Nouja, in het stukje staat dat het lastig gaat worden om de oorzaak van de fout te achterhalen (dus ja, de fout zal wel door een debiele ambtenaar gemaakt zijn)quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:03 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hier heb je het antwoord, ambtenaren zijn teringdebielen.
Voor puur CO2 opvangen doen algen het beter. Maar bomen doen veel meer dan dat. Denk aan biodiversiteit (insecten en vogels), verkoeling (helemaal in een versteende omgeving met hitte-eilandeffect), waterhuishouding (bomen vangen een hoop vocht op waardoor water geleidelijker de grond in kan zakken en je dus minder snel verdroogde grond krijgt en minder snel wateroverlast) om er maar een paar te noemen.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:11 schreef jogy het volgende:
Pin me er niet op vast maar volgens mij is alg een stuk beter hiervoor. En het duurt ook achterlijk lang voor een boom daadwerkelijk goed zijn co2 verwerking doet, die kleine bomen zijn nogal kansloos.
Dit is wel allemaal de bel horen rinkelen maar niet precies weten waar de klepel hangt gebazel.
Fair enough en hout is ook leuk en relatief schoon om mee te bouwen. Maar dan nog duurt het tientallen jaren voor de bomen überhaupt het gewenste effect op kunnen brengen en alg doet het nagenoeg onmiddelijk. En met een beetje geluk en geklooi kunnen er vast heerlijke burgers van gemaakt worden of zo.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:22 schreef essnhills het volgende:
[..]
Voor puur CO2 opvangen doen algen het beter. Maar bomen doen veel meer dan dat. Denk aan biodiversiteit (insecten en vogels), verkoeling (helemaal in een versteende omgeving met hitte-eilandeffect), waterhuishouding (bomen vangen een hoop vocht op waardoor water geleidelijker de grond in kan zakken en je dus minder snel verdroogde grond krijgt en minder snel wateroverlast) om er maar een paar te noemen.
En aan het einde van de levensduur kun je het hout gebruiken en gewoon weer nieuwe boompjes planten.
Die voordelen hebben algen niet.
Helemaal mee eens, niks of of. Gewoon beiden doen. Overal meer bomen, struiken en bloemen planten (ook in de steden) én algen meteen aan het werk zetten. Die voor de plasticsoep heb ik ook wel eens gelezen inderdaad. En in the meantime projecten als die van JustDiggit en Ocean Cleanup steunen, die hebben nu ook van die opvangers in de rivieren waar veel bende de oceanen instroomtquote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:29 schreef jogy het volgende:
[..]
Fair enough en hout is ook leuk en relatief schoon om mee te bouwen. Maar dan nog duurt het tientallen jaren voor de bomen überhaupt het gewenste effect op kunnen brengen en alg doet het nagenoeg onmiddelijk. En met een beetje geluk en geklooi kunnen er vast heerlijke burgers van gemaakt worden of zo.
Plus dat er nu onderzoek gedaan wordt naar (met succes) alg/bacteriën die plastic eten, dus dan kan je de plastic soep in de oceanen ook meteen verminderen. Ik zeg meer algen en meteen wat boompjes planten.
dat gebeurt al met continu 24/7 365 per jaar 500 bomen per seconde.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:59 schreef Poolbal het volgende:
Wereldwijd zijn er steeds minder bomen. Bomen zetten CO2 om in zuurstof, ze geven beschutting voor mens en dier, bomen zijn bijna kleine ecosystemen op zichzelf, de grond wordt steviger, ze dragen vruchten en zo nodig geven ze hout.
Waarom planten overheden niet wereldwijd overal waar het kan bomen?
Natuurlijk wel soorten die er natuurlijk voorkomen en niet daar waar het niet kan. Maar verder.. Waarom zouden we niet op massale schaal bomen gaan planten?
Ik weet dat er wat goede doelen zijn die dit doen, maar ik bedoel op veel grotere schaal.
Meer bomen…quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:59 schreef Poolbal het volgende:
Wereldwijd zijn er steeds minder bomen. Bomen zetten CO2 om in zuurstof, ze geven beschutting voor mens en dier, bomen zijn bijna kleine ecosystemen op zichzelf, de grond wordt steviger, ze dragen vruchten en zo nodig geven ze hout.
Waarom planten overheden niet wereldwijd overal waar het kan bomen?
Natuurlijk wel soorten die er natuurlijk voorkomen en niet daar waar het niet kan. Maar verder.. Waarom zouden we niet op massale schaal bomen gaan planten?
Ik weet dat er wat goede doelen zijn die dit doen, maar ik bedoel op veel grotere schaal.
Dit kan de natuur wél zelf. Wat is het toch met die menselijke arrogantie om te denken dat we boven de natuur staan?quote:Op zaterdag 8 juli 2023 12:09 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Echt een goed initiatief!
Maar eigenlijk bedoel ik: waarom gebeurt dit niet op grote schaal door overheden?
Als je eerst met planologen en ecologen bekijkt waar bomen (en struiken als je toch bezig bent) kunnen komen te staan. Vrijwilligers en betaalde krachten gaan vervolgens planten.
En dan moet in Nederland natuurlijk wel het bos onderhouden worden (want dat kan de natuur niet zelf 🙄). Maar op heel veel plekken, zeker buiten Nederland, kan je de natuur zijn ding laten doen.
Of is er iets op tegen? Ik ben serieus op zoek naar antwoorden waarom we dit niet zouden doen.
Maar bomen kappen is zeker wel ok?quote:Op maandag 10 juli 2023 00:23 schreef n__n het volgende:
[..]
Dit kan de natuur wél zelf. Wat is het toch met die menselijke arrogantie om te denken dat we boven de natuur staan?
Ja ik vind het ook debiel. Ik snap als je recreatie natuur wilt dat je het moet bijhouden. Maar laat op veel plekken de natuur gewoon zijn gang gaan.quote:Op maandag 10 juli 2023 00:23 schreef n__n het volgende:
[..]
Dit kan de natuur wél zelf. Wat is het toch met die menselijke arrogantie om te denken dat we boven de natuur staan?
quote:Op maandag 10 juli 2023 10:27 schreef ieniminimuis het volgende:
Beter plant je geen bomen, maar laat je ze van nature komen.
Volgens mij hebben ze daar ook een flinke tik voor op de vingers gehad meen ik.quote:Op maandag 10 juli 2023 09:57 schreef Poolbal het volgende:
Staatsbosheer is trouwens een verschrikkelijke partij. Die kappen veel en graag. Zogenaamd vanwege Natura2000. Maar ze verdienen er ook hun geld mee.
In stedelijk gebied moet je inderdaad wel planten (al zijn mensen ook wel kampioen zaailingen eruit trekken).quote:Op maandag 10 juli 2023 11:02 schreef BertV het volgende:
[..]![]()
Met deze insteek kun je bij mij niet meer stuk.![]()
Maar dan eindig je met "planten".
Volgens mij is dat helemaal niet nodig tenzij het al stedelijk gebied is.
Het probleem is dat sinds het invoeren van de plannen van Henk Bleker die natuurorganisaties geld moeten verdienen met allerlei ongein.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |