abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209807512
Wereldwijd zijn er steeds minder bomen. Bomen zetten CO2 om in zuurstof, ze geven beschutting voor mens en dier, bomen zijn bijna kleine ecosystemen op zichzelf, de grond wordt steviger, ze dragen vruchten en zo nodig geven ze hout.

Waarom planten overheden niet wereldwijd overal waar het kan bomen?

Natuurlijk wel soorten die er natuurlijk voorkomen en niet daar waar het niet kan. Maar verder.. Waarom zouden we niet op massale schaal bomen gaan planten?

Ik weet dat er wat goede doelen zijn die dit doen, maar ik bedoel op veel grotere schaal.
  Spellchecker zaterdag 8 juli 2023 @ 11:05:13 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209807610
Hoeveel bomen worden er per minuut geplant?

Om dit enorme aantal iets behapbaarder te maken: dat zijn 41 miljoen bomen per dag, 1,7 miljoen bomen per uur, 29.000 bomen per minuut en bijna 500 bomen per seconde. Sinds de komst van menselijke beschaving op deze planeet is ongeveer de helft van de bomen tegen de vlakte gegaan.
pi_209807645
Bijna duizend meldingen van problemen met bomen in Amsterdam: ‘Er zijn bomen omgegaan waarvan we het nooit hadden verwacht’

https://www.parool.nl/ams(...)n-verwacht~b0b00efe/

Daarom.
pi_209807707
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 11:10 schreef Nober het volgende:
Bijna duizend meldingen van problemen met bomen in Amsterdam: ‘Er zijn bomen omgegaan waarvan we het nooit hadden verwacht’

Daarom.
Je kunt ook kleinere bomen planten, het hoeveel niet perse bomen van +30mtr te zijn
pi_209807781
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 11:10 schreef Nober het volgende:

Daarom.
Daarom in de OP: Niet daar planten waar ze problemen veroorzaken. Bijvoorbeeld naast een weg ivm wortels en verkeersveiligheid.

Maar waarom dus niet massaal bomen planten?
pi_209808028
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 11:08 schreef etuiedelapiel het volgende:
Hoeveel bomen worden er per minuut geplant?

Om dit enorme aantal iets behapbaarder te maken: dat zijn 41 miljoen bomen per dag, 1,7 miljoen bomen per uur, 29.000 bomen per minuut en bijna 500 bomen per seconde. Sinds de komst van menselijke beschaving op deze planeet is ongeveer de helft van de bomen tegen de vlakte gegaan.
Hier mist denk ik wat info...
pi_209808063
Dit gebeurt al, er zijn meerdere organisaties die bomen planten en de aarde vergroenen. Bijv https://justdiggit.org/nl/
pi_209808359
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 11:46 schreef Farenji het volgende:
Dit gebeurt al, er zijn meerdere organisaties die bomen planten en de aarde vergroenen. Bijv https://justdiggit.org/nl/
Echt een goed initiatief!

Maar eigenlijk bedoel ik: waarom gebeurt dit niet op grote schaal door overheden?

Als je eerst met planologen en ecologen bekijkt waar bomen (en struiken als je toch bezig bent) kunnen komen te staan. Vrijwilligers en betaalde krachten gaan vervolgens planten.

En dan moet in Nederland natuurlijk wel het bos onderhouden worden (want dat kan de natuur niet zelf 🙄). Maar op heel veel plekken, zeker buiten Nederland, kan je de natuur zijn ding laten doen.

Of is er iets op tegen? Ik ben serieus op zoek naar antwoorden waarom we dit niet zouden doen.
  Spellchecker zaterdag 8 juli 2023 @ 12:15:39 #10
197773 crew  maily
pi_209808429
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 11:46 schreef Farenji het volgende:
en bv F&F / Meer bomen in Nederland? Meerbomen.nu
pi_209808482
quote:
Thanks voor de link! Ik ga kijken of ik kan helpen en/of doneren.
pi_209808488
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 12:09 schreef Poolbal het volgende:

[..]
Echt een goed initiatief!

Maar eigenlijk bedoel ik: waarom gebeurt dit niet op grote schaal door overheden?

Als je eerst met planologen en ecologen bekijkt waar bomen (en struiken als je toch bezig bent) kunnen komen te staan. Vrijwilligers en betaalde krachten gaan vervolgens planten.

En dan moet in Nederland natuurlijk wel het bos onderhouden worden (want dat kan de natuur niet zelf 🙄). Maar op heel veel plekken, zeker buiten Nederland, kan je de natuur zijn ding laten doen.

Of is er iets op tegen? Ik ben serieus op zoek naar antwoorden waarom we dit niet zouden doen.
Het is echt niet zo dat er niks gebeurt. Zo heeft het WEF (ja, die) het plan om "one trillion trees by 2030" te planten, en in China wil men 36 duizend vierkante km (dat is groter dan Belgie) per jaar volplanten met bomen: https://www.reuters.com/w(...)net-zero-2021-08-20/ en zo zijn er meer door de overheid ondersteunde initiatieven, bijv in India.

In Nederland is men nog niet zo ver want hier heeft de overheid het veel te druk met het kabinet laten vallen door machtspelletjes mbt asielzoekers. Dus hier moeten we het gewoon zelf doen en niet wachten op de overheid.
pi_209808785
Al zouden ze in de steden alleen maar meer bomen/struiken/planten/bloemen planten in perkjes en op pleinen dan zou dat denk ook al helpen.
Trek een paar tegels uit de grond en plant er iets in, zo moeilijk kan dat niet zijn.
Verplicht nieuwbouw om platte daken vol te leggen met sedum o.i.d. en schuine daken met zonnepanelen.
pi_209808828
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 12:45 schreef Sorella het volgende:
Al zouden ze in de steden alleen maar meer bomen/struiken/planten/bloemen planten in perkjes en op pleinen dan zou dat denk ook al helpen.
Trek een paar tegels uit de grond en plant er iets in, zo moeilijk kan dat niet zijn.
Verplicht nieuwbouw om platte daken vol te leggen met sedum o.i.d. en schuine daken met zonnepanelen.
https://www.nk-tegelwippen.nl/
  zaterdag 8 juli 2023 @ 13:02:06 #15
399061 kuolema
vermaledijd
pi_209809037
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 11:05 schreef maily het volgende:
We hebben een serieuze poging gedaan, maarja ....

5000 boompjes per ongeluk gemaaid; boomfeestdag wordt boomtreurdag
Oh nee :'(
Why are you wearing that stupid man suit?
  Spellchecker zaterdag 8 juli 2023 @ 13:03:16 #16
197773 crew  maily
pi_209809053
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 13:02 schreef kuolema het volgende:

[..]
Oh nee :'(
Helaas ...
pi_209809529
quote:
Dat is een leuk idee en ik hoop dat er heel veel mensen aan meedoen.

Maar de regering mag aannemers, bedrijven, particulieren die nieuwbouw gaan doen van mij dus wel verplichten voor de sedum daken en zonnepanelen.
Op al die 100.000den euro,s die er aan uitgegeven worden maakt een paar duizend extra niet zoveel uit.
pi_209809812
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 13:37 schreef Sorella het volgende:

[..]
Dat is een leuk idee en ik hoop dat er heel veel mensen aan meedoen.

.
In onze gemeente doen helaas weinig mensen mee..
  zaterdag 8 juli 2023 @ 14:03:03 #19
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_209809869
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 11:05 schreef maily het volgende:
We hebben een serieuze poging gedaan, maarja ....

5000 boompjes per ongeluk gemaaid; boomfeestdag wordt boomtreurdag
Hier heb je het antwoord, ambtenaren zijn teringdebielen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_209809930
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 12:45 schreef Sorella het volgende:
En na 20 jaar gaat alle riolering naar de klote door de wortels (in het geval van bomen)

Ander idee: Heel veel gras in de stad. Dan kunnen de boeren hun koeien daar laten grazen en kunnen we die landbouwgrond gebruiken om te bouwen.

Oh wacht.... :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_209809971
quote:
16s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:03 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Hier heb je het antwoord, ambtenaren zijn teringdebielen.
Nouja, in het stukje staat dat het lastig gaat worden om de oorzaak van de fout te achterhalen (dus ja, de fout zal wel door een debiele ambtenaar gemaakt zijn) :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 14:11:25 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_209809984
Pin me er niet op vast maar volgens mij is alg een stuk beter hiervoor. En het duurt ook achterlijk lang voor een boom daadwerkelijk goed zijn co2 verwerking doet, die kleine bomen zijn nogal kansloos.

Dit is wel allemaal de bel horen rinkelen maar niet precies weten waar de klepel hangt gebazel.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_209810052
Kunnen we Kaag niet naar de Noordpool sturen, zodat het daar een beetje op temperatuur blijft, en zo de permafrost in tact blijft? :7 Gewoon zeggen dat daar een belangrijk congres is, ze hapt en je laat haar door een Argentijnse piloot afleveren. 8-)

Is ze ook eens lekker groen bezig ipv de wereld rondvliegen :D

(of was het Antarctica waar de boel ook ontdooit? Ik weet t niet meer)
pi_209810138
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:11 schreef jogy het volgende:
Pin me er niet op vast maar volgens mij is alg een stuk beter hiervoor. En het duurt ook achterlijk lang voor een boom daadwerkelijk goed zijn co2 verwerking doet, die kleine bomen zijn nogal kansloos.

Dit is wel allemaal de bel horen rinkelen maar niet precies weten waar de klepel hangt gebazel.
Voor puur CO2 opvangen doen algen het beter. Maar bomen doen veel meer dan dat. Denk aan biodiversiteit (insecten en vogels), verkoeling (helemaal in een versteende omgeving met hitte-eilandeffect), waterhuishouding (bomen vangen een hoop vocht op waardoor water geleidelijker de grond in kan zakken en je dus minder snel verdroogde grond krijgt en minder snel wateroverlast) om er maar een paar te noemen.

En aan het einde van de levensduur kun je het hout gebruiken en gewoon weer nieuwe boompjes planten.

Die voordelen hebben algen niet.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  zaterdag 8 juli 2023 @ 14:29:23 #25
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_209810266
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:22 schreef essnhills het volgende:

[..]
Voor puur CO2 opvangen doen algen het beter. Maar bomen doen veel meer dan dat. Denk aan biodiversiteit (insecten en vogels), verkoeling (helemaal in een versteende omgeving met hitte-eilandeffect), waterhuishouding (bomen vangen een hoop vocht op waardoor water geleidelijker de grond in kan zakken en je dus minder snel verdroogde grond krijgt en minder snel wateroverlast) om er maar een paar te noemen.

En aan het einde van de levensduur kun je het hout gebruiken en gewoon weer nieuwe boompjes planten.

Die voordelen hebben algen niet.
Fair enough en hout is ook leuk en relatief schoon om mee te bouwen. Maar dan nog duurt het tientallen jaren voor de bomen überhaupt het gewenste effect op kunnen brengen en alg doet het nagenoeg onmiddelijk. En met een beetje geluk en geklooi kunnen er vast heerlijke burgers van gemaakt worden of zo.

Plus dat er nu onderzoek gedaan wordt naar (met succes) alg/bacteriën die plastic eten, dus dan kan je de plastic soep in de oceanen ook meteen verminderen. Ik zeg meer algen en meteen wat boompjes planten.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')