Ik ging dit weekend eten bij restaurant Flavours. Zij hebben dit jaar hun eerste Michelin ster mogen ontvangen. Het was jaren geleden dat ik er at (en toen hadden ze voor die ster nog een flinke weg te gaan), laatste keer was (COVID) afhaal die voor mij geen succes was, want ook ik had COVID waarbij mijn geur en smaak tijdelijk was verdwenen

Heb ik hier ook een review over geschreven

Nu dus voor het eggie
Flavours heeft een keuken die Oriëntaals gericht is. En daar hoort blijkbaar ook een interieur met veel goud bij. Met als contrast donkere kleuren, wat het voor mij toch een beetje sombertjes maakte. En, zekere later op de avond, de kwaliteit van de foto’s geen goed deed. Wel pluspunten voor het servies en bestek.
Tien minuten nadat we binnen waren, wisten we dat het een ‘bijzondere’ avond zou worden….
De bediening heette ons welkom en meldde meteen dat de enige menukeuze het Flavours & Passion menu was. Normaal kun je op vrijdagen ook van de kaart eten. Tevens bleek de sommelier die middag ziek naar huis te zijn gegaan, dus er was geen wijnarrangement mogelijk. Men bood ons een glaasje champagne van het huis aan ter compensatie.
Voor ons een prima oplossing, want het plan was toch al om het menu te kiezen. En een wijnarrangement doen we nooit.
De vriendelijke dame van de bediening schonk enigszins onhandig onze champagne in… ze bleek normaliter bij de keukenbrigade te horen
Door de hele avond heen merkte je dat ze erg krap zaten qua bediening. Men deed echt hun best, maar kon het gewoon niet bijbenen. Gelukkig bleek de keuken wel op volle sterkte.
Na net wat te lang wachten verschenen de amuses. Omdat men het zo druk had, heb ik maar niet om een printje van onze gerechten gevraagd. Dus ik weet niet meer precies welke smaken het waren
![K6dWhSW.jpg]()
Volgorde van eten die ons werd aangeraden: 2 uur, 10 uur, 6 uur.
De eerste twee waren geweldig. Mooie smaken en structuren. De eerste was fris, groen, de tweede had een lekker milde kerriesmaak. De derde (die dus onderaan ligt).. ik was niet zo’n fan. Beetje zompig en eentonig van smaak.
Daarna kwamen de broodjes: heerlijk vers zuurdesembrood, en prefect luchtige brioche. Twee soorten boter, waarbij ik vooral de beurre blanc erg kon waarderen.
Door naar het menu. Wij kozen voor zes gangen, waarbij de kaasgang wegvalt. En, omdat ik al had aangegeven dat ik niet van kaas houd kreeg ik bij de eerste gang een alternatief.
https://restaurantflavours.nl/menu/ Gang 1:
![DrhG9x8.jpg]()
In plaats van geitenkaas voor mij een ceviche van kabeljauw. Prima gerechtje, plaatje om te zien (maar dat waren ze eigenlijk allemaal). Vergelijking met mijn tafelgenoot leerde dat we beiden dezelfde smaken op ons bord hadden. Zowel de kaas als de vis waren iets rokerig. Vind ik tof.
Inmiddels was de champagne op, en vroeg ik een alcoholvrije cocktail. Ik heb er een paar gehad die avond, smaakten allemaal goed maar, net als bij de champagne en de paar wijntjes die we dronken, kregen we maar bij enkele glazen toelichting hierop. Vaste bediening en sommelier werden gemist!
Gang 2:
![cexoDUq.jpg]()
Ik at zwezerik! Ik houd niet van zwezerik! Ik vond het lekker!
Het was dan ook maar een klein stukje, maar zo mooi gefrituurd en op smaak gebracht, helemaal in orde. Daarbij steak tartare die smolt in je mond.
Geserveerd op het mooiste bord van de avond. Je ziet het op de foto niet echt, maar het is een soort ingedeukte bal, die ook nog wat asymmetrisch ingedeukt is. Mooi
Gang 3:
![pWRr8lU.jpg]()
Botermalse kabeljauw, perfecte beurre blanc en de truffel overheerste niet (wat ik al snel wel vind).
Met even attentie voor mijn lege glas water. Bij de amuses hadden we een glas gekregen, bij gang 2 kwam de fles op tafel. Bij gang 3 kwamen er erachter dat we echt zelf moesten bijschenken, anders leden we dorst.
Gang 4:
![OzqVItq.jpg]()
Langoustine

Waar de eerdere gangen soms wat heftige smaken hadden, wist de chef het hier prima in te tomen zodat de langoustine de hoofdrol bleef spelen. Nom!
Helaas inmiddels wel een tafel vol kruimels (want hoe kun je kruimelloos zuurdesembrood smeren als je broodbordje in beslag wordt genomen door de brioche). Kruimels die ook niet tussendoor werden opgeveegd.
Gang 5:
![FpcGHDS.jpg]()
Hier ging het voor mij helaas hard bergaf

De eend was eerst gepekeld, daarna geBBQed. Wat resulteerde in een zachte structuur en iets rokerige smaak. We hielden beiden niet van wild, maar zo was het heerlijk. De vetrand was… vettig. Niet opgegeten.
Alleen bleek de bijbehorende spitskool bremzout te zijn

Overheerste het hele gerecht, erg jammer. Niet opgegeten. Eerste keer dat ik zulk commentaar ook aan de keuken heb teruggegeven. Want dit was echt geen kwestie van persoonlijke smaak.
Gang 6 (nummer 7 op de kaart):
![FN5blZQ.jpg]()
Toet! Teleurstellend

Geen duidelijk te onderscheiden smaken, de oliebolletjes waren zompig. Tafelgenoot vond het een meer smaakvol dan ik. Misschien was het het zout van de vorige gang, die me nog parten speelde?
Intussen vertrokken wat tafels… en bleef hun servies nog best lang staan. Maja, met personeelstekort is het natuurlijk wel fijn als de aandacht dan wordt besteed aan de nog aanwezige gasten.
Friandises!
![NYVMBep.jpg]()
Hele leuke presentatie met een doos waarbij telkens nieuwe geheime vakjes verschijnen.
Prima hapjes ook, met soms verrassingen van bosbes of ander fruit. Winnaar was het koffiegebak. Verliezer was de bonbon die heerlijk smaakte, maar meteen wegsmolt in je vingers. Ik snapte wel dat die ijskoud werd geserveerd, maar als je de chocolade goed tempereert hoeft die niet zo snel te smelten.
Al in al: leuke avond, goed gezelschap, ijverige bediening die roeiden met de riemen die ze hadden en echt hun best deden het ons zo min mogelijk te laten merken. Over de hele linie goed en verrassend gegeten.
Maar juist dat gebrek aan personeel en zeker de teleurstellende gerechten op het eind maken dat ik het een 7/10 geef.
Maar goed dat dit niet een van de avonden was dat Michelin langskwam, want dat had hun score flink omlaag gebracht.