Ik wil binnenkort boerenkool en een paar slasoorten gaan planten, daar wil ik inderdaad een net overheen spannen.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:20 schreef marcel.de het volgende:
Bloemkool wellicht rupsen van koolwitjes? Wij hebben de kolen altijd afgescherd
Vlekken bladeren kool; druppels en verbranding door hete zon misschien?
OMG je hebt gelijk, ik zie ze nu ook Compleet over het hoofd gezien, nasty groene monsters Is het dan meteen verloren of valt er nog iets aan te redden?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
Geen idee wat er met je bieten is @:mayo Bij inzoomen zie ik rupsen op ke bloemkool zitten.
Hier gaat het lekker. Momenteel eten we bloemkool, venkel, koolrabi, courgette, komkommer en af en toe een sperzieboon. De augurken hebben inmiddels twee potjes opgeleverd dus dat begin is ook gemaakt.
Het is wachten tot de enorme trossen tomaten gaan verkleuren.
Ik heb een flinke luizenplaag in de spruiten en rode kool. Ik spuit met een mengsel van groene zeep, olijfolie en water. Het helpt wel maar de luizen zijn hadden zich al flink voortgeplant toen ik er achterkwam dat ze er waren. Ik ga morgen ze zo goed mogelijk met de tuinslang afspuiten en dan dagelijks met mijn spray. De planten zijn gelukkig groot genoeg dat ze het wel overleven als ik de luizen heb bestreden.
Ik heb 1 keer zonder netten over de kolen getuinierd en dat was een drama. Nooit meer. Boerenkool en broccoli lukken meestal zonder net maar witte kool, bloemkool, spitskool echt niet. De rode kool onder hetzelfde net als de spruiten is nu ook nauwelijks aangetast door luis en de spruiten volop. Er is dus wel verschil tussen hoe lekker een kool is voor beesten.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:28 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik wil binnenkort boerenkool en een paar slasoorten gaan planten, daar wil ik inderdaad een net overheen spannen.
Hmmm de laatste dagen heeft de zon nauwelijks geschenen. Ik ga eens online op onderzoek uit.
[..]
OMG je hebt gelijk, ik zie ze nu ook Compleet over het hoofd gezien, nasty groene monsters Is het dan meteen verloren of valt er nog iets aan te redden?
Wat fijn dat het zo goed gaat! Wel balen van die luizenplaag Die groene zeep oplossing had ik laatst ook gehoord. Werkt dat ook tegen rupsen of alleen luizen? Hopelijk werkt het om ze nog eens extra goed af te spoelen!
Ik ga dan ook maar snel netten aanschaffenquote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb 1 keer zonder netten over de kolen getuinierd en dat was een drama. Nooit meer. Boerenkool en broccoli lukken meestal zonder net maar witte kool, bloemkool, spitskool echt niet. De rode kool onder hetzelfde net als de spruiten is nu ook nauwelijks aangetast door luis en de spruiten volop. Er is dus wel verschil tussen hoe lekker een kool is voor beesten.
Het is niet verloren maar ik zou meermaals per dag op rupsenjacht gaan.
Hier staan ook wat bestrijdingsmiddelen:
https://www.mooiemoestuin(...)estrijdingsmiddelen/
Ik heb het zeepmengsel (met knoflook en pepers) ook eens gebruikt tegen rupsen. Volgens mij werkte het wel. Maar de zuurkool smaakte naar zeep
Rupsen hebben meestal echt wel een voorkeur voor kolen en soms sla. Maar het kan altijd anders. Meestal zitten slakken niet op nachtschade maar ik vond vorige week mooi een aangevreten tomaat met slakkenspoor. En @Vanyel heeft gemuteerde pissebedden die alles opvreten wat ze tegenkomen, dat hoort ook niet.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:50 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik ga dan ook maar snel netten aanschaffen
Net even rupsen geplukt, ik heb er 4 gevonden. Wat zijn die beesten klein zeg, je ziet ze makkelijk over het hoofd Kunnen ze ook nog overgaan op de sperziebonen en aardappelen of hebben ze echt een voorkeur voor kolen en sla?
Dat mengsel dat vroeg ik me af ja, dat proef je toch? Ik las ergens iets over een mengsel tussen groene zeep, knoflook en cayennepeper. Ik kan me voorstellen dat die beesten het dan niet meer hoeven, maar is het sowieso nog te eten dan?
Dat het koolwitje alleen eieren op kool legt kan ik weer ontkrachten want mijn sla was aangevreten en de kool staat hemelsbreed 10 meter verder. Ook las ik dat rupsen niet van sterk geurende planten houden terwijl er munt/oregano/dille/basilicum omheen staat. Dus tot zover die theoriequote:Op vrijdag 28 juli 2023 21:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Rupsen hebben meestal echt wel een voorkeur voor kolen en soms sla. Maar het kan altijd anders. Meestal zitten slakken niet op nachtschade maar ik vond vorige week mooi een aangevreten tomaat met slakkenspoor. En @:vanyel heeft gemuteerde pissebedden die alles opvreten wat ze tegenkomen, dat hoort ook niet.
Het koolwitje legt haar eieren trouwens echt wel alleen op kool. Dus als er geen kool in de buurt van je sla is, is je sla veilig voor rupsen. In theorie dus weer.
Van een bloemkool spoel je die zeepsmaak wel weg. Maar als het tussen de bladeren van je spitskool of spruit zit, kan je het niet meer verwijderen dus je proeft het. Dat was wel een leermomentje voor me Mijn kolen zijn zich nog niet aan het vormen dus ik kan nu met een gerust hart spuiten.
Met meerdere soorten groente en fruit in je tuin kan ik me voorstellen dat zo'n zaaikalender erg handig isquote:Op vrijdag 28 juli 2023 22:42 schreef Nanuke het volgende:
Ik heb de zaaiagenda van de mooie moestuin vandaag binnen gekregen en hij is fantastisch. Ik heb nu al zin in volgend jaar.
Wij doen nu het derde jaar, en ik ben wel toe aan een betere aanpak. Elk jaar leren we weer zoveel bij, maar de planning en de grip op de hoeveelheid plantjes en vooruit (blijven) denken is nog wel iets waar ik mee worstel. Hopelijk gaat ons weer wat verder helpen.
Bladgroentes als sla, andijvie en paksoi (al is paksoi officieel een kool) is wel handig om dat regelmatig te zaaien zodat je een constante aanvoer van verse sla hebt.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:57 schreef MaJo het volgende:
[..]
Met meerdere soorten groente en fruit in je tuin kan ik me voorstellen dat zo'n zaaikalender erg handig is
Wat ik zelf ook nu pas bedacht, is het niet handiger om sommige soorten om de paar weken te zaaien? Dan heb je er een paar weken/maanden plezier van. In een ander topic schreef iemand ook 50 tomatenplanten tegelijk geplant te hebben, dan heb je natuurlijk in 1x superveel tomaten Mijn idee is nu ook om om de paar weken 2 aardappelen in de grond te doen, dan heb je niet in 1x 10 kilo maar een paar weken achter elkaar een kilo. Is dat ook iets waar jij rekening mee houdt met zaaien/planten?
Das wel bijzonder met al die harde wind, de stormen en al die regen. Dat is meestal niet bevorderlijk voor tomatenplantjesquote:Op zondag 30 juli 2023 11:02 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik ben veel weggeweest (ziekhuis bezoek oa bij pa telkens) daardoor de tuin beetje verwaarloost. Nu hebben de tomatenplanten die in de volle grond staan daar goed gebruik van gemaakt.
Er zitten best veel tomaatjes aan zag ik tussen de buien door. Ook op zijtakken die er eerder niet waren, zijn dat dan dieven?
Zolang het water niet tussen de ruggen staat is er niets loosquote:Op zaterdag 29 juli 2023 21:11 schreef Vanyel het volgende:
Ik denk ook wel eens dingen houdbaar te maken. 5 verdiepingen droger vol cherrytomaten etc.
Die zijn dan altijd binnen een dag toch op
Topic herinnert me er ook aan dat ik als de donder wat aardappelen moet oogsten, voor ze allemaal verregenen.
Fanatiekelingen zijn het! Ook veel bloesem. Er groeit ook ineens een nieuwe zag ik net. Er zitten nu donkergroene tomaatjes aan.quote:Op zondag 30 juli 2023 15:46 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Das wel bijzonder met al die harde wind, de stormen en al die regen. Dat is meestal niet bevorderlijk voor tomatenplantjes
Mijne groeit als kool sinds een grote storm en periode van regen daarna. Was blij verrastquote:Op zondag 30 juli 2023 15:46 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Das wel bijzonder met al die harde wind, de stormen en al die regen. Dat is meestal niet bevorderlijk voor tomatenplantjes
Wow wat een mooie grote tuin heb je Ziet er goed uit!quote:Op zondag 30 juli 2023 19:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het was een best waterballet maar ik heb gisteren de luizenplaag met grof geweld van de kolen gespoten. Vooral de spruiten zien er wat verdrietig uit maar ik denk dat de planten het wel overleven.
Linksvoor wittekool, rechtsvoor rode kool, achter en midden 3 keer spruiten.
[ afbeelding ]
De rest van dit deel van de moestuin:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aaltjes! Werken echt super, maar dan wel in het voorjaar beginnen (rond april).quote:Op zondag 30 juli 2023 18:57 schreef kwiwi het volgende:
Hallo Heb een vraagje en ik dacht misschien weet iemand hier een oplossing. Heb een klein moestuintje en daar komen slakken op af. Nu wilde ik nieuwe slakkenkorrels gebruiken want dat werkte prima, maar gisteren zag ik een egel in de tuin lopen en wil die natuurlijk niet vergiftigen via de slakken (las dat egels die eten) Heeft iemand een idee wat ik tegen de slakken in m'n moestuintje kan doen, maar dat niet schadelijk is voor egels?
Ik heb iets gelezen dat dat ook werkt tegen mieren in het gras. Heb je daar ervaring mee?quote:Op maandag 31 juli 2023 10:25 schreef June. het volgende:
[..]
Aaltjes! Werken echt super, maar dan wel in het voorjaar beginnen (rond april).
Je kunt ze ook zelf "maken", iets arbeidsintensiever en je hebt veel slakken nodig.
Mijn kolen staan onder een boom waar duiven in wonen dus ik doe er al een net over bij het planten. Dan zijn er nog lang geen rupsen te bekennen.quote:Op zondag 30 juli 2023 22:45 schreef MaJo het volgende:
[..]
Vraagje: die netten over de kolen/sla, doe je dat meteen of wacht je eerst tot het een beetje gaat groeien?
Vraag 2: mijn komkommerplant is 1 grote sliert zonder vertakkingen, is dat normaal?
Nee, geen ervaring mee.. Ik lees wel dat het alleen werkt op de larven van de mieren en niet op volwassen mieren zelf. En dat je het regelmatig (1x per maand) moet herhalen om de mieren weg te houden. Je kunt het proberen, zo duur is het niet.quote:Op maandag 31 juli 2023 11:03 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik heb iets gelezen dat dat ook werkt tegen mieren in het gras. Heb je daar ervaring mee?
Is dat het?quote:Op maandag 31 juli 2023 11:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Mijn kolen staan onder een boom waar duiven in wonen dus ik doe er al een net over bij het planten. Dan zijn er nog lang geen rupsen te bekennen.
Komen er wel bloemen aan je komkommer? Misschien heb je een komkommer die geschikt is voor grootschalige kasteelt, die hebben volgens mij altijd maar 1 sliert.
Oeh, goed idee. Ik heb 30 bonen ofzo die alleen maar blad geven, geen bloem of boon. Die kan ik wel vervangen door peulen.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 14:41 schreef Hupje het volgende:
Volgens mijn moestuinapp kun je in augustus een late zaai doen met peulen. Aangezien die het super goed deden in de eerste sessie dit jaar, wil ik dat wel proberen.
Een paar dagen terug heb ik de erwten binnen laten ontkiemen. Dat ging als een trein. Gisteren heb ik ze de grond in gedaan en vandaag komen de eerste al boven. Ik ben benieuwd
Ik weet het niet zeker maar het lijkt me logisch.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 17:32 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Is dat het?
Ik heb in de kas 3 rassen naast elkaar. Eén is een lange sliert zonder komkommers, die anderen zijn wat kortere slierten waar nu zijtakken aan komen en geven wel komkommers. Raaarrrr
Ja er komen bloemetjes aan en daar komen komkommers uit, maar verder dus geen vertakkingenquote:Op maandag 31 juli 2023 11:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Mijn kolen staan onder een boom waar duiven in wonen dus ik doe er al een net over bij het planten. Dan zijn er nog lang geen rupsen te bekennen.
Komen er wel bloemen aan je komkommer? Misschien heb je een komkommer die geschikt is voor grootschalige kasteelt, die hebben volgens mij altijd maar 1 sliert.
Leuk om te lezen hoe het in een ander land eraan toe gaat. 40 graden is ook wel echt heel warm... Dan is het wel fijn dat je seizoen nog zo lang doorloopt.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 21:27 schreef Managarm het volgende:
Ik heb alles al klaargezet, halverwege deze maand het volgende zaaien:
kolen, erwten, ui, wortelen, knolselderij, knolraap
Het is nu in Augustus in Portugal alles in leven proberen te houden, vooral volgende week. De gehele week rond de 40 graden, elke dag water geven. Augustus is een beetje een rukmaand, bijna niets groeit met 40 graden. In September zie je alles opeens ontploffen.
Het voordeel is dat we hier een tweede seizoen hebben van Augustus tot begin December (dan begint de nachtvorst, kan je ook nog dingen kweken maar een hoop groenten vinden -8 niet leuk).
Heb je ook een recept voor die courgette-maiskoekjes? Dat klinkt nog wel interessant.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 11:33 schreef Nanuke het volgende:
Soep! Courgette-maiskoekjes! Pasta met courgette-spinaziesaus!
Ik gebruikte de laatste keer deze:quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 12:55 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Heb je ook een recept voor die courgette-maiskoekjes? Dat klinkt nog wel interessant.
Dat komt nog wel goed. Reken alleen niet op net zoveel kolven per plant als in de akkers, suikermais in de (moes)tuin geeft meestal max 2 kolven per plant.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 15:24 schreef summer2bird het volgende:
Mijn mais is nu ongeveer net zo hoog als ik en heeft nog geen zichtbare kolven maar wel wat aren hier en daar. Komt dat nog goed denken jullie? Het mais wat ik bij boeren zie zit allemaal vol kolven
Lekker passief agressief Maak je voor- en nafoto's?quote:Op woensdag 9 augustus 2023 15:30 schreef Nanuke het volgende:
Vanuit onze tuinvereniging werd er een algemene mail gestuurd met het dringende verzoek om het onkruid de komende dagen weg te werken bij "sommige tuinen die aandacht nodig hebben". Ja, hoi. Dat zijn wij dus(ook).
Als je me zoekt, ik ben dus in ons oerwoud aan het werk.
Dat klinkt als een goede score dit jaar! Ik zou ook graag rabarber willen maar ik heb niet zo heel veel ruimte, dan ben ik denk ik mijn hele moestuin kwijtquote:Op woensdag 9 augustus 2023 16:14 schreef summer2bird het volgende:
Mijn vereniging is gelukkig echt enorm relaxed anders zat ik ook in de problemen haha.
Weet iemand goede handschoenen voor brandnetels? Heb echt een invasie nu maar met de normale tuinhandschoenen die in heb prikt het er gewoon doorheen en ik reageer nogal op die krengen
Zit momenteel ook in mijn tuin aan het werk, mijn rabarber is echt gigantisch, andijvie zijn bijna volgroeid, ui heb ik er vorige week uitgehaald, mais zijn nu net zo groot als ik, grootste zonnebloem zit op 3.6 meter, zoete aardappels gaan lekker, aubergines gaan lekker en de bloemen doen het ook goed
Het enige wat echt te lijden heeft dit jaar zijn mijn kardoen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |