik probeer het met stokken omhoog te houden) en ze nemen zon weg van de planten er omheen. Wat mij betreft mogen ze snel weg :@

Ik heb deze week een grote gieter aangeschaft, ik deed het nu steeds met een kindergietertje _O- Deze heeft echter zoveel kracht dat na het water geven alles plat op de grond ligt :o Is dat wel normaal? :D
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_210418626
Bedankt! Ik heb nu boerenkoolplantjes en winterbloemkool besteld. Die laatste oogst je rond april volgend jaar. Zo staat de moestuin in ieder geval niet leeg tot volgend voorjaar.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_210418669
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 12:45 schreef MaJo het volgende:
De aardappelen beginnen hier in de weg te staan, ze worden zo hoog dat ze steeds omvallen (ik probeer het met stokken omhoog te houden) en ze nemen zon weg van de planten er omheen. Wat mij betreft mogen ze snel weg :@

Ik heb deze week een grote gieter aangeschaft, ik deed het nu steeds met een kindergietertje _O- Deze heeft echter zoveel kracht dat na het water geven alles plat op de grond ligt :o Is dat wel normaal? :D
Ik zou je aardappelen gewoon een stuk snoeien. De belangrijkste groei moet toch onder de grond plaatsvinden.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:48:01 #106
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210418746
Was de afgelopen 2,5 week niet thuis. Bonen die ik eind juli heb geplant gingen me niet snel genoeg en had last van slakken. Net omgeschoffeld en bladramenas ingezaaid.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:58:18 #107
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210418847
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 13:40 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ik zou je aardappelen gewoon een stuk snoeien. De belangrijkste groei moet toch onder de grond plaatsvinden.
Is dat dan een kwestie van een paar takken weghalen of echt rigoureus een heel stuk terugsnoeien?
pi_210424903
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 12:45 schreef MaJo het volgende:

Als ze omvallen is dat een teken dat je ze kunt gaan oogsten.
Ik weet het ook niet
pi_210424927
Begint het loof ook al wat te verkleuren?
Ik weet het ook niet
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:53:34 #110
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210425941
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 22:34 schreef Dunckie het volgende:
Begint het loof ook al wat te verkleuren?
Nee totaal niet. Ik heb ook pas een paar bloemetjes gezien (en er meteen afgehaald). Zal morgen even een foto maken :)
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:23:18 #111
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_210430413
Het loof drastisch van aardappels snoeien, of überhaupt dat loof snoeien; nog nooit van gehoord. Dat is toch juist nodig voor de fotosynthese?

Wij laten loof staan en als er zieke bladeren zijn, met vlekken, dan halen we die weg. Overigens al jaren niet gehad.

Loof wordt op gegeven moment geel en sterft af. Als het afgestorven is, dan is alles klaar. Hoe snel je gaat oogsten hangt ook beetje af van of je vroege, middel of late aardappels hebt
Onze oogst viel wat tegen. Te nat, te koud, en op gegeven moment erg veel onkruid waar we niet aan toe kwamen. Er zijn veel woelmuizen / woelratten geweest die hapjes namen. Helaas.
Courgettes, wortels, bieten en tomaten doen het dit jaar als een tierelier.
Boerenkool slaat nu goed aan.
Witte kool en spitskool vielen beetje tegen. Komkommers; verleden jaar veel meer oogst dan dit jaar.
Uien ongeveer gelijk. Tuinbonen eveneens ongeveer gelijk
Tayberry oogst was een succes en de scheuten breiden zich uit, dus zien uit naar meer.
Net als de bramen, Nu twee keer emmer geoogst, er komt nog wel een derde verwacht ik. Nieuwe scheuten in overvloed dus volgend jaar wellicht nog meer
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_210521812
Ik heb mijn tweede poging tot palmkool opgegeven -O-

Dus mijn moestuinbak staat er nu zo bij:

Weet iemand waar het door komt als andijvie geen krop wordt?
pi_210542969
Leuk, hier ook een moestuintje aan huis. Dit jaar veel geleerd met pompoenen, ging veel beter dan vorig jaar.
Voor het eerst pronkbonen gezet, super lekker.
En bieten en spinazie net voor de hele natte zomervakantie gezaaid en geen succes.
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 14:29:43 #114
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210549581
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 14:23 schreef marcel.de het volgende:
Het loof drastisch van aardappels snoeien, of überhaupt dat loof snoeien; nog nooit van gehoord. Dat is toch juist nodig voor de fotosynthese?

Wij laten loof staan en als er zieke bladeren zijn, met vlekken, dan halen we die weg. Overigens al jaren niet gehad.

Loof wordt op gegeven moment geel en sterft af. Als het afgestorven is, dan is alles klaar. Hoe snel je gaat oogsten hangt ook beetje af van of je vroege, middel of late aardappels hebt
Onze oogst viel wat tegen. Te nat, te koud, en op gegeven moment erg veel onkruid waar we niet aan toe kwamen. Er zijn veel woelmuizen / woelratten geweest die hapjes namen. Helaas.
Courgettes, wortels, bieten en tomaten doen het dit jaar als een tierelier.
Boerenkool slaat nu goed aan.
Witte kool en spitskool vielen beetje tegen. Komkommers; verleden jaar veel meer oogst dan dit jaar.
Uien ongeveer gelijk. Tuinbonen eveneens ongeveer gelijk
Tayberry oogst was een succes en de scheuten breiden zich uit, dus zien uit naar meer.
Net als de bramen, Nu twee keer emmer geoogst, er komt nog wel een derde verwacht ik. Nieuwe scheuten in overvloed dus volgend jaar wellicht nog meer
Dat lijkt mij ook, ik heb het daarom maar zo gelaten. Alleen is het nu zo topzwaar dat het allemaal opzij valt. Ik ga eens kijken of ik het kan opbinden. Wat mij betreft mogen ze er snel uit, neemt toch best wat ruimte in zo :P

quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 16:32 schreef Hupje het volgende:
Ik heb mijn tweede poging tot palmkool opgegeven -O-
[ afbeelding ]
Dus mijn moestuinbak staat er nu zo bij:
[ afbeelding ]
Weet iemand waar het door komt als andijvie geen krop wordt?
Balen van de palmkool -O-

Heb je de andijvie in een rij gezaaid? Dat heb ik wel gedaan en daardoor is het ook allemaal los blad en geen kroppen. Of misschien komt de kropvorming bij jou nog?

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:49 schreef Post-its het volgende:
Leuk, hier ook een moestuintje aan huis. Dit jaar veel geleerd met pompoenen, ging veel beter dan vorig jaar.
Voor het eerst pronkbonen gezet, super lekker.
En bieten en spinazie net voor de hele natte zomervakantie gezaaid en geen succes.
Hier deden de bieten het wel goed, al zijn ze wel klein gebleven. Wat is een pronkboon? Ik lees dat wel vaker maar geen idee. Wat mij betreft zijn al die bonen sowieso hetzelfde als een sperzieboon :P
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 14:40:52 #115
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210549661
Hier gaat alles nog steeds goed. Met name de andijvie en de 3 slasoorten groeien fantastisch:

Zie hier de immense aardappel:

Er zijn ook wel wat dingen mislukt. De stekjes van de tomaat zijn mislukt, maar dat viel ook wel te verwachten zo laat in het jaar. De tomaat waar ik de stekjes van had gehaald en de komkommer zijn uitgedroogd, dus die heb ik weggedaan. De paprika geef ik nog een kans.

Ik heb ook een ander tomatenplantje die er heel goed uitziet maar waar nu al een week of 6 groene tomaatjes aanhangen. Ze verkleuren maar niet :? Komt dit nog goed? Met mijn andere tomaat ging dat stukken sneller.

Qua fruit gaat het goed met alle framboossoorten, de herfstframboos heeft zelfs bloemetjes O+ Alleen de aalbes doet weinig, volgens Picture This zijn ze zelfs ziek -O- Ik lees nu dat ze niet goed tegen (veel) water kunnen dus die laat ik even met rust, hopen dat ze nog opbloeien. Nog tips?

Aapie is ook flink geïnteresseerd in de moestuin, samen elke dag water geven O+

pi_210551115
Pronkboon lijkt op snijbonen, je hebt ze in verschillende kleuren. De boon heeft de kleur die de bloem krijgt.
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 22:30:22 #117
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210553995
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:05 schreef Post-its het volgende:
Pronkboon lijkt op snijbonen, je hebt ze in verschillende kleuren. De boon heeft de kleur die de bloem krijgt.
Ah ok ^O^ Er zijn zoveel verschillende soorten, boter, pronk, sperzie, snij, soja, peultjes etc dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie :D
pi_210565832
De tomaten worden deze week in rap tempo toch nog rijp *O*. Twee weken geleden heb ik zo veel mogelijk bladeren en nieuwe bloemen weggeknipt, zodat alle zon en energie naar de vruchten zouden gaan. Dat heeft duidelijk geholpen (en dit weekje warm weer is ook wel een zegen wat dat betreft). En lekker dat ze zijn!

Vorig weekend heb ik alle bonenplantjes (deceptie dit jaar) uit de moestuin gehaald en ook de maisplanten die nog geen kolven hebben. Die ruimte heb ik opgevuld met boerenkool en winterbloemkool. Helaas waren de slakken nog erg actief... van de 8 planten staan er nu misschien nog 2. Als die het gaan redden -O-. Ik heb in de loop van de week nog een keer korrels gestrooid, maar toen was het kwaad al geschied. En ik had nog wel een net gespannen, om ze zo veel mogelijk af te weren, maar daar gaan ze dus ook gewoon over-/doorheen :(.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator zondag 17 september 2023 @ 21:34:17 #119
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210668004
Hoe is het met iedereen? Tuin al klaar gemaakt voor de herfst? Hier al wel wat dingen gedaan.

Ik werd gek van de immense aardappelplanten dus die heb ik geoogst. De grote plant gaf zo'n 800 gram, de kleinere zo'n 600 gram. Aan de wortel van de plant hingen nog zo'n 10/15 kleine aardappeltjes dus dat had veel meer kunnen zijn. Ik heb nu zo'n zak gekocht waar ik mijn volgende aardappelproject in ga uitvoeren, dit stond teveel in de weg :P

Ook inmiddels andijvie en sperziebonen geoogst, die hebben we met beide lichtingen aardappelen gegeten :9

De tomaat begint eindelijk kleur te krijgen

En de herfstframbozen bloemen O+

Is dan alles goed gegaan? Nee dat niet. De aalbessen zijn volgens mij definitief het hoekie om. De paprikaplant, komkommerplant en tomatenplant 2 zijn inmiddels ook weg.

Nieuwe plannen:
- boerenkool en prei de grond in (heb ik kleine plantjes van gekocht)
- er staat nu spinazie waar de aardappelen stonden
- ik heb een klein pruimenboompje gekocht, die moet nog de grond in. Geen idee alleen hoe groot die wordt, dat staat nergens :D Ik ga er vanuit dat het een laagstam is (opal), ik neem aan dat zo'n klein ding van de Welkoop geen 4 meter gaat worden? :D
- zodra de sperziebonen allemaal geoogst zijn ga ik daar ook nog iets voor de winter in zaaien, winterpostelein bijvoorbeeld of wintererwten.

Ik ben er in ieder geval nog lang niet klaar mee O+
pi_210670049
Lekker hoor MaJo! O+

Ik heb het opgegeven voor dit jaar. Het leven is hier de laatste maanden kut heftig en ik kan het er niet zo goed bij hebben nu. Er staat nog wel een en ander in de tuin, maar ik ben er nog maar 1x in de week. Dan oogst ik de laatste dingen en begin weer een stuk te ruimen. Ik kijk ernaar uit om volgend voorjaar opnieuw te kunnen beginnen. :@

Afgelopen week oogste ik de eerste rode pepers, de paprika's doen het nu pas echt goed, en we hebben nog steeds komkommers. Ik ga vandaag chilisaus inmaken :9 en de laatste zomerwortels invriezen. Hopelijk komt morgen ook mijn nieuwe grote vriezer, dan heb ik ook nog ruimte voor de laatste batch tomatensaus die er (hopelijk) nog aan komt.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  maandag 18 september 2023 @ 10:37:57 #121
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_210671206
@MaJo als ik jouw berichten lees heb ik het gevoel dat je een beetje ongeduldig bent :D (herkenbaar ook)
Best veel dingen kosten behoorlijk wat tijd in de moestuin, maar door ervaring gaat dat komende jaren vast beter.

Doe eens een foto van je aalbes! want die doen normaal gezien ook niet zoveel in deze tijd van het jaar.

Wij hebben net 2 weken vakantie gehad dus lopen weer lekker achter de feiten aan in de moestuin.
Moet nog flink wat tomaten oogsten en dan de buiten planten eruit halen, die beginnen nu teveel last van schimmel te krijgen helaas. (iemand nog tips voor leuke bewaar recepten met tomaten? Heb nu al heel veel passata en soep basis geweckt staan om de winter door te komen)
Boerenkool en palmkool voor de winter gaan goed, alleen af en toe ff rupsenjacht uitvoeren :r
spruiten deden niks dus al even geleden plantjes gekocht, hopelijk gaan die nog ff goed groeien want het ziet er nog niet goed uit ;(
Vandaag nog even kijken wat we allemaal nog kunnen zaaien voor de herfst/winter periode. Heb al wel sperziebonen in de kas gezaaid, dat schijnt ook goed te werken voor nog 1 laatste oogst in het najaar *O*
pi_210671473
Hier geen last van rupsen of slakken, maar wel ban wortelvlieg. Heb ze supervroeg moeten oogsten en had maar 1 maaltijd ervan helaas.

Volgend jaar beter uitdunnen, hopelijk helpt dat.
pi_210676873
Mijn arme plantjes, worden gewoon bruut aangevallen

pi_210677029
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 11:09 schreef Post-its het volgende:
Hier geen last van rupsen of slakken, maar wel ban wortelvlieg. Heb ze supervroeg moeten oogsten en had maar 1 maaltijd ervan helaas.

Volgend jaar beter uitdunnen, hopelijk helpt dat.
Uitdunnen trekt ze ook aan (ze ruiken je wortels dan, zeggen ze). Er zijn resistente rassen, zou dat een optie zijn?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210677073
Ik verstop mijn wortels tussen allerlei ander eten, dan valt het ook wel mee.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')