quote:NOS Nieuws
Rekeningrijden gaat mogelijk 7 à 8 cent per kilometer kosten
In het regeerakkoord is afgesproken dat autobezitters vanaf 2030 gaan betalen per kilometer, maar afhankelijk van de variant die wordt gekozen kleven er veel praktische bezwaren aan. Dat blijkt uit een reeks onderzoeken die zijn gedaan in opdracht van het kabinet. Ook dreigt het systeem ten koste te gaan van mensen met een laag inkomen.
De verwachting is dat het tarief per kilometer tussen de 7 en 8 eurocent komt te liggen, afhankelijk van de gekozen variant. Die heffing gaat in het hele land gelden, op elke weg en op ieder tijdstip. De huidige bpm (aanschafbelasting) en motorrijtuigenbelasting verdwijnen dan. Mensen die veel rijden, zijn veel duurder uit dan mensen die hun auto meestal laten staan.
Hoe het systeem eruit gaat zien is nog volledig afhankelijk van politieke keuzes, concluderen de onderzoekers. En al die keuzes kunnen weer ongewilde effecten hebben, bijvoorbeeld omdat ze fraude in de hand werken of vooral gunstig zijn voor mensen die toch al profiteren.
Aanvankelijk wilde het kabinet nog voor de zomer de wet indienen om betalen per kilometer mogelijk te maken, maar nu is het plan om dit najaar de knoop door te hakken.
Ik zou het graag met je eens zijn. Maar op hoeveel onderwerpen heeft de oppositie uiteindelijk gewoon bij het kruisje getekend in de afgelopen jaren?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:21 schreef Elan het volgende:
Maar nogmaals zo ver gaat het niet komen als de politieke steun er straks niet meer is.
Nederland moet extra stappen zetten en vanwege een grote veestapel, dichtbevolktheid en fijnmazig wegennet is dat ook heel lastig te verwezenlijken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Het valt wel op dat Nederland (ook qua stikstof) altijd maar voorop wil lopen als het gaat om innoveren. Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze dat bijvoorbeeld in Duitsland oplossen en een soortgelijk concept hier invoeren. Het is vrij onmenselijk om autorijden schreeuwend duur te maken voor grote groepn, mensen raak je daarmee in hun vrijheid. En dan gaan mensen vanzelf op BBB-achtige partijen stemmen.
Het heeft alles te maken met het feit dat dit een klein land is waar wel heel veel economische activiteit plaatsvindt. Grote landen als Duitsland hebben enorme gebieden waar amper uitstoot is, waardoor het gemiddeld allemaal geen probleem is. Nederland heeft die luxe niet en omdat we ook niet willen stoppen met bedrijvigheid, wordt er al snel naar technologische innovaties gekeken als oplossing voor de ontstane problemen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Het valt wel op dat Nederland (ook qua stikstof) altijd maar voorop wil lopen als het gaat om innoveren. Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze dat bijvoorbeeld in Duitsland oplossen en een soortgelijk concept hier invoeren. Het is vrij onmenselijk om autorijden schreeuwend duur te maken voor grote groepn, mensen raak je daarmee in hun vrijheid. En dan gaan mensen vanzelf op BBB-achtige partijen stemmen.
Dat is nu ook al het geval. De motorrijtuigenbelasting stijgt ook jaarlijks vanwege inflatie, dus dat is niet zo vreemd.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
De regering heeft al gezegd dat het bedrag wat je moet gaan betalen vrolijk elk jaar omhoog gaat vanwege inflatie.
Dus autorijden wordt per jaar duurder en duurder...
Het is vooral interessant wat de BBB op dit punt vindt. Het risico is aanwezig dat die met één of ander leuk plannetje voor boeren of "de regio" als compensatie wel om te praten zijn.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Gunner het volgende:
Er is al gereekst. Top!
Laatste post
[..]
Ik zou het graag met je eens zijn. Maar op hoeveel onderwerpen heeft de oppositie uiteindelijk gewoon bij het kruisje getekend in de afgelopen jaren?
Alles wordt duurder door inflatie, in 2002 tankte je een liter benzine voor ¤1quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:45 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat is nu ook al het geval. De motorrijtuigenbelasting stijgt ook jaarlijks vanwege inflatie, dus dat is niet zo vreemd.
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:45 schreef Frozen-assassin het volgende:
Nederland en vooral de boeren moeten heel gauw stoppen met INNOVATIE-stokpaardje. Tal van 'innovaties' geweest die gewoon niet werken. Bewijs maar eerst dat het werkt voordat je het wil invoeren.
Dat is zeker niet innovatief. Wel fraudegevoelig.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.
Ik haal wat anders uit dit artikel.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:47 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)jden-een-mislukking/
Daar is rekeningrijden voor bedoeld. Om de EV transitie "betaalbaar" te houden en krijgen.
Je betaalt aan de pomp al in accijnzen als je meer wilt rijden dan je buurman. Er was ooit iets als solidariteit in dit land. Ik jank ook niet dat ik 2500 euro per jaar aan mijn ziektekostenverzekering kwijt ben terwijl ik al 10 jaar geen dokter gezien heb.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Accordtje het volgende:
[..]
15k per jaar is dan ook meer dan gemiddeld in NL. Het gemiddelde ligt rond de 10-11k per jaar volgens mij en als je daar de zakelijke rijders uithaalt zal het gemiddelde voor de particulier nog lager zijn. Dus ik denk dat er best nog veel voorstanders te vinden zijn.
Ik ben zelf ook niet per se tegen betaling per km in plaats van vaste belastingen. Met vaste belastingen betalen mensen die veel rijden "weinig" per km en mensen die weinig rijden zijn per km duur uit. Niet vreemd om dat te willen omdraaien en die prikkel om minder te rijden te creëren.
Dit dus. Waarom niet het ERP systeem uit Singapore gebruiken?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.
De brandstofaccijnzen kunnen momenteel nog verhoogd worden ter compensatie van het teruglopen van het aantal verkochte liters brandstof.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef B4llistic het volgende:
Benzine en Dieselrijders hebben al rekening rijde (op de literprijs)
Het feit dat ze dit niet enkel voor electrische rijders gaan implementeren, zegt al genoeg.
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen autoquote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
De regering heeft al gezegd dat het bedrag wat je moet gaan betalen vrolijk elk jaar omhoog gaat vanwege inflatie.
Dus autorijden wordt per jaar duurder en duurder...
Als er straks een partij gaat komen die tegen rekeningrijden is, zal ik daar op gaan stemmen.
En het kan mij dan echt geen fuck uitmaken welke partij dat zal zijn. Ik hoop dan echt dat ze de grootste worden.
Durf te wedden dat de EV rijder die zijn auto 'gratis' kan opladen via de zonnepanelen straks minder hoeft af te tikken dan de lul die nog op benzine rijd.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef B4llistic het volgende:
Benzine en Dieselrijders hebben al rekening rijde (op de literprijs)
Het feit dat ze dit niet enkel voor electrische rijders gaan implementeren, zegt al genoeg.
Nazi Nederland here we come.
Als je het optelt is het rond de 12% inderdaad.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:55 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen auto
in juni 2015 betaalde ik 115 euro/maand aan wegenbelasting (ik kan niet verder terug kijken)
in januari 2019 ging dat naar 117
in april 2021 naar 120
en afgelopen maart naar 128
13 euro verhoging/maand in 8 jaar tijd, dat is marginaal te noemen, wat is dat 12% ongeveer?
Precies, ik zie dit eerder een tegenovergesteld effect hebben waarbij de bullshitritjes nog sterker oververtegenwoordigd gaan zijn. Terwijl een ander deel van de bevolking worstelt met de kosten die noodzakelijke ritten met zich mee brengen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja dat is het idee maar de hele weg vol met leasebakken die voor elke scheet naar kantoor heen en weer rijden is natuurlijk geen probleem. Het hele concept van blijvend minder rijden en meer thuiswerken is anderhalf jaar na corona al faliekant mislukt omdat werkgevers gewoonweg eisen dat mensen weer op locatie verschijnen.
Een stijging van het kilometertarief met 12% in 8 jaar tijd lijkt me iets waar ik meteen voor zou tekenen. Als ze een introductietarief van 8 cent hanteren, zou dat betekenen dat het dan 8 jaar later nog maar 9 cent is. Terwijl in de praktijk deze melkkoe ongetwijfeld heel wat fanatieker gemolken gaat worden, en je dan waarschijnlijk al ruim boven de 10 cent per kilometer zit.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:55 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen auto
in juni 2015 betaalde ik 115 euro/maand aan wegenbelasting (ik kan niet verder terug kijken)
in januari 2019 ging dat naar 117
in april 2021 naar 120
en afgelopen maart naar 128
13 euro verhoging/maand in 8 jaar tijd, dat is marginaal te noemen, wat is dat 12% ongeveer?
Als je "gratis" kan opladen zal je inderdaad geen "brandstofkosten" hebben, afgezien van de kilometerheffing.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Durf te wedden dat de EV rijder die zijn auto 'gratis' kan opladen via de zonnepanelen straks minder hoeft af te tikken dan de lul die nog op benzine rijd.
Die kosten voor het uitbreiden van het stroomnetwerk zijn iets meer dan 1 cent per kWh (zie uiteenzetting hieronder).quote:En natuurlijk moeten er ook miljarden naar vergroting van de netwerkcapaciteit omdat er zo achterlijk veel stroom door heen gaat. Maar o wee fossiele brandstoffen.
De accijns op brandstof blijft uiteraard, anders zou half Duitsland en België hier in de rij staan rond 2030.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:07 schreef Islamofoob het volgende:
Dus de accijns blijft gewoon? Was te verwachten..
Lol dat willen we helemaal niet.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:
[..]
En de politiek zit er totaal niet mee dat de kosten van verduurzaming oneerlijk worden verdeeld in het voordeel van de rijken. Door hun structureel oneerlijke aanpak en gebrek aan transparantie zitten mensen idd niet op meer van hetzelfde te wachten. Dat moet en kan anders blijkt het rapport van de WRR.quote:Het afschuiven van verantwoordelijkheid
• Onze uitstoot valt in het niet vergeleken met de luchtvaart en de industrie. Daarom heeft het geen zin om actie te ondernemen zolang de luchtvaartvaart en de industrie dat niet doen.
• Consumenten moeten hun gedrag veranderen. Zij vragen nu nog steeds om te goedkope producten. Daarom is er onvoldoende geld voor verandering.
Doordrukken van niet-systemische verandering
• Technologisch optimisme. We moeten ons richten op innovatie, dan ontstaan er vanzelf technieken waarmee we dit probleem kunnen oplossen.
• Veel praten, weinig actie. Vertellen dat je hoge doelstellingen hebt qua stikstofbeleid, maar daar weinig actie aan koppelen.
• Geen stok, alleen wortels. De maatschappij reageert alleen op positief en vrijwillig beleid. Beperkende maatregelen zullen falen.
Het benadrukken van de nadelen
• Beleidsperfectionisme. We moeten oplossingen bedenken die door alle betrokken partijen gesteund worden, anders verliezen we draagvlak.
• Appel op welzijn. No farmers, no food
Men had het op z'n minst gelijk kunnen trekken met Duitsland/België..quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De accijns op brandstof blijft uiteraard, anders zou half Duitsland en België hier in de rij staan rond 2030.
Het invoeren van kilometerheffing voorkomt wel dat in 2038 de 50% die nog op brandstof rijdt een verdubbeling van de accijnzen voor z'n kiezen krijgt.
quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef Elan het volgende:
Er is vast wel een andere manier te bedenken om het gemis aan inkomsten op te vangen dan zo'n walgelijk kastensysteem waarbij de EV leaserijder op kosten van de baas heel Nederland door sjeest en mensen met een benzine-auto en een laag inkomen ernstig beperkt worden in hun mobiliteit.
Dat is nu toch niet anders? Er is geen enkele prikkel voor leaserijders om minder kilometers te rijden. Toch juist helemaal prima als de kosten voor die groep rijders fors toeneemt door betaling per km in plaats van de vaste belastingen? Wellicht krijg je dan wel meer werkgevers die minder happig worden om mensen structureel naar kantoor te laten komen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:00 schreef Stepperoller het volgende:
Precies, ik zie dit eerder een tegenovergesteld effect hebben waarbij de bullshitritjes nog sterker oververtegenwoordigd gaan zijn. Terwijl een ander deel van de bevolking worstelt met de kosten die noodzakelijke ritten met zich mee brengen.
Dus al kan Truus een stekkerauto betalen, zij heeft in haar huur appartement nog steeds geen eigen dak met zonnepanelen waarvan zij eigenaar is van de opbrengsten.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je "gratis" kan opladen zal je inderdaad geen "brandstofkosten" hebben, afgezien van de kilometerheffing.
Klopt, maar dat betekent niet dat het wenselijk is en dat je beleid moet gaan maken waarmee dat effect nog sterker wordt.quote:
Na 1 juli wanneer hier de accijnzen weer stijgen op benzine staat half/heel Noord-Brabant en Limburg weer te tanken in België hoor. Dus dat is van aller tijden. Hier over de grens begint het al een beetje als Luxemburg er uit te zien met alle tankstations omdat de benzineprijzen al jaren flink verschillen. Dus zouden de accijnzen flink verlagen verdienen we is een keer wat aan hun. Plus daar zie je ook steeds meer elektrische auto's dus die groep zal ook langzaam daar kleiner worden. Zeker met het betalen in het buitenland en deze prijzen wordt het in de toekomst misschien sowieso voordeliger om een auto in het buitenland te huren en daar door mee op vakantie te gaan in Europa dan met je eigen Nederlandse auto.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De accijns op brandstof blijft uiteraard, anders zou half Duitsland en België hier in de rij staan rond 2030.
Het invoeren van kilometerheffing voorkomt wel dat in 2038 de 50% die nog op brandstof rijdt een verdubbeling van de accijnzen voor z'n kiezen krijgt.
Dat is een feit, doe je weinig aan. Een EV rijdt op stroom en heb je zonnepanelen dan heb je stroom.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:14 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dus al kan Truus een stekkerauto betalen, zij heeft in haar huur appartement nog steeds geen eigen dak met zonnepanelen waarvan zij eigenaar is van de opbrengsten.
Weer stukje vergroting van de kloof dus.
Ook Duitsland (ofwel: ieder land) krijgt te maken met een terugloop van inkomsten uit brandstofaccijnzen dus ook die zullen wel met een plan komen om dat op te vangen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:16 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Na 1 juli wanneer hier de accijnzen weer stijgen op benzine staat half/heel Noord-Brabant en Limburg weer te tanken in België hoor. Dus dat is van aller tijden. Hier over de grens begint het al een beetje als Luxemburg er uit te zien met alle tankstations omdat de benzineprijzen al jaren flink verschillen. Dus zouden de accijnzen flink verlagen verdienen we is een keer wat aan hun. Plus daar zie je ook steeds meer elektrische auto's dus die groep zal ook langzaam daar kleiner worden. Zeker met het betalen in het buitenland en deze prijzen wordt het in de toekomst misschien sowieso voordeliger om een auto in het buitenland te huren en daar door mee op vakantie te gaan in Europa dan met je eigen Nederlandse auto.
Dat is de fundering van de moderne democratie. Rijkelui die er klaar mee waren om belasting te betalen aan adellijken, zowel hier in Nederland (aan de Spaanse Koning) en in de VS (aan het Britse koningshuis).quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:09 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Alleen onze bestuurders maken graag beleid dat vooral hunzelf en hun vrienden bevoordeelt, dus voorlopig zie ik dat niet verbeteren.
Dat laatste ben ik met je eens dat het beter Europese opgelost had kunnen worden. Maar de auto is een geliefde melkkoe van de Nederlandse overheid dus dat speeltje willen ze niet verliezen. Auto rijden en bezitten is in de meeste Europese landen veel goedkoper dan in Nederland.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook Duitsland (ofwel: ieder land) krijgt te maken met een terugloop van inkomsten uit brandstofaccijnzen dus ook die zullen wel met een plan komen om dat op te vangen.
Dit was de gelegenheid geweest om dat als EU in 1x goed te doen maar in plaats daarvan werken we weer als eilandjes en leggen we een lappendeken van oplossingen neer.
In de effectenstudies is daar ook nog wat over genoemd. Daar wordt natuurlijk ook naar gekeken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De maximale kilometervergoeding die een werkgever (onbelast) aan een werknemer mag geven is 0,4246 euro per kilometer. Dat is al niet genoeg om alle kosten te dekken (Afschrijving, brandstof, verzekeringen, belastingen) en daar gaat dan straks nog 7-8 cent aan kosten per KM bovenop komen?
Daar is het beleid ook niet op gericht en je weet ook niet of dat effect sterker wordt. Ik denk dat het aannemelijk is dat je een lage basisprijs per km hebt en dat daar een correctie voor brandstofsoort en gewicht bovenop komt. Dat kan er best voor zorgen dat mensen die weinig rijden goedkoper uit zijn of nagenoeg hetzelfde blijven betalen. En mensen die veel km's maken gaan dan ook fors meer betalen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:14 schreef Stepperoller het volgende:
Klopt, maar dat betekent niet dat het wenselijk is en dat je beleid moet gaan maken waarmee dat effect nog sterker wordt.
Gekeken ja. Iets mee gedaan? Betwijfel dat zeer.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In de effectenstudies is daar ook nog wat over genoemd. Daar wordt natuurlijk ook naar gekeken.
Succes met het vinden van een huurauto voor ¤ 240,- voor twee/drie weken met 3.000 vrij te rijden km's.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:16 schreef ipa84 het volgende:
Zeker met het betalen in het buitenland en deze prijzen wordt het in de toekomst misschien sowieso voordeliger om een auto in het buitenland te huren en daar door mee op vakantie te gaan in Europa dan met je eigen Nederlandse auto.
Als je in NL een of ander klein hok hebt waarmee je toch al niet lekker 3.000 km in een paar dagen rijdt dan kan dat zomaar op meerdere fronten lonen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:28 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Succes met het vinden van een huurauto voor ¤ 240,- voor twee/drie weken met 3.000 vrij te rijden km's.
Het is meerdere keren genoemd: de media noemen alleen het tarief van de duurste variant waarbij ieder voertuig een gelijke kilometerprijs krijgt. Er zijn ook varianten waarbij differentiatie plaatsvindt aan de hand van gewicht en brandstoftype, wat veel meer voor de hand ligt. Dat hanteren we nu ook voor de wegenbelasting. En als je dan niet in een tank van 3.000 kilo rijdt valt het wel wat gunstiger uit.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef B4llistic het volgende:
"De huidige bpm (aanschafbelasting) vervalt dan"
Dus mensen die in de X jaar daarvoor een wagen hebben aangeschaft en volle pond BPM betaald hebben, die krijgen de BPM van volledig of een X percentage terug? Dat zal ook wel weer niet![]()
Ik betaal nu 97 euro/maand wegenbelasting voor onbeperkte km's (naja, belastingen op liters benzine)
Straks mag ik daar dus nog maar 1200km/maand oftewel 14k km/jaar voor rijden. En dan is dit al een dure wagen.. Laat staan dat je op dit moment een paar tientjes betaald voor een goedkopere wagen. Een paar 100km/maand dus...
Doei.quote:Dit kan toch niet waar zijn jongens... Wat ben ik blij dat ik al de eerste stappen naar emigratie aan het zetten ben.
doeiquote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef B4llistic het volgende:
"De huidige bpm (aanschafbelasting) vervalt dan"
Dus mensen die in de X jaar daarvoor een wagen hebben aangeschaft en volle pond BPM betaald hebben, die krijgen de BPM van volledig of een X percentage terug? Dat zal ook wel weer niet![]()
Ik betaal nu 97 euro/maand wegenbelasting voor onbeperkte km's (naja, belastingen op liters benzine)
Straks mag ik daar dus nog maar 1200km/maand oftewel 14k km/jaar voor rijden. En dan is dit al een dure wagen.. Laat staan dat je op dit moment een paar tientjes betaald voor een goedkopere wagen. Een paar 100km/maand dus...
Dit kan toch niet waar zijn jongens... Totale beroving van vrijheid. Wat ben ik blij dat ik al de eerste stappen naar emigratie aan het zetten ben.
Niet voor niks kwamen ze in Duitsland ook al met het idee om een kilometerheffing in te voeren. Maar om het er politiek doorheen te krijgen, hadden ze bedacht dat dat dan alleen voor buitenlanders moest gelden. De EU was het daar niet mee eens en daar is het op geklapt. Maar inderdaad, uiteindelijk is het een feit dat de komende 10 à 15 jaar de verkoop van nieuwe benzineauto's flink gaat teruglopen. En de tweedehands markt droogt daarmee ook automatisch op, dus het is een kwestie van tijd voordat niemand in Europa meer op fossiele brandstof rijdt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook Duitsland (ofwel: ieder land) krijgt te maken met een terugloop van inkomsten uit brandstofaccijnzen dus ook die zullen wel met een plan komen om dat op te vangen.
Ja, het kan hard gaan.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niet voor niks kwamen ze in Duitsland ook al met het idee om een kilometerheffing in te voeren. Maar om het er politiek doorheen te krijgen, hadden ze bedacht dat dat dan alleen voor buitenlanders moest gelden. De EU was het daar niet mee eens en daar is het op geklapt. Maar inderdaad, uiteindelijk is het een feit dat de komende 10 à 15 jaar de verkoop van nieuwe benzineauto's flink gaat teruglopen. En de tweedehands markt droogt daarmee ook automatisch op, dus het is een kwestie van tijd voordat niemand in Europa meer op fossiele brandstof rijdt.
Qua comfort wellicht, maar financieel niet. Je gaat voor ¤ 240,- geen auto kunnen huren voor drie weken en daarmee 3.000 km kunnen rijden. Dat kost gewoon fors meer.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:35 schreef Leandra het volgende:
Als je in NL een of ander klein hok hebt waarmee je toch al niet lekker 3.000 km in een paar dagen rijdt dan kan dat zomaar op meerdere fronten lonen.
Het zou me ook niks verbazen als niet iedereen die nu een benzineauto heeft straks een EV heeft. Er zullen best wat mensen buiten de boot gaan vallen en simpelweg geen eigen vervoer meer hebben.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, het kan hard gaan.
Al zal het met ~350.000 auto's per jaar sowieso nog ~20 jaar duren vanaf 2030 voordat het wagenpark echt "vervangen" is, op wat oldtimers na.
Als je je auto dan meeneemt kan je meteen de rest-BPM nog terugvragen ookquote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef B4llistic het volgende:
Dit kan toch niet waar zijn jongens... Totale beroving van vrijheid. Wat ben ik blij dat ik al de eerste stappen naar emigratie aan het zetten ben.
Maar voor je reguliere auto bespaar je daarmee toch ook op allerlei kosten? Of kost jouw auto alleen maar brandstof en wegenbelasting?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:43 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Qua comfort wellicht, maar financieel niet. Je gaat voor ¤ 240,- geen auto kunnen huren voor drie weken en daarmee 3.000 km kunnen rijden. Dat kost gewoon fors meer.
Dat geloof ik ook wel.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het zou me ook niks verbazen als niet iedereen die nu een benzineauto heeft straks een EV heeft. Er zullen best wat mensen buiten de boot gaan vallen en simpelweg geen eigen vervoer meer hebben.
Oh zeker.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:52 schreef Tijn het volgende:
Het is natuurlijk vloeken in de kerk, maar met een elektrische fiets kom je tegenwoordig ook een heel eind voor een fractie van de kosten van een auto
Met de elektrische fiets naar de Efteling, kinderen achterop.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:52 schreef Tijn het volgende:
Het is natuurlijk vloeken in de kerk, maar met een elektrische fiets kom je tegenwoordig ook een heel eind voor een fractie van de kosten van een auto
Ik ging uit van het voorbeeld in de OPquote:Op dinsdag 27 juni 2023 08:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze hoeven bij dat gemiddelde alleen uit te gaan van het gemiddelde aantal km's per jaar dat privé auto's rijden, wat de zakelijke leasebakken jaarlijks aan km's maken kun je buiten beschouwing laten, en dan zal dat gemiddelde al snel lager liggen.
Overigens zou het bij 8 cent per km bij 12.000 km per jaar neerkomen op ¤ 960 per jaar, dus ¤ 80 per maand, en ik betaal nu ¤ 72/73 per maand aan MRB.
Voor een auto waar ik overigens zo'n 7.000 km per jaar mee rijd.
Als het 7 cent per km zou zijn zou het bij 12.000 km per jaar neerkomen op ¤ 70 per maand.
Dus waarom er met 12.000 km en 4,5 cent per km gerekend zou moeten worden is me niet duidelijk: als je een klein hokje hebt dat goedkoop is in de MRB rijd je hopelijk geen 12.000 km per jaar.
Het is vooral wachten tot de Chinezen de markt gaan overspoelen met goedkopere EV's.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oh zeker.
Daarnaast kijk ik ook vol belangstelling naar bijvoorbeeld de Aptera.
Een gestroomlijnde 3-wieler met een veiligheidskooi van o.a. carbon. Heel veel afgekeken van autosport en vliegtuigen.
Tuurlijk mensen moeten veel meer fietsen , ik heb 30 jaar minstens 50% van de tijd gefietst naar mijn werk + 20 km heen en + 20 km terugquote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:52 schreef Tijn het volgende:
Als je binnen een straal van 40km ofzo woont, is het met een elektrische bakfiets best te doen als ze klein zijn, en als ze groter zijn kunnen ze natuurlijk zelf fietsen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Met de elektrische fiets naar de Efteling, kinderen achterop.
Wij hebben dus geen auto en huren er eentje indien nodig. Dat loont zo lang we zo'n 6 maanden per jaar überhaupt geen auto gebruiken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je in NL een of ander klein hok hebt waarmee je toch al niet lekker 3.000 km in een paar dagen rijdt dan kan dat zomaar op meerdere fronten lonen.
Die goede economie komt wel onder druk te staan op deze manier. Qua vestigingsklimaat voor bedrijven zakken we al in allerlei lijstjes en als we onze (sociale) voorzieningen en leefbaarheid zo te grabbel blijven gooien worden we vanzelf zelf een kutland waar je beter weg van kunt vluchten.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die vluchten naar koudere landen met een democratie en goede economie , gelijk hebben ze
laat maar komen
Doei
quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Met de elektrische fiets naar de Efteling, kinderen achterop.
Je ziet dat Chinezen nu de innovaties kopieeren en die kunnen dat sneller dan de grote, logge bedrijven als Volkswagen, waar eerst alles door een "board of directors" moet en engineers niet de ontwikkelingssnelheid bepalen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is vooral wachten tot de Chinezen de markt gaan overspoelen met goedkopere EV's.
Ja leuk vooral voor mensen die slecht te been zijn en in een kut omgeving wonen waar het OV al bijna niet bestaat. Nu met het mooie weer is het prima fietsen maar in de herfst en de winter is het ook geen pretje.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:52 schreef Tijn het volgende:
Zeker een valide punt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:02 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ja leuk vooral voor mensen die slecht te been zijn en in een kut omgeving wonen waar het OV al bijna niet bestaat. Nu met het mooie weer is het prima fietsen maar in de herfst en de winter is het ook geen pretje.
Aan de andere kant, m'n ouders gingen vroeger op fietsvakantie, bijvoorbeeld naar de Ardennen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Efteling heeft een landelijke uitstraling he. Misschien nog wel groter.
40 kilometer op een fiets is gewoon kut ook al is die fiets elektrisch je blijft overgelegd aan de elementen en kunt amper wat meenemen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je binnen een straal van 40km ofzo woont, is het met een elektrische bakfiets best te doen als ze klein zijn, en als ze groter zijn kunnen ze natuurlijk zelf fietsen.
Als je verder weg woont, kun je ook een auto huren. Dat is tegenwoordig met allerlei apps voor deelauto's lang zo'n gedoe niet als vroeger.
Ik snap wel dat het niet zo makkelijk is als in je eigen benzineslurper stappen die voor de deur staat, maar ik denk wel dat dit meer de norm gaat worden in de toekomst.
Omgekeerd: als reizen duurder wordt zullen woningen dicht bij het werk ook populairder worden en in prijs stijgen. En dat is voor gepensioneerden weer een prima reden om naar wat meer "afgelegen" gebied te verhuizen. Er zitten altijd meerdere verhalen aan.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:04 schreef Elan het volgende:
[..]
40 kilometer op een fiets is gewoon kut ook al is die fiets elektrisch je blijft overgelegd aan de elementen en kunt amper wat meenemen.
Wat ik niet goed snap aan dit hele plan is dat Hugo meer spreiding willen qua wonen, dat gepensioneerde mensen bijvoorbeeld in de provincie gaan wonen in plaats van de Randstad dan moet je autorijden toch niet extra gaan belasten lijkt me? De prikkel om zo centraal mogelijk te blijven wonen qua allerlei voorzieningen en je netwerk van familie en vrienden blijft onevenredig groot.
Ja precies. Was ook sarcastisch bedoeld.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Efteling heeft een landelijke uitstraling he. Misschien nog wel groter.
Vergeet ook niet dat we tegenwoordig de participatie samenleving hebben en dat men verwacht dat als je ouders wat ouder worden en slechter functioneren dat je bepaalde zorgtaken op je neemt. Leuk als je dicht bij elkaar woont maar vaak is niet het geval. Ook vervelend als je vader en/of moeder naar het ziekenhuis moeten om ze achterop de elektrische fiets mee te nemen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:04 schreef Elan het volgende:
[..]
40 kilometer op een fiets is gewoon kut ook al is die fiets elektrisch je blijft overgelegd aan de elementen en kunt amper wat meenemen.
Wat ik niet goed snap aan dit hele plan is dat Hugo meer spreiding willen qua wonen, dat gepensioneerde mensen bijvoorbeeld in de provincie gaan wonen in plaats van de Randstad dan moet je autorijden toch niet extra gaan belasten lijkt me? De prikkel om zo centraal mogelijk te blijven wonen qua allerlei voorzieningen en je netwerk van familie en vrienden blijft onevenredig groot.
Met een elektrische bakfiets en een rugzak kom je een heel eind. En als het kutweer is, ga je sowieso niet naar de Efteling.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Goed punt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:47 schreef Leandra het volgende:
Maar voor je reguliere auto bespaar je daarmee toch ook op allerlei kosten? Of kost jouw auto alleen maar brandstof en wegenbelasting?
Hoezo moet een alternatief ineens maar het bedrag van de kilometerheffing kosten?
Hmmm woningen dichtbij werk nog populairder? Moeten we dat echt willen? Straks is er dan in steden geen juf of verpleegkundige meer te vinden, want met twee keer modaal red je het dan niet. In Amsterdam is dit al een gigantische probleem.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omgekeerd: als reizen duurder wordt zullen woningen dicht bij het werk ook populairder worden en in prijs stijgen. En dat is voor gepensioneerden weer een prima reden om naar wat meer "afgelegen" gebied te verhuizen. Er zitten altijd meerdere verhalen aan.
Nouja je kunt als je niet meer per kwartaal moet aftikken maar per kilometer wel een auto aanschaffen en makkelijker stil laten staan. Dan kun je hem gebruiken voor noodgevallen die jij als voorbeeld schetst.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:08 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat we tegenwoordig de participatie samenleving hebben en dat men verwacht dat als je ouders wat ouder worden en slechter functioneren dat je bepaalde zorgtaken op je neemt. Leuk als je dicht bij elkaar woont maar vaak is niet het geval. Ook vervelend als je vader en/of moeder naar het ziekenhuis moeten om ze achterop de elektrische fiets mee te nemen.
Ja, fietsvakantie naar de ardennen. Ofwel, je fietst een week naar de ardennen, blijft daar 2 dagen, en moet weer terug.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aan de andere kant, m'n ouders gingen vroeger op fietsvakantie, bijvoorbeeld naar de Ardennen.
Tegenwoordig moet alles met de auto (al dan niet met sleurhut erachter), zo ver mogelijk weg en met maximaal comfort. En maar klagen dat het duur is.
Het is ~250km vanaf Utrecht. Als je daar een week over doet, fiets je 35km per dag. Klinkt niet heel logisch.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja, fietsvakantie naar de ardennen. Ofwel, je fietst een week naar de ardennen, blijft daar 2 dagen, en moet weer terug.
We blijven veel langer op bestemming tegenwoordig.
Is het ook niet. Maar het geeft wel aan dat onze eisen / standaarden steeds hoger geworden zijn.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:39 schreef Gunner het volgende:
Laten we nou ook niet doen alsof een fietsvakantie een gangbare vorm van vakantie vieren is en dat dan als argument voor iets gebruiken.
Vanaf Utrecht ja. NL stopt niet bij Utrecht. Er zit nog wat boven. Ten zuiden ok...quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is ~250km vanaf Utrecht. Als je daar een week over doet, fiets je 35km per dag. Klinkt niet heel logisch.
Dit ook.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:39 schreef Gunner het volgende:
Laten we nou ook niet doen alsof een fietsvakantie een gangbare vorm van vakantie vieren is en dat dan als argument voor iets gebruiken.
Wat is er verkeerd om met de auto naar de ardennen te gaan?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is het ook niet. Maar het geeft wel aan dat onze eisen / standaarden steeds hoger geworden zijn.
Dat weet ik, ik woon redelijk richting het uiterste noorden.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vanaf Utrecht ja. NL stopt niet bij Utrecht. Er zit nog wat boven. Ten zuiden ok...
Er is niets mis mee.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat is er verkeerd om met de auto naar de ardennen te gaan?
Vind dat niet echt een hele hoge eis ofso. Deden mijn grootouders ook al.
Dat is wel zo.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is het ook niet. Maar het geeft wel aan dat onze eisen / standaarden steeds hoger geworden zijn.
Wij gingen eind 70's en begin 80's in een Fiat 126 en later een Ford Fiesta (eerste versie) overal heen. Bagage naast je, bagage achter je, bagage onder je voeten.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat is wel zo.
Nou van m'n vrouw hoor ik altijd dat ze in een volvo 340 o.i.d met z'n 7en naar italie gingen
mijn idee van comfortabel is anders zeg maar.
Moet er hilarisch hebben uitgezien.
Goeie vraag. Daar zal de regering wel iets mee moeten doen. Als je BPM niet terug zou krijgen dan zullen de autoverkopen steeds verder inzakken naarmate de kilometerheffing dichterbij komt. Je zou de BPM bijvoorbeeld elk jaar een beetje kunnen verlagen.quote:
10 tegen 1 dat die flink belast zullen worden met allerlei (creatieve) heffingen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is vooral wachten tot de Chinezen de markt gaan overspoelen met goedkopere EV's.
Ik ken genoeg mensen die op fietsvakantie gaan en zie er ook in het wild nog genoeg fietsen. Een kwart van de mensen gaat überhaupt niet op vakantie.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is dus het probleem van de overheid. De vervuiler betaalt, is nu het principe. Alleen vervuilt de vervuiler straks niet meer (of veel minder), terwijl het wel de bedoeling is dat die blijft betalen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 14:05 schreef Vallon het volgende:
Het blijft mij verbazen hoe overheden zich krampachtig in allerlei ingewikkelde bochten wringt om belasting te heffen over gedragingen die in onze maatschappij noodzakelijk zijn (gemaakt).
Als je al per km wil belasten is niets eenvoudiger dan dat bedrag in de energieprijs te verwerken ipv een systeem op te tuigen die dat moet gaan bewerkstelligen. De argumenten van (on)eerlijk, (on)eigenlijk, (on)bedoeld; gaan wmb al lang niet meer op wanneer je als overheid belasting over belasting gaat heffen met zaken waarvoor feitelijk geen alternatief is.
Beetje te snel opgeschreven omdat er nog zo iets als als tanken over de grens en mensen die zelf energie opwekken dan de boel kan ontlopen.
Dat is wel een beetje het terugkerende thema ja, diefstal is verboden de overheid duldt geen concurrentie.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 14:07 schreef Vallon het volgende:
[..]
10 tegen 1 dat die flink belast zullen worden met allerlei (creatieve) heffingen.
Dit gaat er gewoon om meer inkomsten op te halen, het verhaal eromheen is gelul om het te rechtvaardigen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 14:31 schreef grimselman het volgende:
Klopt, de overheid blijft doorgaan in het oude patroon. Om de belastinginkomsten op hetzelfde niveau te houden zouden ze ook naar andere belastingen kunnen kijken. Genoeg vervuilende activiteiten die nu niet belast worden.
Daar is dan ook de vliegtax voor ingevoerd. ¤ 26,43 per PP per vertrekquote:Op dinsdag 27 juni 2023 14:09 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik ken genoeg mensen die op fietsvakantie gaan en zie er ook in het wild nog genoeg fietsen. Een kwart van de mensen gaat überhaupt niet op vakantie.
Alleen omdat 8% van de mensen 40% van de vliegreizen maakt en de meesten hier waarschijnlijk in relatief decadente bubbels verkeren lijkt het de norm om jaarrond midweekjes weg te gaan met het vliegtuig.
Dat is wat je krijgt wanneer je meer dan een eeuw lang milieuvervuiling negeert: dan ontstaat er een maatschappij waarin het vanzelfsprekend is dat er van alles maar moet kunnen, ongeacht de negatieve gevolgen daarvan op de leefomgeving.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit is echt de grootst denkbare onzin.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 15:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is wat je krijgt wanneer je meer dan een eeuw lang milieuvervuiling negeert: dan ontstaat er een maatschappij waarin het vanzelfsprekend is dat er van alles maar moet kunnen, ongeacht de negatieve gevolgen daarvan op de leefomgeving.
Dan moet je een verklaring fixen dat ie gestolen is. Hoe ga je dat regelen? En hoe krijg je die auto dan legaal daar nog de weg op?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is de theorie. In de praktijk kan je auto daar "afbranden" of "gestolen worden".
Jammer, pech, auto weg, tellerstand ook.
Er is inderdaad wat meer bewustzijn gekomen de laatste decennia voor zaken die direct schadelijk zijn voor de volksgezondheid, maar zelfs dat gaat nog maar moeilijk als je bijvoorbeeld kijkt naar de situatie rondom Tata Steel. Laat staan dat subtielere effecten van zaken als stikstof en CO2 echt serieus genomen worden. Ik snap het ook wel, het is gewoon moeilijk om een stap terug te doen en dingen te laten die lange tijd normaal gevonden zijn. Men blijft het liefst doen wat ze gisteren ook deden. Tot het niet meer gaat.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 15:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit is echt de grootst denkbare onzin.
Je moet eens kijken naar de gemiddelde uitstoot van de huidige generatie verbrandingsmotoren en dat vergelijken met 30 jaar geleden. In de jaren 80 werd gif gewoon in de rivieren geloosd, hele woonwijken werden gebouwd op ernstig vervuilde grond. Het is echt niet zo dat er geen enorme stappen zijn gemaakt in het verbeteren van de milieu en leefomgeving.
Er worden jaarlijks vele duizenden auto's gestolen die je nooit meer terugziet en wss verkocht zijn in onderdelen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 15:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan moet je een verklaring fixen dat ie gestolen is. Hoe ga je dat regelen? En hoe krijg je die auto dan legaal daar nog de weg op?
Dit kan wel zo zijn, maar dat heeft verder toch niets te maken met de beweegredenen om rekeningrijden in te voeren (wegvallende inkomsten voor de overheid omdat elektrische auto’s de positie van auto’s op fossiele brandstoffen overnemen)?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 15:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is inderdaad wat meer bewustzijn gekomen de laatste decennia voor zaken die direct schadelijk zijn voor de volksgezondheid, maar zelfs dat gaat nog maar moeilijk als je bijvoorbeeld kijkt naar de situatie rondom Tata Steel. Laat staan dat subtielere effecten van zaken als stikstof en CO2 echt serieus genomen worden. Ik snap het ook wel, het is gewoon moeilijk om een stap terug te doen en dingen te laten die lange tijd normaal gevonden zijn. Men blijft het liefst doen wat ze gisteren ook deden. Tot het niet meer gaat.
Je zegt het zelf, in onderdelen. En die gaan doorgaans niet de Europese grenzen over - gaat voor 90% naar het Oostblok. Je hebt er dus geen reet aan.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 15:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er worden jaarlijks vele duizenden auto's gestolen die je nooit meer terugziet en wss verkocht zijn in onderdelen.
Dat lijkt me voor het gilde nu niet bepaald de grootste uitdaging.
Tata Steel moet lekker oprotten uit Nederland, die hebben hier niks te zoeken met hun gigantische vervuilende voetprint. De eventuele werkgelegenheid die daar mee verloren gaat kunnen we missen als kiespijn aangezien overal schreeuwende tekorten zijn aan (technisch) personeel.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 15:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is inderdaad wat meer bewustzijn gekomen de laatste decennia voor zaken die direct schadelijk zijn voor de volksgezondheid, maar zelfs dat gaat nog maar moeilijk als je bijvoorbeeld kijkt naar de situatie rondom Tata Steel.Ik snap het ook wel, het is gewoon moeilijk om een stap terug te doen en dingen te laten die lange tijd normaal gevonden zijn. Men blijft het liefst doen wat ze gisteren ook deden. Tot het niet meer gaat.
Heb je de afgelopen 2 jaar onder een steen geleefd? Elke discussie gaat er zo'n beetje over hoe we stikstofuitstoot zo snel mogelijk kunnen terugbrengen. Ik snap oprecht niet hoe je zoiets met droge ogen kunt bewerenquote:Laat staan dat subtielere effecten van zaken als stikstof en CO2 echt serieus genomen worden.
Huh? Het gaat er toch om dat je auto "weg" is. Waarheen maakt niet uit. Geen auto, geen kilometerstand.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je zegt het zelf, in onderdelen. En die gaan doorgaans niet de Europese grenzen over - gaat voor 90% naar het Oostblok. Je hebt er dus geen reet aan.
Ik quote mezelf om het niet opnieuw te hoeven typen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Tata Steel moet lekker oprotten uit Nederland, die hebben hier niks te zoeken met hun gigantische vervuilende voetprint. De eventuele werkgelegenheid die daar mee verloren gaat kunnen we missen als kiespijn aangezien overal schreeuwende tekorten zijn aan (technisch) personeel.
[..]
Heb je de afgelopen 2 jaar onder een steen geleefd? Elke discussie gaat er zo'n beetje over hoe we stikstofuitstoot zo snel mogelijk kunnen terugbrengen. Ik snap oprecht niet hoe je zoiets met droge ogen kunt bewerenNederland loopt ook nog eens enorm voorop door veel strengere normen te hanteren dan andere EU-landen, waardoor we ons in een extra lastig pakket begeven.
Persoonlijk zou ik zeggen volg gewoon het pad dat Duitsland bewandeld, wij zijn qua grootte en inwoners (letterlijk) niet meer dan een flinke Duitse deelstaat. Er is helemaal geen behoefte een een specifiek Nederlands beleid. Hooguit voor stikstof in natuurgebieden, maar ook daar kunnen we prima de soepelere Duitse norm aanhouden. Er is anders geen beginnen aan. Rekeningrijden moet je ook Europees (of eigenlijk liever helemaal niet) regelen. Anders creëer je een wirwar van regeltjes, internationale fraude en een beleid dat niet te handhaven nog uit te leggen is.
En van NOS:quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nederland moet extra stappen zetten en vanwege een grote veestapel, dichtbevolktheid en fijnmazig wegennet is dat ook heel lastig te verwezenlijken.
Duitsland heeft veel NOx uitstoot van industrie (Rhur) en verkeer.
Het land is wel veel groter, minder dichtbevolkt en een (in verhouding) veel kleinere veestapel. Ook zijn natuurgebieden groter zodat je makkelijker "stikstofbuffers" aanlegt. In Nederland zijn natuurgebieden vaak omringd door landbouwbedrijven of bebouwing en dan is het natuurgebied zelf ineens de buffer.
NOx van auto's verdwijnt vanzelf, aangezien ook in Duitsland brandstofauto's (en vrachtwagens, bussen) vervangen gaan worden door bEV's of hEV's.
quote:Waarom gebruiken we in Nederland niet de ruime Duitse normen voor stikstof? Dat vroegen de boeren en Kamerlid Thierry Baudet vorige week bij de demonstratie in Den Haag. Ook in de Tweede Kamer zijn hierover vragen gesteld. Dan zouden we minder problemen hebben, kunnen boeren investeren en kunnen we weer woningen bouwen in de buurt van Natura 2000-gebieden. Is dat mogelijk?
Het korte antwoord is 'nee', want Nederland is niet met Duitsland te vergelijken. De ruime Duitse norm is mogelijk omdat het een heel ander land is, met grotere natuurgebieden en minder stikstof-producerende activiteiten daaromheen. Die zijn gemiddeld ook nog eens verder verwijderd van de natuurgebieden. De Duitse natuur is er veel beter aan toe dan in ons land.
Daardoor is de stikstofdepositie in een natuurgebied een minder groot probleem: de 'verdunning' is er groter. In Duitsland is een stikstofvergunning pas nodig als door een nieuwe activiteit meer dan 7 mol stikstof (=100 gram) per hectare per jaar neerslaat in een natuurgebied. Veel meer dus dan de 0,05 mol die in Nederland gold totdat de Raad van State, eind mei, de Nederlandse aanpak verbood.
Duur grapje dan - als dat de 'oplossing' is. Als je zoveel moeite ervoor moet doen ook.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Huh? Het gaat er toch om dat je auto "weg" is. Waarheen maakt niet uit. Geen auto, geen kilometerstand.
Misschien gaat niemand het doen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Duur grapje dan - als dat de 'oplossing' is. Als je zoveel moeite ervoor moet doen ook.
Gaat ze ook niet opvallen, dat je elke keer een auto 'kwijt' bent.
Met een kastje dat verplicht is kunnen ze toch uitlezen tot het moment dat de auto verdwijnt en je stopt met rijden? En als je geen kastje hebt dan heb je een probleem, het e.e.a. zal wel samenvallen met de implementatie van die verplichte zwarte doos.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Huh? Het gaat er toch om dat je auto "weg" is. Waarheen maakt niet uit. Geen auto, geen kilometerstand.
Er wordt veel gepraat ja, maar dat dit probleem speelt weten we al jaren en er is 0,0 gedaan om er wat aan te doen. En zelfs nu de grenzen aan alle kanten overschreden worden en er daardoor bouwprojecten stil liggen en de snelheid op de autosnelweg is beperkt, is er nog steeds geen oplossing in zicht. Ik zou zeggen: hoe kun je met droge ogen beweren dat dit wél serieus genomen wordt?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Heb je de afgelopen 2 jaar onder een steen geleefd? Elke discussie gaat er zo'n beetje over hoe we stikstofuitstoot zo snel mogelijk kunnen terugbrengen. Ik snap oprecht niet hoe je zoiets met droge ogen kunt beweren![]()
Deze discussie ging om registratie met kilometerteller en een oud barrel dat net voordat er uitgelezen moet worden "op magische wijze" verdwijnt, dus geen bakjesquote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Met een kastje dat verplicht is kunnen ze toch uitlezen tot het moment dat de auto verdwijnt en je stopt met rijden? En als je geen kastje hebt dan heb je een probleem, het e.e.a. zal wel samenvallen met de implementatie van die verplichte zwarte doos.
Politici gaan dit ook niet oplossen, daar hebben ze simpelweg de competenties niet voor.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er wordt veel gepraat ja, maar dat dit probleem speelt weten we al jaren en er is 0,0 gedaan om er wat aan te doen. En zelfs nu de grenzen aan alle kanten overschreden worden en er daardoor bouwprojecten stil liggen en de snelheid op de autosnelweg is beperkt, is er nog steeds geen oplossing in zicht. Ik zou zeggen: hoe kun je met droge ogen beweren dat dit wél serieus genomen wordt?
Dat zal allemaal wel maar De Duitsers hanteren ook effectief een hele andere norm:quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik quote mezelf om het niet opnieuw te hoeven typen.
[..]
En van NOS:
[..]
Alsnog zijn er uiteindelijk gewoon veel te veel boeren in Nederland. Die veestapel zal echt omlaag moeten worden gebracht, maar volgens mij is daar men ook vrij actief mee bezig...quote:Verschillende methoden per land
In Nederland gold een grenswaarde van 1 mol stikstof (14 gram) per hectare per jaar voor een activiteit in de nabijheid van een Natura 2000-gebied. Toen de Raad van State het Programma Aanpak Stikstof (zie ook Rechter grijpt in – pas op de plaats voor stikstof) in mei 2019 ongeldig verklaarde, ging de grenswaarde vrijwel naar nul. In Duitsland is een stikstofvergunning pas nodig als door een nieuwe activiteit meer dan 7 mol stikstof (100 gram) per hectare per jaar neerslaat in een Natura 2000-gebied. Bovendien hanteren de Duitsers ook nog een foutenmarge van 20 procent. Daar staat tegenover dat er in Duitsland sprake is van een geringere overschrijding van de kritische depositiewaarde, waardoor er meer depositieruimte beschikbaar is.
https://www.biomaatschapp(...)et-stikstofprobleem/
Oh zo,.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Deze discussie ging om registratie met kilometerteller en een oud barrel dat net voordat er uitgelezen moet worden "op magische wijze" verdwijnt, dus geen bakjesWel oude gebakjes.
Je kunt zeggen dat het in jouw ogen te weinig is, prima, maar roepen dat er 0,0 gedaan is is een regelrechte leugen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er wordt veel gepraat ja, maar dat dit probleem speelt weten we al jaren en er is 0,0 gedaan om er wat aan te doen. En zelfs nu de grenzen aan alle kanten overschreden worden en er daardoor bouwprojecten stil liggen en de snelheid op de autosnelweg is beperkt, is er nog steeds geen oplossing in zicht. Ik zou zeggen: hoe kun je met droge ogen beweren dat dit wél serieus genomen wordt?
Je woordkeuze is heel slim.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Je kunt zeggen dat het in jouw ogen te weinig is, prima, maar roepen dat er 0,0 gedaan is is een regelrechte leugen.
Veeboeren stoten bijvoorbeeld tegenwoordig 70% minder ammoniak uit vergeleken met 25 jaar geleden. Waarvan 8% in de afgelopen 4 jaar. Qua stikstof zorgt het verkeer nog steeds verreweg voor de meeste uitstoot. Als je mensen dan eindelijk zover krijgt dat ze een EV willen aanschaffen ga ze dan vooral niet nog weer extra op kosten jagen door ze te laten betalen per kilometer. Je bent als consument in deze tijd al genoeg kwijt aan die verduurzaamheidsgekte.
En een derde komt uit het buitenland, dat ik bedoel ik dus. Je kan zo toch geen fatsoenlijk beleid hanteren als de problemen je (letterlijk) komen aanwaaien?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je woordkeuze is heel slim.
En het klopt dat naast ammoniak het verkeer één van de grootste uitstoters is van NOx.
Maar puur kijkend naar het totaal is landbouw toch wel erg goed vertegenwoordigd.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Deels CDA ja maar de lokale politiek is helemaal smerig (al is/was dat ook vaak CDA) , in Brabant zijn regelmatig steekpenningen ontvangen om megastallen uit te breiden of regelmatig een oogje dicht te doen rondom milieu regelgeving bij normen die overschreden worden. Het is wel duidelijk dat dingen anders moeten in dit land maar je kan het gepeupel niet verantwoordelijk stellen voor jarenlang politiek wanbeleid. Met rekeningrijden idem, mensen pikken die onzin niet. En gaan dan stemmen op partijen als BBB zoals bij de PS-verkiezingen waardoor fatsoenlijk beleid maken en de landbouw beperken nog veel gecompliceerder gaat worden.quote:Het klopt dat er minder ammoniak wordt uitgestoten, al loopt het sinds ~2010 weer iets op door de uitbreiding van megastallen (bedankt CDA).
Jaja, lekker makkelijker weer, de buitenlanders de schuld gevenquote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:14 schreef Elan het volgende:
[..]
En een derde komt uit het buitenland, dat ik bedoel ik dus. Je kan zo toch geen fatsoenlijk beleid hanteren als de problemen je (letterlijk) komen aanwaaien?
Het staat er letterlijk. Overigens gaat dat diagram en die uitstoot volgens mij alleen over Natura2000 gebieden. De totale uitstootsom van stikstof ligt veel meer bij het verkeer en de industrie.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jaja, lekker makkelijker weer, de buitenlanders de schuld geven
Wat komt aanwaaien is vooral NOx. Dat verspreidt zich verder en makkelijker dan ammoniak.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:14 schreef Elan het volgende:
[..]
En een derde komt uit het buitenland, dat ik bedoel ik dus. Je kan zo toch geen fatsoenlijk beleid hanteren als de problemen je (letterlijk) komen aanwaaien?
quote:[..]
Deels CDA ja maar de lokale politiek is helemaal smerig (al is/was dat ook vaak CDA) , in Brabant zijn regelmatig steekpenningen ontvangen om megastallen uit te breiden of regelmatig een oogje dicht te doen rondom milieu regelgeving bij normen die overschreden worden. Het is wel duidelijk dat dingen anders moeten in dit land maar je kan het gepeupel niet verantwoordelijk stellen voor jarenlang politiek wanbeleid. Met rekeningrijden idem, mensen pikken die onzin niet. En gaan dan stemmen op partijen als BBB zoals bij de PS-verkiezingen waardoor fatsoenlijk beleid maken en de landbouw beperken nog veel gecompliceerder gaat worden.
Je hebt inderdaad uitstoot en depositie, kijk je naar uitstoot dan liggen de cijfers veel dichter bij elkaar.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Het staat er letterlijk. Overigens gaat dat diagram en die uitstoot volgens mij alleen over Natura2000 gebieden. De totale uitstootsom van stikstof ligt veel meer bij het verkeer en de industrie.
NOx is toch stikstofdioxide, die vooral veroorzaakt word door verbranding van fossiele brandstoffen zoals wegverkeer en industrie in mindere mate?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad uitstoot en depositie, kijk je naar uitstoot dan liggen de cijfers veel dichter bij elkaar.
Dat komt omdat NOx zich meer verspreidt en dus in natuurgebieden ook minder concentreert. Het gaat ook makkelijker de grens over (maar dat werkt in 2 richtingen natuurlijk).
NH3 slaat meer lokaal neer, heeft dus meer invloed op de nabije omgeving en in een hogere concentratie.
De depositie en de herkomst daarvan telt, dat is wat je kan meten in een natuurgebied.
Negeren is erg kort door de bocht... en ik geef toe dat het sentiment wordt aangegrepen om geld te harken voor zaken die eerst zo zijn neergezet om te floreren. Het is indirect een soort boete omdat iemand hier het in z'n harses heeft gehaald om voort te bestaan.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 15:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is wat je krijgt wanneer je meer dan een eeuw lang milieuvervuiling negeert: dan ontstaat er een maatschappij waarin het vanzelfsprekend is dat er van alles maar moet kunnen, ongeacht de negatieve gevolgen daarvan op de leefomgeving.
Quatsch. De situatie van Tat steel is dat dart honderduizenden mensen (indirect) hun geld daarvandaan verdienen. Nog een paar stapjes en dat bedrijf zegt toedeledokie met het gezeik en geziek om alles wat maar van verdienwaarde is te verbannen uit Nederland.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 15:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is inderdaad wat meer bewustzijn gekomen de laatste decennia voor zaken die direct schadelijk zijn voor de volksgezondheid, maar zelfs dat gaat nog maar moeilijk als je bijvoorbeeld kijkt naar de situatie rondom Tata Steel. Laat staan dat subtielere effecten van zaken als stikstof en CO2 echt serieus genomen worden. Ik snap het ook wel, het is gewoon moeilijk om een stap terug te doen en dingen te laten die lange tijd normaal gevonden zijn. Men blijft het liefst doen wat ze gisteren ook deden. Tot het niet meer gaat.
"Ja maar geld" is inderdaad het gebruikelijke excuus om dingen te doen die op termijn niet houdbaar zijn en waar toekomstige generaties de nadelen van ondervinden.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:30 schreef Vallon het volgende:
[..]
Quatsch. De situatie van Tat steel is dat dart honderduizenden mensen (indirect) hun geld daarvandaan verdienen. Nog een paar stapjes en dat bedrijf zegt toedeledokie met het gezeik en geziek om alles wat maar van verdienwaarde is te verbannen uit Nederland.
Verbranding in het algemeen. Er zit ~78% stikstof in de lucht en bij verbranding op hoge temperaturen krijg je NOx inderdaad, ofwel stikstofoxiden.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:15 schreef Elan het volgende:
[..]
NOx is toch stikstofdioxide, die vooral veroorzaakt word door verbranding van fossiele brandstoffen zoals wegverkeer en industrie in mindere mate?
Dit heeft weinig met "verduurzaming" te maken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 20:13 schreef core2duo het volgende:
Het gaat wel erg snel met het verduurzamingsgedoe.
Bijna alle hobby-auto's zijn benzine-auto's. Die blijven rijden tot het ons onmogelijk gemaakt wordt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niet voor niks kwamen ze in Duitsland ook al met het idee om een kilometerheffing in te voeren. Maar om het er politiek doorheen te krijgen, hadden ze bedacht dat dat dan alleen voor buitenlanders moest gelden. De EU was het daar niet mee eens en daar is het op geklapt. Maar inderdaad, uiteindelijk is het een feit dat de komende 10 à 15 jaar de verkoop van nieuwe benzineauto's flink gaat teruglopen. En de tweedehands markt droogt daarmee ook automatisch op, dus het is een kwestie van tijd voordat niemand in Europa meer op fossiele brandstof rijdt.
Als jij rond de 40.000 km per jaar rijdt wel inderdaad. Wat mij betreft ook niet onterecht als je dan meer belasting betaald dan iemand die 15.000 km per jaar rijdt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 20:31 schreef inslagenreuring het volgende:
Dus waar ik nu 160 euro wegenbelasting betaal gaat dat straks naar circa 260 euro.
Als je een auto hebt die 2.500kg weegt wss wel.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 20:31 schreef inslagenreuring het volgende:
Dus waar ik nu 160 euro wegenbelasting betaal gaat dat straks naar circa 260 euro.
Excuus. Ik bedoel per kwartaal dus ongeveer 1100 kilometer per maand.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 20:35 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Als jij rond de 40.000 km per jaar rijdt wel inderdaad. Wat mij betreft ook niet onterecht als je dan meer belasting betaald dan iemand die 15.000 km per jaar rijdt.
Wat wil je als land (nog) gaan doen wanneer steeds meer lokale (export)productie wordt gekortwiekt ?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
"Ja maar geld" is inderdaad het gebruikelijke excuus om dingen te doen die op termijn niet houdbaar zijn en waar toekomstige generaties de nadelen van ondervinden.
Absurde vorm van geldklopperij. Maar die vormen van brandstofaccijnzen moeten natuurlijk -met winst- worden terugverdiend.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 20:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je een auto hebt die 2.500kg weegt wss wel.
Anders hangt het nog af van welke variant uit de effectenstudie er gekozen gaat worden in 2030.
NOx verspreidt zich vrij ver, dus hoe kleiner het land, hoe meer NOx het land zal verlaten. Nederland is bovendien dichter bevolkt dan Duitsland, en de meest voorkomende windrichting is zuidwestenwind. Dan zal er meer NOx van Nederland in Duitsland belanden dan omgekeerd.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Het staat er letterlijk. Overigens gaat dat diagram en die uitstoot volgens mij alleen over Natura2000 gebieden. De totale uitstootsom van stikstof ligt veel meer bij het verkeer en de industrie.
Niet nadeliger dan wanneer je in Nederland rijdt, tenzij er in het buitenland ook een vorm van kilometerheffing is.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 21:08 schreef Enawh het volgende:
Dus het is ook nadelig als je met auto naar het buitenland gaat ?
Maar hoe waarschijnlijk is het dat ze dat systeem zullen gebruiken?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet nadeliger dan wanneer je in Nederland rijdt, tenzij er in het buitenland ook een vorm van kilometerheffing is.
Maar ja, als het op kilometerstand van je teller gaat: die telt gewoon door in Zuid-Frankrijk.
Als je naar buitenland gaat dan gaat het sowieso op kilometerstand.. ?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet nadeliger dan wanneer je in Nederland rijdt, tenzij er in het buitenland ook een vorm van kilometerheffing is.
Maar ja, als het op kilometerstand van je teller gaat: die telt gewoon door in Zuid-Frankrijk.
Ja, dan zou je naar ¤ 260,- per kwartaal gaan...als het tarief ¤ 0.08 per km zou zijn en er geen enkele differentiatie is qua gewicht/brandstof. Maar dat kan ik me dan weer niet voorstellen. Ik heb niet zo'n absurd zware auto met 1800 kg, maar ik geloof nooit dat ik hetzelfde tarief ga betalen als iemand met een auto van 900 kg die hetzelfde aantal km's rijdt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 20:48 schreef inslagenreuring het volgende:
Excuus. Ik bedoel per kwartaal dus ongeveer 1100 kilometer per maand.
Het is (op papier) het goedkoopste systeem en geeft de minste privacy bezwaren omdat je er geen locaties en tijdstippen uit kan halen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 21:19 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maar hoe waarschijnlijk is het dat ze dat systeem zullen gebruiken?
Zoiets verwacht ik ook. De overheid wil kleine, zuinige auto's promoten, ook als het EV's zijn.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 21:28 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja, dan zou je naar ¤ 260,- per kwartaal gaan...als het tarief ¤ 0.08 per km zou zijn en er geen enkele differentiatie is qua gewicht/brandstof. Maar dat kan ik me dan weer niet voorstellen. Ik heb niet zo'n absurd zware auto met 1800 kg, maar ik geloof nooit dat ik hetzelfde tarief ga betalen als iemand met een auto van 900 kg die hetzelfde aantal km's rijdt.
Ik denk eerder dat er een laag basistarief komt, met daar bovenop een x opslag voor de brandstofsoort en een x opslag voor de gewichtsklasse.
Altijd de metro genomen van Rotterdam naar Spijkenisse.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Tuurlijk mensen moeten veel meer fietsen , ik heb 30 jaar minstens 50% van de tijd gefietst naar mijn werk + 20 km heen en + 20 km terug
Per maand kan ook op basis van een vast bedrag met aan het eind een afrekening op basis van de daadwerkelijke stand, zoals het ook werkt met energie.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is (op papier) het goedkoopste systeem en geeft de minste privacy bezwaren omdat je er geen locaties en tijdstippen uit kan halen.
Het nadeel is dat dat maar 1x per jaar uitgelezen zal worden, dus krijg je dan in 1x een rekening voor het hele jaar? Of betaal je dat in termijnen achteraf? Of betaal je een voorschot en wordt dat achteraf verrekend?
Ik zie meer in "per maand betalen" maar dan heb je wel een GPS-bakje nodig dat "totaal per maand afgelegde afstanden" doorgeeft.
Dat zal. Alsnog word je dubbel genaaid, als je nog brandstof rijdt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 21:28 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja, dan zou je naar ¤ 260,- per kwartaal gaan...als het tarief ¤ 0.08 per km zou zijn en er geen enkele differentiatie is qua gewicht/brandstof. Maar dat kan ik me dan weer niet voorstellen. Ik heb niet zo'n absurd zware auto met 1800 kg, maar ik geloof nooit dat ik hetzelfde tarief ga betalen als iemand met een auto van 900 kg die hetzelfde aantal km's rijdt.
Ik denk eerder dat er een laag basistarief komt, met daar bovenop een x opslag voor de brandstofsoort en een x opslag voor de gewichtsklasse.
Daar kan je donder op zeggen. Het is 1 groot verdienmodel voor de overheid. Als ze straks het gros van de brandstof auto's eruit hebben, zal het opladen van je auto straks ook wel weer belast worden met extra belasting of accijns, in het kader van stroomnet is overbelast dus moet je meer betalen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 22:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat zal. Alsnog word je dubbel genaaid, als je nog brandstof rijdt.
Hoewel er natuurlijk ook de moeder getaxt gaat worden op EV's, daar zullen ze nog wel mee komen.
Jij hebt blijkbaar al het voorrecht om 2x te gaan. Genoeg gezinnen die helemaal nooit kunnen, niet eens een dagje efteling kunnen betalen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 20:13 schreef core2duo het volgende:
Houden we straks nog wel geld over om 2 keer per jaar op vakantie te gaan? Uiteraard naar het buitenland, waar ze niet van die betuttelende regels hebben.
Aangezien je kan laden op alle plaatsen met een stekker, ook thuis, is dat niet te verwachten.quote:Op woensdag 28 juni 2023 05:23 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Daar kan je donder op zeggen. Het is 1 groot verdienmodel voor de overheid. Als ze straks het gros van de brandstof auto's eruit hebben, zal het opladen van je auto straks ook wel weer belast worden met extra belasting of accijns, in het kader van stroomnet is overbelast dus moet je meer betalen.
quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die kosten voor het uitbreiden van het stroomnetwerk zijn iets meer dan 1 cent per kWh (zie uiteenzetting hieronder).
Die netwerkcapaciteit moet sowieso uitgebreid worden.
Woningen worden gasloos, er worden zonnepanelen geplaatst, bedrijven willen uitbreiden en men gaat elektrisch rijden.
Het stroomnet uitbreiden is eigenlijk een oplossing voor vrijwel al die knelpunten op dit moment.
En "miljarden" klinkt als veel maar als je beseft dat we per jaar nu al 120.000.000.000kWh verbruiken, is dat per kWh over een investeringsperiode van 25 jaar en de afschrijfperiode daarna geheel peanuts.
Over 25 jaar ligt het verbruik naar schatting op 200.000.000.000kWh dus laten we het gemiddelde als uitgangspunt nemen voor de berekening. Dan zit je op 160.000.000.000 x 25 jaar = 4.000.000.000.000kWh.
Er is tot 2050 zo'n ¤100 miljard nodig volgens de netbeheerders.
Dat is dus ¤100.000.000.000 / 4.000.000.000.000kWh = ¤0,025 per kWh.
Maar die investering gaat ook weer minimaal 25 jaar mee, dus ¤0,0125 per kWh.
We halen ¤0,15 per kWh aan belastingen binnen en daarnaast betalen we ook nog eens vastrecht aan de netbeheerders.
Volgens m'n bierviltje moet wel lukken.
Jij denkt niet dat ze straks wat gaan verzinnen als de inkomsten voor de schatkist niet hoog genoeg zijn a.g.v. elektrisch rijden en kilometer rijden?quote:Op woensdag 28 juni 2023 09:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aangezien je kan laden op alle plaatsen met een stekker, ook thuis, is dat niet te verwachten.
Verder is allang bekend wat de uitbreidingen voor het stroomnet gaan kosten, de komende 27 jaar.
En dat is ¤100 miljard.
En om die kosten te dekken moet er ¤0,0125 bij de kWh prijs op. Ofwel: daar is geen extra accijns voor nodig.
[..]
Hoe waarschijnlijk is het dat het uberhaupt gaat gebeuren? Zitten nog tig kabinetten tussen. Zo'n kilometerheffing. Als het er al komt wordt het een complete flop en waarschijnlijk weer naar een x-aantal jaar afgeschaft. En zijn alle burgers weer lekker gefrustreerd geraakt door een incompente overheid.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 21:19 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maar hoe waarschijnlijk is het dat ze dat systeem zullen gebruiken?
Als de inkomsten uit rekeningrijden niet hoog genoeg zijn, kan het tarief per kilometer omhoog.quote:Op woensdag 28 juni 2023 09:23 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Jij denkt niet dat ze straks wat gaan verzinnen als de inkomsten voor de schatkist niet hoog genoeg zijn a.g.v. elektrisch rijden en kilometer rijden?
Ach ja, het zoveelste IT overheids project waar 100den miljoenen door de plee gespoeld werden.quote:Op woensdag 28 juni 2023 09:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ergens rond 2001 werkte voor een bedrijf dat de rekeningrijsoftware ontwikkelde. Na Ja, het was de trajectcontrole SW die nog een keer verkocht was met kleine aanpassingen. Was niet mijn project, en viel onder een ander onderdeel van de holding, maar de programmeurs zaten in dezelfde kantoortuin waar ik ook zat. Geen idee of het uiteindelijk opgeleverd is. Ingevoerd iig niet. Maar goed, dat hele rekeningrijden loopt dus al meer dan 20 jaar.
Destijds was het op papier om de files te bestrijden, maar in de praktijk vooral omdat de politiek tegen het probleem aanliep dat de brandstofaccijns niet oneindig verhoogd kon worden. Want dan wordt er meer en meer over de grens getankt. Bij een kilometerheffing heb je dat alternatief niet. En aangezien autorijden enorm prijsinelastisch is, kun je die tarieven net zo ver verhogen als budgettair uitkomt. Of je mensen nou 2 of 4 euro heffing oplegt omdat ze naar hun werk moeten, dat maakt immers niet uit. Dat wordt toch wel betaald.quote:Op woensdag 28 juni 2023 09:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ergens rond 2001 werkte voor een bedrijf dat de rekeningrijsoftware ontwikkelde. Na Ja, het was de trajectcontrole SW die nog een keer verkocht was met kleine aanpassingen. Was niet mijn project, en viel onder een ander onderdeel van de holding, maar de programmeurs zaten in dezelfde kantoortuin waar ik ook zat. Geen idee of het uiteindelijk opgeleverd is. Ingevoerd iig niet. Maar goed, dat hele rekeningrijden loopt dus al meer dan 20 jaar.
Denk dat het voor bedrijven nog moeilijker gaat worden personeel te vinden als mensen dat zelf moeten gaan betalen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 10:44 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Destijds was het op papier om de files te bestrijden, maar in de praktijk vooral omdat de politiek tegen het probleem aanliep dat de brandstofaccijns niet oneindig verhoogd kon worden. Want dan wordt er meer en meer over de grens getankt. Bij een kilometerheffing heb je dat alternatief niet. En aangezien autorijden enorm prijsinelastisch is, kun je die tarieven net zo ver verhogen als budgettair uitkomt. Of je mensen nou 2 of 4 euro heffing oplegt omdat ze naar hun werk moeten, dat maakt immers niet uit. Dat wordt toch wel betaald.
Kheb daar ooit - als onderdeel van een bid - ook nog wat mee te maken gehad met waar het op neer kwam, dat het onhaalbaar was omdat het een politiek gedreven (drijfzand) systeem was dat rekening moest houden met onbekend beleid. Mijn 'bazen' zagen er uiteindelijk niets in.quote:Op woensdag 28 juni 2023 09:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hier in D hebben we het al jaren als tol voor vrachtwagens op de snelwegen. En het sterke vermoeden is (hoewel het ontkent wordt) dat justitie er ook op toegrijpt.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kheb daar ooit - als onderdeel van een bid - ook nog wat mee te maken gehad met waar het op neer kwam, dat het onhaalbaar was omdat het een politiek gedreven (drijfzand) systeem was dat rekening moest houden met onbekend beleid. Mijn 'bazen' zagen er uiteindelijk niets in.
Destijds, technisch, was het ook een fors probleem vanwege ontbreken betrouwbare (detectie & controle) infrastructuur.
Blijft wel opvallend dat deze mol steeds weer sneaky opnieuw blijft opduiken; en maar volhouden dat alle techniek (camera's, netwerken en systemen) bedoeld zijn om de veiligheid te verhogen en en-passant - kennelijk als hoofddoel - ook ergens anders voor gebruikt kan worden.
Vracht en andere bedrijfsvoertuigen zijn makkelijker te identificeren, categoriseren en onder te bregen in (kruis®sitercontrole van) regelgeving. Bedrijven schuiven een hogere rekening simpel door naar de afnemer en daarmee dus uiteindelijk "de consument".quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hier in D hebben we het al jaren als tol voor vrachtwagens op de snelwegen. En het sterke vermoeden is (hoewel het ontkent wordt) dat justitie er ook op toegrijpt.
Sowieso, ik woon vlak aan de grens en de "algemene verkeers controles" zijn verrassend vaak succesvol om drugs te vangen en andere criminelen. Maar verder niemand die ik ken hier die ooit op de snelweg bij de grens in een "algemene verkeers controles" is geraakt.
Tja, roepen dat de winst zwaarder belast moet worden, terwijl de grootste aandeelhouders pensioenfondsen zijn en mensen die sparen voor hun pensioen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:07 schreef Vallon het volgende:
[..]
Vracht en andere bedrijfsvoertuigen zijn makkelijker te identificeren, categoriseren en onder te bregen in (kruis®sitercontrole van) regelgeving. Bedrijven schuiven een hogere rekening simpel door naar de afnemer en daarmee dus uiteindelijk "de consument".
Wordt altijd wel "cynisch" dat iemand roept dat bedrijven zwaarder belast moeten worden.
Haha, waar spreek ik voor mezelf? 👌quote:Op woensdag 28 juni 2023 05:33 schreef 111210 het volgende:
[..]
Jij hebt blijkbaar al het voorrecht om 2x te gaan. Genoeg gezinnen die helemaal nooit kunnen, niet eens een dagje efteling kunnen betalen.
En dan nog klagen dat je maar 2x kan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |