Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
Vorig jaar keerde de rust alweer een beetje weer in de laatste week van december. Queen terug op 1, een voorbode op wat zou komen in de wereld. Alles weer zoals normaal. Maar er was wel veel leed en wat haat en nijd waardoor Procol Harum de derde plaats wist te bezetten. Over bezetten gesproken, daar was wel het meeste om te doen dit jaar he? Corona net voorbij, komt de immer vermoeiende Poetin ineens om de hoek. Een slepend conflict, maar een oplossing gaat er voorlopig niet komen.
Gelukkig zijn er ontsnappingsclausules aan al het leed. Zoals het WK Voetbal. Nouja, hahaha, nee dus. 6500 doden, maar Qatar wordt gedemoniseerd natuurlijk! Ook gewoon een schandvlek. Gewoon boycotten natuurlijk. Verder is er niet veel leuks te melden over de wereld: Het was aan de ene kant minder spectaculair dan 2020 en 2021, maar niet minder wreed. Boerenblokkades: Check! Energiecrisis: Check! Inflatie: Check! Ruziënde wereldmachten: Check! Problemen in Ter Apel: Check! Soep op schilderijen: Check! Wat een drama allemaal.
Waren er wat gezellige dingen? Nouja, we gunden Oekraine de winst bij het songfestival. WE deden het weer geweldig bij de winterspelen, laten we even het er niet over hebben dat die in China waren. WE konden weer eindelijk naar livemuziek: Froukje, Within Temptation en Di-rect hoeven niet wéér hun tour uit te stellen. En er waren weer festivals. Lekker van de kaart gaan en pillen poppen op Lowlands. Het verzachtte slechts de pijn.
Vandaar is het nodig om een baken van rust te hebben. Een échte ontsnappingsclausule. En wat is beter dan de Top 2000? 7 dagen nonstop muziek: Check! Nouja, nonstop is niet het goede woord als de onvermijdelijke Gijs Staverman als DJ wordt aangesteld. En die reclame. Tussendoor is er in ieder geval genoeg muziek te horen. En natuurlijk is daarbij dit topic de echte ontsnappingsclausule. Als je hier post is er geen tijd meer om aan iets anders te denken dan de standaard matige grappen, kritiek op reclames en twintig vraagtekensmilies of juichsmilies, afhankelijk van wie er aan het roer staat! Dus, komt allen ook dit jaar weer. Want we willen natuurlijk dolgraag weer topics die in 12 minuten dicht zijn!
Radio 2 Top 2000: Editie 2022 Editie 24 komt eraan van de jaarlijkse Radio 2-melkkoe. Een lijst met vele gezichten: Soms wat overblijfselen uit de tijd dat Radio 2 was zoals Radio 5 nu is, soms wat overblijfselen uit de Stenders-tijd, soms wat recente hits waarvan je zeker weet dat over 10 jaar niemand ze meer kent. En daarnaast ook de échte klassiekers die al jaren het gezicht van de Top 2000. De muzikale marathon is de laatste jaren opgerekt tot 168 uren, met meer tijd voor gelul en reclame, maar ook af en toe een albumversie van In The Garden of Eden of een deuntje wat je misschien nog kent uit Bassie & Adriaan.
Wat kunnen wij doen? • Stemmen. De stemweek zal begin december zijn. • Luisteren. 25-31 december. • Langsgaan in het Top 2000 café. Want dat is wel een verschil met de afgelopen twee jaar: De maatregelen zijn weg en er is weer een café vol met mensen. Ga er heen en headbangen op Rage Against The Machine in plaats van de polonaise. Ook goed om te weten: in tegenstelling tot vorige jaren is het café nu vierentwintig uur per dag geopend. Niet langer wachtrijen: voortaan koop je kaartjes voor je gereserveerde ticket.
Verder kun je nog naar de zij-evenementen: De QUIZZZZ is komen te vervallen doordat Matthijs van Nieuwkerk blijkbaar een gemene programmamaker is, maar de A Gogo gaat door en wordt nu gepresenteerd door Herman de Schermman, Herman van der Zandt Zoals altijd hier wat stemtips van onderin de lijst:
In 2014 kwam er een nummertje uit de jaren 90 binnen. Dat was de tijd dat dat eindelijk wat meer gebeurde. Dit nummer staat nu op de afgrond: Blind Melon - No Rain. Het is de enige bekende plaat van de band. Helaas overleed de zanger zeer vroeg, waardoor we er nooit meer veel van hoorden. Maar deze heerlijke plaat staat wel in de Top 2000. Nog wel, want dit jaar op 1982.
Voor de tweede plaat gaan we richting 1950. Kijken we één plaats naar beneden, vinden we Wild Places van Duncan Browne. Daar zeg ik niks over, want persoonlijke favoriet, dus zou wat makkelijk zijn. (Maar stemmen mag alsnog!) Kijken we nóg eentje omlaag: Percy Sledge met When a Man Loves A Woman. Een iconische soulklassieker die vele jaren rond plaats 1000 bivakkeerde, maar de laatste vier jaar flink is afgegleden. Er is weinig meer uit dit genre over, en hij stond er al sinds 1999 in, dus zeker een plaat die er in mag blijven. Géén andere artiest die er maar 1x in staat staat zo laag met een nummer wat er al sinds 1999 in staat.
Verder staat James Brown er nog 2x in, maar wel op 1953 en 1955, dus we kunnen zomaar een James Brownloze top 2000 krijgen. Dat voelt alleen logisch voor LA Style. Update: we hebben een James Brownloze Top 2000 voor editie 2022. Helaasch.
Wanneer? 25 december 0:00 begonnen we, 31 december 23:59 lallen we mee met Bohemian Rhapsody.
Vanaf wanneer stemmen? Meestal eind november/begin december pas. Ruim de tijd!
De FOK! 2000: De hele FOK! 2000, zoals samengesteld door @peaceman op basis van de ingezonden Top 2000 lijstjes van FOK'kers in de Top 2000 - editie 2022 topicreeks: FOK! 2000 - samengesteld door Peaceman
De Top 2000 in beeld Cultura 24 NPO 1 Extra: Twee jaar lang zoomers is mooi geweest, dit jaar weer het CAFÉ! 24/7 te zien. Tevens met een uurtje doventolk.
Nederland 3 NPO 3: Diep in de nacht. Daar kijkt dus eigenlijk niemand naar.
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOKkers in beeld
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
Ik vind dit wel een mooi moment om de 2023 reeks te starten, we zijn bijna op de helft van dit jaar. Een soort verjaardagscadeautje voor @PippenScottie ook...
De grote vraag is natuurlijk, gaat Engelbewaarder de Top 2000 halen?
Hij zal in ieder geval op de keuzelijst staan.
Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny
Ik ben inmiddels gevorderd tot nummer 6001 op de keuzelijst. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de keuzelijst inmiddels zo groot is, dat de lijst zowel veel beter als veel slechter zou kunnen dan hij nu de laatste jaren is. Er staan genoeg goede keuzes tussen, maar er blijft ons ook nog altijd heel veel ellende bespaard.
Nu ik erover nadenk vind ik het eigenlijk een groter probleem dat de mensheid niet in staat is om een goede lijst samen te stellen met de keuzes die geboden worden, dan dat de redactie sommige artiesten/bands/platen over het hoofd ziet.
Twee keer bovenste 100 (vanaf ergens in 300 en ergens in 200) moet wel haalbaar zijn. Er staan er daarnaast nog eens twee op de keuzelijst, maar dat lijkt me wat te hoog gegrepen.
Dan hebben we nog Wim de Bie (DAB voor Zoek Jezelf?) en Ruud Bos (DAB voor Telkens Weer?). Verder ook nog Jeff Beck en Harry Belafonte (maar bij hen waarschijnlijk geen T2000 effect). The Script (via Mark Sheehan) en The Smiths (via Andy Rourke) kunnen eveneens DAB'jes inzetten. Burt Bacharach sorteert mogelijk wat effect voor bv. I Say a Little Prayer en (They long to be) Close To You. .
[ Bericht 2% gewijzigd door Gale_Boetticher op 27-07-2023 21:19:43 ]
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Op donderdag 27 juli 2023 21:14 schreef Gale_Boetticher het volgende: Dan hebben we nog Wim de Bie (DAB voor Zoek Jezelf?) en Ruud Bos (DAB voor Telkens Weer?). Verder ook nog Jeff Beck en Harry Belafonte (maar bij hen waarschijnlijk geen T2000 effect). The Script (via Mark Sheehan) en The Smiths (via Andy Rourke) kunnen eveneens DAB'jes inzetten. Burt Bacharach sorteert mogelijk wat effect voor bv. I Say a Little Prayer en (They long to be) Close To You. .
Waag t te betwijfelen of mensen die link gaan leggen bij telkens weer maar wie weet.
Inmiddels nog een volgende kanshebber: Randy Meisner, een vd oprichters vd Eagles
Ik heb dus vandaag over het bestaan van de Billions Club geleerd (vroeg oud). Ik snap nu direct ook beter waarom ons lijstje in elkaar zit zoals het in elkaar zit. Vooral waarom sommige klassiekers een sneller verval kennen dan andere. Hoera voor TikTok-marketing.
Op woensdag 9 augustus 2023 19:33 schreef Tussle266 het volgende: Ik heb dus vandaag over het bestaan van de Billions Club geleerd (vroeg oud). Ik snap nu direct ook beter waarom ons lijstje in elkaar zit zoals het in elkaar zit. Vooral waarom sommige klassiekers een sneller verval kennen dan andere. Hoera voor TikTok-marketing.
Ook zo trots dat ONZE Duncan tot de club is toegetreden?
[..] Ook zo trots dat ONZE Duncan tot de club is toegetreden?
Ach ja, Dunc. Ik was eigenlijk vooral gefascineerd welke platen uit het pre-Spotify-tijdperk inmiddels tot die lijst behoren (ongeveer 1/3 van de lijst, maar wel uitdijend). Daardoor begrijp ik de -35 stemmer wel iets beter nu.
Ik verwacht wel: - Tattoo - Heaven - Claude - Flowers
En de hits van usual suspects Ed, Alicia Beth, Di-rect en Taylor.
Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny
Van alles wat hier genoemd wordt, ken ik er welgeteld 1, dus dat lijkt me allemaal niet meer dan terecht. Die ene was dan wel weer een dermate grote hit dat ik verwacht dat die 1 of 2 oude hitjes van Destiny Hope mee terug de lijst in neemt.
Ben bang dat alleen de vrije val wat vertraagd wordt en dat misschien Somewhere down the crazy river ergens tussen 1800 en 2000 binnenkomt. Er is tenslotte ook dit jaar weer zoveel fantastische muziek uitgebracht die ook in de top 2000 moet.
[..] Ben bang dat alleen de vrije val wat vertraagd wordt en dat misschien Somewhere down the crazy river ergens tussen 1800 en 2000 binnenkomt. Er is tenslotte ook dit jaar weer zoveel fantastische muziek uitgebracht die ook in de top 2000 moet.
Ik moet zeggen dat van de nummers uit mijn lijstje ik er 3/4 prima vind, misschien niet per se verplichte toevoegingen aan de Top 2000 maar ik stoor me er niet aan. Troep als Nooit Meer Regen daarentegen..
[..] Ik moet zeggen dat van de nummers uit mijn lijstje ik er 3/4 prima vind, misschien niet per se verplichte toevoegingen aan de Top 2000 maar ik stoor me er niet aan. Troep als Nooit Meer Regen daarentegen..
Nooit Meer Zingen zou wél een goeie zijn van Suzan & Freek.
Ik denk dat het Fluitlied ook wel een kans maakt. En Engelbewaarder natuurlijk.
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
Engelbewaarder is afhankelijk van wel/geen keuzelijst
- The Band - The Weight - Tina Turner: Private Dancer, The Best, Proud Mary weer richting top 100, River Deep Mountain High, Tonight - Sinead met Troy en Nothing Compares - Lichte stijging voor Almost Cut my Hair en Our House, Marrakech Express weer terug in de lijst
Andere DABS zijn niet echt realistisch denk ik. Denk niet dat de dood van Randy Meisner of bijv Andy Rourke genoeg is om Eagles of Smiths-noteringen wat op te stuwen.
Ik verwacht alleen flinke bonussen voor Sinead en Tina.
DAB’s blijven best lastig te voorspellen, ik geloof er zelf bijvoorbeeld in dat Faithless zelfs over 3,5 maanden nog altijd kans maakt op een klein plusje, we hebben al eerder gezien dat 50 weken niet te lang hoeft te zijn.
Ik geloof ook wel dat in t tempo waarin er nu artiesten overlijden (simpelweg dat de leeftijd van 60s-artiesten nu echt begint te tellen) er dit jaar nog wel wat meer dodenbonussen gaan komen die we nu nog niet voorzien.
De nummers uit het jaar zelf, die het dus zonder keuzelijst moeten halen, moeten wel echt een bepaalde impact hebben gemaakt of van eigen bodem zijn. Ik verwacht Flowers van Miley, Overcome van Nothing But Thieves en Tattoo van Loreen, maar Niall Horan of P!nk niet. Wellicht dat een Barbienummer van Dua Lipa of Billie Eilish mogelijk is internationaal gezien. De nummers van Ed Sheeran (Curtains / Eyes Closed) waren geen enorme hits, dat is op het randje. Taylor Swift kwam dit jaar alleen maar met heruitvoeringen, dus die moeten op de keuzelijst staan.
Isn't it ironic, don't you think blijven zoeken naar wat we wel met elkaar delen Mooie sport, mooie mensen bij elkaar, mooie muziek, gewoon echt op en top Nederland op z'n allerbest. Helemaal fantastisch.
Oh mja Heaven is van dit jaar, ik dacht nog van eind vorig jaar. Nee, dan wordt het lastig gezien de Top 40 positie, al wordt ie wel heel veel gedraaid en zie ik Harry Styles-fans die best massaal stemmen Niall wel erbij stemmen en dan op het moment als eerste met Heaven.
P!nk heeft op Pinkpop gestaan als headliner, en Never Gonna Not Dance Again is van vorig jaar. Trustfall geef ik ook nog wel een kansje.
Taylor Swift heeft Karma die nog niet in de lijst staat en volgens mij officieel uit 2022 is, maar dit jaar pas een hit werd.
Overcome van Nothing But Thieves verwacht ik juist niet per se. Dan nog eerder het kapot gedraaide Welcome to the DCC. Maar die nieuwe plaat van ze is echt narigheid.
Door dit gespeculeer heb ik ook vast naar de reddingsboeiregionen gekeken. Dat wordt weer bittere ellende als je er 25 van de 35 kan wegstrepen op gifjesdag.
Op maandag 14 augustus 2023 09:46 schreef Tussle266 het volgende: Door dit gespeculeer heb ik ook vast naar de reddingsboeiregionen gekeken. Dat wordt weer bittere ellende als je er 25 van de 35 kan wegstrepen op gifjesdag.
Hoewel dat echt wel eens erger is geweest en zolang we weer een jaar van 100-150 binnenkomers hebben is de schade wel steeds meer te overzien. Bij de onderste 8 zal ik er maar 2 echt missen bijvoorbeeld.
[..] Hoewel dat echt wel eens erger is geweest en zolang we weer een jaar van 100-150 binnenkomers hebben is de schade wel steeds meer te overzien. Bij de onderste 8 zal ik er maar 2 echt missen bijvoorbeeld.
Dat is wel heel extreem, ik kijk dan wel echt tot plek 1750 ongeveer. Het is wel waar dat laten we zeggen van 1750 tot 2500 alles dichtbij elkaar zit, dus er komt ook wel wat terug.
[..] Dat is wel heel extreem, ik kijk dan wel echt tot plek 1750 ongeveer. Het is wel waar dat laten we zeggen van 1750 tot 2500 alles dichtbij elkaar zit, dus er komt ook wel wat terug.
Maar ja, als je dat extrapoleert worden dat zo'n 30-40 nummers waar ik rouwig om ga zijn, vooral de jaren 60 en 70 waarschijnlijk. En dan komen er vaak ook nog wel 15-20 prima nummers voor terug. Bijltjesdag is al sinds de corona niet meer dramatisch. De drie jaar daarvoor waren de jaren dat het echt achteruit is gegaan.
Op maandag 14 augustus 2023 09:35 schreef Mexicanobakker het volgende: Oh mja Heaven is van dit jaar, ik dacht nog van eind vorig jaar. Nee, dan wordt het lastig gezien de Top 40 positie, al wordt ie wel heel veel gedraaid en zie ik Harry Styles-fans die best massaal stemmen Niall wel erbij stemmen en dan op het moment als eerste met Heaven.
P!nk heeft op Pinkpop gestaan als headliner, en Never Gonna Not Dance Again is van vorig jaar. Trustfall geef ik ook nog wel een kansje.
Taylor Swift heeft Karma die nog niet in de lijst staat en volgens mij officieel uit 2022 is, maar dit jaar pas een hit werd.
Overcome van Nothing But Thieves verwacht ik juist niet per se. Dan nog eerder het kapot gedraaide Welcome to the DCC. Maar die nieuwe plaat van ze is echt narigheid.
Ja inderdaad, Karma en NGNDA hebben via de keuzelijst wel een kans. NBT altijd een grote fangare binnen het stemvolk, zie ook Impossible uit 2020.
[..] Ja inderdaad, Karma en NGNDA hebben via de keuzelijst wel een kans. NBT altijd een grote fangare binnen het stemvolk, zie ook Impossible uit 2020.
Impossible is wel kapot geplugd door Stenders indertijd. Zie wel dat Overcome de laatste paar weken is doorgestegen naar top 10, dat is dan een klein kansje.