| #ANONIEM | maandag 26 juni 2023 @ 17:06 |
| En vakantie KMs in het buitenland moeten ook betaald worden Ritje zuid Frankrijk voor vakantie kost nu zonder benzine al 180 euro aan tol, je rijd zo’n 1100km enkele reis, komt er gewoon even 180euro aan nederlandse wegenbelasting bij, en al die Duitsers, Belgen en Fransen gratis op onze wegen https://nos.nl/l/2480384 Wat een gekken Heb je een benzine auto van 1100kg dan betaal je nu 139 euro per 3 maanden of 556 euro per jaar Met 8cent/km kom je dan op maximaal 7000km als je niet meer wil betalen dan nu Rijd je bv 12.000km/jaar dan betaal je straks 960 euro per jaar en diesel van 1200kg kost nu 1368 euro per jaar, dat komt dan neer op 17.000km alles daar boven kost je dan meer dan nu [ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2023 17:11:37 ] | |
| Janneke141 | maandag 26 juni 2023 @ 17:08 |
| Ik mag aannemen dat de onbelaste reiskostenvergoeding dan ook met 8 cent per kilometer omhoog gaat, toch? | |
| #ANONIEM | maandag 26 juni 2023 @ 17:09 |
Waarom? Werkgever betaald jou wegenbelasting toch ook niet? | |
| Haags | maandag 26 juni 2023 @ 17:11 |
| Er is vast wel een manier om mee te frauderen. Komt wel goed. | |
| Vijf_voor | maandag 26 juni 2023 @ 17:12 |
| In 2030 pas, daar merk je niks van met deze inflatie. | |
| Glazenmaker | maandag 26 juni 2023 @ 17:12 |
| Grappigste is nog wel de registratie door garages. Lachen man je monteur belastingambtenaar maken. Daar zitten ze vast op te wachten. Ik voorzie ook een hele industrie voor het aanpassen van je km stand. | |
| oor80 | maandag 26 juni 2023 @ 17:14 |
| Compleet bezopen plan. | |
| michaelmoore | maandag 26 juni 2023 @ 17:15 |
Dat mag niet | |
| Drekkoning | maandag 26 juni 2023 @ 17:17 |
Ja en films downloaden mag ook niet. | |
| Straatcommando. | maandag 26 juni 2023 @ 17:19 |
| Dat gaat weer een organisatorische hel worden natuurlijk. Hoe zit het met oudere auto's? Privacy? Feit dat dit zo gepushed word is omdat er grof geld mee te verdienen valt | |
| Straatcommando. | maandag 26 juni 2023 @ 17:20 |
| Overigens rijden er nu al meer zakelijke auto's met dan zonder skipper en die rijden defacto al gratis prive rond want die ontwijken de bijtelling. Maar dit word 'm echt hoor ! | |
| marcb1974 | maandag 26 juni 2023 @ 17:20 |
Is niet erg, 20 cent per km is ook al genoemd. | |
| Notorious_Roy | maandag 26 juni 2023 @ 17:21 |
| Ik ga dan van 600 per jaar naar 1200 per jaar. Al vermoed ik dat dit nog hoger wordt want wegenbelasting verdwijnt echt niet... | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 17:22 |
Het feit dat garagehouders de kilometerstanden moeten gaan registreren en doorgeven zal ook interessant worden. Daar gaan fouten bij gemaakt worden, wordt er een nulletje teveel doorgegeven (300.000 ipv 30.000km) en mag je ¤21.000 aftikken. Of een nulletje te weinig en je krijgt het jaar daarop een verrassing. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 17:23 |
Zover ik heb gezien in alle halve voorstellen verdwijnt de wegenbelasting wel. Dat zou ook wel de minimale voorwaarde zijn om zoiets door de 1e kamer te krijgen. En anders zijn we de lul... | |
| Straatcommando. | maandag 26 juni 2023 @ 17:23 |
Ja, want dat is zo'n doorzichtige en vooral eerlijke branche. Je kunt als je wil vandaag nog je auto laten keuren zonder dat hij maar een seconde fysiek op de brug staat. Het zal er wel op neerkomen dat die gewoon hun gang kunnen gaan en de mensen die zich wel aan de regels houden dubbel genaaid worden | |
| Straatcommando. | maandag 26 juni 2023 @ 17:24 |
Haha natuurlijk verdwijnt de belasting niet helemaal. Ze zullen het verlagen, maar een knop om aan te draaien gaan ze nooit weggeven. | |
| Glazenmaker | maandag 26 juni 2023 @ 17:24 |
| |
| #ANONIEM | maandag 26 juni 2023 @ 17:24 |
Wat mij persoonlijk wel opvalt, is dat ze dat nu eigenlijk al doen. Voor elk wissewasje (airco reinigen/bijvullen b.v.) noteren ze ook de km-stand, dat staat dan ook op de factuur. En ook bij de kleine beurt of bandenwissel noteren ze altijd de km-stand. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 17:24 |
Als ik dan ook nog aan mijn Volvo 940 denk, daar stond de teller af en toe stil omdat die telwerken heel kwetsbaar zijn. Dat is dan wel weer goedkoop rijden. Snelheid gaf hij prima door en daar ging het om | |
| karr-1 | maandag 26 juni 2023 @ 17:26 |
| Zeker weer een VVD plan ? | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 17:26 |
Het heeft weinig nut om het nog te behouden als er kilometerheffing is. En anders zou het echt dubbelop zijn. Voorlopig ga ik uit van het "positieve", in 2030 spreken we elkaar er vast nog wel over | |
| hollandia02 | maandag 26 juni 2023 @ 17:26 |
| Dat ritje zuid Frankrijk voortaan dan maar met het vliegtuig. Maar goed buitenlanders betalen nu ook geen wegenbelasting hier terwijl dat meestal 10% van de auto’s zijn. | |
| karr-1 | maandag 26 juni 2023 @ 17:27 |
| |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 17:27 |
Bij nieuwe auto's is dat inderdaad geen probleem. Mijn Volvo dealer weet de stand al voordat de auto op de brug staat volgens mij. Maar oudere auto's, zeker als mensen het onderhoud zelf doen, zien de garage soms alleen rond de APK. edit: onderhoudsinterval voor een Tesla is ook 2 jaar dus als die nog niet aan z'n APK toe is, heb je verder weinig bij een garage te zoeken, hooguit om je banden te roteren. | |
| Glazenmaker | maandag 26 juni 2023 @ 17:28 |
Klopt, maar nu kan het mensen niet zoveel boeien. Als ze een dikke aanslag gaan krijgen, dan kan er nog wel eens wat agressieve druk, maar vooral ook een onderhandse beloning komen om een lager getal op te geven en de teller een paar maanden uit te zetten. | |
| hollandia02 | maandag 26 juni 2023 @ 17:29 |
VVD was eigenlijk samen met de anwb en de Telegraaf ANTI kilometerheffing of zoals zij het noemen Rekeningrijden. Het R woord was zelfs jarenlang taboe. Waarom de vvd nu gedraaid is? Lijkt mij een Kamermeerderheid tegen, tenzij vvd voorstemt nu. Lijkt mij niet dat denk voor zal stemmen met de velen die naar Turkije en Marokko rijden 🤪 | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 17:30 |
Ja, ik zag op internet al wat aanbieders waar je met een simpele handeling je teller stil kan zetten in een moderne BMW (in dit geval). Een beetje zoals de Konami cheat code. ![]() | |
| Lt.Bookman | maandag 26 juni 2023 @ 17:30 |
Begrijp niet waarom wij niet gewoon een (digitaal) tolvignet invoeren zodat buitenlanders ook eens mee gaan betalen aan ons wegennet. Het is van de zotte dat wij dubbel belast worden doordat we hier wegenbelasting betalen en in andere landen nog tol mogen aftikken. Hier gaat de Raad van State wel wat van vinden is mijn vermoeden. | |
| michaelmoore | maandag 26 juni 2023 @ 17:32 |
hoe zit dat met gepensioneerden dan ? zijn die dan goedkoop uit als ze veel fietsen ? | |
| Glazenmaker | maandag 26 juni 2023 @ 17:33 |
Het idiote is dat de belastingdienst al jaren vraagt geen ingewikkelde nieuwe fraudegevoelige belastingen en toeslagen in te voeren, omdat ze eerst de problemen met de huidige ellende op willen lossen en iedere paar jaar een grote wijziging niet helpt. En ipv luisteren zetten ze dit in een regeerakkoord. Mijn god. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 17:33 |
Niet alleen vakantie KM's. Stel dat je in Enschede woont en 60km over de grens in Duitsland werkt. Dan rij je dagelijks misschien 10km door Nederland en 120km door Duitsland. Maar die 120km wordt in Nederland afgerekend. En als Duitsland wél een normale kilometerheffing invoert rond die tijd, dan mag je het daar nog een keer aftikken Het stomste is: we hebben een "Europese Unie" maar op dit vlak zijn we allemaal ons eigen systeem aan het uitrollen | |
| WheeledWarrior | maandag 26 juni 2023 @ 17:34 |
| Ze kunnen echt niks daar in Den Haag. | |
| Glazenmaker | maandag 26 juni 2023 @ 17:34 |
1 Europa hoor. Gr D66. | |
| Dusthor92 | maandag 26 juni 2023 @ 17:35 |
| Ik bied bij deze alvast mijn diensten aan voor het stopzetten van de KM teller | |
| michaelmoore | maandag 26 juni 2023 @ 17:35 |
wel 28 miljard in de sloot flikkeren omdat Rob jetten tegen het vliegen is met het vliegtuig | |
| Glazenmaker | maandag 26 juni 2023 @ 17:36 |
Je kan naar iedere bestemming in Europa vliegen voor minder dan de aankomende km heffing waar je nog benzine en afschrijving bij moet rekenen. Niemand is zo pro vliegen als Rob. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 17:36 |
Bla bla, is het nu altijd nodig om goedkoop te scoren met die "28 mijlard" en "Rutte dit" en "Jetten dat"? Probeer het eens inhoudelijk, het is hier geen Twitter Er worden trouwens ook 2 kerncentrales neergezet, daar wordt een groot deel van dat bedrag voor ingezet en daar hoor ik dan weer niets over. Het is alleen gezeik. Men wilde kerncentrales, we krijgen kerncentrales en nu is het te duur. Dat die kerncentrales fors duurder gaan worden en ook niet klaar zijn in 2035 is nog weer een ander verhaal. Maar op papier is "de kogel door de kerk". | |
| Straatcommando. | maandag 26 juni 2023 @ 17:39 |
Alleen al daar uit kun je concluderen hoeveel geld ze er mee binnen denken te harken | |
| Chandler | maandag 26 juni 2023 @ 17:40 |
| Ik denk dan dat ik maar een auto via een vriend in duitsland/polen/whatever ga regelen.. | |
| SilverMane | maandag 26 juni 2023 @ 17:40 |
Alsof die er voor de burgerij zitten | |
| Gunner | maandag 26 juni 2023 @ 17:43 |
Maar ook hoe hard het gaat mislukken. 30 jaar geleden waren er al zat bezwaren die niet overbrugbaar bleken. En toch halen we het weer van stal. | |
| saparmurat_niyazov | maandag 26 juni 2023 @ 17:43 |
| Overigens moet er dan nog wel wat aan de apk-eisen gesleuteld worden, want een kilometerteller is helemaal niet verplicht en als je hem wel hebt hoeft hij ook niet perse te werken. | |
| SilverMane | maandag 26 juni 2023 @ 17:47 |
Haha, is niet dat jijzelf ook niet honderd keer hier hetzelfde riedeltje van je verteld. | |
| vosss | maandag 26 juni 2023 @ 17:47 |
| Gaat lachen worden met 2 auto's van 1600nogwat kilo en 475pk bij elkaar dit. | |
| #ANONIEM | maandag 26 juni 2023 @ 17:54 |
| We betalen via de brandstofaccijns al kilometerheffing. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2023 17:54:35 ] | |
| #ANONIEM | maandag 26 juni 2023 @ 17:55 |
Skipper? Ik zie vooral veel praktische bezwaren die niet heel snel opgelost kunnen worden - Het los trekken van de snelheidsmeter bij oude auto’s en andere software fraude bij nieuwe auto’s - Nieuwe auto’s die de eerste 2 jaar niet in de garage komen, hoe pak je dat aan? - hoe werkt dit dan? Dat je een schatting doorgeeft zoals bij de toeslagen en je later de eindafrekening krijgt? - die buitenland kilometers gaat een hoop juridisch gezeik opleveren en is dit wettelijk gezien wel haalbaar? Of is dit iets voor de bühne waarvan ze weten dat het toch nooit wat gaat worden op deze manier maar ze er toch bezig mee zijn [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2023 17:56:50 ] | |
| Dauthi | maandag 26 juni 2023 @ 17:55 |
| Blijft toch bijzonder. 3 van de 4 kabinetspartijen dragen zich uit als liberaal of conservatief, en je krijgt GL/SP beleid. De meest ingrijpende belasting en controle maatregelen die men maar kan verzinnen worden aangedragen. Voornamelijk in de vorm van symptoombestrijding en constructieve systematische oplossingen worden niet geintroduceerd, of actief tegengewerkt door ondoordacht beleid. Het is echt een hele treurige situatie. | |
| Straatcommando. | maandag 26 juni 2023 @ 17:57 |
Ja, dingen hebben diverse namen maar het komt er op neer dat je variabel kan instellen hoeveel km er geregisteerd worden. Bijvoorbeeld per 1000km slechts 1km op de teller. Kun je on the fly aanpassen als je bijvoorbeeld bij een controle staat. | |
| suijkerbuijk | maandag 26 juni 2023 @ 17:57 |
Jammer je teller mag kapot zijn. De klm worden nog steeds geregistreerd in de motor regel apparaat en de airbag regel apparaat. Tja bijde moeten weten hoe hard de voertuig gaat. En ze registreren ook bij welke kilometer stand een storing is gekomen of airbag is ontploft. En dat is een sensor in de versnellingsbak die voor bijde word gebruikt Werk deze niet start je auto ook niet. Aangezien deze sensor ook je onstekings of inspuiten bepaald Bij electrische wagens blijft het zelfde De auto moet weten hoe hard hij gaat voor de airbag en stuurbekrachtiging. Dus word ook de kilometers geregistreerd. De teller die jij ziet is niks meer dan een aflees nummeren is die kapot . Geen probleem voor de auto behalve voor jouw en de bekeuringen . En ik denk tegen die tijd dat de apk verplicht is dat alles moet werken . Dus ook je snelheidsmeter en de kilometer die je rijd . | |
| #ANONIEM | maandag 26 juni 2023 @ 17:58 |
| |
| DeVerzamelaar | maandag 26 juni 2023 @ 17:58 |
| Ik ga wel lekker met een buitenlands kenteken rondrijden, is vast wel een manier voor. Al die Polen rijden hier ook gewoon rond terwijl ze hier al 5 jaar wonen. | |
| #ANONIEM | maandag 26 juni 2023 @ 17:59 |
Ik snap het, voor de zakelijke rijder zonder bijtelling. Ik hoor dat ze wel eens bij pretparken ofzo staan om alle kentekens te registreren die ze dan later kunnen vergelijken om fraudeurs te pakken | |
| Straatcommando. | maandag 26 juni 2023 @ 18:00 |
Precies. Die betalen geen bijtelling. En dat is ook de reden waarom de bd heel graag anpr beelden wilde hebben | |
| Frozen-assassin | maandag 26 juni 2023 @ 18:01 |
| Ik lees alleen maar ene bezwaar na andere bezwaar en een hoop mitsen en maren. Dan moet je het afschieten en opnieuw naar tekentafel. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 18:01 |
30 jaar geleden (en ook 12 jaar geleden nog) leefden we wel in een heel andere wereld. Er zijn nu EV's waar geen brandstof in gaat en ook geen brandstofaccijns op valt te heffen. Dus dat we naar een vorm van kilometerheffing gaan vind ik niet meer dan logisch. Alleen de uitvoering is gewoon nu al kut, zoals het op tafel ligt. Een gemiste kans. We hebben één Europa maar we zijn een lappendeken van oplossingen aan het bedenken waardoor je in sommige landen dubbel gaat betalen voor dezelfde kilometer (denk aan tolweg + kilometerheffing in Nederland). Ik ben niet in principe tegen een kilometerheffing, ik begrijp dat accijnzen gaan wegvallen (¤8.000.000.000 per jaar) maar zoals het er nu ligt, kan het zo de kliko in. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 18:03 |
Maar ik strooi niet in ieder topic met goedkope oneliners over politici of een "28 miljard voor 0.0000000036 graden". Een beetje inzet en wat onderbouwen waardeer ik wel, of ik het nu met je eens ben of niet. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 18:04 |
Ga je nu in ieder topic delen dat je 2 mooie auto's hebt? Je vergeet "Lexus" nog | |
| suijkerbuijk | maandag 26 juni 2023 @ 18:04 |
Nee kan niet . De motor regel apparaat kan je niet aanpassen. Deze heeft altijd de juiste stand. De wagens krijgen ook een update over de air of bij de dealer En als er een fout in de motor regel apparaat staat. Kan het geblokkeerd worden dan je auto niet meer rijd. Dit was al 10 jaar terug al mogen . En ik spreek uit ervaring. Namelijk zelf overkomen door een om gekatte auto . We sluiten die toen aan op de pc om iets te programmeren na schade ongeval. En toen stond de auto still en geblokkeerd. Was met aan audi a8 namelijk. En ik werkte toen voor de dealer namelijk. Wel dat was politie bellen en kassa. Wagens bestond uit gestolen onderdelen. Nee veel dingen en zeker nu als ze willen. Blokkeren ze de hele boel. En word je zelf eigen gelijk opgepakte van diefstal of van belasting onderduiken tegen die tijd Nee vergis je niet Die techniek is er al alleen word het nu nog steeds niet breed on gezet wegens privacy. Maar privacy gaat van zelf steeds minder worden. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 18:07 |
Ik weet dat er sowieso voor BMW "speciale software" of een dongel is waar je met de juiste toetsencombinatie je kilometerteller kan in- of uitschakelen. Dat zal er dan voor andere merken ook wel zijn. edit: | |
| NeeOfTochJA | maandag 26 juni 2023 @ 18:10 |
| Gewoon de trein/fiets pakken....en door! | |
| NaarMensje | maandag 26 juni 2023 @ 18:11 |
| Ik vind dit wel een goed idee eigenlijk. | |
| suijkerbuijk | maandag 26 juni 2023 @ 18:14 |
Ja dat kan. De teller die jij ziet. De rest blijft gewoon registreren. Spreek uit ervaring Omdat ik 22 jaar schade wagens heb moeten programmeren van airbags tot wel van alles. En tijdens het uitlezen omdat ik de juiste codes moet hebben om de nieuwe te programmeren. Zie ik alles wat er met die auto is gebeurd. Zo hebben we ongeluk wagen gehad. Die vertelde dood leuk tegen de politie dat deze niet hard gereden heeft. Was met een dodelijk slachtoffer. De politie kwam mij ons met een speciale software. En lees in een keer alles uit. Airbag afgegaan bij 180kilometer per uur Datum en kilometer stand er bij Man beweert hoog en laag dat het niet waar was Anderen auto uitgelezen in de airbag modeulen. Staat de impact kracht op en de snelheid berekening. Jip dit was dus al dik 20 jaar terug al mogelijk. Dus nee. Alles word op geslagen. En in de toekomst software aan passen zal wel dikke straffen gaan komen. Zo was voeger de teller terug draaien niet strafbaar. Maar vandaag de dag wel . | |
| #ANONIEM | maandag 26 juni 2023 @ 18:22 |
Je kunt ook geen kilometerheffing invoeren en de gemiste accijnzen zien als een stimulans voor elektrisch rijden. Enerzijds wil men de transitie naar elektrisch rijden versnellen maar anderzijds mag het niets kosten. Die gemiste inkomsten kunnen uit het klimaat/stikstof fonds gehaald worden. | |
| Straatcommando. | maandag 26 juni 2023 @ 18:27 |
Het kan wel degelijk zonder detectie, maar dan moet je geen brol van ali of wish kopen. Sterker nog, de failproof methodes zijn niet publiekelijk beschikbaar om die reden. Zelfde voor sleutels, er is meestal een lek erg hoog in de ontwikkeling van de auto's waardoor het mogelijk is of wordt. Even bijzonder simpel gesteld heeft een beetje moderne auto meerdere modules die inderdaad km stand registeren. Zodra er een verschil ontstaat tussen die modules heb je in het slechtste geval een storing en bij de duurdere modellen dat hij het helemaal niet meer doet. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 18:28 |
Je kan er op heel manieren naar kijken, ik kijk er naar als een minister die z'n huishoudboekje rond probeert te krijgen | |
| Red_85 | maandag 26 juni 2023 @ 18:31 |
Reiskostenvergoeding. Ja wel. En als die werkgever wil dat je met het ov komt, dan gaat die werkgever maar lekker zitten op een plek waar ov komt. Niet op een vaag snelweg bedrijventerrein met brakke busverbindingen. | |
| vosss | maandag 26 juni 2023 @ 18:36 |
Hey die mascara kut begon. Ik niet. En nee. | |
| damsco | maandag 26 juni 2023 @ 18:38 |
Mijn werkgever betaalt dit wel want lease. Mag hopen dat dit ook op bordje werkgever komt… | |
| Fred_B | maandag 26 juni 2023 @ 18:38 |
Gaan we dat ook doen met rokers die stoppen? Gewoon elke maand een rekening sturen voor de gemiste accijnzen, omdat er anders een gat in de begroting komt. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 18:46 |
Dat wordt al jaren opgevangen door de accijnzen jaarlijks te verhogen. Ik weet niet of de laatste 4,5 miljoen brandstofrijders in 2038 blij worden van ¤2,50 accijns per liter benzine. | |
| Tijn | maandag 26 juni 2023 @ 18:50 |
Ik denk dat de EU daar wat van vindt, die zijn niet zo'n fan dit soort ongelijke behandeling. Ze waren ook niet zo blij met het Duitse plan om tol te heffen op hun wegen (maar niet voor Duitsers). | |
| Fred_B | maandag 26 juni 2023 @ 18:54 |
Nee, uiteraard. Maar dat zou alsnog uitstel van de executie zijn, want die brandstofrijders verdwijnen op termijn vanzelf. Het punt is meer dat het vanuit de overheid vrij teleurstellend is dat ze binnen hun hele huishoudboekje niet verder komen dan “auto’s vervuilen, dus ze worden belast, en als ze niet meer vervuilen dan worden ze nog steeds belast, omdat we anders geld tekort komen”. | |
| Fred_B | maandag 26 juni 2023 @ 18:55 |
Ongelijke behandeling is vooral een probleem als buitenlanders zwaarder aangepakt worden dan inwoners van het land zelf. Andersom ligt een stuk minder gevoelig. | |
| Tijn | maandag 26 juni 2023 @ 18:57 |
Toch gok ik dat Frankrijk er niet blij mee zal zijn als dit minder Nederlandse toeristen betekent. | |
| Daboman | maandag 26 juni 2023 @ 18:57 |
| Ik betwijfel of het wat uit gaat halen eerlijk gezegd. Werk is niet ineens dichterbij als ze dit invoeren. Maar mensen die een auto als boodschappenauto gebruiken blijven buiten schot, die maken nauwelijks kilometers. Terwijl dat per gereden kilometer veel vervuilendere ritjes zijn aangezien de motor dan een relatief groot deel van de rit moet opwarmen. Maar goed, het zal dan ook wel niet bedoeld zijn als milieu maatregel, maar om de staatskas te spekken. | |
| Chandler | maandag 26 juni 2023 @ 19:01 |
Dus is de stelregel? brandstof = wegenbelasting? Dan moeten we die stelregel maar snel veranderen in, gebruik je vervoersmiddel wegen in Nederland dan dien je op basis van gewicht en soort brandstof (electra in deze) gewoon wegenbelasting te betalen. Maar nee, dat kan niet want dan neemt niemand meer een dure EV!!! | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 19:04 |
Eh, geen idee waar je dat uit haalt. Tesla Model 3 zou dan ¤108 per maand aan wegenbelasting kosten. M'n Volvo V60 op benzine komt op ¤125 want die is een stuk zwaarder. Maar goed, dat zit straks via de kilometerheffing. | |
| Chandler | maandag 26 juni 2023 @ 19:05 |
Kun jij mij dan de reden vertellen waarom EV's geen wegenbelasting betalen? | |
| FlippingCoin | maandag 26 juni 2023 @ 19:05 |
| Zo jagen ze je weer het vliegtuig in. Ik heb zo weinig vertrouwen en die debielen in den haag... | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 19:06 |
Dat is momenteel (tot en met 2025) één van de maatregelen om EV's te stimuleren. Andere maatregelen zin "geen BPM" en "lage bijtelling". | |
| fokexpert | maandag 26 juni 2023 @ 19:07 |
| Wat ik me afvraag. Ze zeggen dan ook BPM af te schaffen. Wat voor personen die net 1 of 2 jaar geleden nieuwe auto hebben gekocht? Wat met waardedalingen van de bestaande auto's. Als BPM wegvalt betekend dat de tweedehands auto's ook ineens enorm in prijs moeten droppen. Dit omdat het verschil tussen de tweedehands auto en een nieuwe auto te klein wordt. Hoe met bijtelling voor zakelijke rijders? Nu is die gebaseerd op BPM. Hoe willen ze dat dan gaan doen? | |
| Nattekat | maandag 26 juni 2023 @ 19:08 |
| Iedereen die vol hun lol in de file aansluit mag gaan dokken terwijl de ouderen die 1x per maand ergens naartoe gaan niets meer hoeven te betalen. Wat een prachtland is dit toch. | |
| Chandler | maandag 26 juni 2023 @ 19:08 |
Toch vreemd, mensen die een EV kunnen betalen kunnen in de meeste gevallen ook die andere kosten wel betalen. Dus eigenlijk een regeltje om de rijken nog rijker te laten worden, met energiezuinig als excuus.. Ik snap het wel, je moet toch ergens beginnen | |
| Nattekat | maandag 26 juni 2023 @ 19:11 |
Bingo | |
| Chandler | maandag 26 juni 2023 @ 19:11 |
En wat win ik nu? | |
| Nattekat | maandag 26 juni 2023 @ 19:12 |
Niets, in plaats daarvan mag je meer gaan dokken voor je auto. | |
| Chandler | maandag 26 juni 2023 @ 19:13 |
Goffer!!! nog meer | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 19:15 |
Dat is een ietwat omgekeerde redenering. Als je een budget hebt van ¤40.000 kan je momenteel kiezen uit bijvoorbeeld een Golf 8 vanaf ¤34.995, een Ford Focus voor ¤34.995 of een Tesla Model 3 voor ¤39.000. Dat kan net voldoende zijn om je een Tesla te laten kiezen ipv een Golfje op benzine. De subsidie geldt overigens alleen nog op EV's of waterstofauto's tot ¤45.000 dus op de hele dure modellen zit sowieso geen directe subsidie meer. Je moet toch ergens beginnen Rond 2027 of 2028 zou een EV niet duurder meer moeten zijn dan een benzinevariant. En Tesla verwacht nog ongeveer 100 kilo van de Model Y en Model 3 te kunnen schrapen in de nieuwe "Project Highland" update / facelift die in ~2024 uitkomt. | |
| Chandler | maandag 26 juni 2023 @ 19:20 |
Nu de vraag; hoeveel mensen kunnen een nieuwe auto kopen? anders dan leasen... en hoeveel mensen kopen alleen maar 2e hands auto's.... ik denk dat er jaarlijks meer 2e hands auto's verkocht worden dan nieuwe... (maar ik kan daarmee fout zitten Dus richt je je toch meer op de wat rijkere mensen dan de wat armere... Maar dat is de discussie niet, vind het gewoon vreemd dat er regeltjes zijn voor de wat rijkere mensen en niet voor de wat armere mensen die het met veel minder moeten doen en daardoor dus niet kunnen investeren in een beter milieu op deze manier... | |
| Nattekat | maandag 26 juni 2023 @ 19:20 |
| Maar wacht even... ik ga met mijn kleine koekblik straks even veel betalen als iemand in een asociale truck? De VVD zit hier zeker achter, of niet soms? | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 19:28 |
Daarmee zit je spot on. Er worden zo'n 300 tot 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht en ongeveer de helft daarvan is een vorm van financial of operational lease, al dan niet zakelijk. Gebruikte auto's verwisselen 1,5 miljoen keer van eigenaar, dus aanzienlijk vaker. Zolang EV's relatief duur zijn (ook 2e hands want de vraag is hoog) dan zal je niet kunnen voorkomen dat vooral mensen met een goed inkomen zo'n auto kopen. Om over 3 of 10 jaar een 2e hands te kunnen kopen, zal iemand hem nu nieuw moeten kopen Het is gewoon niet zo makkelijk. Als je normaal voor <¤10.000 een auto koopt, is er in dat segment nog geen EV nieuw of gebruikt. In ieder geval niet iets met een grotere range dan een elektrische fiets. | |
| Chandler | maandag 26 juni 2023 @ 19:32 |
Dank voor je duidelijke uitleg! | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 19:37 |
Ik doe m'n best Voor wie tegen die tijd nog niet het budget heeft voor een EV zou ik rond 2030 een Toyota Hybrid / PHEV uit 2015 of 2020 aanraden. Zuinig, relatief best nog licht en vrij onverwoestbare techniek (ook de accu). De EV's van Toyota raad ik nu niet aan (het is het net niet), dus over 10 jaar ook niet 2e hands De nieuwe Prius is wel een "beauty" (afhankelijk van je smaak), misschien wel de mooiste Toyota ooit... maar wel duurder dan een Tesla Model 3... Als Volvo liefhebber heb ik het makkelijk. Die zetten vol in op EV's en afgezien van de wat matige verbruikscijfers zijn ze best te pruimen... | |
| Chandler | maandag 26 juni 2023 @ 19:41 |
Dus als volvo liefhebben ga jij voor de polestar!! want dat is toch z'n elektrische broer!? En nee tegen 2030 heb ik ook nog niet genoeg geld voor een beetje hybrid... is ook mijn eigen schuld, kan ook gewoon 50 uur per week gaan werken... maar leef liever dan dat ik werk voor een vette auto! Dus zal ik tot die tijd nog wel in m'n toyota corolla uit 2001 rijden! | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 19:50 |
Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk & Co, het is allemaal (voor een groot percentage) onderdeel van het Chinese "Geely". Toch voelt de afwerking wel goed en typisch Volvo, het is geen "Chinese rommel". Weet nog niet waar ik voor ga maar heb de tijd ook nog wel even. Tsja, ik vrees het wel. Die gaan bijna niet stuk Ik heb een Corolla 1.6 XLI uit 1992 (nog net het oude model) gehad en een Corolla Hybrid 2.0 TS uit 2020. Wel een wereld van verschil maar wel in beide gevallen een gevoel dat het heel blijft en goed doordachte techniek. Daarnaast een aantal Volvo's (740 / 940 / V50) en nu dus een V60 T8. Maar ik ben in 2000 begonnen in een Zwarte Fiat Panda uit 1988
[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-06-2023 19:56:42 ] | |
| Jaeger85 | maandag 26 juni 2023 @ 19:57 |
Waarom zou er op EVs een brandstofaccijns moeten zijn? Als ze grijze stroom gebruiken zit er al accijns op en voor groene stroom is accijns niet logisch. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 20:06 |
Die is er niet. Ik zeg dat de overheid het wegvallen van de brandstofaccijns wil opvangen. De belasting op stroom is ongeveer ¤0,15 incl. BTW per kWh in 2023. Dat betekent dat de overheid ongeveer 0,15 / 5 = 3 cent per kilometer vangt. Voor direct verbruik van zelf opgewekte groene stroom is dat 0 cent. De belasting op benzine per 1 juli 2023 is ongeveer ¤0,95 incl. BTW. Dat betekent dat de overheid ongeveer (0,95 / 20) = 4,75 tot (0,95 / 10) = 9,5 cent per kilometer vangt, afhankelijk van hoe dorstig je auto is. Je kan dus stellen dat ruim de helft van die 8 miljard aan brandstofaccijns weg gaat vallen. Dan zeg je misschien "maak stroom duurder". Is wat voor te zeggen maar ook je bakker gebruikt die stroom, oma Tippie gebruikt die stroom (geen auto), etc. Dus dan gaat iedereen meer betalen, ook zonder auto. Daarnaast is een deel van die 15 cent energiebelasting + BTW op stroom een "opslag duurzame energie", al wordt dat sinds kort niet meer los gespecificeerd. En dat kan je niet als vervanger voor accijns zien. Daar worden bijvoorbeeld de hoogspanningskabels voor windparken op zee van aangesloten. | |
| Discombobulate | maandag 26 juni 2023 @ 20:09 |
| Ziekelijk tyfuswereldje is het aan het worden. Beter emigreren naar Argentinie ofzo, wat een waardeloos land is dit toch. | |
| Discombobulate | maandag 26 juni 2023 @ 20:12 |
De meeste mensen kopen een tweedehands auto. Of je moet je baas pijpen, dan krijg je soms nog wel een auto cadeau zoals een vriend van me. Maar ik ken echt bijna niemand die nieuwe auto's koopt. Leasen hoor ik ook echt weinig. Zal wel klasseverschil zijn. | |
| Chandler | maandag 26 juni 2023 @ 20:19 |
Heb nu zelf in de polestar 2 gezeten, wat een bak zeg... helaas niet achter het stuur... omdat ik het niet aandurfde om in de leenauto (ivm defecte lader van de andere) te stappen.. had ik moeten doen, dan had ik even achter het stuur kunnen zitten en het zelf kunnen ervaren!! EN klopt dat het allemaal Chinees is, maar dit keer goed spul! Je hebt alle tijd! Haha ik ben ooit met een suzuki alto begonnen (van m'n ex, 3 stuks gehad, zuipt amper en als't bakkie goed is wil 130 op de snelweg ook zonder problemen). en daarna Hyunday Accent en toen m'n eigen Golf 4 1.8 en nu dus al een tijdje een Toyota Corolla, echter mis ik cruise control, airco en de trekhaak maar verder, heerlijk bakkie... rijd tussen de 13-15 km per liter... Maar heb nu de laatste 3 jaar een kleine 15k in m'n zomerhuis gestoken, het volgende project is een wat nieuwere auto... maar daar moet ik eerst nog een paar jaar voor sparen! | |
| Elan | maandag 26 juni 2023 @ 20:33 |
| Juist in zowat het kleinste land ter wereld moeten de burgers gaan beknibbelen op hun kilometers, want o wee als we teveel rijden en plezier maken | |
| torentje | maandag 26 juni 2023 @ 20:35 |
Dat plezier maken maakt wel het leven ondraaglijk van tragere weggebruikers | |
| Elan | maandag 26 juni 2023 @ 20:36 |
Hoe bedoel je? We zijn al van 120 naar 130 terug naar 100 gegaan op de meeste trajecten/tijdstippen. Overigens zou NL het enige land ter wereld zijn met een dergelijk systeem. | |
| smizy | maandag 26 juni 2023 @ 21:10 |
| Bijzonder. Dan zou 10.000km per jaar al 7 a 800 euro zijn. Dat is voor nagenoeh iedereen fors meer. 10.000 is niet echt het gemiddelde in Nederland. | |
| grimselman | maandag 26 juni 2023 @ 21:15 |
| Ik stel voor om per kilometer en per kilogram te betalen. Gunstig voor de parkeerdruk | |
| #ANONIEM | maandag 26 juni 2023 @ 21:21 |
Klopt, ik zou in dat model naar 166 euro per maand gaan …. 25.000 km per jaar, waarvan 10.000 in het buitenland | |
| grimselman | maandag 26 juni 2023 @ 21:23 |
Zit rond de 11.000 km per jaar. Zijn zat mensen die woon werk op de fiets doen en de auto niet veel gebruiken | |
| suijkerbuijk | maandag 26 juni 2023 @ 21:23 |
Is het ook. Mijn wagen kost ongeveer per jaar aan wegenbelasting 650 euro . Met 8k kilometer ga ik al veel meer betalen. Terwijl op 4cent wat oorspronkelijk was uitkomt op 600 euro op 15k 15k was altijd de gemiddelde kilometer wat iemand rijd kwa woon en prive verkeer. Maar goed iemand die een suzuki alto heeft betaalt dus wegenbelasting per jaar 420euro +/- Die is helemaal de sjaak zeg maar als deze meer dan 5250 kilometer rijd . En dat buiten de brandstof of electrische tank kosten. Gaaf land leven we toch | |
| D. | maandag 26 juni 2023 @ 21:33 |
| Ik tank, dus ik doe in principe al aan rekening rijden | |
| Lucifer_Doosje | maandag 26 juni 2023 @ 21:38 |
| Bespottelijk idee weer. Die idioten in Den Haag graaien al genoeg dmv benzine accijns, en nu ook dit nog even erbij. En dan dat gelul dat de wegenbelasting eraf gaat. Dat kost me nu 500 per jaar. Rekeningrijden gaat me 1600 per jaar kosten. | |
| D. | maandag 26 juni 2023 @ 21:40 |
| Ik kom op 11550km, hobbymatig, dus misschien ga ik nog wat overhouden | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 21:41 |
Om hier nog even op terug te komen. Ik ben de effectenstudies waar het NOS artikel op gebaseerd is aan het doorlezen en daar worden zowel de "provinciale opcenten" als de "motorrijtuigenbelasting" als component genoemd in de kilometerprijs. Dat duidt er voor mij op dat, als dit gevolgd wordt, de wegenbelasting wel degelijk compleet vervangen wordt. Er liggen ook nog meerdere varianten open, 1 waarbij een vast tarief per kilometer geldt voor alle voertuigen maar ook naar brandstof / gewicht. Als de overheid wil sturen op gewicht van auto's dan gaan ze niet voor 1 tarief, dus dat lijkt me het meest voor de hand liggend. Voor de complete effectenstudie, zie bron: https://open.overheid.nl/documenten/5a193dd7-fcae-4c1e-bccd-ac6000d09c98/file ![]() | |
| Fer | maandag 26 juni 2023 @ 21:43 |
| Leaseauto’s worden vaak alweer geëxporteerd, voordat ze de 1e APK krijgen. Zijn die dan weer ontheven? | |
| D. | maandag 26 juni 2023 @ 21:44 |
Ik gok dat men ieder jaar verplicht moet melden voor registratie, ook als er geen apk nodig is dus. | |
| saparmurat_niyazov | maandag 26 juni 2023 @ 21:45 |
Voortbordurend daarop: hoe gaat dat uberhaupt met auto's met een afwijkend APK-schema? Niet elke auto moet elk jaar gekeurd worden. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 21:47 |
Ik zie een oplossing Je koopt een ¤2000 barrel. Je rijdt in een jaar 100.000km Je rijdt 'm de grens over, brengt 'm naar een sloper en geeft 'm op als gestolen. Stand onbekend, je bespaart ¤7.000 uit. Herhaal... | |
| stinkie | maandag 26 juni 2023 @ 21:47 |
| Wordt vast een gedrocht waarbij je bij de IB aan moet geven of en welke auto je hebt (net als met een huis), de km stand. En dan alle peage en vignet bonnetjes bewaren om af te trekken | |
| saparmurat_niyazov | maandag 26 juni 2023 @ 21:47 |
Dan zijn er ook tal van situaties waarbij eea nogal ondoenlijk wordt, wat als je tussendoor schorst bijvoorbeeld? | |
| Discombobulate | maandag 26 juni 2023 @ 21:47 |
| Maar eeh, als ik 1100 km per maand rij, dan betaal ik dus 1100*0,07 cent = 77 euro per maand? Ik betaal nu zo'n 28 euro wegenbelasting per maand. Of werkt het zo niet? | |
| Toine51 | maandag 26 juni 2023 @ 21:49 |
Ik koop wel een oude auto er bij, trek de kilometertellerkabel eruit en rij wel op de navigatie met de snelheid erop. | |
| saparmurat_niyazov | maandag 26 juni 2023 @ 21:49 |
| Nog iets wat me te binnen schiet: hoe gaat het als je een Braddie bent en regelijkmatig heel kort met een auto doet? Koop een barrel, rij er een maand mee, gooi hem weg. Niet geregistreerd hoeveel je ermee gereden hebt want je bent nooit langs de keurmeester geweest, niets betalen? | |
| WheeledWarrior | maandag 26 juni 2023 @ 21:49 |
| In de politiek zitten zoveel windvanen en minkukels dat het altijd maar weer afwachten is of en wanneer dit soort plannetjes worden uitgevoerd. | |
| D. | maandag 26 juni 2023 @ 21:50 |
Krijg je een ontheffing, net als bij de apk | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 21:50 |
Als ze voor 1 tarief gaan, dan wel. Maar ik heb het idee dat media voor het schokeffect en de clicks voor de duurste variant gaan, terwijl in de effectenstudies ook varianten met gewicht en type brandstof / EV worden. Dus dan kan je met je Yaris best nog wel goedkoper uit zijn dan je Mercedes SLAQ2030 | |
| Toine51 | maandag 26 juni 2023 @ 21:51 |
Met de afschaffing van de wegenbelastingvrije oldtimers zaten ze er ook falikant naast met een zogenaamde berekening. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 21:51 |
Normaal zou je bij sloop of verkoop de stand registreren. De enige oplossing is de grens over rijden, illegaal laten slopen en dan opgeven als gestolen. Daar doet niemand wat aan. Of je rijdt naar Marokko, vakantie vieren, laat de auto daar, terug met vliegtuig. | |
| D. | maandag 26 juni 2023 @ 21:52 |
Daar ben ik wel bang voor, net als dat ik nu ook meer moet betalen dan mijn 'zuinige' buurman Al vind ik nog steeds:
| |
| saparmurat_niyazov | maandag 26 juni 2023 @ 21:52 |
Nee dat je tijdens de schorsing niets hoeft te laten registreren geloof ik wel, dat is inderdaad ondoenlijk. Maar ik schors regelmatig tussendoor terwijl ik om het jaar maar een apk hoef, met een beetje plannen zou ik de registratiemomenten gewoon behoorlijk ver kunnen oprekken. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 21:53 |
| Stel dat je een Uber chauffeur bent. Na 80.000km wordt je auto gejat, net voor de registratie. Is ergens richting Roemenië. Dat is wel ideaal. Hier gaat zo hard mee gefraudeerd worden. Als ik dit met m'n goede gedrag al kan bedenken, dan kunnen kwaadwillenden het zeker. | |
| Discombobulate | maandag 26 juni 2023 @ 21:54 |
Ik hoop het, want anders verneuk je echt een hele hoop mensen met een laag inkomen. | |
| saparmurat_niyazov | maandag 26 juni 2023 @ 21:54 |
Als ik een auto koop of verkoop komt daar niet perse een autobedrijf aan te pas. Meestal niet, zelfs... Als ik een overschrijfinkie doe bij het postkantoor wordt er niets geregistreerd. Ja of die moeten dat dan ook gaan doen, maar dat wordt dan wel erg ingewikkeld... | |
| WheeledWarrior | maandag 26 juni 2023 @ 21:55 |
Dan verzinnen ze wel weer een toeslag of een subsidie. Vestzak-broekzak, nog meer geld rondpompen, nog meer mensen aan het werk houden. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 21:55 |
Dat zal dan ook wel verplicht worden. Het wordt dan net zoiets als de meterstand doorgeven als je verhuist. Het beste kan je auto gewoon "verdwijnen" als je veel rijdt, dus wel oude wrakken rijden. | |
| saparmurat_niyazov | maandag 26 juni 2023 @ 21:57 |
De medewerker van het postkantoor moet zelf je kilometerstand komen vaststellen? Of ze moeten je op je blauwe ogen geloven als je een overschrijving komt doen? Hoe zie je dat praktisch voor je? | |
| D. | maandag 26 juni 2023 @ 21:57 |
Misschien maakt de periode niet zoveel uit? Met een ingesteld maximum. Moet men er wel zelf rekening mee houden dat als je met je nieuwe voiture na 4 jaar bij de apk komt (met 40k op de teller), dat je een spaarpotje had bijgehouden | |
| D. | maandag 26 juni 2023 @ 21:58 |
Enkel nog overschrijven bij een BOVAG-garage? | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 22:00 |
Ik weet niet, gaat dat sowieso nog bij een postkantoor tegen die tijd? | |
| Troel | maandag 26 juni 2023 @ 22:34 |
| Dus 5 oude auto's hebben is straks gunstiger omdat die dan per atuk niet zoveel rijden? | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 22:35 |
Waaruit maak je dat op? | |
| saparmurat_niyazov | maandag 26 juni 2023 @ 22:38 |
Neuh, dat denk ik niet. Of je nou 20k in 1 auto of 5k in elk van je 4 auto's rijdt zou niet uit moeten maken. Tenzij er natuurlijk nog nader gedifferentieerd wordt op gewicht, brandstof, weet ik veel wat en je daar je voordeel mee kunt doen uiteraard. De BOVAG zal dit wel een leuk ideetje vinden denk ik. | |
| Troel | maandag 26 juni 2023 @ 22:40 |
Omdat ze vast na verloop van tijd de veelrijders vanaf zoveel km extra gaan belasten. | |
| flyguy | maandag 26 juni 2023 @ 22:43 |
Daar gaan ze vanuit. Ze drukken het door zonder kastjes, wetende dat met kastjes er te veel gezeik gaat komen. Vervolgens blijkt er veel fraude te zijn en kunnen ze dan de kastjes verplicht stellen. Simpel 1-2tje | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 22:44 |
Dat is een scenario maar ik zie het niet direct terug in de effectenstudies. Of ik heb er overheen gelezen. | |
| #ANONIEM | maandag 26 juni 2023 @ 22:47 |
Je doet die overschrijving toch met 2 partijen, net als dat je de meterstanden door geeft van je verkochte huis. Als je daar mee gaat frauderen is er altijd een verliezende partij. Lijkt me niet dat zowel een koper als verkoper er aan mee gaat werken. | |
| Fred_B | maandag 26 juni 2023 @ 22:48 |
De vorige keer dat er overheidsonderzoek was naar dit onderwerp, eind vorig jaar, is er wel gewerkt met een variant met voor de eerste 3000 kilometer vrijstelling (als compensatie voor die belaste buitenlandse kilometers). https://www.rijksoverheid(...)betalen-naar-gebruik | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 22:59 |
Oh ja, ik zie het: Variant 1a_alt2: eerste 3.000 km vrij Weet alleen niet of je voor 3.000 x ¤0,07 = ¤210 een hele extra auto (of zelfs 5 zoals genoemd door Troel) op de weg wil houden om daar gebruik van te maken. Als je 5x een APK laat doen is dat voordeel al voor een deel weg | |
| Fer | maandag 26 juni 2023 @ 23:04 |
Denk eerder een gunstige regeling voor grote bedrijven en taxi’s. Anders is het een te zware belasting van het bedrijfsleven 😉 | |
| Accordtje | maandag 26 juni 2023 @ 23:26 |
Dat is voor zo'n bedrijf gewoon een gok, want de steekproef van de RDW kan je niet omzeilen. | |
| ludovico | maandag 26 juni 2023 @ 23:43 |
Vul je km stand bij een tankbeurt verplicht in en je bent er. K thuis elektrisch blijft wel een gat in dat geval. Maar die auto's zijn dermate nieuw, geef het een box waarin km stand online te raadplegen is en ook die is binnen. | |
| suijkerbuijk | maandag 26 juni 2023 @ 23:45 |
| Motor rijders zijn vrijgesteld. Toch maar een automaat motor rijbewijs halen dan maar Hup met a1 is al genoeg met een electrische versie. Niet de 125cc 15pk we hebben het over deze natuurlijke De zero. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2104166 Ding trek wel normaal op dan een 125cc brandstof motor | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 23:45 |
Tank je over de grens in Duitsland of België. Voor iedereen in de grensstreek een optie en als ze dat invoeren wordt die streek nog wat groter. | |
| ludovico | maandag 26 juni 2023 @ 23:47 |
Die werken gewoon mee. Ook al is het geen NL jurisdictie. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 23:48 |
Hehehe, grapjas. En anders haal je 60 liter brandstof in jerrycans met een karretje achter je brommer. | |
| ludovico | maandag 26 juni 2023 @ 23:48 |
Tjah vaag verbruik met een brommer kenteken. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 23:49 |
Hoezo? Je bent niet verplicht om benzine in een auto te verbruiken. Je kan een generator hebben die op benzine werkt. Ik heb hier ook neen Honda EU2200i ofzoiets staan. | |
| ludovico | maandag 26 juni 2023 @ 23:49 |
Nee serieus die tankpasjes zijn EU breed en vragen als standaard optie km stand. Die software hebben ze allemaal en ja ik denk dat Duitsland en België daar gewoon aan meewerken. | |
| trein2000 | maandag 26 juni 2023 @ 23:50 |
| De motivering van deze maatregel is verkeerd. Namelijk overheidsfinanciën, dat is geen reden voor dit soort waanzinnige maatregelen volgen nadelen. En dat je in het buitenland ook moet gaan betalen is natuurlijk van de gekke. Krijg ik dan ook vrijstelling van een tolvignet of moet die Oostenrijker in NL ook gaan betalen? Anders betaal je dubbel | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 23:50 |
Tankpas? Pinpas. En nee, Duitsland en België werken daar niet aan mee. | |
| ludovico | maandag 26 juni 2023 @ 23:51 |
Sure maar je valt op. Je giet het dan ook niet in je auto datzijn allemaal te vinken items. | |
| trein2000 | maandag 26 juni 2023 @ 23:51 |
Een EV-korting is niet iets waar je mensen met een laag inkomen mee helpt. Dat kunnen ze namelijk niet betalen. Dat is gewoon weer de volgende teslasubsidie. | |
| Nattekat | maandag 26 juni 2023 @ 23:52 |
Meer geld van de armen (werkend Nederland) naar de rijken (ouderen en anderen die nooit ergens hoeven te zijn), en er komt nog extra geld in het laatje van de overheid ook. Hoe veel meer motivatie heb je nodig? | |
| ludovico | maandag 26 juni 2023 @ 23:52 |
Als je met een tankpas een ID triggert dat Km stand moet doorgeven dan lukt dat ook met een NL geregistreerde bankpas. En ik vermoed van wel want zo is de huidige tijdsgeest. | |
| trein2000 | maandag 26 juni 2023 @ 23:52 |
Nieuwe eigenaar er voor laten tekenen. Opgelost. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 23:52 |
En een tankstation kan dat iets schelen wat je met je benzine doet? Het wordt steeds belachelijker met je fantasie. Ik haak even af in dit gesprek. | |
| saparmurat_niyazov | maandag 26 juni 2023 @ 23:53 |
Ik sta ook nu al zelden met een auto te tanken, meestal vul ik een jerrycan of twee en die gaan in de loop van maanden verdeeld over de diverse auto's leeg. Bij het "vul maar in bij het tanken plannetje" is het natuurlijk een koud kunstje om eea zo gunstig mogelijk op te geven. | |
| Nattekat | maandag 26 juni 2023 @ 23:53 |
| Oja, ook meer geld van de armen (bestuurders van kleine auto's) naar de rijken (bestuurders van achterlijke Amerikaanse trucks) omdat dat allemaal gelijk getrokken wordt. Nog meer motivatie | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 23:55 |
Dat het 1 tarief wordt voor alle voertuigen is verre van zeker. Dat heeft de media wel genoemd om een discussie uit te lokken en views te genereren maar er staan in de effectenstudies (die ze als bron gebruiken) meerdere scenario's. Het meest logische is dat het gewoon op gewicht en brandstofsoort gaat. | |
| Nattekat | maandag 26 juni 2023 @ 23:55 |
Het feit alleen al dat gelijk trekken nog niet dubbel afgeschoten is walg ik ontzettend van. | |
| saparmurat_niyazov | maandag 26 juni 2023 @ 23:56 |
Als dat bij overschrijving voldoende zou zijn, waarom moet er dan wel externe validatie komen (door een garage) bij het jaarlijkse ijkpunt? | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 23:56 |
Het is een effectenstudie. Dus logisch dat het niet afgeschoten is. Dat gebeurt op basis van zo'n studie. | |
| trein2000 | maandag 26 juni 2023 @ 23:57 |
Gewicht, maar ik zou heel erg uitkijken met brandstofsoort nu al. Over 10 jaar is dat anders. Maar anders creëer je een monster die Henk met z’n tesla bevoordeeld ten koste van Truus met haar koekblik. Dat lijkt me niet de bedoeling. De meeste mensen rijden fossiel omdat ze elektrisch niet kunne betalen. | |
| ludovico | maandag 26 juni 2023 @ 23:57 |
Beetje denigrerend zo van je. Er zijn veel checks die je kan uitvoeren, mij lijkt dat het verplichte kastje het meest voor de hand zal gaan liggen. Maar km stand bijhouden bij tankbeurten al dan niet automatisch met nieuwere auto's.... En bij ouder handmatig door de link kenteken +afname is prima mogelijk. Duitsland en België meetrekken klinkt lastiger maar de software bestaat simpelweg al. De ingreep is klein. En dan heb je nog gewoon je APK en servicebeurten.. | |
| Nattekat | maandag 26 juni 2023 @ 23:58 |
De overheid als opdrachtgever heeft die optie open laten staan, want anders ga je geen tijd in een studie verspillen aan dat scenario. | |
| trein2000 | maandag 26 juni 2023 @ 23:58 |
Omdat er dan geen belanghebbende is? Verkoper wil geen te hoge stand want dan moet hij meer betalen, koper niet te laag want dan moet hij meer betalen. En verder kost het de overheid niets, want bij de eerstvolgende apk wordt er alsnog afgerekend. Het gaat alleen om de onderlinge verdeling. | |
| TheFreshPrince | maandag 26 juni 2023 @ 23:59 |
2030 is over 6,5 jaar dus sowieso zullen de tarieven tegen die tijd nog wel tegen het licht gehouden worden. Je doet zo'n studie nu om te zien wat haalbaar en wenselijk is maar de tarieven zijn niet in cement gegoten natuurlijk. | |
| trein2000 | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:01 |
Met tarieven zelf kun je wel wat spelen inderdaad. Maar je kiest natuurlijk wel een systeem waar je mee gaat werken (spitsheffing ja/nee, kastje ja/nee, gewicht ja/nee, etc). Dat kun je niet zomaar meer omgooien last-minute. | |
| Nattekat | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:04 |
| Maar even... ik betaal al accijns omdat ik een arme pauper in een benzinekoekblik ben. Wegenbelasting is belasting op het gebruik van het wegennet. Elektrische voertuigen hebben maar gewoon lekker mee te betalen. | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:04 |
Wij hebben toevallig in een van onze auto's al zo'n kastje, omdat er een autoverzekering aanhangt die je per kilometer betaalt. Dat scheelt veel geld op jaarbasis als je weinig rijdt. Probleem is alleen dat als je weinig rijdt, dat kastje de accu de hele tijd leegtrekt. We hebben in een half jaar tijd al 2x de ANWB langs gehad omdat-ie weer niet startte. Dus ja, dat is ook niet echt ideaal | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:04 |
Waar het nu constant over gaat is "op basis van kilometerstand" en dat lijkt me de slechtste optie. Maar voor nu lijkt de overheid toch in te willen zetten op die (op papier) goedkoopste manier met niet al te veel privacy bezwaren. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:04 |
| Anyway, huidige bestuuurscultuur geeft niet veel om privacy. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:06 |
Is je accu dan misschien ook niet wat gaar? Of is dat al uitgesloten? Je zou eens kunnen meten wat het apparaat verbruikt, dan kan je prima uitrekenen hoeveel dagen het moet draaien op een gezonde accu voor je startspanning te laag wordt. En werkt dat kastje dan ook als de auto stilstaat? Zoiets schakel je toch via het contact zou je zeggen? | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:06 |
Ik zat er heel kort aan te denken. Maar dat kastje GPS tracked je dus maar als je auto wordt gejat dan haal je dat ding los en klaar. Waarom haal je hem niet los? | |
| trein2000 | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:07 |
Het lijkt mij de enige optie. Kastjes in de auto krijg je er in het huidige maatschappelijke klimaat echt niet door. | |
| trein2000 | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:08 |
Zo’n ding zit op de obd2 poort. En daar zit ook spanning op als de auto niet op contact staat. | |
| Nattekat | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:08 |
Geef het een paar jaar. | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:08 |
De eerste keer dat-ie niet startte is er een nieuwe accu ingezet. Toen een week of 6 niet gereden en hij kon al niet meer starten. Nu rijden we er noodgedwongen een à twee keer per week mee, puur zodat de accu niet leeg loopt, maar ja, dat is natuurlijk de wereld op z'n kop. Voorheen stond die auto wel eens maanden stil en dan liep-ie altijd zonder problemen, maar sinds dat kastje erin hangt niet meer. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:08 |
Nog een optie was "smartphone" maar dan zit je weer met een overheids ICT-project en oude telefoons die niet ondersteund worden of mensen die geen smartphone hebben (ik ken er nog een paar). | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:09 |
Omdat de verzekering dan niet geldig is natuurlijk. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:09 |
Kan daar niet een verlengstukje tussen met een relais en een draad van iets dat wel op contact schakelt? Er bestaan OBD verlengkabels, dus zoiets zou te maken moeten zijn. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:10 |
Er hoeft geen GPS tracker op te zitten. Als er maariets de km stand bijhoudt wat niet valt aan te passen. | |
| hooibaal | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:10 |
| Eigenlijk is dit bedrag te laag om echt een verandering in rijgedrag te sorteren. De belastinginkomsten zouden niet het primaire doel moeten zijn, maar het terugdringen van het wegverkeer en de uitstoot. Dat optimum zal eerder bij het twee- of driedubbele van 8 cent per km liggen lijkt me. | |
| Nattekat | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:10 |
Bewijs dan maar eens dat je niet gereden hebt. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:10 |
Als je niet rijdt* | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:11 |
Dat is wat die kastjes doen. Via ODB2 de kilometerstand uitlezen en dat via 3/4/5g verzenden. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:11 |
Je zit in een andere discussie. Dit gaat om een bakje dat de accu leegtrekt en een technische oplossing daarvoor. | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:11 |
Ook dan verwacht de verzekeraar op regelmatige intervallen updates te krijgen van dat ding. | |
| Nattekat | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:11 |
Ik bedoel dat het als sjoemelen gezien kan worden. Verzekeraars doen daar heel gauw moeilijk over. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:12 |
Je kan 'm sowieso uit de ODB poort trekken, dus een verlengkabel verandert daar weinig aan. Afijn, het ging niet om fraude maar een oplossing. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:12 |
Mwah ff Amsterdam en terug wordt prijziger dan de trein pakken. | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:12 |
Ik denk niet dat dat is toegestaan volgens de polisvoorwaarden. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:13 |
K dan is je locatie toch safe? | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:14 |
Ja, dat is ook niet het issue met die kastjes. Wel het feit dat je accu dus continu leegloopt | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:14 |
Nee, duh, maar, ach, laat ook maar. Daar ging het niet om Het ging er om dat Nattekat zeurde over fraude maar het ging om een technische oplossing. Maar op contact schakelen is dus geen optie omdat hij af en toe "phone home" moet doen. | |
| Nattekat | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:14 |
Volgens mij ben jij de enige die in een andere discussie zit | |
| trein2000 | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:15 |
Smartphone? Hoe precies? Een fotootje van de meterstand appen of wat? | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:16 |
Zolang kms worden verzonden is het eigenlijk prima tenzij je grote boef bent ofzo en je al die systemen weet te omzeilen. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:16 |
Eh nee. Tijn zei dat z'n accu leeg liep. Ik vroeg me af of dat bakje op contact te schakelen was zodat accu niet meer leeg loopt. Technische oplossing zou ODB verlengstukje met relais zijn die 'm uitschakelt als je motor uit is. Dat is alles. Maar het blijkt dat het bakje sowieso met intervals moet kunnen communiceren dus dan kan dat niet. | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:16 |
| Maar waarom gebruiken ze het al bestaande cameranetwerk op de snelwegen niet? Daar zit kentekenherkenning en alles in. Kun je toch prima mee deduceren hoeveel kilometer men gereden heeft? | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:17 |
Nee, met GPS van je telefoon en een app ofzo. Je kan er op wachten tot dat misgaat als je telefoon vastloopt of de app niet meer werkt na een update omdat je OS te oud is of je telefoon kapot valt net voor je naar je werk wilt. En rijden zonder is "fraude". | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:17 |
Privacy! | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:18 |
Ik zou dan routes uitzoeken waar geen ANPR camera's hangen, dus meer sluipverkeer, meer drukte, meer verkeersdoden (autosnelwegen zijn nu eenmaal veiliger per afgelegde km), minder inkomsten, bla | |
| trein2000 | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:18 |
En dan leen je je auto een keer uit? En dan? Lijkt me A niet te controleren, B ontzetten gebruikersonvriendelijk en C op de nodige privacybezwaren stuiten. | |
| hooibaal | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:19 |
Er valt veel te veel buiten het zicht van de camera's, er is heel veel niet-snelweg. Registratieskastjes in de auto blijven toch de meest praktische oplossing. Ook als je op termijn nog iets met verschillende tarieven wil gaan doen. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:19 |
Daarom. Maar goed, ze onderzoeken natuurlijk wel alle opties. Daar zijn die studies voor en politici zijn vaak niet al te "tech-savvy". | |
| Nattekat | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:19 |
| Hoe meer ik erover denk, hoe slechter ik dit idee ga vinden Hopelijk is dit kabinet gevallen voor het doorgevoerd kan worden. | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:19 |
Dat snap ik, maar de logische reactie zou dan zijn om meer wegen van camera's te voorzien, tot het hele net gedekt is. | |
| trein2000 | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:20 |
Goedemiddag met Xi Jing Ping. | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:20 |
Nee, een kastje met 5g in elke auto is lekker | |
| Nattekat | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:20 |
VVD. Liberaal zo lang de rijken maar rijker kunnen worden. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:21 |
Het is een optie | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:22 |
| Dat kastje wat wel uitschakelt is prima, tenzij uitslopen en km terugzetten een leuk idee is (is het niet) moet dat prima sluitend zijn. Geen gps track niks, zelfs de tijdregistratie hoeft niet te worden meegenomen. | |
| trein2000 | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:23 |
Het idee is in de kern prima: belasting op gebruik in plaats van op bezit. Immers een auto die voor de deur staat belast het milieu niet en de wegen ook niet. Een auto die 24/7 onderweg is wel. In principe is dat gewoon de vervuiler betaalt. Alleen je krijgt het denk ik praktisch niet op een goede manier uitgewerkt. | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:23 |
Als je alleen kilometerstanden doorgeeft, zonder rekening te houden met locatie, dan kun je net zo goed bij de APK naar de kilometerstand kijken en heb je heel dat kastje niet nodig. Het probleem met deze methode is dat buitenlandse kilometers dan ook meetellen. | |
| Accordtje | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:24 |
Exporteren --> BPM-restwaarde terugvragen --> weer importeren. Dat hangt ervan af wat auto importeurs met de prijzen gaan doen bij wegvallen van BPM. Dat kan zomaar (deels) opgevangen worden door de netto catalogusprijs wat te verhogen. Ik weet zo even niet hoe de verhoudingen nu liggen ten opzichte van andere landen, maar toen het BPM percentage nog op zo'n 45% lag had Nederland één van de laagste netto catalogusprijzen. De grondslag voor de bijtelling is de fiscale waarde van de auto. Daar is BPM een onderdeel van, maar ook zonder BPM bestaat er gewoon een fiscale waarde. EV's hebben ook geen BPM, maar wel bijtelling. Geen enkel probleem dus. | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:24 |
De makkelijkste manier om gebruik te belasten is accijns op de brandstof. En dat is in het geval van een EV dus op stroom. | |
| trein2000 | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:25 |
Dan is het toch wachten op de eerste figuren die zo’n kastje gaan hacken? Immers als je geen locatie en geen tijd niets wil vastleggen dan heb je ook amper controlemogelijkheden. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:26 |
Ik kan 8 van 12 maanden per jaar overdag gratis laden op m'n zonnepanelen, dat doe ik nu ook al met mijn PHEV. Dan gaat er geen kWh door de meter en is er ook niets belast. Nu zal niet iedereen dat kunnen maar het feit dat het kan betekent al dat je makkelijk onder zo'n belasting uit kan. En als je 's avonds pas kan laden ivm werk, is dat wel op te vangen met een thuisaccu die overdag vult. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:26 |
Mja men is bang dat je een kastje wegloopt of aluminium foliet. En dan de Km stand terugzet? Lijkt mij dat dat toch te handhaven is. Zelfs de bank houdt bij hoeveel euro je uitgeeft aan benzine. Je privacy is echt niet zo hoog meer. | |
| trein2000 | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:26 |
Zat ik ook aan te de ken. Maar hoe ga je dat praktisch doen? Wordt dan alle stroom duurder? Dus ook voor je huishouden of je fabriek? Of doen we het alleen bij Fastned? Want dan wordt thuisladen ineens wel heel aantrekkelijk en zal je effect grotendeels wegvallen. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:27 |
1x km terugzetten is dan mogelijk, anders moet het structureel en rij je zonder info door te geven.. Dat is dan illegaal. Dat zijn controls. | |
| Nattekat | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:28 |
Een auto die stil staat gebruikt nog steeds die parkeerplaats. Mensen die veel kilometers maken doen dat echt niet uit luxe, maar omdat ze geen andere keus hebben. Lekker de middenklasse op nog hogere kosten jagen terwijl de rijken gewoon alle middelen hebben om of thuis te werken of dicht bij kantoor te wonen. Rutte is verantwoordelijk voor de exodus van de onder- en middenklasse uit steden, voor het verdwijnen van voorzieningen in kleinere gemeentes en dus de complete afhankelijkheid van de auto voor die mensen. En nu die afhankelijkheid er is, moeten die mensen daarbovenop ook nog veel meer dokken voor hun auto dan de anderen? Dit is in geen enkel universum een goed idee. Autorijden ontmoedigen doe je door het alternatief aantrekkelijk te maken, niet door auto rijden onaantrekkelijk te maken. | |
| hooibaal | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:28 |
| Maar waarom zou je kilometers die uit zonnepanelen komen extra willen belasten? Dat is toch nergens voor nodig? Je wil juist de fossiele kilometers zo veel mogelijk uitbannen, dus daar moet de heffing op. | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:29 |
Op zich ook wel prima dan toch? Accijns op stroom die je wel van het net haalt + wegenbelasting op basis van het gewicht van het voertuig (zoals nu ook al de norm is) lijkt me de simpelste oplossing voor de toekomst. Feitelijk maakt het ook niks uit of je stroom gebruikt om je stofzuiger te laten draaien of je auto op te laden. Qua CO2-impact is dat precies hetzelfde, dus waarom ook niet hetzelfde belasten. Het enige verschil met voertuigen is de wegenbelasting, maar dat is nu ook al niet op basis van gebruik. Het huidige model daarvan kan prima op EVs en andere toekomstige voertuigen worden toegepast. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:30 |
Kastje moet op actief staan als je rijdt. Dat lijkt me even het belangrijkste. Tracking systeem hoeft alleen momenten bij te houden dat iets inactief is op tijdstip x. Bij overtredingen dus? | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:30 |
Deels, ze willen juist ook compensatie voor de misgelopen accijns. Anders zou dat hele gedoe met kilometerheffing sowieso niet onderzocht worden. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:31 |
| VOL! Maar goed, vanmiddag dus opgeladen. Kan ik weer ~35km op rijden. Dat klinkt niet als veel maar het gemiddeld verbruik van m'n auto is momenteel 3,5 liter op 100km omdat ik op deze manier alle lokale ritten (of een groot deel daarvan) kan doen zonder dat de benzinemotor bij hoeft te schakelen. ![]() | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:32 |
Dat is de kern van het probleem: de overheid wil de inkomsten gelijk houden. Ik snap dat op macroniveau voor de gehele rijksbegroting wel, maar ik snap niet waarom het per se van het autorijden moeten komen. Waarom niet een nieuwe belasting introduceren die het gebrek aan inkomsten opvangt? | |
| trein2000 | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:32 |
Dat heeft een aantal grote nadelen. Ten eerste het teslasubsidie-effect. Rijke mensen leggen gewoon een zonnepaneeltje en een accu neer. Mensen met een lager inkomen kunnen dat niet betalen en zijn dus dubbel de Sjaak. Ten tweede, zitten we hier dan over 15 jaar, als zelfs Truus een accu heeft, weer want dan droogt de accijnsstroom weer op. Ten derde, de energierekening is al hoog en brengt al mensen in de problemen. Ten derde, wat doe je met bedrijven? Ook qua internationale concurrentiepositie? | |
| hooibaal | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:32 |
Maar dat kan dus ook door het tarief voor benzine- en dieselauto's hoger te maken. Dat zijn immers de vervuilers. | |
| Nattekat | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:33 |
Kappen met korting geven op auto's die jan modaal nooit van z'n leven kan betalen zal al een hoop schelen. | |
| trein2000 | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:34 |
Ik ben voor een stelselwijziging, we moeten de accijns loskloppen van de rijksbegroting. We storten ze aan het einde van het jaar weer terug naar de burger, wie zuinig aan doet verdient er dan nog wat op ook. Of we storten ze gewoon in een nationaal groeifonds ofzo. Deze prikkel is zo gigantisch pervers. De overheid is verslaafd aan de belastinginkomsten. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:35 |
Dat kan. Je moet rekenen dat er nu ongeveer 100.000 EV's per jaar worden verkocht. In 2030 zullen dat er 250.000 per jaar zijn en in 2035 zit je dan op 350.000 EV's per jaar. Dus dan zit je in 2035 op een stuk of 2,5 miljoen EV's en in 2045 op 6 miljoen EV's. Dan moet je accijns al naar ¤3 per liter en dat gaat wel erg "Spaans". | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:36 |
Wegenbelasting zorgt ook voor kosten. Meer van de E auto zelfs. Want zwaarder. Tevens fijnstof vanwege die bandjes die sneller slijten vanwege datzelfde gewicht. Wel plaatselijk minder NOx | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:36 |
Als het daadwerkelijk lukt om burgers zelf zoveel stroom op te laten wekken dat het netwerk zo weinig wordt belast dat accijns niks meer oplevert, dan heeft Nederland het op zich wel heel goed gedaan, hoor. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:39 |
| Fresh Prince weet vast wel een systeem dat accuraat en foolproof de Km stand bij kan houden van auto's. Dan zijn we er. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:41 |
Gewicht heeft amper invloed op de kosten: De overheid haalt jaarlijks ¤14.000.000.000 op bij automobilisten door houderschapsbelasting en accijnzen. Onderhoud aan het wegennet kost ¤1.800.000.000 per jaar en dat is echt niet alleen maar asfalteren. Ofwel: de zogenaamde schade door gewicht van zwaardere auto's is amper relevant. Dat is een schijnargument om EV's wat aan te naaien (niets persoonlijks, je leest het overal). Dat gewicht valt ook wel wat mee. Mijn Volvo weegt 1.975 kilo en dat is een gewone "plug-in hybride". Een Landrover Discovery weegt vanaf 2.391 kilo. Een Tesla Model 3 is er al vanaf 1.725 kilo. Een Tesla Model Y is er vanaf 1.898 kilo. Ik heb nooit argumenten gehoord om Landrovers te verbieden omdat ze zo zwaar zijn en zoveel bandenslijtage hebben. Maar over EV's moet wat te zeiken zijn natuurlijk. Dat klopt. Overigens niet alleen plaatselijk als je de stroom op de juiste manier opwekt. | |
| Accordtje | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:41 |
Mensen met een leaseauto vullen nu doorgaans al km standen in bij het tanken...enig idee hoe vaak daar verkeerde km standen ingevoerd worden? Dat wordt echt een grote puinhoop als je dat als basis gaat gebruiken. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:43 |
Dan klopt het huidige stelsel al niet. Zou je zeggen. Als dat zo is hou ik me gecorrigeerd maar het klinkt toch wel plausibel dat de weg meer onderhoud behoeft vanwege zwaar verkeer. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:44 |
| Maar begrijp ik goed dat de baten van wegenbelasting een veelvoud zijn van de kosten aan de wegen? | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:45 |
Ja, de weg heeft meer onderhoud nodig voor zwaarder verkeer. Maar het is centenwerk per auto. We rijden 168.400.000.000 km per jaar met z'n allen en het totale onderhoud aan de wegen kost 1.800.000.000 en daar zit echt wel meer in dan alleen asfalteren. Dat is ongeveer 1 cent per kilometer en met die extra slijtage wordt dat misschien 1,1 cent per kilometer. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:46 |
Ja nu wel natuurlijk. Systeem is er ook niet helemaal voor gemaakt nog. Maar het is ook niet zo voor de hand liggend verder tov privacy kastje.. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:46 |
Klopt. Er worden heel veel gaten gevuld met inkomsten van automobilisten. Denk ook aan boetes, dat zijn ook mooie inkomsten maar volgens mij zaten die al in m'n eerder genoemde 15 miljard. | |
| Accordtje | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:47 |
Dat gaat denk ik sowieso een effect zijn van kilometerheffing als de kortste route niet via de snelwegen is. Meer verkeer op de secundaire wegen. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:48 |
Boeven zijn het! | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:49 |
Uiteindelijk, linksom of rechtsom heeft de overheid een begroting en daar wordt met de kaasschaaf en de fijne rasp altijd gekeken of er nog ergens wat geld te halen is. Halen ze het niet bij de automobilist, dan moet het bij iemand anders gehaald worden. En in dit geval is het effect dat er met tarieven nog wat gestuurd kan worden op gebruik van de auto's en het type brandstof, dus dat is een dubbel effect voor de prijs van 1. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:49 |
Zoals je leest houdt het totaal geen verband met de werkelijke kosten.. Anyway onze privacy wordt ook rustig gesloopt dus daar is ook wel een oplossing voor. | |
| ludovico | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:50 |
Alle welvaart die erbij is gekomen is uitgegeven aan meer controle van de burger door de staat. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:52 |
| Herinnering: ik moet nog even wat briefjes met "DEFECT" en in een klein font "laadtarief onbekend" printen om op laadpalen te plakken die geen laadtarief noemen. Enige manier om dat tegen 2030 wel gefikst te hebben. Als er niemand meer laadt bij die palen dan moet vroeg of laat het kwartje vallen. | |
| Accordtje | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:55 |
Daar gaat het niet om. Als jij per km moet betalen en je route via de snelweg is 25 km en via secundaire wegen 20 km, dan ben je dus goedkoper uit om de snelweg te mijden. Zoals al werd geopperd krijg je dan dus waarschijnlijk meer verkeersslachtoffers, omdat de relatief veilige snelwegen dan meer gemeden worden. | |
| Elan | dinsdag 27 juni 2023 @ 00:57 |
Gratis kinderopvang in 2025 O wacht | |
| Steven_Stil | dinsdag 27 juni 2023 @ 01:15 |
Dat zal wel meevallen want dan sukkelt iedereen achter elkaar in een lange file op die wegen zonder heffing. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 01:32 |
Sowieso, de regio waar ik woon, daar kom je bijna overal zonder auto(snel)weg. Dus als het op basis van ANPR gaat, kan ik er prima omheen werken voor de meeste ritten. Kentekendiefstal zal wel weer populair worden als het op basis van kentekenherkenning gaat... | |
| hoechst | dinsdag 27 juni 2023 @ 06:53 |
| Maar dan vervalt wel tenminste de normale oude wegenbelasting. | |
| Gia | dinsdag 27 juni 2023 @ 07:57 |
Als ze uitgaan van 7000 km per jaar als basis/gemiddelde vind ik dat inderdaad wel aan de lage kant. Ik zou eerder van een gemiddelde van 12000 km per jaar uitgaan en dus van een kilometerprijs van 4,5 cent. Lijkt me iets eerlijker. | |
| MisChrartin | dinsdag 27 juni 2023 @ 08:37 |
Dat moeten we nog maar zien. De overheid is niet betrouwbaar gebleken. Dit klinkt als een slecht plan dus het zal er dan wel door heen geduwd worden. Niet alleen op dit dossier, maar het lijkt wel of de overheid het tegenovergestelde doet van wat ze zeggen. Voorbeeld: de kinderopvang wordt goedkoper zeggen ze. Dit jaar: tarieven van kinderopvang worden 11% hoger. De overheid ‘verhoogt’ de toeslag met 5%. | |
| Leandra | dinsdag 27 juni 2023 @ 08:41 |
Ze hoeven bij dat gemiddelde alleen uit te gaan van het gemiddelde aantal km's per jaar dat privé auto's rijden, wat de zakelijke leasebakken jaarlijks aan km's maken kun je buiten beschouwing laten, en dan zal dat gemiddelde al snel lager liggen. Overigens zou het bij 8 cent per km bij 12.000 km per jaar neerkomen op ¤ 960 per jaar, dus ¤ 80 per maand, en ik betaal nu ¤ 72/73 per maand aan MRB. Voor een auto waar ik overigens zo'n 7.000 km per jaar mee rijd. Als het 7 cent per km zou zijn zou het bij 12.000 km per jaar neerkomen op ¤ 70 per maand. Dus waarom er met 12.000 km en 4,5 cent per km gerekend zou moeten worden is me niet duidelijk: als je een klein hokje hebt dat goedkoop is in de MRB rijd je hopelijk geen 12.000 km per jaar. | |
| torentje | dinsdag 27 juni 2023 @ 09:07 |
Ik heb het over het gemotoriseerd verkeer in de verstedelijkte gebieden, een tragere weggebruiker heeft 100 den ogen en oren nodig om zich daar veilig te kunnen verplaatsen. Dat is wat ik bedoel en niet de snelheid op snelwegen. | |
| Mutant01 | dinsdag 27 juni 2023 @ 09:10 |
Dat kan niet. De auto wordt bij binnenkomst op je naam geregistreerd en moet in beginsel binnen 3 maanden het land weer verlaten. | |
| Gunner | dinsdag 27 juni 2023 @ 10:15 |
In gevallen waar een berijder kiest voor een kilometerregistratie dus niet. | |
| Elan | dinsdag 27 juni 2023 @ 10:29 |
Klopt, maar wat wil je daarmee dan? Dat is gewoon inherent aan grote steden, rondom Amsterdam is altijd gekkenhuis. Maar dat is op de ring van Antwerpen en Keulen net zo. Dat ga je niet verhelpen met een kilometerheffing. Werkgevers zullen wel de vergoeding omhoog gooien dus je pakt vooral de dagjesmensen.ook vergroot je de noodzaak om in de randstad te blijven wonen, dicht bij levendigheid en faciliteiten alleen maar meer. Wat voor de woningmarkt die toch al enorm problematisch is de doodsteek kan worden. | |
| Netsplitter | dinsdag 27 juni 2023 @ 10:40 |
| Tijd om tegen die tijd naar Duitsland te verhuizen. Auto exporteren en gaan met die banaan. Fuck die hele regering. Legale witteboordencriminelen. | |
| Stepperoller | dinsdag 27 juni 2023 @ 10:47 |
Ik heb nu al geen auto, omdat dat te duur voor me is. | |
| Leandra | dinsdag 27 juni 2023 @ 10:54 |
Het enige dat je krijgt is dat er vooral mensen uit de leasebakkenkaste op de weg zitten, en mensen die echt niet anders kunnen dan met de auto naar het werk. Een dagje Efteling wordt dan gelijk X cent duurder, hoewel dat op de prijs van een dagje Efteling natuurlijk ook kattenpis is, en in feite betaal je nu met je MRB ook al, maar als het per km gaat gaan mensen dat ander benaderen dan wanneer het een maandelijkse kostenpost is. Overigens vermoed ik dat vooral het aantal onnodige ritjes door mensen met een eigen auto lager zal worden, zeker onder degenen met een laag inkomen, hoewel een beetje touren om het touren met de huidige benzineprijzen ook al geen feestje meer is. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:01 |
Dat is de theorie. In de praktijk kan je auto daar "afbranden" of "gestolen worden". Jammer, pech, auto weg, tellerstand ook. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:02 |
Maar dan zijn het ook geen privé-kilometers en hoef je die ook niet te betalen, dat moet de baas dan doen | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:06 |
De media zijn vooral bezig met de tarieven in de nieuwstitels omdat mensen daar op klikken. Het echte verhaal is natuurlijk hoe dit uitgevoerd gaat worden. Er liggen voor de tarieven nog meerdere scenario's, dat kan ook op gewicht en brandstof gaan, dat is zelfs het meest logisch. Met "gewicht en brandstof" heeft de overheid nog knoppen om aan te draaien, met 1 tarief niet meer. Dan gaat een grote groep in de grootste en zwaarste betaalbare bak binnen het budget rijden. En wat het tarief bij introductie echt wordt, kan je 6,5 jaar van tevoren gewoonweg niet voorspellen. | |
| Elan | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:06 |
Vraag me af wat ze er nou precies mee denken te bereiken. Behalve geld scheppen. En of mensen dit ooit zullen accepteren. Leuk dat je het in het regeerakkoord laat optekenen maar 2030 is nog ver weg. Dit is natuurlijk koren op de molen voor de BBB. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:10 |
Ik denk dat het nog best meevalt hoeveel mensen vóór rekeningrijden zijn. Het zal wel staan of vallen met de uitvoering. Daarnaast is het voor de hand liggend dat de overheid dat toekomstige gat van 8 miljard aan accijnzen wil dichten voordat het ontstaat. Momenteel kan de overheid nog accijnzen verhogen maar zodra ~50% EV rijdt kom je dan al op erg hoge accijnzen en daarmee pak je mensen met een laag inkomen dubbel. Geen geld om een EV te kopen en ook nog eens >¤3 per liter moeten aftikken. | |
| Accordtje | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:17 |
Ging erom dat de BPM niet noodzakelijk aanwezig hoeft te zijn voor de bijtelling. Dat niet iedereen kiest voor bijtelling klopt uiteraard. | |
| D. | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:17 |
| Als alleen de km’s tellen, dan is het extra belasten tijdens de spits dus van de baan? | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:18 |
Als het op basis van kilometerteller gaat en 1x per jaar uitlezen, dan kan je inderdaad niet registreren en factureren op plaats en tijd. | |
| Red_85 | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:19 |
Ik denk dat er heel weinig voorstanders zijn. Helemaal als het voor veruit de meesten veel duurder wordt. Laat staan de staatstracking systemen en het dubbel betalen als je in het buitenland rijdt. Slaat helemaal nergens op dit plan. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:20 |
"Het zal wel staan of vallen met de uitvoering." | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:20 |
Het doel is op zich wel duidelijk: zorgen dat mensen zo min mogelijk de auto pakken en daarbij ook de inkomsten voor de overheid niet teveel terug te laten lopen. | |
| Elan | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:21 |
Daar geloof ik geen zak van, je ziet hier ook alleen maar scenario's voorbij komen waarbij mensen absurde bedragen per maand kwijt zijn. En die rijden dan 10-15k per jaar. Natuurlijk is die 7 cent nog verre van definitief maar dat zijn kennelijk wel de modellen waar mee men speelt. Welkom in Nederland. Bij een kilometerheffing zullen ze ook wel extra geneukt worden want de vervuiler moet tenslotte betalen! Maar nogmaals zo ver gaat het niet komen als de politieke steun er straks niet meer is. | |
| Elan | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:23 |
Ja dat is het idee maar de hele weg vol met leasebakken die voor elke scheet naar kantoor heen en weer rijden is natuurlijk geen probleem. Het hele concept van blijvend minder rijden en meer thuiswerken is anderhalf jaar na corona al faliekant mislukt omdat werkgevers gewoonweg eisen dat mensen weer op locatie verschijnen. | |
| D. | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:23 |
Dat ze een soort black box zouden willen plaatsen was mijn grootste vrees | |
| Straatcommando. | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:26 |
KKastje van eurlings. Dat ga ik nooit accepteren | |
| Red_85 | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:26 |
Zoiets ja. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:27 |
Je ziet die scenario's voorbij komen om dat de media selectief kiezen voor de duurste hoofdvariant uit een effectenstudie van 62 pagina's Daarmee zeg ik niet dat die variant het niet wordt. Maar het zorgt er wel voor dat de discussie alleen over de duurste variant gaat, terwijl de anderen niet benoemd worden. Ik weet niet of de steun er nog is. Ieder nieuw kabinet heeft dezelfde uitdagingen: - budget neutrale oplossing zoeken om de begroting sluitend te krijgen - CO2 terugdringen vanwege klimaatafspraken - NOx (stikstofcrisis) terugdringen - files terugdringen Laat ik het anders stellen: hoe vaak heeft er door verkiezingen in Nederland een echte "revolutie" plaatsgevonden en hoe vaak eindigde verkiezingen weer in ouderwets polderen? [ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-06-2023 11:38:27 ] | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:29 |
Niet om "advocaat van de duivel" te willen zijn maar waarschijnlijk wordt dat als een economisch delict gezien als je niet zo'n bakje plaatst en toch gaat rijden. Ze willen daarvoor sensoren bij ANPR-locaties plaatsen. Rij je voorbij zonder zo'n bakje dan krijg je een transactievoorstel van ¤xx.xxxx als afschrikeffect. Dus dat wordt dan fietsen Overigens kunnen dat soort bakjes prima afstanden registreren en doorgeven zonder de locaties en tijden te bewaren of door te geven. Dat is niet zo moeilijk om te realiseren. Eventueel toch bewaren van die data zou nog wel handig zijn als je je gelijk wil halen bij een protest tegen een rekening. Maar doorgeven van kilometrage alleen kan prima. | |
| Red_85 | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:29 |
Ja. En wat is het alternatief dan? OV? Wat buiten de randstad gewoonweg ruk is met als je geluk heb in dorpen 1x in het uur tijdens de spits een buurtbus? Of moeten we met zn allen weer thuis blijven en verkrampen in onze eigen streek? Net zoals tot ongeveer 1950. Nope, dat hele rekeningrijden is een bizar slecht idee zo. Op alle fronten. | |
| Red_85 | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:32 |
Dat kan ja. Alleen de mogelijkheid bestaat om lekker te kunnen gaan tracken en als de mogelijkheid er is, hebben Maning en Assange ons geleerd dat het ook gebeurd. Die data is veel te waardevol voor een staat, om wat voor reden dan ook, dus zal het absoluut niet weggelaten worden. Zeker met deze privacy fuckende overheid niet. Nee, dit is het ook niet. Als ik in het buitenland een x-aantal kms heb gereden, heeft de NLse overheid er geen moer mee te maken. Ik betaal al wegenbelasting via de tol in Frankrijk en Italië. | |
| Tijn | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:33 |
Opeens begrijp je waarom grote techbedrijven met virtual reality bezig zijn | |
| Red_85 | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:35 |
Hoef je je huis nooit meer uit. Nee, al die virtuele meetings tijdens de coronatijd waren zo nep als maar kon zijn. Het deed het echt niet. Ook een soort vr/surrogaat. | |
| Netsplitter | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:35 |
Ze weten dondersgoed dat het OV ruk is. Dit is niet meer dan een ordinaire moneygrab. Niks meer en niks minder. De schatskist vullen. En uiteraard zijn EV rijders weer in het voordeel en moeten diegene die dat niet kunnen betalen de schade betalen. | |
| TheFreshPrince | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:36 |
Dat laat weinig ruimte tot discussie. Ik geef aan dat het technisch geen probleem is om alleen kilometrage door te geven. Dat zou met zo'n GPS-gebaseerd bakje dus juist niet gebeuren. Met registratie op kilometerteller wel, die is dom en telt gewoon door, al rij je naar Omsk. | |
| Accordtje | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:37 |
15k per jaar is dan ook meer dan gemiddeld in NL. Het gemiddelde ligt rond de 10-11k per jaar volgens mij en als je daar de zakelijke rijders uithaalt zal het gemiddelde voor de particulier nog lager zijn. Dus ik denk dat er best nog veel voorstanders te vinden zijn. Ik ben zelf ook niet per se tegen betaling per km in plaats van vaste belastingen. Met vaste belastingen betalen mensen die veel rijden "weinig" per km en mensen die weinig rijden zijn per km duur uit. Niet vreemd om dat te willen omdraaien en die prikkel om minder te rijden te creëren. | |
| Elan | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:37 |
Het valt wel op dat Nederland (ook qua stikstof) altijd maar voorop wil lopen als het gaat om innoveren. Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze dat bijvoorbeeld in Duitsland oplossen en een soortgelijk concept hier invoeren. Het is vrij onmenselijk om autorijden schreeuwend duur te maken voor grote groepn, mensen raak je daarmee in hun vrijheid. En dan gaan mensen vanzelf op BBB-achtige partijen stemmen. | |
| Gunner | dinsdag 27 juni 2023 @ 11:38 |
Ik zou het graag met je eens zijn. Maar op hoeveel onderwerpen heeft de oppositie uiteindelijk gewoon bij het kruisje getekend in de afgelopen jaren? |