Ik zie toch liever niet dat er regenwoud gekapt wordt om Palmolie voor biodiesel wordt aangeplantquote:Op vrijdag 14 juli 2023 13:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het groen neemt af door de droogte en de bosbranden , en groei van gras en palmbomen neemt toe, mits er ook voldoende water is.
De oliehoudende Eucalyptusbomen moeten NOOIT meer opnieuw geplant worden
https://daily.jstor.org/how-eucalyptus-trees-stoke-wildfires/
Ik was tegenstander van palmolie plantages, naar voorstander gegaan, juist door de enorm grote bladeren die heel veel assimileren en de totale afwezigheid van brandgevoeligheid
Maar vooral bananen plantages assimileren enorm veel CO2 en groeien ook gigantisch hard ,daarom is in gebieden met bananen plantages de lucht ook heel erg zuiver en zuurstofrijk
[ afbeelding ]
Dat zeg ik ook niet , , in nederland kun je nu ook palmolie plantages aanplanten in weilanden bijvoorbeeld, de winterharde soortenquote:Op vrijdag 14 juli 2023 15:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik zie toch liever niet dat er regenwoud gekapt wordt om Palmolie voor biodiesel wordt aangeplant
quote:Sinds jaren bestaat bij wetenschappers, overheden en milieuorganisaties verschil van mening over de voor- en nadelen van de oliepalmaanbouw.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Palmolie
Voordelen
Voorstanders van palmolie-productie stellen dat het hier gaat om een vorm van duurzaam landgebruik.
Een van de belangrijkste argumenten is het landgebruik. 38,7% van alle gebruikte plantaardige oliën wereldwijd is palmolie.
De oliepalm heeft van alle oliegewassen de hoogste opbrengst per hectare: oliepalmen leveren 6,6% van de voor olie bedoelde landbouwgrond in de wereld (bron: Wageningen University & Research).
Natuurorganisatie IUCN stelt dat het vervangen van palmolie tot meer biodiversiteitsverlies kan leiden in plaats van stoppen. Aangezien andere oliegewassen tot negen keer zoveel land nodig hebben als oliepalmen, zou het vervangen van palmolie het totale landoppervlak voor de productie van plantaardige olie aanzienlijk verhogen om aan de mondiale vraag te voldoen. (bron: IUCN)
Een van de argumenten is dat de palmen de bodem permanent bedekken, zodat deze na kap wordt beschermd tegen bodemerosie.
Omdat de mens vooral geïnteresseerd is in de palmolie en deze door de oliepalm uit koolstofdioxide en water worden gemaakt, zouden in principe alle nutriënten in het systeem kunnen blijven. Hierdoor zijn weinig kunstmatige meststoffen nodig, zolang de uitgeperste oliepalmpitten als bemesting worden gebruikt en niet worden afgevoerd om verwerkt te worden tot veevoer.[9]
Ook zou er een milieuvoordeel liggen in het feit dat palmolie als biobrandstof fossiele brandstoffen kan vervangen.
Winterharde Palmoliepalmen?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 15:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet , , in nederland kun je nu ook palmolie plantages aanplanten in weilanden bijvoorbeeld, de winterharde soorten
https://nl.wikipedia.org/wiki/Palmenfamilie
[..]
ja gek hequote:
quote:De palm in symboliek
Bij de Romeinen was de palmtak een symbool voor de godin Victoria (Nikè).
Zij was de godin van de overwinning.
Later nam het christendom dit over als symbool van Jezus' overwinning op de dood.
Op Soekot, het Loofhuttenfeest van de Joden worden drie op de eerste dag van het feest geplukte palmtakjes samen met andere takken en een geurige vrucht gebruikt voor het 'Loelav zwaaien', een gebruik dat op Wajiekra (Leviticus) 23:40-41 is gebaseerd.
De geurloze maar smakelijke palmtakken of 'loelaw' symboliseren de Joden die de Thora bestuderen maar nauwelijks toepassen.
quote:De palmenfamilie (Palmae of Arecaceae: beide zijn toegestaan) is de enige familie in de orde Arecales. Van de palmenfamilie zijn bijna 4000 soorten bekend.
Hoewel er wel winterharde (voor Nederland en België) palmsoorten bestaan, komen de meeste soorten van nature voor in tropen of subtropen.
Probleem met bananenplantages is dat het allemaal klonen van dezelfde plant betreft, waardoor één ziekte ze allemaal kan vernietigen. Tot de jaren 60 was het de Gros Michel, tot de Panamaziekte (een schimmel) daar een einde aan maakte. Tegenwoordig is het de Cavendish cultivar (99% van de in het Westen geïmporteerde bananen), die nu ook bedreigd wordt door een variant (TR4) van de Panamaziekte.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 13:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het groen neemt af door de droogte en de bosbranden , en groei van gras en palmbomen neemt toe, mits er ook voldoende water is.
De oliehoudende Eucalyptusbomen moeten NOOIT meer opnieuw geplant worden
https://daily.jstor.org/how-eucalyptus-trees-stoke-wildfires/
Ik was tegenstander van palmolie plantages, naar voorstander gegaan, juist door de enorm grote bladeren die heel veel assimileren en de totale afwezigheid van brandgevoeligheid
Maar vooral bananen plantages assimileren enorm veel CO2 en groeien ook gigantisch hard ,daarom is in gebieden met bananen plantages de lucht ook heel erg zuiver en zuurstofrijk
[ afbeelding ]
quote:Extreme temperaturen Zuid-Spanje: 'Zitten nu in derde hittegolf'
16:47
Video
Het is al tijden extreem heet in Zuid-Europa.
Temperaturen richting de 45 graden zijn geen uitzondering.
En de warmte houdt nog wel een tijdje aan. Bianca Meivogel, eigenaar van de VOOM VOOM-discotheek in Torremolinos, geeft verkoelingstips.
Ja en ik kan me bijna niet voorstellen dat volwassen regenwoud minder CO2 opslaat/verfrist. Veel grotere bomen en al het struikgewas in verschillende lagen...quote:Op vrijdag 14 juli 2023 15:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik zie toch liever niet dat er regenwoud gekapt wordt om Palmolie voor biodiesel wordt aangeplant
Voor de rest is een banaan een kruid, geen hout achtig gewas, de CO2 die het opneemt laat het ook snel weer vrij na het oogsten en afsterven.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 16:23 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Probleem met bananenplantages is dat het allemaal klonen van dezelfde plant betreft, waardoor één ziekte ze allemaal kan vernietigen. Tot de jaren 60 was het de Gros Michel, tot de Panamaziekte (een schimmel) daar een einde aan maakte. Tegenwoordig is het de Cavendish cultivar (99% van de in het Westen geïmporteerde bananen), die nu ook bedreigd wordt door een variant (TR4) van de Panamaziekte.
Een appel van een appelboom is ook een vruchtquote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Voor de rest is een banaan een kruid, geen hout achtig gewas, de CO2 die het opneemt laat het ook snel weer vrij na het oogsten en afsterven.
Ik herinner me die écht smakelijke banenen nogquote:Op vrijdag 14 juli 2023 16:23 schreef crystal_meth het volgende:
Tot de jaren 60 was het de Gros Michel, tot de Panamaziekte (een schimmel) daar een einde aan maakte. Tegenwoordig is het de Cavendish cultivar (99% van de in het Westen geïmporteerde bananen), die nu ook bedreigd wordt door een variant (TR4) van de Panamaziekte.
je klets als iemand die zegt die sterappels van vroeger die waren lekkerquote:Op vrijdag 14 juli 2023 19:55 schreef brokjespoes het volgende:
[..]
Ik herinner me die écht smakelijke banenen nogterwijl Cavendish destijds eigenlijk alleen geschikt werd geacht als dierenvoer. (En terecht, want echte bananensmaak, ho maar!)
Maar bv. ook de allereerste kiwi's die in NL te koop waren, veroorzaakten een ware kruisbessensmaak-explosie in mijn mond... lekker in 2en snijden en leeglepelen als een eitje, helemaal tot aan de schil. Tegenwoordig zijn ze alleen nog maar hard, zuur, bijna smakeloos en alleen écht geschikt als eetbaar decoratiemateriaal - mits er geen gelatine in de buurt is, want die lost dan nog op óók.
Wat IS dat toch met dat frutflutfruit van tegenwoordig?
Ja, en bomen produceren hout, worden tientallen zelfs vele honderden jaren oud en houden de koolstof vast. Als het hout als bouw materiaal gebruikt wordt nog langer.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Een appel van een appelboom is ook een vrucht
een kers van een kersenboom ook
een peer van een perenboom ook
assimilatie weet je wat dat is ?
Fotosynthese ??
CO2 omzetten in O2, Blad gebruikt CO2 om te groeien
Jij gebruikt O2 om te groeien en jij stoot CO2 uit
veel bladgroen is veel assimilatie , stikstof is heel goed voor het aanmaken van bladgroen
[ afbeelding ]
Een appel van een appelboom is ook een vrucht
een kers van een kersenboom ook
assimilatie is opname van CO2 en uitstoot van O2quote:Op vrijdag 14 juli 2023 21:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, en bomen produceren hout, worden tientallen zelfs vele honderden jaren oud en houden de koolstof vast. Als het hout als bouw materiaal gebruikt wordt nog langer.
Bananen produceren geen hout. De CO2 komt snel weer vrij.
???quote:Bananen produceren geen hout
Rob is onze klimaat paus die vliegt de hele wereld over met zijn partner om ons te reddenquote:
Noorwegen daar moet je zijn de komende 20 jaarquote:Op dinsdag 11 juli 2023 10:54 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Nou zal Italië vooral vakantiegangers aantrekken die juist naar warmte en zon zoeken, maar er zijn grenzen.
Leuk verhaal. De verborgen hoofdrol hier gaat naar de airco.quote:Op zondag 16 juli 2023 09:11 schreef VEM2012 het volgende:
Nou, de T. is weer heerlijk aan het overdrijven:
https://www.telegraaf.nl/(...)ie-dagen-in-de-lobby
Even weeronline erbij gepakt en het blijkt daar midden 30ers te zijn, met in de voorspelling een piek van 37. Onderwijl hier in Malta hoog 30ers, met enkele dagen 40ers voorspeld.
Ja, dat is warm. En als je fysieke arbeid in de zon moet doen is dat niet te harden, maar als toerist is het gewoon prima te doen, lekker de zee in, of je zwembad induiken. Geen probleem.
En natuurlijk zijn er mensen die niet goed tegen de hitte kunnen, maar dan moet je deze bestemmingen niet kiezen, want het is rond deze tijd gewoon normaal om ook dit soort temperaturen te hebben (gemiddeld ligt het rond de 30 hier rond deze tijd).
Gelukkig sluit het artikel nog een beetje realistisch af:
Johanna woont al tientallen jaren in Spanje en vindt de temperaturen ‘volkomen normaal’. „Het is hier gewoon zomer. Hoe ermee om te gaan? Gewoon kalmpjes aan, lange siësta en van de koele avonden genieten. Niets nieuws onder de zon.”
Hans is het daarmee eens. De pensionado woont al ruim twintig jaar op Mallorca. „Drink water, blijf uit de zon en ga ’s avonds heerlijk uit eten”, tipt hij.
Much to do about nothing…
https://archive.is/aLTEAquote:Op zondag 16 juli 2023 09:43 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Geen premium hier; kan het niet lezen
Thanks!quote:Op zondag 16 juli 2023 09:50 schreef blessed19 het volgende:
[..]
https://archive.is/aLTEA
Via archive is gelukkig veel te archiveren en terug te vinden.
Maar de insteek van de T. is steeds de toeristen. En die gaan naar hotels. Waar ze gewoon airco hebben.quote:Op zondag 16 juli 2023 09:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Leuk verhaal. De verborgen hoofdrol hier gaat naar de airco.
Als je met pensioen bent en "het lekker rustig aan kan doen" in je luxe appartement met de air-conditioning binnen dan krijg je van het gewone leven en "de zomer" weinig mee.
Een keer een stroomuitval voor een paar dagen en dan wordt het een heel ander verhaal.
geld / tijd en de air-conditioning maken het grote verschil tussen arm en rijk in landen waar deze recordtemperaturen gehaald worden en zeker waar 'wet bulb temperatures' de, vooral armen, fataal wordt.
En de insteek van jou en Howard is dat het dan toch altijd hysterisch gelul is.quote:Op zondag 16 juli 2023 11:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar de insteek van de T. is steeds de toeristen. En die gaan naar hotels. Waar ze gewoon airco hebben.
Het is er momenteel ongeveer 35 graden, maar in het artikel heeft men het over 44 graden en 48 in de zon. Dat is een flinke overdrijving. Ook de koppen zijn steeds fors aangezet. En het is echt onzin dat je met 35 graden niet naar buiten kan.quote:Op zondag 16 juli 2023 09:55 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Thanks!
Vind het artikel verder niet overdreven; prima genuanceerd juist doordat ze meerdere meningen meenemen over het weer daar. En ik snap dat er mensen zijn die 40+ echt te veel vinden; ben ik er ook eentje van.
Maar ik ga dan ook niet in de zomer naar Zuid Europa. Het word hier in NL al warm zat. Wel kut als je echt alleen maar weg kunt in de zomer. Zuid Europa doen wij hoogstens tussen Oktober en April.
Ik kan die 44 en 48 graden ook nergens terug vinden in de weer voorspellingen nee. Hooguit 39. Dus ja, dat is wel overdreven.quote:Op zondag 16 juli 2023 11:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is er momenteel ongeveer 35 graden, maar in het artikel heeft men het over 44 graden en 48 in de zon. Dat is een flinke overdrijving. Ook de koppen zijn steeds fors aangezet. En het is echt onzin dat je met 35 graden niet naar buiten kan.
Ja, er zullen mensen zijn die het te warm vinden, maar wat doe je dan daar in de zomer vraag ik mij af.
Het is momenteel warmer dan gemiddeld, maar niet uitzonderlijk. En dat is wat ik bedoel. De argeloze lezer denkt dat er iets heel bijzonders aan de hand is (denk ook aan de voorspelling dat het bijna 50 graden zou worden, waar ze dus echt ver vanaf zitten in de realiteit).
Moet jij nou echt iedere keer aantonen dat je zelfs dumbed down onderzoek niet kan lezen, laat staan begrijpen?quote:Op donderdag 13 juli 2023 07:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
wat beter research doen.
Doden ten gevolge van langdurig aan fijnstof blootgesteld mensen sterven gemiddeld 13 maanden eerder.
Net even een factor 26 meer dan de 2 weken.
Hooguit 39 terugvinden? Heb je poep in je ogen ofzoquote:Op zondag 16 juli 2023 11:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik kan die 44 en 48 graden ook nergens terug vinden in de weer voorspellingen nee. Hooguit 39. Dus ja, dat is wel overdreven.
Alsnog enorm warm natuurlijk.
48 vind Ik ook niet, maar voor Sardinië voorspellen ze morgen 44 en dinsdag 46.quote:Op zondag 16 juli 2023 11:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik kan die 44 en 48 graden ook nergens terug vinden in de weer voorspellingen nee. Hooguit 39. Dus ja, dat is wel overdreven.
Alsnog enorm warm natuurlijk.
Klopt, het is in de categorie rodere weerkaartjes, heel vaak hittegolf noemen terwijl die er nog moet komen en vaak niet kwam, record cherry picking en ook gewoon oude metingen of negeren op basis van modellen en de veronderstelling dat mensen vroeger geen thermometer konden aflezen.quote:Op zondag 16 juli 2023 11:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is er momenteel ongeveer 35 graden, maar in het artikel heeft men het over 44 graden en 48 in de zon. Dat is een flinke overdrijving. Ook de koppen zijn steeds fors aangezet. En het is echt onzin dat je met 35 graden niet naar buiten kan.
Ja, er zullen mensen zijn die het te warm vinden, maar wat doe je dan daar in de zomer vraag ik mij af.
Het is momenteel warmer dan gemiddeld, maar niet uitzonderlijk. En dat is wat ik bedoel. De argeloze lezer denkt dat er iets heel bijzonders aan de hand is (denk ook aan de voorspelling dat het bijna 50 graden zou worden, waar ze dus echt ver vanaf zitten in de realiteit).
Ik kijk op weeronline. Daar zie ik dat het in Sicilië niet bijzonder heet is (rond de 35 vooral).quote:Op zondag 16 juli 2023 11:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Hooguit 39 terugvinden? Heb je poep in je ogen ofzo![]()
Weeronline houdt het echt overal daar beneden de 40 in de voorspellingen.quote:Op zondag 16 juli 2023 11:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
48 vind Ik ook niet, maar voor Sardinië voorspellen ze morgen 44 en dinsdag 46.
Sicilie zit al op 37.quote:Op zondag 16 juli 2023 11:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik kijk op weeronline. Daar zie ik dat het in Sicilië niet bijzonder heet is (rond de 35 vooral).
Waar kijk jij dan?
Kijk voor de voorspellingen gewoon naar wat de weermodellen zeggen, niet wat een weeronline of 1 of andere kut weer app zegt. Dat zie je ook zo vaak in WKN, duidelijke voorspellingen voor regen en komt altijd iemand binnen fietsen volgens mijn weerapp blijft het droog.quote:Op zondag 16 juli 2023 11:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Weeronline houdt het echt overal daar beneden de 40 in de voorspellingen.
En weeronline zit gemiddeld al vaak te hoog (als ik het vergelijk met zowel de praktijk als wat de iPhone app voorspelt).
(In het artikel gaat het overigens niet over Sardinië)
Dat zal ja, zelfs hier is het al 34 graden.quote:
Wat ik zo zie aan de modellen morgen en overmorgen beide ongeveer 43-44 max in het binnenland van Sardinië, nog steeds vies warm natuurlijkquote:Op zondag 16 juli 2023 11:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Artikel ging alleen over Sicilië en niet Sardinië. In laatstgenoemde is/word het warmer dan 40 ja.quote:Op zondag 16 juli 2023 11:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld de operationele run van GFS laat zien dat de 40 graden op Sicilië op grote schaal geslecht gaat worden.quote:Op zondag 16 juli 2023 11:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik kijk op weeronline. Daar zie ik dat het in Sicilië niet bijzonder heet is (rond de 35 vooral).
Waar kijk jij dan?
Ik zie toch echt dat het vandaag 35 wordt, maar het gaat niet om die laatste paar graden. Het is allemaal geen 44 graden.quote:
"Ik zie" op weeronline ?quote:Op zondag 16 juli 2023 12:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zie toch echt dat het vandaag 35 wordt, maar het gaat niet om die laatste paar graden. Het is allemaal geen 44 graden.
Dat het uiteindelijk 40 graden wordt daar zou best kunnen. We zullen het zien. Ik verwacht dat we dat in Malta ook gaan halen, dus dan is dat niet zo gek.quote:Op zondag 16 juli 2023 12:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld de operationele run van GFS laat zien dat de 40 graden op Sicilië op grote schaal geslecht gaat worden.
[ afbeelding ]
Diezelfde run toont morgen een 45°C op Sicilië.
[ afbeelding ]
Een beetje later ziet GFS de hitte ook de Balkan optrekken, met ruime 40'ers in bijvoorbeeld Roemenië Macedonië, Griekenland en Bulgarije. In de laatste landen temperaturen tot 44/45 graden (nb, record in Bulgarije is 45,2°C en 45,7°C voor Macedonië)
[ afbeelding ]
Hier het volledige GFS-model voor een locatie in Bulgarije, waar de norm rond de 31/32 graden ligt.
[ afbeelding ]
Fout in het model? Mwoah. Het Europese model toont ongeveer hetzelfde beeld.
Het fijnmazige kortetermijnsmodel ICON ziet het vandaag 43°C worden in het Siciliaanse Caltanissetta.quote:Op zondag 16 juli 2023 12:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zie toch echt dat het vandaag 35 wordt, maar het gaat niet om die laatste paar graden. Het is allemaal geen 44 graden.
Nee, niet op weeronline. Maar misschien is het handig om het artikel te lezen, aangezien dat niet ging over toekomstig weer.quote:
Tja, voor de telegraaf komt het natuurlijk wel lekker uit als iemand zelf een hogere temperatuur meet zo in de zon, staat er ook wel bij vernoemd, al zal iedereen dat niet zo lezen. Is natuurlijk wel ultieme clickbait krant. Zo te zien qua officiële stations was het gisteren 38 graden op Sardinië (Alghero) en Sardinië (Sigonella). Al lijken de weerstations allemaal wel redelijk aan de kust te liggen, dus echte binnenland zal nog wel iets warmer zijn geweest. Modellen laten vanaf vandaag echt temperaturen die boven de 40 graden gaan komen.quote:Op zondag 16 juli 2023 12:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, niet op weeronline. Maar misschien is het handig om het artikel te lezen, aangezien dat niet ging over toekomstig weer.
Ja, in de winter moet ik soms het gordijn een stuk dichtdoen zodat de thermostaat niet denkt dat het 40 graden is omdat de zon er door het raam op schijnt en niet aanslaat. Maar alles voor de klimaathysterie.quote:Op zondag 16 juli 2023 12:24 schreef Dven het volgende:
Overigens moet je direct stoppen met lezen wanneer iets het over de temperatuur 'in de zon' heeft.
Je kan geen temperatuur in de zon meten. Iets met straling enzo. Gooi een thermometer 's winters in de zon en het laat nog 48°C zien
Zuchtquote:Op zondag 16 juli 2023 14:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, in de winter moet ik soms het gordijn een stuk dichtdoen zodat de thermostaat niet denkt dat het 40 graden is omdat de zon er door het raam op schijnt en niet aanslaat. Maar alles voor de klimaathysterie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |