quote:NOS Nieuws
Rekeningrijden gaat mogelijk 7 à 8 cent per kilometer kosten
In het regeerakkoord is afgesproken dat autobezitters vanaf 2030 gaan betalen per kilometer, maar afhankelijk van de variant die wordt gekozen kleven er veel praktische bezwaren aan. Dat blijkt uit een reeks onderzoeken die zijn gedaan in opdracht van het kabinet. Ook dreigt het systeem ten koste te gaan van mensen met een laag inkomen.
De verwachting is dat het tarief per kilometer tussen de 7 en 8 eurocent komt te liggen, afhankelijk van de gekozen variant. Die heffing gaat in het hele land gelden, op elke weg en op ieder tijdstip. De huidige bpm (aanschafbelasting) en motorrijtuigenbelasting verdwijnen dan. Mensen die veel rijden, zijn veel duurder uit dan mensen die hun auto meestal laten staan.
Hoe het systeem eruit gaat zien is nog volledig afhankelijk van politieke keuzes, concluderen de onderzoekers. En al die keuzes kunnen weer ongewilde effecten hebben, bijvoorbeeld omdat ze fraude in de hand werken of vooral gunstig zijn voor mensen die toch al profiteren.
Aanvankelijk wilde het kabinet nog voor de zomer de wet indienen om betalen per kilometer mogelijk te maken, maar nu is het plan om dit najaar de knoop door te hakken.
Ik zou het graag met je eens zijn. Maar op hoeveel onderwerpen heeft de oppositie uiteindelijk gewoon bij het kruisje getekend in de afgelopen jaren?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:21 schreef Elan het volgende:
Maar nogmaals zo ver gaat het niet komen als de politieke steun er straks niet meer is.
Nederland moet extra stappen zetten en vanwege een grote veestapel, dichtbevolktheid en fijnmazig wegennet is dat ook heel lastig te verwezenlijken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Het valt wel op dat Nederland (ook qua stikstof) altijd maar voorop wil lopen als het gaat om innoveren. Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze dat bijvoorbeeld in Duitsland oplossen en een soortgelijk concept hier invoeren. Het is vrij onmenselijk om autorijden schreeuwend duur te maken voor grote groepn, mensen raak je daarmee in hun vrijheid. En dan gaan mensen vanzelf op BBB-achtige partijen stemmen.
Het heeft alles te maken met het feit dat dit een klein land is waar wel heel veel economische activiteit plaatsvindt. Grote landen als Duitsland hebben enorme gebieden waar amper uitstoot is, waardoor het gemiddeld allemaal geen probleem is. Nederland heeft die luxe niet en omdat we ook niet willen stoppen met bedrijvigheid, wordt er al snel naar technologische innovaties gekeken als oplossing voor de ontstane problemen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Het valt wel op dat Nederland (ook qua stikstof) altijd maar voorop wil lopen als het gaat om innoveren. Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze dat bijvoorbeeld in Duitsland oplossen en een soortgelijk concept hier invoeren. Het is vrij onmenselijk om autorijden schreeuwend duur te maken voor grote groepn, mensen raak je daarmee in hun vrijheid. En dan gaan mensen vanzelf op BBB-achtige partijen stemmen.
Dat is nu ook al het geval. De motorrijtuigenbelasting stijgt ook jaarlijks vanwege inflatie, dus dat is niet zo vreemd.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
De regering heeft al gezegd dat het bedrag wat je moet gaan betalen vrolijk elk jaar omhoog gaat vanwege inflatie.
Dus autorijden wordt per jaar duurder en duurder...
Het is vooral interessant wat de BBB op dit punt vindt. Het risico is aanwezig dat die met één of ander leuk plannetje voor boeren of "de regio" als compensatie wel om te praten zijn.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Gunner het volgende:
Er is al gereekst. Top!
Laatste post
[..]
Ik zou het graag met je eens zijn. Maar op hoeveel onderwerpen heeft de oppositie uiteindelijk gewoon bij het kruisje getekend in de afgelopen jaren?
Alles wordt duurder door inflatie, in 2002 tankte je een liter benzine voor ¤1quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:45 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat is nu ook al het geval. De motorrijtuigenbelasting stijgt ook jaarlijks vanwege inflatie, dus dat is niet zo vreemd.
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:45 schreef Frozen-assassin het volgende:
Nederland en vooral de boeren moeten heel gauw stoppen met INNOVATIE-stokpaardje. Tal van 'innovaties' geweest die gewoon niet werken. Bewijs maar eerst dat het werkt voordat je het wil invoeren.
Dat is zeker niet innovatief. Wel fraudegevoelig.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.
Ik haal wat anders uit dit artikel.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:47 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)jden-een-mislukking/
Daar is rekeningrijden voor bedoeld. Om de EV transitie "betaalbaar" te houden en krijgen.
Je betaalt aan de pomp al in accijnzen als je meer wilt rijden dan je buurman. Er was ooit iets als solidariteit in dit land. Ik jank ook niet dat ik 2500 euro per jaar aan mijn ziektekostenverzekering kwijt ben terwijl ik al 10 jaar geen dokter gezien heb.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Accordtje het volgende:
[..]
15k per jaar is dan ook meer dan gemiddeld in NL. Het gemiddelde ligt rond de 10-11k per jaar volgens mij en als je daar de zakelijke rijders uithaalt zal het gemiddelde voor de particulier nog lager zijn. Dus ik denk dat er best nog veel voorstanders te vinden zijn.
Ik ben zelf ook niet per se tegen betaling per km in plaats van vaste belastingen. Met vaste belastingen betalen mensen die veel rijden "weinig" per km en mensen die weinig rijden zijn per km duur uit. Niet vreemd om dat te willen omdraaien en die prikkel om minder te rijden te creëren.
Dit dus. Waarom niet het ERP systeem uit Singapore gebruiken?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.
De brandstofaccijnzen kunnen momenteel nog verhoogd worden ter compensatie van het teruglopen van het aantal verkochte liters brandstof.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef B4llistic het volgende:
Benzine en Dieselrijders hebben al rekening rijde (op de literprijs)
Het feit dat ze dit niet enkel voor electrische rijders gaan implementeren, zegt al genoeg.
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen autoquote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
De regering heeft al gezegd dat het bedrag wat je moet gaan betalen vrolijk elk jaar omhoog gaat vanwege inflatie.
Dus autorijden wordt per jaar duurder en duurder...
Als er straks een partij gaat komen die tegen rekeningrijden is, zal ik daar op gaan stemmen.
En het kan mij dan echt geen fuck uitmaken welke partij dat zal zijn. Ik hoop dan echt dat ze de grootste worden.
Durf te wedden dat de EV rijder die zijn auto 'gratis' kan opladen via de zonnepanelen straks minder hoeft af te tikken dan de lul die nog op benzine rijd.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef B4llistic het volgende:
Benzine en Dieselrijders hebben al rekening rijde (op de literprijs)
Het feit dat ze dit niet enkel voor electrische rijders gaan implementeren, zegt al genoeg.
Nazi Nederland here we come.
Als je het optelt is het rond de 12% inderdaad.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:55 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen auto
in juni 2015 betaalde ik 115 euro/maand aan wegenbelasting (ik kan niet verder terug kijken)
in januari 2019 ging dat naar 117
in april 2021 naar 120
en afgelopen maart naar 128
13 euro verhoging/maand in 8 jaar tijd, dat is marginaal te noemen, wat is dat 12% ongeveer?
Precies, ik zie dit eerder een tegenovergesteld effect hebben waarbij de bullshitritjes nog sterker oververtegenwoordigd gaan zijn. Terwijl een ander deel van de bevolking worstelt met de kosten die noodzakelijke ritten met zich mee brengen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja dat is het idee maar de hele weg vol met leasebakken die voor elke scheet naar kantoor heen en weer rijden is natuurlijk geen probleem. Het hele concept van blijvend minder rijden en meer thuiswerken is anderhalf jaar na corona al faliekant mislukt omdat werkgevers gewoonweg eisen dat mensen weer op locatie verschijnen.
Een stijging van het kilometertarief met 12% in 8 jaar tijd lijkt me iets waar ik meteen voor zou tekenen. Als ze een introductietarief van 8 cent hanteren, zou dat betekenen dat het dan 8 jaar later nog maar 9 cent is. Terwijl in de praktijk deze melkkoe ongetwijfeld heel wat fanatieker gemolken gaat worden, en je dan waarschijnlijk al ruim boven de 10 cent per kilometer zit.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:55 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen auto
in juni 2015 betaalde ik 115 euro/maand aan wegenbelasting (ik kan niet verder terug kijken)
in januari 2019 ging dat naar 117
in april 2021 naar 120
en afgelopen maart naar 128
13 euro verhoging/maand in 8 jaar tijd, dat is marginaal te noemen, wat is dat 12% ongeveer?
Als je "gratis" kan opladen zal je inderdaad geen "brandstofkosten" hebben, afgezien van de kilometerheffing.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 11:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Durf te wedden dat de EV rijder die zijn auto 'gratis' kan opladen via de zonnepanelen straks minder hoeft af te tikken dan de lul die nog op benzine rijd.
Die kosten voor het uitbreiden van het stroomnetwerk zijn iets meer dan 1 cent per kWh (zie uiteenzetting hieronder).quote:En natuurlijk moeten er ook miljarden naar vergroting van de netwerkcapaciteit omdat er zo achterlijk veel stroom door heen gaat. Maar o wee fossiele brandstoffen.
De accijns op brandstof blijft uiteraard, anders zou half Duitsland en België hier in de rij staan rond 2030.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:07 schreef Islamofoob het volgende:
Dus de accijns blijft gewoon? Was te verwachten..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |