abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209932631
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 18:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mja, maar met al dat naïeve wat ik dan ben ben ik niet degene die geld moet betálen voor energie, al jaren. En zo zijn er nog wel wat verschilletjes te noemen.

Dus ik vind het prima om in jouw ogen naïef te zijn joh.
Las op NRC dat er de afgelopen 2 maanden bijna 1.5 miljoen vaste contracten zijn afgesloten, wat denk je dat het voor de grote energiereuzen zou betekenen als de gasprijs weer naar 3 euro stijgt? Juist, dat kunnen en willen ze helemaal niet betalen.

Het punt is dat als jij zelf niks hoeft te betalen is het wel makkelijk oordelen over anderen die dat wel moeten en daarover bepaalde beslissingen moeten maken die wel degelijk behoorlijk wat geld schelen. Al is honderden euro's besparen volgens jou ongetwijfeld weer het onderste uit de kan willen halen.
blablablabla
pi_209932662
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 18:43 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Kan je niet eens stoppen met dat constante gezuig van de laatste tijd? Je verschilt van mening met iemand, lekker belangrijk man.
Dit. Wat een vervelend topic is dit geworden zeg.
pi_209932678
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:00 schreef Lt.Bookman het volgende:

[..]
Dit. Wat een vervelend topic is dit geworden zeg.
Ligt dat aan mij?
blablablabla
pi_209933495
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 18:58 schreef Elan het volgende:

[..]
Las op NRC dat er de afgelopen 2 maanden bijna 1.5 miljoen vaste contracten zijn afgesloten, wat denk je dat het voor de grote energiereuzen zou betekenen als de gasprijs weer naar 3 euro stijgt? Juist, dat kunnen en willen ze helemaal niet betalen.

Onzin.

Tegenover die vaste contracten met consumenten staan - als het goed is - termijn-inkoopcontracten. Het gas wat die consumenten nodig hebben, is nu al ingekocht tegen de huidige prijzen, met een afspraak voor levering tijdens komende winter.

Alleen wanneer door een strenge winter de consumenten veel meer gas gaan gebruiken dan 'normaal' loopt een energieleverancier risico wanneer de energieprijzen stijgen.
Of natuurlijk wanneer er sowieso geen termijn-inkoop gedaan is, maar dan heeft de energieleverancier willens en wetens voor het risico gekozen.
pi_209934410
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 20:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Onzin.

Tegenover die vaste contracten met consumenten staan - als het goed is - termijn-inkoopcontracten. Het gas wat die consumenten nodig hebben, is nu al ingekocht tegen de huidige prijzen, met een afspraak voor levering tijdens komende winter.

Alleen wanneer door een strenge winter de consumenten veel meer gas gaan gebruiken dan 'normaal' loopt een energieleverancier risico wanneer de energieprijzen stijgen.
Of natuurlijk wanneer er sowieso geen termijn-inkoop gedaan is, maar dan heeft de energieleverancier willens en wetens voor het risico gekozen.
Je hebt het over het perspectief van de energieleveranciers. De producenten, zullen die meerjarige contracten aanbieden tegen bepaalde prijsvoorwaarden als ze mogelijk schaarste op de horizon voorzien?

Natuurlijk niet. Dat was de reden waarom er überhaupt een poos geen vaste contracten konden worden afgesloten. Dat dat nu weer mogelijk is geeft aan dat er geen enkele reden is tot paniek.
blablablabla
pi_209935448
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 18:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Een paar cent gestegen ja, met de opmerking vanuit jouw kant er bij dat "het begonnen was". Daar refereerde ik ook aan in mijn opmerking dat jij het in elk geval niet had verwacht.

Mijn voorspelling heeft verder niks te maken met een glazen bol maar alles met gezond boerenverstand. Als jij serieus gelooft dat energiereuzen zeer scheutig met 3-jarige contracten gaan lopen strooien als er voor hun ook maar enig risico in zit dat de prijzen weer tot in de hemel stijgen ben je gewoon schattig naïef in mijn ogen.
Je weet dat die energiereuzen ook gewoon voor drie jaar gas kunnen inkopen op het moment dat iemand een driejarig contract afsluit? Dat is juist de hele reden dat die opzegvergoeding veranderd is.

Of ze dat ook daadwerkelijk doen ligt aan hun inkoopstrategie, maar ze kopen gewoon grote hoeveelheden gas in (virtueel) om later te kunnen verkopen.

Dus als jij nu een vast contract afsluit voor zeg 1 euro per kuub en de gasprijs stijgt opeens weer naar 4 euro, dan betekent dat niet per se dat ze dan 3 euro per kuub verlies maken, dat gas hebben ze al lang en breed ingekocht tegen de lagere prijs. Of niet. En dat is het hele spelletje.

Dus jij koopt je bijvoorbeeld in met een jaarcontract voor 900 kuub. Zij rekenen een prijs waarvoor ze NU die 900 kuub kunnen inkopen en winst maKen. Als de gasprijs dan omhoog schiet hebben zowel jij als de leverancier geen probleem, want het gas is al ingekocht. Al zijn er natuurlijk cowboys die jou wel een contract aanbieden voor een jaar en het nog niet inkopen omdat ze denken dat de prijs nog gaat zakken, maar die spelen dan hetzelfde spelletje als jij doet en lopen het risico hartstikke failliet te gaan.

Als jij een contract afsluit tegen 3beuro per kuub en de gasprijs daalt nazar een cent, dan verdienen ze daar niet opeens veel meer aan omdat het al tegen de hogere prijs is ingekocht. Weer afhankelijk van de inkoopstrategie uiteraard.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2023 22:40:35 ]
pi_209937752
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:02 schreef Elan het volgende:

[..]
Ligt dat aan mij?
Dat ligt aan zowel jou als (in iets mindere mate) Coolguy, waarbij het eindelijk heel even gestopt was dat irritante heen een weer gesneer, en jij met je post op de eerste pagina die discussie weer opnieuw probeerde aan te zwengelen. De post van @Lucky_Strike was allesbehalve off topic, het was een poging jou te laten stoppen met de discussie maar gaande te houden of op te laten laaien zodat het topic weer gewoon kan gaan over waar het over zou moeten gaan, namelijk de energieprijzen. In plaats van over of je nou wel of niet gemoedsrust krijgt van vastzetten van je tarieven voor een jaar of wie beter in zijn glazen bolletje heeft gekeken. Jij vindt dat gemoedsrust is dat je nu zo goedkoop mogelijk uit bent ook als je daardoor later mogelijk meer moet gaan betalen dan nodig was geweest, Coolguy vindt dat gemoedsrust is dat je weet waar je aan toe bent qua prijzen, ook als je uiteindelijk daardoor misschien wat meer betaalt dan nodig was geweest. Agree to disagree, move on.

[ Bericht 0% gewijzigd door vlindertje89 op 18-07-2023 08:53:24 ]
pi_209939453
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 08:46 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Dat ligt aan zowel jou als (in iets mindere mate) Coolguy, waarbij het eindelijk heel even gestopt was dat irritante heen een weer gesneer, en jij met je post op de eerste pagina die discussie weer opnieuw probeerde aan te zwengelen. De post van @:Lucky_Strike was allesbehalve off topic, het was een poging jou te laten stoppen met de discussie maar gaande te houden of op te laten laaien zodat het topic weer gewoon kan gaan over waar het over zou moeten gaan, namelijk de energieprijzen. In plaats van over of je nou wel of niet gemoedsrust krijgt van vastzetten van je tarieven voor een jaar of wie beter in zijn glazen bolletje heeft gekeken. Jij vindt dat gemoedsrust is dat je nu zo goedkoop mogelijk uit bent ook als je daardoor later mogelijk meer moet gaan betalen dan nodig was geweest, Coolguy vindt dat gemoedsrust is dat je weet waar je aan toe bent qua prijzen, ook als je uiteindelijk daardoor misschien wat meer betaalt dan nodig was geweest. Agree to disagree, move on.
Volgens mij kun je in deze hele topicreeks amper een post vinden van mij of @CoolGuy die NIET direct over de energieprijzen of de energiemarkt gaat en bevinden we ons nog altijd op een discussieforum en niet op een mededelingenbord. Terwijl geneuzel over de vorm van posten meer iets voor feedback is, lijkt me.

But fair enough ik zie waar je vandaan komt, het is te veel, en je post krijgt wat plusjes dus blijkbaar herkennen mensen zich er wel in.
Zal hem verder met rust laten, en nogmaals had geen kwade zin verder. Te meer omdat hij moderator is en er zelf net zo fanatiek in ging had ik niet het idee dat het ergens tegen de regels van fatsoen of policy in ging.
blablablabla
pi_209939526
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 22:22 schreef Viezig het volgende:

[..]
Je weet dat die energiereuzen ook gewoon voor drie jaar gas kunnen inkopen op het moment dat iemand een driejarig contract afsluit? Dat is juist de hele reden dat die opzegvergoeding veranderd is.

Of ze dat ook daadwerkelijk doen ligt aan hun inkoopstrategie, maar ze kopen gewoon grote hoeveelheden gas in (virtueel) om later te kunnen verkopen.

Dus als jij nu een vast contract afsluit voor zeg 1 euro per kuub en de gasprijs stijgt opeens weer naar 4 euro, dan betekent dat niet per se dat ze dan 3 euro per kuub verlies maken, dat gas hebben ze al lang en breed ingekocht tegen de lagere prijs. Of niet. En dat is het hele spelletje.

Dus jij koopt je bijvoorbeeld in met een jaarcontract voor 900 kuub. Zij rekenen een prijs waarvoor ze NU die 900 kuub kunnen inkopen en winst maKen. Als de gasprijs dan omhoog schiet hebben zowel jij als de leverancier geen probleem, want het gas is al ingekocht. Al zijn er natuurlijk cowboys die jou wel een contract aanbieden voor een jaar en het nog niet inkopen omdat ze denken dat de prijs nog gaat zakken, maar die spelen dan hetzelfde spelletje als jij doet en lopen het risico hartstikke failliet te gaan.

Als jij een contract afsluit tegen 3beuro per kuub en de gasprijs daalt nazar een cent, dan verdienen ze daar niet opeens veel meer aan omdat het al tegen de hogere prijs is ingekocht. Weer afhankelijk van de inkoopstrategie uiteraard.
De inkoopstrategie is 1 maar je hebt ook een verkopende partij nodig in de vorm van een leverancier die bereid is risico te lopen en jou langdurige contracten wil verkopen. Dat doen ze natuurlijk niet als er ook maar een greintje onzekerheid op de horizon ligt qua prijsontwikkeling en/of potentiële schaarste.

Exact de reden waarom we vorig jaar rond deze tijd geen vaste contracten meer konden afsluiten. Daarom alleen al verwacht ik niet dat prijzen komende winter zullen stijgen, laat staan dat de markt weer problematische vormen gaat aannemen met prijzen van 2 euro of meer.
blablablabla
  Moderator dinsdag 18 juli 2023 @ 11:49:51 #35
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209939972
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 08:46 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Dat ligt aan zowel jou als (in iets mindere mate) Coolguy, waarbij het eindelijk heel even gestopt was dat irritante heen een weer gesneer, en jij met je post op de eerste pagina die discussie weer opnieuw probeerde aan te zwengelen. De post van @:Lucky_Strike was allesbehalve off topic, het was een poging jou te laten stoppen met de discussie maar gaande te houden of op te laten laaien zodat het topic weer gewoon kan gaan over waar het over zou moeten gaan, namelijk de energieprijzen. In plaats van over of je nou wel of niet gemoedsrust krijgt van vastzetten van je tarieven voor een jaar of wie beter in zijn glazen bolletje heeft gekeken. Jij vindt dat gemoedsrust is dat je nu zo goedkoop mogelijk uit bent ook als je daardoor later mogelijk meer moet gaan betalen dan nodig was geweest, Coolguy vindt dat gemoedsrust is dat je weet waar je aan toe bent qua prijzen, ook als je uiteindelijk daardoor misschien wat meer betaalt dan nodig was geweest. Agree to disagree, move on.
Jij, tezamen met Lucky_Strike hebben volledig gelijk.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_209940495
Zat net toch weer, zakelijk, op een vergelijkingssite. Kwam voor mijn bedrijf met gas én stroom (kleinzakelijk) mijn huidige dynamische leverancier als goedkoopste uit de bus. Voor die alleen stroom hebben (grootzakelijk), moest ik bedrijf en mailadres invullen. Dat dacht ik toch ff niet he... :')
Dus, we blijven nog wel zitten.

Eigenlijk zou ik es moeten uitrekenen wat we vorig jaar dynamisch hebben betaald vs de variabele prijzen die ik thuis betaalde. Maar daar heb ik nu even geen puf voor :@
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_209940625
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 11:04 schreef Elan het volgende:

[..]
De inkoopstrategie is 1 maar je hebt ook een verkopende partij nodig in de vorm van een leverancier die bereid is risico te lopen en jou langdurige contracten wil verkopen. Dat doen ze natuurlijk niet als er ook maar een greintje onzekerheid op de horizon ligt qua prijsontwikkeling en/of potentiële schaarste.

Exact de reden waarom we vorig jaar rond deze tijd geen vaste contracten meer konden afsluiten. Daarom alleen al verwacht ik niet dat prijzen komende winter zullen stijgen, laat staan dat de markt weer problematische vormen gaat aannemen met prijzen van 2 euro of meer.
Je begrijpt kennelijk de gasmarkt echt niet.

Energieleveranciers en grootverbruikers kunnen gewoon nu een paar miljoen kuub kopen met de afspraak dat dat in december geleverd wordt, tegen de nu geldende prijzen voor december-levering.

Overigens is de prijs voor die december levering nog wel een stuk hoger dan de korte termijn leveringen.
De gasprijzen voor levering in augustus zijn zo laag omdat opslagen in Europa al verder gevuld zijn dan verwacht er verbruik van industrie en energiecentrales relatief laag blijft.
pi_209940712
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je begrijpt kennelijk de gasmarkt echt niet.

Energieleveranciers en grootverbruikers kunnen gewoon nu een paar miljoen kuub kopen met de afspraak dat dat in december geleverd wordt, tegen de nu geldende prijzen voor december-levering.

Overigens is de prijs voor die december levering nog wel een stuk hoger dan de korte termijn leveringen.
De gasprijzen voor levering in augustus zijn zo laag omdat opslagen in Europa al verder gevuld zijn dan verwacht er verbruik van industrie en energiecentrales relatief laag blijft.
Het feit dat ze die afspraken nu 'gewoon' kunnen maken was vorig jaar alles behalve vanzelfsprekend. Er worden kennelijke geen tekorten verwacht komende winter. Dus zal de prijs laag blijven.
blablablabla
pi_209941163
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:58 schreef Elan het volgende:

[..]
Het feit dat ze die afspraken nu 'gewoon' kunnen maken was vorig jaar alles behalve vanzelfsprekend. Er worden kennelijke geen tekorten verwacht komende winter. Dus zal de prijs laag blijven.
Toen was er grotendeels sprake van wilden. Niet konden.
pi_209941801
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Toen was er grotendeels sprake van wilden. Niet konden.
Ok die snap ik dan weer niet :@
Wilden als in we gaan geen onnodig risico lopen met prijsafspraken ,of meer in de trend van we gaan die koe helemaal leegmelken en alles pakken wat we pakken kunnen?
blablablabla
pi_209942101
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 14:24 schreef Elan het volgende:

[..]
Wilden als in we gaan geen onnodig risico lopen met prijsafspraken ,of meer in de trend van we gaan die koe helemaal leegmelken en alles pakken wat we pakken kunnen?
Nee, als in: "We kunnen wel vaste contracten aanbieden tegen de prijs waarvoor we nu als leverancier kunnen inkopen, maar dat is dan tegen 3 euro per kuub. Die contracten gaan toch niet veel mensen afsluiten en als de prijs over een paar maanden daalt (hoewel we niet weten of dat gaat gebeuren) zitten wij met slechte publiciteit en ontevreden klanten omdat ze dan veel te veel betalen."

Het lijkt echt alsof je je best doet om helemaal niets van de energiemarkt te begrijpen. Natuurlijk willen die bedrijven zoveel mogelijk winst maken, maar ze hadden in principe twee opties vorig jaar:
- Vaste contracten aanbieden, de energie gelijk inkopen wat dus torenhoge tarieven betekent
- vaste contracten aanbieden tegen lagere prijzen, omdat ze speculeren dat de prijs weer flink omlaag gaat en dus ook wachten met inkopen, met het risico dat de prijs verder stijgt of in ieder geval niet daalt, wat praktisch een faillissement betekent als er veel van die contracten afgesloten zijn

En dan heb je ook nog het energieplafond dat in de maak was. Als jij toen een duur vast contract had afgesloten was de overheid (wij zelf dus) klauwen met geld kwijt, omdat jouw prijs nog op de 3 euro per kuub zit terwijl de prijs allang is gedaald. Ik kan me voorstellen dat de overheid daar ook afspraken over gemaakt heeft met de leveranciers, hoewel ik niet weet of dat ook zo is.

Als jij nu een vast contract afsluit kunnen ze je hele verwachte verbruik gelijk inkopen voor een "redelijk" bedrag. Vorig jaar konden ze dat niet. Zo simpel is het.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2023 14:50:43 ]
  dinsdag 18 juli 2023 @ 14:59:34 #42
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209942370
Euhm ze kopen nu stroom, en vooral gas, in wat nog niet bestaat.

Als dat nu voor 25 cent per m3 is, en over 2 jaar 5e per m3 dan moet iemand dat verschil slikken lijkt me.
Dum de dum
pi_209942485
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 14:24 schreef Elan het volgende:

[..]
Wilden als in:

We kunnen die contracten nu wel aanbieden voor €3,50 per kuub inclusief belasting, maar met een overstapboete van maximaal €50 loopt de consument direct weg als over 2 maanden de concurrentie een vast contract kan aanbieden voor een kwartje minder per kuub.

Het risico zat hem niet zozeer in de inkoop, maar in de te grote "bescherming" van de consument die vrij gemakkelijk onder zijn 'vaste' energiecontract met vaste prijzen uit kon komen als een andere energieleverancier een aantrekkelijker aanbod deed.
pi_209942534
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 15:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wilden als in:

We kunnen die contracten nu wel aanbieden voor €3,50 per kuub inclusief belasting, maar met een overstapboete van maximaal €50 loopt de consument direct weg als over 2 maanden de concurrentie een vast contract kan aanbieden voor een kwartje minder per kuub.

Het risico zat hem niet zozeer in de inkoop, maar in de te grote "bescherming" van de consument die vrij gemakkelijk onder zijn 'vaste' energiecontract met vaste prijzen uit kon komen als een andere energieleverancier een aantrekkelijker aanbod deed.
Fair enough, dit klinkt al een stuk plausibeler dan het verhaal over negatieve beeldvorming. En nu die boetes omhoog zijn gegaan wagen ze zich er weer aan omdat de kans dat een klant wegloopt een stuk minder klein is.
blablablabla
pi_209942601
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 15:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wilden als in:

Och ja, ik was die extreem lage opzegboete alweer helemaal vergeten.
  Moderator dinsdag 18 juli 2023 @ 15:55:53 #46
382129 crew  Donna
pi_209943102
Ik heb een huis! Dus nu als de wiedeweerga een contract afsluiten!
  Moderator dinsdag 18 juli 2023 @ 15:58:03 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209943131
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 15:55 schreef Donna het volgende:
Hoe ik heb een huis?....gekocht?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 18 juli 2023 @ 16:01:03 #48
382129 crew  Donna
pi_209943153
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 15:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe ik heb een huis?....gekocht?
Nee huur. Mijn relatie is voorbij, dus ik zat te wachten op een woning. :)
  dinsdag 18 juli 2023 @ 16:05:31 #49
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_209943204
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 14:59 schreef Fe2O3 het volgende:
Euhm ze kopen nu stroom, en vooral gas, in wat nog niet bestaat.

Als dat nu voor 25 cent per m3 is, en over 2 jaar 5e per m3 dan moet iemand dat verschil slikken lijkt me.
De burger dus. Too big to fail ofzoiets.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_209943212
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 15:55 schreef Donna het volgende:
Gefeliciteerd!
Er valt in elk geval wat te kiezen.
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop