abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 juni 2023 @ 11:39:52 #1
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_209664965
quote:
NOS Nieuws

Rekeningrijden gaat mogelijk 7 à 8 cent per kilometer kosten

In het regeerakkoord is afgesproken dat autobezitters vanaf 2030 gaan betalen per kilometer, maar afhankelijk van de variant die wordt gekozen kleven er veel praktische bezwaren aan. Dat blijkt uit een reeks onderzoeken die zijn gedaan in opdracht van het kabinet. Ook dreigt het systeem ten koste te gaan van mensen met een laag inkomen.

De verwachting is dat het tarief per kilometer tussen de 7 en 8 eurocent komt te liggen, afhankelijk van de gekozen variant. Die heffing gaat in het hele land gelden, op elke weg en op ieder tijdstip. De huidige bpm (aanschafbelasting) en motorrijtuigenbelasting verdwijnen dan. Mensen die veel rijden, zijn veel duurder uit dan mensen die hun auto meestal laten staan.

Hoe het systeem eruit gaat zien is nog volledig afhankelijk van politieke keuzes, concluderen de onderzoekers. En al die keuzes kunnen weer ongewilde effecten hebben, bijvoorbeeld omdat ze fraude in de hand werken of vooral gunstig zijn voor mensen die toch al profiteren.

Aanvankelijk wilde het kabinet nog voor de zomer de wet indienen om betalen per kilometer mogelijk te maken, maar nu is het plan om dit najaar de knoop door te hakken.
Where law ends, tyrrany begins.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 11:41:09 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_209664984
Er is al gereekst. Top!

Laatste post

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:21 schreef Elan het volgende:
Maar nogmaals zo ver gaat het niet komen als de politieke steun er straks niet meer is.
Ik zou het graag met je eens zijn. Maar op hoeveel onderwerpen heeft de oppositie uiteindelijk gewoon bij het kruisje getekend in de afgelopen jaren?
Where law ends, tyrrany begins.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 27 juni 2023 @ 11:41:59 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_209664998
De regering heeft al gezegd dat het bedrag wat je moet gaan betalen vrolijk elk jaar omhoog gaat vanwege inflatie.
Dus autorijden wordt per jaar duurder en duurder...

Als er straks een partij gaat komen die tegen rekeningrijden is, zal ik daar op gaan stemmen.
En het kan mij dan echt geen fuck uitmaken welke partij dat zal zijn. Ik hoop dan echt dat ze de grootste worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_209665012
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:

[..]
Het valt wel op dat Nederland (ook qua stikstof) altijd maar voorop wil lopen als het gaat om innoveren. Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze dat bijvoorbeeld in Duitsland oplossen en een soortgelijk concept hier invoeren. Het is vrij onmenselijk om autorijden schreeuwend duur te maken voor grote groepn, mensen raak je daarmee in hun vrijheid. En dan gaan mensen vanzelf op BBB-achtige partijen stemmen.
Nederland moet extra stappen zetten en vanwege een grote veestapel, dichtbevolktheid en fijnmazig wegennet is dat ook heel lastig te verwezenlijken.

Duitsland heeft veel NOx uitstoot van industrie (Rhur) en verkeer.
Het land is wel veel groter, minder dichtbevolkt en een (in verhouding) veel kleinere veestapel. Ook zijn natuurgebieden groter zodat je makkelijker "stikstofbuffers" aanlegt. In Nederland zijn natuurgebieden vaak omringd door landbouwbedrijven of bebouwing en dan is het natuurgebied zelf ineens de buffer.

NOx van auto's verdwijnt vanzelf, aangezien ook in Duitsland brandstofauto's (en vrachtwagens, bussen) vervangen gaan worden door bEV's of hEV's.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 11:43:00 #5
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209665017
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:

[..]
Het valt wel op dat Nederland (ook qua stikstof) altijd maar voorop wil lopen als het gaat om innoveren. Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze dat bijvoorbeeld in Duitsland oplossen en een soortgelijk concept hier invoeren. Het is vrij onmenselijk om autorijden schreeuwend duur te maken voor grote groepn, mensen raak je daarmee in hun vrijheid. En dan gaan mensen vanzelf op BBB-achtige partijen stemmen.
Het heeft alles te maken met het feit dat dit een klein land is waar wel heel veel economische activiteit plaatsvindt. Grote landen als Duitsland hebben enorme gebieden waar amper uitstoot is, waardoor het gemiddeld allemaal geen probleem is. Nederland heeft die luxe niet en omdat we ook niet willen stoppen met bedrijvigheid, wordt er al snel naar technologische innovaties gekeken als oplossing voor de ontstane problemen.
pi_209665047
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
De regering heeft al gezegd dat het bedrag wat je moet gaan betalen vrolijk elk jaar omhoog gaat vanwege inflatie.
Dus autorijden wordt per jaar duurder en duurder...
Dat is nu ook al het geval. De motorrijtuigenbelasting stijgt ook jaarlijks vanwege inflatie, dus dat is niet zo vreemd.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 11:45:43 #7
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209665055
Nederland en vooral de boeren moeten heel gauw stoppen met INNOVATIE-stokpaardje. Tal van 'innovaties' geweest die gewoon niet werken. Bewijs maar eerst dat het werkt voordat je het wil invoeren.
pi_209665062
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Gunner het volgende:
Er is al gereekst. Top!

Laatste post
[..]
Ik zou het graag met je eens zijn. Maar op hoeveel onderwerpen heeft de oppositie uiteindelijk gewoon bij het kruisje getekend in de afgelopen jaren?
Het is vooral interessant wat de BBB op dit punt vindt. Het risico is aanwezig dat die met één of ander leuk plannetje voor boeren of "de regio" als compensatie wel om te praten zijn.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209665064
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:45 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat is nu ook al het geval. De motorrijtuigenbelasting stijgt ook jaarlijks vanwege inflatie, dus dat is niet zo vreemd.
Alles wordt duurder door inflatie, in 2002 tankte je een liter benzine voor ¤1
Maar de ¤1 van 2002 is ook niet meer de ¤1 van nu.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 27 juni 2023 @ 11:47:18 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_209665078
https://www.autoweek.nl/a(...)jden-een-mislukking/

Daar is rekeningrijden voor bedoeld. Om de EV transitie "betaalbaar" te houden en krijgen.

:r
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_209665090
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:45 schreef Frozen-assassin het volgende:
Nederland en vooral de boeren moeten heel gauw stoppen met INNOVATIE-stokpaardje. Tal van 'innovaties' geweest die gewoon niet werken. Bewijs maar eerst dat het werkt voordat je het wil invoeren.
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 11:50:12 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209665119
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.
Dat is zeker niet innovatief. Wel fraudegevoelig.

Zoals in vorig topic al gezegd zijn er zoveel bezwaren en twijfels bij huidige plan. Terug naar tekentafel en heel snel.
pi_209665123
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:47 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)jden-een-mislukking/

Daar is rekeningrijden voor bedoeld. Om de EV transitie "betaalbaar" te houden en krijgen.

:r
Ik haal wat anders uit dit artikel.

Het artikel gaat letterlijk over "de komende jaren" omdat enkele voordelen/vrijstellingen voor EV-rijders wegvallen na 2025.

Rekeningrijden gaat op z'n vroegst pas in rond 2030.
pi_209665129
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Accordtje het volgende:

[..]
15k per jaar is dan ook meer dan gemiddeld in NL. Het gemiddelde ligt rond de 10-11k per jaar volgens mij en als je daar de zakelijke rijders uithaalt zal het gemiddelde voor de particulier nog lager zijn. Dus ik denk dat er best nog veel voorstanders te vinden zijn.

Ik ben zelf ook niet per se tegen betaling per km in plaats van vaste belastingen. Met vaste belastingen betalen mensen die veel rijden "weinig" per km en mensen die weinig rijden zijn per km duur uit. Niet vreemd om dat te willen omdraaien en die prikkel om minder te rijden te creëren.
Je betaalt aan de pomp al in accijnzen als je meer wilt rijden dan je buurman. Er was ooit iets als solidariteit in dit land. Ik jank ook niet dat ik 2500 euro per jaar aan mijn ziektekostenverzekering kwijt ben terwijl ik al 10 jaar geen dokter gezien heb.

Er is vast wel een andere manier te bedenken om het gemis aan inkomsten op te vangen dan zo'n walgelijk kastensysteem waarbij de EV leaserijder op kosten van de baas heel Nederland door sjeest en mensen met een benzine-auto en een laag inkomen ernstig beperkt worden in hun mobiliteit.

Weet je, je zal ergens in Groningen wonen en een ziek kind of partner krijgen en specialistische zorg nodig hebben in Utrecht en wekelijks of dagelijks heen weer moeten rijden. Dan ben je mooi fucked met dit systeem.
blablablabla
pi_209665131
Benzine en Dieselrijders hebben al rekening rijde (op de literprijs)
Het feit dat ze dit niet enkel voor electrische rijders gaan implementeren, zegt al genoeg.

[ Bericht 10% gewijzigd door Netsplitter op 27-06-2023 12:01:32 (Nasi mag je er voortaan gewoon uit laten.) ]
pi_209665168
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.
Dit dus. Waarom niet het ERP systeem uit Singapore gebruiken?
Gebruik dat voor de snelwegen en provinciale wegen en hanteer dan een vast tarief voor het lokale verkeer.
Zo betalen buitenlanders ook. Want ik weet nu al hoe dit gaat werken, alle transportbedrijven hebben straks buitenlandse trucks.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209665183
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef B4llistic het volgende:
Benzine en Dieselrijders hebben al rekening rijde (op de literprijs)
Het feit dat ze dit niet enkel voor electrische rijders gaan implementeren, zegt al genoeg.

De brandstofaccijnzen kunnen momenteel nog verhoogd worden ter compensatie van het teruglopen van het aantal verkochte liters brandstof.

Maar tegen de tijd dat 50% EV rijdt, zou 50% van de automobilisten al tegen een 100% tariefverhoging van de accijnzen aankijken. En de groep die nog accijnzen betaalt, is ook de groep die geen geld heeft voor een EV.

Dus dat is dubbel vervelend.

Juist door een kilometerheffing in te voeren kan je voorkomen dat de accijnzen de pan uit rijzen en heb je een tariefstructuur voor iedere vorm van aandrijving.
pi_209665184
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
De regering heeft al gezegd dat het bedrag wat je moet gaan betalen vrolijk elk jaar omhoog gaat vanwege inflatie.
Dus autorijden wordt per jaar duurder en duurder...

Als er straks een partij gaat komen die tegen rekeningrijden is, zal ik daar op gaan stemmen.
En het kan mij dan echt geen fuck uitmaken welke partij dat zal zijn. Ik hoop dan echt dat ze de grootste worden.
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen auto
in juni 2015 betaalde ik 115 euro/maand aan wegenbelasting (ik kan niet verder terug kijken)
in januari 2019 ging dat naar 117
in april 2021 naar 120
en afgelopen maart naar 128

13 euro verhoging/maand in 8 jaar tijd, dat is marginaal te noemen, wat is dat 12% ongeveer?
pi_209665202
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef B4llistic het volgende:
Benzine en Dieselrijders hebben al rekening rijde (op de literprijs)
Het feit dat ze dit niet enkel voor electrische rijders gaan implementeren, zegt al genoeg.

Nazi Nederland here we come.
Durf te wedden dat de EV rijder die zijn auto 'gratis' kan opladen via de zonnepanelen straks minder hoeft af te tikken dan de lul die nog op benzine rijd.

En natuurlijk moeten er ook miljarden naar vergroting van de netwerkcapaciteit omdat er zo achterlijk veel stroom door heen gaat. Maar o wee fossiele brandstoffen.
blablablabla
pi_209665207
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:55 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen auto
in juni 2015 betaalde ik 115 euro/maand aan wegenbelasting (ik kan niet verder terug kijken)
in januari 2019 ging dat naar 117
in april 2021 naar 120
en afgelopen maart naar 128

13 euro verhoging/maand in 8 jaar tijd, dat is marginaal te noemen, wat is dat 12% ongeveer?
Als je het optelt is het rond de 12% inderdaad.
Maar per jaar sluit het aardig aan bij inflatie.
pi_209665232
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:23 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja dat is het idee maar de hele weg vol met leasebakken die voor elke scheet naar kantoor heen en weer rijden is natuurlijk geen probleem. Het hele concept van blijvend minder rijden en meer thuiswerken is anderhalf jaar na corona al faliekant mislukt omdat werkgevers gewoonweg eisen dat mensen weer op locatie verschijnen.
Precies, ik zie dit eerder een tegenovergesteld effect hebben waarbij de bullshitritjes nog sterker oververtegenwoordigd gaan zijn. Terwijl een ander deel van de bevolking worstelt met de kosten die noodzakelijke ritten met zich mee brengen.
pi_209665236
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:55 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen auto
in juni 2015 betaalde ik 115 euro/maand aan wegenbelasting (ik kan niet verder terug kijken)
in januari 2019 ging dat naar 117
in april 2021 naar 120
en afgelopen maart naar 128

13 euro verhoging/maand in 8 jaar tijd, dat is marginaal te noemen, wat is dat 12% ongeveer?
Een stijging van het kilometertarief met 12% in 8 jaar tijd lijkt me iets waar ik meteen voor zou tekenen. Als ze een introductietarief van 8 cent hanteren, zou dat betekenen dat het dan 8 jaar later nog maar 9 cent is. Terwijl in de praktijk deze melkkoe ongetwijfeld heel wat fanatieker gemolken gaat worden, en je dan waarschijnlijk al ruim boven de 10 cent per kilometer zit.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209665239
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:58 schreef Elan het volgende:

[..]
Durf te wedden dat de EV rijder die zijn auto 'gratis' kan opladen via de zonnepanelen straks minder hoeft af te tikken dan de lul die nog op benzine rijd.
Als je "gratis" kan opladen zal je inderdaad geen "brandstofkosten" hebben, afgezien van de kilometerheffing.

quote:
En natuurlijk moeten er ook miljarden naar vergroting van de netwerkcapaciteit omdat er zo achterlijk veel stroom door heen gaat. Maar o wee fossiele brandstoffen.
Die kosten voor het uitbreiden van het stroomnetwerk zijn iets meer dan 1 cent per kWh (zie uiteenzetting hieronder).

Die netwerkcapaciteit moet sowieso uitgebreid worden.
Woningen worden gasloos, er worden zonnepanelen geplaatst, bedrijven willen uitbreiden en men gaat elektrisch rijden.

Het stroomnet uitbreiden is eigenlijk een oplossing voor vrijwel al die knelpunten op dit moment.

En "miljarden" klinkt als veel maar als je beseft dat we per jaar nu al 120.000.000.000kWh verbruiken, is dat per kWh over een investeringsperiode van 25 jaar en de afschrijfperiode daarna geheel peanuts.

Over 25 jaar ligt het verbruik naar schatting op 200.000.000.000kWh dus laten we het gemiddelde als uitgangspunt nemen voor de berekening. Dan zit je op 160.000.000.000 x 25 jaar = 4.000.000.000.000kWh.

Er is tot 2050 zo'n ¤100 miljard nodig volgens de netbeheerders.

Dat is dus ¤100.000.000.000 / 4.000.000.000.000kWh = ¤0,025 per kWh.

Maar die investering gaat ook weer minimaal 25 jaar mee, dus ¤0,0125 per kWh.
We halen ¤0,15 per kWh aan belastingen binnen en daarnaast betalen we ook nog eens vastrecht aan de netbeheerders.

Volgens m'n bierviltje moet wel lukken.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-06-2023 12:13:56 ]
pi_209665332
Dus de accijns blijft gewoon? Was te verwachten..
pi_209665365
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:07 schreef Islamofoob het volgende:
Dus de accijns blijft gewoon? Was te verwachten..
De accijns op brandstof blijft uiteraard, anders zou half Duitsland en België hier in de rij staan rond 2030.

Het invoeren van kilometerheffing voorkomt wel dat in 2038 de 50% die nog op brandstof rijdt een verdubbeling van de accijnzen voor z'n kiezen krijgt.
pi_209665368
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:

[..]
Het valt wel op dat Nederland (ook qua stikstof) altijd maar voorop wil lopen als het gaat om innoveren. Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze dat bijvoorbeeld in Duitsland oplossen en een soortgelijk concept hier invoeren. Het is vrij onmenselijk om autorijden schreeuwend duur te maken voor grote groepn, mensen raak je daarmee in hun vrijheid. En dan gaan mensen vanzelf op BBB-achtige partijen stemmen.
Lol dat willen we helemaal niet. :D Die bullshit over innoveren is gewoon een retorische truc om de boel te vertragen en het absolute minimum te doen (naar onder scrollen voor het kader met vertragende verhalen).

In mijn linkje gaat het om klimaatverandering, maar met minimale aanpassing is het al op stikstof van toepassing:
quote:
Het afschuiven van verantwoordelijkheid
• Onze uitstoot valt in het niet vergeleken met de luchtvaart en de industrie. Daarom heeft het geen zin om actie te ondernemen zolang de luchtvaartvaart en de industrie dat niet doen.
• Consumenten moeten hun gedrag veranderen. Zij vragen nu nog steeds om te goedkope producten. Daarom is er onvoldoende geld voor verandering.

Doordrukken van niet-systemische verandering
• Technologisch optimisme. We moeten ons richten op innovatie, dan ontstaan er vanzelf technieken waarmee we dit probleem kunnen oplossen.
• Veel praten, weinig actie. Vertellen dat je hoge doelstellingen hebt qua stikstofbeleid, maar daar weinig actie aan koppelen.
• Geen stok, alleen wortels. De maatschappij reageert alleen op positief en vrijwillig beleid. Beperkende maatregelen zullen falen.

Het benadrukken van de nadelen
• Beleidsperfectionisme. We moeten oplossingen bedenken die door alle betrokken partijen gesteund worden, anders verliezen we draagvlak.
• Appel op welzijn. No farmers, no food
En de politiek zit er totaal niet mee dat de kosten van verduurzaming oneerlijk worden verdeeld in het voordeel van de rijken. Door hun structureel oneerlijke aanpak en gebrek aan transparantie zitten mensen idd niet op meer van hetzelfde te wachten. Dat moet en kan anders blijkt het rapport van de WRR.

Alleen onze bestuurders maken graag beleid dat vooral hunzelf en hun vrienden bevoordeelt, dus voorlopig zie ik dat niet verbeteren.
pi_209665388
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De accijns op brandstof blijft uiteraard, anders zou half Duitsland en België hier in de rij staan rond 2030.

Het invoeren van kilometerheffing voorkomt wel dat in 2038 de 50% die nog op brandstof rijdt een verdubbeling van de accijnzen voor z'n kiezen krijgt.
Men had het op z'n minst gelijk kunnen trekken met Duitsland/België..

Maar goed nu krijgen we dus een kastje in de auto die ons overal kan volgen, OF we worden niet gevolgd maar dan mogen we ook alle kilometers die gereden zijn in het buitenland gaan aftikken..
pi_209665401
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef Elan het volgende:
Er is vast wel een andere manier te bedenken om het gemis aan inkomsten op te vangen dan zo'n walgelijk kastensysteem waarbij de EV leaserijder op kosten van de baas heel Nederland door sjeest en mensen met een benzine-auto en een laag inkomen ernstig beperkt worden in hun mobiliteit.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:00 schreef Stepperoller het volgende:
Precies, ik zie dit eerder een tegenovergesteld effect hebben waarbij de bullshitritjes nog sterker oververtegenwoordigd gaan zijn. Terwijl een ander deel van de bevolking worstelt met de kosten die noodzakelijke ritten met zich mee brengen.
Dat is nu toch niet anders? Er is geen enkele prikkel voor leaserijders om minder kilometers te rijden. Toch juist helemaal prima als de kosten voor die groep rijders fors toeneemt door betaling per km in plaats van de vaste belastingen? Wellicht krijg je dan wel meer werkgevers die minder happig worden om mensen structureel naar kantoor te laten komen.
pi_209665422
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je "gratis" kan opladen zal je inderdaad geen "brandstofkosten" hebben, afgezien van de kilometerheffing.
Dus al kan Truus een stekkerauto betalen, zij heeft in haar huur appartement nog steeds geen eigen dak met zonnepanelen waarvan zij eigenaar is van de opbrengsten.

Weer stukje vergroting van de kloof dus.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:12 schreef Accordtje het volgende:

[..]
[..]
Dat is nu toch niet anders?
Klopt, maar dat betekent niet dat het wenselijk is en dat je beleid moet gaan maken waarmee dat effect nog sterker wordt.
pi_209665437
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De accijns op brandstof blijft uiteraard, anders zou half Duitsland en België hier in de rij staan rond 2030.

Het invoeren van kilometerheffing voorkomt wel dat in 2038 de 50% die nog op brandstof rijdt een verdubbeling van de accijnzen voor z'n kiezen krijgt.
Na 1 juli wanneer hier de accijnzen weer stijgen op benzine staat half/heel Noord-Brabant en Limburg weer te tanken in België hoor. Dus dat is van aller tijden. Hier over de grens begint het al een beetje als Luxemburg er uit te zien met alle tankstations omdat de benzineprijzen al jaren flink verschillen. Dus zouden de accijnzen flink verlagen verdienen we is een keer wat aan hun. Plus daar zie je ook steeds meer elektrische auto's dus die groep zal ook langzaam daar kleiner worden. Zeker met het betalen in het buitenland en deze prijzen wordt het in de toekomst misschien sowieso voordeliger om een auto in het buitenland te huren en daar door mee op vakantie te gaan in Europa dan met je eigen Nederlandse auto.
pi_209665450
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:14 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Dus al kan Truus een stekkerauto betalen, zij heeft in haar huur appartement nog steeds geen eigen dak met zonnepanelen waarvan zij eigenaar is van de opbrengsten.

Weer stukje vergroting van de kloof dus.
Dat is een feit, doe je weinig aan. Een EV rijdt op stroom en heb je zonnepanelen dan heb je stroom.
Ik laad nu mijn PHEV overdag ook "gratis" op met mijn panelen, al waren die panelen niet gratis natuurlijk.

Enige oplossing zou een soort uitgebreide herinvoering van een "Postcoderoos" oplossing zijn waarbij je een virtueel aandeel in een zonnepark of zonnedak kan kopen en dat kan verrekenen met je eigen energierekening.

Maar ik ga er vooralsnog niet vanuit dat dat gebeurt.
pi_209665491
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:16 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Na 1 juli wanneer hier de accijnzen weer stijgen op benzine staat half/heel Noord-Brabant en Limburg weer te tanken in België hoor. Dus dat is van aller tijden. Hier over de grens begint het al een beetje als Luxemburg er uit te zien met alle tankstations omdat de benzineprijzen al jaren flink verschillen. Dus zouden de accijnzen flink verlagen verdienen we is een keer wat aan hun. Plus daar zie je ook steeds meer elektrische auto's dus die groep zal ook langzaam daar kleiner worden. Zeker met het betalen in het buitenland en deze prijzen wordt het in de toekomst misschien sowieso voordeliger om een auto in het buitenland te huren en daar door mee op vakantie te gaan in Europa dan met je eigen Nederlandse auto.
Ook Duitsland (ofwel: ieder land) krijgt te maken met een terugloop van inkomsten uit brandstofaccijnzen dus ook die zullen wel met een plan komen om dat op te vangen.

Dit was de gelegenheid geweest om dat als EU in 1x goed te doen maar in plaats daarvan werken we weer als eilandjes en leggen we een lappendeken van oplossingen neer.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 12:21:12 #33
37887 Dauthi
Progressive
pi_209665499
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:09 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Alleen onze bestuurders maken graag beleid dat vooral hunzelf en hun vrienden bevoordeelt, dus voorlopig zie ik dat niet verbeteren.
Dat is de fundering van de moderne democratie. Rijkelui die er klaar mee waren om belasting te betalen aan adellijken, zowel hier in Nederland (aan de Spaanse Koning) en in de VS (aan het Britse koningshuis).
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  dinsdag 27 juni 2023 @ 12:22:39 #34
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209665522
De maximale kilometervergoeding die een werkgever (onbelast) aan een werknemer mag geven is 0,4246 euro per kilometer. Dat is al niet genoeg om alle kosten te dekken (Afschrijving, brandstof, verzekeringen, belastingen) en daar gaat dan straks nog 7-8 cent aan kosten per KM bovenop komen?
pi_209665529
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook Duitsland (ofwel: ieder land) krijgt te maken met een terugloop van inkomsten uit brandstofaccijnzen dus ook die zullen wel met een plan komen om dat op te vangen.

Dit was de gelegenheid geweest om dat als EU in 1x goed te doen maar in plaats daarvan werken we weer als eilandjes en leggen we een lappendeken van oplossingen neer.
Dat laatste ben ik met je eens dat het beter Europese opgelost had kunnen worden. Maar de auto is een geliefde melkkoe van de Nederlandse overheid dus dat speeltje willen ze niet verliezen. Auto rijden en bezitten is in de meeste Europese landen veel goedkoper dan in Nederland.
pi_209665555
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De maximale kilometervergoeding die een werkgever (onbelast) aan een werknemer mag geven is 0,4246 euro per kilometer. Dat is al niet genoeg om alle kosten te dekken (Afschrijving, brandstof, verzekeringen, belastingen) en daar gaat dan straks nog 7-8 cent aan kosten per KM bovenop komen?
In de effectenstudies is daar ook nog wat over genoemd. Daar wordt natuurlijk ook naar gekeken.
pi_209665577
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:14 schreef Stepperoller het volgende:
Klopt, maar dat betekent niet dat het wenselijk is en dat je beleid moet gaan maken waarmee dat effect nog sterker wordt.
Daar is het beleid ook niet op gericht en je weet ook niet of dat effect sterker wordt. Ik denk dat het aannemelijk is dat je een lage basisprijs per km hebt en dat daar een correctie voor brandstofsoort en gewicht bovenop komt. Dat kan er best voor zorgen dat mensen die weinig rijden goedkoper uit zijn of nagenoeg hetzelfde blijven betalen. En mensen die veel km's maken gaan dan ook fors meer betalen.

Ik snap niet waarom je in beginsel erop tegen zou zijn dat veel km's betekent dat je meer betaalt?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 27 juni 2023 @ 12:26:57 #38
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_209665592
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de effectenstudies is daar ook nog wat over genoemd. Daar wordt natuurlijk ook naar gekeken.
Gekeken ja. Iets mee gedaan? Betwijfel dat zeer.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_209665612
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:16 schreef ipa84 het volgende:
Zeker met het betalen in het buitenland en deze prijzen wordt het in de toekomst misschien sowieso voordeliger om een auto in het buitenland te huren en daar door mee op vakantie te gaan in Europa dan met je eigen Nederlandse auto.
Succes met het vinden van een huurauto voor ¤ 240,- voor twee/drie weken met 3.000 vrij te rijden km's.
pi_209665663
"De huidige bpm (aanschafbelasting) vervalt dan"

Dus mensen die in de X jaar daarvoor een wagen hebben aangeschaft en volle pond BPM betaald hebben, die krijgen de BPM van volledig of een X percentage terug? Dat zal ook wel weer niet 8)7

Ik betaal nu 97 euro/maand wegenbelasting voor onbeperkte km's (naja, belastingen op liters benzine)
Straks mag ik daar dus nog maar 1200km/maand oftewel 14k km/jaar voor rijden. En dan is dit al een dure wagen.. Laat staan dat je op dit moment een paar tientjes betaald voor een goedkopere wagen. Een paar 100km/maand dus...

Dit kan toch niet waar zijn jongens... Totale beroving van vrijheid. Wat ben ik blij dat ik al de eerste stappen naar emigratie aan het zetten ben.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 12:35:15 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209665698
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:28 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Succes met het vinden van een huurauto voor ¤ 240,- voor twee/drie weken met 3.000 vrij te rijden km's.
Als je in NL een of ander klein hok hebt waarmee je toch al niet lekker 3.000 km in een paar dagen rijdt dan kan dat zomaar op meerdere fronten lonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209665704
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef B4llistic het volgende:
"De huidige bpm (aanschafbelasting) vervalt dan"

Dus mensen die in de X jaar daarvoor een wagen hebben aangeschaft en volle pond BPM betaald hebben, die krijgen de BPM van volledig of een X percentage terug? Dat zal ook wel weer niet 8)7

Ik betaal nu 97 euro/maand wegenbelasting voor onbeperkte km's (naja, belastingen op liters benzine)
Straks mag ik daar dus nog maar 1200km/maand oftewel 14k km/jaar voor rijden. En dan is dit al een dure wagen.. Laat staan dat je op dit moment een paar tientjes betaald voor een goedkopere wagen. Een paar 100km/maand dus...
Het is meerdere keren genoemd: de media noemen alleen het tarief van de duurste variant waarbij ieder voertuig een gelijke kilometerprijs krijgt. Er zijn ook varianten waarbij differentiatie plaatsvindt aan de hand van gewicht en brandstoftype, wat veel meer voor de hand ligt. Dat hanteren we nu ook voor de wegenbelasting. En als je dan niet in een tank van 3.000 kilo rijdt valt het wel wat gunstiger uit.

Het het zal vast iets duurder worden dan dat het nu is. Uit de effectenstudies maak ik op dat er naar gestreefd wordt om het aantal kilometers per jaar omlaag te brengen en de belangrijkste draaiknop die de politiek daarvoor heeft is de kilometerprijs.

quote:
Dit kan toch niet waar zijn jongens... Wat ben ik blij dat ik al de eerste stappen naar emigratie aan het zetten ben.
Doei.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 12:40:04 #43
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209665744
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef B4llistic het volgende:
"De huidige bpm (aanschafbelasting) vervalt dan"

Dus mensen die in de X jaar daarvoor een wagen hebben aangeschaft en volle pond BPM betaald hebben, die krijgen de BPM van volledig of een X percentage terug? Dat zal ook wel weer niet 8)7

Ik betaal nu 97 euro/maand wegenbelasting voor onbeperkte km's (naja, belastingen op liters benzine)
Straks mag ik daar dus nog maar 1200km/maand oftewel 14k km/jaar voor rijden. En dan is dit al een dure wagen.. Laat staan dat je op dit moment een paar tientjes betaald voor een goedkopere wagen. Een paar 100km/maand dus...

Dit kan toch niet waar zijn jongens... Totale beroving van vrijheid. Wat ben ik blij dat ik al de eerste stappen naar emigratie aan het zetten ben.
doei
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 27 juni 2023 @ 12:40:22 #44
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209665748
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ook Duitsland (ofwel: ieder land) krijgt te maken met een terugloop van inkomsten uit brandstofaccijnzen dus ook die zullen wel met een plan komen om dat op te vangen.
Niet voor niks kwamen ze in Duitsland ook al met het idee om een kilometerheffing in te voeren. Maar om het er politiek doorheen te krijgen, hadden ze bedacht dat dat dan alleen voor buitenlanders moest gelden. De EU was het daar niet mee eens en daar is het op geklapt. Maar inderdaad, uiteindelijk is het een feit dat de komende 10 à 15 jaar de verkoop van nieuwe benzineauto's flink gaat teruglopen. En de tweedehands markt droogt daarmee ook automatisch op, dus het is een kwestie van tijd voordat niemand in Europa meer op fossiele brandstof rijdt.
pi_209665772
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:40 schreef Tijn het volgende:

[..]
Niet voor niks kwamen ze in Duitsland ook al met het idee om een kilometerheffing in te voeren. Maar om het er politiek doorheen te krijgen, hadden ze bedacht dat dat dan alleen voor buitenlanders moest gelden. De EU was het daar niet mee eens en daar is het op geklapt. Maar inderdaad, uiteindelijk is het een feit dat de komende 10 à 15 jaar de verkoop van nieuwe benzineauto's flink gaat teruglopen. En de tweedehands markt droogt daarmee ook automatisch op, dus het is een kwestie van tijd voordat niemand in Europa meer op fossiele brandstof rijdt.
Ja, het kan hard gaan.
Al zal het met ~350.000 nieuwe auto's per jaar sowieso nog ~20 jaar duren vanaf 2030 voordat het wagenpark echt "vervangen" is, op wat oldtimers na.

Ik denk dat je rond 2045 wel in de fase zit dat je echt omkijkt als je nog een benzineauto hoort.
pi_209665784
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:35 schreef Leandra het volgende:
Als je in NL een of ander klein hok hebt waarmee je toch al niet lekker 3.000 km in een paar dagen rijdt dan kan dat zomaar op meerdere fronten lonen.
Qua comfort wellicht, maar financieel niet. Je gaat voor ¤ 240,- geen auto kunnen huren voor drie weken en daarmee 3.000 km kunnen rijden. Dat kost gewoon fors meer.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 12:44:45 #47
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209665795
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, het kan hard gaan.
Al zal het met ~350.000 auto's per jaar sowieso nog ~20 jaar duren vanaf 2030 voordat het wagenpark echt "vervangen" is, op wat oldtimers na.
Het zou me ook niks verbazen als niet iedereen die nu een benzineauto heeft straks een EV heeft. Er zullen best wat mensen buiten de boot gaan vallen en simpelweg geen eigen vervoer meer hebben.
pi_209665804
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef B4llistic het volgende:
Dit kan toch niet waar zijn jongens... Totale beroving van vrijheid. Wat ben ik blij dat ik al de eerste stappen naar emigratie aan het zetten ben.
Als je je auto dan meeneemt kan je meteen de rest-BPM nog terugvragen ook ^O^
  dinsdag 27 juni 2023 @ 12:47:09 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209665814
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:43 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Qua comfort wellicht, maar financieel niet. Je gaat voor ¤ 240,- geen auto kunnen huren voor drie weken en daarmee 3.000 km kunnen rijden. Dat kost gewoon fors meer.
Maar voor je reguliere auto bespaar je daarmee toch ook op allerlei kosten? Of kost jouw auto alleen maar brandstof en wegenbelasting?

Hoezo moet een alternatief ineens maar het bedrag van de kilometerheffing kosten?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209665842
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:44 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het zou me ook niks verbazen als niet iedereen die nu een benzineauto heeft straks een EV heeft. Er zullen best wat mensen buiten de boot gaan vallen en simpelweg geen eigen vervoer meer hebben.
Dat geloof ik ook wel.

Aan de andere kant kijken we nu ook heel erg naar de prijzen van nu.

Er komen kleinere, goedkopere EV's aan, door schaalvergroting dalen prijzen.

En er zijn tal van innovaties, zoals hogere boordspanning (48 volt), gigacasting (grote delen van de auto uit 1 stuk gegoten), deels LFP of So-Ion accu's, CAN-bus vervangen door Ethernet (minder bekabeling nodig ivm "sternetwerk"), etc. waardoor gewicht en prijzen van auto's verder zakken.

"Hogere boordspanning maakt een auto lichter en goedkoper? Lul niet!"
Nou echt wel, want je hebt bij 48 volt boordspanning ongeveer 4x minder koper nodig voor de bedrading dan bij 12 volt. Halfgeleiders werken ook efficiënter bij hogere spanning dus ook minder koeloppervlak (aluminium) nodig. En minder gewicht betekent dat je met een kleinere accu toe kan. Kleinere accu scheelt weer gewicht en prijs. Het versterkt elkaar. Het bouwen van auto's wordt op dit moment opnieuw uitgevonden met kleine en grote innovaties. De merken die dit kunnen gaan overleven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')