Waarom? Werkgever betaald jou wegenbelasting toch ook niet?quote:Op maandag 26 juni 2023 17:08 schreef Janneke141 het volgende:
Ik mag aannemen dat de onbelaste reiskostenvergoeding dan ook met 8 cent per kilometer omhoog gaat, toch?
Dat mag nietquote:Op maandag 26 juni 2023 17:12 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik voorzie ook een hele industrie voor het aanpassen van je km stand.
Ja en films downloaden mag ook niet.quote:
Is niet erg, 20 cent per km is ook al genoemd.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:12 schreef Vijf_voor het volgende:
In 2030 pas, daar merk je niks van met deze inflatie.
Het feit dat garagehouders de kilometerstanden moeten gaan registreren en doorgeven zal ook interessant worden.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:19 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat gaat weer een organisatorische hel worden natuurlijk. Hoe zit het met oudere auto's? Privacy?
Feit dat dit zo gepushed word is omdat er grof geld mee te verdienen valt
Zover ik heb gezien in alle halve voorstellen verdwijnt de wegenbelasting wel.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik ga dan van 600 per jaar naar 1200 per jaar. Al vermoed ik dat dit nog hoger wordt want wegenbelasting verdwijnt echt niet...
Ja, want dat is zo'n doorzichtige en vooral eerlijke branche. Je kunt als je wil vandaag nog je auto laten keuren zonder dat hij maar een seconde fysiek op de brug staat.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het feit dat garagehouders de kilometerstanden moeten gaan registreren en doorgeven zal ook interessant worden.
Daar gaan fouten bij gemaakt worden, wordt er een nulletje teveel doorgegeven (300.000 ipv 30.000km) en mag je ¤21.000 aftikken.
Haha natuurlijk verdwijnt de belasting niet helemaal. Ze zullen het verlagen, maar een knop om aan te draaien gaan ze nooit weggeven.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zover ik heb gezien in alle halve voorstellen verdwijnt de wegenbelasting wel.
Dat zou ook wel de minimale voorwaarde zijn om zoiets door de 1e kamer te krijgen.
En anders zijn we de lul...
Wat mij persoonlijk wel opvalt, is dat ze dat nu eigenlijk al doen. Voor elk wissewasje (airco reinigen/bijvullen b.v.) noteren ze ook de km-stand, dat staat dan ook op de factuur.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:12 schreef Glazenmaker het volgende:
Grappigste is nog wel de registratie door garages. Lachen man je monteur belastingambtenaar maken. Daar zitten ze vast op te wachten.
Ik voorzie ook een hele industrie voor het aanpassen van je km stand.
Als ik dan ook nog aan mijn Volvo 940 denk, daar stond de teller af en toe stil omdat die telwerken heel kwetsbaar zijn. Dat is dan wel weer goedkoop rijden. Snelheid gaf hij prima door en daar ging het omquote:Op maandag 26 juni 2023 17:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja, want dat is zo'n doorzichtige en vooral eerlijke branche. Je kunt als je wil vandaag nog je auto laten keuren zonder dat hij maar een seconde fysiek op de brug staat.
Het zal er wel op neerkomen dat die gewoon hun gang kunnen gaan en de mensen die zich wel aan de regels houden dubbel genaaid worden
Het heeft weinig nut om het nog te behouden als er kilometerheffing is.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Haha natuurlijk verdwijnt de belasting niet helemaal. Ze zullen het verlagen, maar een knop om aan te draaien gaan ze nooit weggeven.
quote:Op maandag 26 juni 2023 17:08 schreef Janneke141 het volgende:
Ik mag aannemen dat de onbelaste reiskostenvergoeding dan ook met 8 cent per kilometer omhoog gaat, toch?
Bij nieuwe auto's is dat inderdaad geen probleem. Mijn Volvo dealer weet de stand al voordat de auto op de brug staat volgens mij.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:24 schreef Papabear het volgende:
[..]
Wat mij persoonlijk wel opvalt, is dat ze dat nu eigenlijk al doen. Voor elk wissewasje (airco reinigen/bijvullen b.v.) noteren ze ook de km-stand, dat staat dan ook op de factuur.
En ook bij de kleine beurt of bandenwissel noteren ze altijd de km-stand.
Klopt, maar nu kan het mensen niet zoveel boeien. Als ze een dikke aanslag gaan krijgen, dan kan er nog wel eens wat agressieve druk, maar vooral ook een onderhandse beloning komen om een lager getal op te geven en de teller een paar maanden uit te zetten.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:24 schreef Papabear het volgende:
[..]
Wat mij persoonlijk wel opvalt, is dat ze dat nu eigenlijk al doen. Voor elk wissewasje (airco reinigen/bijvullen b.v.) noteren ze ook de km-stand, dat staat dan ook op de factuur.
En ook bij de kleine beurt of bandenwissel noteren ze altijd de km-stand.
VVD was eigenlijk samen met de anwb en de Telegraaf ANTI kilometerheffing of zoals zij het noemen Rekeningrijden.quote:
Ja, ik zag op internet al wat aanbieders waar je met een simpele handeling je teller stil kan zetten in een moderne BMW (in dit geval). Een beetje zoals de Konami cheat code.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Klopt, maar nu kan het mensen niet zoveel boeien. Als ze een dikke aanslag gaan krijgen, dan kan er nog wel eens wat agressieve druk, maar vooral ook een onderhandse beloning komen om een lager getal op te geven en de teller een paar maanden uit te zetten.
Hier gaat de Raad van State wel wat van vinden is mijn vermoeden.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:06 schreef Geitenkamp het volgende:
En vakantie KMs in het buitenland moeten ook betaald worden
hoe zit dat met gepensioneerden dan ?quote:Op maandag 26 juni 2023 17:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zover ik heb gezien in alle halve voorstellen verdwijnt de wegenbelasting wel.
Dat zou ook wel de minimale voorwaarde zijn om zoiets door de 1e kamer te krijgen.
En anders zijn we de lul...
Het idiote is dat de belastingdienst al jaren vraagt geen ingewikkelde nieuwe fraudegevoelige belastingen en toeslagen in te voeren, omdat ze eerst de problemen met de huidige ellende op willen lossen en iedere paar jaar een grote wijziging niet helpt.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, ik zag op internet al wat aanbieders waar je met een simpele handeling je teller stil kan zetten in een moderne BMW (in dit geval). Een beetje zoals de Konami cheat code.
[ afbeelding ]
Niet alleen vakantie KM's.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:06 schreef Geitenkamp het volgende:
En vakantie KMs in het buitenland moeten ook betaald worden
1 Europa hoor. Gr D66.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet alleen vakantie KM's.
Stel dat je in Enschede woont en 60km over de grens in Duitsland werkt.
Dan rij je dagelijks misschien 10km door Nederland en 120km door Duitsland.
Maar die 120km wordt in Nederland afgerekend.
En als Duitsland wél een normale kilometerheffing invoert rond die tijd, dan mag je het daar nog een keer aftikken
wel 28 miljard in de sloot flikkeren omdat Rob jetten tegen het vliegen is met het vliegtuigquote:Op maandag 26 juni 2023 17:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ze kunnen echt niks daar in Den Haag.
Je kan naar iedere bestemming in Europa vliegen voor minder dan de aankomende km heffing waar je nog benzine en afschrijving bij moet rekenen. Niemand is zo pro vliegen als Rob.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wel 28 miljard in de sloot flikkeren omdat Rob jetten tegen het vliegen is met het vliegtuig
Bla bla, is het nu altijd nodig om goedkoop te scoren met die "28 mijlard" en "Rutte dit" en "Jetten dat"?quote:Op maandag 26 juni 2023 17:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wel 28 miljard in de sloot flikkeren omdat Rob jetten tegen het vliegen is met het vliegtuig
Alleen al daar uit kun je concluderen hoeveel geld ze er mee binnen denken te harkenquote:Op maandag 26 juni 2023 17:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het idiote is dat de belastingdienst al jaren vraagt geen ingewikkelde nieuwe fraudegevoelige belastingen en toeslagen in te voeren, omdat ze eerst de problemen met de huidige ellende op willen lossen en iedere paar jaar een grote wijziging niet helpt.
En ipv luisteren zetten ze dit in een regeerakkoord. Mijn god.
Alsof die er voor de burgerij zittenquote:Op maandag 26 juni 2023 17:30 schreef Lt.Bookman het volgende:
Hier gaat de Raad van State wel wat van vinden is mijn vermoeden.
Maar ook hoe hard het gaat mislukken.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Alleen al daar uit kun je concluderen hoeveel geld ze er mee binnen denken te harken
Haha, is niet dat jijzelf ook niet honderd keer hier hetzelfde riedeltje van je verteld.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bla bla, is het nu altijd nodig om goedkoop te scoren met die "28 mijlard" en "Rutte dit" en "Jetten dat"?
Probeer het eens inhoudelijk, het is hier geen Twitter
Er worden trouwens ook 2 kerncentrales neergezet, daar wordt een groot deel van dat bedrag voor ingezet en daar hoor ik dan weer niets over.
Het is alleen gezeik. Men wilde kerncentrales, we krijgen kerncentrales en nu is het te duur.
Dat die kerncentrales fors duurder gaan worden en ook niet klaar zijn in 2035 is nog weer een ander verhaal.
Maar op papier is "de kogel door de kerk".
Skipper?quote:Op maandag 26 juni 2023 17:20 schreef Straatcommando. het volgende:
Overigens rijden er nu al meer zakelijke auto's met dan zonder skipper en die rijden defacto al gratis prive rond want die ontwijken de bijtelling.
Maar dit word 'm echt hoor !
Ja, dingen hebben diverse namen maar het komt er op neer dat je variabel kan instellen hoeveel km er geregisteerd worden. Bijvoorbeeld per 1000km slechts 1km op de teller. Kun je on the fly aanpassen als je bijvoorbeeld bij een controle staat.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:55 schreef Geitenkamp het volgende:
[..]
Skipper?
Ik zie vooral veel praktische bezwaren die niet heel snel opgelost kunnen worden
- Het los trekken van de snelheidsmeter bij oude auto’s en andere software fraude bij nieuwe auto’s
- Nieuwe auto’s die de eerste 2 jaar niet in de garage komen, hoe pak je dat aan?
- hoe werkt dit dan? Dat je een schatting doorgeeft zoals bij de toeslagen en je later de eindafrekening krijgt?
- die buitenland kilometers gaat een hoop juridisch gezeik opleveren en is dit wettelijk gezien wel haalbaar?
Jammer je teller mag kapot zijn.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Overigens moet er dan nog wel wat aan de apk-eisen gesleuteld worden, want een kilometerteller is helemaal niet verplicht en als je hem wel hebt hoeft hij ook niet perse te werken.
quote:Op maandag 26 juni 2023 17:40 schreef Chandler het volgende:
Ik denk dan dat ik maar een auto via een vriend in duitsland/polen/whatever ga regelen..te idioot voor woorden... ik snap rekening rijden wel hoor, maar ik als weinig verdiener zal dan zeker de sjaak zijn...
Ik snap het, voor de zakelijke rijder zonder bijtelling. Ik hoor dat ze wel eens bij pretparken ofzo staan om alle kentekens te registreren die ze dan later kunnen vergelijken om fraudeurs te pakkenquote:Op maandag 26 juni 2023 17:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja, dingen hebben diverse namen maar het komt er op neer dat je variabel kan instellen hoeveel km er geregisteerd worden. Bijvoorbeeld per 1000km slechts 1km op de teller. Kun je on the fly aanpassen als je bijvoorbeeld bij een controle staat.
Precies. Die betalen geen bijtelling.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:59 schreef Geitenkamp het volgende:
[..]
Ik snap het, voor de zakelijke rijder zonder bijtelling. Ik hoor dat ze wel eens bij pretparken ofzo staan om alle kentekens te registreren die ze dan later kunnen vergelijken om fraudeurs te pakken
30 jaar geleden (en ook 12 jaar geleden nog) leefden we wel in een heel andere wereld.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:43 schreef Gunner het volgende:
[..]
Maar ook hoe hard het gaat mislukken.
30 jaar geleden waren er al zat bezwaren die niet overbrugbaar bleken. En toch halen we het weer van stal.
Maar ik strooi niet in ieder topic met goedkope oneliners over politici of een "28 miljard voor 0.0000000036 graden".quote:Op maandag 26 juni 2023 17:47 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Haha, is niet dat jijzelf ook niet honderd keer hier hetzelfde riedeltje van je verteld.
Ga je nu in ieder topic delen dat je 2 mooie auto's hebt? Je vergeet "Lexus" nogquote:Op maandag 26 juni 2023 17:47 schreef vosss het volgende:
Gaat lachen worden met 2 auto's van 1600nogwat kilo en 475pk bij elkaar dit.
Nee kan niet .quote:Op maandag 26 juni 2023 17:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja, dingen hebben diverse namen maar het komt er op neer dat je variabel kan instellen hoeveel km er geregisteerd worden. Bijvoorbeeld per 1000km slechts 1km op de teller. Kun je on the fly aanpassen als je bijvoorbeeld bij een controle staat.
Ik weet dat er sowieso voor BMW "speciale software" of een dongel is waar je met de juiste toetsencombinatie je kilometerteller kan in- of uitschakelen.quote:Op maandag 26 juni 2023 18:04 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee kan niet .
De motor regel apparaat kan je niet aanpassen.
Deze heeft altijd de juiste stand.
De wagens krijgen ook een update over de air of bij de dealer
En als er een fout in de motor regel apparaat staat.
Kan het geblokkeerd worden dan je auto niet meer rijd.
Dit was al 10 jaar terug al mogen .
En ik spreek uit ervaring.
Namelijk zelf overkomen door een om gekatte auto .
We sluiten die toen aan op de pc om iets te programmeren na schade ongeval.
En toen stond de auto still en geblokkeerd.
Was met aan audi a8 namelijk.
En ik werkte toen voor de dealer namelijk.
Wel dat was politie bellen en kassa.
Wagens bestond uit gestolen onderdelen.
Nee veel dingen en zeker nu als ze willen.
Blokkeren ze de hele boel.
En word je zelf eigen gelijk opgepakte van diefstal of van belasting onderduiken tegen die tijd
Nee vergis je niet
Die techniek is er al alleen word het nu nog steeds niet breed on gezet wegens privacy.
Maar privacy gaat van zelf steeds minder worden.
Ja dat kan.quote:Op maandag 26 juni 2023 18:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet dat er sowieso voor BMW "speciale software" is waar je met de juiste toetsencombinatie je kilometerteller kan in- of uitschakelen.
Dat zal er dan voor andere merken ook wel zijn.
Je kunt ook geen kilometerheffing invoeren en de gemiste accijnzen zien als een stimulans voor elektrisch rijden. Enerzijds wil men de transitie naar elektrisch rijden versnellen maar anderzijds mag het niets kosten. Die gemiste inkomsten kunnen uit het klimaat/stikstof fonds gehaald worden.quote:Op maandag 26 juni 2023 18:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
30 jaar geleden (en ook 12 jaar geleden nog) leefden we wel in een heel andere wereld.
Er zijn nu EV's waar geen brandstof in gaat en ook geen brandstofaccijns op valt te heffen.
Dus dat we naar een vorm van kilometerheffing gaan vind ik niet meer dan logisch.
Alleen de uitvoering is gewoon nu al kut, zoals het op tafel ligt.
Een gemiste kans.
We hebben één Europa maar we zijn een lappendeken van oplossingen aan het bedenken waardoor je in sommige landen dubbel gaat betalen voor dezelfde kilometer (denk aan tolweg + kilometerheffing in Nederland).
Ik ben niet in principe tegen een kilometerheffing, ik begrijp dat accijnzen gaan wegvallen (¤8.000.000.000 per jaar) maar zoals het er nu ligt, kan het zo de kliko in.
Het kan wel degelijk zonder detectie, maar dan moet je geen brol van ali of wish kopen. Sterker nog, de failproof methodes zijn niet publiekelijk beschikbaar om die reden. Zelfde voor sleutels, er is meestal een lek erg hoog in de ontwikkeling van de auto's waardoor het mogelijk is of wordt.quote:Op maandag 26 juni 2023 18:04 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee kan niet .
De motor regel apparaat kan je niet aanpassen.
Deze heeft altijd de juiste stand.
De wagens krijgen ook een update over de air of bij de dealer
En als er een fout in de motor regel apparaat staat.
Kan het geblokkeerd worden dan je auto niet meer rijd.
Dit was al 10 jaar terug al mogen .
En ik spreek uit ervaring.
Namelijk zelf overkomen door een om gekatte auto .
We sluiten die toen aan op de pc om iets te programmeren na schade ongeval.
En toen stond de auto still en geblokkeerd.
Was met aan audi a8 namelijk.
En ik werkte toen voor de dealer namelijk.
Wel dat was politie bellen en kassa.
Wagens bestond uit gestolen onderdelen.
Nee veel dingen en zeker nu als ze willen.
Blokkeren ze de hele boel.
En word je zelf eigen gelijk opgepakte van diefstal of van belasting onderduiken tegen die tijd
Nee vergis je niet
Die techniek is er al alleen word het nu nog steeds niet breed on gezet wegens privacy.
Maar privacy gaat van zelf steeds minder worden.
Je kan er op heel manieren naar kijken, ik kijk er naar als een minister die z'n huishoudboekje rond probeert te krijgenquote:Op maandag 26 juni 2023 18:22 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Je kunt ook geen kilometerheffing invoeren en de gemiste accijnzen zien als een stimulans voor elektrisch rijden. Enerzijds wil men de transitie naar elektrisch rijden versnellen maar anderzijds mag het niets kosten. Die gemiste inkomsten kunnen uit het klimaat/stikstof fonds gehaald worden.
Reiskostenvergoeding.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:09 schreef Geitenkamp het volgende:
[..]
Waarom? Werkgever betaald jou wegenbelasting toch ook niet?
Hey die mascara kut begon. Ik niet. En nee.quote:Op maandag 26 juni 2023 18:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ga je nu in ieder topic delen dat je 2 mooie auto's hebt? Je vergeet "Lexus" nog
Mijn werkgever betaalt dit wel want lease. Mag hopen dat dit ook op bordje werkgever komt…quote:Op maandag 26 juni 2023 17:09 schreef Geitenkamp het volgende:
[..]
Waarom? Werkgever betaald jou wegenbelasting toch ook niet?
Gaan we dat ook doen met rokers die stoppen? Gewoon elke maand een rekening sturen voor de gemiste accijnzen, omdat er anders een gat in de begroting komt.quote:Op maandag 26 juni 2023 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan er op heel manieren naar kijken, ik kijk er naar als een minister die z'n huishoudboekje rond probeert te krijgen
Dat wordt al jaren opgevangen door de accijnzen jaarlijks te verhogen.quote:Op maandag 26 juni 2023 18:38 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Gaan we dat ook doen met rokers die stoppen? Gewoon elke maand een rekening sturen voor de gemiste accijnzen, omdat er anders een gat in de begroting komt.
Ik denk dat de EU daar wat van vindt, die zijn niet zo'n fan dit soort ongelijke behandeling. Ze waren ook niet zo blij met het Duitse plan om tol te heffen op hun wegen (maar niet voor Duitsers).quote:Op maandag 26 juni 2023 17:06 schreef Geitenkamp het volgende:
Ritje zuid Frankrijk voor vakantie kost nu zonder benzine al 180 euro aan tol, je rijd zo’n 1100km enkele reis, komt er gewoon even 180euro aan nederlandse wegenbelasting bij, en al die Duitsers, Belgen en Fransen gratis op onze wegen
Nee, uiteraard. Maar dat zou alsnog uitstel van de executie zijn, want die brandstofrijders verdwijnen op termijn vanzelf. Het punt is meer dat het vanuit de overheid vrij teleurstellend is dat ze binnen hun hele huishoudboekje niet verder komen dan “auto’s vervuilen, dus ze worden belast, en als ze niet meer vervuilen dan worden ze nog steeds belast, omdat we anders geld tekort komen”.quote:Op maandag 26 juni 2023 18:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat wordt al jaren opgevangen door de accijnzen jaarlijks te verhogen.
Ik weet niet of de laatste 4,5 miljoen brandstofrijders in 2038 blij worden van ¤2,50 accijns per liter benzine.
Ongelijke behandeling is vooral een probleem als buitenlanders zwaarder aangepakt worden dan inwoners van het land zelf. Andersom ligt een stuk minder gevoelig.quote:Op maandag 26 juni 2023 18:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de EU daar wat van vindt, die zijn niet zo'n fan dit soort ongelijke behandeling. Ze waren ook niet zo blij met het Duitse plan om tol te heffen op hun wegen (maar niet voor Duitsers).
Toch gok ik dat Frankrijk er niet blij mee zal zijn als dit minder Nederlandse toeristen betekent.quote:Op maandag 26 juni 2023 18:55 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ongelijke behandeling is vooral een probleem als buitenlanders zwaarder aangepakt worden dan inwoners van het land zelf. Andersom ligt een stuk minder gevoelig.
Dus is de stelregel? brandstof = wegenbelasting?quote:Op maandag 26 juni 2023 18:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zijn nu EV's waar geen brandstof in gaat en ook geen brandstofaccijns op valt te heffen.
Dus dat we naar een vorm van kilometerheffing gaan vind ik niet meer dan logisch.
Eh, geen idee waar je dat uit haalt.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:01 schreef Chandler het volgende:
[..]
Dus is de stelregel? brandstof = wegenbelasting?
Tesla Model 3 zou dan ¤108 per maand aan wegenbelasting kosten.quote:Dan moeten we die stelregel maar snel veranderen in, gebruik je vervoersmiddel wegen in Nederland dan dien je op basis van gewicht en soort brandstof (electra in deze) gewoon wegenbelasting te betalen.
Maar nee, dat kan niet want dan neemt niemand meer een dure EV!!!
Kun jij mij dan de reden vertellen waarom EV's geen wegenbelasting betalen?quote:Op maandag 26 juni 2023 19:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Eh, geen idee waar je dat uit haalt.
[..]
Tesla Model 3 zou dan ¤108 per maand aan wegenbelasting kosten.
Maar goed, dat gaat straks via de kilometerheffing.
Dat is momenteel (tot en met 2025) één van de maatregelen om EV's te stimuleren.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:05 schreef Chandler het volgende:
[..]
Kun jij mij dan de reden vertellen waarom EV's geen wegenbelasting betalen?
Toch vreemd, mensen die een EV kunnen betalen kunnen in de meeste gevallen ook die andere kosten wel betalen.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is momenteel (tot en met 2025) één van de maatregelen om EV's te stimuleren.
Andere maatregelen zin "geen BPM" en "lage bijtelling".
Bingoquote:Op maandag 26 juni 2023 19:08 schreef Chandler het volgende:
Dus eigenlijk een regeltje om de rijken nog rijker te laten worden, met energiezuinig als excuus
En wat win ik nu?quote:
Goffer!!! nog meerquote:Op maandag 26 juni 2023 19:12 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Niets, in plaats daarvan mag je meer gaan dokken voor je auto.
Dat is een ietwat omgekeerde redenering.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:08 schreef Chandler het volgende:
[..]
Toch vreemd, mensen die een EV kunnen betalen kunnen in de meeste gevallen ook die andere kosten wel betalen.
Je moet toch ergens beginnenquote:Dus eigenlijk een regeltje om de rijken nog rijker te laten worden, met energiezuinig als excuus..
Ik snap het wel, je moet toch ergens beginnen
Nu de vraag; hoeveel mensen kunnen een nieuwe auto kopen? anders dan leasen... en hoeveel mensen kopen alleen maar 2e hands auto's.... ik denk dat er jaarlijks meer 2e hands auto's verkocht worden dan nieuwe... (maar ik kan daarmee fout zittenquote:Op maandag 26 juni 2023 19:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een ietwat omgekeerde redenering.
Als je een budget hebt van ¤40.000 kan je momenteel kiezen uit bijvoorbeeld een Golf 8 vanaf ¤34.995, een Ford Focus voor ¤34.995 of een Tesla Model 3 voor ¤39.000.
Dat kan net voldoende zijn om je een Tesla te laten kiezen ipv een Golfje op benzine.
De subsidie geldt overigens alleen nog op EV's of waterstofauto's tot ¤45.000 dus op de hele dure modellen zit sowieso geen directe subsidie meer.
[..]
Je moet toch ergens beginnen
Rond 2027 of 2028 zou een EV niet duurder meer moeten zijn dan een benzinevariant.
En Tesla verwacht nog ongeveer 100 kilo van de Model Y en Model 3 te kunnen schrapen in de nieuwe "Project Highland" update / facelift die in ~2024 uitkomt.
Daarmee zit je spot on.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:20 schreef Chandler het volgende:
[..]
Nu de vraag; hoeveel mensen kunnen een nieuwe auto kopen? anders dan leasen... en hoeveel mensen kopen alleen maar 2e hands auto's.... ik denk dat er jaarlijks meer 2e hands auto's verkocht worden dan nieuwe... (maar ik kan daarmee fout zitten)
Zolang EV's relatief duur zijn (ook 2e hands want de vraag is hoog) dan zal je niet kunnen voorkomen dat vooral mensen met een goed inkomen zo'n auto kopen.quote:Dus richt je je toch meer op de wat rijkere mensen dan de wat armere...
Het is gewoon niet zo makkelijk. Als je normaal voor <¤10.000 een auto koopt, is er in dat segment nog geen EV nieuw of gebruikt. In ieder geval niet iets met een grotere range dan een elektrische fiets.quote:Maar dat is de discussie niet, vind het gewoon vreemd dat er regeltjes zijn voor de wat rijkere mensen en niet voor de wat armere mensen die het met veel minder moeten doen en daardoor dus niet kunnen investeren in een beter milieu op deze manier...
Dank voor je duidelijke uitleg!quote:
Ik doe m'n bestquote:
Dus als volvo liefhebben ga jij voor de polestar!! want dat is toch z'n elektrische broer!?quote:Op maandag 26 juni 2023 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik doe m'n best![]()
Voor wie tegen die tijd nog niet het budget heeft voor een EV zou ik rond 2030 een Toyota Hybrid / PHEV uit 2015 of 2020 aanraden.
Zuinig, relatief best nog licht en vrij onverwoestbare techniek (ook de accu).
De EV's van Toyota raad ik nu niet aan (het is het net niet), dus over 10 jaar ook niet 2e hands
De nieuwe Prius is wel een "beauty" (afhankelijk van je smaak), misschien wel de mooiste Toyota ooit... maar wel duurder dan een Tesla Model 3...
Als Volvo liefhebber heb ik het makkelijk. Die zetten vol in op EV's...
Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk & Co, het is allemaal (voor een groot percentage) onderdeel van het Chinese "Geely".quote:Op maandag 26 juni 2023 19:41 schreef Chandler het volgende:
[..]
Dus als volvo liefhebben ga jij voor de polestar!! want dat is toch z'n elektrische broer!?
En nee tegen 2030 heb ik ook nog niet genoeg geld voor een beetje hybrid... is ook mijn eigen schuld, kan ook gewoon 50 uur per week gaan werken... maar leef liever dan dat ik werk voor een vette auto!
Tsja, ik vrees het wel. Die gaan bijna niet stukquote:Dus zal ik tot die tijd nog wel in m'n toyota corolla uit 2001 rijden!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-06-2023 19:56:42 ]
Waarom zou er op EVs een brandstofaccijns moeten zijn? Als ze grijze stroom gebruiken zit er al accijns op en voor groene stroom is accijns niet logisch.quote:Op maandag 26 juni 2023 18:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
30 jaar geleden (en ook 12 jaar geleden nog) leefden we wel in een heel andere wereld.
Er zijn nu EV's waar geen brandstof in gaat en ook geen brandstofaccijns op valt te heffen.
Dus dat we naar een vorm van kilometerheffing gaan vind ik niet meer dan logisch.
Alleen de uitvoering is gewoon nu al kut, zoals het op tafel ligt.
Een gemiste kans.
We hebben één Europa maar we zijn een lappendeken van oplossingen aan het bedenken waardoor je in sommige landen dubbel gaat betalen voor dezelfde kilometer (denk aan tolweg + kilometerheffing in Nederland).
Ik ben niet in principe tegen een kilometerheffing, ik begrijp dat accijnzen gaan wegvallen (¤8.000.000.000 per jaar) maar zoals het er nu ligt, kan het zo de kliko in.
Die is er niet.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:57 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Waarom zou er op EVs een brandstofaccijns moeten zijn?
De belasting op stroom is ongeveer ¤0,15 incl. BTW per kWh in 2023.quote:Als ze grijze stroom gebruiken zit er al accijns op en voor groene stroom is accijns niet logisch.
De meeste mensen kopen een tweedehands auto. Of je moet je baas pijpen, dan krijg je soms nog wel een auto cadeau zoals een vriend van me. Maar ik ken echt bijna niemand die nieuwe auto's koopt. Leasen hoor ik ook echt weinig. Zal wel klasseverschil zijn.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:20 schreef Chandler het volgende:
Nu de vraag; hoeveel mensen kunnen een nieuwe auto kopen? anders dan leasen... en hoeveel mensen kopen alleen maar 2e hands auto's.... ik denk dat er jaarlijks meer 2e hands auto's verkocht worden dan nieuwe... (maar ik kan daarmee fout zitten )
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |