Sterker nog het verenigingsleven heeft al ene deuk gekregen toen de grens opgevoerd werd naar 18.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Leer mij voetbalclubs kennen. Die zetten desnoods een krat bier onder de bar, ervan uitgaande dat de kans op controles nihil is.
Bovendien jaag je hiermee het hele verenigingsleven in Nederland tegen je in het harnas. Dit stuit op enorm veel verzet, waardoor het politiek kostbaar wordt om het door te drukken.
Klopt kan wel maar de sfeer in ene kantine of kroeg is toch een heel stuk minder.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:16 schreef trein2000 het volgende:
Als je het hele verenigingsleven naar de gallemiezien wil helpen moet je dit invoeren. Niet omdat gezelligheid niet zonder bier kan. Wel omdat kantineomzetten voor menig vereniging een belangrijke levensader zijn.
Vergeet corona niet, dat heeft ook bijna 2 jaar enorme impact gehad op (sport)verenigingen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Sterker nog het verenigingsleven heeft al ene deuk gekregen toen de grens opgevoerd werd naar 18.
Ipv gezellig in de kantine te blijven hangen en vriendschappen op te bouwen gaat de jeugd gelijk naar huis.
Ook lijken ze allemaal wat vertrut.
Toch zijn de kantineinkomsten voor veel sportclubs een levensader. Ik ken kantines in de hier omliggende dorpen waar het iedere zondag groot feest is, met honderden leden en omzetten waar veel horeca ondernemers jaloers op zullen zijn. En ja, daar hoort alcohol drinken als groot onderdeel bij. Vergeet ook niet dat de prijzen in kantines vaak een stuk gunstiger liggen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:07 schreef highender het volgende:
Mooi, ik hoop dat dit beleid uitgevoerd gaat worden. Het 'rookvrije sportterrein' wordt er zonder tegengas doorheen gedramd, onder het mom van 'het goede voorbeeld geven' en met behulp van een zwijgende, hypocriete meerderheid. Dat een sportclub haar bestaansrecht zou ontlenen aan alcoholverkoop is een belachelijk argument, je kan gewoon alcoholvrij drinken om je sportclub te financieren, daarbij kan je de contributie verhogen. Het is tevens een goede ontwikkeling voor de lokale horeca. Ik ben eigenlijk tegen deze betutteling, maar als je het doet, en het gros lijkt voorstander te zijn, dan zul je consequent beleid moeten voeren.
Ik haakte af bij het Zweedse model en pakte de draad weer op bij natte droom.quote:Op donderdag 29 juni 2023 09:18 schreef grimselman het volgende:
We gaan naar het Zweedse model waar in de supermarkt alleen bier van max 3,5% verkocht mag worden en alles wat sterker is in staatswinkels. De natte droom van Van Ooijen.
Toch is de sigarettenverkoop voor veel sportclubs een levensader. Ik ken kantines in de hier omliggende dorpen waar het iedere zondag groot feest is, met honderden leden en omzetten waar veel AH's jaloers op zullen zijn. En ja, daar hoort roken als groot onderdeel bij. Vergeet ook niet dat de prijzen in kantines vaak een stuk gunstiger liggen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Toch zijn de kantineinkomsten voor veel sportclubs een levensader. Ik ken kantines in de hier omliggende dorpen waar het iedere zondag groot feest is, met honderden leden en omzetten waar veel horeca ondernemers jaloers op zullen zijn. En ja, daar hoort alcohol drinken als groot onderdeel bij. Vergeet ook niet dat de prijzen in kantines vaak een stuk gunstiger liggen.
Sportclubs hebben het al jaren enorm zwaar door corona lockdowns en terugloop in leden en vrijwilligers. Dit soort plannen is de nekslag voor velen.
Is het nu sigaretten of bitterballen?quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:57 schreef Kreator het volgende:
[..]
Toch is de sigarettenverkoop voor veel sportclubs een levensader. Ik ken kantines in de hier omliggende dorpen waar het iedere zondag groot feest is, met honderden leden en omzetten waar veel AH's jaloers op zullen zijn. En ja, daar hoort roken als groot onderdeel bij. Vergeet ook niet dat de prijzen in kantines vaak een stuk gunstiger liggen.
Sportclubs hebben het al jaren enorm zwaar door corona lockdowns en terugloop in leden en vrijwilligers. Dit soort plannen is de nekslag voor velen.
---
Toch is de verkoop van bitterballen voor veel sportclubs een levensader. Ik ken kantines in de hier omliggende dorpen waar het iedere zondag groot feest is, met honderden leden en omzetten waar veel cafetaria's jaloers op zullen zijn. En ja, daar horen bitterballen als groot onderdeel bij. Vergeet ook niet dat de prijzen in kantines vaak een stuk gunstiger liggen.
Dat waren ze ook tegen bv. rekeningrijden en de inperking van de HRA...quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:00 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De VVD is in ieder geval tegen.
A: Bepaal jij dat niet.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:09 schreef hooibaal het volgende:
En we moeten dus af van het idee dat sociale interactie alleen maar mogelijk is als er alcohol op tafel staat. Wat een onzin.
Het maakt mij niet uit wat voor eng sprookjes boek een religieuze groep er op na houdt en wat voor beperkingen ze zichzelf en elkaar op leggen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:46 schreef Gunner het volgende:
[..]
Verder vind ik dit topic wel weer supertriest dat een aantal het weer als gelegenheid ziet om hun relihaat te spuien. Kanloos
Jij doet het echt goed op feestjes.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:09 schreef hooibaal het volgende:
[..]
En we moeten dus af van het idee dat sociale interactie alleen maar mogelijk is als er alcohol op tafel staat. Wat een onzin.
quote:Lijst anti-alcoholplan kabinet nóg langer: avondklok en ban op online verkoop
DEN HAAG - De lijst met drankontmoedigende maatregelen waarvoor staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid) steun probeert te vergaren, blijkt nóg langer. Volgens Haagse bronnen staat er ook een verbod op om alcohol te schenken tussen vier uur ’s nachts en acht uur ’s ochtends, evenals een verbod op de verkoop van alcohol op afstand. Dat laatste zou betekenen dat consumenten niet langer online hun drank kunnen bestellen.
Ook is het volgens ingewijden een optie om de verkoop van drank te verbieden tussen tien uur ’s avonds en zeven uur ’s ochtends. Het effect van die maatregel zou groot zijn, blijkt uit de lijst van Van Ooijen, die al tot ’betuttellijst’ is omgedoopt. Daarop prijkt bovendien een plan om drankflessen voortaan te voorzien van etiketten. Op die etiketten moeten niet alleen de ingrediënten komen te staan, maar ook gezondheidswaarschuwingen en maxima van te nuttigen glazen.
Sportkantines
Eerder meldde De Telegraaf al dat Van Ooijen op zoek is naar nieuwe manieren om drankconsumptie te verminderen. In het Preventieakkoord van 2018 is daar al een beginnetje mee gemaakt, maar volgens de CU-staatssecretaris moet er nog een flinke schep bovenop. Hij heeft dan ook een groslijst aan maatregelen gemaakt. Met die voorstellen is hij naar de coalitie gegaan. Het is de bedoeling dat daaruit een nieuw pakket wordt gedestilleerd. Dat moet na de zomer gaan gebeuren.
Een groot deel van de plannen lekte donderdagochtend al uit. Zo kon De Telegraaf melden dat er een verbod op het schenken van alcohol in sportkantines op staat, net als een voorstel om te stoppen met de verkoop van wijn en speciaalbier in supermarkten. Dat laatste kan bereikt worden door in supermarkten alleen nog drank met een alcoholpercentage lager dan zes procent toe te staan. Dranken met een hoger alcoholpercentage zouden dan alleen nog in slijterijen kunnen worden verkregen.
Minimumprijs
Op de ’menukaart’ staan ook opties om de accijns op drank met vijftig procent op te hogen en een minimumprijs in te stellen voor drank van zo’n 45 tot 55 cent per blikje of flesje. Dat laatste moet vooral de goedkoopste blikken bier duurder maken. Ze zijn populair onder alcoholisten, maar ook mensen met een kleine knip zouden erdoor geraakt kunnen worden.
De groslijst van Van Ooijen valt lang niet overal even goed. Het plan om sportkantines droog te leggen lijkt Van Ooijen in ieder geval op zijn buik te kunnen schrijven. Zowel VVD als D66 keren zich ertegen. D66 staat wel open voor het verbannen van wijn en speciaalbier uit de supermarktschappen. Kamerlid Jeanet van der Laan benadrukt daar nog geen definitief besluit over genomen te hebben, maar het stuit bij haar op minder bezwaren dan het dichtdraaien van de biertap op sportclubs.
https://www.telegraaf.nl/(...)an-op-online-verkoop
Ga je als overheid beperken tot je kerntaak. Opflikkeren met die betutteling en dat streven naar een maakbare samenleving.quote:
Christus, trek de 'afschrikwekkende etiketten' maar weer uit de kast... dat heeft bij het roken ongetwijfeld ook heel goed geholpen. Kijkt toch geen hond naar. Ik wacht braaf op het sluiten van alle fastfoodketens, verplichting van helmpjes ook als je loopt en wellicht wel handig als mensen helemaal niet meer de deur uit mogen, kan er ook niks gebeuren.quote:
Tot wat? Tot je licht aangeschoten bent? Tot je niet meer rechtuit kan lopen? Tot je in het ziekenhuis belandt? En dat verschilt toch sterk per persoon?quote:maar ook gezondheidswaarschuwingen en maxima van te nuttigen glazen.
Knap dat zo'n zure bijna bejaarde boomer er nog zo jong uit kan zien.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:20 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Gozer ziet er ook uit alsof hij elk moment met een automatisch geweer een winkelcentrum binnen kan wandelen.
Je hebt het niet begrepen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:03 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Is het nu sigaretten of bitterballen?
Slaat nergens op, sigaretten automaten zijn grotendeels weg uit de kantines en ja een frituur is ook onderdeel van die levensader.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:57 schreef Kreator het volgende:
[..]
Toch is de sigarettenverkoop voor veel sportclubs een levensader. Ik ken kantines in de hier omliggende dorpen waar het iedere zondag groot feest is, met honderden leden en omzetten waar veel AH's jaloers op zullen zijn. En ja, daar hoort roken als groot onderdeel bij. Vergeet ook niet dat de prijzen in kantines vaak een stuk gunstiger liggen.
---
Toch is de verkoop van bitterballen voor veel sportclubs een levensader. Ik ken kantines in de hier omliggende dorpen waar het iedere zondag groot feest is, met honderden leden en omzetten waar veel cafetaria's jaloers op zullen zijn. En ja, daar horen bitterballen als groot onderdeel bij. Vergeet ook niet dat de prijzen in kantines vaak een stuk gunstiger liggen.
WHO ≠ CU staatsquote:Op donderdag 29 juni 2023 15:22 schreef HSG het volgende:
Maar cola met aspartaam is geen probleem hoor
https://www.telegraaf.nl/(...)ijk-kankerverwekkend
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |