abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209814209

Ze was lief, timide, ‘een wondertje’, hield van paardrijden, had een boel vriendinnetjes. 9 jaar was Fenna toen ze vorig jaar verdronk in een zwembad op een Franse camping. Haar haren zaten verstrikt in een afzuigrooster. Nu willen haar ouders anderen waarschuwen. “Die installaties zijn levensgevaarlijk. Kijk ervoor uit.”

Bas en Michelle zien het overal om hen heen: caravans die uit de stalling worden gehaald, tenten die worden gepoetst. Terwijl gezinnen zich kampeerklaar maken, willen Bas en Michelle van de daken schreeuwen: ‘Kijk uit voor de installaties in het zwembad.’ Want bij hun (bonus)dochtertje Fenna ging het heel erg mis.

Het 9-jarige meisje verdronk vorig jaar zomer in een zwembad op een Franse camping in Les Sables-d’Olonne, ze zat met haar paardenstaart vast in een afzuigrooster. “Soms kan ik nog steeds niet geloven dat dit is gebeurd”, zegt vader Bas vanuit zijn woonkamer in Breda. Het is er een bloemenzee, zonnebloemen, rozen, dahlia’s: overal kleur, heel veel kleur, mensen stuurden ze omdat Fenna 10 zou zijn geworden, afgelopen week.

Als ze niet was overleden. Als ze niet daar, op dat moment, in dat zwembad was geweest.

Als, als, als.

Er zijn duizend wat-als-scenario’s die Bas (40), Fenna’s vader, en haar bonusmoeder Michelle (38) in hun hoofd hebben gehaald, het afgelopen jaar. En ook haar moeder, die het te lastig vond om bij dit interview te zijn, en haar partner worstelen met een boel vragen. Wat als ze een week later op vakantie waren gegaan? Wat als Bas en Michelle een paar uur eerder met haar waren gaan facetimen?

“Je maakt jezelf gek”, vertelt haar vader. “We proberen er niet te veel aan te denken, maar ik ben haar vader, en zodra je dochter wordt geboren, wil je maar één ding: haar beschermen.”

Vorig jaar ging Fenna met haar moeder en haar bonusvader naar Frankrijk, naar camping Dunes des Sables. Ze komt uit een echte kampeerfamilie, en Fenna – in het bezit van diploma A en B – was een enthousiast waterratje. “Ze hield ervan om spulletjes op te duiken die op de bodem lagen, ze was een goede zwemmer, en had zo’n leuk duikbrilletje op”, zegt Bas.

Die bewuste dag in juli: Fenna was met haar moeder en bonusvader in de namiddag bij het zwembad. Ze dook iets op, en gooide het weer in het water, dook het weer op. Wat er precies is gebeurd, weet niemand, camera’s hingen er niet. Maar Fenna kwam met haar haren vast te zitten in het zuigrooster van het zwembad. “Er zijn twee volwassen mannen nodig geweest om haar los te krijgen”, vertelt Michelle. Bas: “Onvoorstelbaar.”

Fenna’s moeder snelde naar haar kind toe. Ze is verpleegkundige en zag direct: geen ademhaling, dus is ze haar dochter gaan reanimeren. “Er waren andere mensen bij, maar ze is het zelf gaan doen. Ze heeft de knop omgezet, en dat vind ik zo, zó knap”, zegt Bas over zijn ex-partner. “In onze ogen heeft Fenna op die manier de beste overlevingskans gehad die ze kon krijgen. Als íemand haar had kunnen redden, was het haar moeder.”

Daarna namen de hulpdiensten de reanimatie over – en in diezelfde tijd kregen Bas en zijn vrouw het telefoontje dat ze nooit hadden willen krijgen. “Ja, dat vind ik dus moeilijk, om daarover te praten.” Michelle: “Zal ik het doen?” Bas knikt. Dus Michelle doet het. Ze vertelt hoe de telefoon ging, ah, dat is Fenna, dachten ze, want ze hadden afgesproken om te facetimen, even vragen hoe het is, wat ze allemaal heeft beleefd.

Maar het was Fenna’s moeder. Paniek, flarden van een verhaal dat amper te volgen en te geloven was. Michelle en Bas hebben hun toen 3-jarige dochtertje Bo, Fenna’s halfzusje, bij haar oom achtergelaten en zijn meteen in de auto gestapt. Ze reden net de Belgische grens over toen ze te horen kregen dat de reanimatie was gestopt. Fenna was overleden.

Michelle: “We zijn ingestort. We hebben de auto op een oprit bij een huis geparkeerd, zijn daar opgevangen door mensen, en hebben gewacht op onze zwager en beste vriend, die al onderweg waren.”

Bas: “We konden niet meer rijden. We konden niets meer.”

Michelle: “De verdere rit ernaartoe, negen uur lang, met mijn zwager aan het stuur, was afschuwelijk. Je wéét waar je naartoe rijdt.”

Bas: “Naar je overleden kind.”

’s Nachts kwamen Bas en Michelle aan op de camping. Een film, het was als in een film. Fenna was naar een ziekenhuis gebracht – niemand wist precies waarheen. “We hebben gepraat, gehuild, wel duizend keer gezegd dat we dit niet geloofden.” De dag erna is Bas op pad gegaan, op zoek naar zijn kind. In het mortuarium, waar ze eerst naartoe is gebracht, lag ze niet meer. “We kregen daar te horen dat ze naar een ziekenhuis was gebracht, maar niemand wist welke.”

Het werd een zoektocht, ze kwamen uit bij het universitair ziekenhuis in Nantes, ze noemden Fenna’s naam, de receptionist keek in zijn computer, ‘ze ligt niet in de zaal’, zei hij, ‘nee’, had Bas geantwoord, ‘ze is overleden’. “Loopt u dan maar mee.”

Fenna’s lichaam werd nog onderzocht, maar ze hadden haar in elk geval gevonden. Bas: “Als ouders wil je te allen tijde weten waar je dochter is, hoe dan ook.” Ze lieten haar jurkje en een knuffel in het ziekenhuis achter. “Ze was meegenomen in haar badpak, dat vonden we zo’n koud idee.”

Die avond zagen Fenna’s ouders en bonusouders hun meisje voor het eerst sinds het ongeval. “Het is verschrikkelijk en tegelijkertijd was ze nog steeds práchtig”, zegt Bas. “Puntgaaf. Ik ben nooit bang geweest om haar te zien. Het is nog steeds je kindje en het voelde op een gekke manier ook goed om haar weer te zien.”

Fenna was een zachtaardig meisje, timide, behulpzaam, fervent paardenfan (Namal heette haar lievelingspony). Ze had veel vriendjes en vriendinnetjes, maar trok ook haar eigen plan, en was een kat-uit-de-boomkijker, zo nu en dan. “Ze was net een beetje aan het loskomen, had soms een zetje nodig, zo van: toe maar, je kan het wel”, zegt Bas.

Michelle knikt – ze leerde het meisje kennen toen ze 1 was, verzorgde haar, bracht haar naar school, liep met haar aan de hand, raakte ook bevriend met haar moeder en dier partner. “Scheiden heeft altijd impact, zo ook op Fenna, maar het ging respectvol, en met Fenna ging het goed. We hadden een warm gezin om haar heen gecreëerd”, zegt Bas. “We hoorden na haar dood van klasgenootjes en vriendjes dat ze geliefd was vanwege haar sterke persoonlijkheid. Ze wist wat ze wilde en was niet bang om keuzes te maken. Het is heel mooi om haar postuum ook op die manier te leren kennen.”

Dat soort mooie verhalen hoorden ze op de uitvaart, buiten in de zon – een aula, koffie, cake en een zwarte auto pasten niet bij een meisje van 9. Nee, iedereen zat op hooibalen, gekregen via Fenna’s manege, er was een ijscokar. Haar kist stond niet vooraan maar in het midden. Er kon op getekend worden. Aan het eind van de dienst was er geen leeg plekje meer over.

Er was liefde, mooie muziek, tranen, het besef bij Bas: ik moet straks mijn kind wegbrengen. Er volgden kaarten, bloemen, steun, lieve woorden door vrienden, familie. Maar in de weken daarna was er óók nog iets anders: een zwarte leegte, en, hoe Bas het omschrijft: ‘een kloof’. “Die hebben wij, nu we een kind zijn verloren, overgestoken. Wij staan aan de andere kant, we weten hoe het is, en we kunnen niet meer terug naar de mensen die niet weten hoe het is om een kind te verliezen.”

En dan is er nog, soms fel aanwezig, amper te onderdrukken: de boosheid, het ongeloof, hoe kan zoiets gebeuren op een gezinscamping? De schuldvraag houdt Bas en zijn familie bezig: wie is hier verantwoordelijk voor?

Bas en Michelle slapen slecht, hun hoofden zitten vol, maar als ze hun verhaal niet doen, dan slapen ze nóg slechter. “Wat als dit weer gebeurt”, vraagt Michelle zich af. “De camping staat nog steeds online, met vijf sterren, aangeprezen.” “Víjf”, herhaalt Bas. “Mijn kind is daar doodgegaan, hè. Hoe kan dat, na alles wat er gebeurd is?”

Michelle: “Ouders moeten dit weten. In Frankrijk is er geen proactieve controle op het naleven van de normering. Ouders moeten daarom bedacht zijn op de installaties in Franse zwembaden.”

Bas en zijn familie zijn bang dat er nog veel meer zwembaden zijn met afzuigroosters waarin kinderen vast kunnen komen te zitten. “Als het hier kan gebeuren, kan het overal gebeuren”, zegt hij. “Ik kan dat niet verkroppen.”

“Dit is een van de ergste manieren om te gaan”, vertelt Bas. Het is een wirwar. Boosheid om wat er is gebeurd, liefde voor zijn kind, verdriet om het gemis. Werken lukt, deels, ze willen het allebei oppakken, ze houden de structuur van een gezin aan, met hun jongste dochtertje, en Paco, de Italiaanse zwerfhond die er sinds een halfjaar is. Ze zijn samen met Fenna’s moeder bezig een stichting op te richten, de Fenna Foundation, om zwembaden in het buitenland veiliger te maken.

“Het juridische traject, het verdriet… Je gaat niks uit de weg”, zegt Michelle tegen Bas. “Ik moet wel,” antwoordt hij, “ik heb geen keuze.”

De eerste schooldag na de vakantie, waarop Fenna naar groep 7 zou moeten gaan: Bas stond er. Tranen, buikpijn, hartzeer, maar hij stond er. “Ik vind dat zo knap”, zegt Michelle. “Fenna’s moeder en ik, we zagen er zo tegenop, we vonden het zo moeilijk.”

Ze willen niet vergeten hoe Fenna was. Bas wil niet stoppen met glimlachen als hij aan haar denkt. “Kijk”, zegt Bas, en hij loopt naar het dressoir om iets te pakken. “Deze sticker hebben we laten maken.” Het is een tekening, van Fenna met haar lievelingsknuffel om haar schouders, en de Instagrampagina @fennasfavorietjes erop vermeld. “Veel mensen denken vaak aan haar, maar daar krijgen we niet altijd iets van mee. Nu kan iedereen op de dingen of plekken waarbij ze aan Fenna denken, deze sticker plakken.”

Dat is al gebeurd. In Ouwehands Dierenpark, op tafel tijdens een paasbrunch, op heuptasjes tijdens de avondvierdaagse, op een zandemmertje op het strand.

“Ze was een engeltje”, zegt Bas.

Michelle: “Zo ontzettend lief.”

‘Aanzuigende kracht kan enorm zijn’
The Blue Cap Foundation houdt zich bezig met het veiliger maken van zwembaden in binnen- en buitenland. De stichting werd dertien jaar geleden opgericht na het overlijden van Willem van Wijk (12), die overleed in een zwembad op een camping in Italië. Hij zat vast aan een afzuigrooster en kon niet op tijd worden bevrijd.

Chris Geurts van Kessel, voorzitter: “Daarna hebben we met experts gekeken in landen als Italië, Griekenland, Turkije, Egypte, en zagen: op veel meer plekken is het onveilig.” Bij nieuwe zwembaden klotst het water over de rand in een rooster buiten het zwembad. Het gaat dan ook vooral om de oudere zwembaden, die in de zijwanden of bodem roosters hebben waaruit het water door een pomp uit het zwembad wordt gezogen voor de circulatie. “De aanzuigende kracht kan enorm zijn”, zegt Geurts van Kessel. “Kinderen kunnen er zo met hun lichaam tegenaan ploffen en dan is het heel moeilijk nog los te komen.”

“Bovendien is er dan paniek: de pomp moet uit worden gezet, waar is de pomp, o ja, achter die deur, maar wie heeft de sleutel van die deur?” Ook kunnen kinderen met hun haren vast komen te zitten, of, als er gewoon een gat in de zijwand of bodem zit zonder rooster, met hand, voet of arm.

Politieonderzoek nog gaande
De advocaat die Fenna’s familie in Nederland bijstaat, laat aan RTL Nieuws weten dat ze nog niets kan delen over de inhoud van het politie- en autopsierapport. “Maar we stellen wel, op basis van wat we nu weten: het zwembad is gebrekkig en niet goed onderhouden. Mensen moeten worden gewaarschuwd, zeker als het gaat om zwembaden waar watervalletjes in zitten: dat water moet aan- en afgevoerd worden.”

De advocaat die zich vanuit Frankrijk bezighoudt met de zaak namens de familie, voegt daaraan toe dat het een oud zwembad zou zijn, uit 1995, en sinds 2005 zou er niets meer aangepast zijn tot in elk geval de dood van Fenna. “De regels zijn niet goed nageleefd”, laat de advocaat aan RTL Nieuws weten. Volgens Vacansoleil had het zwembad een vergunning (uitgebreide reactie onderaan dit verhaal).

Onderdeel van het politieonderzoek zou het ontbreken van een hamer zijn waarmee het kastje van de noodknop geopend had kunnen worden – met die knop konden alle afzuigingssystemen worden gestopt. Ook zou worden gekeken naar de rol van de badmeester, de kwaliteit van de roosters en de hoogte waarop die hangen.

Het is nog niet zeker of er een rechtszaak gaat komen, de advocaat houdt een slag om de arm en wil het definitieve onderzoek afwachten, ‘maar ik vermoed van wel’.

‘Maak een rondje om het zwembad’
“Ouders worden geadviseerd altijd samen met de kinderen een rondje te doen om het zwembad als ze aankomen, en kijken of ze die roosters in de zijwand zien”, raadt Geurts van Kessel van The Blue Cap Foundation aan. “Als dat zo is, zeg dan dat ze uit de buurt van die roosters moeten blijven.”

En als een kind vastzit: niet uit alle macht aan het lichaam trekken maar de pomp uitzetten en proberen het lichaam van het rooster af te rollen. “Als lange haren verstrengeld raken in een rooster, niet de haren lostrekken maar afknippen, want anders trek je zo de hoofdhuid mee. Het is heel ernstig, hoor.”

Ook benadrukt Geurts van Kessel dat bij privévilla’s zwembaden helemaal niet aan een norm hoeven te voldoen. “Dus ook daar is het oppassen geblazen.” Kinderen met lange haren kunnen het best hun haren in een strakke knot doen. En het allerbeste, volgens Geurts van Kessel: doe een badmuts op.

Reacties
De Franse politie was niet bereikbaar voor commentaar. Ook de directeur van de Franse reisorganisatie Chadotel, waar de camping onderdeel van is, wilde niet ingaan op vragen van RTL Nieuws.

Aanbieder Vacansoleil beaamt dat de camping ‘ondanks deze tragedie’ nog steeds online staat omdat die ‘voldoet aan de eisen die Vacansoleil aan een camping stelt’. Die eisen gaan over zaken als comfort, veiligheid, hygiëne. Het bedrijf biedt 600 campings aan in 22 vakantielanden.

Over de vijf sterren die zijn toegekend, zegt de woordvoerder: “Die worden gegeven door een Frans toeristenbureau. Daar hebben wij verder niets mee van doen.”

‘Installatie verwijderd’
Inmiddels is de afzuiginstallatie verwijderd bij de paddenstoel waar het ongeluk is gebeurd. “De rest van het zwembad is volgens alle normen die er zijn goedgekeurd en het zwembad is dus ook open na deze aanpassing.”

Op de vraag of daaruit geconcludeerd kan worden dat het zwembad vóór die aanpassing niet veilig was, laat Vacansoleil weten: “Dat is een juridische discussie waar wij nu niet veel over kwijt willen. Maar voor die tijd had dit zwembad ook de vergunning om open te zijn. Als de Franse instanties een zwembad veilig achten, is dit een belangrijk gegeven.”

Over wie er verantwoordelijk is voor de veiligheid van het zwembad, wil de woordvoerder niets kwijt. “Dat ligt heel ingewikkeld, en dat is een juridische discussie voor later.”

https://www.rtlnieuws.nl/(...)dronken-waarschuwing

:{ Freak-accident. Zwembad kan soms gevaarlijker zijn dan de zee. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
kair
pi_209814222
Lijkt wel alsof ik elk jaar zon bericht zie.
Elke keer ook Frankrijk.
Twiddel
  Spellchecker zaterdag 8 juli 2023 @ 18:51:32 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209814264
Badmutsen terug invoeren voor zwembaden.
En/of doe je lange haren in een staart/vlecht/knot.
pi_209814265
Zwembaden zinn al vaak ranzig maar nu ook levensgevaarlijk
Purr.
pi_209814299
Matig. En dan een foto uit Safaripark Beekse Bergen :')
quote:
"Je maakt jezelf gek", vertelt haar vader. "We proberen er niet te veel aan te denken, maar ik ben haar vader, en zodra je dochter wordt geboren, wil je maar één ding: haar beschermen."

Vorig jaar ging Fenna met haar moeder en haar bonusvader naar Frankrijk,
Dus het is zijn stiefdochter en hij heeft zodra zij geboren werd de drang om haar te beschermen? Dus die moeder at van twee walletjes?

Ja, goed gedaan dan. Je huwelijk verkloten en zo je dochter blootstellen aan een Bonusvader. FAAL

OUWE KOEK

quote:
Vorig jaar ging Fenna met haar moeder en haar bonusvader naar Frankrijk,
Schopje VER?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 18:55:50 #6
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_209814339
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 18:51 schreef maily het volgende:
Ze droeg het in een paardenstaart. Badmuts is veiliger. Of vlechten en vaststeken op het hoofd.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Spellchecker zaterdag 8 juli 2023 @ 18:58:04 #7
197773 crew  maily
pi_209814371
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 18:53 schreef Het_Bokje het volgende:
Matig. En dan een foto uit Safaripark Beekse Bergen :')
[..]
Dus het is zijn stiefdochter en hij heeft zodra zij geboren werd de drang om haar te beschermen? Dus die moeder at van twee walletjes?

OUWE KOEK
[..]
Schopje VER?
Lezen.

Haar vader is aan het woord.
Fenna was met haar moeder en bonusvader op vakantie.
pi_209814382
Dus badmuts op en fijne vakantie!
pi_209814390
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 18:58 schreef maily het volgende:

[..]
Lezen.

Haar vader is aan het woord.
Fenna was met haar moeder en bonusvader op vakantie.
jajaja, got it.

Maar het is wel OUD NIEUWS, dus @summer2bird had gelijk.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_209814398
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 18:59 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
jajaja, got it.

Maar het is wel OUD NIEUWS, dus @:summer2bird had gelijk.
Ben je bang dat het hier anders te druk wordt ? ;)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Spellchecker zaterdag 8 juli 2023 @ 19:01:25 #11
197773 crew  maily
pi_209814407
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 18:59 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
jajaja, got it.

Maar het is wel OUD NIEUWS, dus @:summer2bird had gelijk.
Het is nieuws van vorig jaar, maar de ouders willen nu andere ouders waarschuwen.
pi_209814423
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 19:00 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ben je bang dat het hier anders te druk wordt ? ;)
Nee, maar waarom is een gebeurtenis van vorig jaar (zomer gok ik) NWS?

Als ik iemand in NWS verzopen wil zien worden, dan moet het in de afgelopen week gebeurd zijn hoor. :P

Schopje TRV? :D

maargoed... wat een drama (echt!). tering.... je zou je (bonus)dochter maar zo verliezen ;( :'(
van dichtbij meegemaakt wat het ouders kan doen als een kind plotseling overlijdt :{ ;( :'(
  Spellchecker zaterdag 8 juli 2023 @ 19:04:34 #13
197773 crew  maily
pi_209814432
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 19:02 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Als ik iemand in NWS verzopen wil zien worden, dan moet het in de afgelopen week gebeurd zijn hoor. :P

Het staat in de TT: ouders waarschuwen.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 19:05:08 #14
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_209814439
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 19:02 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Of OUD, daar zit de doelgroep.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_209814450
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 19:05 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Of OUD, daar zit de doelgroep.
^O^ DIT

Het is gewoon echt geen NWS, maarja. Boeie....
pi_209814453
oud nieuws, maar binnenkort zal dit weer in het nieuws komen voor een ander kind.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209814457
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 19:06 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
^O^ DIT

Het is gewoon echt geen NWS, maarja. Boeie....
Nieuws en achtergronden
kair
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 8 juli 2023 @ 19:13:20 #18
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209814505
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 18:49 schreef summer2bird het volgende:
Lijkt wel alsof ik elk jaar zon bericht zie.
Elke keer ook Frankrijk.
Dit is dan ook van vorig jaar. Maar het nieuws nu gaat ook niet over 'er is een meisje overleden'.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_209814843
Tl;dr

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2023 19:46:36 ]
  zaterdag 8 juli 2023 @ 19:47:27 #20
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_209814860
Ouderwetse zwembaden, belachelijk dat het afzuigen in het hoofdbad zelf nog is toegestaan.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_209814948
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 19:45 schreef Viezig het volgende:
Tl;dr
Iets met een bonusmoeder en een bonusvader. Zonder bonuskaart niet interessant dus.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  Spellchecker zaterdag 8 juli 2023 @ 20:11:06 #22
197773 crew  maily
pi_209815147
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 19:47 schreef Drekkoning het volgende:
Ouderwetse zwembaden, belachelijk dat het afzuigen in het hoofdbad zelf nog is toegestaan.
Die zwembaden met zo'n overlooprand zijn veeeel beter :Y
pi_209815424
Doet me denken aan een meisje die haar darmen werden uit gezogen door zo systeem.

Hier de reactie van haar op reactie van deze nieuws bericht .

https://www.hartvannederl(...)kkig-nog-navertellen

Stukje uit de bron.

Het noodlottige ongeluk waarbij een 9-jarig meisje uit Breda verdronk op een Franse camping nadat zij met haar haren kwam vast te zitten in het filtersysteem op de bodem van het zwembad, roept angstige herinneringen op bij Sandra Bouwman uit Maastricht. Elf jaar geleden kwam haar toen 8-jarige dochter Raphaëlla ook vast te zitten in een afzuigsysteem van een zwembad in een vijfsterrenresort op Curaçao.

In het zwembad waar Raphaëlla elf jaar geleden kwam, was een monteur vergeten om de deksel op een rooster te doen. Ze kwam vast te zitten en haar darmen werden uit haar lichaam gezogen..
Normaal mag dat rooster ook helemaal niet aan staan tijdens geopende uren", legt Raphaëlla uit. "Maar hij stond wel aan en ik kwam daar op te zitten." Daarna moet ze vechten voor haar leven, want het filter kan zo'n 900 kilo opzuigen en is dus levensgevaarlijk. "Je zit in het water dus ik moest meteen naar lucht grijpen. Toen heb ik me losgekregen door m'n voet in het rooster te duwen. Mijn moeder keek daarna in mijn zwembroekje en daar lagen mijn darmen in."
pi_209815498
Erg hoor voor ouders en bonusouders, een badmuts zou de oplossing zijn.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 20:38:59 #25
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_209815519
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 20:11 schreef maily het volgende:

[..]
Die zwembaden met zo'n overlooprand zijn veeeel beter :Y
Ja zeker, die zijn helemaal perfect en ook de standaard tegenwoordig.
Maar als dat niet haalbaar is dan is een skimmer ook al prima:

En in ieder geval vele malen beter dan

Maargoed, geld he.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_209815540
Hoe vaak kun je bonusvader in één artikel zeggen :')
  zaterdag 8 juli 2023 @ 20:41:21 #27
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_209815542
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 20:31 schreef suijkerbuijk het volgende:
Doet me denken aan een meisje die haar darmen werden uit gezogen door zo systeem.

Hier de reactie van haar op reactie van deze nieuws bericht .

https://www.hartvannederl(...)kkig-nog-navertellen

Stukje uit de bron.

Het noodlottige ongeluk waarbij een 9-jarig meisje uit Breda verdronk op een Franse camping nadat zij met haar haren kwam vast te zitten in het filtersysteem op de bodem van het zwembad, roept angstige herinneringen op bij Sandra Bouwman uit Maastricht. Elf jaar geleden kwam haar toen 8-jarige dochter Raphaëlla ook vast te zitten in een afzuigsysteem van een zwembad in een vijfsterrenresort op Curaçao.

In het zwembad waar Raphaëlla elf jaar geleden kwam, was een monteur vergeten om de deksel op een rooster te doen. Ze kwam vast te zitten en haar darmen werden uit haar lichaam gezogen..
Normaal mag dat rooster ook helemaal niet aan staan tijdens geopende uren", legt Raphaëlla uit. "Maar hij stond wel aan en ik kwam daar op te zitten." Daarna moet ze vechten voor haar leven, want het filter kan zo'n 900 kilo opzuigen en is dus levensgevaarlijk. "Je zit in het water dus ik moest meteen naar lucht grijpen. Toen heb ik me losgekregen door m'n voet in het rooster te duwen. Mijn moeder keek daarna in mijn zwembroekje en daar lagen mijn darmen in."
Wtf, dit had ik liever niet gelezen. De tering.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_209815564
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 20:41 schreef Cockwhale het volgende:
Aantal woorden gedeeld door 10 ;)
pi_209815845
quote:
Je ziet ook een aantal keer bonusmoeder staan, voor de afwisseling
pi_209816300
Kan ook zijn dat het moord was maar dat ze om geen paniek te zaaien het maar verbloemen met "ongeluk"
  zaterdag 8 juli 2023 @ 22:01:26 #31
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_209816683
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 21:30 schreef realnice11 het volgende:
Kan ook zijn dat het moord was maar dat ze om geen paniek te zaaien het maar verbloemen met "ongeluk"
Doe eens niet :N
Krekker is de bom!
pi_209816701
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 22:01 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Ja pleur op doe jij eens niet?
  zaterdag 8 juli 2023 @ 22:06:04 #33
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_209816759
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 18:51 schreef maily het volgende:
Haar haar zát in een staart.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_209816785
Naar verhaal zeg, gadverdamme. :{
Zonder wrijving geen glans
pi_209817122
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 22:07 schreef Haags het volgende:
Naar verhaal zeg, gadverdamme. :{
Je zou denken dat die pompen daar op beveiligd zouden zijn met een soort keurmerk? :(

In het Engels lees je er ook veel over :

https://www.google.com/search?q=death+by+swimming+pool+drain&rlz
pi_209819556
Bijna net zo erg als de dood van dit meisje is het gebruik van de term bonusvader en bonusmoeder. Flikker op! Gescheiden ouders hebben en vervolgens een nieuw persoon 100% moeten toelaten in je huis en je leven is geen bonus...
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_209819650
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 20:38 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Ja zeker, die zijn helemaal perfect en ook de standaard tegenwoordig.
Maar als dat niet haalbaar is dan is een skimmer ook al prima:

[ afbeelding ]

En in ieder geval vele malen beter dan

[ afbeelding ]

Maargoed, geld he.
Skimmer zou verplicht moeten zijn. Minimaal eentje.

Waar het mis gaat is de Nederlandse onwetendheid / kennis over zwembaden.
Die is nul, denk dat ouders helemaal niet weten waar de afzuiging/retour zit van het zwembadwater zodat ze hun kinderen daarop kunnen wijzen.
Zuid Fransen groeien op met zwembaden, veel mensen hebben er een. Het is ook niet voor niks dat vaak een zwemmuts verplicht is.
Die kennen het gevaar van het retour rooster.

Dat is heel vaak waar het fout gaat. Nederlanders denken, het is vast veilig, omdat dat in Nl ook zo is.

Je zit dat ook wel bij activiteiten in het buitenland, bv een klimroute in de bergen. Er zijn reële gevaren en jij of je kinderen kunnen elk moment doodgaan als je niet goed oplet.
Dus goed opletten.
Vakman pur sang
  zondag 9 juli 2023 @ 09:52:10 #38
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_209819964
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 22:02 schreef realnice11 het volgende:

[..]
Ja pleur op doe jij eens niet?
Een kind verliezen is ongeveer het ergste wat iemand kan overkomen. Het is niet echt "grappig" om in zo'n situatie volledig ongefundeerde bullshit te gaan roepen over moord. Het slaat nergens op, het is niet grappig en totaal respectloos.
Krekker is de bom!
pi_209821366
quote:
Stiefvader noemt men zoiets. Het is ook een kut term.
pi_209821468
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 22:01 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Zijn helaas al teveel kinderen vermoord. Vaak is het iemand die dichtbij stond. Een ouder, broer of zus. Vaak gaat het om een (toekomstige) erfenis maar het kan ook in de relationele sfeer zitten.
  Spellchecker zondag 9 juli 2023 @ 11:57:35 #41
197773 crew  maily
pi_209821484
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 22:06 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Haar haar zát in een staart.
Ja.

Het is meer een algemene leidraad.
  zondag 9 juli 2023 @ 12:03:21 #42
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_209821554
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 11:56 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Zijn helaas al teveel kinderen vermoord. Vaak is het iemand die dichtbij stond. Een ouder, broer of zus. Vaak gaat het om een (toekomstige) erfenis maar het kan ook in de relationele sfeer zitten.
Maar dat is dan toch geen reden om bij elk ongeluk met ongefundeerde beschuldigingen/insinuaties te komen dat het misschien wel moord was?
Krekker is de bom!
pi_209822383
quote:
1s.gif Op zondag 9 juli 2023 12:03 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Maar dat is dan toch geen reden om bij elk ongeluk met ongefundeerde beschuldigingen/insinuaties te komen dat het misschien wel moord was?
Als een partner of kind ineens dood gaat dan is het vaak zo dat mensen denken dat het een onbekende is. Vaker is het een bekende dan een onbekende. Hopelijk wordt er een solide onderzoek uitgevoerd. De dood van een kind is altijd extra tragisch.
pi_209822602
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 13:03 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Als een partner of kind ineens dood gaat dan is het vaak zo dat mensen denken dat het een onbekende is. Vaker is het een bekende dan een onbekende. Hopelijk wordt er een solide onderzoek uitgevoerd. De dood van een kind is altijd extra tragisch.
Dit meisje verdronk in het zwembad omdat ze vast zat in het rooster, met haar haren.
Dat is heel tragisch maar geen moord.
Denk je serieus dat bonuspapa of wie dan ook haar met haar haren in dat rooster heeft geduwd?
Wat een onzin
pi_209823625
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 13:20 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Dit meisje verdronk in het zwembad omdat ze vast zat in het rooster, met haar haren.
Dat is heel tragisch maar geen moord.
Denk je serieus dat bonuspapa of wie dan ook haar met haar haren in dat rooster heeft geduwd?
Wat een onzin
Ik weet te weinig van de hele situatie af voor een onderbouwde theorie over wat hier gebeurd is. Ik ving het vooral triest dat er een kind is overleden.
  Moderator zondag 9 juli 2023 @ 14:22:45 #47
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209823652
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 14:20 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Ik weet te weinig van de hele situatie af
Ok, kunnen we dan weer ontopic gaan?

Kunnen ze geen waarschuwingen plaatsen als een zwembad een oud werkend systeem heeft?
  Spellchecker zondag 9 juli 2023 @ 14:27:06 #48
197773 crew  maily
pi_209823734
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 14:22 schreef Momo het volgende:

[..]
Ok, kunnen we dan weer ontopic gaan?

Kunnen ze geen waarschuwingen plaatsen als een zwembad een oud werkend systeem heeft?
Ik denk dat dit nieuwsartikel vooral bedoeld is voor iedereen die nu op vakantie gaat.

Kijk goed wat voor zwembad er is op je bestemming.
pi_209827713
Gewoon als ouders op je kinderen letten is ook nog een ding hè.
Hoeveel ouders zitten niet op hun telefoontje te loeren en zijn met hun eigen dingen bezig ipv op hun kind of kinderen te letten in het zwembad.
Je kan een kind die al een zwemdiploma heeft goed uitleggen dat het niet bij roosters moet zwemmen onder water en ook niet hun vingers en voeten bij roosters moeten houden.
Maar ja kinderen zijn kinderen doen het toch. Dus je zal toch met je kinderen te water moeten gaan.
En ja maak ze maar bang. Vertel maar over ongelukken die gebeurd zijn met roosters en kinderen die daardoor verdronken zijn.
pi_209830623
quote:
1s.gif Op zondag 9 juli 2023 09:52 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Een kind verliezen is ongeveer het ergste wat iemand kan overkomen. Het is niet echt "grappig" om in zo'n situatie volledig ongefundeerde bullshit te gaan roepen over moord. Het slaat nergens op, het is niet grappig en totaal respectloos.
Kranten en overheden en zaken verbloemen of liegen zijn al eeuwen oud en komt elke keer weer terug , ik probeer alleen aan te geven dat je zoiets nooit moet uitsluiten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')