abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 juni 2023 @ 11:39:52 #1
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_209664965
quote:
NOS Nieuws

Rekeningrijden gaat mogelijk 7 à 8 cent per kilometer kosten

In het regeerakkoord is afgesproken dat autobezitters vanaf 2030 gaan betalen per kilometer, maar afhankelijk van de variant die wordt gekozen kleven er veel praktische bezwaren aan. Dat blijkt uit een reeks onderzoeken die zijn gedaan in opdracht van het kabinet. Ook dreigt het systeem ten koste te gaan van mensen met een laag inkomen.

De verwachting is dat het tarief per kilometer tussen de 7 en 8 eurocent komt te liggen, afhankelijk van de gekozen variant. Die heffing gaat in het hele land gelden, op elke weg en op ieder tijdstip. De huidige bpm (aanschafbelasting) en motorrijtuigenbelasting verdwijnen dan. Mensen die veel rijden, zijn veel duurder uit dan mensen die hun auto meestal laten staan.

Hoe het systeem eruit gaat zien is nog volledig afhankelijk van politieke keuzes, concluderen de onderzoekers. En al die keuzes kunnen weer ongewilde effecten hebben, bijvoorbeeld omdat ze fraude in de hand werken of vooral gunstig zijn voor mensen die toch al profiteren.

Aanvankelijk wilde het kabinet nog voor de zomer de wet indienen om betalen per kilometer mogelijk te maken, maar nu is het plan om dit najaar de knoop door te hakken.
Where law ends, tyrrany begins.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 11:41:09 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_209664984
Er is al gereekst. Top!

Laatste post

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:21 schreef Elan het volgende:
Maar nogmaals zo ver gaat het niet komen als de politieke steun er straks niet meer is.
Ik zou het graag met je eens zijn. Maar op hoeveel onderwerpen heeft de oppositie uiteindelijk gewoon bij het kruisje getekend in de afgelopen jaren?
Where law ends, tyrrany begins.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 27 juni 2023 @ 11:41:59 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_209664998
De regering heeft al gezegd dat het bedrag wat je moet gaan betalen vrolijk elk jaar omhoog gaat vanwege inflatie.
Dus autorijden wordt per jaar duurder en duurder...

Als er straks een partij gaat komen die tegen rekeningrijden is, zal ik daar op gaan stemmen.
En het kan mij dan echt geen fuck uitmaken welke partij dat zal zijn. Ik hoop dan echt dat ze de grootste worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_209665012
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:

[..]
Het valt wel op dat Nederland (ook qua stikstof) altijd maar voorop wil lopen als het gaat om innoveren. Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze dat bijvoorbeeld in Duitsland oplossen en een soortgelijk concept hier invoeren. Het is vrij onmenselijk om autorijden schreeuwend duur te maken voor grote groepn, mensen raak je daarmee in hun vrijheid. En dan gaan mensen vanzelf op BBB-achtige partijen stemmen.
Nederland moet extra stappen zetten en vanwege een grote veestapel, dichtbevolktheid en fijnmazig wegennet is dat ook heel lastig te verwezenlijken.

Duitsland heeft veel NOx uitstoot van industrie (Rhur) en verkeer.
Het land is wel veel groter, minder dichtbevolkt en een (in verhouding) veel kleinere veestapel. Ook zijn natuurgebieden groter zodat je makkelijker "stikstofbuffers" aanlegt. In Nederland zijn natuurgebieden vaak omringd door landbouwbedrijven of bebouwing en dan is het natuurgebied zelf ineens de buffer.

NOx van auto's verdwijnt vanzelf, aangezien ook in Duitsland brandstofauto's (en vrachtwagens, bussen) vervangen gaan worden door bEV's of hEV's.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 11:43:00 #5
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209665017
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Elan het volgende:

[..]
Het valt wel op dat Nederland (ook qua stikstof) altijd maar voorop wil lopen als het gaat om innoveren. Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze dat bijvoorbeeld in Duitsland oplossen en een soortgelijk concept hier invoeren. Het is vrij onmenselijk om autorijden schreeuwend duur te maken voor grote groepn, mensen raak je daarmee in hun vrijheid. En dan gaan mensen vanzelf op BBB-achtige partijen stemmen.
Het heeft alles te maken met het feit dat dit een klein land is waar wel heel veel economische activiteit plaatsvindt. Grote landen als Duitsland hebben enorme gebieden waar amper uitstoot is, waardoor het gemiddeld allemaal geen probleem is. Nederland heeft die luxe niet en omdat we ook niet willen stoppen met bedrijvigheid, wordt er al snel naar technologische innovaties gekeken als oplossing voor de ontstane problemen.
pi_209665047
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
De regering heeft al gezegd dat het bedrag wat je moet gaan betalen vrolijk elk jaar omhoog gaat vanwege inflatie.
Dus autorijden wordt per jaar duurder en duurder...
Dat is nu ook al het geval. De motorrijtuigenbelasting stijgt ook jaarlijks vanwege inflatie, dus dat is niet zo vreemd.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 11:45:43 #7
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209665055
Nederland en vooral de boeren moeten heel gauw stoppen met INNOVATIE-stokpaardje. Tal van 'innovaties' geweest die gewoon niet werken. Bewijs maar eerst dat het werkt voordat je het wil invoeren.
pi_209665062
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Gunner het volgende:
Er is al gereekst. Top!

Laatste post
[..]
Ik zou het graag met je eens zijn. Maar op hoeveel onderwerpen heeft de oppositie uiteindelijk gewoon bij het kruisje getekend in de afgelopen jaren?
Het is vooral interessant wat de BBB op dit punt vindt. Het risico is aanwezig dat die met één of ander leuk plannetje voor boeren of "de regio" als compensatie wel om te praten zijn.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209665064
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:45 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat is nu ook al het geval. De motorrijtuigenbelasting stijgt ook jaarlijks vanwege inflatie, dus dat is niet zo vreemd.
Alles wordt duurder door inflatie, in 2002 tankte je een liter benzine voor ¤1
Maar de ¤1 van 2002 is ook niet meer de ¤1 van nu.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 27 juni 2023 @ 11:47:18 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_209665078
https://www.autoweek.nl/a(...)jden-een-mislukking/

Daar is rekeningrijden voor bedoeld. Om de EV transitie "betaalbaar" te houden en krijgen.

:r
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_209665090
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:45 schreef Frozen-assassin het volgende:
Nederland en vooral de boeren moeten heel gauw stoppen met INNOVATIE-stokpaardje. Tal van 'innovaties' geweest die gewoon niet werken. Bewijs maar eerst dat het werkt voordat je het wil invoeren.
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 11:50:12 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209665119
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.
Dat is zeker niet innovatief. Wel fraudegevoelig.

Zoals in vorig topic al gezegd zijn er zoveel bezwaren en twijfels bij huidige plan. Terug naar tekentafel en heel snel.
pi_209665123
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:47 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)jden-een-mislukking/

Daar is rekeningrijden voor bedoeld. Om de EV transitie "betaalbaar" te houden en krijgen.

:r
Ik haal wat anders uit dit artikel.

Het artikel gaat letterlijk over "de komende jaren" omdat enkele voordelen/vrijstellingen voor EV-rijders wegvallen na 2025.

Rekeningrijden gaat op z'n vroegst pas in rond 2030.
pi_209665129
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:37 schreef Accordtje het volgende:

[..]
15k per jaar is dan ook meer dan gemiddeld in NL. Het gemiddelde ligt rond de 10-11k per jaar volgens mij en als je daar de zakelijke rijders uithaalt zal het gemiddelde voor de particulier nog lager zijn. Dus ik denk dat er best nog veel voorstanders te vinden zijn.

Ik ben zelf ook niet per se tegen betaling per km in plaats van vaste belastingen. Met vaste belastingen betalen mensen die veel rijden "weinig" per km en mensen die weinig rijden zijn per km duur uit. Niet vreemd om dat te willen omdraaien en die prikkel om minder te rijden te creëren.
Je betaalt aan de pomp al in accijnzen als je meer wilt rijden dan je buurman. Er was ooit iets als solidariteit in dit land. Ik jank ook niet dat ik 2500 euro per jaar aan mijn ziektekostenverzekering kwijt ben terwijl ik al 10 jaar geen dokter gezien heb.

Er is vast wel een andere manier te bedenken om het gemis aan inkomsten op te vangen dan zo'n walgelijk kastensysteem waarbij de EV leaserijder op kosten van de baas heel Nederland door sjeest en mensen met een benzine-auto en een laag inkomen ernstig beperkt worden in hun mobiliteit.

Weet je, je zal ergens in Groningen wonen en een ziek kind of partner krijgen en specialistische zorg nodig hebben in Utrecht en wekelijks of dagelijks heen weer moeten rijden. Dan ben je mooi fucked met dit systeem.
blablablabla
pi_209665131
Benzine en Dieselrijders hebben al rekening rijde (op de literprijs)
Het feit dat ze dit niet enkel voor electrische rijders gaan implementeren, zegt al genoeg.

[ Bericht 10% gewijzigd door Netsplitter op 27-06-2023 12:01:32 (Nasi mag je er voortaan gewoon uit laten.) ]
pi_209665168
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik wil een kilometerregistratie op basis van een kilometerteller nu niet echt in 1 zin gebruiken met het woord "innovatie". Eerder het tegenovergestelde, het is zo conservatief als het maar kan.
Dit dus. Waarom niet het ERP systeem uit Singapore gebruiken?
Gebruik dat voor de snelwegen en provinciale wegen en hanteer dan een vast tarief voor het lokale verkeer.
Zo betalen buitenlanders ook. Want ik weet nu al hoe dit gaat werken, alle transportbedrijven hebben straks buitenlandse trucks.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209665183
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef B4llistic het volgende:
Benzine en Dieselrijders hebben al rekening rijde (op de literprijs)
Het feit dat ze dit niet enkel voor electrische rijders gaan implementeren, zegt al genoeg.

De brandstofaccijnzen kunnen momenteel nog verhoogd worden ter compensatie van het teruglopen van het aantal verkochte liters brandstof.

Maar tegen de tijd dat 50% EV rijdt, zou 50% van de automobilisten al tegen een 100% tariefverhoging van de accijnzen aankijken. En de groep die nog accijnzen betaalt, is ook de groep die geen geld heeft voor een EV.

Dus dat is dubbel vervelend.

Juist door een kilometerheffing in te voeren kan je voorkomen dat de accijnzen de pan uit rijzen en heb je een tariefstructuur voor iedere vorm van aandrijving.
pi_209665184
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
De regering heeft al gezegd dat het bedrag wat je moet gaan betalen vrolijk elk jaar omhoog gaat vanwege inflatie.
Dus autorijden wordt per jaar duurder en duurder...

Als er straks een partij gaat komen die tegen rekeningrijden is, zal ik daar op gaan stemmen.
En het kan mij dan echt geen fuck uitmaken welke partij dat zal zijn. Ik hoop dan echt dat ze de grootste worden.
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen auto
in juni 2015 betaalde ik 115 euro/maand aan wegenbelasting (ik kan niet verder terug kijken)
in januari 2019 ging dat naar 117
in april 2021 naar 120
en afgelopen maart naar 128

13 euro verhoging/maand in 8 jaar tijd, dat is marginaal te noemen, wat is dat 12% ongeveer?
pi_209665202
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:51 schreef B4llistic het volgende:
Benzine en Dieselrijders hebben al rekening rijde (op de literprijs)
Het feit dat ze dit niet enkel voor electrische rijders gaan implementeren, zegt al genoeg.

Nazi Nederland here we come.
Durf te wedden dat de EV rijder die zijn auto 'gratis' kan opladen via de zonnepanelen straks minder hoeft af te tikken dan de lul die nog op benzine rijd.

En natuurlijk moeten er ook miljarden naar vergroting van de netwerkcapaciteit omdat er zo achterlijk veel stroom door heen gaat. Maar o wee fossiele brandstoffen.
blablablabla
pi_209665207
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:55 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen auto
in juni 2015 betaalde ik 115 euro/maand aan wegenbelasting (ik kan niet verder terug kijken)
in januari 2019 ging dat naar 117
in april 2021 naar 120
en afgelopen maart naar 128

13 euro verhoging/maand in 8 jaar tijd, dat is marginaal te noemen, wat is dat 12% ongeveer?
Als je het optelt is het rond de 12% inderdaad.
Maar per jaar sluit het aardig aan bij inflatie.
pi_209665232
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:23 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja dat is het idee maar de hele weg vol met leasebakken die voor elke scheet naar kantoor heen en weer rijden is natuurlijk geen probleem. Het hele concept van blijvend minder rijden en meer thuiswerken is anderhalf jaar na corona al faliekant mislukt omdat werkgevers gewoonweg eisen dat mensen weer op locatie verschijnen.
Precies, ik zie dit eerder een tegenovergesteld effect hebben waarbij de bullshitritjes nog sterker oververtegenwoordigd gaan zijn. Terwijl een ander deel van de bevolking worstelt met de kosten die noodzakelijke ritten met zich mee brengen.
pi_209665236
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:55 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
Ik heb even teruggekeken naar mijn eigen auto
in juni 2015 betaalde ik 115 euro/maand aan wegenbelasting (ik kan niet verder terug kijken)
in januari 2019 ging dat naar 117
in april 2021 naar 120
en afgelopen maart naar 128

13 euro verhoging/maand in 8 jaar tijd, dat is marginaal te noemen, wat is dat 12% ongeveer?
Een stijging van het kilometertarief met 12% in 8 jaar tijd lijkt me iets waar ik meteen voor zou tekenen. Als ze een introductietarief van 8 cent hanteren, zou dat betekenen dat het dan 8 jaar later nog maar 9 cent is. Terwijl in de praktijk deze melkkoe ongetwijfeld heel wat fanatieker gemolken gaat worden, en je dan waarschijnlijk al ruim boven de 10 cent per kilometer zit.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209665239
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 11:58 schreef Elan het volgende:

[..]
Durf te wedden dat de EV rijder die zijn auto 'gratis' kan opladen via de zonnepanelen straks minder hoeft af te tikken dan de lul die nog op benzine rijd.
Als je "gratis" kan opladen zal je inderdaad geen "brandstofkosten" hebben, afgezien van de kilometerheffing.

quote:
En natuurlijk moeten er ook miljarden naar vergroting van de netwerkcapaciteit omdat er zo achterlijk veel stroom door heen gaat. Maar o wee fossiele brandstoffen.
Die kosten voor het uitbreiden van het stroomnetwerk zijn iets meer dan 1 cent per kWh (zie uiteenzetting hieronder).

Die netwerkcapaciteit moet sowieso uitgebreid worden.
Woningen worden gasloos, er worden zonnepanelen geplaatst, bedrijven willen uitbreiden en men gaat elektrisch rijden.

Het stroomnet uitbreiden is eigenlijk een oplossing voor vrijwel al die knelpunten op dit moment.

En "miljarden" klinkt als veel maar als je beseft dat we per jaar nu al 120.000.000.000kWh verbruiken, is dat per kWh over een investeringsperiode van 25 jaar en de afschrijfperiode daarna geheel peanuts.

Over 25 jaar ligt het verbruik naar schatting op 200.000.000.000kWh dus laten we het gemiddelde als uitgangspunt nemen voor de berekening. Dan zit je op 160.000.000.000 x 25 jaar = 4.000.000.000.000kWh.

Er is tot 2050 zo'n ¤100 miljard nodig volgens de netbeheerders.

Dat is dus ¤100.000.000.000 / 4.000.000.000.000kWh = ¤0,025 per kWh.

Maar die investering gaat ook weer minimaal 25 jaar mee, dus ¤0,0125 per kWh.
We halen ¤0,15 per kWh aan belastingen binnen en daarnaast betalen we ook nog eens vastrecht aan de netbeheerders.

Volgens m'n bierviltje moet wel lukken.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-06-2023 12:13:56 ]
pi_209665332
Dus de accijns blijft gewoon? Was te verwachten..
pi_209665365
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 12:07 schreef Islamofoob het volgende:
Dus de accijns blijft gewoon? Was te verwachten..
De accijns op brandstof blijft uiteraard, anders zou half Duitsland en België hier in de rij staan rond 2030.

Het invoeren van kilometerheffing voorkomt wel dat in 2038 de 50% die nog op brandstof rijdt een verdubbeling van de accijnzen voor z'n kiezen krijgt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')