Frontpage.fok.nl/wielrennen staat er dubbel inquote:Op zondag 9 juli 2023 12:54 schreef TommyL0204 het volgende:
OP even wat opgefrist. Moet nog wel wat uitgebreider enzo
Terugkeer van 2 etappes op 1 dag, proefballon voor bij de mannen?quote:Op maandag 10 juli 2023 12:06 schreef franklop het volgende:
De Tour de France Femmes bevestigt maandag dat de Franse rittenkoers in 2024 in Rotterdam start. In totaal zullen drie van de acht etappes in Nederland plaatsvinden.
Op 12 augustus rijdt het peloton van Rotterdam naar Den Haag, waar na 130 kilometer gesprint wordt om de gele trui. De tweede etappe start dinsdagochtend in Dordrecht en finisht in Rotterdam. In de middag is er een individuele tijdrit in het centrum van Rotterdam.
"We zijn trots om de eerste buitenlandse Grand Départ van de Tour de France Femmes te organiseren", zegt de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb. "Dit onvergetelijke evenement zal onze burgers verder enthousiasmeren om ook de fiets te pakken."
Vooral om de niet in weekend start te compenseren lijkt mijquote:Op maandag 10 juli 2023 12:10 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Terugkeer van 2 etappes op 1 dag, proefballon voor bij de mannen?
De "matige' prestaties van Fem op de MTB en wellicht op de koersfiets zijn verklaard.quote:Giro Donne welkom lichtpuntje voor Fem van Empel: ‘Uiteindelijk heb ik een half seizoen weggegooid. Qua prestaties en hoe ik me voelde’
Met een elfde plaats op zak kwam Fem van Empel maandagmiddag thuis van de Giro Donne. Daarmee verraste ze zichzelf ‘wel een beetje’ na voorjaar dat niet liep zoals ze het gewild had. ‘Het is fijn wanneer je jezelf weer een beetje terug voelt.’
Nadat Fem van Empel begin dit jaar in Hoogerheide op indrukwekkende wijze de wereldtitel veldrijden had veroverd, zagen velen haar in het voorjaar al de Waalse Pijl winnen. Het liep anders. Heel anders.
,,Er zijn na dat WK wat dingen tussen gekomen die mij geen goed hebben gedaan”, zo vat het 20-jarige multitalent uit Den Dungen haar in duigen gevallen voorjaar nog het meest diplomatiek samen. Een zitvlakblessure werd door de renster en haar ploeg Jumbo-Visma het meest naar voren geschoven als de kern van het probleem.
Onderhuids speelde er volgens Fem van Empel veel meer. Vooral het feit dat ze ‘vanuit de ploeg’ de samenwerking met haar trainer Ashwin van Oorschot moest opgeven, zorgde voor veel frustratie op het zowel het fysieke als mentale vlak. ,,Uiteindelijk heb ik daardoor qua prestaties een half jaar weggegooid. En ook qua hoe ik me voelde.”
Het beleid van de ploeg is één, haar belang om met Van Oorschot te kunnen werken is van een andere orde. ,,Ik vind het lastig”, zegt ze. ,,Het ging goed. Waarom zou je dan veranderen. Afscheid nemen van Aschwin heeft me in ieder geval geen goed gedaan. Temeer omdat ik weet hoe goed ik ga op iemand die ik vertrouw. Dat is met Aschwin het geval.”
Afscheid nemen van mijn trainer heeft me geen goed gedaan
Ze geeft aan dat het niet het enige is dat mis is gegaan dit voorjaar. ,,De blessure aan mijn zitvlak (door een verandering van positie op de fiets), nauwelijks rust genomen na de cross, het was een intense winter. Het kwam allemaal samen en dat werd me fysiek en mentaal allemaal te veel.”
Helemaal omdat Van Empel een winnaar is. Ze zag haar concurrentes uit het veld (Puck Pieterse en Shirin van Anrooij) schitteren op de mountainbike en op de weg. ,,Natuurlijk wilde ik dat ook. Wat zij doen moet ik ook kunnen. In mijn achterhoofd wist ik nu dat ik niet mee zou doen vooraan. Normaal sta ik al niet met die mindset aan de start. Kun je nagaan.”
De oude Van Empel
En toen kwam de Giro Donne. Van Empel begon er vorige week weer een beetje op de oude Van Empel te lijken. ,,Ja, het begint weer te komen”, grijnst ze. Een opluchting na alles wat er dit seizoen is gebeurd? ,,Niet per se. Het is wel een beetje een lichtpuntje, waarvan ik me afvroeg of het nog zou gaan branden. Dus ja, ik heb mezelf verrast.” Met een reeks top-10 plekken in de etappes, een elfde plaats in het algemeen klassement, een vierde plek in het bergklassemente en tweede in het jongerenklassement in een Giro Donne die volgens winnares Annemiek van Vleuten zwaarder was dan gedacht, is het volgens Van Empel ‘fijn dat je jezelf weer een beetje terug voelt’ op en naast de fiets. ,,En dan te bedenken dat ik op het einde niet echt uitgeput was.”
De komende twee weken pakte ze de rust die ze na het WK had moeten nemen. ,,Zeven dagen zonder fiets en dan rustig weer opbouwen. Misschien rijd ik nog een paar koersen op de weg, daarna gaat de focus op het veldrijden.”
En die zitvlakblessure? ,,Nergens last meer van. Mijn zadel is anderhalf centimeter lager gezet en daarmee is alles opgelost.”
Bij dsm had ze daar 15 jaar op moeten wachtenquote:Op dinsdag 11 juli 2023 18:51 schreef wimderon het volgende:
Je zadel even 1,5 centimeter lager zetten is wel een enorme stap.
UCI bars transgender women from competing in female categoryquote:Vrouwelijke transgenders die na de mannelijke puberteit hun transitie hebben ondergaan mogen niet meer meedoen aan wielerwedstrijden voor vrouwen op de UCI-kalender. De internationale wielerunie UCI heeft de nieuwe regel bekendgemaakt, die vanaf 17 juli in werking gaat.
Het valt onmogelijk uit te sluiten dat de vrouwelijke transgenderatleten een blijvend voordeel hebben in biomechanische aspecten, zoals de vorm en plaatsing van de botten in de ledematen, stelt de wielerunie. UCI-voorzitter David Lappartient zegt dat 'wielrennen open moet staan voor iedereen, ook transgenders', maar dat zijn organisatie ook 'de plicht heeft om iedereen gelijke kansen te bieden in competities'.
Mannencategorie wordt 'open'
Atleten die niet in aanmerking komen voor de vrouwencategorie, mogen zonder restrictie deelnemen bij de mannen. De mannencategorie wordt voortaan de 'open'-categorie.
Tot nu stelde de wielerbond ook al eisen aan transvrouwen om te worden toegelaten tot vrouwenwedstrijden, maar werd er vooral gekeken naar de hormoonwaarden in de twee jaren voor de wedstrijd. Nu is dat niet meer voldoende.
Regels aangepast
De discussie laaide dit voorjaar opnieuw op nadat een transvrouw een grote koers had gewonnen. De UCI reageerde daarop met de mededeling dat de regels zouden worden aangepast als de stand van de wetenschap daar aanleiding voor gaf.
De UCI laat weten dat het ook meefinanciert aan een onderzoeksprogramma dat zich richt op de veranderingen in fysieke prestaties van goed getrainde atleten die een hormoonbehandeling ondergaan voor een transitie.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)trijden-wielrensters
quote:July 14 (Reuters) - The governing body of cycling (UCI) banned transgender women who have undergone male puberty from competing in the female category of competitive events on Friday, while renaming the men's category Men/Open.
The new rules come into effect on July 17. Athletes who do not qualify for the female category will be able to enter Men/Open events without restriction.
"At an extraordinary meeting held on 5 July, the Management Committee of the UCI decided to adapt the current UCI rules on the right of female transgender athletes to take part in competitions on the UCI International Calendar," the UCI said.
"From now on, female transgender athletes who have transitioned after (male) puberty will be prohibited from participating in women's events on the UCI International Calendar – in all categories – in the various disciplines."
The UCI added that it would hold talks with other sporting bodies over a jointly-funded "research programme aimed at studying changes in the physical performance of highly-trained athletes undergoing transitional hormone treatment".
The body previously allowed transgender women with reduced testosterone to take part in female events.
It agreed to re-open consultation around transgender women competing in elite female events after American Austin Killips became the first transgender rider to win a UCI women's stage race this year.
"The UCI would like to reaffirm that cycling – as a competitive sport, leisure activity or means of transport – is open to everyone, including transgender people, whom we encourage like everyone else to take part in our sport...," UCI president David Lappartient said.
"However, it has a duty to guarantee, above all, equal opportunities for all competitors in cycling competitions.
"... given the current state of scientific knowledge does not guarantee such equality of opportunity between transgender female athletes and cisgender female participants, it was not possible, as a precautionary measure, to authorise the former to race in the female categories."
British Cycling banned transgender women from competing in the female category of competitive events in May.
https://www.reuters.com/s(...)category-2023-07-14/
Zekerquote:Op zondag 23 juli 2023 13:26 schreef Adrie072 het volgende:
Volgen we de tour de france vrouwen nog ergens?
quote:De 32-jarige renster verblijft momenteel in het Daan Theeuwes Centrum in Woerden, maar de revalidatie is daar niet langer passend vanwege haar forse cognitieve beperkingen en afasie (taalstoornis).
quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:38 schreef TommyL0204 het volgende:
https://www.nu.nl/wielren(...)ooit-kan-praten.html
[..]![]()
Wat hadden ze hier anders moeten doen?quote:Op woensdag 23 augustus 2023 18:19 schreef Columbiafan het volgende:
Lachwekkend tactiek van Lidl-Trek.
Jammer dat Puckgodin niet ook rijdt, maar die wil de wereldbeker mtb natuurlijk binnenhalen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 12:18 schreef Columbiafan het volgende:
Fem van Empel en van Anrooij voeren een sterk Nederlands team aan in de Ronde van de Toekomst. Topfavoriet lijkt Realini te zijn.
Dat ziet er ook ontzettend pijnlijk uit.quote:Op zondag 27 augustus 2023 13:50 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
Hans, Hans, Hans. Kijk nou wat ze doet. Ho, ho, ho.
Uttrup Ludwig gaat er nog alles aan doen. Nog twee rondjes.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:55 schreef Faraday01 het volgende:
Oma miek gaat nog een rondje winnen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |