quote:NOS Nieuws
Rekeningrijden gaat mogelijk 7 à 8 cent per kilometer kosten
In het regeerakkoord is afgesproken dat autobezitters vanaf 2030 gaan betalen per kilometer, maar afhankelijk van de variant die wordt gekozen kleven er veel praktische bezwaren aan. Dat blijkt uit een reeks onderzoeken die zijn gedaan in opdracht van het kabinet. Ook dreigt het systeem ten koste te gaan van mensen met een laag inkomen.
De verwachting is dat het tarief per kilometer tussen de 7 en 8 eurocent komt te liggen, afhankelijk van de gekozen variant. Die heffing gaat in het hele land gelden, op elke weg en op ieder tijdstip. De huidige bpm (aanschafbelasting) en motorrijtuigenbelasting verdwijnen dan. Mensen die veel rijden, zijn veel duurder uit dan mensen die hun auto meestal laten staan.
Hoe het systeem eruit gaat zien is nog volledig afhankelijk van politieke keuzes, concluderen de onderzoekers. En al die keuzes kunnen weer ongewilde effecten hebben, bijvoorbeeld omdat ze fraude in de hand werken of vooral gunstig zijn voor mensen die toch al profiteren.
Aanvankelijk wilde het kabinet nog voor de zomer de wet indienen om betalen per kilometer mogelijk te maken, maar nu is het plan om dit najaar de knoop door te hakken.
Ik zou het graag met je eens zijn. Maar op hoeveel onderwerpen heeft de oppositie uiteindelijk gewoon bij het kruisje getekend in de afgelopen jaren?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:21 schreef Elan het volgende:
Maar nogmaals zo ver gaat het niet komen als de politieke steun er straks niet meer is.
Nederland moet extra stappen zetten en vanwege een grote veestapel, dichtbevolktheid en fijnmazig wegennet is dat ook heel lastig te verwezenlijken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Het valt wel op dat Nederland (ook qua stikstof) altijd maar voorop wil lopen als het gaat om innoveren. Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze dat bijvoorbeeld in Duitsland oplossen en een soortgelijk concept hier invoeren. Het is vrij onmenselijk om autorijden schreeuwend duur te maken voor grote groepn, mensen raak je daarmee in hun vrijheid. En dan gaan mensen vanzelf op BBB-achtige partijen stemmen.
Het heeft alles te maken met het feit dat dit een klein land is waar wel heel veel economische activiteit plaatsvindt. Grote landen als Duitsland hebben enorme gebieden waar amper uitstoot is, waardoor het gemiddeld allemaal geen probleem is. Nederland heeft die luxe niet en omdat we ook niet willen stoppen met bedrijvigheid, wordt er al snel naar technologische innovaties gekeken als oplossing voor de ontstane problemen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Het valt wel op dat Nederland (ook qua stikstof) altijd maar voorop wil lopen als het gaat om innoveren. Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze dat bijvoorbeeld in Duitsland oplossen en een soortgelijk concept hier invoeren. Het is vrij onmenselijk om autorijden schreeuwend duur te maken voor grote groepn, mensen raak je daarmee in hun vrijheid. En dan gaan mensen vanzelf op BBB-achtige partijen stemmen.
Dat is nu ook al het geval. De motorrijtuigenbelasting stijgt ook jaarlijks vanwege inflatie, dus dat is niet zo vreemd.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
De regering heeft al gezegd dat het bedrag wat je moet gaan betalen vrolijk elk jaar omhoog gaat vanwege inflatie.
Dus autorijden wordt per jaar duurder en duurder...
Het is vooral interessant wat de BBB op dit punt vindt. Het risico is aanwezig dat die met één of ander leuk plannetje voor boeren of "de regio" als compensatie wel om te praten zijn.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Gunner het volgende:
Er is al gereekst. Top!
Laatste post
[..]
Ik zou het graag met je eens zijn. Maar op hoeveel onderwerpen heeft de oppositie uiteindelijk gewoon bij het kruisje getekend in de afgelopen jaren?
Alles wordt duurder door inflatie, in 2002 tankte je een liter benzine voor ¤1quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:45 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat is nu ook al het geval. De motorrijtuigenbelasting stijgt ook jaarlijks vanwege inflatie, dus dat is niet zo vreemd.
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:45 schreef Frozen-assassin het volgende:
Nederland en vooral de boeren moeten heel gauw stoppen met INNOVATIE-stokpaardje. Tal van 'innovaties' geweest die gewoon niet werken. Bewijs maar eerst dat het werkt voordat je het wil invoeren.
Dat is zeker niet innovatief. Wel fraudegevoelig.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.
Ik haal wat anders uit dit artikel.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:47 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)jden-een-mislukking/
Daar is rekeningrijden voor bedoeld. Om de EV transitie "betaalbaar" te houden en krijgen.
Je betaalt aan de pomp al in accijnzen als je meer wilt rijden dan je buurman. Er was ooit iets als solidariteit in dit land. Ik jank ook niet dat ik 2500 euro per jaar aan mijn ziektekostenverzekering kwijt ben terwijl ik al 10 jaar geen dokter gezien heb.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Accordtje het volgende:
[..]
15k per jaar is dan ook meer dan gemiddeld in NL. Het gemiddelde ligt rond de 10-11k per jaar volgens mij en als je daar de zakelijke rijders uithaalt zal het gemiddelde voor de particulier nog lager zijn. Dus ik denk dat er best nog veel voorstanders te vinden zijn.
Ik ben zelf ook niet per se tegen betaling per km in plaats van vaste belastingen. Met vaste belastingen betalen mensen die veel rijden "weinig" per km en mensen die weinig rijden zijn per km duur uit. Niet vreemd om dat te willen omdraaien en die prikkel om minder te rijden te creëren.
Dit dus. Waarom niet het ERP systeem uit Singapore gebruiken?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.
De brandstofaccijnzen kunnen momenteel nog verhoogd worden ter compensatie van het teruglopen van het aantal verkochte liters brandstof.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef B4llistic het volgende:
Benzine en Dieselrijders hebben al rekening rijde (op de literprijs)
Het feit dat ze dit niet enkel voor electrische rijders gaan implementeren, zegt al genoeg.
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen autoquote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
De regering heeft al gezegd dat het bedrag wat je moet gaan betalen vrolijk elk jaar omhoog gaat vanwege inflatie.
Dus autorijden wordt per jaar duurder en duurder...
Als er straks een partij gaat komen die tegen rekeningrijden is, zal ik daar op gaan stemmen.
En het kan mij dan echt geen fuck uitmaken welke partij dat zal zijn. Ik hoop dan echt dat ze de grootste worden.
Durf te wedden dat de EV rijder die zijn auto 'gratis' kan opladen via de zonnepanelen straks minder hoeft af te tikken dan de lul die nog op benzine rijd.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef B4llistic het volgende:
Benzine en Dieselrijders hebben al rekening rijde (op de literprijs)
Het feit dat ze dit niet enkel voor electrische rijders gaan implementeren, zegt al genoeg.
Nazi Nederland here we come.
Als je het optelt is het rond de 12% inderdaad.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:55 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen auto
in juni 2015 betaalde ik 115 euro/maand aan wegenbelasting (ik kan niet verder terug kijken)
in januari 2019 ging dat naar 117
in april 2021 naar 120
en afgelopen maart naar 128
13 euro verhoging/maand in 8 jaar tijd, dat is marginaal te noemen, wat is dat 12% ongeveer?
Precies, ik zie dit eerder een tegenovergesteld effect hebben waarbij de bullshitritjes nog sterker oververtegenwoordigd gaan zijn. Terwijl een ander deel van de bevolking worstelt met de kosten die noodzakelijke ritten met zich mee brengen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja dat is het idee maar de hele weg vol met leasebakken die voor elke scheet naar kantoor heen en weer rijden is natuurlijk geen probleem. Het hele concept van blijvend minder rijden en meer thuiswerken is anderhalf jaar na corona al faliekant mislukt omdat werkgevers gewoonweg eisen dat mensen weer op locatie verschijnen.
Een stijging van het kilometertarief met 12% in 8 jaar tijd lijkt me iets waar ik meteen voor zou tekenen. Als ze een introductietarief van 8 cent hanteren, zou dat betekenen dat het dan 8 jaar later nog maar 9 cent is. Terwijl in de praktijk deze melkkoe ongetwijfeld heel wat fanatieker gemolken gaat worden, en je dan waarschijnlijk al ruim boven de 10 cent per kilometer zit.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:55 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen auto
in juni 2015 betaalde ik 115 euro/maand aan wegenbelasting (ik kan niet verder terug kijken)
in januari 2019 ging dat naar 117
in april 2021 naar 120
en afgelopen maart naar 128
13 euro verhoging/maand in 8 jaar tijd, dat is marginaal te noemen, wat is dat 12% ongeveer?
Als je "gratis" kan opladen zal je inderdaad geen "brandstofkosten" hebben, afgezien van de kilometerheffing.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Durf te wedden dat de EV rijder die zijn auto 'gratis' kan opladen via de zonnepanelen straks minder hoeft af te tikken dan de lul die nog op benzine rijd.
Die kosten voor het uitbreiden van het stroomnetwerk zijn iets meer dan 1 cent per kWh (zie uiteenzetting hieronder).quote:En natuurlijk moeten er ook miljarden naar vergroting van de netwerkcapaciteit omdat er zo achterlijk veel stroom door heen gaat. Maar o wee fossiele brandstoffen.
De accijns op brandstof blijft uiteraard, anders zou half Duitsland en België hier in de rij staan rond 2030.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:07 schreef Islamofoob het volgende:
Dus de accijns blijft gewoon? Was te verwachten..
Lol dat willen we helemaal niet.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:
[..]
En de politiek zit er totaal niet mee dat de kosten van verduurzaming oneerlijk worden verdeeld in het voordeel van de rijken. Door hun structureel oneerlijke aanpak en gebrek aan transparantie zitten mensen idd niet op meer van hetzelfde te wachten. Dat moet en kan anders blijkt het rapport van de WRR.quote:Het afschuiven van verantwoordelijkheid
• Onze uitstoot valt in het niet vergeleken met de luchtvaart en de industrie. Daarom heeft het geen zin om actie te ondernemen zolang de luchtvaartvaart en de industrie dat niet doen.
• Consumenten moeten hun gedrag veranderen. Zij vragen nu nog steeds om te goedkope producten. Daarom is er onvoldoende geld voor verandering.
Doordrukken van niet-systemische verandering
• Technologisch optimisme. We moeten ons richten op innovatie, dan ontstaan er vanzelf technieken waarmee we dit probleem kunnen oplossen.
• Veel praten, weinig actie. Vertellen dat je hoge doelstellingen hebt qua stikstofbeleid, maar daar weinig actie aan koppelen.
• Geen stok, alleen wortels. De maatschappij reageert alleen op positief en vrijwillig beleid. Beperkende maatregelen zullen falen.
Het benadrukken van de nadelen
• Beleidsperfectionisme. We moeten oplossingen bedenken die door alle betrokken partijen gesteund worden, anders verliezen we draagvlak.
• Appel op welzijn. No farmers, no food
Men had het op z'n minst gelijk kunnen trekken met Duitsland/België..quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De accijns op brandstof blijft uiteraard, anders zou half Duitsland en België hier in de rij staan rond 2030.
Het invoeren van kilometerheffing voorkomt wel dat in 2038 de 50% die nog op brandstof rijdt een verdubbeling van de accijnzen voor z'n kiezen krijgt.
quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef Elan het volgende:
Er is vast wel een andere manier te bedenken om het gemis aan inkomsten op te vangen dan zo'n walgelijk kastensysteem waarbij de EV leaserijder op kosten van de baas heel Nederland door sjeest en mensen met een benzine-auto en een laag inkomen ernstig beperkt worden in hun mobiliteit.
Dat is nu toch niet anders? Er is geen enkele prikkel voor leaserijders om minder kilometers te rijden. Toch juist helemaal prima als de kosten voor die groep rijders fors toeneemt door betaling per km in plaats van de vaste belastingen? Wellicht krijg je dan wel meer werkgevers die minder happig worden om mensen structureel naar kantoor te laten komen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:00 schreef Stepperoller het volgende:
Precies, ik zie dit eerder een tegenovergesteld effect hebben waarbij de bullshitritjes nog sterker oververtegenwoordigd gaan zijn. Terwijl een ander deel van de bevolking worstelt met de kosten die noodzakelijke ritten met zich mee brengen.
Dus al kan Truus een stekkerauto betalen, zij heeft in haar huur appartement nog steeds geen eigen dak met zonnepanelen waarvan zij eigenaar is van de opbrengsten.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je "gratis" kan opladen zal je inderdaad geen "brandstofkosten" hebben, afgezien van de kilometerheffing.
Klopt, maar dat betekent niet dat het wenselijk is en dat je beleid moet gaan maken waarmee dat effect nog sterker wordt.quote:
Na 1 juli wanneer hier de accijnzen weer stijgen op benzine staat half/heel Noord-Brabant en Limburg weer te tanken in België hoor. Dus dat is van aller tijden. Hier over de grens begint het al een beetje als Luxemburg er uit te zien met alle tankstations omdat de benzineprijzen al jaren flink verschillen. Dus zouden de accijnzen flink verlagen verdienen we is een keer wat aan hun. Plus daar zie je ook steeds meer elektrische auto's dus die groep zal ook langzaam daar kleiner worden. Zeker met het betalen in het buitenland en deze prijzen wordt het in de toekomst misschien sowieso voordeliger om een auto in het buitenland te huren en daar door mee op vakantie te gaan in Europa dan met je eigen Nederlandse auto.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De accijns op brandstof blijft uiteraard, anders zou half Duitsland en België hier in de rij staan rond 2030.
Het invoeren van kilometerheffing voorkomt wel dat in 2038 de 50% die nog op brandstof rijdt een verdubbeling van de accijnzen voor z'n kiezen krijgt.
Dat is een feit, doe je weinig aan. Een EV rijdt op stroom en heb je zonnepanelen dan heb je stroom.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:14 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dus al kan Truus een stekkerauto betalen, zij heeft in haar huur appartement nog steeds geen eigen dak met zonnepanelen waarvan zij eigenaar is van de opbrengsten.
Weer stukje vergroting van de kloof dus.
Ook Duitsland (ofwel: ieder land) krijgt te maken met een terugloop van inkomsten uit brandstofaccijnzen dus ook die zullen wel met een plan komen om dat op te vangen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:16 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Na 1 juli wanneer hier de accijnzen weer stijgen op benzine staat half/heel Noord-Brabant en Limburg weer te tanken in België hoor. Dus dat is van aller tijden. Hier over de grens begint het al een beetje als Luxemburg er uit te zien met alle tankstations omdat de benzineprijzen al jaren flink verschillen. Dus zouden de accijnzen flink verlagen verdienen we is een keer wat aan hun. Plus daar zie je ook steeds meer elektrische auto's dus die groep zal ook langzaam daar kleiner worden. Zeker met het betalen in het buitenland en deze prijzen wordt het in de toekomst misschien sowieso voordeliger om een auto in het buitenland te huren en daar door mee op vakantie te gaan in Europa dan met je eigen Nederlandse auto.
Dat is de fundering van de moderne democratie. Rijkelui die er klaar mee waren om belasting te betalen aan adellijken, zowel hier in Nederland (aan de Spaanse Koning) en in de VS (aan het Britse koningshuis).quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:09 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Alleen onze bestuurders maken graag beleid dat vooral hunzelf en hun vrienden bevoordeelt, dus voorlopig zie ik dat niet verbeteren.
Dat laatste ben ik met je eens dat het beter Europese opgelost had kunnen worden. Maar de auto is een geliefde melkkoe van de Nederlandse overheid dus dat speeltje willen ze niet verliezen. Auto rijden en bezitten is in de meeste Europese landen veel goedkoper dan in Nederland.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook Duitsland (ofwel: ieder land) krijgt te maken met een terugloop van inkomsten uit brandstofaccijnzen dus ook die zullen wel met een plan komen om dat op te vangen.
Dit was de gelegenheid geweest om dat als EU in 1x goed te doen maar in plaats daarvan werken we weer als eilandjes en leggen we een lappendeken van oplossingen neer.
In de effectenstudies is daar ook nog wat over genoemd. Daar wordt natuurlijk ook naar gekeken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De maximale kilometervergoeding die een werkgever (onbelast) aan een werknemer mag geven is 0,4246 euro per kilometer. Dat is al niet genoeg om alle kosten te dekken (Afschrijving, brandstof, verzekeringen, belastingen) en daar gaat dan straks nog 7-8 cent aan kosten per KM bovenop komen?
Daar is het beleid ook niet op gericht en je weet ook niet of dat effect sterker wordt. Ik denk dat het aannemelijk is dat je een lage basisprijs per km hebt en dat daar een correctie voor brandstofsoort en gewicht bovenop komt. Dat kan er best voor zorgen dat mensen die weinig rijden goedkoper uit zijn of nagenoeg hetzelfde blijven betalen. En mensen die veel km's maken gaan dan ook fors meer betalen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:14 schreef Stepperoller het volgende:
Klopt, maar dat betekent niet dat het wenselijk is en dat je beleid moet gaan maken waarmee dat effect nog sterker wordt.
Gekeken ja. Iets mee gedaan? Betwijfel dat zeer.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In de effectenstudies is daar ook nog wat over genoemd. Daar wordt natuurlijk ook naar gekeken.
Succes met het vinden van een huurauto voor ¤ 240,- voor twee/drie weken met 3.000 vrij te rijden km's.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:16 schreef ipa84 het volgende:
Zeker met het betalen in het buitenland en deze prijzen wordt het in de toekomst misschien sowieso voordeliger om een auto in het buitenland te huren en daar door mee op vakantie te gaan in Europa dan met je eigen Nederlandse auto.
Als je in NL een of ander klein hok hebt waarmee je toch al niet lekker 3.000 km in een paar dagen rijdt dan kan dat zomaar op meerdere fronten lonen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:28 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Succes met het vinden van een huurauto voor ¤ 240,- voor twee/drie weken met 3.000 vrij te rijden km's.
Het is meerdere keren genoemd: de media noemen alleen het tarief van de duurste variant waarbij ieder voertuig een gelijke kilometerprijs krijgt. Er zijn ook varianten waarbij differentiatie plaatsvindt aan de hand van gewicht en brandstoftype, wat veel meer voor de hand ligt. Dat hanteren we nu ook voor de wegenbelasting. En als je dan niet in een tank van 3.000 kilo rijdt valt het wel wat gunstiger uit.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef B4llistic het volgende:
"De huidige bpm (aanschafbelasting) vervalt dan"
Dus mensen die in de X jaar daarvoor een wagen hebben aangeschaft en volle pond BPM betaald hebben, die krijgen de BPM van volledig of een X percentage terug? Dat zal ook wel weer niet![]()
Ik betaal nu 97 euro/maand wegenbelasting voor onbeperkte km's (naja, belastingen op liters benzine)
Straks mag ik daar dus nog maar 1200km/maand oftewel 14k km/jaar voor rijden. En dan is dit al een dure wagen.. Laat staan dat je op dit moment een paar tientjes betaald voor een goedkopere wagen. Een paar 100km/maand dus...
Doei.quote:Dit kan toch niet waar zijn jongens... Wat ben ik blij dat ik al de eerste stappen naar emigratie aan het zetten ben.
doeiquote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef B4llistic het volgende:
"De huidige bpm (aanschafbelasting) vervalt dan"
Dus mensen die in de X jaar daarvoor een wagen hebben aangeschaft en volle pond BPM betaald hebben, die krijgen de BPM van volledig of een X percentage terug? Dat zal ook wel weer niet![]()
Ik betaal nu 97 euro/maand wegenbelasting voor onbeperkte km's (naja, belastingen op liters benzine)
Straks mag ik daar dus nog maar 1200km/maand oftewel 14k km/jaar voor rijden. En dan is dit al een dure wagen.. Laat staan dat je op dit moment een paar tientjes betaald voor een goedkopere wagen. Een paar 100km/maand dus...
Dit kan toch niet waar zijn jongens... Totale beroving van vrijheid. Wat ben ik blij dat ik al de eerste stappen naar emigratie aan het zetten ben.
Niet voor niks kwamen ze in Duitsland ook al met het idee om een kilometerheffing in te voeren. Maar om het er politiek doorheen te krijgen, hadden ze bedacht dat dat dan alleen voor buitenlanders moest gelden. De EU was het daar niet mee eens en daar is het op geklapt. Maar inderdaad, uiteindelijk is het een feit dat de komende 10 à 15 jaar de verkoop van nieuwe benzineauto's flink gaat teruglopen. En de tweedehands markt droogt daarmee ook automatisch op, dus het is een kwestie van tijd voordat niemand in Europa meer op fossiele brandstof rijdt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook Duitsland (ofwel: ieder land) krijgt te maken met een terugloop van inkomsten uit brandstofaccijnzen dus ook die zullen wel met een plan komen om dat op te vangen.
Ja, het kan hard gaan.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niet voor niks kwamen ze in Duitsland ook al met het idee om een kilometerheffing in te voeren. Maar om het er politiek doorheen te krijgen, hadden ze bedacht dat dat dan alleen voor buitenlanders moest gelden. De EU was het daar niet mee eens en daar is het op geklapt. Maar inderdaad, uiteindelijk is het een feit dat de komende 10 à 15 jaar de verkoop van nieuwe benzineauto's flink gaat teruglopen. En de tweedehands markt droogt daarmee ook automatisch op, dus het is een kwestie van tijd voordat niemand in Europa meer op fossiele brandstof rijdt.
Qua comfort wellicht, maar financieel niet. Je gaat voor ¤ 240,- geen auto kunnen huren voor drie weken en daarmee 3.000 km kunnen rijden. Dat kost gewoon fors meer.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:35 schreef Leandra het volgende:
Als je in NL een of ander klein hok hebt waarmee je toch al niet lekker 3.000 km in een paar dagen rijdt dan kan dat zomaar op meerdere fronten lonen.
Het zou me ook niks verbazen als niet iedereen die nu een benzineauto heeft straks een EV heeft. Er zullen best wat mensen buiten de boot gaan vallen en simpelweg geen eigen vervoer meer hebben.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, het kan hard gaan.
Al zal het met ~350.000 auto's per jaar sowieso nog ~20 jaar duren vanaf 2030 voordat het wagenpark echt "vervangen" is, op wat oldtimers na.
Als je je auto dan meeneemt kan je meteen de rest-BPM nog terugvragen ookquote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef B4llistic het volgende:
Dit kan toch niet waar zijn jongens... Totale beroving van vrijheid. Wat ben ik blij dat ik al de eerste stappen naar emigratie aan het zetten ben.
Maar voor je reguliere auto bespaar je daarmee toch ook op allerlei kosten? Of kost jouw auto alleen maar brandstof en wegenbelasting?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:43 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Qua comfort wellicht, maar financieel niet. Je gaat voor ¤ 240,- geen auto kunnen huren voor drie weken en daarmee 3.000 km kunnen rijden. Dat kost gewoon fors meer.
Dat geloof ik ook wel.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het zou me ook niks verbazen als niet iedereen die nu een benzineauto heeft straks een EV heeft. Er zullen best wat mensen buiten de boot gaan vallen en simpelweg geen eigen vervoer meer hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |