abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 augustus 2023 @ 22:48:13 #251
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_210242736
quote:
1s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 22:06 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Waar baseer jij op dat de tweede generatie hun kinderen niet in het Nederlands op zou voeden?
Ik waardeer het wel dat je altijd opkomt voor de immigranten en asielzoekers.
Een tegengeluid op een forum is altijd goed, en houd de discussie gezond.

Op het CBS kan je precies zien hoeveel procent per herkomstgroep 'gemengde huwelijken' heeft.
Zo is meer dan de helft van de Antillianen, Italianen en Duitsers, Indonesiërs etc getrouwd met een NL persoon, goed voor de assimilatie, als dit generaties zo doorgaat krijg je uiteindelijk weer '1 volk'

Zo zijn de 3'e generatie Indonesiërs nauwelijks nog te herkennen, als zijnde 'echte Indonesiërs' en ook bij de Afro's zie je dat men steeds meer mengt met Nederlanders en anderen groepen. Je krijgt uiteindelijk een beetje zoals het nu in Colombia is, daar zijn ook ontzettend veel mensen gemengd, Spaanse kolonisten, met Afrikaans en Indiaans bloed.

Maar bepaalde groepen, en dit zijn voornamelijk diegene uit een islamitisch land, denk aan Somaliërs, Marokkanen, Turken, Syriërs, blijven huwen met hun eigen herkomstgroep, zodat ook de 2'e en 3'e generatie nog gewoon 'hun' eigen herkomst is.

Dit vertraagd enorm de volledige integratie, en bevordert segregatie. Zo zijn er hele wijken in Noord Engeland, vol met Pakistanen, die er al sinds 1950 wonen, maar nog volledig 'Pakistaans' zijn, (islamitische kleding, vrouwen volledig bedekt, bruidjes worden vaak geïmporteerd uit Pakistan, de Islamitische identiteit gaat boven de Britse identiteit etc.

Nederlanders in Australië, zijn Westers, net zoals heel Australië dat is, dus grote kans dat onze mensen wel degelijk 'op zijn gegaan in de groep' .
pi_210246265
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 16:43 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Het is juist beter voor de kinderen wanneer ouders hun kinderen opvoeden in de taal die ze het beste beheersen:
[..]
[..]
Het is juist super belangrijk dat ouders zichzelf perfect kunnen verwoorden en uitdrukken wanneer ze met hun kinderen praten.
Dat Turks wat die oerconservatieve tokkie’s uit Turkije in Nederland praten is van een hoog aap noot mies gehalte.

Die kinderen leren dus eigenlijk halve talen: gebrekkig Turks, gebrekkig Nederland en geen Engels.

Vrij kansloos dus op de arbeidsmarkt en dat zie je terug in de werkloosheidscijfers van die gemeenschappen.

Ook in Turkije maken ze weinig kans; men zit niet op die lui te wachten.
pi_210246291
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 16:06 schreef Gia het volgende:

[..]
Eerste generatie, misschien. Maar de volgende generaties zouden dit prima in 't Nederlands kunnen doen.

Ik heb neven en nichten in Australie, ouders als jonggehuwden naar Australie vertrokken, die totaal geen Nederlands spreken. Dus ook niet in het Nederlands zijn opgevoed. Waarom kan het in Australie, Canada, de VS e.d. allemaal wel meteen in de nieuwe taal en moet het hier tot in de vierde generatie nog in de 'moeder' taal?
Dat van Australië is ook weer wat extreem. Viel mij ook op tijdens mijn reis in nieuw-Zeeland, de nazaten spreken werkelijk waar geen woord Nederland. Dat is ook weer wat jammer. Nederlanders zijn bepaald niet trots op de eigen taal, het minste van Europa geloof ik.

Ik vind het wel sterk als je je kinderen je eigen taal overbrengt, met dien verstande dat de beheersing van de nationale taal niet in de weg mag staan. En dat kan prima, ik ken genoeg mensen die hun kinderen tweetalig opvoeden.
pi_210246386
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 20:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
andere mensen kunnen hier ook wonen , dat heeft niets met nationatliteit te maken.

ik vind dat iedereen overal ter wereld zou moeten kunnen mogen wonen, net als iedereen in de EU overal mag wonen
En wanneer ga jij kleiner wonen zodat een ander gezin in het huis kan wat jij nu in je eentje bezet?
"Pools are perfect for holding water"
pi_210246395
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 20:01 schreef michaelmoore het volgende:

ik vind dat iedereen overal ter wereld zou moeten kunnen mogen wonen, net als iedereen in de EU overal mag wonen
Dat is leuk in theorie maar als je in 1 land gratis een zak geld krijgt van de overheid en in andere landen helemaal niks krijgt dan werkt dat niet.
Plaats hier uw advertentie
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:14:55 #256
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210246456
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 15:52 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[ twitter ]
(Betaalmuur) De nood wordt steeds erger.
Ouderen tellen dan ook gewoon niet meer mee, daar moet je mee kunnen doen wat je wil. Zoals 'verleiden' hun eigen woning te verlaten voor een te duur schijtappartement weg van hun vertrouwde omgeving. Waar ze het liefst ook een beetje op tijd de pijp uitgaan zodat het ook geen AOW en pensioen meer kost.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210246501
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 11:07 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Dat is leuk in theorie maar als je in 1 land gratis een zak geld krijgt van de overheid en in andere landen helemaal niks krijgt dan werkt dat niet.
Kan je nagaan als Nederland, als enige land, ooit een basisinkomen in gaat voeren. Dan trek je miljoenen gelukszoekers aan.

Dat aspect wordt nooit meegenomen in de onderzoeken naar een basisinkomen. Het systeem implodeert meteen door een giga stijging van aanvragen.
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:47:37 #258
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_210246775
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 11:19 schreef Homey het volgende:

[..]
Kan je nagaan als Nederland, als enige land, ooit een basisinkomen in gaat voeren. Dan trek je miljoenen gelukszoekers aan.

Dat aspect wordt nooit meegenomen in de onderzoeken naar een basisinkomen. Het systeem implodeert meteen door een giga stijging van aanvragen.
En zodra de huurwoning in Nederland binnen is op vakantie naar het oh zo gevaarlijke thuisland.

Ze zijn knettergek in Den Haag.
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:52:51 #259
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210248232
quote:
Ook wel bizar dat de IND, een overheidsinstantie, samenwerkt met wat semi overheid en private organisaties, om een overheidsbesluit aan te vechten bij de rechter en dan ook meteen tot aan de hoogste rechter.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_210249482
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 10:52 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat van Australië is ook weer wat extreem. Viel mij ook op tijdens mijn reis in nieuw-Zeeland, de nazaten spreken werkelijk waar geen woord Nederland. Dat is ook weer wat jammer. Nederlanders zijn bepaald niet trots op de eigen taal, het minste van Europa geloof ik.

Ik vind het wel sterk als je je kinderen je eigen taal overbrengt, met dien verstande dat de beheersing van de nationale taal niet in de weg mag staan. En dat kan prima, ik ken genoeg mensen die hun kinderen tweetalig opvoeden.
Ik denk inderdaad niet dat het probleem de tweetalige opvoeding is. Zoals al genoemd is worden Chinese kinderen ook vaak tweetalig opgevoed, en blijven ook redelijk vaak (in de VS) in een eigen bubbel.

Maar de ouders doen wel hun best om op een eerlijke manier (met hard werken) geld te verdienen. Geven het goede voorbeeld, Asian Americans zijn de meest succesvolle groep immigranten, maar behouden ook deels de eigen cultuur en zorgen voor weinig problemen.
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:10:34 #261
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210249527
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 11:04 schreef probeer het volgende:

[..]
En wanneer ga jij kleiner wonen zodat een ander gezin in het huis kan wat jij nu in je eentje bezet?
grapjas

als men geen bejaarden huizen weer wil gaan bouwen zal dat nooit gebeuren

dan huur ik mijn eigen ZZP jufje in
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210249627
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 16:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
grapjas

Precies wat ik al dacht ja. En ik neem het je ook niet eens erg kwalijk. Ik snap best dat je prima zit waar je zit, en weinig behoefte hebt om voor meer geld ergens anders kleiner te wonen.

Maar eh ... Dat hele 'we moeten juist meer migranten hebben en ze allemaal woonruimte bieden' geintje wat je nu al tig topics zonder enige onderbouwing of kritische reflectie loopt te blèren .. Is het niet een nogal hypocriet en opportunistisch dat, volgens jou, andere groepen daarvoor maar flink in moeten schikken (bv de sociale huur die het maar allemaal op moet vangen), terwijl je daar zelf geenszins toe bereid bent?

Zeg maar ... qua woningnood ben je deels deel van het probleem, maar anderen moeten het maar allemaal oplossen.

En dat staat dan los van mijn zeer sterke indruk dat je alleen maar meer migratie wilt om je AOW betaald te krijgen en handen aan je toekomstige zorgbed wilt hebben.

Dus eh ... gezien je eigen positie en keuzes daarin, is het niet een stuk eerlijker en redelijker om van mening te zijn dat men eerst maar eens moet kijken naar passende woonruimte voor allen, voordat we het gaan hebben over bevolkingsgroei middels migratie?

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 11-08-2023 16:29:07 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_210249685
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 16:20 schreef Gia het volgende:

[..]
Gelezen. Gaat dus al niet alleen over doorstromen, maar ook over huis opsplitsen. Er staan zinnen in als: Ook dat moet de ouderen ingewreven worden.

Ik ben bereid hetzelfde te betalen voor een woning die, qua grootte, de helft is van deze woning, met een tuin die de helft is van deze tuin. En dat is er niet. Dus blijf ik zitten. Heb hier alles levensloopbestendig, dan staat het boven maar leeg, behoudens familiebezoek dat blijft slapen. (Heb ik het effe over de periode nadat junior van bijna 30 een eigen plekje heeft)

4 slaapkamers, 2 badkamers en 380m2 achtertuin.
De woningen die wel kleiner zijn dan jouw huidige woning zijn te duur of waar zit het verschil waardoor je blijft zitten waar je zit?
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:30:05 #264
323876 michaelmoore
pi_210249695
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 16:22 schreef probeer het volgende:

[..]
Precies wat ik al dacht ja. En ik neem het je ook niet eens erg kwalijk. Ik snap best dat je prima zit waar je zit, en weinig behoefte hebt om voor meer geld ergens anders kleiner te wonen.

Maar eh ... Dat hele 'we moeten juist meer migranten hebben en ze allemaal woonruimte bieden' geintje wat je nu al tig topics zonder enige onderbouwing of kritische reflectie loopt te blèren .. Is het niet een nogal hypocriet en opportunistisch dat, volgens jou, andere groepen daarvoor maar flink in moeten schikken (bv de sociale huur die het maar allemaal op moet vangen), terwijl je daar zelf geenszins toe bereid bent?

Zeg maar ... qua woningnood ben je deels deel van het probleem, maar anderen moeten het maar allemaal oplossen.

En dat staat dan los van mijn zeer sterke indruk dat je alleen maar meer migratie wilt om je AOW betaald te krijgen en handen aan je toekomstige zorgbed wilt hebben.

Dus eh ... gezien je eigen positie en keuzes daarin, is het niet een stuk eerlijker en redelijker om van mening te zijn dat men eerst maar eens moet kijken naar passende woonruimte voor allen, voordat we het gaan hebben over bevolkingsgroei middels migratie?
de overheid moet gaan bouwen in de weilanden
10% van de weilanden is genoeg om voor iedere jongere een vrijstaand woning te bouwen

https://www.telegraaf.nl/(...)rland-in-de-jaren-50

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 11-08-2023 16:36:19 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210249731
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 11:47 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
En zodra de huurwoning in Nederland binnen is op vakantie naar het oh zo gevaarlijke thuisland.

Ze zijn knettergek in Den Haag.
Daar in DH zijn ze knettergek. Hier niet.

Ze gaan zelfs al even vakantie vieren in thuisland tijdens de procedure, voordat een status ontvangen is. Allemaal op kosten van de belastingbetaler, het IND ziet het en ziet dat het goed is.

[ Bericht 16% gewijzigd door opgebaarde op 11-08-2023 18:51:49 ]
pi_210251355
quote:
Celstraf voor asielzoeker die met slagboom op auto's sloeg in Ter Apel

De asielzoeker die vorig jaar in de buurt van het aanmeldcentrum in Ter Apel met een slagboom op auto's insloeg moet een jaar de cel in. Hij is veroordeeld voor poging tot zware mishandeling, bedreiging en het vernielen van een slagboom en auto's.
https://nos.nl/artikel/24(...)-s-sloeg-in-ter-apel
Maar een jaartje cel (proest) en een status, gratis geld, drie generaties familie over en een gratis huis in aantocht. Nederlandse multinationals zien het en zien dat het goed is. Alles voor de miljoenen van de directeur
pi_210251602
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 16:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
grapjas

Dan verzamel toch eens al die vitale ouderen en bouw dan zelf een bejaardenhuis om samen in te wonen en te spelen.
Er zijn namelijk maar weinig jongeren die de vitale ouderen qua kracht tegen kunnen houden.
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:54:40 #268
323876 michaelmoore
pi_210251959
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 19:24 schreef torentje het volgende:

[..]
Dan verzamel toch eens al die vitale ouderen en bouw dan zelf een bejaardenhuis om samen in te wonen en te spelen.
Er zijn namelijk maar weinig jongeren die de vitale ouderen qua kracht tegen kunnen houden.
Dat is een taak van de overheid, dat was vroeger zo en is nog zo

Met Stef Blok hebben ze dat laten vallen om de woningen vol te houden uit angst voor leegstand en zijn ze gesloten met als excuus dat de ouderen dat zelf graag wilden
De overheid moet de erfenis van den Uyl weer in ere herstellen, ook omdat het aantal vitale ouderen de komende 20 jaar zal verdubbelen en daarmee ook het aantal op een neer racende leaseauto ZZP ers
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:42:53 #269
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_210260167
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 22:48 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Ik waardeer het wel dat je altijd opkomt voor de immigranten en asielzoekers.
Een tegengeluid op een forum is altijd goed, en houd de discussie gezond.

Op het CBS kan je precies zien hoeveel procent per herkomstgroep 'gemengde huwelijken' heeft.
Zo is meer dan de helft van de Antillianen, Italianen en Duitsers, Indonesiërs etc getrouwd met een NL persoon, goed voor de assimilatie, als dit generaties zo doorgaat krijg je uiteindelijk weer '1 volk'

Zo zijn de 3'e generatie Indonesiërs nauwelijks nog te herkennen, als zijnde 'echte Indonesiërs' en ook bij de Afro's zie je dat men steeds meer mengt met Nederlanders en anderen groepen. Je krijgt uiteindelijk een beetje zoals het nu in Colombia is, daar zijn ook ontzettend veel mensen gemengd, Spaanse kolonisten, met Afrikaans en Indiaans bloed.

Maar bepaalde groepen, en dit zijn voornamelijk diegene uit een islamitisch land, denk aan Somaliërs, Marokkanen, Turken, Syriërs, blijven huwen met hun eigen herkomstgroep, zodat ook de 2'e en 3'e generatie nog gewoon 'hun' eigen herkomst is.

Dit vertraagd enorm de volledige integratie, en bevordert segregatie. Zo zijn er hele wijken in Noord Engeland, vol met Pakistanen, die er al sinds 1950 wonen, maar nog volledig 'Pakistaans' zijn, (islamitische kleding, vrouwen volledig bedekt, bruidjes worden vaak geïmporteerd uit Pakistan, de Islamitische identiteit gaat boven de Britse identiteit etc.

Nederlanders in Australië, zijn Westers, net zoals heel Australië dat is, dus grote kans dat onze mensen wel degelijk 'op zijn gegaan in de groep' .
Je begrijpt mijn posts verkeerd. Ik kom niet op voor immigranten en asielzoekers. Ik ben zelfs voorstander van veel strenger asielzoekerbeleid waarbij de regelgeving mbt "recht op asiel" of wordt genegeerd of wordt aangepast.

Ik vind het alleen wel belangrijk dat de immigranten die momenteel in Nederland wonen, en dan met name degenen die momenteel geen bijdrage leveren, op een effectieve manier nuttiger worden gemaakt voor de samenleving. Waar nodig met dwang (bijv. spreidingsbeleid nieuwkomers, al zie ik liever een bijna gehele stop op nieuwkomers die niet vanuit het buitenland de juiste procedure volgen en aan de juiste criteria voldoen) maar waar nodig ook met beleid dat werkelijk werkt en niet puur vanuit de onderbuik komt.

ALS blijkt dat kinderen opvoeden in gebrekkig Nederlands eigenlijk helemaal niet het doel verwezenlijkt, dat we voor ogen hadden, dan heeft het weinig zin om op basis van normatief en/of onderbuik gevoel te roepen: ja maar die Turkse moeder dient gewoon Nederlands te praten tegen haar kind.

Als blijkt dat er alternatieven zijn die veel effectiever zijn, moeten we ons daar niet voor afsluiten omdat "ouders moeten gewoonNederlands met hun kinderen praten!' zo lekker klinkt.

That's it.
Krekker is de bom!
pi_210262082
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 16:05 schreef Kiwi7 het volgende:

[..]
Ik denk inderdaad niet dat het probleem de tweetalige opvoeding is. Zoals al genoemd is worden Chinese kinderen ook vaak tweetalig opgevoed, en blijven ook redelijk vaak (in de VS) in een eigen bubbel.

Maar de ouders doen wel hun best om op een eerlijke manier (met hard werken) geld te verdienen. Geven het goede voorbeeld, Asian Americans zijn de meest succesvolle groep immigranten, maar behouden ook deels de eigen cultuur en zorgen voor weinig problemen.
Klopt. Met name de Vietnamezen worden geroemd om de integratie en bijdrage aan de samenleving. En ze behouden gewoon hun eigen cultuur en taal. Het kan prima en en.
  zondag 13 augustus 2023 @ 15:25:05 #271
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210271589
https://www.reddit.com/r/(...)raqi_asylum_seekers/
Germany rejects over 30,000 Iraqi asylum seekers in six months

============
De meeste zijn Kurds en daarvan is het achtergrond verhaal dat zij weliswaar een eigen gebied hebben binnen Irak maar het is geen echt land. Er is geen werk en de Iraakse regering gaat dat in hun gebied natuurlijk ook niet voor hun verzorgen. Dus er is hoge werkloosheid en ze proberen hun kansen in Europa als economische vluchteling maar dat wordt natuurlijk weer geweigerd. Daarna verdwijnen ze in de illegaliteit want er is geen overeenkomst met de de Iraakse regering om Kurds weer terug te nemen. Die zijn juist blij dat er wat opgehoepeld zijn.

=====
Kirkuk binnen het Kurds gebied heeft veel olie. In de ISIS periode konden zij de olie aan Turkije verkopen en profiteerden ze flink van de inkomsten. Maar helaas heeft de Iraakse overheid het daarna weer ingenomen.

Nu is er geen werk en ook geen inkomsten van grondstoffen verkoop...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 28% gewijzigd door slashdotter3 op 13-08-2023 16:24:44 ]
pi_210271845
The Brexit joke keeps on giving

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210271855
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 15:25 schreef slashdotter3 het volgende:
De meeste zijn Kurds
Koerden noemen we ze in Nederland :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zondag 13 augustus 2023 @ 15:46:28 #274
323876 michaelmoore
pi_210271873
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 18:32 schreef Homey het volgende:

[..]
Klopt. Met name de Vietnamezen worden geroemd om de integratie en bijdrage aan de samenleving. En ze behouden gewoon hun eigen cultuur en taal. Het kan prima en en.
van mij mag iedereen beneden de leeftijd van 35 hier komen wonen, werken en deel nemen aan de verdere opbouw van Nederland

Daarboven is het niet meer haalbaar om de taal te leren, werk en woning zoeken en te doelmatig te integreren vrees ik

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 13-08-2023 15:52:01 ]
  zondag 13 augustus 2023 @ 16:39:17 #275
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210272741
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ken-ze-weer-a4171684

Vier kinderen over leven in een azc: ‘Mijn leven hier is tijdverspilling. Elke dag verloopt hetzelfde’

De leefomstandigheden in de gezinslocaties van azc’s zijn schadelijk voor kinderen. Fotograaf Mona van den Berg portretteerde twee gezinnen. „Ik leef zonder toekomst.”

De Babayants uit Oezbekistan
Het gezin Babayants uit Oezbekistan verblijft al negen jaar in Nederland, waarvan bijna zeven jaar in azc Emmen, dat deels ook gezinslocatie is. Het gezin bestaat uit moeder Karina (40), vader Aleksander (47), zoon Aram (19) en de dochters Ariana (13), Amelia (9) en Aleksa (bijna 2).

Aram (19), met op de bank Amelia (9), moeder Karina, zusjes Aleksa en Ariana (13) en vader Aleksander (47) in azc Emmen.

Ariana (13): „Ik praat tegen God. Ik bid verschillende keren op een dag. Dan vraag ik: laat slechte dingen wegblijven? Laat mij een goed mens zijn? Ik zou niet zonder God kunnen leven. Hij ziet het als ik bang ben, als ik wakker lig, als ik huil. Ik vertel God over mijn angsten. Hij móet dat weten. Hij kan er dan voor zorgen dat het allemaal goed komt.

„Ik heb geen herinneringen aan Oezbekistan. Ik was vier jaar toen ik er wegging. Ik heb geen idee hoe mijn leven daar zou kunnen zijn.

„Ik durf niks anders te denken dan dat ik in Nederland mag blijven. Ik wil actrice worden. Ik ben een emotionele persoon. Ik kan heel blij én heel verdrietig zijn. Zulke gevoelens kun je kwijt bij toneelspelen, wat ik op school graag doe. Ik zit ook op dansles. Hiphop. Vind ik heel fijn. Als je danst, vergeet je alles. Ik doe mee aan wedstrijden.

„Of ik wil studeren om chiropractor te worden. Dat beroep heb ik gevonden toen ik op internet zocht wat je kunt doen tegen rugpijn. Mijn vader heeft daar veel last van. Dat komt door de stress. Een chiropractor kan je helpen, zodat je geen pijn meer hebt.”

Aram (19): „Mijn leven hier is tijdverspilling. Elke dag verloopt hetzelfde. Wachten. Negen jaar wachten we nu al. Wij kunnen werken. Mag niet. Wij willen plannen maken. Durven we niet.

„Ik slaap slecht. Nachten zijn moeilijk. Bij elk geluidje schrik ik wakker. Ieder moment kunnen hier busjes komen aanrijden, meestal ’s ochtends vroeg, als het nog donker is. Zwarte busjes, met dik glas, en tralies voor de ramen. In een van die busjes zitten dan politiemensen met kogelvrije vesten. Ze komen een gezin ophalen, dat nog in bed ligt. Vaak hoor je een hoop geschreeuw. Huilende kinderen. Dan denk ik: volgende keer zijn wij aan de beurt.

„Vrienden durf ik hier niet meer te maken. Steeds vertrekken ze weer. Of ze krijgen een verblijfsvergunning – dan denk ik: waarom zij wel, en wij niet? Of ze worden het land uitgezet.

„Een tijdlang was een jongen uit Afghanistan mijn beste vriend. Op een dag was hij plotseling weg. Zonder afscheid. Onlangs kreeg ik een tip van iemand: mijn vriend is te zien op een video uit Kabul. Ik kan er bijna niet naar kijken; het is verschrikkelijk hoe zijn familie daar moet leven.

„Ik ben een sportman. Ik móét met mijn lijf bezig zijn, anders word ik gek. Hardlopen. Ik voetbal, bij DZOH, een club hier in Emmen. Ik droom van een carrière als profvoetballer, maar dat is lastig, voor een jongen in mijn situatie. Ik doe nu intensief aan calisthenics, waarbij je zó sterk wordt dat je controle hebt over alle spieren in je lichaam. Officieel mag ik niet werken, maar wel kan ik video’s gaan maken om influencer te worden, als calisthenics-trainer. Let maar op, daarmee ga ik succes hebben!

Lees verder: https://www.nrc.nl/nieuws(...)ken-ze-weer-a4171684
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')