Jumbo onder andere.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:16 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Wat is een transparante ploeg in hemelsnaam?
Waar baseer je dat op?quote:
Sky was echt veel minder transparant over cijfers, methoden etc. Dat weet je best.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:19 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Sky was zo transparant dat ze David Walsh overal lieten kijken. Nou, hebben we lekker veel aan gehad. Alles was fantastisch, totdat er langzaam wat lijken uit de kast begonnen te vallen.
Kenners als Dumoulin en Thomas Dekker.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:27 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op?
Jij gaat nu zelfs mekkeren als Benoot zichzelf volledig uit elkaar trekt en dan Adam Yates lost, die op eigen tempo daarna natuurlijk geen partij is voor Tiesj. Jij kijkt bijna elke koers dus dan weet je toch dat knechten bergop parkeren zodra ze klaar zijn? En Gall zit ook al de doping geloof ik.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:30 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Slob zat een paar dagen in een licht kritische fase, maar het is weer volledig richting onbegrensde naïviteit gekanteld.
Stelselmatig dopinggebruik binnen de ploeg waar iedere nobody een transformatie ondergaat zou cynisch zijn, leg maar uit.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:35 schreef Slobeend het volgende:
Het zou nog steeds kunnen dat Vingegaard zelf rare dingen doet, maar stelselmatig dopingebruik binnen Jumbo, nee, dat zou zo cynisch zijn.
Gelukkig hebben we op dit forum dan weer niemand die volledig de andere kant op gaatquote:Op donderdag 20 juli 2023 10:30 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Slob zat een paar dagen in een licht kritische fase, maar het is weer volledig richting onbegrensde naïviteit gekanteld.
Sam Oomen, Tosh vd Sande en Lennard Hofstede vinden dit geen leuke opmerkingquote:Op donderdag 20 juli 2023 10:37 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Stelselmatig dopinggebruik binnen de ploeg waar iedere nobody een transformatie ondergaat zou cynisch zijn, leg maar uit.
Gezien het verleden natuurlijk. Waarom zou je de sport naar de afgrond duwen door weer aan de doping te gaan? Ze bewijzen dat het ook anders kan, door als wetenschappelijke professoren naar de sport te kijken. Voeding, training, innovaties, materiaal. Zo'n beetje alles is anders en professioneler geworden sinds een paar jaar. Echt onvergelijkbaar met de Armstrong-tijd, toen ze maar wat deden. Sommige ploegen kunnen daar amper in mee, zoals Franse ploegen. Dat heeft mijn inziens niets met doping te maken. Jij gelooft daar niet in, ik heb genoeg gelezen om te denken dat het wel kan.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:37 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Stelselmatig dopinggebruik binnen de ploeg waar iedere nobody een transformatie ondergaat zou cynisch zijn, leg maar uit.
Deze argumenten zijn toch alleen geldig als alleen zij dit zouden doen, maar letterlijk elke goede ploeg doet deze dingen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:41 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Gezien het verleden natuurlijk. Waarom zou je de sport naar de afgrond duwen door weer aan de doping te gaan? Ze bewijzen dat het ook anders kan, door als wetenschappelijke professoren naar de sport te kijken. Voeding, training, innovaties, materiaal. Zo'n beetje alles is anders en professioneler geworden sinds een paar jaar. Echt onvergelijkbaar met de Armstrong-tijd, toen ze maar wat deden. Sommige ploegen kunnen daar amper in mee, zoals Franse ploegen. Dat heeft mijn inziens niets met doping te maken. Jij gelooft daar niet in, ik heb genoeg gelezen om te denken dat het wel kan.
Maar goed, agree to disagree.
Het aantal goede ploegen die grote rondes kunnen winnen is net op twee handen te tellen. Ik denk niet dat het marginal gains zijn, dat zie je wel aan de verschillen. Voor zover ik dat kan weten is Jumbo op dit moment het beste en meest ontwikkelde team, veruit. Tactisch ook.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:53 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Deze argumenten zijn toch alleen geldig als alleen zij dit zouden doen, maar letterlijk elke goede ploeg doet deze dingen.
Al dat geneuzel over fietsen etc., Sky hebben nota bene iemand als Bigham die echt niet onder doet voor Heijboer of all places.
Er is zeker een twee of driedeling qua ploegen en budget, maar dit is nog steeds het marginal gains gelul, wat 3s op 22km zou verklaren, niet 3 minuten.
Zou erg benieuwd zijn naar de CdA waardes van de top 15 van het klassement in een windtunnel.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:53 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Deze argumenten zijn toch alleen geldig als alleen zij dit zouden doen, maar letterlijk elke goede ploeg doet deze dingen.
Al dat geneuzel over fietsen etc., Sky hebben nota bene iemand als Bigham die echt niet onder doet voor Heijboer of all places.
Er zijn zeker een twee of drie niveaus qua ploegen en budget, maar dit is nog steeds het marginal gains gelul van Sky, wat 3s op 22km zou verklaren, niet 3 minuten. En de professionalisering is ondertussen ook al 10+ jaar bezig, dus de vooruitgang / competitive edge wordt alleen maar kleiner en kleiner op deze vlakken.
Gendoping is een interessante, al is het dan de vraag wat het zou doen? Verhoogde aanmaak van bepaalde stoffen zou nog tot problemen op het bloedpaspoort kunnen leiden? Maar het zou ook het lichaam efficienter kunnen maken wat betreft bepaalde processen. De mRNA tech is wat dat betreft erg interessant en misschien ziet Jumbo dit als een vorm van 'supplementen' en praten ze het zo goed voor zichzelf.
Ah ja, de befaamde tactiek van 'harder fietsen dan de rest' of geniale vondsten als 'klassieke renner van 80kg klimmers van 60kg laten lossen'. Hier had nog nooit iemand aan gedacht!quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:56 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Het aantal goede ploegen die grote rondes kunnen winnen is net op twee handen te tellen. Ik denk niet dat het marginal gains zijn, dat zie je wel aan de verschillen. Voor zover ik dat kan weten is Jumbo op dit moment het beste en meest ontwikkelde team, veruit. Tactisch ook.
Kijk, lieve jongen, weet je wat het probleem is met deze discussie? We hebben al een ander uitgangspunt over de natuur van de mens. De wil om te winnen is in welke sport dan ook dusdanig groot gebleken dat er zolang er wordt gesport er ook valsgespeeld wordt. Sporters zoeken altijd de grenzen op, en zijn daar nu toe ook altijd overheen gegaan. Dat was in 1910 al zo, in 1990, in 2007 en nu nog steeds. Waarom zou er een magisch moment zijn geweest waarop sporters ineens besloten om niet meer vals te spelen? Je argument dat je daarmee de sport naar de afgrond duwt is geen argument, want het hele idee van valsspelen is juist dat je niet gepakt wordt.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:41 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Gezien het verleden natuurlijk. Waarom zou je de sport naar de afgrond duwen door weer aan de doping te gaan? Ze bewijzen dat het ook anders kan, door als wetenschappelijke professoren naar de sport te kijken. Voeding, training, innovaties, materiaal. Zo'n beetje alles is anders en professioneler geworden sinds een paar jaar. Echt onvergelijkbaar met de Armstrong-tijd, toen ze maar wat deden. Sommige ploegen kunnen daar amper in mee, zoals Franse ploegen. Dat heeft mijn inziens niets met doping te maken. Jij gelooft daar niet in, ik heb genoeg gelezen om te denken dat het wel kan.
Maar goed, agree to disagree.
Maar dat geldt toch niet enkel voor het wielrennen? Volgens mij geldt dat in andere (grote) sporten nog veel meer..quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:55 schreef Perrin het volgende:
Als je door die pessimistisch-realistische bril kijkt naar de prestaties van o.a. Vingegaard dan is het ontzettend moeilijk niet sceptisch te zijn.
Op zijn minst heel interessant waar die grote verschillen vandaan komen tov de andere topsporters en waarom hun prestatie in de buurt komt of soms de prestaties overtreffen van de lui waarvan we weten dat ze in het verleden over de schreef gingen.
Juist t.o.v. dopingzondaars uit het verleden vind ik het prima te verklaren door de enorme vooruitgang van de sport, de voeding en in mindere mate het materiaal.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:55 schreef Perrin het volgende:
Op zijn minst heel interessant waar die grote verschillen vandaan komen tov de andere topsporters en waarom hun prestatie in de buurt komt of soms de prestaties overtreffen van de lui waarvan we weten dat ze in het verleden over de schreef gingen.
Beide toprenners van Jumbo-Visma.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:43 schreef TLC het volgende:
Jonas die op 22 km 3 minuten sneller is dan WvA.
Natuurlijk zit daar geen luchtje aan.
Het is toch ook enigzins frappant dat een renner als Van Aert hier 3de wordt? Zonder de Jumbo-bonus zou het mij ook niet verbazen als die zo'n 1-1,5 minuutje langzamer zou zijn op een parcours als dit.quote:Op donderdag 20 juli 2023 15:54 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Beide toprenners van Jumbo-Visma.
Jonas krijgt "iets extra's" van de ploeg en Wout valt buiten de boot? Niet logisch gezien de status van Wout. Jonas die op eigen houtje aan het dokteren is? Vind ik bij een ploeg als Jumbo-Visma ook niet logisch.
Gewoon slechte dag? Kijk hoe dicht Gaudu en co staanquote:Op donderdag 20 juli 2023 15:58 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Het is toch ook enigzins frappant dat een renner als Van Aert hier 3de wordt? Zonder de Jumbo-bonus zou het mij ook niet verbazen als die zo'n 1-1,5 minuutje langzamer zou zijn op een parcours als dit.
In andere sporten nog recenter: atletiek 2012 massaal, wintersporten 2014, langlaufen 4 jaar geleden, gewichtheffen enkele jaren geleden nog.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:48 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Sporters zoeken altijd de grenzen op, en zijn daar nu toe ook altijd overheen gegaan. Dat was in 1910 al zo, in 1990, in 2007 en nu nog steeds. Waarom zou er een magisch moment zijn geweest waarop sporters ineens besloten om niet meer vals te spelen? Je argument dat je daarmee de sport naar de afgrond duwt is geen argument, want het hele idee van valsspelen is juist dat je niet gepakt wordt.
Hij is toch al jaren een erkende tijdrijder?quote:Op donderdag 20 juli 2023 15:58 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Het is toch ook enigzins frappant dat een renner als Van Aert hier 3de wordt? Zonder de Jumbo-bonus zou het mij ook niet verbazen als die zo'n 1-1,5 minuutje langzamer zou zijn op een parcours als dit.
De natuur van de mens verandert nooit, maar je kan wel enigszins erop anticiperen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:48 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Kijk, lieve jongen, weet je wat het probleem is met deze discussie? We hebben al een ander uitgangspunt over de natuur van de mens. De wil om te winnen is in welke sport dan ook dusdanig groot gebleken dat er zolang er wordt gesport er ook valsgespeeld wordt. Sporters zoeken altijd de grenzen op, en zijn daar nu toe ook altijd overheen gegaan. Dat was in 1910 al zo, in 1990, in 2007 en nu nog steeds. Waarom zou er een magisch moment zijn geweest waarop sporters ineens besloten om niet meer vals te spelen? Je argument dat je daarmee de sport naar de afgrond duwt is geen argument, want het hele idee van valsspelen is juist dat je niet gepakt wordt.
Tot een bepaalde hoogte kunnen we ons er allemaal iets bij voorstellen dat de sport is geëvolueerd, dat er stappen zijn gezet op gebied van training, voeding, materiaal, etc. Natuurlijk, de tijd staat niet stil, er zijn grote verschillen ten opzichte van vroeger. Maar is dat het hele verhaal? Kun je alles verklaren door betere voeding en betere fietsen? Dat is waar het in deze discussies altijd misgaat.
Het is niet zo dat je door doping te gebruiken ineens geen professionele ploeg meer bent. Jumbo is heel professioneel, op ieder gebied. Professioneel qua training, qua voeding, qua herstel, qua aerodynamica, qua alles. Dus ook als we richting de grijze kant van het verhaal gaan. Ketonen, om maar een voorbeeld te noemen. Legaal, maar andere ploegen (een DSM) hebben er hun twijfels bij omdat de effecten op de lange termijn onbekend zijn. Bij Jumbo heersen die twijfels niet, zij zien dat het een verschil kan maken en dus gebruiken ze het. Dat is dus nog steeds de mentaliteit in het peloton, als iets een voordeel kan opleveren gebruiken ze het. En wat is dan het argument om te stoppen in het grijze gebied? Waarom zou dit de eerste generatie zijn die niet valsspeelt?
Jij zegt in essentie dat de natuur van de mens in de afgelopen jaren is veranderd. Boude stelling.
Dat maakt het niet logischer dat hij met de beste mee kan berg op en 3de of 4de wordt in klimtijdritten. Op LPBF vond ik al verdacht, al had je daar tenminste nog 30 km vlak/vals plat, en dat is er niet minder om geworden.quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:50 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Hij is toch al jaren een erkende tijdrijder?
Ik dacht wel dat in de Armstrong tijd er wél een soort van 'intern' opgelegde machtsorde was, waarin een ploeg die teveel tegen de gevestigde orde schopte, eerder 'gepakt' werd dan de 'erkende' grote jongens met invloedrijke sponsoren.quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:11 schreef Momo het volgende:
Ik denk eigenlijk niet dat Vingegaard of eventueel Pogacar iets gebruiken wat de rest niet zou gebruiken.
Net als in het Armstrong tijdperk was Armstrong ook niet de enige die EPO pakte of een bloedtransfusie deed.
En als ze geen snoepje mogen dan valt niet op dat ze de hele pot leeg hebben gevreten?quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:53 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
De natuur van de mens verandert nooit, maar je kan wel enigszins erop anticiperen.
Een goede kennis van me die pleegouder is, zegt dat ze een regel heeft dat de kinderen altijd maar één snoepje mogen. Natuurlijk nemen die dan vaak genoeg stiekem meer dan 1 snoepje, maar doordat er in ieder geval regels worden gesteld zullen ze niet snel de hele pot leegvreten, want dat valt te veel op.
Zo is het volgens mij ook met doping, het zal allicht nog gebruikt worden maar niet meer zo excessief als vroeger, omdat de regels toch wel íets hebben geholpen. Niet perfect, maar het is beter dan de EPO-cowboytijd en zéker beter dan de tijd waarin er hele stukken per trein werden afgelegd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |