200 euro per maand is 2400 euro per jaar mínder aan energiekosten. Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op maandag 21 augustus 2023 16:40 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee 0.2 kWh, dus per uur. Totaal dus x6 a x7 idd.
Het is vooral de heffing die het niet rendabel maakt he, zonder de heffing is het nog steeds een goeie 10 jaar tvt zonder salderen.
Warmtepomp ipv CV viel me overigens ook tegen, das een goeie 200 de maand besparing (wederom zonder salderen). Dat ding gaat straks de hele middenstand in de schulden storten.
Nah, het zijn beiden piekbelasters. De kans dat beide pieken gelijktijdig vallen is al behoorlijk minder.quote:Op maandag 21 augustus 2023 16:44 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, die apparaten heb ik daadwerkelijk wel regelmatig tegelijkertijd aan.
200 per maand besparing klinkt als krap 3 jaar tvt? Iig in mijn geval qua warmtepompquote:Op maandag 21 augustus 2023 16:40 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee 0.2 kWh, dus per uur. Totaal dus x6 a x7 idd.
Het is vooral de heffing die het niet rendabel maakt he, zonder de heffing is het nog steeds een goeie 10 jaar tvt zonder salderen.
Warmtepomp ipv CV viel me overigens ook tegen, das een goeie 200 de maand besparing (wederom zonder salderen). Dat ding gaat straks de hele middenstand in de schulden storten.
Oh die wens snap ik wel, maar die staan bij mij meestal aan als de panelen ook werken. Met 3.4kwh ben ik bijna helemaal afgedekt. Ja ik zal dan ooit hebben als mijn legionella run tegelijk isquote:Op maandag 21 augustus 2023 16:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, die apparaten heb ik daadwerkelijk wel regelmatig tegelijkertijd aan. Net als de wasmachine en droger trouwens, alleen de droger heeft niet zo'n hoog maximaal verbruik. Maar de huishoudelijke apparaten wil ik toch wel een beetje vrij kunnen gebruiken als het even kan. Ik moet nog kopen, dus nog tijd om uit te zoeken. Ding staat er niet volgende week.
Dat is per jaar dusquote:Op maandag 21 augustus 2023 17:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
200 euro per maand is 2400 euro per jaar mínder aan energiekosten. Of begrijp ik je verkeerd?
Ik zou bij 1,39 per kuub 994 euro verbruik betalen, 60 euro contract en 200 euro netwerkkosten.quote:
Die ferrarismeter wordt pas per 1 januari 2025 verboden icm zonnepanelen ivm uitstellen van salderingsregeling.quote:Op zondag 20 augustus 2023 12:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
Idd. met 15minuten uitlezing en dan op basis van die stekelgrafiek, een fourier analyse loslaten en dit icm met andere gegevens (water, warmte, bank, brp etc.etc.) en ordinaire statistiek, is vrij aardig iemands gedragpatroon af te lezen.
Zelfs op basis van alleen een jaarverbruik en het maandelijkse satelliet fotootje, is vaak al wat te zeggen. De per dit jaar verplichte* "slimme" meter voor zonnepaneelbezitters, is een verfijning (als opmaat om salderen in te perken).
Hierbij onthouden dat een "slimme" meter op verzoek geen meter(tussen)standen (op)stuurt, iets anders is dan dat die registraties - in het meter geheugen - wel worden gedaan.
* Per klimaatwet van 2019 zijn mensen die zonnepanelen hebben, verplicht om vanaf 1/1/2023 een meter te hebben die apart de afname en levering van stroom registreert (en laat dit nu alleen kunnen met een slimme meter van de energiemaatschappij):
[..]
Natuurlijk kan een gebruiker Malle Jopie spelen om de ivm saldering, gunstiger Ferraris-draaimeter te willen behouden. Die ontwijker zal dan zich moeten realiseren dat er (straks en kan ook achteraf) gehandhaafd gaat worden en iemand maar anders moet zien aan te tonen dat een schatting niet klopt. Los daarvan heeft iemand met zonnepanelen maar zonder die verplichte slimme meter, geen goedgekeurde (elektra)installatie dat dan ook weer kan doorwerken in verzekeringsissues e.d.
Eerst nog maar eens zien dat de Ferrarismeter "verboden" wordt, dat zou betekenen dat ze het komende jaar allemaal afgekeurd moeten worden en dat de netbeheerders ze allemaal kunnen vervangen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 21:25 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Die ferrarismeter wordt pas per 1 januari 2025 verboden icm zonnepanelen ivm uitstellen van salderingsregeling.
Ik heb de ferrarismeter en over 2 weken worden mijn zonnepanelen gelegd namelijk
Volgens het Klimaatakkoord is het per 1 januari 2023 verplicht icm zonnepanelen een slimme meter (dwz met telwerk voor gebruik en levering) in huis te hebben.quote:Op maandag 21 augustus 2023 21:25 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Die ferrarismeter wordt pas per 1 januari 2025 verboden icm zonnepanelen ivm uitstellen van salderingsregeling.
Ik heb de ferrarismeter en over 2 weken worden mijn zonnepanelen gelegd namelijk
Onzin, ik ga geen wet overtreden. Tot 1 januari 2025 heeft mijn energieleverancier straks de tijd om een slimme meter te plaatsenquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 00:52 schreef Vallon het volgende:
[..]
Volgens het Klimaatakkoord is het per 1 januari 2023 verplicht icm zonnepanelen een slimme meter (dwz met telwerk voor gebruik en levering) in huis te hebben.
Je kan natuurlijk van alles (laten) leggen wat niet betekent dat het ook mag.
Om jezelf - ik weet formeel - af -en in te dekken is het handig dat je energiemaatschappij toestemming geeft de installatie in bedrijf te hebben/zetten. Verder moet jezelf weten of je de wet overtreedt. Dat handhaving ontbreekt maakt het niet minder onwettig.
quote:Hebt u nog een analoge meter of een digitale meter zonder teruglever-registratie? Deze zijn ongeschikt voor teruglevering. Laat de meter voor 1 januari 2025 vervangen. Vervangen is gratis. Tenzij u eerder de slimme meter weigerde. Dan mag de netbeheerder kosten rekenen. Het gaat om de volgende meters:
Ferraris-meter. Dit is een analoge meter met draaischijf en 1 telwerk.
Analoge meter zonder draaischijf. Deze is niet geschikt voor zonnepanelen.
Digitale meter zonder teruglever-registratie
Maar je gaat wel netjes je panelen aanmelden op de daarvoor bedoelde site toch? Zodra ze erop liggen over 2 weken?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 07:27 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Onzin, ik ga geen wet overtreden. Tot 1 januari 2025 heeft mijn energieleverancier straks de tijd om een slimme meter te plaatsen
[..]
Negeer dat eens niet?quote:Op maandag 21 augustus 2023 18:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik zou bij 1,39 per kuub 994 euro verbruik betalen, 60 euro contract en 200 euro netwerkkosten.
Ik heb ongeveer 1650 kWh nodig om mijn gasverbruik te vervangen. Dat kost mij bij 39 cent 642.35.
1254-642.35=611.65 besparing.
Dat is voor de warmtepomp een tvt van 10 jaar. Met een 15-20 jaar levensduur is mijn warmtepomp dus op 3/4 of 1/2 van zijn levensduur terugverdiend.
Ik negeer dat een deel van mijn stroom van panelen komt.
Ik moet mijn panelen nog terugverdienen dus dat zou niet helemaal eerlijk zijn qua vergelijking.quote:
Oh ik dacht dat je die al een tijd had liggen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 13:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik moet mijn panelen nog terugverdienen dus dat zou niet helemaal eerlijk zijn qua vergelijking.
Mocht je ze al terugverdiend hebben dan kan je gewoon de hele gasrekening wegstrepen als "terugverdienen".
Ja, maar de uitbreiding voor de warmtepomp nog nietquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 13:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat je die al een tijd had liggen.
Ja dat is volgens mij toch ook verplicht? Dus uiteraard gaat dat gebeurenquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 11:46 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Maar je gaat wel netjes je panelen aanmelden op de daarvoor bedoelde site toch? Zodra ze erop liggen over 2 weken?
En dan denk je niet dat ze je voorrang gaan geven voor een nieuwe meter? Of ga je dat actief weigeren/tegenwerken?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 21:28 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ja dat is volgens mij toch ook verplicht? Dus uiteraard gaat dat gebeuren
Heb een half jaar geleden al een nieuwe meter aangevraagd. Ivm leveringsproblemen/personeelstekort kon ik die pas op zijn vroegst half 2024 verwachten gezien de wachtlijst.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 21:29 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
En dan denk je niet dat ze je voorrang gaan geven voor een nieuwe meter? Of ga je dat actief weigeren/tegenwerken?
Dat personeelsgebrek kan ook door prioritering komen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 21:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Heb een half jaar geleden al een nieuwe meter aangevraagd. Ivm leveringsproblemen/personeelstekort kon ik die pas op zijn vroegst half 2024 verwachten gezien de wachtlijst.
Dus waarom zou ik het tegenwerken?
Rustig aan met termen als onzin want dat wordt nooit een zinvol gesprek.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 07:27 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Onzin, ik ga geen wet overtreden. Tot 1 januari 2025 heeft mijn energieleverancier straks de tijd om een slimme meter te plaatsen
[..]
Heb gister Westland Infra gesproken (onze netbeheerder) en die geeft aan dat het allemaal geen probleem is. Zodra panelen op dak liggen en aangesloten zijn moet ik de zonnepanelen aanmelden en krijgt Westland Infra daar een bericht van. Indien de meter ongeschikt is (ferrarismeter schijnt volgens hun zegge per 1 januari 2025 pas verboden te zijn) dan komen ze de meter omwisselen waar ik natuurlijk gewoon aan meewerk.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 23:55 schreef Vallon het volgende:
[..]
Rustig aan met termen als onzin want dat wordt nooit een zinvol gesprek.
Dat de netwerkbeheerde (nog) geen meter kan leveren, maakt niet dat je dan wel zonnepanelen in gebruik kunt nemen. Je mag het natuurlijk wel laten aanleggen met een ferraris-meter, alleen die panelen niet aansluiten om te kunnen gebruiken. Iets dat de installateur verder niet zal blokkeren want die doet wat jij wil.
Dat er wrs geen handhaving zal (gaan) zijn, maakt niet dat het daarmee dus is toegestaan. De maximumsnelheid op de weg geldt ook wanneer er geen toezicht is.
Verder hopen dat je niet in de tussentijd brand krijgt of zo krijgt die te herleiden is tot zonnepanelen. Strikt genomen, voldoet je installatie niet aan de voorwaarden en bega je een economisch delict.
Maar je pleegt een economisch delict ...quote:Op woensdag 23 augustus 2023 11:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
Al met al lijkt er dus geen probleem te zijn en vind ik jouw verhaal over economisch delict een beetje zwaar uit de lucht gegrepen
Heb je een bron? Want de wetgeving waarin de dwangsom geregeld gaat worden moet nog door de eerste kamer.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 13:20 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Maar je pleegt een economisch delict ...
Serieus, hoe kom je erbij?quote:Op woensdag 23 augustus 2023 13:20 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Maar je pleegt een economisch delict ...
De jacht op paneeleigenaren lijkt wel begonnen te zijn
https://www.ad.nl/economi(...)en-betalen~a42613f2/ (helaas paywal, iemand een linkje naar een artikel zonder?)
Ben benieuwd wat de politiek gaat doen, want die panelen gaan er natuurlijk weer net zo rap vanaf als men ervoor moet betalen. Groen zijn is leuk, tot het geld gaat kosten voor de meeste mensen.
Er is ook geen probleem anders dan dat het jouw actie blijft. Ik teken(de) alleen maar aan hoe het zit en wat je daar van vindt of mee doet, is aan jou. Dat ik het aanhaal wil verder niet zeggen dat ik het een probleem en laat staan, de hele salderingsaanpak, juist vind. Wel goed dat je nu op de lijst staat om je meter te laten vervangen.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 11:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
Al met al lijkt er dus geen probleem te zijn en vind ik jouw verhaal over economisch delict een beetje zwaar uit de lucht gegrepen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |