Hangt nogal van persoonlijke omstandigheden af. Of je veel thuis bent, of je thuis ook werkt en daar een ruimte voor wilt hebben. Je hobby's, etc.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:01 schreef MaJo het volgende:
[..]
Helemaal mee eensIk snap nooit zo goed waarom mensen zo ontzettend veel ruimte nodig hebben, 137m2 is toch ruim zat met z'n tweeën, een kind en 2 kinderen die af en toe langskomen? Wij wonen op 135m2 en er zijn 2 kamers die we nauwelijks gebruiken, we zitten met name in de keuken/woonkamer.
Dat vrijstaande gevoel lijkt mij inderdaad meer waard, en een ruime tuin. Dat heb ik wel ontdekt, wat is het hebben van een tuin ontzettend fijn
Ik vrees dat als je in de buurten wilt wonen die de voorkeur hebben dat dit toch wel echt een beetje de onderkant van de prijsrange is als je vrijstaand wilt wonen en bereid bent te klussen. Maar gelukkig komen er ook genoeg 2- onder 1 kap te koop met een behoorlijke achtertuin in deze wijken. Denk dat die wat haalbaarder zijn mocht dit niets worden.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 08:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ken de lokale markt er niet zo goed als jullie, maar denk je oprecht dat je een vrijstaande woning voor minder geld kunt krijgen? Ik kan me best voorstellen dat anderen zo'n woning het geld niet waard vinden, gezien de huidige staat en woonoppervlakte. Als je naar een tussenwoning, hoekwoning of twee-onder-een-kapper kijkt, krijg je meer woonoppervlakte voor je geld. Een vrijstaande woning biedt op een andere manier een gevoel van ruimte. Ik zou liever in een klein, vrijstaand huis wonen dan in een riante tussenwoning.
Waar ik woon, kost een vergelijkbare woning trouwens zo'n 300k meer.
Dat is ook mijn inschatting, voor zowel de haalbaarheid om vrijstaand te wonen en prijsrange in Apeldoorn. En ook wat betreft de gekte rondom biedingen. Wij hebben ons bod vanmorgen doorgestuurd, in ieder geval. Fingers crossed!quote:Op vrijdag 21 juli 2023 11:41 schreef Vin3324 het volgende:
[..]
Ik vrees dat als je in de buurten wilt wonen die de voorkeur hebben dat dit toch wel echt een beetje de onderkant van de prijsrange is als je vrijstaand wilt wonen en bereid bent te klussen. Maar gelukkig komen er ook genoeg 2- onder 1 kap te koop met een behoorlijke achtertuin in deze wijken. Denk dat die wat haalbaarder zijn mocht dit niets worden.
Nu ken ik toevallig een aantal makelaars in Apeldoorn (persoonlijk) en die geven aan dat de gekte weer terug is in Apeldoorn qua drukte en biedingen (boven) de vraagprijs.
Haha, dit leest echt als een spannend boek. Ik duim in ieder geval voor jullie mee. 👍quote:Op vrijdag 21 juli 2023 11:53 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is ook mijn inschatting, voor zowel de haalbaarheid om vrijstaand te wonen en prijsrange in Apeldoorn. En ook wat betreft de gekte rondom biedingen. Wij hebben ons bod vanmorgen doorgestuurd, in ieder geval. Fingers crossed!
Ik vind het niet belachelijk dat jij meent 265 m2 woonoppervlakte nodig te hebben. Dat moet je zelf weten. Mijn lief zou zoveel woonruimte geweldig vinden. Ik heb zelf die ruimte niet nodig en vind die zelfs belastend, want alles moet ook schoongemaakt en onderhouden worden. Maar ik heb wel zo mijn voorkeuren ten aanzien van indeling. In ons huis mis ik bijvoorbeeld een klompenhok.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 10:34 schreef Sport_Life het volgende:
Ach wij hebben 265m2 woonruimte en zou eigenlijk niet meer kleiner willen wonen met 5 personen. Natuurlijk past 100m2 ook maar eenmaal gewend aan ruimte (denk ook aan een apart washok, ruim kantoor, ruime gangen, speelkamer voor de kinderen , bioscoop etc) is het lastig terug gaan. We hebben met 1 baby op 75m2 gewoond en dat ging op zich ook prima.
Het was nooit onze intentie om een grote woning te kopen maar deze kwam op ons pad.
Maarja ik houd vaak wijselijk mijn mond over onze woning want sommige vinden het nodig daar wat van te vinden haha. Het enige dat ik wil zeggen is dat het heel persoonlijk is hoeveel ruimte iemand nodig heeft, het is maar wat je gewend bent . Vroeger hadden mensen 10 kinderen op 100m2 en was het normaal dat de jongste een kamer deelden.
quote:Op vrijdag 21 juli 2023 11:53 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is ook mijn inschatting, voor zowel de haalbaarheid om vrijstaand te wonen en prijsrange in Apeldoorn. En ook wat betreft de gekte rondom biedingen. Wij hebben ons bod vanmorgen doorgestuurd, in ieder geval. Fingers crossed!
Ik ben benieuwd, vind het wel leuk om te volgen.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 11:53 schreef Seven. het volgende:
[..]
Six. is degene de discussie om te verhuizen aangejaagd heeft. Hij had zoiets van 'waarom nog een paar jaar wachten als het nu al kan?'. En als we dan tóch gaan verhuizen, dan ben ik degene die dus toch weer op klushuizen terecht komtquote:Op vrijdag 21 juli 2023 13:28 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd, vind het wel leuk om te volgen.
Nu ons huis af is jeukt het bij mij ook weer om hetzelfde trucje nog eens te herhalen (kavel kopen en een huis erop zetten), vond het hele proces van aankoop, uitzoeken, verbouwen enz erg leuk (en leerzaam),maar krijg mijn vrouw niet zover helaas.
Ik heb de indruk dat het bij jullie (voornamelijk bij jou?) ook een beetje de reden is.
Thanks. Pak ze maar aan.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 18:37 schreef Vonkenboer het volgende:
[modbreak]Even met de bezem er door; je hoeft natuurlijk niet alles te lezen op FOK!
[/modbreak]
Bij ons ging het ook om de grootte van het perceel, we zitten nu al ruim 2 jaar in een caravan en zijn een huisje aan het bouwen. Huis samen met vrienden op een perceel van 5000 m2 en wij bouwen ons huisje aan de achterkant van het huis waar onze vrienden al 2 jaar wonen en ook aan het verbouwen zijn. Het woongedeelte is ongeveer 6 bij 8 meter, groter vonden wij niet nodig. Het atelier wordt ook 6 bij 7. Een soort van bedstee krijgen we en we hebben geen thuiswonende kinderen. Er staat een yurt, die je vanuit het huis niet ziet, in de tuin waar logees in kunnen en straks komt de caravan ook vrij. Er staat nog een schuur van 12 bij 7 die halfvol bouwmaterialen staat die wordt gesloopt als het huis af is. Wij bouwen zonder hypotheek, zonder aannemer en daarom duurt het ook iets langer. Doel is om minimale vaste lasten te hebben, we zijn ook bijna off-grid, en de reis is net zo leuk als de eindbestemming voor ons.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het niet belachelijk dat jij meent 265 m2 woonoppervlakte nodig te hebben. Dat moet je zelf weten. Mijn lief zou zoveel woonruimte geweldig vinden. Ik heb zelf die ruimte niet nodig en vind die zelfs belastend, want alles moet ook schoongemaakt en onderhouden worden. Maar ik heb wel zo mijn voorkeuren ten aanzien van indeling. In ons huis mis ik bijvoorbeeld een klompenhok.
Als onze kinderen het huis uit zijn, zou ik graag een klein huisje hebben met twee slaapkamers en een enorme lap grond.
Voordat wij emigreerden was ons huis 350M2, dat was voor drie man veel te groot. Er stond 150M2 ongebruikt. Ik had nog wel een aparte kamer voor mijn pooltafel. Dus eigenlijk hadden we aan 150M2 genoeg gehad, dat is ook precies de grootte van het huis wat we nu aan het bouwen zijn. Als we niet waren geëmigreerd waren we ook kleiner gaan wonen (ook vanwege de stookkosten).quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:19 schreef Leandra het volgende:
Over hoeveel m² heb je nodig: wij zitten in een behoorlijk ruim huis en als kind de deur uit is en ik zou alleen komen te staan zie ik mezelf alleen verhuizen als ik de hypotheek niet meer zou kunnen betalen.
En ja, tijdens de bouw van het huis woonden we met z'n 3en op 83m² (tijdens corona, dus iedereen altijd thuis) en natuurlijk zou ik weer zo klein kunnen wonen, of kleiner zelfs, maar als het niet hoeft dan liever niet.
Ik snap dat veroordelende "waarom zou je meer dan xxx m² nodig hebben" niet trouwens, fijn dat je tevreden bent met 123m² maar laten we niet doen alsof je "nee" zou zeggen tegen een vrijstaande villa van 234m² of 345m².
Ik veroordeel niemand maar ik zou echt geen villa van dat formaat willen. Wij hadden een huis van 75m2 en dat was voor mij prima maar voor mijn vriend te klein. Nu hebben we een kleine 100m2 leefruimte en nog zo’n 280m2 aan bedrijf in hetzelfde pand. Heerlijk om veel ruimte te hebben maar als die ruimte ook in zou houden dat ik heel veel slaapkamers zou hebben waar ik nooit kom vind ik dat een naar gevoel. Ook overbodige spullen die zich daar opstapelen. Dat drukt echt op mij, het gevoel dat je er iets mee moet. Een ruimte die goed ingedeeld en functioneel is, is vele malen belangrijker dan het formaat ervan. Voor mij dan hè. Mijn vriend zou graag een villa van 345m2 met 28 slaaprommelkamers willen waar hij lekker de deur achter zich dicht kan doen en nooit op hoeft te ruimenquote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:19 schreef Leandra het volgende:
Over hoeveel m² heb je nodig: wij zitten in een behoorlijk ruim huis en als kind de deur uit is en ik zou alleen komen te staan zie ik mezelf alleen verhuizen als ik de hypotheek niet meer zou kunnen betalen.
En ja, tijdens de bouw van het huis woonden we met z'n 3en op 83m² (tijdens corona, dus iedereen altijd thuis) en natuurlijk zou ik weer zo klein kunnen wonen, of kleiner zelfs, maar als het niet hoeft dan liever niet.
Ik snap dat veroordelende "waarom zou je meer dan xxx m² nodig hebben" niet trouwens, fijn dat je tevreden bent met 123m² maar laten we niet doen alsof je "nee" zou zeggen tegen een vrijstaande villa van 234m² of 345m².
Ik zou het plafond pas doorbreken nadat het dak geïsoleerd is.quote:Slaapkamers: allebei plafond doorbreken tot de nok en die extra wasbak mag er wel uit.
Eens! Zou ik ook laten zitten en iets leuks van maken.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 09:47 schreef MeisPluis het volgende:
Ik lees hier mee want vind de verbouwingen echt heel leuk maar reageer nooit.
Maar nu toch even: wij hebben juist de wasbakken in de kinder/logeer kamers laten zitten - dus als dat mogelijk is zou ik dat zeker doen (wij hebben gewoon meubels bij de Ikea gehaald). Scheelt een file / wachttijd in de badkamer ‘s ochtends (er hoeft dan daar alleen maar gedoucht te worden, de rest op de slaapkamers), vooral als de kinderen pubers worden 😁
Verbouwingtechnisch is het ideaal om het meteen te doen, maar een volgende keer zou ik er denk ik weer mee wachten. Het is prettig om minimaal één winter met cv-ketel te hebben om zeker te weten dat je het huis goed warm krijgt met een lagere temperatuur. Een vrijstaand huis is in dit opzicht wel iets anders dan een tussenwoning.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 08:01 schreef Seven. het volgende:
Besluiten om nog te nemen, afhankelijk van budget: plaatsen we een tijdelijke huurketel met gaslos garantie in de kelder, of gaan we direct voor een warmtepomp? Willen we boven ook een bad?
Dit.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 11:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Verbouwingtechnisch is het ideaal om het meteen te doen, maar een volgende keer zou ik er denk ik weer mee wachten. Het is prettig om minimaal één winter met cv-ketel te hebben om zeker te weten dat je het huis goed warm krijgt met een lagere temperatuur. Een vrijstaand huis is in dit opzicht wel iets anders dan een tussenwoning.
Ervaringsdeskundige hier. Jaren 70 woning, bungalow dus weinig compactheid. Dak 5cm PUR, spouwen vergaan UF schuim, vloerisolatie geen en glas thermopane. Kierdichting zeer matig. Boven de kozijnen hier en daar alleen betimmering. Het waait onder het plafond door.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 12:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit.
Je moet wel zeker weten dat je huis goed genoeg geïsoleerd is om het met een WP aan te kunnen, bij huizen van na 2000 is het in pricipe een no-brainer, na 2012 zeker, maar met jaren 70-90 bouw is het tricky en moet je echt wel zeker weten dat je isolatie van kruipruimte tot nok op orde is.
Ik zou in dit geval ook voor een huurketel met gasloosgarantie gaan, tenzij je het huis gelijk tot op het karkas stript en optimaal isoleert.
Ben echt niet veroordelend naar jou toe. Als jij het fijn vind om in een zo groot mogelijk huis te zitten is dat toch helemaal prima!?quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:19 schreef Leandra het volgende:
Nee, dat is niet onbegrijpelijk, dat moet je zelf weten, maar het betweterige toontje van sommigen die niet snappen dat een ander xxx m² ruimte wil hebben omdat zij de helft ook meer dan voldoende vinden snap ik niet.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 12:47 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Ben echt niet veroordelend naar jou toe. Als jij het fijn vind om in een zo groot mogelijk huis te zitten is dat toch helemaal prima!?
Zelf zou ik toch echt wel 'nee' zeggen tegen een grote 'vila'. Blijkbaar onbegrijpelijk voor jou?
Het is mij om het even dus zou een kostenafweging worden. Als een glasplaat op maat veel duurder is, dan wordt het gewoon een wandje. Als het redelijk gelijk opgaat qua kosten, dan liefst glas ivm het licht. Zitje is niet ons ding, randje om een been op te zetten vind ik wel de moeite.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 08:18 schreef SV-tje het volgende:
Qua douche zou ik gaan voor glazen wand (matglas is ideaal) vanaf de schuine wand richting de deur, en dan aan de kant van de deur (dus hoge kant) een opening van 70/75cm, onder de schuine kant kun je dan nog eventueel zitje maken. Wij hadden in ons vorige huis zo’n opening en dat is voor in en uitlopen van de douche groot genoeg.
Hmm, uit praktisch oogpunt misschien best het overwegen waard. Alleen ik moet eerlijk zeggen dat ik het echt teringlelijk vindquote:Op zaterdag 22 juli 2023 09:47 schreef MeisPluis het volgende:
Ik lees hier mee want vind de verbouwingen echt heel leuk maar reageer nooit.
Maar nu toch even: wij hebben juist de wasbakken in de kinder/logeer kamers laten zitten - dus als dat mogelijk is zou ik dat zeker doen (wij hebben gewoon meubels bij de Ikea gehaald). Scheelt een file / wachttijd in de badkamer ‘s ochtends (er hoeft dan daar alleen maar gedoucht te worden, de rest op de slaapkamers), vooral als de kinderen pubers worden 😁
De plafonds zijn niet geïsoleerd. Ik denk dat we het aan de aannemer over laten, wat hij fijn vindt. Er ligt volgens mij wel een vloertje op zolder.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:46 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik zou het plafond pas doorbreken nadat het dak geïsoleerd is.
We gaan 'm wel tot op het karkas strippen, maar ik ga er niet vanuit dat er nog genoeg budget over blijft voor een warmtepomp. En de gaslos garantie is ons echt goed bevallen in onze huidige woning.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 12:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit.
Je moet wel zeker weten dat je huis goed genoeg geïsoleerd is om het met een WP aan te kunnen, bij huizen van na 2000 is het in pricipe een no-brainer, na 2012 zeker, maar met jaren 70-90 bouw is het tricky en moet je echt wel zeker weten dat je isolatie van kruipruimte tot nok op orde is.
Ik zou in dit geval ook voor een huurketel met gasloosgarantie gaan, tenzij je het huis gelijk tot op het karkas stript en optimaal isoleert.
Heb je de oude spouwmuurisolatie laten verwijderen? Six. wil nog steeds liefst van binnen isoleren.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 12:33 schreef tux87 het volgende:
[..]
Ervaringsdeskundige hier. Jaren 70 woning, bungalow dus weinig compactheid. Dak 5cm PUR, spouwen vergaan UF schuim, vloerisolatie geen en glas thermopane. Kierdichting zeer matig. Boven de kozijnen hier en daar alleen betimmering. Het waait onder het plafond door.
Ja je krijgt het warm. De 12KW warmtepomp kon het bijnenen. Maar het elektriciteitsverbruik is gigantisch. Een voordeel heb je niet of nauwelijks tov gas. Het was dan ook meer dat ik graag wilde weten of ik het warm gestookt zou krijgen.
Nu bezig met vervangen van het dak en dan minimaal 18cm PIR erop. Spouwen opnieuw geïsoleerd. Kozijnen worden vervangen door alu met triple glas. Komende winter ander verhaal dus.
Is vanaf buiten niet mogelijk? Of vind je die stenen zo mooi?quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Heb je de oude spouwmuurisolatie laten verwijderen? Six. wil nog steeds liefst van binnen isoleren.
Bedoel je nu ook mij? Want ik voel me aangesproken. Ik heb volgens mij nergens een betweterig toontje, ik heb zelf gewoon niet zoveel ruimte nodig. En ik zou dus wel nee zeggen tegen zo'n grote vrijstaande villa, ik weet echt niet wat ik met al die ruimte zou moetenquote:Op zaterdag 22 juli 2023 12:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat is niet onbegrijpelijk, dat moet je zelf weten, maar het betweterige toontje van sommigen die niet snappen dat een ander xxx m² ruimte wil hebben omdat zij de helft ook meer dan voldoende vinden snap ik niet.
Als een ander xx m² voldoende vindt: prima, geen enkel probleem.
Als die ander vindt dat ik geen xxx m² hoef te willen omdat zij dat ook niet nodig vinden: wel een probleem.
Cv ketel is tegenwoordig wel verbonden aan stricte regels, met name mbt de rookgasafvoer. Ik zou er niet vanuit gaan dat een cv ketel makkelijk geplaatst kan worden.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:07 schreef Seven. het volgende:
[..]
We gaan 'm wel tot op het karkas strippen, maar ik ga er niet vanuit dat er nog genoeg budget over blijft voor een warmtepomp. En de gaslos garantie is ons echt goed bevallen in onze huidige woning.
Mogelijk: zeker! Betaalbaar: waarschijnlijk niet.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:11 schreef Managarm het volgende:
[..]
Is vanaf buiten niet mogelijk? Of vind je die stenen zo mooi?
Eventueel kunnen we die een verdieping hoger laten plaatsen (op de overloop willen we niet doorbreken tot de nok).quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:43 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Cv ketel is tegenwoordig wel verbonden aan stricte regels, met name mbt de rookgasafvoer. Ik zou er niet vanuit gaan dat een cv ketel makkelijk geplaatst kan worden.
Ja maar je kunt dit toch ook mooi maken? Ik heb ook als kind altijd een extra wasbak in m’n slaapkamer gehad en dat was heerlijk. Zeker als puber. Wij hadden er een soort van kast omheen die ook boekenkast/kledingkast was of bureau (verschillend bij mij en broertje/zusje).quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hmm, uit praktisch oogpunt misschien best het overwegen waard. Alleen ik moet eerlijk zeggen dat ik het echt teringlelijk vinddus de kans dat de wasbak blijft, is minimaal.
Ik kan niet zeggen dat ik warm loop voor het idee. We eindigen met 2 badkamers en tegen de tijd dat Colin in de puberteit is, heeft hij de badkamer boven zeker 360 dagen van het jaar voor zichzelf. En hij heeft een hoogslaper dus voor zijn kamer hebben we beide hoge muren nodig voor het meubilair.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 14:04 schreef yinu het volgende:
[..]
Ja maar je kunt dit toch ook mooi maken? Ik heb ook als kind altijd een extra wasbak in m’n slaapkamer gehad en dat was heerlijk. Zeker als puber. Wij hadden er een soort van kast omheen die ook boekenkast/kledingkast was of bureau (verschillend bij mij en broertje/zusje).
Oeps, dacht ik een leuke optie gevonden te hebben, RD-waarde 2 helaas. Ik weet dat in België ook vaak ETICS wordt gebruikt, dan wordt er direct op de isolatieplaten gestuced.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mogelijk: zeker! Betaalbaar: waarschijnlijk niet.
But... whyquote:Op zaterdag 22 juli 2023 08:01 schreef Seven. het volgende:
Na een avondje floorplanneren, hebben we wel een heel goed beeld van wat we hiervan zouden maken. We konden het niet laten![]()
.
Slaapkamers: allebei plafond doorbreken tot de nok
Nee, dat horen we maandag of dinsdag pasquote:Op zaterdag 22 juli 2023 15:07 schreef flipsen het volgende:
[..]
But... why
Enne, heb ik ergens gemist dat jullie bod is geaccepteerd en jullie binnenkort de sleutel krijgen?
Laten verwijderen en toen opnieuw laten isoleren. In mijn vorige woning ook een warmtepomp met gewoon een nageisoleerde spouw.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Heb je de oude spouwmuurisolatie laten verwijderen? Six. wil nog steeds liefst van binnen isoleren.
Wat heb je in de spouw gedaan?quote:Op zaterdag 22 juli 2023 16:06 schreef tux87 het volgende:
[..]
Laten verwijderen en toen opnieuw laten isoleren. In mijn vorige woning ook een warmtepomp met gewoon een nageisoleerde spouw.
quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hmm, uit praktisch oogpunt misschien best het overwegen waard. Alleen ik moet eerlijk zeggen dat ik het echt teringlelijk vinddus de kans dat de wasbak blijft, is minimaal.
Dat is wel een ding inderdaad. Wij hebben een afvoer door het dak laten maken voor de cv-ketel die een paar jaar later verdween. Best zonde, had ik liever niet gedaan.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:43 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Cv ketel is tegenwoordig wel verbonden aan stricte regels, met name mbt de rookgasafvoer. Ik zou er niet vanuit gaan dat een cv ketel makkelijk geplaatst kan worden.
Onze huurketel uit 2016 voldeed ook niet meer aan de norm , dus bij vervanging moest de hele boel verbouwd worden waaronder een nieuw dakdoorvoer.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 16:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is wel een ding inderdaad. Wij hebben een afvoer door het dak laten maken voor de cv-ketel die een paar jaar later verdween. Best zonde, had ik liever niet gedaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |