abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 juli 2023 @ 15:13:37 #201
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209891813
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 13:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het groen neemt af door de droogte en de bosbranden , en groei van gras en palmbomen neemt toe, mits er ook voldoende water is.

De oliehoudende Eucalyptusbomen moeten NOOIT meer opnieuw geplant worden
https://daily.jstor.org/how-eucalyptus-trees-stoke-wildfires/
Ik was tegenstander van palmolie plantages, naar voorstander gegaan, juist door de enorm grote bladeren die heel veel assimileren en de totale afwezigheid van brandgevoeligheid

Maar vooral bananen plantages assimileren enorm veel CO2 en groeien ook gigantisch hard ,daarom is in gebieden met bananen plantages de lucht ook heel erg zuiver en zuurstofrijk
[ afbeelding ]

Ik zie toch liever niet dat er regenwoud gekapt wordt om Palmolie voor biodiesel wordt aangeplant
  vrijdag 14 juli 2023 @ 15:26:46 #202
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209891983
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 15:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik zie toch liever niet dat er regenwoud gekapt wordt om Palmolie voor biodiesel wordt aangeplant
Dat zeg ik ook niet , , in nederland kun je nu ook palmolie plantages aanplanten in weilanden bijvoorbeeld, de winterharde soorten

https://nl.wikipedia.org/wiki/Palmenfamilie

quote:
Sinds jaren bestaat bij wetenschappers, overheden en milieuorganisaties verschil van mening over de voor- en nadelen van de oliepalmaanbouw.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Palmolie
Voordelen
Voorstanders van palmolie-productie stellen dat het hier gaat om een vorm van duurzaam landgebruik.

Een van de belangrijkste argumenten is het landgebruik. 38,7% van alle gebruikte plantaardige oliën wereldwijd is palmolie.
De oliepalm heeft van alle oliegewassen de hoogste opbrengst per hectare: oliepalmen leveren 6,6% van de voor olie bedoelde landbouwgrond in de wereld (bron: Wageningen University & Research).

Natuurorganisatie IUCN stelt dat het vervangen van palmolie tot meer biodiversiteitsverlies kan leiden in plaats van stoppen. Aangezien andere oliegewassen tot negen keer zoveel land nodig hebben als oliepalmen, zou het vervangen van palmolie het totale landoppervlak voor de productie van plantaardige olie aanzienlijk verhogen om aan de mondiale vraag te voldoen. (bron: IUCN)
Een van de argumenten is dat de palmen de bodem permanent bedekken, zodat deze na kap wordt beschermd tegen bodemerosie.
Omdat de mens vooral geïnteresseerd is in de palmolie en deze door de oliepalm uit koolstofdioxide en water worden gemaakt, zouden in principe alle nutriënten in het systeem kunnen blijven. Hierdoor zijn weinig kunstmatige meststoffen nodig, zolang de uitgeperste oliepalmpitten als bemesting worden gebruikt en niet worden afgevoerd om verwerkt te worden tot veevoer.[9]
Ook zou er een milieuvoordeel liggen in het feit dat palmolie als biobrandstof fossiele brandstoffen kan vervangen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 14 juli 2023 @ 15:29:13 #203
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209892016
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 15:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat zeg ik ook niet , , in nederland kun je nu ook palmolie plantages aanplanten in weilanden bijvoorbeeld, de winterharde soorten

https://nl.wikipedia.org/wiki/Palmenfamilie
[..]

Winterharde Palmoliepalmen?
  vrijdag 14 juli 2023 @ 15:33:47 #204
323876 michaelmoore
pi_209892064
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 15:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Winterharde Palmoliepalmen?
ja gek he
Maar zo winterhard hoeven palmen niet meer te zijn , hoewel als je plantage verloren gaat door een matige nachtvorst is dat niet fijn
https://www.directplant.nl/winterharde-palm.html
quote:
De palm in symboliek
Bij de Romeinen was de palmtak een symbool voor de godin Victoria (Nikè).
Zij was de godin van de overwinning.
Later nam het christendom dit over als symbool van Jezus' overwinning op de dood.
Op Soekot, het Loofhuttenfeest van de Joden worden drie op de eerste dag van het feest geplukte palmtakjes samen met andere takken en een geurige vrucht gebruikt voor het 'Loelav zwaaien', een gebruik dat op Wajiekra (Leviticus) 23:40-41 is gebaseerd.
De geurloze maar smakelijke palmtakken of 'loelaw' symboliseren de Joden die de Thora bestuderen maar nauwelijks toepassen.
quote:
De palmenfamilie (Palmae of Arecaceae: beide zijn toegestaan) is de enige familie in de orde Arecales. Van de palmenfamilie zijn bijna 4000 soorten bekend.
Hoewel er wel winterharde (voor Nederland en België) palmsoorten bestaan, komen de meeste soorten van nature voor in tropen of subtropen.

[ Bericht 20% gewijzigd door michaelmoore op 14-07-2023 15:47:09 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209892353
Micheal levert elke palm soort opeens evenveel olie op?
  vrijdag 14 juli 2023 @ 16:23:48 #206
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209892677
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 13:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het groen neemt af door de droogte en de bosbranden , en groei van gras en palmbomen neemt toe, mits er ook voldoende water is.

De oliehoudende Eucalyptusbomen moeten NOOIT meer opnieuw geplant worden
https://daily.jstor.org/how-eucalyptus-trees-stoke-wildfires/
Ik was tegenstander van palmolie plantages, naar voorstander gegaan, juist door de enorm grote bladeren die heel veel assimileren en de totale afwezigheid van brandgevoeligheid

Maar vooral bananen plantages assimileren enorm veel CO2 en groeien ook gigantisch hard ,daarom is in gebieden met bananen plantages de lucht ook heel erg zuiver en zuurstofrijk
[ afbeelding ]

Probleem met bananenplantages is dat het allemaal klonen van dezelfde plant betreft, waardoor één ziekte ze allemaal kan vernietigen. Tot de jaren 60 was het de Gros Michel, tot de Panamaziekte (een schimmel) daar een einde aan maakte. Tegenwoordig is het de Cavendish cultivar (99% van de in het Westen geïmporteerde bananen), die nu ook bedreigd wordt door een variant (TR4) van de Panamaziekte.
are we infinite or am I alone
  vrijdag 14 juli 2023 @ 17:07:14 #207
323876 michaelmoore
pi_209893236
https://www.telegraaf.nl/(...)u-in-derde-hittegolf

quote:
Extreme temperaturen Zuid-Spanje: 'Zitten nu in derde hittegolf'
16:47
Video
Het is al tijden extreem heet in Zuid-Europa.
Temperaturen richting de 45 graden zijn geen uitzondering.
En de warmte houdt nog wel een tijdje aan. Bianca Meivogel, eigenaar van de VOOM VOOM-discotheek in Torremolinos, geeft verkoelingstips.

pi_209894041
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 15:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ja en ik kan me bijna niet voorstellen dat volwassen regenwoud minder CO2 opslaat/verfrist. Veel grotere bomen en al het struikgewas in verschillende lagen...

En zelfs al zou zo'n palmplantage beter scoren dan nog is de biodiversiteit nihil.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 18:55:00 #209
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209894602
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:23 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Probleem met bananenplantages is dat het allemaal klonen van dezelfde plant betreft, waardoor één ziekte ze allemaal kan vernietigen. Tot de jaren 60 was het de Gros Michel, tot de Panamaziekte (een schimmel) daar een einde aan maakte. Tegenwoordig is het de Cavendish cultivar (99% van de in het Westen geïmporteerde bananen), die nu ook bedreigd wordt door een variant (TR4) van de Panamaziekte.
Voor de rest is een banaan een kruid, geen hout achtig gewas, de CO2 die het opneemt laat het ook snel weer vrij na het oogsten en afsterven.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 18:57:28 #210
323876 michaelmoore
pi_209894638
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Voor de rest is een banaan een kruid, geen hout achtig gewas, de CO2 die het opneemt laat het ook snel weer vrij na het oogsten en afsterven.
Een appel van een appelboom is ook een vrucht
een kers van een kersenboom ook
een peer van een perenboom ook

assimilatie weet je wat dat is ?
Fotosynthese ??
CO2 omzetten in O2, Blad gebruikt CO2 om te groeien

Jij gebruikt O2 om te groeien en jij stoot CO2 uit

veel bladgroen is veel assimilatie , stikstof is heel goed voor het aanmaken van bladgroen

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 14-07-2023 19:07:53 ]
  vrijdag 14 juli 2023 @ 18:59:54 #211
323876 michaelmoore
pi_209894680
x

[ Bericht 100% gewijzigd door michaelmoore op 14-07-2023 19:01:54 ]
pi_209895465
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:23 schreef crystal_meth het volgende:
Tot de jaren 60 was het de Gros Michel, tot de Panamaziekte (een schimmel) daar een einde aan maakte. Tegenwoordig is het de Cavendish cultivar (99% van de in het Westen geïmporteerde bananen), die nu ook bedreigd wordt door een variant (TR4) van de Panamaziekte.
Ik herinner me die écht smakelijke banenen nog :'( terwijl Cavendish destijds eigenlijk alleen geschikt werd geacht als dierenvoer. (En terecht, want echte bananensmaak, ho maar!)

Maar bv. ook de allereerste kiwi's die in NL te koop waren, veroorzaakten een ware kruisbessensmaak-explosie in mijn mond... lekker in 2en snijden en leeglepelen als een eitje, helemaal tot aan de schil. Tegenwoordig zijn ze alleen nog maar hard, zuur, bijna smakeloos en alleen écht geschikt als eetbaar decoratiemateriaal - mits er geen gelatine in de buurt is, want die lost dan nog op óók. :{

Wat IS dat toch met dat frutflutfruit van tegenwoordig? :?
  vrijdag 14 juli 2023 @ 20:32:17 #213
323876 michaelmoore
pi_209895952
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 19:55 schreef brokjespoes het volgende:

[..]
Ik herinner me die écht smakelijke banenen nog :'( terwijl Cavendish destijds eigenlijk alleen geschikt werd geacht als dierenvoer. (En terecht, want echte bananensmaak, ho maar!)

Maar bv. ook de allereerste kiwi's die in NL te koop waren, veroorzaakten een ware kruisbessensmaak-explosie in mijn mond... lekker in 2en snijden en leeglepelen als een eitje, helemaal tot aan de schil. Tegenwoordig zijn ze alleen nog maar hard, zuur, bijna smakeloos en alleen écht geschikt als eetbaar decoratiemateriaal - mits er geen gelatine in de buurt is, want die lost dan nog op óók. :{

Wat IS dat toch met dat frutflutfruit van tegenwoordig? :?
je klets als iemand die zegt die sterappels van vroeger die waren lekker

tot je er een krijgt om op te eten , punt is, vroeger was alles lekker, omdat je jong was en niet zo vreselijk verwend
Als je eens een echt lekkere appel wilt proeven , probeer dan eens en mantet te kopen , ze zijn er maar een paar weken , begin augustus

Dus binnenkort
maar zeer kwetsbaar dus ongeschikt voor de ruwe handel

vrijdag 14 juli 2023 @ 21:00:22 #214
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209896392
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een peer van een perenboom ook

assimilatie weet je wat dat is ?
Fotosynthese ??
CO2 omzetten in O2, Blad gebruikt CO2 om te groeien

Jij gebruikt O2 om te groeien en jij stoot CO2 uit

veel bladgroen is veel assimilatie , stikstof is heel goed voor het aanmaken van bladgroen
[ afbeelding ]

Ja, en bomen produceren hout, worden tientallen zelfs vele honderden jaren oud en houden de koolstof vast. Als het hout als bouw materiaal gebruikt wordt nog langer.
Bananen produceren geen hout. De CO2 komt snel weer vrij.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 21:04:43 #215
323876 michaelmoore
pi_209896465
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 21:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ja, en bomen produceren hout, worden tientallen zelfs vele honderden jaren oud en houden de koolstof vast. Als het hout als bouw materiaal gebruikt wordt nog langer.
Bananen produceren geen hout. De CO2 komt snel weer vrij.
assimilatie is opname van CO2 en uitstoot van O2
Dat doet de boom zolang ie leeft

daarna kan je de boom verbranden of gebruiken om woningen te bouwen

bananen, peren , mangos, appels en aardbeiden zijn vruchten , die kun je opeten

quote:
Bananen produceren geen hout
???

Appels produceren toch ook geen hout /?

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 14-07-2023 21:53:41 ]
  vrijdag 14 juli 2023 @ 21:55:56 #216
323876 michaelmoore
pi_209897316
quote:
4s.gif Op woensdag 5 juli 2023 19:09 schreef aloa het volgende:

[..]
Rob snapt het probleem.
Rob is onze klimaat paus die vliegt de hele wereld over met zijn partner om ons te redden

O ne dat is Timmerfrans
  vrijdag 14 juli 2023 @ 21:56:59 #217
323876 michaelmoore
pi_209897331
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 10:54 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Nou zal Italië vooral vakantiegangers aantrekken die juist naar warmte en zon zoeken, maar er zijn grenzen.

Noorwegen daar moet je zijn de komende 20 jaar
pi_209912874
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 09:11 schreef VEM2012 het volgende:
Nou, de T. is weer heerlijk aan het overdrijven:

https://www.telegraaf.nl/(...)ie-dagen-in-de-lobby

Even weeronline erbij gepakt en het blijkt daar midden 30ers te zijn, met in de voorspelling een piek van 37. Onderwijl hier in Malta hoog 30ers, met enkele dagen 40ers voorspeld.

Ja, dat is warm. En als je fysieke arbeid in de zon moet doen is dat niet te harden, maar als toerist is het gewoon prima te doen, lekker de zee in, of je zwembad induiken. Geen probleem.

En natuurlijk zijn er mensen die niet goed tegen de hitte kunnen, maar dan moet je deze bestemmingen niet kiezen, want het is rond deze tijd gewoon normaal om ook dit soort temperaturen te hebben (gemiddeld ligt het rond de 30 hier rond deze tijd).

Gelukkig sluit het artikel nog een beetje realistisch af:

Johanna woont al tientallen jaren in Spanje en vindt de temperaturen ‘volkomen normaal’. „Het is hier gewoon zomer. Hoe ermee om te gaan? Gewoon kalmpjes aan, lange siësta en van de koele avonden genieten. Niets nieuws onder de zon.”

Hans is het daarmee eens. De pensionado woont al ruim twintig jaar op Mallorca. „Drink water, blijf uit de zon en ga ’s avonds heerlijk uit eten”, tipt hij.

Much to do about nothing…
Leuk verhaal. De verborgen hoofdrol hier gaat naar de airco.

Als je met pensioen bent en "het lekker rustig aan kan doen" in je luxe appartement met de air-conditioning binnen dan krijg je van het gewone leven en "de zomer" weinig mee.

Een keer een stroomuitval voor een paar dagen en dan wordt het een heel ander verhaal.

geld / tijd en de air-conditioning maken het grote verschil tussen arm en rijk in landen waar deze recordtemperaturen gehaald worden en zeker waar 'wet bulb temperatures' de, vooral armen, fataal wordt.
pi_209912992
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 09:43 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Geen premium hier; kan het niet lezen ;(
https://archive.is/aLTEA

Via archive is gelukkig veel te archiveren en terug te vinden. ;)
pi_209913068
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 09:50 schreef blessed19 het volgende:

[..]
https://archive.is/aLTEA

Via archive is gelukkig veel te archiveren en terug te vinden. ;)
Thanks!

Vind het artikel verder niet overdreven; prima genuanceerd juist doordat ze meerdere meningen meenemen over het weer daar. En ik snap dat er mensen zijn die 40+ echt te veel vinden; ben ik er ook eentje van.

Maar ik ga dan ook niet in de zomer naar Zuid Europa. Het word hier in NL al warm zat. Wel kut als je echt alleen maar weg kunt in de zomer. Zuid Europa doen wij hoogstens tussen Oktober en April.
pi_209914165
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2023 09:41 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Leuk verhaal. De verborgen hoofdrol hier gaat naar de airco.

Als je met pensioen bent en "het lekker rustig aan kan doen" in je luxe appartement met de air-conditioning binnen dan krijg je van het gewone leven en "de zomer" weinig mee.

Een keer een stroomuitval voor een paar dagen en dan wordt het een heel ander verhaal.

geld / tijd en de air-conditioning maken het grote verschil tussen arm en rijk in landen waar deze recordtemperaturen gehaald worden en zeker waar 'wet bulb temperatures' de, vooral armen, fataal wordt.

Maar de insteek van de T. is steeds de toeristen. En die gaan naar hotels. Waar ze gewoon airco hebben.

(En ja, ik ben natuurlijk bekend met stroomstoringen, dat is in Malta ook een nationale hobby, al woon ik gelukkig in een wijk waar geen problemen zijn daarmee, maar ook daarvoor geldt: hotels plegen gewoon een backup te hebben, tenminste, de hotels waar ik verbleven heb wel)
pi_209914254
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar de insteek van de T. is steeds de toeristen. En die gaan naar hotels. Waar ze gewoon airco hebben.

En de insteek van jou en Howard is dat het dan toch altijd hysterisch gelul is. _O-

Wil jij als toerist overdag alleen op je hotelkamer of in de lobby zitten tijdens je vakantie?

Ik wil als toerist vaak wel de trekpleisters ter plekke zien en dan moet je meestal toch buiten wezen. :D
pi_209914274
quote:
7s.gif Op zondag 16 juli 2023 09:55 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Thanks!

Vind het artikel verder niet overdreven; prima genuanceerd juist doordat ze meerdere meningen meenemen over het weer daar. En ik snap dat er mensen zijn die 40+ echt te veel vinden; ben ik er ook eentje van.

Maar ik ga dan ook niet in de zomer naar Zuid Europa. Het word hier in NL al warm zat. Wel kut als je echt alleen maar weg kunt in de zomer. Zuid Europa doen wij hoogstens tussen Oktober en April.
Het is er momenteel ongeveer 35 graden, maar in het artikel heeft men het over 44 graden en 48 in de zon. Dat is een flinke overdrijving. Ook de koppen zijn steeds fors aangezet. En het is echt onzin dat je met 35 graden niet naar buiten kan.

Ja, er zullen mensen zijn die het te warm vinden, maar wat doe je dan daar in de zomer vraag ik mij af.

Het is momenteel warmer dan gemiddeld, maar niet uitzonderlijk. En dat is wat ik bedoel. De argeloze lezer denkt dat er iets heel bijzonders aan de hand is (denk ook aan de voorspelling dat het bijna 50 graden zou worden, waar ze dus echt ver vanaf zitten in de realiteit).
pi_209914297
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is er momenteel ongeveer 35 graden, maar in het artikel heeft men het over 44 graden en 48 in de zon. Dat is een flinke overdrijving. Ook de koppen zijn steeds fors aangezet. En het is echt onzin dat je met 35 graden niet naar buiten kan.

Ja, er zullen mensen zijn die het te warm vinden, maar wat doe je dan daar in de zomer vraag ik mij af.

Het is momenteel warmer dan gemiddeld, maar niet uitzonderlijk. En dat is wat ik bedoel. De argeloze lezer denkt dat er iets heel bijzonders aan de hand is (denk ook aan de voorspelling dat het bijna 50 graden zou worden, waar ze dus echt ver vanaf zitten in de realiteit).
Ik kan die 44 en 48 graden ook nergens terug vinden in de weer voorspellingen nee. Hooguit 39. Dus ja, dat is wel overdreven.

Alsnog enorm warm natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2023 11:28:09 ]
pi_209914306
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 07:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]
wat beter research doen.
Doden ten gevolge van langdurig aan fijnstof blootgesteld mensen sterven gemiddeld 13 maanden eerder.

Net even een factor 26 meer dan de 2 weken.
Moet jij nou echt iedere keer aantonen dat je zelfs dumbed down onderzoek niet kan lezen, laat staan begrijpen?

Als werkelijk de Nederlander gemiddeld 13 maanden korter leeft en je zet dat om in fijnstofdoden kom je vele malen hoger uit. Logischerwijs.

Maar het gaat hier dan ook niet om gemiddeld, laat staan om alleen maar fijnstof (NOx staat er toch heel opvallend bij genoemd).

Ik heb de 2 weken ook bepaald niet zelf uitgerekend. Die kloppen gewoon (of althans, destijds was dat het inzicht, nu is het niet meer zo in het nieuws, dus niet meer naar gekeken recent).
  zondag 16 juli 2023 @ 11:35:46 #226
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209914396
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:27 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Ik kan die 44 en 48 graden ook nergens terug vinden in de weer voorspellingen nee. Hooguit 39. Dus ja, dat is wel overdreven.

Hooguit 39 terugvinden? Heb je poep in je ogen ofzo :D :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209914423
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:27 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

48 vind Ik ook niet, maar voor Sardinië voorspellen ze morgen 44 en dinsdag 46.
pi_209914426
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Klopt, het is in de categorie rodere weerkaartjes, heel vaak hittegolf noemen terwijl die er nog moet komen en vaak niet kwam, record cherry picking en ook gewoon oude metingen of negeren op basis van modellen en de veronderstelling dat mensen vroeger geen thermometer konden aflezen.

We hebben eigenlijk alleen nog maar ontkenners, klimaatopwarmingsontkenners en klimaatscamontkenners, terwijl die laatste overduidelijk ook aan de gang is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209914435
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:35 schreef Dven het volgende:

[..]
Hooguit 39 terugvinden? Heb je poep in je ogen ofzo :D :+
Ik kijk op weeronline. Daar zie ik dat het in Sicilië niet bijzonder heet is (rond de 35 vooral).

Waar kijk jij dan?
pi_209914463
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Weeronline houdt het echt overal daar beneden de 40 in de voorspellingen.

En weeronline zit gemiddeld al vaak te hoog (als ik het vergelijk met zowel de praktijk als wat de iPhone app voorspelt).

(In het artikel gaat het overigens niet over Sardinië)
pi_209914505
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik kijk op weeronline. Daar zie ik dat het in Sicilië niet bijzonder heet is (rond de 35 vooral).

Waar kijk jij dan?
Sicilie zit al op 37.
  zondag 16 juli 2023 @ 11:46:58 #232
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209914519
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Weeronline houdt het echt overal daar beneden de 40 in de voorspellingen.

En weeronline zit gemiddeld al vaak te hoog (als ik het vergelijk met zowel de praktijk als wat de iPhone app voorspelt).

(In het artikel gaat het overigens niet over Sardinië)
Kijk voor de voorspellingen gewoon naar wat de weermodellen zeggen, niet wat een weeronline of 1 of andere kut weer app zegt. Dat zie je ook zo vaak in WKN, duidelijke voorspellingen voor regen en komt altijd iemand binnen fietsen volgens mijn weerapp blijft het droog. :+
  zondag 16 juli 2023 @ 11:46:58 #233
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209914520
quote:
4s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:45 schreef aloa het volgende:

[..]
Sicilie zit al op 37.
Dat zal ja, zelfs hier is het al 34 graden.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209914552
  zondag 16 juli 2023 @ 11:51:20 #235
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209914558
quote:

[..]
Wat ik zo zie aan de modellen morgen en overmorgen beide ongeveer 43-44 max in het binnenland van Sardinië, nog steeds vies warm natuurlijk
pi_209914566
Tunesië ook inmiddels boven de 40 en daar komt de hitte vandaan.
pi_209914615
quote:

[..]
Artikel ging alleen over Sicilië en niet Sardinië. In laatstgenoemde is/word het warmer dan 40 ja.
  zondag 16 juli 2023 @ 12:01:43 #238
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209914646
Dinsdagmiddag Sardinië

Dinsdagmiddag Sicilië
  zondag 16 juli 2023 @ 12:06:32 #239
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209914703
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Waar kijk jij dan?
Bijvoorbeeld de operationele run van GFS laat zien dat de 40 graden op Sicilië op grote schaal geslecht gaat worden.

Diezelfde run toont morgen een 45°C op Sicilië.

Een beetje later ziet GFS de hitte ook de Balkan optrekken, met ruime 40'ers in bijvoorbeeld Roemenië Macedonië, Griekenland en Bulgarije. In de laatste landen temperaturen tot 44/45 graden (nb, record in Bulgarije is 45,2°C en 45,7°C voor Macedonië)

Hier het volledige GFS-model voor een locatie in Bulgarije, waar de norm rond de 31/32 graden ligt.

Fout in het model? Mwoah. Het Europese model toont ongeveer hetzelfde beeld.

[ Bericht 3% gewijzigd door Dven op 16-07-2023 12:15:21 ]
pi_209914733
quote:
4s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:45 schreef aloa het volgende:

[..]
Sicilie zit al op 37.
Ik zie toch echt dat het vandaag 35 wordt, maar het gaat niet om die laatste paar graden. Het is allemaal geen 44 graden.
  zondag 16 juli 2023 @ 12:12:23 #241
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209914755
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik zie toch echt dat het vandaag 35 wordt, maar het gaat niet om die laatste paar graden. Het is allemaal geen 44 graden.
"Ik zie" op weeronline ?
pi_209914804
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:06 schreef Dven het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld de operationele run van GFS laat zien dat de 40 graden op Sicilië op grote schaal geslecht gaat worden.

[ afbeelding ]

Diezelfde run toont morgen een 45°C op Sicilië.

[ afbeelding ]

Een beetje later ziet GFS de hitte ook de Balkan optrekken, met ruime 40'ers in bijvoorbeeld Roemenië Macedonië, Griekenland en Bulgarije. In de laatste landen temperaturen tot 44/45 graden (nb, record in Bulgarije is 45,2°C en 45,7°C voor Macedonië)

[ afbeelding ]

Hier het volledige GFS-model voor een locatie in Bulgarije, waar de norm rond de 31/32 graden ligt.
[ afbeelding ]

Fout in het model? Mwoah. Het Europese model toont ongeveer hetzelfde beeld.
Dat het uiteindelijk 40 graden wordt daar zou best kunnen. We zullen het zien. Ik verwacht dat we dat in Malta ook gaan halen, dus dan is dat niet zo gek.

Maar de voorspelling zou eerder 48/49 zijn.

En verder was het tot op heden echt rond de 35 graden op Sicilië en in het artikel wordt dan geroepen 44. Dat klopt in ieder geval niet.

Het is wel des Telegraaf (en andere media) om zaken veel scherper te presenteren dan ze zijn. Daarin meegaan is niet zo verstandig.
  zondag 16 juli 2023 @ 12:19:31 #243
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209914819
quote:

[..]
Het fijnmazige kortetermijnsmodel ICON ziet het vandaag 43°C worden in het Siciliaanse Caltanissetta.
pi_209914829
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:12 schreef Momo het volgende:

[..]
"Ik zie" op weeronline ?
Nee, niet op weeronline. Maar misschien is het handig om het artikel te lezen, aangezien dat niet ging over toekomstig weer.
  zondag 16 juli 2023 @ 12:24:39 #245
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209914865
Overigens moet je direct stoppen met lezen wanneer iets het over de temperatuur 'in de zon' heeft.

Je kan geen temperatuur in de zon meten. Iets met straling enzo. Gooi een thermometer 's winters in de zon en het laat nog 48°C zien _O-
  zondag 16 juli 2023 @ 12:26:26 #246
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209914883
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, niet op weeronline. Maar misschien is het handig om het artikel te lezen, aangezien dat niet ging over toekomstig weer.
Tja, voor de telegraaf komt het natuurlijk wel lekker uit als iemand zelf een hogere temperatuur meet zo in de zon, staat er ook wel bij vernoemd, al zal iedereen dat niet zo lezen. Is natuurlijk wel ultieme clickbait krant. Zo te zien qua officiële stations was het gisteren 38 graden op Sardinië (Alghero) en Sardinië (Sigonella). Al lijken de weerstations allemaal wel redelijk aan de kust te liggen, dus echte binnenland zal nog wel iets warmer zijn geweest. Modellen laten vanaf vandaag echt temperaturen die boven de 40 graden gaan komen.
pi_209915016
Deze kaart laat al zien dat het boven de 40 kan gaan worden. Vertaald naar de 10 meter temperatuur dan.
In de zomer mag je hier wel zo'n 12 tot 15 graden bij optellen (wat ook afhangt van de plaatselijke omstandigheden).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2023 12:49:54 ]
pi_209916319
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:24 schreef Dven het volgende:
Overigens moet je direct stoppen met lezen wanneer iets het over de temperatuur 'in de zon' heeft.

Je kan geen temperatuur in de zon meten. Iets met straling enzo. Gooi een thermometer 's winters in de zon en het laat nog 48°C zien _O-
Ja, in de winter moet ik soms het gordijn een stuk dichtdoen zodat de thermostaat niet denkt dat het 40 graden is omdat de zon er door het raam op schijnt en niet aanslaat. Maar alles voor de klimaathysterie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 16 juli 2023 @ 14:37:28 #249
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209916345
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 14:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, in de winter moet ik soms het gordijn een stuk dichtdoen zodat de thermostaat niet denkt dat het 40 graden is omdat de zon er door het raam op schijnt en niet aanslaat. Maar alles voor de klimaathysterie.
Zucht
pi_209917742
Mensen die woorden als klimaat hysterie gebruiken zijn zelf de hysterici.

[ Bericht 2% gewijzigd door Barbusse op 16-07-2023 16:45:21 ]
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_209917786
quote:

[..]
Die koppen met 48 gRaDEn waren dus (weer eens) onzin en hysterie?
pi_209919788
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 16:28 schreef Halcon het volgende:

[..]
Media overdrijft graag. Maar het gaat de komende dagen wel goed heet worden in zuid Europa.
  zondag 16 juli 2023 @ 19:15:55 #253
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209920041
quote:
4s.gif Op zondag 16 juli 2023 18:55 schreef aloa het volgende:

[..]
Media overdrijft graag. Maar het gaat de komende dagen wel goed heet worden in zuid Europa.
Overigens nog steeds een goede mogelijkheid dat die temperatuur in de komende week behaald gaat worden. Het wordt een hittegolf van formaat in Italië en op de Balkan.
pi_209920065
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 19:15 schreef Dven het volgende:

[..]
Overigens nog steeds een goede mogelijkheid dat die temperatuur in de komende week behaald gaat worden. Het wordt een hittegolf van formaat in Italië en op de Balkan.
Dat denk ik ook ja. Meer dan 45 gaat het wel worden...en mogelijk zal die 48 ook wel ergens gehaald gaan worden.
  zondag 16 juli 2023 @ 19:20:19 #255
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209920108
twitter

Bijzonder warme oceaan wereldwijd op dit moment
  zondag 16 juli 2023 @ 19:21:34 #256
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209920129
quote:
4s.gif Op zondag 16 juli 2023 19:17 schreef aloa het volgende:

[..]
Dat denk ik ook ja. Meer dan 45 gaat het wel worden...en mogelijk zal die 48 ook wel ergens gehaald gaan worden.
Die 45 gaat absoluut lukken. Zelfs in Bulgarije staat de 44°C al binnen de vijfdaagse (90% betrouwbaarheid).
pi_209920891
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 19:21 schreef Dven het volgende:

[..]
Die 45 gaat absoluut lukken. Zelfs in Bulgarije staat de 44°C al binnen de vijfdaagse (90% betrouwbaarheid).
Met 45 graden kun je gewoon niks meer. Tenzij kantoorwerk met airco aanwezig. Maar werk in de bouw, vuilniswerk ed kan gewoon niet meer veilig gedaan worden.
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zondag 16 juli 2023 @ 20:09:17 #258
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209921017
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:03 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Met 45 graden kun je gewoon niks meer. Tenzij kantoorwerk met airco aanwezig. Maar werk in de bouw, vuilniswerk ed kan gewoon niet meer veilig gedaan worden.
Eens meegemaakt in Cordoba. Busken tijdens 45°C :')

Sliepen in parkjes op rolmatrasjes. Weet nog wel dat ik 's nachts eens wakker werd om toch m'n slaapzak maar even dicht te doen. Even later zag ik zo'n digitale thermometer die 34°C aangaf :')

Nu zal die ongetwijfeld heel wat graden te hoog hebben aangegeven maar alsnog _O-
pi_209921251
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:09 schreef Dven het volgende:

[..]
Eens meegemaakt in Cordoba. Busken tijdens 45°C :')

Sliepen in parkjes op rolmatrasjes. Weet nog wel dat ik 's nachts eens wakker werd om toch m'n slaapzak maar even dicht te doen. Even later zag ik zo'n digitale thermometer die 34°C aangaf :')

Nu zal die ongetwijfeld heel wat graden te hoog hebben aangegeven maar alsnog _O-
Ik ben blij dat we hier dergelijke temperaturen bespaard blijven hoor. Ik hou van warm weer en zon, maar bij 40+ sla ik gewoon af :{
  zondag 16 juli 2023 @ 20:23:31 #260
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209921292
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:21 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Ik ben blij dat we hier dergelijke temperaturen bespaard blijven hoor. Ik hou van warm weer en zon, maar bij 40+ sla ik gewoon af :{
Begrijpelijk. Met continu 20-25 ben ik al tevreden maar het helpt natuurlijk dat wind hier niet echt een rol speelt en de zonkracht veel groter is.

Als het dan toch moet dan maar met een record en nadien flinke afkoeling :P
pi_209921295
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 16:28 schreef Halcon het volgende:

[..]
Waarschijnlijk van de vele voorspellingen de meest extreme…
pi_209921362
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:23 schreef Dven het volgende:

[..]
Begrijpelijk. Met continu 20-25 ben ik al tevreden maar het helpt natuurlijk dat wind hier niet echt een rol speelt en de zonkracht veel groter is.

Als het dan toch moet dan maar met een record en nadien flinke afkoeling :P
Waar ik hier meer bang voor ben is de droogte. Er is hier (noord Portugal) in de winter evenveel regen gevallen als normaal, maar dan wel in een kwart van de tijd. De regen spoelt dan gewoon de rivieren in ipv opgenomen te worden in de grond. De bossen ten noorden van Porto en Braga zijn gewoon luciferdozen nu....
pi_209921408
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waarschijnlijk van de vele voorspellingen de meest extreme…
2 graden minder maakt niet echt een verschil in dit geval.

quote:
Italy sweltered in exceptionally high temperatures and humidity levels on Sunday in what the weather website ILMeteo.it described as a “heat storm”, and the situation will intensify with the arrival on Monday of another anticyclone that will push the mercury to possible highs of 47C in southern areas of Sardinia, and 45C or 46C in parts of Puglia and Sicily.
https://www.theguardian.c(...)eatwave-grips-europe
  zondag 16 juli 2023 @ 20:52:42 #264
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209921762
'Possible highs'

Het record voor Sardinië staat op 48 graden. Dat wordt dan net niet verbroken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 16 juli 2023 @ 20:56:02 #265
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209921815
quote:
14s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:52 schreef HowardRoark het volgende:
'Possible highs'

Het record voor Sardinië staat op 48 graden. Dat wordt dan net niet verbroken.
Nee, het Europees record is 48,0°C gemrten in Athene ergens in 1977 (en wat mij betreft daardoor nog altijd wat dubieus is).
  zondag 16 juli 2023 @ 20:56:35 #266
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209921827
quote:
15s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:28 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Waar ik hier meer bang voor ben is de droogte. Er is hier (noord Portugal) in de winter evenveel regen gevallen als normaal, maar dan wel in een kwart van de tijd. De regen spoelt dan gewoon de rivieren in ipv opgenomen te worden in de grond. De bossen ten noorden van Porto en Braga zijn gewoon luciferdozen nu....
Ik dacht dat je nog op Malta zat :@

Maar een bekend probleem ja.

"Het regent enorm veel!"

Ja maar een verzadigde bovenlaag neemt niets meer op :|W
pi_209921858
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:56 schreef Dven het volgende:

[..]
Nope, kleine 3 jaar geleden verhuisd :) Was die corrupte milieuvervuilende bende na 10 jaar wel zat.
  zondag 16 juli 2023 @ 21:09:31 #268
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_209922042
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:56 schreef Dven het volgende:

[..]

"Het regent enorm veel!"

Probleem is vooral ook dat een droge bovenlaag juist niets opneemt.
  zondag 16 juli 2023 @ 21:12:36 #269
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209922080
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:56 schreef Dven het volgende:

[..]
Nee, het Europees record is 48.0°C gemrten in Athene ergens in 1977 (en wat mij betreft daardoor nog altijd wat dubieus is).
Nee hoor. Twee jaar terug was er op Sicilië nog 48.8 gemeten. En op Sardinië schijnt er in 1965 al eens 48.0 te zijn gemeten en in 1957 47.2. Waarom zou de waarneming van 48.0 in Athene van 1977 trouwens dubieus zijn?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_209922390
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:56 schreef Dven het volgende:

[..]

"Het regent enorm veel!"

Also; feest weer in Viano do Castelo: https://fogos.pt/fogo/20230856901
  zondag 16 juli 2023 @ 21:27:57 #271
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209922399
quote:
14s.gif Op zondag 16 juli 2023 21:12 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor. Twee jaar terug was er op Sicilië nog 48.8 gemeten. En op Sardinië schijnt er in 1965 al eens 48.0 te zijn gemeten en in 1957 47.2. Waarom zou de waarneming van 48.0 in Athene van 1977 trouwens dubieus zijn?
De 48,8°C op Sicilië is ongeldig verklaard. Het weerstation waar de meting plaats heeft gevonden is inmiddels ook verplaatst.

Dubieus omwille van de locatie. Zelfde als hdt record van Bulgarije dat al ruim 125 jaar bestaat.
  zondag 16 juli 2023 @ 21:28:36 #272
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209922413
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:58 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Nope, kleine 3 jaar geleden verhuisd :) Was die corrupte milieuvervuilende bende na 10 jaar wel zat.
Kan ik me iets bij voorstellen. Portugal is ook schitterend natuurlijk! :)
pi_209922435
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:21 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Boven de 30 is het voor veel beroepen eigenlijk al niet meer te doen. Bij 40 sta je gewoon in een oven...
pi_209922484
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 21:28 schreef Dven het volgende:

[..]
Kan ik me iets bij voorstellen. Portugal is ook schitterend natuurlijk! :)
It is O+ uitzicht over de Douro vallei vanaf m'n autistische zolderkamertje O+
  maandag 17 juli 2023 @ 17:53:02 #275
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209931924
Wat een eng kaartje, daar op de AD/enz.-site. Armageddon-kleurtjes.

https://www.bd.nl/buitenl(...)bosbranden~afc09992/

maandag 17 juli 2023 @ 17:58:37 #276
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209931974
twitter
pi_209932066
Ik vond Las Vegas al warm toen we er waren en het 46 graden was :+
  maandag 17 juli 2023 @ 19:51:06 #278
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_209933329
quote:
14s.gif Op zondag 16 juli 2023 21:12 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Op de Etna is over de 100 graden gemeten :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_209933453
quote:
15s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:28 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Ik woon in Castelo Branco. Wij hadden gelukkig nog regen in Juni, dat verschil zie je wel. Alles is nu later dor en ik heb nog een moeten maaien. Het is niet zo erg als verleden jaar, toen hadden we na begin April geen regen meer.

Het was hier vandaag wel rond de 40 graden, niet te doen. Wij hebben maar een siësta gehouden, komen ze om 16:30 isolatie bezorgen. Met 40 graden vrachtwagen lossen is niet leuk.
pi_209933680
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 20:06 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ik woon in Castelo Branco. Wij hadden gelukkig nog regen in Juni, dat verschil zie je wel. Alles is nu later dor en ik heb nog een moeten maaien. Het is niet zo erg als verleden jaar, toen hadden we na begin April geen regen meer.

Het was hier vandaag wel rond de 40 graden, niet te doen. Wij hebben maar een siësta gehouden, komen ze om 16:30 isolatie bezorgen. Met 40 graden vrachtwagen lossen is niet leuk.
Ah, is mooi daar O+ Maarre....

https://fogos.pt/fogo/20230862433

:{
pi_209933768
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 20:28 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Ah, is mooi daar O+ Maarre....

https://fogos.pt/fogo/20230862433

Ja, ik had hem gezien. Wij zitten in de deelprovincie Fundão, 40 minuten rijden van de stad Castelo Branco. Dit is wel erg dicht bij de stad, net onder de Zona Industrial.
pi_209933920
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 20:34 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, ik had hem gezien. Wij zitten in de deelprovincie Fundão, 40 minuten rijden van de stad Castelo Branco. Dit is wel erg dicht bij de stad, net onder de Zona Industrial.
Fundão zelf nog nooit geweest. Wel prachtige natuur daar. Hopelijk blijft die belachelijke hitte zoals Italië en Griekenland je bespaard. Bosbranden zijn geen grapje. Vorig jaar augustus was hier voor bijna een week de rook te ruiken, terwijl de eigenlijke brand echt kilometers ver verwijderd was.
pi_209933956
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 20:46 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Fundão zelf nog nooit geweest. Wel prachtige natuur daar. Hopelijk blijft die belachelijke hitte zoals Italië en Griekenland je bespaard. Bosbranden zijn geen grapje. Vorig jaar augustus was hier voor bijna een week de rook te ruiken, terwijl de eigenlijke brand echt kilometers ver verwijderd was.
Ja, wij zitten op 40 minuten rijden van de Serra de Estrella af, waar verleden jaar honderden hectares zijn afgebrand. Dat was gewoon eng om te zien, de rookwolk die daar vanaf kwam.

We hadden trouwens een paar weken geleden de rook van de bosbranden in Canada.
pi_209934016
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 20:48 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, wij zitten op 40 minuten rijden van de Serra de Estrella af, waar verleden jaar honderden hectares zijn afgebrand. Dat was gewoon eng om te zien, de rookwolk die daar vanaf kwam.

We hadden trouwens een paar weken geleden de rook van de bosbranden in Canada.
  maandag 17 juli 2023 @ 20:53:40 #285
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_209934036
Heb het alleen van het zuiden van Portugal mogen genieten net buiten de stad Portimão in Alvor, toen was het ook zo snikheet, sinasappels zo ver het oog rijkt en lekker dat ze waren, succes in de hitte
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_209934401
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2023 20:53 schreef cherrycoke het volgende:
Heb het alleen van het zuiden van Portugal mogen genieten net buiten de stad Portimão in Alvor, toen was het ook zo snikheet, sinasappels zo ver het oog rijkt en lekker dat ze waren, succes in de hitte
Dit was vorig jaar: https://www.euronews.com/(...)-in-the-eu-this-year.

Ik snap al die "ja het is warm maar het is zomer dus uiteraard zijn er uitschieters"-argumenten niet.
pi_209939994
Halve wereld staat in brand, maar niets aan de hand jongens, gewoon zelf kritisch blijven nadenken :')
pi_209940311
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 11:52 schreef Simmertje het volgende:
Halve wereld staat in brand, maar niets aan de hand jongens, gewoon zelf kritisch blijven nadenken :')
Je moet je eigen onderzoek doen, wetenschappers hebben er geen verstand van ;) ,
pi_209940415
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:20 schreef Managarm het volgende:

[..]
Je moet je eigen onderzoek doen, wetenschappers hebben er geen verstand van ;) ,
Vergeet niet de hysterie van wetenschappers te vermelden. :D
pi_209940487
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:20 schreef Managarm het volgende:

[..]
We kunnen het beste naar Greta Thunberg luisteren.
pi_209940858
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:37 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
We kunnen het beste naar Greta Thunberg luisteren.
Thunberg is geen wetenschapper maar ze volgt deze wel en posts die ze doet zal ze ook wel niet uit de losse pols schudden. Daar zit vaak wel een bron achter.

Waar bijna iedereen de fout mee ingaat is denken dat handelen met wetenschap als bron hierin de makkelijkste weg van de minste weerstand zou moeten zijn.

De makkelijkste, meest comfortabele weg van de minste weerstand ligt bij productie en pr en doorgaan zoals we als wereld bezig zijn. Dan zijn tegengeluiden heel vervelend
  dinsdag 18 juli 2023 @ 16:36:00 #292
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209943599
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat het uiteindelijk 40 graden wordt daar zou best kunnen. We zullen het zien. Ik verwacht dat we dat in Malta ook gaan halen, dus dan is dat niet zo gek.

Maar de voorspelling zou eerder 48/49 zijn.

En verder was het tot op heden echt rond de 35 graden op Sicilië en in het artikel wordt dan geroepen 44. Dat klopt in ieder geval niet.

Het is wel des Telegraaf (en andere media) om zaken veel scherper te presenteren dan ze zijn. Daarin meegaan is niet zo verstandig.
Inmiddels 46,3°C gemeten op Sicilië :)

pi_209945199
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 16:36 schreef Dven het volgende:

[..]
Inmiddels 46,3°C gemeten op Sicilië :)

[ afbeelding ]
De bron die ik heb houdt het toch echt op 36 graden max vandaag op Sicilië. En die is ook accuraat tav de recordmeting in Rome vandaag.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 17:58:25 #294
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209945221
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 17:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De bron die ik heb houdt het toch echt op 36 graden max vandaag op Sicilië. En die is ook accuraat tav de recordmeting in Rome vandaag.
De bron die ik heb, doe dan niet zo vaag post gewoon je bron
pi_209945512
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 17:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Kaartje lijkt afkomstig te zijn van een officieel Italiaans meteo instantie. Ik weet niet waarom je dit zo nodig moet downplayen zonder enige bron.

Maar ok.
pi_209945516
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 17:58 schreef Momo het volgende:

[..]
De bron die ik heb, doe dan niet zo vaag post gewoon je bron
Zit achter een betaalmuur…
  dinsdag 18 juli 2023 @ 18:19:58 #297
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209945523
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zit achter een betaalmuur…
De officiële meteo data van het land Italië dat enkel bestaat achter een betaalmuur? Mwah
pi_209945535
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:18 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Kaartje lijkt afkomstig te zijn van een officieel Italiaans meteo instantie. Ik weet niet waarom je dit zo nodig moet downplayen zonder enige bron.

Maar ok.
Heb je ook gezien hoe groot de regionale verschillen zijn tussen de metingen?
pi_209945544
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:19 schreef Momo het volgende:

[..]
De officiële meteo data van het land Italië dat enkel bestaat achter een betaalmuur? Mwah
https://www.telegraaf.nl/(...)-in-rome-41-8-graden

Als jij op de T. kan, kun je precies zien hoe en wat. Je kan nog terugscrollen ook vwb de tijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')