SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is al de 86e keer de Tourmalet, terwijl het de 110e editie van de Tour is, ja, daar worden we niet vrolijk van. Buiten 2022 en 2020 ontbrak de Tourmalet ook in 2017, maar verder was ie continu aanwezig tijdens mijn schrijvende jaren. Dat heeft altijd als enige voordeel dat je uit het archief kunt putten, voor de luie mens geen nadeel. Enfin, de Tourmalet begint makkelijk, een paar kilometer aan 4%. Daarna wordt het steeds een beetje zwaarder, van een kilometer aan 7% naar drie kilometer aan 8%. Rond de 10e kilometer van de klim wordt het pas echt zwaar. Zes kilometer achter elkaar komt het niet onder de 9%, af en stijgt het zelfs flink boven de 10%. Alleen de laatste meters richting de top wordt het nog even wat minder zwaar. Het is een belachelijk zware klim, geheel terecht een klim van de buitencategorie. Wel een klim die al veel te vaak is voorgekomen in de Tour. Er zijn ook andere beklimmingen, die we nog steeds weigeren te bezoeken. Of, als je dan toch naar de Tourmalet wil, ga dan een keer helemaal naar Pic du Midi de Bigorre, gewoon, voor te lachen. Achja, in ieder geval 17 kilometer aan 7,3% dus, joepie. De Souvenir Jacques Goddet bovendien, vernoemd naar een voormalig koersdirecteur van de Tour, die op de klim nog een mooie buste heeft staan. Enfin, dat verhaal kennen we. Henri Desgrange en Jacques Goddet, wat moet je er allemaal mee hè. Als we maar nooit een Souvenir Christian Prudhomme krijgen. Ook in de Tour van 2015 gingen we langs deze kant omhoog, toen was Majka als eerste boven, dat zie ik hem nog wel eens herhalen. In 1910 was Octave Lapize de eerste die als eerste boven kwam en ter ere van hem staat er een monument op de top, etc. Nouja, allemaal dat verhalen dus. Mooie klim, zware klim, te vaak gezien. De weg omhoog leidt overigens ook nog langs La Mongie, het skistation waar in het verleden ook nog eens drie ritten eindigden. Armstrong won hier in 2002, maar die zege is hij uiteraard kwijt en dus feliciteren we Beloki met zijn morele zege. Al vindt Beloki dat Armstrong nooit uit de tabellen geschrapt had mogen worden, wat logisch is als je zelf klant was van Fuentes. Enfin, over klanten van Fuentes gesproken, in 2004 kreeg Ivan Basso op dezelfde plaats de zege cadeau van Armstrong.
De Tourmalet zit dit jaar blijkbaar ook al in de Tour de France Femmes, er komt een rit aan boven op deze klim. Jeminee, het houdt niet op, niet vanzelf. Na 98 kilometer zijn we boven op deze klim met een strippenkaart, dat is misschien nog wel relevant. We beginnen aan een lange afdaling richting Luz-Saint-Sauveur. De klim was 17 kilometer lang, de afdaling gaat 19 kilometer lang zijn. Een bijzonder lange afdaling, die het grootste gedeelte van de tijd ook nog eens vrij steil is. Bovendien is de afdaling bochtig, je kan wel stellen dat deze kant een stuk lastiger is. Buiten dat moet bijna iedere renner deze afdaling wel kennen, we komen er godbetert bijna ieder jaar langs. Verder weet ik niet zo goed wat ik over deze afdaling moet vertellen. Ja, het gaat een aantal kilometer aan 10% naar beneden, da's best pittig. Er gebeuren volgens mij eigenlijk nooit echt ongelukken op de Tourmalet dus het zal wel goed zijn. In het begin komen we een lastige haarspeldbocht tegen, daarna gaat het een tijdje wat meer rechtdoor tot aan de volgende haarspeldbocht. Dan volgt er weer een lange fase wat meer rechtdoor en met wat flauwe bochtjes. Dan weer wat lastigere bochtjes, in de buurt van Barèges een keer een fase met een aantal niet al te lastige haarspeldbochtjes, nouja, goed, gesneden koek neem ik aan. We gaan snel door naar het eind van de afdaling. Letterlijk, want in de laatste kilometers van de afdaling gaat het eigenlijk gewoon praktisch rechtdoor naar beneden. Alleen in het thermendorpje moeten de renners nog even opletten, hier is de weg even wat smaller in het centrum en buiten dat centrum komen we een gemene bocht naar rechts tegen. Bochtje naar links daarna en vervolgens cruisen we rechtdoor naar Luz-Saint-Sauveur, over een brede en niet al te bochtige weg. Of nouja, cruisen, paar haarspeldbochtjes nog wel hoor, maar die zijn 100 meter breed dus dat laten we lekker gaan. Als we na 116,4 kilometer uitkomen in Luz-Saint-Sauveur rijden we dwars door het centrum van dit plaatsje waar we wel vaker doorheen fietsen. Opvallend genoeg start de Tour hier dan weer bijna nooit, alleen een keer in 1985. Wel ligt Luz-Saint-Sauveur aan de voet van een klim die in de Tour om de tien jaar wordt beklommen. In 2031 gaan we weer naar Luz Ardiden, nu gaan we op weg naar een andere klim. In Luz-Saint-Sauveur hebben ze overigens iets leuks bedacht om de band met de koers te versterken. Het begin van de klim, in dit geval het eind van de afdaling, is omgedoopt tot promenade des célébrités, een rij met plaquettes in de grond met daarop de handen van beroemde coureurs, onder anderen Laurent Jalabert, Bernard Thevenet, Miguel Indurain en Bernard Hinault. Daar scheuren de renners nu met hoge snelheid aan voorbij, maar toch leuk bedacht.
Aan het eind van de afdaling fietsen we door Luz-Saint-Sauveur, we slaan voorbij de promenade van de beroemdheden rechtsaf en na een bocht naar links verlaten we de stad snel weer. We gaan nu 12 kilometer door de vallei rijden richting Pierrefitte-Nestalas. Buiten Luz-Saint-Sauveur loopt een brede weg eigenlijk doodleuk vijf kilometer volledig rechtdoor, steeds een beetje vals plat omlaag. We komen in de komende 12 kilometer nog eens een meter of 200 lager uit, van een echte afdaling is geen sprake meer. De renners fietsen door een wonderschoon landschap, de beboste hellingen lachen ons overal toe. Gebruik maken we er voorlopig niet van, het gaat rechtdoor over die brede weg zonder het minste of geringste obstakel. Genieten van de mooie plaatjes, en eventueel een achterstand proberen goed te maken als je achterop bent geraakt na de Tourmalet. Na vijf rechte kilometers komen we wat dichter langs het lokale riviertje te fietsen, de Gave de Gavarnie. Langs het water worden de wegen bochtiger, de natuur nog een stukje fraaier. Na een tijd komen we achter elkaar zelfs heel wat bochten tegen, maar omdat de weg breed is en omdat het hier niet direct heel steil omlaag gaat stelt dat weinig voor. Het is vooral mooi, al is het voor de koers misschien niet het beste stuk. Scheren langs rotswanden, en verder toch vooral heel erg de kilometers aftellen tot we in Pierrefitte-Nestalas zijn. Als we bijna in dit plaatsje zijn komen we een rotonde tegen, hier gaat het schuin naar links. Hierna gaat het een tijdje rechtdoor tot in het centrum van het dorp. We rijden over een brug en slaan daarna bij het volgende ronde punt linksaf, waarna de slotklim gaat beginnen.
De etappe is vanaf nu nog 16 kilometer lang. De komende 16 kilometer gaat het aan 5,4% gemiddeld omhoog naar de finish. We gaan rijden over een weg die we voor het laatst in de Tour van 2015 zagen, maar plakken daar nog een uitsmijter aan vast. In eerste instantie gaan we klimmen richting Cauterets, acht kilometer lang. De eerste acht kilometer van de slotklim zijn niet heel spannend, we beginnen met een kilometer aan 5%, daarna gaat het een kilometer aan 4% omhoog en dan volgen er twee vals platte kilometers aan 2,5%. De omgeving is wel mooi, we fietsen door een prachtige groene kloof. Een tijdje scheren we ook weer langs de rotswanden, de natuur is op de afspraak. Na het stukje vals plat is de klim ook een beetje op de afspraak, de brede weg loopt lange tijd behoorlijk rechtdoor, maar we komen ineen fase vol haarspeldbochten terecht en dan gaat het twee kilometer aan 6,5% omhoog. Nadien gaat het zelfs een halve kilometer aan 8% omhoog, maar dan wordt het plots vlak. Na een vlakke halve kilometer gaat het vervolgens aan 3% omhoog naar het dorp Cauterets, waar we met uitzicht op schitterende bergen in de achtergrond op acht kilometer van de finish doorheen gaan fietsen. In het centrum van Cauterets komen de renners meerdere bochten tegen, terwijl het in de volgende kilometer van de klim aan 4,5% omhoog gaat. De tweede helft van de klim begint ook niet direct interessant, zeker als je bedenkt dat het ook in de twee kilometer daarna slechts aan 3,5% omhoog zal gaan. Het goede nieuws is dat we Cauterets ook een keer gaan verlaten, buiten het dorp komen we op een weg vol haarspeldbochten terecht. We rijden een bos in en hier gaat blijken dat de laatste vijf kilometer van de klim wél de moeite waard is. Het was vrij makkelijk, te makkelijk. Het eerste deel van Cauterets is niet lastig genoeg om het verschil te maken, maar de laatste vijf kilometer zijn dan weer buitengewoon lastig. We gaan mogelijk lang op onze honger moeten blijven zitten, maar hier kan het feest dan beginnen. Ter hoogte van La Ferme Basque gaat de klim losbarsten. We fietsen langs een Baskisch restaurant dat is verdwaald buiten het Baskenland en dan gaan alle seinen op groen. We noteren een kilometer aan 9% en daarna een kilometer aan 10,5%. Terwijl we van de ene na de andere haarspeldbocht rijden gaat het nog een kilometer omhoog aan 10%. Het is hier niet veel makkelijker dan op de Marie Blanque, dus er kunnen hier weer grote verschillen gaan ontstaan. Normaal zou je denken dat dat wel meevalt, maar met een mutant als Vingegaard gelden er andere wetten. Volgens de organisatie gaat het hierna nog een halve kilometer omhoog en volgt er na een halve kilometer aan 5% nog een kilometer aan 6,6% richting de top. Hier is wel sprake van enige beflikkering. Normaal zijn de kaartjes van ASO best accuraat, maar hier hebben ze de boel overdreven om het wat spannender te maken. In de laatste vijf kilometer van de klim gaat het gemiddeld aan 7,7% omhoog en de organisatie doet ons geloven alsof het aan 8,8% omhoog gaat. We moeten een kleine aanpassing aan het geheel toevoegen. Na het steile stuk vol haarspeldbochten in het bos komen we buiten het bos op een rechtere weg terecht, die weg kent een klein stukje in dalende lijn en loopt daarna een kilometer vals plat omhoog. Dat stukje van 11% en 5% klopt van geen kanten, die hele kilometer is zo goed als vlak. Dat het in de laatste kilometer omhoog gaat aan 6,6%, daar ben ik dan wel weer mee akkoord. Of ik met de precieze finish akkoord ga weet ik niet, na redelijk lang relatief rechtdoor gereden te hebben volgt er op amper 50 meter van het eind een bocht naar rechts, waarna de rit eindigt op een parkeerplaats.
De laatste keer dat we in Cauterets waren was in 2015. In een rit die eveneens de Aspin en de Tourmalet bevatte zouden we eindigen in het centrum van Cauterets, we hoefden aan het eind veel minder lang omhoog. De rit zou een prooi worden voor Rafal Majka, die vanuit de kopgroep begon aan een enorme solo en die succesvol wist af te ronden. Tussen de klassementsrenners gebeurde er heel weinig, wat voor een deel te verklaren viel door de makkelijke slotklim. Het eerste deel van Cauterets is niet lastig genoeg, het is daarom maar goed dat de organisatie ervoor heeft gekozen om een extra stukje aan de klim toe te voegen. Geen onbekend stukje voor de koers, overigens. We zijn tijdens de Tour de France al drie keer eerder geëindigd op het plateau van Cambasque, voor het eerst in 1953. Het was de Bask Jesus Loroño die de eerste winnaar wist te worden. Een Bask die wint op het plateau van Cambasque, dat klinkt logisch. Zo logisch dat bij de volgende gelegenheid weer een Bask won. Ene Miguel Indurain boekte hier in 1989 zijn eerste ritzege in de Tour. Hij was gekomen als knecht van Pedro Delgado, die een jaar eerder de Tour had gewonnen, maar Delgado had z'n eigen ruiten ingegooid door tijdens de proloog in Luxemburg drie minuten te laat te beginnen. Het klassement was om zeep, en dus was er ruimte voor de knechten om ten strijde te trekken. Dat deed Indurain onderweg naar Cauterets, hij boekte zijn eerste ritzege in de Tour en afgaande op zijn verdere resultaten kon niemand ooit bevroeden dat hij later vijf keer de Tour zou winnen. Ook in 1995 eindigde er een rit op dezelfde plek als nu, dat was een droevige rit. De eerste klim van die rit was de Portet d'Aspet, in de afdaling van die klim ging Fabio Casartelli hard onderuit. Hij kwam met zijn hoofd op een betonblok terecht en hij zou een paar uur later in Tarbes zijn leven zien eindigen. De koers ging in de tussentijd onverminderd door, de renners wisten natuurlijk niet wat er onderweg gebeurd was. Het was Richard Virenque die solo aankwam met een grote voorsprong op de rest. Een feit dat er door het overlijden van Casartelli helemaal niet meer toe deed. Sindsdien kwamen we ook in de Vuelta van 2003 nog aan op dezelfde plek als nu. De Vuelta gaat graag naar Frankrijk, blijkt maar weer. Een serieuze bergrit ging van start in Huesca, Spanje, en eindigde 190 kilometer later boven op Cambasque. Het was hier dat Michael Rasmussen zich voor het eerst toonde aan het grote publiek. De Deen was bezig aan zijn eerste jaar bij Rabobank en hij haalde hier zijn eerste van vele straffe stoten uit. Later zou hij zijn kunstje meerdere malen herhalen in de Tour. In een bergrit in de aanval gaan en nooit meer teruggezien worden, dat gebeurde voor het eerst in de Vuelta van 2003 op Cambasque. Een plek met de nodige historie, toch wel. Cauterets is verder een plaatsje van 900 inwoners, bekend om zijn thermale bronnen. Deze zijn vooral gekenmerkt door de aanwezigheid van zwavel en natrium, en worden gebruikt bij de behandeling van luchtwegen, reuma en huidziekten. Onder meer Victor Hugo bezocht de thermen, net als leden van de familie Bonaparte. Cauterets biedt naast fietsen ook mogelijkheden voor langlaufen en skiën. Er is 36 kilometer aan langlaufroutes in Pont d'Espagne en er zijn 25 skipistes tussen de 1300m en 2500m, die geschikt zijn voor zowel beginners als gevorderden. De skipistes liggen een stukje voorbij de finish, we hadden nog een tijdje verder omhoog kunnen rijden over een gravelweg richting Station de Ski Cauterets-Le Lys, maar dat durven ze dan weer niet aan, he. Tevens, Pont d'Espagne is genoemd, dat is een schitterend natuurgebied. Voor het definitieve parcours onthuld werd had ik de stiekeme hoop dat de etappe daar zou eindigen, maar soit. Best een leuk plaatsje, Cauterets, maar het is goed dat we een stukje hoger eindigen. Al valt er over de finishplaats dan weer weinig te zeggen, op de historie in koers na. Het is een parkeerplaats ergens midden op een berg, en dat was het dan ook wel. We vinden hier wel een skilift richting het station van Le Lys, maar meer niet.
In startplaats Tarbes zou het vandaag overdag 26 graden worden, terwijl er behoorlijk wat kans is op regen. Gedurende de hele dag kans op buitjes, al ziet het er niet al te dramatisch uit. Een zeldzaam buitje, met een klein beetje wind erbij uit het noorden. We waaien de Pyreneeën tegemoet. Eenmaal in de Pyreneeën krijgen we te maken met een ander verhaal. In Luz-Saint-Sauveur, aan het eind van de afdaling van de Tourmalet, wordt het overdag 23 graden, maar dat is niet waar het over gaat. Nee, daar is de kans op regen heel groot. Eigenlijk bijna een zekerheid. Daarnaast is er kans op onweer. Oei, dat zou slecht nieuws zijn. Ondanks het mogelijke slechte weer alsnog weinig wind, knap. Klein beetje wind in de rug op de slotklim, vooral tijdens het eerste gedeelte van de klim. Of we daadwerkelijk met onweer en regen te maken gaan krijgen kunnen we volgen vanaf 13:10, want dan gaat de rit officieus van start. Een kwartier later begint de rit echt en we kunnen vanaf dat moment ook meteen inschakelen bij de NOS. Sporza begint er om 13:00 aan, op Canvas. Na het onvermijdelijke nieuws kunnen we naar VRT1. Balletje meppen schijnt nog steeds aan de gang te zijn, dus geen Eurosport 1, maar gelukkig hebben we altijd Discovery+ nog. De aankomst wordt verwacht tussen 17:08 en 17:33.
In principe leek de etappe van gisteren me voor de vluchters en deze had ik dan weer ingeschat als een rit voor klassementsrenners, maar Vingegaard heeft dat hele idee wel een beetje overhoop gegooid. Goed, gisteren was alsnog een rit voor de vluchters, ook al bleef alleen Hindley vooruit. Maar door de mokerslag die Vingegaard uitdeelde zou het zomaar zo kunnen zijn dat heel veel klassementsrenners geen zin meer hebben in deze rit. Door de demonstratie van Vingegaard zijn de kansen van de vluchters een stuk groter geworden, zou je denken. Tenzij Jumbo-Visma van plan is Pogacar definitief overboord te gooien. Hij staat nu een kleine minuut achter Vingegaard, wat absoluut nog speelbaar is. Maar hij is nu kwetsbaar en daar moet je optimaal van profiteren. Het zou best kunnen dat hij vanwege zijn polsblessure nog wat in de ronde moet groeien, dan is dit het moment om hem definitief de nek om te draaien. Laat het maar aan de meedogenloze Arthur van Dongen over om zo'n duivels plan in elkaar te draaien. Ik ga er voor het gemak vanuit dat Jumbo een showtje gaat opvoeren. Ook om Hindley uit het geel te knallen. Laat Kuss een beetje tempo maken op de Tourmalet en er hangen er niet veel meer in het wiel. Het zou wel zo kunnen zijn dat Pogacar ineens weer tot leven komt als het regent, dus wellicht krijgen we vandaag met een spannender duel te maken, hopen we dan maar op.
1. Vingegaard. Na gisteren kunnen we moeilijk een andere naam noemen. Hallucinante mutant.
2. Pogacar. Tot de Granon vorig jaar was hij de mutant, nu ziet hij er in ieder geval in de Tour een beetje menselijk uit. We maken bijzondere tijden mee. Hopelijk blijft hij strijdlustig en kan hij nog een beetje verbeteren, want Vingegaard die op iedere lullige klim een minuut wegrijdt van de rest is ook geen porem.
3. Hindley. Vooraf al een van de kandidaten om best of the rest te zijn, maar hij heeft zichzelf gisteren wel een enorme dienst bewezen. Lang zal het feest niet duren, Vingegaard gaat er geen gras over laten groeien. De derde plaats is wel alsnog binnen handbereik, sterker nog, die zou hem nu eigenlijk al niet meer mogen ontgaan.
4. Skjelmose. Denemarken is het nieuwe Slovenië.
5. Rodriguez. Jeetje, die was gisteren wel heel goed zeg. Jammer dat hij niet kan sturen, daardoor ging hij na de finish nog op z'n bek. Leek een valpartij zonder erg, dus dan zou hij vandaag weer bij de beste vijf klimmers moeten horen. Ineos heeft eindelijk weer een fatsoenlijke klassementsrenner, maar die staat dan weer op het punt om te vertrekken naar Movistar, haha.
Ik vind dit behoorlijk verrassend na gisteren.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:16 schreef heywoodu het volgende:
Tja, niet zo heel verrassend allemaal. Wel leuk
Te weinig kipsate genuttigd.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:16 schreef TargaFlorio het volgende:
Doet toch denken aan en hongerklop gisteren.
Inderdaad, heeft gewoon in het treintje mee geliftquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:16 schreef heywoodu het volgende:
Tja, niet zo heel verrassend allemaal. Wel leuk
Eigenlijk precies zoals je het van tevoren uittekent.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:16 schreef heywoodu het volgende:
Tja, niet zo heel verrassend allemaal. Wel leuk
Ja ok, wegsprinten wel een beetje, maar het bestaan van een serieus duel niet echtquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:16 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Ik vind dit behoorlijk verrassend na gisteren.
Jumbo heeft de hand overspeeldquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:16 schreef Felagund het volgende:
Pogi heeft weer wat bloedzakken geleverd gekregen?
Ja, zelfs Hindley komt wat dichter nu.quote:
Van Aert is degene die nog voor de steile stukken besluit te stoppen met fietsen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Razende teammates op vingegaard omdat hij het niet afmaakt
quote:
Zoals UAE dat ook gedaan heeft?quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:21 schreef DeeBee het volgende:
Hoe moet Jumbo deze MOKERSLAG boven zien te komen?
Welke MOKERslag? Ze hebben het geel wel binnen...quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:21 schreef DeeBee het volgende:
Hoe moet Jumbo deze MOKERSLAG boven zien te komen?
jaquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
Is Skjelmose er finaal doorheen gezakt?
quote:
Wuyts gaat straks in z'n column het Belgenvolk weer ophitsen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:24 schreef Dale__Cooper het volgende:
Wout een ritzege ontnomen in hindsight. Tijd voor een nieuwe mediarel.
Hongerklop, pizza aan het bestellen?quote:
Nou, daar ben ik het wel mee eens. Ze hadden gedacht hier de Tour in een plooi te gooien.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:27 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Gele trui is een karige troostprijs volgens Joris.
Oke.
Een zwakke Pogacar extra vermoeien alleen bleek hij toch niet zo zwak te zijn als gister leek.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:26 schreef vaarsuvius het volgende:
hoe nuttig is dat van Aert werk op de laatste klim nu echt? Volgens mij kun je zo'n kopgroep beter 10 minuten geven en van Aert voor eigen kans laten gaan en gewoon Kuss + Vingegaard tegen Pog en Yates uitspelen.
Want Pogacar profiteert vrijwel evenveel van het van Aert kopwerk.
(in deze rit was het natuurlijk nog Bora in het geel die de voorsprong lange tijd controleerde dus dan gaat het niet helemaal op)
Misrekening dat ze Pogacar weer stuk zouden rijden.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:26 schreef vaarsuvius het volgende:
hoe nuttig is dat van Aert werk op de laatste klim nu echt? Volgens mij kun je zo'n kopgroep beter 10 minuten geven en van Aert voor eigen kans laten gaan en gewoon Kuss + Vingegaard tegen Pog en Yates uitspelen.
Want Pogacar profiteert vrijwel evenveel van het van Aert kopwerk.
(in deze rit was het natuurlijk nog Bora in het geel die de voorsprong lange tijd controleerde dus dan gaat het niet helemaal op)
Dat is toch ook niet heel gek? Het is niet echt zo dat ze het geel hebben gewonnen vandaag ofzo.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:27 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Gele trui is een karige troostprijs volgens Joris.
Oke.
Ze wilden extra tijd pakken + bonificatieseconden. Op basis van gisteren geen gek idee.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:26 schreef vaarsuvius het volgende:
hoe nuttig is dat van Aert werk op de laatste klim nu echt? Volgens mij kun je zo'n kopgroep beter 10 minuten geven en van Aert voor eigen kans laten gaan en gewoon Kuss + Vingegaard tegen Pog en Yates uitspelen.
Want Pogacar profiteert vrijwel evenveel van het van Aert kopwerk.
(in deze rit was het natuurlijk nog Bora in het geel die de voorsprong lange tijd controleerde dus dan gaat het niet helemaal op)
Dan was hij degene die zichzelf wat opblies op de Tourmalet om de tactiek te laten werken met Wout, terwijl dat Pogacar zou moeten zijn..quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:24 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Matige klim door Vingegaard, verliest ook tijd op Hindley, Yates en Rodriguez
Als Vingegaard Pogacar weer had kunnen lossen wint Wout hier de Tour voor Jumboquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:26 schreef vaarsuvius het volgende:
hoe nuttig is dat van Aert werk op de laatste klim nu echt? Volgens mij kun je zo'n kopgroep beter 10 minuten geven en van Aert voor eigen kans laten gaan en gewoon Kuss + Vingegaard tegen Pog en Yates uitspelen.
Want Pogacar profiteert vrijwel evenveel van het van Aert kopwerk.
(in deze rit was het natuurlijk nog Bora in het geel die de voorsprong lange tijd controleerde dus dan gaat het niet helemaal op)
Achteraf makkelijk praten. Als Vingegaard op de Tourmalet een gaatje zou hebben gepakt op Pogi dan was het een heerlijke situatie voor Jumbo.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:26 schreef vaarsuvius het volgende:
hoe nuttig is dat van Aert werk op de laatste klim nu echt? Volgens mij kun je zo'n kopgroep beter 10 minuten geven en van Aert voor eigen kans laten gaan en gewoon Kuss + Vingegaard tegen Pog en Yates uitspelen.
Want Pogacar profiteert vrijwel evenveel van het van Aert kopwerk.
(in deze rit was het natuurlijk nog Bora in het geel die de voorsprong lange tijd controleerde dus dan gaat het niet helemaal op)
Na gisteren was dat ook geen gekke gedachte.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misrekening dat ze Pogacar weer stuk zouden rijden.
De bedoeling van de tactiek was wel iets anders dan het nu uitpakte natuurlijkquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:26 schreef vaarsuvius het volgende:
hoe nuttig is dat van Aert werk op de laatste klim nu echt? Volgens mij kun je zo'n kopgroep beter 10 minuten geven en van Aert voor eigen kans laten gaan en gewoon Kuss + Vingegaard tegen Pog en Yates uitspelen.
Want Pogacar profiteert vrijwel evenveel van het van Aert kopwerk.
(in deze rit was het natuurlijk nog Bora in het geel die de voorsprong lange tijd controleerde dus dan gaat het niet helemaal op)
Het idee is een beetje dat een knecht dan als metronoom fungeert zodat je zelf energie kunt sparen voor de punch, maar dan moet je die natuurlijk nog wel bezitten.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:26 schreef vaarsuvius het volgende:
hoe nuttig is dat van Aert werk op de laatste klim nu echt? Volgens mij kun je zo'n kopgroep beter 10 minuten geven en van Aert voor eigen kans laten gaan en gewoon Kuss + Vingegaard tegen Pog en Yates uitspelen.
Want Pogacar profiteert vrijwel evenveel van het van Aert kopwerk.
(in deze rit was het natuurlijk nog Bora in het geel die de voorsprong lange tijd controleerde dus dan gaat het niet helemaal op)
Zo werkt het niet met tactiek, die kan je niet achteraf bepalen. In een situatie als gisteren was Wout goud waard geweest, dan hadden ze nog 20-30 seconden extra gepakt op Pogacar.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:26 schreef vaarsuvius het volgende:
hoe nuttig is dat van Aert werk op de laatste klim nu echt? Volgens mij kun je zo'n kopgroep beter 10 minuten geven en van Aert voor eigen kans laten gaan en gewoon Kuss + Vingegaard tegen Pog en Yates uitspelen.
Want Pogacar profiteert vrijwel evenveel van het van Aert kopwerk.
(in deze rit was het natuurlijk nog Bora in het geel die de voorsprong lange tijd controleerde dus dan gaat het niet helemaal op)
Deze uitkomst had vast niemand verwachtquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misrekening dat ze Pogacar weer stuk zouden rijden.
Dat is het risico van op de 1-na-laatste-klim full-retard aanvallen. Achteraf gezien had Jumbo vandaag defensiever moeten koersen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:24 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Matige klim door Vingegaard, verliest ook tijd op Hindley, Yates en Rodriguez
Karakter maakt me niet zo veel uit, Contador is ook saai, maar als coureur mag hij ook wel wat kleurrijker worden. Daar kan zo'n Tour als deze bij helpen natuurlijk.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:31 schreef Zwansen het volgende:
Zo’n kleurloze persoon als Vingegaard hoort ook geen meervoudig Tourwinnaar te worden.
Moet normaal gesproken dan wel lukken met de tijdslimiet denk ik?quote:
Tja achteraf.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:32 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat is het risico van op de 1-na-laatste-klim full-retard aanvallen. Achteraf gezien had Jumbo vandaag defensiever moeten koersen.
Binnen INEOS gaan ze er vanuit dat hij de grote ronden kan winnen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:32 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dat Pidders er nog zo goed bij zit na deze zware etappe, jeetje.
Tja.. heel raar was die tactiek na gisteren ook niet, je had hier een flinke voorsprong kunnen pakken als het werktquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:32 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat is het risico van op de 1-na-laatste-klim full-retard aanvallen. Achteraf gezien had Jumbo vandaag defensiever moeten koersen.
Achteraf is mooi wonen, ben wel benieuwd wat het voor de rest van de Tour betekent.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:32 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat is het risico van op de 1-na-laatste-klim full-retard aanvallen. Achteraf gezien had Jumbo vandaag defensiever moeten koersen.
Als hij zich erop richt.. zou kunnen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:33 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Binnen INEOS gaan ze er vanuit dat hij de grote ronden kan winnen.
Duurt nog wel tot de Alpen volgend weekend alvorens er echt tactisch keuzes gemaakt moeten worden. Puy de Dome en Colombiere zijn allebei Unipuerto-ritten, dan is het gewoon een explosie van 5 a 10 km.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:33 schreef Felagund het volgende:
[..]
Achteraf is mooi wonen, ben wel benieuwd wat het voor de rest van de Tour betekent.
Iets te overmoedig geworden, anderzijds, Vingegaard leek ook gewoon een klasse apart. En het idee was dat ze vooral in dit weekend tijd konden pakken op Pogacar, gezien zijn voorbereiding. Ze zullen nu wel een wat behoudener tactiek gaan aanhouden.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:32 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat is het risico van op de 1-na-laatste-klim full-retard aanvallen. Achteraf gezien had Jumbo vandaag defensiever moeten koersen.
Ik bedoel ook of in die ritten nu defensiever wordt gekoerst, zowel UAE (gisteren) als Jumbo (vandaag) hebben de deksel op de neus gekregen nadat ze het initiatief hebben genomen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:35 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Duurt nog wel tot de Alpen volgend weekend alvorens er echt tactisch keuzes gemaakt moeten worden. Puy de Dome en Colombiere zijn allebei Unipuerto-ritten, dan is het gewoon een explosie van 5 a 10 km.
Zie het zelf niet zo eerlijk gezegd. Maar dit is wel heel veelbelovend voor de MTB XCO, waar N1no weer naar zijn mythische wereldkampioenschap supervorm aan het toegroeien is en Pidders straks met een supercompensatie waar je u tegen zegt aan de start staat.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als hij zich erop richt.. zou kunnen.
Geloof ik niks van.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:33 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Binnen INEOS gaan ze er vanuit dat hij de grote ronden kan winnen.
Giro en Vuelta is een ander verhaal dan Tour hequote:
Lekker bidons halen voor Gaudu.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:34 schreef Dale__Cooper het volgende:
Pinot durft zoals altijd weer geen keuze te maken. Nu weer elke dag aanklampen voor een 15e plek om volgende week ergens net wat energie tekort te komen voor een ritzege.
Allebei. En dat is lekker voor de koers.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:41 schreef capuchon_jongen het volgende:
De vraag van de dag is:
Was Vingegaard vandaag slechter of was Pogacar beter.
Zelf ambieert hij het wel toch? Hij kan echter niet nog veel kilo's verliezen, dus waar de verdere transformatie vandaan moet komen weet ik niet.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:36 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Zie het zelf niet zo eerlijk gezegd. Maar dit is wel heel veelbelovend voor de MTB XCO, waar N1no weer naar zijn mythische wereldkampioenschap supervorm aan het toegroeien is en Pidders straks met een supercompensatie waar je u tegen zegt aan de start staat.
Daarvoor zegt het verschil met de rest toch genoeg?quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:41 schreef capuchon_jongen het volgende:
De vraag van de dag is:
Was Vingegaard vandaag slechter of was Pogacar beter.
Lastig, Poog zeker beter dan gister, maar Vingego minder denk ik. Dat Kwiatek nog terugkwam na zijn aanval op Cauterets was wellicht een veeg teken.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:41 schreef capuchon_jongen het volgende:
De vraag van de dag is:
Was Vingegaard vandaag slechter of was Pogacar beter.
Dan is vooral Pogacar beter, maar Vingegaard leek me toch ook wel wat minder dan gister.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:42 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Daarvoor zegt het verschil met de rest toch genoeg?
De druiven zijn weer zuur.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:45 schreef DiegoFuser het volgende:
Ondertussen op HLN
Rik Cappelle
5 minuten geleden
Een ganse namiddag is het van glory halleluja door Schotte en Decauwer over de tactiek van Jumbo en dat ze daar boeken gaan over schrijven. Ja hallo. Winnaar wordt Pogacar en hun eigen kopman verliest een halve minuut zonder ook maar een meter op kop gereden te hebben want liever lieten ze Van Aert zijn eigen perte totale rijden. Van een masterclass gesproken.
Lieven De Bruyn
6 minuten geleden
Alles er uit geperst voor Vingegaard...en voor wat?! Bouw de ploeg rond Wout!
Maria van Huychem
9 minuten geleden
Zou het geen tijd worden dat de ploeg van jumbo visma eens veranderingen uitvoerd en wout als ploegleider zetten
Ach ach achquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:45 schreef DiegoFuser het volgende:
Ondertussen op HLN
Rik Cappelle
5 minuten geleden
Een ganse namiddag is het van glory halleluja door Schotte en Decauwer over de tactiek van Jumbo en dat ze daar boeken gaan over schrijven. Ja hallo. Winnaar wordt Pogacar en hun eigen kopman verliest een halve minuut zonder ook maar een meter op kop gereden te hebben want liever lieten ze Van Aert zijn eigen perte totale rijden. Van een masterclass gesproken.
Lieven De Bruyn
6 minuten geleden
Alles er uit geperst voor Vingegaard...en voor wat?! Bouw de ploeg rond Wout!
Maria van Huychem
9 minuten geleden
Zou het geen tijd worden dat de ploeg van jumbo visma eens veranderingen uitvoerd en wout als ploegleider zetten
Die eindigt er uiteindelijk wel 3 minuten achterquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:42 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Lastig, Poog zeker beter dan gister, maar Vingego minder denk ik. Dat Kwiatek nog terugkwam na zijn aanval op Cauterets was wellicht een veeg teken.
Dan moet Wout naar Team Flanders - Baloise. Daar is hij iedere koers de onbetwiste kopman.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:45 schreef DiegoFuser het volgende:
Ondertussen op HLN
Rik Cappelle
5 minuten geleden
Een ganse namiddag is het van glory halleluja door Schotte en Decauwer over de tactiek van Jumbo en dat ze daar boeken gaan over schrijven. Ja hallo. Winnaar wordt Pogacar en hun eigen kopman verliest een halve minuut zonder ook maar een meter op kop gereden te hebben want liever lieten ze Van Aert zijn eigen perte totale rijden. Van een masterclass gesproken.
Lieven De Bruyn
6 minuten geleden
Alles er uit geperst voor Vingegaard...en voor wat?! Bouw de ploeg rond Wout!
Maria van Huychem
9 minuten geleden
Zou het geen tijd worden dat de ploeg van jumbo visma eens veranderingen uitvoerd en wout als ploegleider zetten
Klassementsrenner zijn is lastiger dan wat Wout nu doetquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:45 schreef DiegoFuser het volgende:
Ondertussen op HLN
Rik Cappelle
5 minuten geleden
Een ganse namiddag is het van glory halleluja door Schotte en Decauwer over de tactiek van Jumbo en dat ze daar boeken gaan over schrijven. Ja hallo. Winnaar wordt Pogacar en hun eigen kopman verliest een halve minuut zonder ook maar een meter op kop gereden te hebben want liever lieten ze Van Aert zijn eigen perte totale rijden. Van een masterclass gesproken.
Lieven De Bruyn
6 minuten geleden
Alles er uit geperst voor Vingegaard...en voor wat?! Bouw de ploeg rond Wout!
Maria van Huychem
9 minuten geleden
Zou het geen tijd worden dat de ploeg van jumbo visma eens veranderingen uitvoerd en wout als ploegleider zetten
Ja ok, als het elastiekje uiteindelijk breekt…. En die jongen heeft 0 redenen om volle bak door te gaan tot de finish nadat hij definitief gelost was, dus dat zegt toch niet zoveel die 3 minuten?quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:46 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Die eindigt er uiteindelijk wel 3 minuten achter
Iets minder zou kunnen, maar het verschil met de rest was wel enorm op de Tourmalet, dat was vergelijkbaar met gisteren. Denk alleen dat hij daar iets dieper ging dan de bedoeling was om Pogi te lossen en hij dat in de slotklim moest bekopenquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dan is vooral Pogacar beter, maar Vingegaard leek me toch ook wel wat minder dan gister.
Helaas niet gelukt die punten voor het groen weg te kapen van Coquard etcquote:Op donderdag 6 juli 2023 17:50 schreef Pino112 het volgende:
Voor Philipsen in de kopgroep, zonder Philipsen.
Doe de groeten aan Orodreth.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:48 schreef Koffieplanter het volgende:
Zondag trek ik naar Puy de Dome om Vingegaard een slag in de lever te geven.
Haribo macht Kinder fro, und Erwachsene ebenso.quote:
Onbegrijpelijk. De hele dag al jezelf volstoppen met zoete meuk en dan na de finish nog zin hebben in snoep.quote:
Ik zou ook meer zin hebben in iets hartigs ja.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:40 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk. De hele dag al jezelf volstoppen met zoete meuk en dan na de finish nog zin hebben in snoep.
Bordeaux , Nederlandse stad.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Denk niet dat Jakobsen morgen gaat winnen
Je had gisteren wel een slagje kunnen slaan met pogi vermoed ikquote:Op donderdag 6 juli 2023 19:03 schreef Van_Poppel het volgende:
Bij de bookmakers is Vingegaard nog licht favoriet.
Vingegaard, Jonas - 1.80
Pogacar, Tadej - 2.10
Volgens mij stond 'ie toen op 5.50 ofzo.quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:14 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Je had gisteren wel een slagje kunnen slaan met pogi vermoed ik
Zeker op de Tourmalet hebben die kunnen sparen ja. Vingegaard moest daar volle bak om de tactiek te laten slagen en Pogacar wist dat hij enkel kans maakte als hij daar het wiel kon houden, terwijl de rest wel wist dat het kansloos was..quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:32 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Die groep gele trui was ook vrij groot, kan zijn dat die meer energie hebben kunnen sparen?
Hij wordt 2e in de sprint, maar wordt teruggezet naar de laatste plek in de groep waar hij zat. Maar omdat achter hem een gat viel, wordt hij dus teruggezet naar de plek waar hij ook al eindigde.. goede straf welquote:
Plus tegenwind op de slotklim. Vingegaard is alleen bij zijn aanval even voluit gegaan, daarna zal dat ook met de handrem erop geweest zijn tot aan de aanval van Pogacar.quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:17 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Zeker op de Tourmalet hebben die kunnen sparen ja. Vingegaard moest daar volle bak om de tactiek te laten slagen en Pogacar wist dat hij enkel kans maakte als hij daar het wiel kon houden, terwijl de rest wel wist dat het kansloos was..
Al hebben Vingegaard en Pogacar daarna ook wel kunnen herstellen in het wiel van Wout
quote:Mathieu van der Poel maakte de oversteek vanuit het peloton na de kopgroep die Wout van Aert bij het begin van de etappe had gevormd. Had MVDP zijn zinnen gezet op deze bergrit? Er bleek een ander plan achter schuil te gaan.
“Het was eigenlijk de bedoeling om met Jasper mee te zitten in de ontsnapping voor de tussenspurt, maar ik zat er alleen en dan zat ik daar”, zei MVDP. “
Lijkt me wel knap als je dit aan zag komen ja, deze rit zou Vingegaard nog beter moeten liggen dan gisteren en de kans was er ook om het als ploeg tactisch beter te doen. Dan verwacht je niet dat Pogacar nu wel kan volgen en Vingegaard zelfs nog op flinke achterstand rijdt in een paar kilometerquote:Op donderdag 6 juli 2023 22:44 schreef LekkerWeertje het volgende:
Vind t wel grappig dat iedereen gister in zak en as zat dat de spanning wel weg was uit de Tour en dat nu ineens mensen zeggen: ja, dit zag ik wel aankomen.
Toch genoten van vandaag van Het Meesterplan. Werkte niet, zag er wel mooi uit. Hulde voor de aanvalslust. Veel liever dit dan gecontroleerde Jumboturbotrein, groepje van 20 over de Tourmalet en dan op Cauterets misschien een paar seconden pakken op Pogi.
Waar slaat dit opquote:Op vrijdag 7 juli 2023 09:13 schreef Toby56 het volgende:
Excuses als deze al eerder was geplaatst.
https://www.instagram.com/p/CuXZn0sxpjc/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |