abonnement Unibet Coolblue
pi_210041091
Welkom in het spaar-topic. Wij informeren elkaar over de ontwikkelingen in rentestanden en andere acties waardoor je nog iets uit je spaargeld kunt halen.

Ooit aan het begin van deze reeks hadden we mooie rentepercentages. We denken met weemoed terug naar het eerste overzichtje van de rentes:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Na jaren van neergaande rentes, kijken we eindelijk weer positief naar de toekomst. De ECB heeft haar montaire beleid aangepast en als gevolg daarvan zien we nationaal en internationaal de rentestanden omhoog gaan. *O*

Let bij sparen altijd op een aantal vaste punten, zoals:
1. Word de rekening aangeboden met of zonder beperkende voorwaarden. Met beperkende voorwaarden bedoelen we bijvoorbeeld of je altijd vrij over je geld kunt beschikken, ofwel dat het voor een bepaalde looptijd vast staat. Andere beperkende voorwaarden kunnen gaan over jouw positie als schuldeiser van de bank.
2. In welk land is de bank gevestigd. Dit kan gevolgen hebben in het kader van belasting en daarnaast kan het gevolgen hebben over welk depositogarantiestelsel van toepassing is.

Voor hele grote bedragen (waarbij spreiden over meerdere banken lastig wordt) kun je staatobligaties overwegen. Nederlandse staatsobligaties behoren tot de veiligste ter wereld. Je hebt dan wel het nadeel van transactie- en bewaarkosten, maar voor grote bedragen zijn die in verhouding laag.

De banken
Alle banken in het rijtje staan onder toezicht van De Nederlandse Bank (DNB) en vallen onder het Depositogarantiestelsel (TS kan niet aansprakelijk gehouden worden voor fouten in deze post, zelf even controleren natuurlijk!). Alle spaartegoeden worden door De Nederlandsche Bank gegarandeerd tot 100.000 euro per rekeninghouder per bank (bij EN/OF rekeningen geldt het dubbele).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.

Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron)

Handige links:
http://www.spaarinformatie.nl
http://www.dividendpagina.nl/sparen.asp
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp

Hou dit AUB een spaartopic. Discusseren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85

De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 07:56:04 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210041126
Binnenkort moet ik hier ook maar eens gaan lezen. Raisin kwam al eens voorbij. Werkt dat een beetje okay?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 26 juli 2023 @ 08:12:37 #3
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210041234
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 07:56 schreef Rene het volgende:
Binnenkort moet ik hier ook maar eens gaan lezen. Raisin kwam al eens voorbij. Werkt dat een beetje okay?
Ja prima. Maar Raisin is geen bank, maar een tussenpersoon.
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 08:15:31 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210041252
quote:
2s.gif Op woensdag 26 juli 2023 08:12 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ja prima. Maar Raisin is geen bank, maar een tussenpersoon.
Nee dat begrijp ik. Raisin zet het weer door naar de bank naar keuze. Komt die rekening dan op jouw naam of heb je gewoon een account bij Raisin en thats it
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 26 juli 2023 @ 08:17:29 #5
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210041270
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 08:15 schreef Rene het volgende:

[..]
Nee dat begrijp ik. Raisin zet het weer door naar de bank naar keuze. Komt die rekening dan op jouw naam of heb je gewoon een account bij Raisin en thats it
Belastingtechnisch staat het ook op jouw naam.
1. Rekening openen bij Raisin, krijg je een duits IBAN.
2. Daarna kan je een spaarrekening of deposito openen bij een bank naar keuze.
3. je boekt geld over naar dat Duitse iban, en daarna verplaats je het weer naar de bank naar keuze (kan ook min of meer in 1 handeling door een bepaalde omschrijving toe te voegen.

Ik ben bezig om steeds wat meer geld bij renault neer te zetten, waar ik eerst wel enthousiast was over OpenBank.
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 08:29:27 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210041367
quote:
2s.gif Op woensdag 26 juli 2023 08:17 schreef Gunner het volgende:

[..]
Belastingtechnisch staat het ook op jouw naam.
1. Rekening openen bij Raisin, krijg je een duits IBAN.
2. Daarna kan je een spaarrekening of deposito openen bij een bank naar keuze.
3. je boekt geld over naar dat Duitse iban, en daarna verplaats je het weer naar de bank naar keuze (kan ook min of meer in 1 handeling door een bepaalde omschrijving toe te voegen.

Ik ben bezig om steeds wat meer geld bij renault neer te zetten, waar ik eerst wel enthousiast was over OpenBank.
Check.
Binnenkort huis verkopen en een groot deel van de overwaarde parkeren. De hypotheekrente is 1,35% en de spaarrente veel hoger.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_210041565
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 08:29 schreef Rene het volgende:
Check.
Binnenkort huis verkopen en een groot deel van de overwaarde parkeren. De hypotheekrente is 1,35% en de spaarrente veel hoger.
Spreiden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 10:43:40 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210042647
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 08:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Spreiden.
Enlight me.
Je bedoelt ook beleggen?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_210042923
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 10:43 schreef Rene het volgende:
Je bedoelt ook beleggen?
Dit is een spaartopic...... maar ik bedoel(de): spreiden over meerdere spaarrekeningen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210045037
Ik had Raisin ook al een tijdje op mijn lijstje staan. Net iig de aanmeldprocedure doorlopen. Dat ging allemaal vlot. En heb inmiddels zelfs alles al gereed bij Raisin.
Ik heb wel eens gelezen dat het bij sommige mensen erg lang kon duren, maar hier was alles binnen 30 min geregeld.

Nu maar eens uitzoeken welke banken interessant zijn voor mij. Want in NL schiet het allemaal niet op. Zelfs mijn DELA spaarrekening met 2,7% rente begint steeds minder interessant te worden om daar geld te blijven stallen.
pi_210045140

Renault schakelt beetje terug

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2023 14:25:19 ]
pi_210045204
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:15 schreef Lingue het volgende:

Nu maar eens uitzoeken welke banken interessant zijn voor mij. Want in NL schiet het allemaal niet op. Zelfs mijn DELA spaarrekening met 2,7% rente begint steeds minder interessant te worden om daar geld te blijven stallen.
DELA valt ook niet onder het depositogarantiestelsel, dus je loopt daar nog best wat risico om je geld kwijt te raken. En je betaalt er een stuk meer vermogensbelasting over dan als je geld op een spaarrekening zet. Het enige wat daar tegenover stond was een wat hoger rentepercentage, maar dat voordeel valt nu ook weg.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2023 14:30:38 ]
pi_210045340
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 06:45 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Estland heeft een torenhoge inflatie, zij zullen daardoor dus hogere rente kunnen aanbieden omdat lenen er ook simpelweg duurder is. Uiteindelijk valt het na de Estse centrale bank ook onder controle van de ECB in Frankfurt. Ik kan me voorstellen dat zij niet blij zijn deze landen uiteindelijk ook te moeten garanderen, daar zit natuurlijk veel meer risico in Estland, niet alleen economisch maar nu zeker ook geografisch. Zolang de ECB erachter zit, zet ik ook mijn deposito's uit bij een Estse bank, maar ik spreid het wel.
Ik zag dat Japie al gereageerd had, maar ook zei dat hij het niet zeker wist. Daarom hier het echte antwoord:
De banken die actief zijn in de Eurozone staan onder toezicht van de nationale centrale bank en onder toezicht van de Europese centrale bank. Afhankelijk van de omvang van de bank is de ECB meer of minder betrokken bij dit toezicht. Dus voor grote banken voert de ECB de regie, terwijl voor kleine banken kijkt de ECB of de nationale centrale bank het werk goed uitvoert.

De belangrijkste taak van toezicht is het voorkomen dat de bank omvalt.

Wanneer een bank toch omvalt dan geldt het DGS en het DGS is alleen nationaal geregeld. Wel geldt in de EU (en de EU is groter dan de eurozone) dat er een richtlijn is wat er nationaal allemaal geregeld moet worden. Elk land in de EU moet de bedoeling achter de richtlijn regelen in de wetten van dat land, maar hierdoor kunnen relevante details per land wel verschillen. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat je in Nederland voor meer dan 100.000 bent beschermt wanneer je kan aantonen dat het geld tijdelijk op een rekening stond vanwege verkoop van huis 1 en daarna gebruikt wordt voor aankoop van huis 2 (de exacte details en voorwaarden zou je zelf moeten opzoeken). Dit kan een relevant detail zijn, maar is dus niet in elk land zo geregeld.
Het geld van het DGS wordt altijd doorbelast naar de andere nog levende banken in dat betreffende land en daarnaast wordt er door elk land een potje opgebouwd zodat er al een buffer is en dit niet pas achteraf plaatsvindt. In het vorige topic was er ook een link naar hoeveel buffer elk land al heeft. Pas wanneer de andere banken niet meer de verliezen uit het DGS kunnen dragen, dan komt de nationale overheid van dat land om de hoek om te bepalen of dat land wel die garantie kan dragen.

Met andere woorden:
- De ECB voorkomt samen met de nationale centrale bank dat een bank in de Eurozone kan omvallen (Buiten de Eurozone doet alleen de centrale bank dat van dat betreffende land)
- Als een bank toch omvalt, dan heeft elke bank in de EU een eigen DGS, die qua inhoud sterk op elkaar lijkt maar op details kan verschillen.
- Het DGS van elk land heeft een buffer omvang.
- Als de buffer van een DGS niet voldoende is dan moeten de banken in dat land de rest betalen.
- Als de banken in dat land dat niet kunnen betalen zonder zelf ook kapot te gaan dan moet de nationale overheid de garantie dragen.
- Mocht dat ook niet lukken ben je in feite (een deel van) je geld kwijt. Er is altijd nog een politieke kant waardoor er toch nog een nieuwe oplossing wordt bedacht zonder dat je daar echt recht op hebt.

Dus wanneer je kijkt naar de kredietwaardigheid van bijvoorbeeld Zweden, dan ga je er eigenlijk al vanuit dat het DGS en ook de andere banken in dat land de kosten niet kunnen dekken van de bank waar jij je geld stalt. Dit zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn wanneer je het geld plaats bij de grootste bank van dat land.
pi_210045354
quote:
2s.gif Op woensdag 26 juli 2023 08:12 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ja prima. Maar Raisin is geen bank, maar een tussenpersoon.
Raisin is zelf ook een bank, maar levert alleen diensten als een tussenpersoon :@
pi_210045451
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 00:23 schreef HiZ het volgende:
LHV 3,95% bij één jaar vast. Geen bronbelasting.
Dat is exact dezelfde rente als bij 1 jaar vast op Klarna. Ik zie niet zo goed wat daar dan veel beter aan is.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_210045460
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:40 schreef snabbi het volgende:
Dus wanneer je kijkt naar de kredietwaardigheid van bijvoorbeeld Zweden, dan ga je er eigenlijk al vanuit dat het DGS en ook de andere banken in dat land de kosten niet kunnen dekken van de bank waar jij je geld stalt. Dit zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn wanneer je het geld plaats bij de grootste bank van dat land.
Dank voor de toelichting. Er is dus geen Europese dekking zoals soms wordt gesuggereerd. Mbt Zweden: Dus ondanks de hoogste rating (AAA), is de kredietwaardigheid laag?
pi_210045480
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:50 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat is exact dezelfde rente als bij 1 jaar vast op Klarna. Ik zie niet zo goed wat daar dan veel beter aan is.
Wanneer een beroep moet worden gedaan op het depositostelsel krijg je bij Klarna kronen uitgekeerd en loop je mogelijk een valutarisico. In Estland krijg je euro's
pi_210045483
Tijdje terug vroeg iemand wat het verschil/voordeel was nu Bunq de rente per week uit betaald ipv per maand.

Als mn berekening klopt is het voordeel nu voor de klant ¤2,29 wat je op jaar basis extra aan rente krijgt als je ¤100.000 op de spaar rekening hebt staan.

Toch weer een half vaasje op het terras :D
pi_210045537
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:28 schreef Heph844 het volgende:

[..]
DELA valt ook niet onder het depositogarantiestelsel, dus je loopt daar nog best wat risico om je geld kwijt te raken. En je betaalt er een stuk meer vermogensbelasting over dan als je geld op een spaarrekening zet. Het enige wat daar tegenover stond was een wat hoger rentepercentage, maar dat voordeel valt nu ook weg.
DELA is financieel uitermate gezond dus i.v.m. spreiding van je spaargeld was het/is het geen slechte optie daar wat geld te stallen (tegen toen 2,7% en nu 2%) op een spaarrekening.
Je betaalt hier geen extra vermogensbelasting over t.o.v. een "gewone" spaarrekening
pi_210045546
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Wanneer een beroep moet worden gedaan op het depositostelsel krijg je bij Klarna kronen uitgekeerd en loop je mogelijk een valutarisico. In Estland krijg je euro's
Snap ik, maar dat risico is dan wel weer kleiner met de AAA rating. Dat balanceert elkaar imo wel.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_210045547
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:52 schreef 111210 het volgende:
Tijdje terug vroeg iemand wat het verschil/voordeel was nu Bunq de rente per week uit betaald ipv per maand.

Als mn berekening klopt is het voordeel nu voor de klant ¤2,29 wat je op jaar basis extra aan rente krijgt als je ¤100.000 op de spaar rekening hebt staan.

Toch weer een half vaasje op het terras :D

quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 14:15 schreef Patroon het volgende:

[..]
Uit nieuwsgierigheid heb ik maandelijkse rente even vergeleken met wekelijks rente a 2,46% en bij 50.000 euro. Het verschil is kleiner dan je zou verwachten. Bij wekelijkse rente hou je na een jaar ¤ 0,424615 extra over. :P
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_210045671
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:58 schreef Patroon het volgende:

[..]
[..]

Welke spreadsheet klopt?
pi_210045716
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:57 schreef ES_FOK het volgende:
Je betaalt hier geen extra vermogensbelasting over t.o.v. een "gewone" spaarrekening
FAQ DELA zegt anders
quote:
Wat zijn de gevolgen van de verandering in de box 3-belasting op mijn DELA CoöperatiespaarPlan?
Dat hangt af van de hoogte van je vermogen in box 3 en waar het uit bestaat. Zolang je vermogen onder de vrijstelling in box 3 valt merk je er niets van. In 2023 is die vrijstelling ¤ 57.000 per persoon en ¤ 114.000 samen voor fiscale partners. Je betaalt hierover dan geen belasting. Voor je vermogen boven de vrijstelling maakt het wel uit hoe dat is opgebouwd. Over 2022 bijvoorbeeld betaal je bij de herstelregeling geen belasting over je (spaar)geld bij de bank en op ander vermogen 1,71%. Het DELA CoöperatiespaarPlan valt onder ander vermogen. Vanaf 1 januari 2026 verdwijnt de overbruggingsregeling en vanaf dan wil het kabinet de belasting berekenen over de echt behaalde opbrengst op je vermogen.
pi_210045767
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 15:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
FAQ DELA zegt anders
[..]

Oh ja, klopt, ik ging er van uit de je onder de belastingvrije voet blijft.
Maar de gemiddelde fokker harkt dat natuurlijk maandelijks binnen. :s)
pi_210047244
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:28 schreef Heph844 het volgende:

[..]
DELA valt ook niet onder het depositogarantiestelsel, dus je loopt daar nog best wat risico om je geld kwijt te raken. En je betaalt er een stuk meer vermogensbelasting over dan als je geld op een spaarrekening zet. Het enige wat daar tegenover stond was een wat hoger rentepercentage, maar dat voordeel valt nu ook weg.
Klopt dat het niet onder het garantiestelsel valt. Maar DELA is wel gezond (vooralsnog).
Ik heb het in 2017 af kunnen sluiten met 2,7% rente. En dat was op dat moment hoog. En ook de enige waar je zulke hoge rente kreeg.

Nu is dat voordeel er idd niet meer. Ook de NLse banken zitten al tegen de 2,7% aan. En de Europese al ruim erover.
Dus tijd voor nieuwe beslissingen 😊.
De komende periode een kijken of ik iets van een depositoladder oid ga opzetten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')