abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209998337
Dit topic is er om alles over snackbars, frietkotten en cafetaria's te bespreken. Ik verbaasde me erover dat er wel een topic is over die Amerikaanse ketens die niet eens een behoorlijke frikandel verkopen is maar niet over de snackbar. Een stukje erfgoed waar we trots op mogen zijn :) .

Als ik in Nederland ben is een snackbar opzoeken het eerst wat ik doe als ik de grens over ben. Patat/Friet (kies je voorkeur) met mayo, broodje bal met pindasaus, mexicano met curry, frikandel speciaal. Ik moet altijd goed opletten want ik heb niet zo'n grote maag. Het minst favoriet is toch wel de nasischijf, daar ben ik allergisch voor.

Ook zo'n mooie, pindasaus. Een snackbar met echt goede pindasaus is echt moeilijk te vinden. Te zoet, te dun, te dik. De beste pindasaus die ik heb gegeten was in Delft, een snackbar achter het toenmalige gebouw van Exact. De pindasaus was niet te zoet en licht pittig, het geheim was de knoflook volgens de eigenaar.

Af en toe proberen de fabrikanten wat nieuwe dingen uit, ik vraag me af wat er door de jaren allemaal geprobeerd is. Welke snacks en sauzen zijn er allemaal langsgekomen.

Het vaagste vond ik de picanto, de gehaktstaaf met een andere naam.
pi_209998396
Kwekkeboom kroketten ben ik groot fan van. Die heb je niet overal
pi_209998699
Kapsalon is toch niet zo oud en is een van mijn favorieten.
  zaterdag 22 juli 2023 @ 18:54:25 #4
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_209998788
Zo'n snackbar met ouderwets interieur waar je je ruime portie friet met stoofvlees op een echt bord krijgt _O_
pi_209998943
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 18:54 schreef borbit het volgende:
Zo'n snackbar met ouderwets interieur waar je je ruime portie friet met stoofvlees op een echt bord krijgt _O_
Ja, zo eentje. Waar nog een biertap staat zodat je tijdens het wachten wat kan drinken. Toen ik jonger was verbaasde ik me er altijd over dat die gasten al een uur aan de tap stonden en dan pas de bestelling doorgaven :) .
pi_209998954
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 18:48 schreef exelletor het volgende:
Kapsalon is toch niet zo oud en is een van mijn favorieten.
Kapsalon vind ik meer iets voor een döner/shoarma zaak maar ik weet dat sommige snackbars het ook op het menu hebben staan. Overigens is de kapsalon al 20 jaar oud.

[ Bericht 3% gewijzigd door Managarm op 22-07-2023 19:22:25 ]
pi_209999008
Echte friettenten _O_
Vele malen lekkerder idd dan de bekende ketens :Y

Favoriet blijft voor mij de friet super en de friet oorlog met ui.
Bij de ene friettent is een oorlog automatisch met ui, bij de ander niet, dus ik vermeld het er altijd bij.

Lihanboutje :9~
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_209999021
Nu zin in friet gekregen :(
A murky, forgotten land.
pi_209999102
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 19:09 schreef StateOfMind het volgende:
Ze zijn nog open ;)
pi_209999123
Maar ik heb al gegeten :')
A murky, forgotten land.
pi_209999124
Heerlijk die snackbars die zelf nog (enkele) van hun snacks maken. Worden steeds schaarser maar er zijn er gelukkig nog wel.
pi_209999169
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 19:18 schreef anndb het volgende:
Heerlijk die snackbars die zelf nog (enkele) van hun snacks maken. Worden steeds schaarser maar er zijn er gelukkig nog wel.
Ja, met ballen uit de jus. Ballen uit de frituur zijn ranzig.
pi_209999188
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 19:18 schreef StateOfMind het volgende:
Maar ik heb al gegeten :')
En een frikandel speciaal past er niet meer in?
pi_209999219
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 19:22 schreef Managarm het volgende:

[..]
En een frikandel speciaal past er niet meer in?
Jawel, maar er lonkt ook een zak chickenwings voor vanavond :9~
A murky, forgotten land.
  Moderator zaterdag 22 juli 2023 @ 19:25:48 #15
45833 crew  Fogel
pi_209999231
quote:
Echte friettenten _O_
Vele malen lekkerder idd dan de bekende ketens :Y

Favoriet blijft voor mij de friet super en de friet oorlog met ui.
Bij de ene friettent is een oorlog automatisch met ui, bij de ander niet, dus ik vermeld het er altijd bij.

Lihanboutje :9~
Ik heb nooit begrepen dat die internationale ketens grip hebben gekregen op Nederland, alwaar de snackcultuur breed is qua aanbod, de kwaliteit beter is, plus dat je meer krijgt voor minder geld.
Zijn mensen echt zo weinig bewust?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zaterdag 22 juli 2023 @ 19:26:18 #16
68091 borbit
pi_209999243
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 19:05 schreef Managarm het volgende:

[..]
Kapsalon vind ik meer iets voor een döner/shoarma zaak maar ik weet dat sommige snackbars het ook op het menu hebben staan. Overigens is de kapsalon al 20 jaar oud.
Kapsalon moet je niet bij de snackbar halen. Is bij shoarma zaak meestal beter.
pi_209999249
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 19:18 schreef anndb het volgende:
De friettent een dorpje verderop maakt zelf hun friet van aardappelen van lokale boeren.
Van die lekkere dikke friet in schil gefrituurd _O_ _O_ :9~
A murky, forgotten land.
pi_209999251
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 19:25 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Jawel, maar er lonkt ook een zak chickenwings voor vanavond :9~
Ach tis zaterdagavond... Maandag en dinsdag wat minder eten ;)
pi_209999316
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 19:25 schreef Fogel het volgende:

[..]
Ik heb nooit begrepen dat die internationale ketens grip hebben gekregen op Nederland, alwaar de snackcultuur breed is qua aanbod, de kwaliteit beter is, plus dat je meer krijgt voor minder geld.
Dat :Y

Neem een medium Big Mac menu.
Kost in de app als ie in een deal zit tegenwoordig al 8,75 euro.

Terwijl ik voor 5 euro ook een grote friet super heb.
Wat en lekkerder smaakt, en langer vult.

Dan gun ik liever zo'n kleine zelfstandige mijn geld ipv zo'n grote keten.
A murky, forgotten land.
pi_209999451
quote:

[..]
Ik ook niet maar bijvoorbeeld de McDonalds heeft dat heel erg slim gespeeld door speeltjes bij de kindermenu's te doen. Echtscheidingspaleizen waren dat.

Het voordeel van die zaken was dat je snel je voer had maar dat is ook al niet meer zo. Ik kies altijd voor de snackbar, meer keuze en lekkerder.
pi_210000626
Ik kan me nog herinneren dat ik een keer op de Horecava was en dat daar een demonstratie was van raspatat, ik vond het toen helemaal niets maar is blijkbaar wel aangeslagen in bepaalde delen van het land.
pi_210000664
Al jaren niet meer in een snackbar geweest.
Ik denk dat die keer bij Bram Ladage in het Alexandrium de laatste keer is geweest. Iets van 5 jaar geleden of zo.

Ik snij mijn eigen patat en maak verschillende snacks en sauzen zelf.
Vind ik leuk.
pi_210001142
Kom minstens 2 keer per week in de snackbar, stukje cultureel eefgoed voor mijn
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 22 juli 2023 @ 21:52:52 #24
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_210001451
Bij mijn snackbar hebben ze bijvoorbeeld een hamschijf of kaasballen uit eigen keuken.
Friet van Piet sinds 1958 :+. Piet is helaas overleden, maar de opvolgers doen het ook prima.
Hamburgers zijn ook van goede kwaliteit, geen dun schijfje maar een echte burger.
Raspatat.
Ik kom er gelukkig niet te veel, maar het is er altijd prima.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_210002090
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 18:23 schreef Managarm het volgende:
Ook zo'n mooie, pindasaus. Een snackbar met echt goede pindasaus is echt moeilijk te vinden. Te zoet, te dun, te dik. De beste pindasaus die ik heb gegeten was in Delft, een snackbar achter het toenmalige gebouw van Exact. De pindasaus was niet te zoet en licht pittig, het geheim was de knoflook volgens de eigenaar.

Mijn pindasaus;
Stukje ui. Heel fijn snipperen,
Teentje knoflook. Fijn snipperen,
In een steelpannetje met wat neutrale olie. Even fruiten,
Schep sambal oelek erbij, naar smaak. Ik doe een eetlepel. Even iets minder rauw laten worden,
Afgestreken theelepel gemberpoeder,
Half blikje kokosmelk,
Opgekopte eetlepel pindakaas,
Een scheut A-merk ketjap manis,
Ik doe er geen suiker in. De pindakaas en ketjap zijn zoet zat.
Eventueel zout. Pas op; de sambal en pindakaas bevatten ook al zout. PROEVEN!
Misschien nog een scheutje melk, om de smaken iets milder te maken.
Alles al roerend aan de kook brengen, zodat het wat kan binden.
:Y) :9 O+ _O_ O-)

[ Bericht 0% gewijzigd door marc0871 op 22-07-2023 22:34:50 ]
pi_210003266
Ey ik had geantwoord en uur later is mn post totaaaaal weg? mmmm raar
pi_210004849
Vanavond friet *O*
A murky, forgotten land.
pi_210005847
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 21:02 schreef Managarm het volgende:
Ik kan me nog herinneren dat ik een keer op de Horecava was en dat daar een demonstratie was van raspatat, ik vond het toen helemaal niets maar is blijkbaar wel aangeslagen in bepaalde delen van het land.
Ja. Ik vind het af en toe wel eens lekker, maar meer omdat het een keer wat anders is denk ik? Hier in de regio is het niet aangeslagen, daarom wel een keer leuk als afwisseling.

Ze verkochten het ook bij AH maar nu niet meer zie ik?
pi_210005962
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:00 schreef anndb het volgende:

[..]
Ja. Ik vind het af en toe wel eens lekker, maar meer omdat het een keer wat anders is denk ik? Hier in de regio is het niet aangeslagen, daarom wel een keer leuk als afwisseling.

Ze verkochten het ook bij AH maar nu niet meer zie ik?
Ok, dat wist ik niet. Bij de AH, nooit gezien.
  zondag 23 juli 2023 @ 11:14:43 #30
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210006049
Raspatat is toch gebaseerd op een beslag van aardappelpoeder dat men 'vloeibaar' vanuit een persvorm in het frituurvet/olie laat vallen? Is dat dan ook via de supermarkt verkrijgbaar?

Ik vind raspatat in ieder geval niet te eten. Het heeft geen structuur en smaakt naar niks. Een krokant korstje met niks er in.
Sowieso ben ik om die reden geen liefhebber van allerlei aardappelproducten die samengesteld zijn uit o.a. aardappelpoeder/-meel…
pi_210008704
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:14 schreef MadMaster het volgende:
Raspatat is toch gebaseerd op een beslag van aardappelpoeder dat men 'vloeibaar' vanuit een persvorm in het frituurvet/olie laat vallen? Is dat dan ook via de supermarkt verkrijgbaar?

Ik vind raspatat in ieder geval niet te eten. Het heeft geen structuur en smaakt naar niks. Een krokant korstje met niks er in.
Sowieso ben ik om die reden geen liefhebber van allerlei aardappelproducten die samengesteld zijn uit o.a. aardappelpoeder/-meel…
Ja, het werd toen voorgesteld als de vervanger van omdat het veel sneller klaar te maken was. Ze zijn alleen een beetje vergeten dat er ook nog smaak aan moet zitten.
pi_210016638
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 14:51 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, het werd toen voorgesteld als de vervanger van omdat het veel sneller klaar te maken was. Ze zijn alleen een beetje vergeten dat er ook nog smaak aan moet zitten.
Niets mis met een raspatat mayo
pi_210016828
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 22:20 schreef DelanoMilano het volgende:

[..]
Ik vind het niets maar gelukkig heeft iedereen een andere smaak.

Als ik een snackbar moest vullen met wat ik lekker vind dan zou de helft van het menu verdwijnen :) .
  zondag 23 juli 2023 @ 22:40:19 #34
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210017033
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 22:20 schreef DelanoMilano het volgende:

[..]
Mooi bruggetje om het weer enigszins on topic te brengen:

Veel snackbar producten zijn voorzien van een saus.
Hoeveel mensen eten een frikandel zonder mayo en ketchup of curry, een kroket zonder mosterd, een berenhap zonder pindasaus? En dan hebben we het nog niet over een portie patat/friet waar je allerlei sauzen of combinaties daarvan over heen gooit.

Is een snackbar hap zonder saus net zo lekker of interessant als met saus?
Ik betwijfel het, zeker als ik uit eigen ervaring spreek. Het enige wat ik graag zonder saus eet van een snackbar is een kaassoufflé…

Zoals mijn oma altijd zei: Met een goede saus is zelfs een drol lekker te krijgen…
  zondag 23 juli 2023 @ 22:59:42 #35
296595 foodlover
live and learn
pi_210017305
Zonder saus ook lekker: kaassouffle, gewone rundvlees kroket (draadjesvlees), smulrol, frikandel, bamihapje, satekroket.

Nostalgie, lekker een snack uit de muur eten.
pi_210017354
Kroket zonder saus is prima, patat een beetje eentonig… daar gaat vaak mayo op. Vind wel dat een patatje oorlog weinig meer met patat heeft te maken, dat is meer saus + patat.
pi_210018649
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 22:40 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Mooi bruggetje om het weer enigszins on topic te brengen:

Veel snackbar producten zijn voorzien van een saus.
Hoeveel mensen eten een frikandel zonder mayo en ketchup of curry, een kroket zonder mosterd, een berenhap zonder pindasaus? En dan hebben we het nog niet over een portie patat/friet waar je allerlei sauzen of combinaties daarvan over heen gooit.

Is een snackbar hap zonder saus net zo lekker of interessant als met saus?
Ik betwijfel het, zeker als ik uit eigen ervaring spreek. Het enige wat ik graag zonder saus eet van een snackbar is een kaassoufflé…

Zoals mijn oma altijd zei: Met een goede saus is zelfs een drol lekker te krijgen…
Broodje frikandel met mayo, los speciaal. Frikandel kan ook zonder saus.
Patat met mayo en soms mayo en pindasaus of curry
Een gehaktstaaf kan zonder saus ook best lekker zijn (volgens mijn vriendin zijn dat de meest ranzige dingen in de snackbar).
Gehaktbal bijna altijd met pindasaus, soms met mayo en ketchup.
Mexicano met pindasaus of curry.
Picanto met pindasaus (de iets pittigere gehaktstaaf)
Kroket altijd zonder saus

Eet iemand nog wat anders dan de standaardsauzen?
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 juli 2023 @ 08:52:52 #38
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_210018919
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 08:11 schreef Managarm het volgende:

Bij Heertje Friet aan de Herengracht haal ik wel eens patat met een aparte mayo of saus. :+.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 24 juli 2023 @ 08:55:16 #39
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_210018943
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 08:11 schreef Managarm het volgende:

Ik hou van sauzen afwisselen,
Mijn favo's zijn:
Belgische mayo
Brander mayo (oliehoorn)
Zeedijk (mayo?) (oliehoorn)
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_210018949
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 08:52 schreef borisz het volgende:

[..]
Bij Heertje Friet aan de Herengracht haal ik wel eens patat met een aparte mayo of saus. :+.
Tartaar saus zie ik op het menu, nog nooit geprobeerd. Al die soorten mayo zijn aan mij niet besteed, mijn smaak is echt ruk (ik denk door het gebrek aan reukvermogen, mee geboren). Het vreemde dat ik wel een voorliefde schijn te hebben voor sterk ruikend eten (bruine bonen ftw).
  maandag 24 juli 2023 @ 09:00:08 #41
319979 Fok-it
All is well
pi_210018992
De enige snacks lekker zonder saus zijn een kaassouffle en een satekroket.

Voor de rest gaat overal mayo op (Ja, ook de kroket :9 maar die bestel ik niet vaak en als dan kwekkeboom op een broodje) Behalve de pikanto, mexicano die met pinda

Patat eigenlijk altijd oorlog zonder uitjes maar mayo/curry als uitzondering

Goed topic wel om 9 uur in de ochtend :9 #Viesdik @Solotovski @Mortaxx @Sked
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_210019031
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2023 09:00 schreef Fok-it het volgende:

Voor de rest gaat overal mayo op (Ja, ook de kroket :9 maar die bestel ik niet vaak en als dan kwekkeboom op een broodje) Behalve de pikanto, mexicano die met pinda

Goed topic wel om 9 uur in de ochtend :9 #Viesdik @:Solotovski @:Mortaxx @:Sked
Het maakt niet uit hoe laat het is, een frikandel speciaal kan altijd. Perfect ontbijt, met superfood ui.
pi_210019413
quote:

Vind al die snacks zoals pikanto en Mexicano maar matig vergeleken bij een frikandel
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 09:46:26 #44
45833 crew  Fogel
pi_210019463
Bitterballen, een van de weinige dingen die ik mis uit Nederland :D

Dingen die ook zonder saus lekker zijn; bitterballen, kroketten (in verschillende variaties), bamischijf, (ham)kaassouffle, lihanboutje en een sitostick.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_210019663
Pikanto met curry van Oliehoorn _O_

Maar.. Mijn standaard bestelling is meestal een patat oorlog met uitjes en een viandel mayo of een patat speciaal en een frikandel speciaal.
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 24 juli 2023 @ 10:36:39 #46
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_210019965
Berehap met pindasaus of een goede frikandel speciaal (uitjes eerst, dan de sauzen). Niet te versmaden.
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
  maandag 24 juli 2023 @ 10:38:32 #47
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_210019989
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2023 09:46 schreef Fogel het volgende:

Dingen die ook zonder saus lekker zijn; bitterballen, kroketten (in verschillende variaties), bamischijf, (ham)kaassouffle, lihanboutje en een sitostick.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_210020426
quote:

_O_
A murky, forgotten land.
pi_210020561
quote:
15s.gif Op maandag 24 juli 2023 10:38 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
[ link | afbeelding ]
Ik had er ook nog niet van gehoord, en bestaat al sinds de jaren 70.. hahaha.

Van de nieuwere snacks vind ik de Vulcano wel lekker, maar of ie nu nog verkocht wordt?
pi_210024167
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 21:05 schreef marc0871 het volgende:
Al jaren niet meer in een snackbar geweest.
Ik denk dat die keer bij Bram Ladage in het Alexandrium de laatste keer is geweest. Iets van 5 jaar geleden of zo.

Ik snij mijn eigen patat en maak verschillende snacks en sauzen zelf.
Vind ik leuk.
De patat van Bram Ladage is wel ernstig lekker overigens, in een puntzak. En de rechthoekige frikandellen vond ik altijd geweldig.
pi_210024658
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 11:17 schreef Managarm het volgende:
Ik had er ook nog niet van gehoord, en bestaat al sinds de jaren 70.. hahaha.
Het concept laat ook wel wat te wensen over:
quote:
Het idee achter het lihanboutje is het creëren van een snack in de vorm van een kippenboutje en met de smaak van kip, die echter gemaakt is van half-om-half-gehakt.
pi_210024707
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 16:56 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]
Het concept laat ook wel wat te wensen over:
[..]

Waarom vraag je je dan af, is kip niet goedkoper?
  maandag 24 juli 2023 @ 17:03:28 #53
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210024722
quote:

Haha, kijk dit @capuchon_jongen
Hij maar lachen om jouw ketchup, en dan zelf overal mayo over gooien.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 24 juli 2023 @ 17:04:52 #54
319979 Fok-it
All is well
pi_210024736
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:03 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Haha, kijk dit @:capuchon_jongen
Ja, rijst met ketchup of een frikandel met mayo is ook wel vergelijkbaar
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_210024738
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:03 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Haha, kijk dit @:capuchon_jongen
Als ik ketchup lees moet ik altijd denken aan het jongetje op een school in een aflevering van een van de Engelse topkoks. Dat jongetje at met een boterham ketchup het gezondst van de gehele school.
  maandag 24 juli 2023 @ 17:07:20 #56
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210024748
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:05 schreef Managarm het volgende:

[..]
Als ik ketchup lees moet ik altijd denken aan het jongetje op een school in een aflevering van een van de Engelse topkoks. Dat jongetje at met een boterham ketchup het gezondst van de gehele school.
:r

quote:
8s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:04 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ja, rijst met ketchup of een frikandel met mayo is ook wel vergelijkbaar
Gebbetje. Moet even opkomen voor mijn vriend capuchon.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 24 juli 2023 @ 17:07:47 #57
319979 Fok-it
All is well
pi_210024754
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:07 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
:r
[..]
Gebbetje. Moet even opkomen voor mijn vriend capuchon.
Een lieve doch smakeloze jongen
pi_210025773
quote:

[..]
Nou, dat valt dus best mee. Het zijn in NL vnl McDonalds, Burger King en KFC, die zijn er al sinds de jaren 70/80, en wat later Subway. En daarnaast een paar pizzatenten, Domino's en sinds een paar jaar Papa John. De rest heeft nooit echt een voet aan de grond gekregen. Taco Bell heeft het geloof ik een keer geprobeerd en is toen failliet gegaan, en is nu weer voorzichtig met 1 of 2 (?) filialen aanwezig, maar dat loopt niet echt storm. Five Guys is een jaar of 5 geleden begonnen en had op het hoogtepunt geloof ik zes filialen, maar nu nog maar vier.
Voor de rest zijn de amerikaanse ketens hier niet vertegenwoordigd volgens mij, terwijl ze dat in veel andere landen wel zijn. Bv Popeye's, Wendy's, Hardee's.
Dus al met al valt het wel mee en ik denk dat de NL snackbarcultuur daareen heeft bijgedragen (lees: de komst van Amerikaanse ketens heeft tegengewerkt).
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_210026730
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:05 schreef Managarm het volgende:

[..]
Schaarden ze ketchup dan onder groente ofzo?
pi_210027679
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 20:07 schreef littlemindy het volgende:

[..]
Wat de rest van de school at was allemaal zwaar gezouten gefrituurde troep. Dat krijg je als het budget voor een schoolmaaltijd extreem laag is.

Ik weet dat ik een keer ergens gezien heb maar of dat nu in Engeland was of in VS weet ik niet meer, ketchup werd inderdaad als groente gezien.
pi_210028532
quote:

[..]
Zou me niks verbazen :') Jamie Oliver had toen die Food Revolution meuk, en op die school in West-Virginia telde zelfs Patat als groente.

Zijn wokschotel met 7 soorten groenten had te weinig groenten. Maar de pizza met patat van de school niet. Dus als hij een bak met patat meegaf bij zijn noedelschotel, dan was het wel goed :')

19:58
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_210030031
quote:

[..]
De tomatensaus op pizza iig wel.
pi_210030815
Frikandellen maken we tegenwoordig zelf. Combinatie kip en rund (nog bijna bevroren omdat het twee keer door molen heen gaat, anders wordt het te warm), door de gehaktmolen heen gooien. Kruiden en dan nogmaals door de molen met de worstmaker erop (een tuitje).

Het vlees wordt in een plastic buis geperst en dan gaan ze een tijdje in kokend water zodat het vlees gaar wordt en de frikandel zijn vorm behoudt als je deze uit de plastic buis haalt. Afbakken doen we in de airfryer, het grappige is dat deze frikandellen wel mooi bruin worden in de airfryer.

Frikandellen zijn wat kleiner dan normaal, heeft met de maat van de pan te maken ;) .

We kunnen ze wel via een webshop bestellen maar dit is leuker en een stuk goedkoper. Volgende keer eens kroketten maken.
pi_210032023
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 08:14 schreef Managarm het volgende:
Frikandellen maken we tegenwoordig zelf. Combinatie kip en rund (nog bijna bevroren omdat het twee keer door molen heen gaat, anders wordt het te warm), door de gehaktmolen heen gooien. Kruiden en dan nogmaals door de molen met de worstmaker erop (een tuitje).

Het vlees wordt in een plastic buis geperst en dan gaan ze een tijdje in kokend water zodat het vlees gaar wordt en de frikandel zijn vorm behoudt als je deze uit de plastic buis haalt. Afbakken doen we in de airfryer, het grappige is dat deze frikandellen wel mooi bruin worden in de airfryer.

Frikandellen zijn wat kleiner dan normaal, heeft met de maat van de pan te maken ;) .

[ afbeelding ]

We kunnen ze wel via een webshop bestellen maar dit is leuker en een stuk goedkoper. Volgende keer eens kroketten maken.
Leuk. Moet ik nog steeds eens doen.

Kroketten heb ik dan al weleens gedaan, met overgebleven draadjesvlees

pi_210032159
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 18:38 schreef Sicstus het volgende:

[..]
Nou, dat valt dus best mee. Het zijn in NL vnl McDonalds, Burger King en KFC, die zijn er al sinds de jaren 70/80, en wat later Subway. En daarnaast een paar pizzatenten, Domino's en sinds een paar jaar Papa John. De rest heeft nooit echt een voet aan de grond gekregen. Taco Bell heeft het geloof ik een keer geprobeerd en is toen failliet gegaan, en is nu weer voorzichtig met 1 of 2 (?) filialen aanwezig, maar dat loopt niet echt storm. Five Guys is een jaar of 5 geleden begonnen en had op het hoogtepunt geloof ik zes filialen, maar nu nog maar vier.
Voor de rest zijn de amerikaanse ketens hier niet vertegenwoordigd volgens mij, terwijl ze dat in veel andere landen wel zijn. Bv Popeye's, Wendy's, Hardee's.
Dus al met al valt het wel mee en ik denk dat de NL snackbarcultuur daareen heeft bijgedragen (lees: de komst van Amerikaanse ketens heeft tegengewerkt).
Wendy's zou wel willen, maar een snackbareigenaar in Zeeland houdt dat al 30 jaar of zo tegen.
Die had zijn zaak ook naar zijn dochter vernoemd en de naam geregistreerd voor de hele Benelux.
Tonnen zijn er aan rechtzaken gespendeerd en er zijn tientallen miljoenen geboden voor de naam.

Voor de snackbareigenaar is het ondertussen een principeproject om de Amerikanen buiten de deur te houden.
pi_210032499
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 21:45 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Zou me niks verbazen :') Jamie Oliver had toen die Food Revolution meuk, en op die school in West-Virginia telde zelfs Patat als groente.

Zijn wokschotel met 7 soorten groenten had te weinig groenten. Maar de pizza met patat van de school niet. Dus als hij een bak met patat meegaf bij zijn noedelschotel, dan was het wel goed :')

19:58
Filmpje net gekeken. Wat een gekken he
  dinsdag 25 juli 2023 @ 11:38:19 #67
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_210032648
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 18:54 schreef borbit het volgende:
Klassieke snackbar-romantiek uit Nijmegen (Vuurens):

pi_210032878
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 10:39 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Leuk. Moet ik nog steeds eens doen.

Kroketten heb ik dan al weleens gedaan, met overgebleven draadjesvlees

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit, hier in Portugal worden wel kroketten verkocht maar dat is toch heel anders dan de Nederlandse kroket. De enige overeenkomst is de buitenkant, smaakt totaal niet. Ik heb het gehele assortiment van Mora wel in de Algarve in de supermarkt zien liggen maar in centraal Portugal niet.
pi_210032962
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 18:38 schreef Sicstus het volgende:

[..]
Gelukkig toch, we willen toch niet de snackbar vervangen door die zut.

Veel Chinese eigenaren van snackbars tegenwoordig trouwens omdat Chinese restaurants minder in trek zijn. Niets mis mee, ze veranderen vaak niet veel. Ik vind de combinatie snackbar en Chinees-Indisch restaurant in een pand altijd leuk. Goede saté en de traditionele snacks.
pi_210033898
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:02 schreef Managarm het volgende:

[..]
Gelukkig toch, we willen toch niet de snackbar vervangen door die zut.

Veel Chinese eigenaren van snackbars tegenwoordig trouwens omdat Chinese restaurants minder in trek zijn. Niets mis mee, ze veranderen vaak niet veel. Ik vind de combinatie snackbar en Chinees-Indisch restaurant in een pand altijd leuk. Goede saté en de traditionele snacks.
Mja. Nasi goreng, met saté (zonder stokjes ;) ) en pindasaus lukt mij ook wel.

En nog lekkerder ook ~O>
pi_210060225
Wie heeft er wel eens een Catamaran besteld in de snackbar?
pi_210060391
Bereklauw sate en grotepatatstoof met extra dtoof blijft toch wel een toppertje
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 27 juli 2023 @ 18:38:18 #73
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_210060598
Raspatat! Dol op.
pi_210060773
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 18:02 schreef Managarm het volgende:
Ja.
Heb daarna een botentrailer moeten regelen :(
A murky, forgotten land.
pi_210060922
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2023 18:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ja.
Heb daarna een botentrailer moeten regelen :(
Je moet ook niet met je dronken hoofd een bootdealer binnenlopen >:) .
pi_210061445
Oh :@
A murky, forgotten land.
pi_210062853
quote:
Ik een paar keer. Is voordeliger dan los patat en frikandellen speciaal. Jij ook?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_210064907
quote:
Een wat :?
pi_210065211
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 04:49 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Een wat :?
Friet speciaal met 2 frikandellen toch?
pi_210067986
Frietje waterfiets heet dat bij ons, maar zelf nooit besteld.
pi_210070415
Misschien anders tijd voor een centraal door Nederland en Belgie beste Fok snackbar overzicht. Per regio verdeeld met de beste lokale adresjes en waarom/wat te bestellen.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 15:58:38 #82
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_210070659
quote:
Ook zo'n mooie, pindasaus. Een snackbar met echt goede pindasaus is echt moeilijk te vinden. Te zoet, te dun, te dik.
Helaas wel ja, wij hadden een hele goede snackbar met de beste pindasaus die ik ooit op heb, helaas gesloten omdat die man met pensioen is gegaan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_210085825
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:31 schreef anndb het volgende:
Misschien anders tijd voor een centraal door Nederland en Belgie beste Fok snackbar overzicht. Per regio verdeeld met de beste lokale adresjes en waarom/wat te bestellen.
Oh, dat is wel een leuk idee. Kan ik als in Nederland ben een rondje rijden langs de diverse zaken.
  maandag 31 juli 2023 @ 15:40:24 #84
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_210107467
Ik bestelde dus zoals bijna elke zondag bij de plaatselijke snackbar de 'kapsalon'.

Dit keer vroeg de kassamedewerker 'wilt u er kaas op, voor 1,50 extra?'

Ik schrok.. Dus ik zei , 'er zit toch al standaard kaas op? '

'Klopt, maar sinds vorige week dien je daar extra voor te betalen' . Afijn, toch gedaan.
Kwam op 11 euro uit, terwijl deze kapsalon in 2017 nog te krijgen was voor 6 euro. Dat toch wel bijna de helft duurder in 6 jaar. :P
pi_210107732
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2023 15:40 schreef BMW1993 het volgende:
Ik bestelde dus zoals bijna elke zondag bij de plaatselijke snackbar de 'kapsalon'.

'Klopt, maar sinds vorige week dien je daar extra voor te betalen' . Afijn, toch gedaan.
Kwam op 11 euro uit, terwijl deze kapsalon in 2017 nog te krijgen was voor 6 euro. Dat toch wel bijna de helft duurder in 6 jaar. :P
Dat is belachelijk, extra betalen voor een ingrediënt wat er vast bij hoort.
pi_210107789
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 18:27 schreef Ponsai het volgende:
Kwekkeboom kroketten ben ik groot fan van. Die heb je niet overal
Zo overrated die kroketten :{
pi_210107814
quote:

Altijd gedacht dat het lihamboutje was
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:46:59 #88
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_210122525
quote:

Ja ik bestelde een kroketje met een 5 grams mosterd +0,30 cent (dat is 15 euro voor 250 gram mosterd uit de supermarkt)

Maar meestal bestel ik raspatat speciaal en een halve kip
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_210122563
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2023 16:04 schreef Managarm het volgende:

[..]
Dat is belachelijk, extra betalen voor een ingrediënt wat er vast bij hoort.
Belachelijk idd.
Zou voor mij een reden zijn om daar niks meer te halen.

Alle ingrediënten voor een bepaald gerecht zitten immers al doorberekend in de prijs.
A murky, forgotten land.
pi_210123107
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 19:49 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Belachelijk idd.
Zou voor mij een reden zijn om daar niks meer te halen.

Alle ingrediënten voor een bepaald gerecht zitten immers al doorberekend in de prijs.

Ja, ik zou ook wegblijven.

Ik voorzie dit soort taferelen bij die snackbar:

Op het menu: Patat met 3,50.

Wilt u nog even een euro extra betalen voor de mayo?
pi_210124103
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 20:24 schreef Managarm het volgende:

[..]

Wilt u voor een euro extra ook zout op uw patat?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_210124195
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 21:25 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Wilt u voor een euro extra ook zout op uw patat?
Ongebakken of moeten we ze ook bakken?
pi_210124466
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 21:31 schreef anndb het volgende:

[..]
Ongebakken of moeten we ze ook bakken?
Gebakken is 50 cent en doorgebakken 1¤ aub.
pi_210126726
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 20:24 schreef Managarm het volgende:

[..]

Momenteel heb je sws al de taferelen van wij moeten het in een bakje stoppen, dus betaal je een plastic toeslag waarbij elke snackbar houder zijn eigen regels en toeslagen heeft.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 04:49:38 #95
68091 borbit
pi_210126829
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:38 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Klassieke snackbar-romantiek uit Nijmegen (Vuurens):

[ link | afbeelding ]
pi_210134820
quote:
11s.gif Op maandag 31 juli 2023 16:09 schreef Magica het volgende:

[..]
Altijd gedacht dat het lihamboutje was
quote:
In 1967 is de snack gelanceerd op de slagersvakbeurs Slavakto in Utrecht. Deze vakbeurs voor de slagerij wordt om de vier jaar gehouden.

Het lihanboutje is ontwikkeld en op de markt gebracht door Han Neerincx. Hij was de zoon van de toenmalige eigenaar van Nedex Specerijen te Gorinchem en tevens de latere eigenaar van het bedrijf.[bron?]. Han Neerincx was getrouwd met Lieke en uit de combinatie van beide namen (Lieke en Han) kwam de naam lihanboutje.

Het idee achter het lihanboutje is het creëren van een snack in de vorm van een kippenboutje en met de smaak van kip, die echter gemaakt is van half-om-half-gehakt.

In de kruidenmengerij van Nedex Specerijen werd de LIHANpoeder geproduceerd en in de juiste hoeveelheid met het gehakt gemengd. Deze mix werd in een aluminium mal in de vorm van een kippenboutje geperst en vervolgens in paneermeel gerold.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lihanboutje

In mijn jeugd vaak gegeten, daarna nooit meer. Ik wist eigenlijk niet dat het nog te koop was.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 17:47:27 #97
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210134902
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 03:31 schreef exelletor het volgende:

[..]
Momenteel heb je sws al de taferelen van wij moeten het in een bakje stoppen, dus betaal je een plastic toeslag waarbij elke snackbar houder zijn eigen regels en toeslagen heeft.
Afgelopen weekend haalde ik een broodje kroket bij een snackbar en kreeg dat in een kartonnen bakje. Prima, maar de plastic toeslag à ¤0,20 moest ik nog wel betalen, want 'we hebben kosten moeten maken om al het plastic te vervangen'.
Euh, ja, dus? 8)7
pi_210134980
quote:
Dit :'(
pi_210135097
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:40 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lihanboutje

In mijn jeugd vaak gegeten, daarna nooit meer. Ik wist eigenlijk niet dat het nog te koop was.
Grappig weetje :D
A murky, forgotten land.
pi_210135112
quote:
7s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:47 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Afgelopen weekend haalde ik een broodje kroket bij een snackbar en kreeg dat in een kartonnen bakje. Prima, maar de plastic toeslag à ¤0,20 moest ik nog wel betalen, want 'we hebben kosten moeten maken om al het plastic te vervangen'.
Euh, ja, dus? 8)7
Idioterie 8)7
Dat hoort gewoon in de kostprijs te zitten.
Of je nou bij je leverancier plastic of karton inkoopt.
A murky, forgotten land.
pi_210135115
quote:

Je hebt je laten oplichten
pi_210135580
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:56 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Dit :'(
Patatje oorlog iemand?
pi_210136798
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 18:07 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Grappig weetje :D
Is eigenlijk ook maar een rare snack. Rund-varkens gehakt in de vorm van een kippenboutje. 8)7
  woensdag 2 augustus 2023 @ 22:01:02 #104
68091 borbit
pi_210138454
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 20:00 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Is eigenlijk ook maar een rare snack. Rund-varkens gehakt in de vorm van een kippenboutje. 8)7
Waarom ook? Kippenvlees is goedkoper als rund/varken.

https://www.parool.nl/ps/(...)st-romantische-snack

[ Bericht 27% gewijzigd door borbit op 02-08-2023 22:10:20 ]
pi_210138860
Zin in een snackje zeg.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_210919327
Als ik weer eens in Nederland ben, wat is dan de beste snackbar die je kan aanraden? En wat zou ik moeten daar moeten bestellen volgens jou.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 21:00:33 #107
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_210919650
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 20:42 schreef Managarm het volgende:
Als ik weer eens in Nederland ben, wat is dan de beste snackbar die je kan aanraden? En wat zou ik moeten daar moeten bestellen volgens jou.
Gewoon degene die het dichtste bij is?
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_210925689
Lekkere bamischijf hmmmm
pi_210926530
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 14:38 schreef C.L.Werner het volgende:
Lekkere bamischijf hmmmm
Juk, een Picanto pinda daarentegen.
pi_210926970
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 16:17 schreef Managarm het volgende:

[..]
Juk, een Picanto pinda daarentegen.
Nasi schijf lekker prakken beresaus eroverheen uitjes en daarna een gemixt met een geprakte kroket hmmm echt een keer proberen xoxo
pi_211046997
Voor kroketten (en bitterballen) moet je bij van Dobben zijn, zit echt tegen het Rembrandtplein aan, maar een toerist vind je er niet (in vergelijking met Holtkamp waar je een half uur in de rij mag staan). Echte ouderwetse Amsterdammers zitten er vaak wel een broodje te lunchen.

Prijzen zijn aan de forse kant, maar heb ze nog niet ergens anders lekkerder gegeten.
pi_211047061
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 21:00 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Gewoon degene die het dichtste bij is?
Zit nogal een verschil in snackbars. Hier zit een snackbar die echt van alles op de menu kaart heeft staan, van pizza tot pasta tot gyros en shoarma. Daar is letterlijk alles niet te vreten.

Een echte snackbar heeft gewoon friet/patat, verschillende snacks en hooguit een broodje hamburger op de kaart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')