abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215910699
Ja, ik zie het principe van evolutie wel breder dan alleen binnen de biologie.

Volgens mij is het hele universum een soort levend organisme, met een begin en een ontwikkeling (evolutie) en een einde.

Er zijn dan ook geen vaste natuurwetten, maar organische en veranderlijke natuurverschijnselen. De natuurwetten lijken vast maar op hele grote tijdschalen is dat niet zo.

Het zou kunnen dat het universum iets wil en een bepaald doel heeft, en dat de evolutie als functie heeft om het doel te bereiken. Maar dat is speculatief ;)
  Moderator woensdag 18 december 2024 @ 18:26:40 #52
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215910948
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 17:55 schreef Libertarisch het volgende:
Ja, ik zie het principe van evolutie wel breder dan alleen binnen de biologie.

Volgens mij is het hele universum een soort levend organisme, met een begin en een ontwikkeling (evolutie) en een einde.

Er zijn dan ook geen vaste natuurwetten, maar organische en veranderlijke natuurverschijnselen. De natuurwetten lijken vast maar op hele grote tijdschalen is dat niet zo.

Het zou kunnen dat het universum iets wil en een bepaald doel heeft, en dat de evolutie als functie heeft om het doel te bereiken. Maar dat is speculatief ;)
Doel en wil zijn nou net niet te rijmen met evolutie
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_215910985
quote:
88s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Doel en wil zijn nou net niet te rijmen met evolutie
Waarom niet? Wie zegt dat evolutie willekeurig en blind is?
pi_215915894
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 22:11 schreef stavromulabeta het volgende:
Zelfs het useraantal van Fok! kun je op Darwinistische wijze verklaren: De mutatiesnelheid van Fok! in relatie tot de veranderingen in de habitat t.g.v. de opkomst van de smartphone, hyves, meta en tiktok.

Mocht Danny's server definitief de geest geven, is dat gewoon Fok's equivalent van de Chicxulub-inslag.
Danny is radeloos bezig nog iets te redden van zijn verzameling persoonsinformatie.

Maar het zwart geld circuit (bitcoin) gaat mi de nek omgedraaid worden ten faveure van de grote andere bedrijven opkopers. Om de simpele reden dat dat bitcoinparvenu's geen land kunnen besturen. De optie waar Rutte mee komt is voor het mannelijk deel van de bevolking ook geen prettig vooruitzicht.

Daarvoor zijn de schaduwboekhoudingen in te grote groep bekend, en vuile bankbiljetten zijn genummerd. Alle deviezenvluchten van de afgelopen dagen ten spijt.

Monetair systemen kunnen ook aan Darwinistische analyse onderworpen worden.

[ Bericht 13% gewijzigd door yessie234 op 19-12-2024 03:54:49 ]
pi_215915905
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is een ontzettend interessante vraag met betrekking tot AI, en wat AI is en wat AI wordt in de beleving van de eenvoudige gebruiker ervan.

Computer is een biologisch iets geworden, in ieder geval in het gepercipieerde oog en bewustzijn van de menselijke gebruiker ervan. Hoe zit het met willekeur en vermeende blindheid van deze evolutie. Dan moet quantumcomputing zich nog verder ontwikkelen, dat ook nog.

[ Bericht 3% gewijzigd door yessie234 op 19-12-2024 03:57:08 ]
  Moderator donderdag 19 december 2024 @ 07:06:54 #56
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215916162
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het ligt aan de basis ervan, door de niet doelgerichtheid van evolutie, is het een systeem wat zich aanpast aan de situatie. Het is een systeem wat met hele simpele regels (mutatie, duplicering, en selectie) nieuwe populaties veroorzaakt die aangepast zijn, er zit geen intrinsiek doel in of idee van wat goed is en wat niet, als dat er in zat was het niet zo'n flexibel systeem geweest.
pi_215949570
quote:
88s.gif Op donderdag 19 december 2024 07:06 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het ligt aan de basis ervan, door de niet doelgerichtheid van evolutie, is het een systeem wat zich aanpast aan de situatie.
Nee, dat is geen vaststaand feit maar wat jij over evolutie denkt.

quote:
88s.gif Op donderdag 19 december 2024 07:06 schreef Bosbeetle het volgende:
Het is een systeem wat met hele simpele regels (mutatie, duplicering, en selectie) nieuwe populaties veroorzaakt die aangepast zijn, er zit geen intrinsiek doel in of idee van wat goed is en wat niet, als dat er in zat was het niet zo'n flexibel systeem geweest.
Evolutie heeft geen regels, je hebt alleen wat terugkerende mechanismes waargenomen. Waarom zou zo'n systeem 'regels' hebben? Waarom kan het bijvoorbeeld niet puur willekeurig zijn?

Als het willekeurig was geweest, dan waren wij hier natuurlijk niet aan het typen. Maar er zijn geen 'regels' die het moet volgen. Het is geen geprogrammeerde computer.

Kijk, ik begrijp jouw kijk op evolutie wel. Op het meest primitieve niveau (eencellige organismen) lijkt het inderdaad een geprogrammeerde machine.

Maar op het moment dat er bewustzijn (subjectiviteit) is heb je sowieso al te maken met 'wil' en 'doelen'. Dieren en zelfs planten zijn geen machines.
  Moderator zaterdag 21 december 2024 @ 22:22:46 #59
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215950327
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 21:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, dat is geen vaststaand feit maar wat jij over evolutie denkt.
[..]
Evolutie heeft geen regels, je hebt alleen wat terugkerende mechanismes waargenomen. Waarom zou zo'n systeem 'regels' hebben? Waarom kan het bijvoorbeeld niet puur willekeurig zijn?

Als het willekeurig was geweest, dan waren wij hier natuurlijk niet aan het typen. Maar er zijn geen 'regels' die het moet volgen. Het is geen geprogrammeerde computer.

Kijk, ik begrijp jouw kijk op evolutie wel. Op het meest primitieve niveau (eencellige organismen) lijkt het inderdaad een geprogrammeerde machine.

Maar op het moment dat er bewustzijn (subjectiviteit) is heb je sowieso al te maken met 'wil' en 'doelen'. Dieren en zelfs planten zijn geen machines.
Het lijkt niet op een geprogrammeerde machine, maar juist op een complex (niet ingewikkeld maar complex) systeem, waardoor emergente fenomenen als wil en bewustzijn zouden kunnen ontstaan.
pi_215950437
quote:
88s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het lijkt niet op een geprogrammeerde machine, maar juist op een complex (niet ingewikkeld maar complex) systeem,
Ok, het lijkt op een complex systeem. Tot zover zijn wij het eens.

quote:
88s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:22 schreef Bosbeetle het volgende:

waardoor emergente fenomenen als wil en bewustzijn zouden kunnen ontstaan.
Jij weet niet of bewustzijn emergent is, en jij hebt het niet bewezen. Dit is wat jij over bewustzijn en wil denkt.

Hoe ontstaat bewustzijn uit materie?
  Moderator zaterdag 21 december 2024 @ 22:39:43 #61
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215950599
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ok, het lijkt op een complex systeem. Tot zover zijn wij het eens.
[..]
Jij weet niet of bewustzijn emergent is, en jij hebt het niet bewezen. Dit is wat jij over bewustzijn en wil denkt.

Hoe ontstaat bewustzijn uit materie?
Klopt ik denk dat bewustzijn een emergent fenomeen is maar kan dat niet bewijzen.

Maar wat heeft dat van doen je claim dat evolutie een doel heeft?
pi_215950632
quote:
88s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:39 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Klopt ik denk dat bewustzijn een emergent fenomeen is maar kan dat niet bewijzen.
Waarom zeg je dan niet ''ik heb geen flauw benul wat bewustzijn is en waar het vandaan komt''.

In plaats van "het is een emergent fenomeen", waarmee je dus een stelling over de realiteit doet :P
pi_215950665
quote:
88s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:39 schreef Bosbeetle het volgende:

Maar wat heeft dat van doen je claim dat evolutie een doel heeft?
God is bewustzijn en God geeft het doel aan evolutie.
  Moderator zaterdag 21 december 2024 @ 22:43:56 #64
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215950685
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Waarom zeg je dan niet ''ik heb geen flauw benul wat bewustzijn is en waar het vandaan komt''.

In plaats van "het is een emergent fenomeen", waarmee je dus een stelling over de realiteit doet :P
Omdat jij aangeeft dat evolutie niet willekeurig is vanwege bewustzijn en wil, waar jij net zo min een idee hebt waar het vandaan komt.

De connectie tussen de twee is me volledig onduidelijk.
pi_215950699
quote:
88s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:43 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Omdat jij aangeeft dat evolutie niet willekeurig is vanwege bewustzijn en wil, waar jij net zo min een idee hebt waar het vandaan komt.

De connectie tussen de twee is me volledig onduidelijk.
Jawel, ik heb wel een idee. Ik heb namelijk ervaring met bewustzijn door meditatie.
  Moderator zaterdag 21 december 2024 @ 22:46:17 #66
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215950718
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Okay prima, einde discussie.

Nu wordt het alleen maar een ondefinieerbaar jou woord tegen mijn woord, waar per definitie geen falscificatie op toegepast kan worden.
pi_215950727
quote:
88s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:46 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Okay prima, einde discussie.

Nu wordt het alleen maar een ondefinieerbaar jou woord tegen mijn woord, waar per definitie geen falscificatie op toegepast kan worden.
Ik vind het ook prima zo ^O^
  Moderator zaterdag 21 december 2024 @ 22:47:29 #68
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215950729
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:44 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jawel, ik heb wel een idee. Ik heb namelijk ervaring met bewustzijn door meditatie.
Ja okay, ik ook en vind iets anders.
pi_215951620
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
En welke God is dat ?
Je stelt ervaring met bewustzijn te hebben door meditatie.
Was dat een God waar je altijd al iets mee had, vanuit je culturele achtergrond, of ben je een spirituele zoektocht begonnen naar de bron van dat Goddelijke?
pi_215951644
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 00:04 schreef yessie234 het volgende:

[..]
En welke God is dat ?
Je stelt ervaring met bewustzijn te hebben door meditatie.
Was dat een God waar je altijd al iets mee had, vanuit je culturele achtergrond, of ben je een spirituele zoektocht begonnen naar de bron van dat Goddelijke?
Ik wil graag niet van het onderwerp ''evolutie'' afwijken.

Misschien kom ik hier in F&L op terug, als mijn ban voorbij is :P
  zondag 22 december 2024 @ 00:28:07 #71
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215951834
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:44 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is niet de bedoeling om meerdere W&T topics om te leiden naar een discussie over wat bewustzijn is. Laten we hier ontopic blijven inderdaad :)
pi_215951867
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 00:28 schreef Momo het volgende:

[..]
Het is niet de bedoeling om meerdere W&T topics om te leiden naar een discussie over wat bewustzijn is. Laten we hier ontopic blijven inderdaad :)
Is bewustzijn een wetenschappelijk onderwerp of moet de wetenschap gewoon zwijgen over bewustzijn?
  zondag 22 december 2024 @ 00:36:49 #73
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215951894
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 00:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Is bewustzijn een wetenschappelijk onderwerp of moet de wetenschap gewoon zwijgen over bewustzijn?
Het is een wetenschappelijk onderwerp maar het hoeft niet bij elk topic erbij worden gehaald. Je zou het ook niet waarderen als iemand in elk topic begint over de Maya's of Stelling van Pythagoras
pi_215951908
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 00:36 schreef Momo het volgende:

[..]
Het is een wetenschappelijk onderwerp maar het hoeft niet bij elk topic erbij worden gehaald. Je zou het ook niet waarderen als iemand in elk topic begint over de Maya's of Stelling van Pythagoras
Dat is niet te vergelijken, vind ik. Het bewustzijn is je levensenergie, je bestaan. Het is het belangrijkste onderwerp dat er is.

Maar het is goed hoor, ik had er toch al een einde aan gemaakt?
pi_215951946
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 00:36 schreef Momo het volgende:

[..]
Ho even, er bestaat ook atheïstische bewustzijnsverkenning door meditatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door yessie234 op 22-12-2024 00:59:03 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')