Nee, heel mijn verstand zegt dat het niet waar kan zijn. Het is gewoon wat @OllieA zegt een rouwproces. Iets wat zo zeker leek en was voor mij, is weggevallen. Tel daarbij op dat knagende stemmetje van "Stel het is toch waar" en daar is de onrust.quote:Op donderdag 20 juli 2023 21:59 schreef Libertarisch het volgende:
Misschien komt je geloof weer terug?
Als je maar beseft dat het geen keuze van jou is dat je niet meer gelooft.quote:Op donderdag 20 juli 2023 17:50 schreef MatthijsDJ het volgende:
Want de grootste zonde is toch echt het geloof negeren en ongelovige te worden.
Dat is een goede inderdaad, het is nou niet dat ik meteen voor een Satan kies ofzo. Ik geloof alleen niet meer dat er een God is. En dat niet meer geloven is echt niet op basis op de talloze fouten in de Bijbel of door andere kritieken op het Christelijke geloof.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 08:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als je maar beseft dat het geen keuze van jou is dat je niet meer gelooft.
Ik heb een soortgelijke transitie doorgemaakt als jij, al ging het bij mij wel wat sneller. Ik kreeg van gelovigen naderhand vaak het verwijt dat ik tegen het geloof heb gekozen, en daarmee tegen God.
Dit is onzin.
"Wie niet voor mij is , is tegen mij" is dan ook niet waar. Je kiest niet tegen God of bent ineens tegen God, je gelooft gewoon niet meer.
Precies. Je komt hier in een vicieuze cirkel terecht.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 17:11 schreef MatthijsDJ het volgende:
En zo'n machtig wezen zie ik nou niet zomaar uit het niets ontstaan.
On topic, bij mij is het plm. vergelijkbaar gegaan: gezworven van de ene kerk naar de andere kerk, evangelische studentenvereniging bezocht (niks mis mee overigens), maar helaas na een vertrek elders voor werk kreeg ik toch stug de indruk dat het opperwezen niet meer op mijn smeekbede reageerde. Iemand uit dezelfde kringen zei; "god gaat me je mee als het moeilijk wordt". Nou, forget it, ik heb de zaken zelf aangepakt en problemen opgelost.quote:Op donderdag 20 juli 2023 17:50 schreef MatthijsDJ het volgende:
Phoe het is een langer verhaal geworden dan bedoeld... Maar in het kort.. Ik heb mijn geloof verloren maar ervaar onrust door jarenlange indoctrinatie en donder preken in mijn (vroege) jeugd.
Herkennen anderen die ook van hun geloof vallen dit gevoel? En hoe kan ik mijn brein betere wapenen tegen het onrust gevoel in mijn hart? Goede boeken over dit onderwerp bijv??
Ja ga hem weer opnieuw z'n geloofswanen en angsten voor de hel aanpraten. Daar wil hij nu juist vanaf dacht ik zo.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik me in jouw plaats zou afvragen, is of je ooit daadwerkelijk zelf persoonlijk Jezus Christus hebt leren kennen, door aan den lijve Zijn invloed in jouw leven te ervaren.
De aloude truc: je hebt als afvallige natuurlijk nooit "echt geloofd", nooit Jezus "echt ervaren". Afvalligen zijn immers regelrechte ERRORs voor de godsvrezendenquote:Op zondag 23 juli 2023 10:18 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Ja ga hem weer opnieuw z'n geloofswanen en angsten voor de hel aanpraten. Daar wil hij nu juist vanaf dacht ik zo.
Een dieper liggende truuk zit 'm heel misschien wel in de truuk die Ali hier mogelijk op zichzelf toepast om zijn eigen geloof op te meten ten opzichte van de ander. Een waarde oordeel dus die zijn geloof "krukken" geeft om de "smalle weg" te bewandelen.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De aloude truc: je hebt als afvallige natuurlijk nooit "echt geloofd", nooit Jezus "echt ervaren". Afvalligen zijn immers regelrechte ERRORs voor de godsvrezenden
Ja, want dat is een belangrijke identity marker van het christendom. Eén grote evangelische egotrip verpakt in een nederig jasjequote:Op zondag 23 juli 2023 11:08 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Een dieper liggende truuk zit 'm heel misschien wel in de truuk die Ali hier mogelijk op zichzelf toepast om zijn eigen geloof op te meten ten opzichte van de ander. Een waarde oordeel dus die zijn geloof "krukken" geeft om de "smalle weg" te bewandelen.
Weet niet of je je tot mij richt (wij hebben expliciet geen kinderen), maar ik kan bevestigend op je vragen reageren:quote:Op zondag 23 juli 2023 10:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik me in jouw plaats zou afvragen, is of je ooit daadwerkelijk zelf persoonlijk Jezus Christus hebt leren kennen, door aan den lijve Zijn invloed in jouw leven te ervaren. En dan bedoel ik niet via de geboorte van je kind en dergelijke, maar door de transformerende kracht van Gods Geest in je leven. Ik krijg namelijk erg de indruk dat het geloof theoretisch met de paplepel is ingegoten, maar dat het ontbreekt aan een persoonlijke relatie met Jezus Christus, terwijl dat is waar het hele geloof in de kern om draait. Misschien is het goed om inderdaad van dit theoretische geloof dat anderen je hebben opgelegd te vallen, om daadwerkelijk zelf Jezus Christus te leren kennen, degene die je elke dag in staat stelt om weer een dag te leven.
Het spijt me zeer maar ik geloof hier helemaal niets van.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet niet of je je tot mij richt (wij hebben expliciet geen kinderen), maar ik kan bevestigend op je vragen reageren:
Ik heb (getracht) jezus te leren kennen en een diepgaande relatie met hem op te bouwen, (bekeerd om) zijn genade in mijn leven toe te laten en mijn hart (?) voor hem opengesteld in de verwachting dat ik door hem zou gaan leven.
Nou, forget it. Er veranderde niks, er gebeurde niks n.a.v. mijn smeekbeden en de hemel bleef van koper. Wat veranderde, bracht ik zelf tot stand op basis van eigen initiatief en vooral: mezelf in te zetten en hard te werken voor het resultaat.
Daarbij de kennis over de volstrekte tegenstrijdigheden tussen het O.T. en het N.T., de vraag op jezus echt geleefd en opgestaan is, plus de ontdekking dat de kerk meer gebaseerd is op Paulus' dictatoriale geschriften dan op liefde, heeft mij tot apostasie geleid. Bovendien beschrijft Paulus waarschijnlijk meer een mythische dan een historische jezus en zijn de evangeliën, pas eeuwen na de (veronderstelde) optredens van jezus, geschreven uit mondelinge overlevering.
Waarom zou ik mijn geloof moeten meten ten opzichte van een ander?quote:Op zondag 23 juli 2023 11:08 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Een dieper liggende truuk zit 'm heel misschien wel in de truuk die Ali hier mogelijk op zichzelf toepast om zijn eigen geloof op te meten ten opzichte van de ander. Een waarde oordeel dus die zijn geloof "krukken" geeft om de "smalle weg" te bewandelen.
Precies. Blomke liegt hier alles bij elkaar dat is duidelijk.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het spijt me zeer maar ik geloof hier helemaal niets van.
Overigens richtte ik me op TS.
Dat weet alleen jijzelf. Ik had het over mogelijk en misschien.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom zou ik mijn geloof moeten meten ten opzichte van een ander?
Je maakt mij inderdaad niet wijs dat je oprecht God hebt gezocht en dat er vervolgens geen enkele reactie is geweest en helemaal niets is gebeurd nee.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:13 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Precies. Blomke liegt hier alles bij elkaar dat is duidelijk.
En jij maakt mij ook niet wijs dat dat met jou wel is gebeurd en met hem niet, omdat jouw recept beter is.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je maakt mij inderdaad niet wijs dat je oprecht God hebt gezocht en dat er vervolgens geen enkele reactie is geweest en helemaal niets is gebeurd nee.
Waarom zou ik dan wel geloven?quote:Op zondag 23 juli 2023 13:19 schreef Monomeism het volgende:
[..]
En jij maakt mij ook niet wijs dat dat met jou wel is gebeurd.
Wat ik vandaag geloof geloof ik misschien morgen niet meer. Daarom heet het ook geloof.quote:
Maar daarom is het geloof ook zo vast en zeker als het authentiek wordt beleefd.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:26 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Wat ik vandaag geloof geloof ik misschien morgen niet meer. Daarom heet het ook geloof.
Je moet dingen leren scheiden van elkaar. Ik geloof ook van alles en nog wat maar de ervaring leert dat dat kan veranderen als het weer. Als ik iets geloof dan benadruk ik dat juist extra, en dat is dus kennelijk op een andere manier dan jij. Er is geloof (waar niets mis mee is) en er zijn feiten.
Met feiten is het overigens al net zo onzeker gesteld in deze tijden.
En dat heeft TS nagelaten? Want zijn geloof is kennelijk niet zo vast als dat van jou. Ik ben benieuwd hoe jij het geloof authentiek beleefd. Is dat niet wat alle religies zouden zeggen wanneer je er geen houvast meer in kunt vinden. En waardoor vele religies zijn opgehouden te bestaan en hier en daar in elkaar opgingen omdat er niemand meer was te vinden die er nog op dogmatische manier mee verder wilde gaan. Syncretisme. Hoe lang is er al niemand meer gestenigd in Jeruzalem volgens de wet van Mozes. Ook ik ben ooit gelovig geweest. Het loopt zoals het loopt. Het is niet dat ik niet geloof dat er iets is. Zo ver kan ik niet gaan.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar daarom is het geloof ook zo vast en zeker als het authentiek wordt beleefd.
Ervaringen heeft men in alle richtingen en religie. Dus dat is niet zo'n sterk punt.quote:Die ervaringen kun je eerlijkheidshalve niet ontkennen of anders uitleggen. De ervaring van de geest van God staat in schril contrast met de ervaring waarin die niet aanwezig is. Licht en donker.
Ja maar zo spreekt iedere orthodox gelovige. Maakt niet uit welke religie.quote:Daarom blijft men vaak geloven tot het uiterste. Tenzij die ervaring ontbreekt. Want dan baseer je je inderdaad op allerlei onzekerheden en aannames, overtuigingen over de wereld. Terwijl het geloof dat van binnen wordt beleefd tot absolute overtuiging leidt. Het is het kennen van een persoon, geen reeks met regels en dogma's. Die persoon openbaart zich aan je. Als je die eenmaal kent, wordt het erg lastig om nog te ontkennen dat hij bestaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |