Jammer dat international rescue niet echt bestaat als je ze nodig hebt.
![2130928.JPG]()
tijdlijn van gebeurtenissen sinds het begin van de reis, georganiseerd door OceanGate Expeditions, om het wrak te bezoeken:
VRIJDAG
Expeditie vertrekt vanuit St. John's, Newfoundland, Canada.
ZATERDAG
Zaterdagavond plaatst de Britse miljardair en avonturier Hamish Harding, één van de mensen aan boord van de duikboot, een bericht op Facebook: "Door de slechtste winter in Newfoundland in 40 jaar zal deze missie waarschijnlijk de eerste en enige bemande missie naar de Titanic in 2023 zijn. Er is zojuist een weerraam opengegaan en we gaan morgen een duikpoging wagen."
"Meer expeditie-updates volgen ALS het weer het houdt!"
Hij post niet meer op Facebook.
ZONDAG
0800 GMT (4 a.m. ET) - Tijd waarop de duikboot oorspronkelijk aan de afdaling zou beginnen, volgens een bericht van Harding op Instagram. Maar hij begint later aan de afdaling, volgens de Amerikaanse kustwacht.
1200 GMT (8 a.m. ET) - Titan duikboot begint aan wat een twee uur durende afdaling naar het wrak van de Titanic zou moeten zijn, dat op een diepte van 12.500 voet (3.810 meter) in de Noord-Atlantische Oceaan ligt, aldus de Amerikaanse kustwacht.
1345 GMT (9.45 a.m. ET) - 1 uur en 45 minuten na het begin van de afdaling valt de communicatie tussen de onderzeeër en het schip aan de oppervlakte weg, aldus de Amerikaanse kustwacht.
1900 GMT (3 p.m. ET) - De duikboot zou terugkeren naar de oppervlakte, zegt de Amerikaanse kustwacht. Hij verschijnt niet.
2140 GMT (5.40 p.m. ET) - De kustwacht ontvangt een melding over een achtergebleven duikboot van het Canadese onderzoeksschip
Polar Prince met vijf mensen aan boord die duiken om het wrak van de Titanic te bekijken, ongeveer 900 zeemijl ten oosten van Cape Cod aan de Amerikaanse kust.
MAANDAG
Amerikaanse en Canadese schepen en vliegtuigen overspoelen het gebied, waarbij sommige sonarboeien droppen die tot een diepte van 3.962 meter (13,000 feet) kunnen controleren, zegt vice-admiraal John Mauger van de Amerikaanse kustwacht. Hij voegt eraan toe dat het een afgelegen gebied is en een uitdaging om een zoekactie uit te voeren. Ambtenaren hebben ook commerciële schepen om hulp gevraagd.
DINSDAG
OchtEND - De familie van de in Pakistan geboren zakenman Shahzada Dawood bevestigt dat hij aan boord is met zijn 19-jarige zoon Suleman. Ze vragen om gebeden voor hun veiligheid.
1450 GMT (10.50 a.m. ET)- Frankrijk zegt dat het zal helpen met zoeken door Atalante in te zetten, een schip uitgerust met een diepzeeduikschip en beheerd door het oceaanonderzoeksinstituut Ifremer.
GEDURENDE DE DAG - Geluiden die gedurende enkele uren zijn gedetecteerd door Canadese Lockheed P-3 Orion vliegtuigen, uitgerust met apparatuur om onderzeeërs op te sporen. De U.S. Coast Guard - die dit woensdag bekendmaakt - geeft geen precieze timing.
CNN en het tijdschrift Rolling Stone melden dat de Canadese vliegtuigen knallende geluiden detecteerden met tussenpozen van 30 minuten. Rolling Stone zegt dat de sonar vier uur later meer knallen oppikt. CNN meldt ook latere geluiden, maar beschrijft ze niet als gebonk.
De vriend van Harding, Jannicke Mikkelsen, zegt: "En zoals het er nu voor staat, zou het een wonder zijn als ze levend worden teruggevonden."
WOENSDAG
DE DAG DOOR - De Amerikaanse kustwacht, de Amerikaanse marine, de Canadese kustwacht en OceanGate Expeditions stellen een gezamenlijk commando in om de zoektocht te leiden.
0600 GMT (2 a.m. ET) - De Amerikaanse kustwacht kondigt aan dat Canadese P-3 vliegtuigen onderwatergeluiden hebben gedetecteerd. De kustwacht zegt dat ROV's (Remotely Operated Vehicles) naar het gebied van de geluiden worden gestuurd en dat de gegevens ook naar experts van de Amerikaanse marine worden gestuurd voor analyse.
VERLATE OP WEDDAG - Frans onderzoeksschip, uitgerust met een diepzeeduikschip, komt naar verwachting aan in het zoekgebied.
DONDERDAG
1000 GMT (6 a.m. ET) - Ruwe deadline voor wanneer de lucht in de duikboot opraakt, gebaseerd op de schatting van de U.S. Coast Guard. Volgens de specificaties heeft het vaartuig nog 96 uur luchtvoorraad vanaf het moment dat het verzegeld is. Dit hangt af van de intactheid van het vaartuig en andere factoren, zoals of de duikboot nog stroom heeft in de ijzige diepten.