Heb je toevallig een warmtepomp, elektrische boiler of een all electric huis?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
December zijn de cijfers inderdaad heel anders. Dan wekken de zonnepanelen zo veel minder op, dat je dus een nog veel groter deel van die geproduceerde elektriciteit direct verbruikt met je koelkast, diepvries, stand-by apparatuur en gewoon de wasmachine, vaatwasser en stofzuiger.
Op een heel jaar zitten wij, zonder dat we er moeite voor doen, tussen de 35 en 40% direct eigen verbruik.
Ik heb er nog eens naar gekeken, goed lezen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 20:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
December zijn de cijfers inderdaad heel anders. Dan wekken de zonnepanelen zo veel minder op, dat je dus een nog veel groter deel van die geproduceerde elektriciteit direct verbruikt met je koelkast, diepvries, stand-by apparatuur en gewoon de wasmachine, vaatwasser en stofzuiger.
Op een heel jaar zitten wij, zonder dat we er moeite voor doen, tussen de 35 en 40% direct eigen verbruik.
Yup. Want als Ivo met zijn warmtepomp 2000kwh meer verbruikt en dat weg saldeert heeft hij een nog grotere druk over die 4.4 huishoudens.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 21:15 schreef Klepper272 het volgende:
Dan geeft de ACM toe dat het een conservatieve berekening is dus expliciet geen exacte berekening.
@capriciaquote:Op zaterdag 19 augustus 2023 21:11 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik heb er nog eens naar gekeken, goed lezen.
'Aanname voor percentage eigenverbruik dat
salderen dekt = 90%' staat er.
Stel dat je 2500 kWh gebruikt, het salderen dekt 90%. Je kan dus 2250 kWh salderen. Dat betekent dat je maar 250 kWh hoeft af te rekenen.
Het heeft dus niets met het percentage eigenverbruik te maken maar met het percentage wat je kan salderen.
Ik moest er ook nog eens goed naar kijken
Dus mensen verbruiken 0% direct van hun opgewekte stroom, is jouw stelling hier.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 21:25 schreef Klepper272 het volgende:
Als je 40 zonnepanelen hebt liggen en je hebt geen buitenproportioneel gebruik dan saldeer je de volle 100 %.
Nee, die salderen hun volledige energie verbruik.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 22:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus mensen verbruiken 0% direct van hun opgewekte stroom, is jouw stelling hier.
Bijzonder.
Denk dat weinig zonnepanelen bezitters zich daarin zullen herkennen.
Maar ik geloof je direct. Want hoeveel lever jij ook al weer terug?
Maar hoeveel gebruiken mensen nou direct van bijv 3000 kWh die ze zelf opwekken.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 22:38 schreef Klepper272 het volgende:
Stel ze hebben een jaarlijkse opbrengst van zonnepanelen 5000kWh.
Stel het jaarlijkse energieverbruik is 5000kWh.
Dan salderen ze voor de volle 100%.
Het heeft niets te doen met het direct verbruik!
30% direct gebruik gemiddeld volgens MilieuCentralquote:Op zaterdag 19 augustus 2023 23:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar hoeveel gebruiken mensen nou direct van bijv 3000 kWh die ze zelf hebben liggen?
10%, minder of meer?
Ah. Dus geen 'Dan salderen ze voor de volle 100%.' Wat jij zei.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 23:13 schreef Klepper272 het volgende:
30
[..]
30% direct gebruik gemiddeld volgens MilieuCentral
Je energiemaatschappij, of wie dan ook, kent je direct verbruik helemaal niet. Dat kan die niet zien. Want het gaat niet langs de meter.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 23:21 schreef Klepper272 het volgende:
Ik ga nog een poging wagen en neem het direct verbruik ook mee
Klopt, de energieleverancier weet alleen maar wat ik afneem (in mijn geval ongeveer 4.300 kWh per jaar) en wat ik teruglever (in mijn geval tussen de 5.500 en 6.000 kWh per jaar), de energieleverancier heeft geen flauw idee wat ik aan direct verbruik van mijn zonnepanelen heb, dus ook niet wat mijn totaalverbruik is of wat mij zonnepanelen in totaal opleveren.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 23:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Je energiemaatschappij, of wie dan ook, kent je direct verbruik helemaal niet. Dat kan die niet zien. Want het gaat niet langs de meter.
Alleen de eigenaar van de panelen kan dat weten. Toch?
Dat dacht ik al. Zie je, ik ben niet gekquote:Op zaterdag 19 augustus 2023 23:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, de energieleverancier weet alleen maar wat ik afneem (in mijn geval ongeveer 4.300 kWh per jaar) en wat ik teruglever (in mijn geval tussen de 5.500 en 6.000 kWh per jaar), de energieleverancier heeft geen flauw idee wat ik aan direct verbruik van mijn zonnepanelen heb, dus ook niet wat mijn totaalverbruik is of wat mij zonnepanelen in totaal opleveren.
Ik denk dat ik het daarmee eens ben.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 23:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Je energiemaatschappij, of wie dan ook, kent je direct verbruik helemaal niet. Dat kan die niet zien. Want het gaat niet langs de meter.
Alleen de eigenaar van de panelen kan dat weten. Toch?
Je bent niet gek, het is alleen lastig te begrijpen en ik heb er moeite mee om het duidelijk uit te leggen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 23:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat dacht ik al. Zie je, ik ben niet gek![]()
Iedere rapportage vanuit een energiemaatschappij of een andere instelling die wel even makkelijk vertelt dat mensen 100% of 90% van hun opgewekte energie salderen, is gewoon kolder. Ze kunnen het namelijk niet weten.
Ze weten alleen hoeveel mensen salderen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 23:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Iedere rapportage vanuit een energiemaatschappij of een andere instelling die wel even makkelijk vertelt dat mensen 100% of 90% van hun opgewekte energie salderen, is gewoon kolder. Ze kunnen het namelijk niet weten.
Iedere uitspraak die gedaan wordt over dat gesaldeerde hoeveelheid X zoveel % is is gelul, want om dat te weten moet je ook weten wat de productie van de betreffende installatie is. Dat weten ze niet. Daarnaast is dat ook nog eens per installatie anders want andere oriëntatie, hellingshoek, hardware, etc.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 23:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Koop je die 4300kWh in of saldeer je die?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 23:24 schreef Leandra het volgende:
Wij hebben een totaalverbruik van bijna 6.300 kWh per jaar waarvan we bijna 4.300 kWh inkopen, dus de overige 2.000 kWh verbruiken we direct van de zonnepanelen.
Dat maakt ons aandeel direct verbruik van ons totaalverbruik ongeveer 31%
Nou is ons verbruik iets lager dan verwacht en dus lager dan we aan Wp aan panelen hebben liggen (6.930 Wp) en leveren ze door de ligging: ZZW, 45° hellingshoek en schaduwvrij, ruim meer op dan het totaal Wp van de panelen (tussen de 7.500 en 8.000 kWh per jaar) dus het percentage opgewekte stroom dat we direct verbruiken is rond de 26% op jaarbasis, in de winter meer, in de zomer minder.
Het lijkt me duidelijk dat als ik tussen de 5.500 en 6.000 kWh teruglever, ik die 4.300 saldeer.quote:Op zondag 20 augustus 2023 00:28 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Koop je die 4300kWh in of saldeer je die?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop