Plottwist!quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:22 schreef Politicoloog het volgende:
Zweden onderzoekt of het verbranden van Korans strafbaar kan worden gesteld.
Het kan gewoon aangezien het verboden is in hun buurlanden Noorwegen/Finland.quote:
Inmiddels meer details bekend:quote:Op woensdag 5 juli 2023 19:31 schreef Politicoloog het volgende:
In Helsingborg is ook een aanvraag binnengekomen om op 12 juli "religieuze teksten" te verbranden, meldt SVT.
Con.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 22:24 schreef Ali_boo het volgende:
Waar the feck zijn ze mee bezig
[ twitter ]
joden worden zeer boosquote:
Goh.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 05:21 schreef Politicoloog het volgende:
[..]
Het kan gewoon aangezien het verboden is in hun buurlanden Noorwegen/Finland.
Het Zweedse volk begint ook te veranderen van opinie:
De meeste Zweden willen koranverbrandingen verbieden
Een meerderheid van de Zweden wil nu koranverbrandingen verbieden. Ook is er in korte tijd een duidelijke stijging te zien bij degenen die een verbod willen zien.
Dat blijkt uit een nieuwe enquête die Kantar Public maakte in opdracht van SVT.
53 procent van de ondervraagden in het onderzoek vindt dat het verboden moet worden om de heilige geschriften van verschillende religies, zoals de koran of de bijbel, in het openbaar te verbranden. 34 procent antwoordde dat het zou moeten kunnen en 13 procent twijfelde.
Vergeleken met toen Kantar Public in februari dezelfde vraag stelde voor TV4, is het percentage dat een verbod wil zien nu met 11 procentpunt gestegen. Een verandering die mogelijk is beïnvloed door reacties uit de buitenwereld, zegt Toivo Sjörén, hoofd opinie bij Kantar Public.
- Veel landen hebben geprobeerd misbruik te maken van of kritiek te hebben op de koranverbrandingen, die de Zweedse belangen en het NAVO-lidmaatschap schaden. Ik denk dat dat een van de grote verklaringen is, zegt Toivo Sjörén.
Meer vrouwen tegen koranverbrandingen
Onder meer de koranmanifestatie vorige week bij de moskee in Stockholm lokte reacties uit het buitenland uit.
- Het heeft een grote en actieve verspreiding over de hele wereld gehad met directe effecten. De kwestie is aan de orde gesteld in de VN en een aantal moslimlanden heeft ertegen geprotesteerd. Het is heel systematisch hoe ze de koranverbrandingen gebruikten om Zweden in diskrediet te brengen, zegt Toivo Sjörén.
Uit het onderzoek blijkt ook dat vrouwen meer dan mannen koranverbrandingen willen verbieden. 63 procent van de vrouwen wil een verbod, tegenover 42 procent van de mannen.
- Een aspect ervan gaat over de integratiereden, dat dit groepen met een allochtone achtergrond in Zweden treft en het is een belangrijkere kwestie voor veel vrouwen, zegt Toivo Sjörén.
https://www.svt.se/nyhete(...)juda-koranbranningar
Deze man maakt een beter statement dan zijn tegenstander.quote:Man ziet af van thora- en bijbelverbranding bij Israëlische ambassade in Zweden
De man die zaterdag bij de Israëlische ambassade in Stockholm een thora en bijbel wilde verbranden, heeft dat toch niet gedaan. Hij had al een vergunning voor het protest waar de verbranding onderdeel van zou zijn.
Volgens de Syrisch-Zweedse Ahmad A. wilde hij alleen maar aantonen dat het belangrijk is om elkaar te respecteren.
"Dit is een reactie op de mensen die de koran verbranden. Ik wil laten zien dat er rekening mee gehouden moet worden dat er grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting." Tijdens zijn protestactie hield hij een koran vast.
In Zweden zijn dit jaar twee koranverbrandingen geweest. De laatste was eind juni. Toen stak een Iraakse vluchteling een koran in brand. Ook veegde hij zijn voeten af met pagina's van het heilige boek en stopte hij er spek in.
Toen de Zweedse regering na een verbranding in januari probeerde om dit soort verbrandingen te verbieden, stak de rechter daar een stokje voor. Volgens de Zweedse grondwet zijn dit soort protestacties toegestaan.
Daarom had Ahmad A. de heilige boeken van de christenen en joden zaterdag dus mogen verbranden, maar daar zag hij toch van af. "Als ik de thora in brand steek, een ander de bijbel en een ander de koran, wordt het hier oorlog."
Daar valt het statement van die moslim in Stockholm dan toch weer bij in het niet.quote:Op donderdag 20 juli 2023 04:42 schreef Aether het volgende:
Woedende menigte bestormt Zweedse ambassade in Irak en sticht brand
https://nos.nl/artikel/24(...)irak-en-sticht-brand
De actie is georganiseerd door aanhangers van de sjiitische geestelijk leider Muqtada al-Sadr. Het is een protest tegen een aangekondigde koranverbranding vandaag in Zweden.
[ twitter ]
Onzin. Er had niemand gereageerd op de bijbelverbranding. Hij ziet ervan af, omdat hij anders niks meer zou kunnen zeggen over een koranverbranding. Kom op zeg! Het is maar papier! Als het nu nog een eerste druk was, of echt het allereerste exemplaar, dan zie ik er nog wel wat heiligs in. Maar niet in het verbranden van 1 exemplaar van een gigantische oplage!quote:Op zaterdag 15 juli 2023 19:39 schreef thedeedster het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)ssade-in-zweden.html
[..]
Deze man maakt een beter statement dan zijn tegenstander.
quote:Op zaterdag 15 juli 2023 19:39 schreef thedeedster het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)ssade-in-zweden.html
[..]
Deze man maakt een beter statement dan zijn tegenstander.
1984 is dus werkelijkheid geworden.quote:Ik wil laten zien dat er rekening mee gehouden moet worden dat er grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting."
@Qarrad en wat vind je hiervan?quote:Op donderdag 20 juli 2023 04:42 schreef Aether het volgende:
Woedende menigte bestormt Zweedse ambassade in Irak en sticht brand
https://nos.nl/artikel/24(...)irak-en-sticht-brand
De actie is georganiseerd door aanhangers van de sjiitische geestelijk leider Muqtada al-Sadr. Het is een protest tegen een aangekondigde koranverbranding vandaag in Zweden.
[ twitter ]
De islam is dan ook alles behalve tolerant.quote:Op donderdag 20 juli 2023 07:52 schreef Montagui het volgende:
[..]
Daar valt het statement van die moslim in Stockholm dan toch weer bij in het niet.
Tegenover de tolerantie van 1 man, heb je dan weer de intolerantie van een menigte.
Niet zo sjiek.quote:
Dus grafschennis zou ook gewoon moeten kunnen?quote:Op donderdag 20 juli 2023 09:23 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Niet zo sjiek.
Even voor de duidelijkheid: ik ben het niet eens met het punt van die man die die Bijbel en Torah niet verbrandde, maar ik vind de manier waarop hij het brengt sjiek.
De enige grens aan de vrijheid van meningsuiting is oproepen tot geweld en (al dan niet heilige) boeken mogen gewoon verbrand worden, ondanks alle nare connotaties daarbij. Geen enkele godsdienst mag uitmaken voor anderen wat heilig of verboden is.
Is dat vrijheid van meningsuiting? Lijkt me niet, hè?quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:14 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dus grafschennis zou ook gewoon moeten kunnen?
Wel zoals je het hierboven stelde.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Is dat vrijheid van meningsuiting? Lijkt me niet, hè?
De wet mag dat wel, natuurlijk, en het is dus verboden om mensen hun graf te vernielen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:56 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wel zoals je het hierboven stelde.
Geen enkele godsdienst mag uitmaken voor anderen wat heilig of verboden is.
En waarom is dat verboden?quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:57 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De wet mag dat wel, natuurlijk, en het is dus verboden om mensen hun graf te vernielen.
Vandaar al die dankbare Gristenen op Twitter. Want het kan hen niets schelen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 08:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Onzin. Er had niemand gereageerd op de bijbelverbranding. Hij ziet ervan af, omdat hij anders niks meer zou kunnen zeggen over een koranverbranding. Kom op zeg! Het is maar papier! Als het nu nog een eerste druk was, of echt het allereerste exemplaar, dan zie ik er nog wel wat heiligs in. Maar niet in het verbranden van 1 exemplaar van een gigantische oplage!
Desalniettemin, aan dat verbranden heb je gewoon helemaal niks. Je gaat er geen enkele gelovige mee over de streep trekken. Er zijn talloze andere manieren om kritiek te kunnen uiten op de islam. Manieren waar sommigen misschien wél naar luisteren.quote:Op donderdag 20 juli 2023 08:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Onzin. Er had niemand gereageerd op de bijbelverbranding. Hij ziet ervan af, omdat hij anders niks meer zou kunnen zeggen over een koranverbranding. Kom op zeg! Het is maar papier! Als het nu nog een eerste druk was, of echt het allereerste exemplaar, dan zie ik er nog wel wat heiligs in. Maar niet in het verbranden van 1 exemplaar van een gigantische oplage!
Twitter? Is er al iemand onthoofd? Een fatwa uitgesproken? Auto's in de fik gestoken? Rellen uitgebroken?quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Vandaar al die dankbare Gristenen op Twitter. Want het kan hen niets schelen.
Dit is niet om moslims te overtuigen he? Het is om open grenzen volk te laten zien wat ze hier binnenhalen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:06 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Desalniettemin, aan dat verbranden heb je gewoon helemaal niks. Je gaat er geen enkele gelovige mee over de streep trekken. Er zijn talloze andere manieren om kritiek te kunnen uiten op de islam. Manieren waar sommigen misschien wél naar luisteren.
Als je dat na al die jaren nóg niet ziet, wanneer ga je dat dan wél zien?quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:20 schreef 5eurofriet het volgende:
[..]
Dit is niet om moslims te overtuigen he? Het is om open grenzen volk te laten zien wat ze hier binnenhalen.
Maar dat graf is dan ook niet jouw bezit. Als ik een koran koop, is dat van mij en mag ik er mee doen wat ik wil.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:57 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De wet mag dat wel, natuurlijk, en het is dus verboden om mensen hun graf te vernielen.
Nee weet ik, veel mensen die gaan het pas zien als het te laat is, maar misschien dat je er een paar van de nieuwe generaties mee kan wakker schudden. Je moet toch iets proberen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:21 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Als je dat na al die jaren nóg niet ziet, wanneer ga je dat dan wél zien?
Ik heb dus meer vertrouwen in inhoudelijke discussies dan provocaties. Maar makkelijk is het allemaal niet.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:24 schreef 5eurofriet het volgende:
[..]
Nee weet ik, veel mensen die gaan het pas zien als het te laat is, maar misschien dat je er een paar van de nieuwe generaties mee kan wakker schudden. Je moet toch iets proberen.
Als niet groepen moslims rotzooi hadden getrapt in Zweden, of anderszins voor problemen hadden gezorgd, was die haat ook niet ontstaan. Het komt vooral omdat moslims vaak nogal wat eisen stellen, gebaseerd op hun boekje. Ze willen hun geloof boven andere regels stellen. Bijvoorbeeld als politie-agente een hoofddoekje willen dragen, terwijl dat hier geen onderdeel uitmaakt van het politie-uniform. Of hoofddoekjes in de klas, waar uitdrukkelijk alle hoofdbedekking niet toegestaan is.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:22 schreef Tengano het volgende:
Trouwens als ze in Zweden geen moslims hadden, had niemand daar ooit op het idee gekomen om een koran te verbranden. Het is met name omdat men nu mider prettige ervaringen heeft dat men tot dit soort protestacties komt.
De persoon die de Koran verbrandde heeft zijn punt ook zonder geweld gemaakt.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:51 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Sjieke actie! Maximale aandacht voor zijn punt, zonder geweld gemaakt.
Alleen maar vandalisme? Of ligt hier de vernielzucht dieper en is dit een poging om iemand vooral emotioneel te raken?quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat dat vandalisme is. Je vernielt iets wat niet van jou is.
En dat is precies het probleem met vrijheid van meningsuiting. Dit is een groot goed, tot iemand er daadwerkelijk gebruik van maakt. Dan wordt er moord en brand geschreeuwd.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Als niet groepen moslims rotzooi hadden getrapt in Zweden, of anderszins voor problemen hadden gezorgd, was die haat ook niet ontstaan. Het komt vooral omdat moslims vaak nogal wat eisen stellen, gebaseerd op hun boekje. Ze willen hun geloof boven andere regels stellen. Bijvoorbeeld als politie-agente een hoofddoekje willen dragen, terwijl dat hier geen onderdeel uitmaakt van het politie-uniform. Of hoofddoekjes in de klas, waar uitdrukkelijk alle hoofdbedekking niet toegestaan is.
En hoe verder je hierin meegaat, hoe meer ze gaan eisen. En dan is het nog maar de vraag wanneer het genoeg is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |