abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209586235
https://www.nu.nl/economi(...)ic-verpakkingen.html

De supermarkten houden hun kaarten nog tegen de borst over wat ons als klanten te wachten staat als op 1 juli nieuwe regels voor plastic verpakkingen ingaan. Ze hadden gehoopt daarin gezamenlijk op te trekken, maar daar heeft toezichthouder ACM een stokje voor gestoken.

Dat laat supermarktkoepel CBL aan NU.nl weten. "We hadden gehoopt op een gezamenlijk beleid, maar de supermarkten moeten nu ieder voor zich bepalen hoe ze met de nieuwe regels omgaan", zegt de woordvoerder van de brancheorganisatie.

Volgens die nieuwe regels mogen ondernemers, dus bijvoorbeeld supermarkten, bakkers en slagers, geen gratis wegwerpbekers en -bakjes met plastic meer aanbieden. In theorie moeten de winkels een herbruikbaar alternatief aanbieden of kunnen mensen zelf een beker of bakje meenemen om te laten vullen.

Maar het is niet de bedoeling dat mensen in het gangpad drinkyoghurt uitknijpen in de zelf meegebrachte beker. "We stimuleren hergebruik waar dat kan", zegt een woordvoerder van marktleider Albert Heijn (AH). "Het moet voor de klant wel praktisch uitvoerbaar zijn."

Bij de koffie to go, die AH ook aanbiedt, kunnen klanten wel de eigen beker vullen."Daar bieden we ook hervulbare bekers te koop aan."

Jumbo laat weten dat het bedrijf nog druk bezig is met de invoering van de nieuwe regels. Hetzelfde geldt voor de op twee na grootste keten, PLUS. Wanneer winkels na 1 juli verpakkingen met wegwerpplastic gebruiken, moeten ze daar extra geld voor rekenen.

Daarvoor heeft de overheid richtlijnen gegeven. Die zijn 5 cent voor voorverpakte kleine porties groente, fruit, noten en portieverpakkingen voor bijvoorbeeld beleg en saus. Voor een beker is dat 25 cent en voor een maaltijd 50 cent. Die bedragen moeten zichtbaar zijn op de kassabon.

Mijn gedachten er over kwa toekomst visie.

Geweldig land leven we toch.
In de jaren na de oorlog kwam mensen al aan met bakjes om hun eten te halen.
Kan niet wachten tot dat de wef en de overheid.
Kant en klaren maaltijden afgewogen worden per persoon.
Terwijl je voedsel bonnen krijg van de overheid .
Gebaseerd op je inkomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door suijkerbuijk op 20-06-2023 23:15:21 ]
pi_209586257
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 23:03 schreef suijkerbuijk het volgende:

Mijn gedachten er over kwa toekomst visie.

Geweldig land leven we toch.
In de jaren na de oorlog kwam mensen al aan met bakjes om hun eten te halen.
Kan niet wachten tot dat de wef en de overheid.
Kant en klaren maaltijden afgewogen worden per persoon.
Terwijl je voedsel bonnen krijg van de overheid .
Gebasseerd op je inkomen.
Kan je al je wappie-shit niet gewoon in één algemeen topic posten ipv 14x per dag een artikel te verdraaien tot hetzelfde stokpaardje?
pi_209586302
quote:
Gebasseerd op je inkomen.
Je hebt gebassierdt fout geschreven.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 20 juni 2023 @ 23:12:09 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209586307
Ik ga elke dag naar de supermarkt om met mijn door de overheid verstrekte voedselbonnen een kant en klaar maaltijd te halen. Uiteraard scheppen ze dat in mijn mooie maaltijdbakje met WEF logo :Y
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209586322
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 23:06 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Kan je al je wappie-shit niet gewoon in één algemeen topic posten ipv 14x per dag een artikel te verdraaien tot hetzelfde stokpaardje?
Fout ik geef mijn mening of gedachten er over .
Wat jullie ook mogen doen

Alleen copy en link neer zetten is niet voldoende volgens een mod die al eerder via pm heeft gemeld .

Dus geef ik mijn menig of gedachten.
Tenslotte zet ik dat er bij wat ik er van vindt.

Verder is de rest precies wat in de link staat

Maar goed het jouw irritatie dat ik mijn menig er over geeft
pi_209586918

_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
pi_209586928
Ja goed idee laten we alles nog duurder maken. 25 cent op een beker? Dus alle kwark word nog eens 10% duurder?

Net als dat kut statiegeld op blikjes. Tering overheid man. Ik ga uit protest en omdat ik er nu toch voor betaal al mijn plastic en blikjes op straat gooien.
pi_209586929
Ondertussen in half Azië :')

_O-
pi_209586993
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2023 00:42 schreef Sapstengel het volgende:
Ik ga uit protest en omdat ik er nu toch voor betaal al mijn plastic en blikjes op straat gooien.
Ik verheug me nu al op de musical Erik Hazelhoff.
pi_209587445
Ik snap eigenlijk de link niet met pakken yoghurt, de supermarkt mag geen gratis plastic verpakkingen aanbieden.

Dus een plastic zakje bij het brood, groenten.
Maar bij een pak (drink)yoghurt zit nu toch geen "gratis plastic verpakking"?
  woensdag 21 juni 2023 @ 05:35:34 #11
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_209587462
Ja, maak het maar duurder joh. Wat boeit het. Resultaat is wel dat ik het niet meer ga scheiden, en alle afval in 1 vuilnisbak gooi. Bekijk het maar met die klimaatgekte tegenwoordig.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  woensdag 21 juni 2023 @ 05:39:01 #12
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_209587466
Huh, geldt dit ook in supermarkten? Mijn drie paprikas komen dus los voortaan ofzo? Ik snap m niet, maar zie het wel over twee weken.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_209587493
quote:
19s.gif Op woensdag 21 juni 2023 05:39 schreef Notorious_Roy het volgende:
Huh, geldt dit ook in supermarkten? Mijn drie paprikas komen dus los voortaan ofzo? Ik snap m niet, maar zie het wel over twee weken.
Nee hoor, je betaalt gewoon extra er voor.

Waar je vroeger een bon had met:

Paprika mix 1,99
Kwark 1,49
Bami kant en klaar 3,99

Ziet je bon er voortaan zo uit:

Paprika mix 1,99
Plastictoeslag 0,20
Kwark 1,49
Plastictoeslag 0,25
Bami kant en klaar 3,99
Plastictoeslag 0,50

Gelukkig zijn de boodschappen niet zo duur :')
pi_209587501
Doorgeslagen gekte.
  woensdag 21 juni 2023 @ 06:14:40 #15
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_209587527
Welke partijen hebben hier eigenlijk mee ingestemd of komt dit uit Europa?
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_209587645
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 06:14 schreef SilverMane het volgende:
Welke partijen hebben hier eigenlijk mee ingestemd of komt dit uit Europa?
Europa met hun extreme obsessie om de single use plastics te verminderen. :')
pi_209587702
quote:
Niks mis mee. Plastic is pure kanker.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_209587779
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2023 00:42 schreef Sapstengel het volgende:
Ja goed idee laten we alles nog duurder maken. 25 cent op een beker? Dus alle kwark word nog eens 10% duurder?

Net als dat kut statiegeld op blikjes. Tering overheid man. Ik ga uit protest en omdat ik er nu toch voor betaal al mijn plastic en blikjes op straat gooien.
Nee dit gaat over wegwerp plastic dat gratis wordt aangeboden. Niet over producten die verpakt zijn in plastic verpakkingen. In het geval van supermarkten dus bijvoorbeeld de zakjes bij brood en groente en fruit

https://ondernemersplein.(...)erpbekers-en-bakjes/
pi_209587792
quote:
2s.gif Op woensdag 21 juni 2023 07:07 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Jij wilt zwaardere en meer ruimte innemende verpakkingen om hiermee meer vervoerskosten te creëren?

Een komkommer in plastic blijft een week langer vers, meer voedselafval creëren?
pi_209587797
Gewoon geen plastic meer. Vroeger had men dat ook niet en het ging allemaal prima.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  woensdag 21 juni 2023 @ 07:26:02 #21
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_209587809
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 05:27 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik snap eigenlijk de link niet met pakken yoghurt, de supermarkt mag geen gratis plastic verpakkingen aanbieden.

Dus een plastic zakje bij het brood, groenten.
Maar bij een pak (drink)yoghurt zit nu toch geen "gratis plastic verpakking"?
De binnenkant van een yoghurtpak is ook van plastic. Net als bij kartonnen koffiebekertjes.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_209587811
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 07:20 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Nee dit gaat over wegwerp plastic dat gratis wordt aangeboden. Niet over producten die verpakt zijn in plastic verpakkingen. In het geval van supermarkten dus bijvoorbeeld de zakjes bij brood en groente en fruit

https://ondernemersplein.(...)erpbekers-en-bakjes/
Euh nee.
Uit de openingspost:

Volgens die nieuwe regels mogen ondernemers, dus bijvoorbeeld supermarkten, bakkers en slagers, geen gratis wegwerpbekers en -bakjes met plastic meer aanbieden. In theorie moeten de winkels een herbruikbaar alternatief aanbieden of kunnen mensen zelf een beker of bakje meenemen om te laten vullen.

Maar het is niet de bedoeling dat mensen in het gangpad drinkyoghurt uitknijpen in de zelf meegebrachte beker. "We stimuleren hergebruik waar dat kan", zegt een woordvoerder van marktleider Albert Heijn (AH). "Het moet voor de klant wel praktisch uitvoerbaar zijn
pi_209587920
Dit is toch gewoon de wereld andersom? Laten we consumenten lekker extra gaan belasten omdat supermarkten en fabrikanten overal plastic in gebruiken. En ze het brengen als een oplossing.
  woensdag 21 juni 2023 @ 07:52:05 #24
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_209587950
Dit is gewoon weer een extra belasting. Is dat nou echt het enige wat je kan bedenken als overheid? Wat een creatieve en intellectuele armoede.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_209587979
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 07:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Euh nee.
Uit de openingspost:

Maar het is niet de bedoeling dat mensen in het gangpad drinkyoghurt uitknijpen in de zelf meegebrachte beker. "We stimuleren hergebruik waar dat kan", zegt een woordvoerder van marktleider Albert Heijn (AH). "Het moet voor de klant wel praktisch uitvoerbaar zijn
Het is een beetje ongelukkig verwoord maar het gaat om disposables, dus wegwerp. Dus je plastic patatbakje en je tasje bij je groente. Een pak melk of beker yoghurt niet. Of bv knijpyoghurt als Breaker eronder valt weet ik niet, want dat is wegwerp. En pak Arla dan weer niet. Al met al. Kut
pi_209587998
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 07:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Euh nee.
Uit de openingspost:

Lees de richtlijn zelf maar. Het gaat om to go verpakkingen, niet om elk product waarin plastic is verwerkt in de verpakking.
pi_209588193
https://www.rijksoverheid(...)ernatief%20gebruiken.

Toch even zitten spieken, maar het komt neer op betalen bij 1 persoons/portie verpakkingen die je direct kunt consumeren.

Dus een pak yoghurt niet, maar een breaker wel.
Een maaltijdsalade wel, maar een zakje snoep groenten weer niet.

Daarnaast mogen supermarkten zelf de prijs bepalen en zijn ze bij voorverpakte producten niet verplicht om een alternatief te bieden.

Al met dus weer een ordinaire belasting verhoging.

Daarnaast lijkt gerecycled plastic beter dan de zoveelste kartonnen of zogenaamd "biologische afbreekbar" alternatief.
pi_209588224
quote:
7s.gif Op woensdag 21 juni 2023 07:23 schreef HSG het volgende:
Gewoon geen plastic meer. Vroeger had men dat ook niet en het ging allemaal prima.
Plastic levert een enorme bijdrage in voedselveiligheid (hygiene en houdbaarheid).
Zonder plastic is het onmogelijk om medische spullen steriel te bewaren.

De klok bijna honderd jaar terug draaien omdat men er in azie een teringzooi van maakt vind ik geen goed idee.
-
pi_209588421
quote:
voor deze verpakkingen hoef je niet extra te betalen:
*Voorverpakt eten dat twee porties of meer bevat

https://www.rijksoverheid(...)ernatief%20gebruiken
Nog meer singles tax, Yay. :') Een gezinsverpakking kost nu vaak al maar 20 cent meer dan een 1 persoonsportie.
Kan ik de halve week hetzelfde vreten of de helft weg flikkeren, top beleid. :')
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  woensdag 21 juni 2023 @ 09:12:45 #30
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209588528
quote:

[..]
Met welk alternatief?
Ow. Het alternatief is betalen, dat is het. Want je eigen beker meenemen om de dranken over te schenken is niet de bedoeling volgens ah.....

Fuck dit man.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209588725
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 07:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Jij wilt zwaardere en meer ruimte innemende verpakkingen om hiermee meer vervoerskosten te creëren?

Een komkommer in plastic blijft een week langer vers, meer voedselafval creëren?
Mensen kijken niet naar de werkelijke gevolgen maar slechts deugpraatjes verkondigen.
pi_209588757
Lekker graaien in het half om half gehakt met je ranzige poten
pi_209589039
quote:
10s.gif Op woensdag 21 juni 2023 09:33 schreef Ontaard het volgende:
Lekker graaien in het half om half gehakt met je ranzige poten
Verplicht latex handschoentjes aan om het gehakt te pakken. Die mogen we mischien wel weg blijven gooien. :')

PET plastic is 100% te recyclen. Al die tetra drank en melk verpakkingen met plastic dopjes vaak aluminium en altijd plastic tegen het karton aan zijn niet te recyclen.
pi_209589043
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 10:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Verplicht latex handschoentjes aan om het gehakt te pakken. Die mogen we mischien wel weg blijven gooien. :')

PET plastic is 100% te recyclen. Al die tetra drank en melk verpakkingen met plastic dopjes vaak aluminium en altijd plastic tegen het karton aan zijn niet te recyclen.
Ik heb latex allergie ;( liggen er ook nitril handschoentjes dan?
pi_209589133
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 09:02 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Nog meer singles tax, Yay. :') Een gezinsverpakking kost nu vaak al maar 20 cent meer dan een 1 persoonsportie.
Kan ik de halve week hetzelfde vreten of de helft weg flikkeren, top beleid. :')
Ja dit dus. Ik koop vaak al gezinsverpakkingen en gooi de helft weg omdat het goedkoper is.
Nu ben ik voor het terugdringen van plastic maar het moet wel kunnen en redelijk blijven.

Bij de McDonalds kan ik het nog begrijpen maar zelf met kannen yoghurt naar de supermarkt gaan zie ik niet zitten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209589197
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 10:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Gehakt / vlees gaat het dus niet op gelden. Alleen op dingen die “to-go” zijn, of voor singe use (dus denk aan plastic zakjes voor je groente en fruit) Dus je voorbeeld slaat nergens op.

Natuurlijk is de regel nog steeds kut, want op een breaker geld het wel, op een pak kwark niet. Op een 1 persoons maaltijdsalade wel, op een pak soepgroente niet.
  woensdag 21 juni 2023 @ 10:38:45 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209589333
Kan Danny niet een feature bouwen dat alle posts waar WEF in staat automatischnaar BNW worden gemoved?
pi_209589338
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 10:23 schreef alopio het volgende:

[..]
Gehakt / vlees gaat het dus niet op gelden. Alleen op dingen die “to-go” zijn, of voor singe use (dus denk aan plastic zakjes voor je groente en fruit) Dus je voorbeeld slaat nergens op.

Natuurlijk is de regel nog steeds kut, want op een breaker geld het wel, op een pak kwark niet. Op een 1 persoons maaltijdsalade wel, op een pak soepgroente niet.
Vleesverpakking is net zo goed single use gebruik leg het de consument maar eens uit wat het verschil is tussen de ene single use en de andere single use. :')

Gelukkig hebben we de papieren Nespresso cup gekregen. oh daar zit ook een plastic barrière laag in. Maar goed deze is van PLA en onder de juiste omstandigheden snel biologisch afbreekbaar. Die juiste omstandigheden zijn helaas alleen aanwezig in compostfabrieken, op de vuilnisbelt duurt het alleen veel langer.
  woensdag 21 juni 2023 @ 10:39:54 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209589340
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 00:42 schreef koffiekoekjes het volgende:
Ondertussen in half Azië :')

[ afbeelding ]

_O-
Ah dat wil je hier dus ook blijkbaar.
pi_209589396
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 10:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Onzin reactie

Als dat hier zou kunnen gebeuren was dat allang gebeurd want we gebruikten vroeger heel wat meer plastic. Juist omdat we de infrastructuur hebben om rommel op te ruimen en te recyclen hebben we dat niet. Alsof een groot deel van de mensen in Nederland de PMD bak niet gebruiken als die beschikbaar is :')

Met dit soort regels creëer je juist meer aversie tegen recyclen.

Overal extra belasting, statiegeld etc. op zonder na te denken wat nu echt de gevolgen zijn, maar goed, uiteindelijk niet mijn probleem, misschien moet jan modaal en de mensen die er onder zitten daar maar aan denken :W
  FOK!fotograaf woensdag 21 juni 2023 @ 10:48:07 #41
842 Zorro
Z
pi_209589436
Als iedereen heel eenvoudig zou doen (en nee ik doe het zelf ook niet, dus ik klaag er verder niet over) dan was het zo afgelopen met die onzin. Overal voor weigeren te betalen en alles wat dus toeslag heeft in eigen bakjes kieperen. Breaker yoghurt? Betalen! Nou ik dacht het niet! Hup in eigen bakje. JA MAAR DAT KAN NIET!!!

Jawel dat zie je toch. Ik geen plastic, ik niet betalen.

Enorme zooi toestanden chaos alles.

Maar ja, ik ben er zelf ook teveel watje voor om dat echt te doen :{
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_209589459
quote:

[..]
Dat is het narratief wat door de antiplasticlobby en flapdrollen van de eu gebruikt wordt waarom we plastic in Europa moeten bannen.

De observeerbare realiteit is dat het slordig met afval omgaan in Europa allang er niet meer is de recycling en het hergebruik van kunststoffen hier in Europa allang van de grond gekomen is. :')
  woensdag 21 juni 2023 @ 10:59:12 #43
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209589584
quote:
6s.gif Op woensdag 21 juni 2023 10:48 schreef Zorro het volgende:
Als iedereen heel eenvoudig zou doen (en nee ik doe het zelf ook niet, dus ik klaag er verder niet over) dan was het zo afgelopen met die onzin. Overal voor weigeren te betalen en alles wat dus toeslag heeft in eigen bakjes kieperen. Breaker yoghurt? Betalen! Nou ik dacht het niet! Hup in eigen bakje. JA MAAR DAT KAN NIET!!!

Jawel dat zie je toch. Ik geen plastic, ik niet betalen.

Enorme zooi toestanden chaos alles.

Maar ja, ik ben er zelf ook teveel watje voor om dat echt te doen :{
Waarom niet?
Domme ideeën verdienen domme reacties.
1947-2016
pi_209589667
quote:
17s.gif Op woensdag 21 juni 2023 00:38 schreef Lt.Bookman het volgende:
[ afbeelding ]

_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Klaus! *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_209589718
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 10:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Vleesverpakking is net zo goed single use gebruik leg het de consument maar eens uit wat het verschil is tussen de ene single use en de andere single use. :')

Gelukkig hebben we de papieren Nespresso cup gekregen. oh daar zit ook een plastic barrière laag in. Maar goed deze is van PLA en onder de juiste omstandigheden snel biologisch afbreekbaar. Die juiste omstandigheden zijn helaas alleen aanwezig in compostfabrieken, op de vuilnisbelt duurt het alleen veel langer.
Het is ook niet uit te leggen en een bizarre regel, maar een vleesverpakking valt er dus niet onder want dat neem je dus mee naar huis, ik eet in elk geval geen rauw gehakt in de trein. En ja, het rare is dat je een breaker of een bakje patat ook mee naar huis kan nemen, maar dat valt dus onder “to-go”
Het is in elk geval weer een geval van een regel die niet uit te leggen is.
  Vis een optie? woensdag 21 juni 2023 @ 11:24:21 #46
70532 loveli
N
pi_209589882
Herbruikbare bekers :') Halverwege de jaren '90 was er na uitdelen van herbruikbare koffiebekers al een discussie dat plastic wegwerpbekers beter voor het milieu waren dan herbruikbare bekers. Plastic wegwerpbekers zijn ook beter dan papieren cups, vanwege de hoeveelheid water die gebruikt wordt bij productie.

Dit gaat niet om het milieu.
crap in = crap out
pi_209589920
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 08:28 schreef quo_ het volgende:

[..]
Plastic levert een enorme bijdrage in voedselveiligheid (hygiene en houdbaarheid).
Zonder plastic is het onmogelijk om medische spullen steriel te bewaren.

De klok bijna honderd jaar terug draaien omdat men er in azie een teringzooi van maakt vind ik geen goed idee.
Ach de mensheid heeft zich toch al bewezen nutteloos te zijn.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  Vis een optie? woensdag 21 juni 2023 @ 11:27:42 #48
70532 loveli
N
pi_209589928
Net als de rietjesmaffia. Gehandicapten moeten stikken in papieren rietjes, er zijn opeens 1001 soorten herbruikbare rietjes te koop die niet hygienisch schoongemaakt kunnen worden en de eerste doden met een staaf rvs in hun brein zijn al geregistreerd, omdat mensen tijdens het drinken vielen.
crap in = crap out
pi_209590006
Zit de toeslag ook op aardbeien in een plastic bakje? En een maaltijdsalade van twee porties (of meer) in een plastic bak?
pi_209590103
quote:
Daarvoor heeft de overheid richtlijnen gegeven. Die zijn 5 cent voor voorverpakte kleine porties groente, fruit, noten en portieverpakkingen voor bijvoorbeeld beleg en saus. Voor een beker is dat 25 cent en voor een maaltijd 50 cent. Die bedragen moeten zichtbaar zijn op de kassabon.
Bedankt EU, Rutte4/Kaag1.

In 2030 vergaan we toch allemaal dus wat maakt het uit.
pi_209590124
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 11:32 schreef appeleibanaan het volgende:
Zit de toeslag ook op aardbeien in een plastic bakje? En een maaltijdsalade van twee porties (of meer) in een plastic bak?
volgens mij wel toch?
pi_209590156
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 10:38 schreef Hexagon het volgende:
Kan Danny niet een feature bouwen dat alle posts waar WEF in staat automatischnaar BNW worden gemoved?
Je kan ook een paar oogkleppen opzetten.
Oh wacht die heb je al op.
pi_209590190
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 11:45 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Je kan ook een paar oogkleppen opzetten.
Oh wacht die heb je al op.
Het heeft niets met zijn oogkleppen te maken maar alles met onzin dat de wef dit zou geïnitieerd hebben. Terwijl het een Europees richtlijn is.
pi_209590260
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2023 11:42 schreef mschol het volgende:

[..]
volgens mij wel toch?
Ik denk dus van niet omdat het dan geen eenpersoonsportie meer is.
https://cms.dehek.online/(...)id_64300dc19b4a4.pdf
pi_209590313
Nog een leuke: hoe zit het dan met flexibele voedselverpakkingen, zoals zakjes, folies en wikkels in of om een kartonnen bakje?
  Vis een optie? woensdag 21 juni 2023 @ 12:06:36 #56
70532 loveli
N
pi_209590424
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 11:54 schreef appeleibanaan het volgende:

[..]
Ik denk dus van niet omdat het dan geen eenpersoonsportie meer is.
https://cms.dehek.online/(...)id_64300dc19b4a4.pdf
Alles in alufolie, dat valt er niet onder.
crap in = crap out
  Vis een optie? woensdag 21 juni 2023 @ 12:08:40 #57
70532 loveli
N
pi_209590455
Wat betekent dit voor de prijs van wegwerpbekers, gaat een verpakking van 50 kartonnen bekers opeens 25 euro kosten?
crap in = crap out
pi_209590592
Wederom een lastenverhoging geïntroduceerd door links idealisme. Voor velen zijn boodschappen nu al onbetaalbaar, bij een volle winkelkar komt er dus makkelijk een tientje bij op want in iedere verpakking zit wel plastic verwerkt.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_209590949
quote:
10s.gif Op woensdag 21 juni 2023 12:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Wederom een lastenverhoging geïntroduceerd door links idealisme. Voor velen zijn boodschappen nu al onbetaalbaar, bij een volle winkelkar komt er dus makkelijk een tientje bij op want in iedere verpakking zit wel plastic verwerkt.
De ondernemers zouden toch burgerlijk ongehoorzaam kunnen worden door de prijzen van hun producten niet te verhogen?
pi_209591072
quote:
toch wel knap dat een kleine groep linkse idealisten de rechtse meerderheid in het Europees Parlement zover hebben kunnen indoctrineren dat deze zelfs geloven dat elke schildpad met plastic vervuiling afkomstig uit Europese rivieren rondzwemt. :D
  woensdag 21 juni 2023 @ 12:55:51 #61
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209591103
Waar valt een halve liter-fles frisdrank onder? Ook 'to go', 'single use', enzovoort?

Ik gebruik ze thuis veel, omdat een grote fles niet snel genoeg leeg gaat.
pi_209591286
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 12:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]
toch wel knap dat een kleine groep linkse idealisten de rechtse meerderheid in het Europees Parlement zover hebben kunnen indoctrineren dat deze zelfs geloven dat elke schildpad met plastic vervuiling afkomstig uit Europese rivieren rondzwemt. :D
Dan is er dus helemaal geen sprake van een rechtse meerderheid als dit soort dingen er doorheen komen. De partijen die hiermee in hebben gestemd zijn dus ook gewoon links te noemen, zo simpel is het.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_209591748
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 12:55 schreef Eightyone het volgende:
Waar valt een halve liter-fles frisdrank onder? Ook 'to go', 'single use', enzovoort?

Ik gebruik ze thuis veel, omdat een grote fles niet snel genoeg leeg gaat.
die halve liter heeft (net als de grote flessen) statiegeld. Neem aan dat statiegeld verpakkingen geen extra belasting krijgen.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_209612474
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 13:50 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
die halve liter heeft (net als de grote flessen) statiegeld. Neem aan dat statiegeld verpakkingen geen extra belasting krijgen.
sowieso niet dubbel omdat het geen single use is
pi_209621247
ACM kraakt nieuwe regels voor plastic bakjes

De ondernemers zullen waarschijnlijk meer winst gaan draaien omdat ze extra geld voor bakjes krijgen. :')
pi_209621294
Ik bak m'n eigen patat wel weer, voortaan.
pi_209621356
Ik wil ook graag statiegeld op de glazen flessen. Net zoals het plastic deed ik dat altijd recyclen in de daarvoor aangewezen plaats. Aangezien dat dus blijkbaar niet loont, of geen effect heeft wil ik nu ook statiegeld op glazen flessen.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_209623118
De lokale toko gaat vooralsnog niks veranderen zonder controle.
pi_209623326
Jezus wat is deze overheid dom.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:17:40 #70
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209623360
Weer een scam om alles maar duurder te blijven maken.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:32:14 #71
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_209623569
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
Weer een scam om alles maar duurder te blijven maken.
Als dingen duurder worden wordt er minder van verkocht en is er dus minder plastic nodig. Doel bereikt, en in het geval van friettenten is het nog goed voor de volksgezondheid ook.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_209623682
wat een treurnis weer zeg.
pi_209623751
quote:

[..]
Dat is hier nooit het geval geweest en zal ook nooit zo worden. Zelfs niet met al die debiele regeltjes.

Ophoepelen dus met deze domme overdreven reacties.
pi_209623824
Statiegeld op blikjes vond ik al een van de meest bezopen ideeën rondom de klimaatgekte maar deze regels is zowaar nog debieler.
pi_209623943
quote:
Dit is gewoon VVD beleid
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_209625841
Dit veranderd toch niks?

Product kost nu zeg 2 euro voor de consument. Kosten van het plasticverpakking zijn voor de winkel zeg 10 cent.

Nu komt er op dit product een 25 ct toeslag.

Winkel kan:
1. product op 2 euro laten staan, de bon alleen aanpassen. Wij hebben het 'idee' dat we 25 ct toeslag betalen. In feite veranderd er niks dus. Winkel houdt zelfde marge.

2. product naar 2.25 euro brengen. Winkel pakt extra marge. Wij hebben het 'idee' dat we 25 ct toeslag betalen. In feite verhogen we de winst?

Of moeten winkels deze toeslag weer afdragen, dan zou je kunnen stellen dat het geld in een pot komt waar je wat mee kunt doen.

Maar het zal optie 2 worden en er veranderd qua plasticgebruik natuurlijk geen klote. Wie bedenkt zoiets :')
  zaterdag 24 juni 2023 @ 07:56:02 #77
22565 asco
Los in deze tent
pi_209626134
Dan gaan ze dus gewoon 2 maaltijdsalades in één grote plastic verpakking verkopen.

En het zal bij een deel van de bevolking averechts werken dus meer afval op straat/berm/natuur.

🙄

Pas weer 15 x 6 pakken Pepsi Max gekocht voor 99 cent de fles in België met nog steeds überhaupt geen statiegeld. 👌
pi_209673370
quote:

[..]
Leuk en aardig, maar terwijl ik mijn verse spullen niet meer in een plastic zakje mag doen op de groente- en fruitafdeling bij de AH, ligt die zelfde afdeling vol met in plastic voorverpakte groente in minieme porties.
Om nog maar te zwijgen over de grote hoeveelheid producten die in meerdere (vaak plastic) verpakkingen zitten.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_209673391
quote:
99s.gif Op woensdag 21 juni 2023 07:45 schreef boskameel het volgende:
Dit is toch gewoon de wereld andersom? Laten we consumenten lekker extra gaan belasten omdat supermarkten en fabrikanten overal plastic in gebruiken. En ze het brengen als een oplossing.
Exact, op een afdeling vol voorverpakt groente en fruit (in minieme porties) mag de consument geen plastic zakje meer pakken voor de losse groente en fruit.
Groente en fruit moet je kunnen voelen en ruiken voor je het koopt, ik wil geen voorverpakte meuk.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_209673406
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 06:51 schreef Geschiedkundige het volgende:
Dit veranderd toch niks?

Product kost nu zeg 2 euro voor de consument. Kosten van het plasticverpakking zijn voor de winkel zeg 10 cent.

Winkel kan:
1. product op 2 euro laten staan, de bon alleen aanpassen. Wij hebben het 'idee' dat we 25 ct toeslag betalen. In feite veranderd er niks dus. Winkel houdt zelfde marge.

2. product naar 2.25 euro brengen. Winkel pakt extra marge. Wij hebben het 'idee' dat we 25 ct toeslag betalen. In feite verhogen we de winst?

Of moeten winkels deze toeslag weer afdragen, dan zou je kunnen stellen dat het geld in een pot komt waar je wat mee kunt doen.

Maar het zal optie 2 worden en er veranderd qua plasticgebruik natuurlijk geen klote. Wie bedenkt zoiets :')
Vanuit producenten worden ook toeslagen voor plastic enzo berekend aan de afnemer, maar dat was al het geval. Dit zit al in de verkoopprijzen verwerkt dus het is gewoon extra marge
Jij bent het zonnetje!!!
  dinsdag 27 juni 2023 @ 23:04:52 #81
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_209673413
Picnic gaf dit aan via WhatsApp:

quote:
Dit gaat vooral om weg werp plastic verpakkingen zoals de plastic bakjes bij snackbars of koffiebekers. Dit heeft niet veel toepassing voor ons maar mocht er verandering in komen dan laten we dat natuurlijk weten
Dus. Ben benieuwd, zaterdag komt mn eerste levering en dan zou het bij de paprika er al bij moeten staan volgens het nieuwsbericht uit de OP.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_209673420
quote:
19s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 23:04 schreef Notorious_Roy het volgende:
Picnic gaf dit aan via WhatsApp:
[..]
Dus. Ben benieuwd, zaterdag komt mn eerste levering en dan zou het bij de paprika er al bij moeten staan volgens het nieuwsbericht uit de OP.
Alleen als je een portie paprika koopt dat bedoelt is om direct te consumeren. Als het om te bereiden is geldt de toeslag niet
Jij bent het zonnetje!!!
pi_209673433
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 07:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je koopt een komkommer toch om te eten, niet om meer dan een week in je koelkast te laten liggen
pi_209688914
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 19:42 schreef Basp1 het volgende:
ACM kraakt nieuwe regels voor plastic bakjes

De ondernemers zullen waarschijnlijk meer winst gaan draaien omdat ze extra geld voor bakjes krijgen. :')
Tis eerder dat de belastingdienst meer inkomsten gaat krijgen. Er moet wél 21% btw over worden afgedragen :')
Alles voor het milieu, toch 8)7
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_209688945
Wat zijn ze mooi op tijd zeg
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 29 juni 2023 @ 10:58:14 #86
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209689053
Mooi topic op TheChive vandaag over wat men allemaal tegenkomt in de supermarkt.

https://thechive.com/humo(...)n-clearly-30-photos/

Dit is buitenland, maar herkenbaar is het absoluut. En dan mag de consument daarvoor weer opdraaien :D
1947-2016
pi_209689155
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 10:58 schreef Red_85 het volgende:
Mooi topic op TheChive vandaag over wat men allemaal tegenkomt in de supermarkt.

https://thechive.com/humo(...)n-clearly-30-photos/

Dit is buitenland, maar herkenbaar is het absoluut. En dan mag de consument daarvoor weer opdraaien :D
Die verpakkingen zijn pas écht bizar😳

Was laatst bij de mcD, die hebben het al ingevoerd. Via de bestelzuil was er wat verwarring over de shake. 1,25 mét statiegeld, 1,50 zonder. Dus ik naar de counter. Kreeg ik uitleg (afgekapt want ik zit er zelf middenin) maar die van 1,25 daar kwam nog 1 euro bij voor dus, statiegeld. Zet dat er dan duidelijker bij :')
Maar goed, ik betaal wel om weg te gooien :+ Heb al genoeg aan de blikjes en flesjes die terug moeten :')
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  donderdag 29 juni 2023 @ 14:51:41 #88
3542 Gia
User under construction
pi_209692178
quote:

Oftewel, alles wordt gewoon duurder, want de supermarkt bepaalt hoe ze het verpakken en de klant mag dokken voor de verpakking. Hoe moet je beleg kopen als dat niet verpakt is?
  roze donderdag 29 juni 2023 @ 14:57:55 #89
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_209692261
quote:
2. product naar 2.25 euro brengen.
Toch heb ik dan liever dit :') Weet je meteen wat je kwijt bent voor je product.
Your beauty never ever scared me.
  donderdag 29 juni 2023 @ 14:58:52 #90
3542 Gia
User under construction
pi_209692280
quote:
Dit veranderd toch niks?

Winkel kan:

Maar, we moeten afval scheiden omdat dat beter is voor het milieu. Nu moet je ook nog gaan betalen om afval te kopen, wat je vervolgens moet scheiden. Dat is dubbelop.

Het is dat je hier betaalt voor elke keer dat je je grijze container laat legen, maar anders zou ik accuut stoppen met afval scheiden.
pi_209692550
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 14:51 schreef Gia het volgende:

[..]
Oftewel, alles wordt gewoon duurder, want de supermarkt bepaalt hoe ze het verpakken en de klant mag dokken voor de verpakking. Hoe moet je beleg kopen als dat niet verpakt is?
Je heb beleg en beleg
Ah verkoopt namelijk beleg per stuk verpakt zeg maar.
En je heb beleg per 125gram en hoger.
Dat neem je naar huis.

Daar zal het verschil wel in zitten dan.
pi_209692584
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 14:58 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar, we moeten afval scheiden omdat dat beter is voor het milieu. Nu moet je ook nog gaan betalen om afval te kopen, wat je vervolgens moet scheiden. Dat is dubbelop.

Het is dat je hier betaalt voor elke keer dat je je grijze container laat legen, maar anders zou ik accuut stoppen met afval scheiden.
Tja stink containers die je zelf aan de kant moet zetteb

Ik zal zeggen ga met de buurt praten en start een partitie op dat je grond containers wilt.

Schoner , frisser en geen stank thuis of ongedierte.

Eigenlijk zal de overheid moeten verplichten aangezien grondcontainers geen ratten en muizen aantrekt

Voor de rest doe net als de rest.
Pleur het op de grond .
pi_209695814
Echt weer typisch Nederland. Roomser dan de paus. In het buitenland lachen ze zich rot.
Ik heb het geluk een goed inkomen te hebben. Thermostaat lekker hoog, vrijwel elke dag in bad en gewoon blijven vliegen (misschien een keer extra). Van mij hoeven ze op weinig medewerking te rekenen. Al dat doorgeslagen calvinisme.

Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar heb het idee dat NL de regels weer zeer strikt toepast. If you own nothing, you’ll be happy.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_209742494
Dus je eigen trommeltjes meenemen naar de supermarkt en het voedsel daar al uit het plastic halen. Dan naar de kassa en afrekenen. Vraag me wel af wat dat oplost: dat plastic is er dan al, het gaat alleen niet mee naar huis, maar het is alsnog afval.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_209742564
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 19:31 schreef core2duo het volgende:
Echt weer typisch Nederland. Roomser dan de paus. In het buitenland lachen ze zich rot.
Ik heb het geluk een goed inkomen te hebben. Thermostaat lekker hoog, vrijwel elke dag in bad en gewoon blijven vliegen (misschien een keer extra). Van mij hoeven ze op weinig medewerking te rekenen. Al dat doorgeslagen calvinisme.

Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar heb het idee dat NL de regels weer zeer strikt toepast. If you own nothing, you’ll be happy.
Gefeliciteerd
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209742592
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 22:58 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Leuk en aardig, maar terwijl ik mijn verse spullen niet meer in een plastic zakje mag doen op de groente- en fruitafdeling bij de AH, ligt die zelfde afdeling vol met in plastic voorverpakte groente in minieme porties.

Hier erger ik me dus ook kapot aan.
pi_211623984
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 december 2023 05:32 schreef Xlarge het volgende:

[..]
Zullen de prijzen in de stackbars etc nu omlaag gaan, of laten ze die lekker voor wat het is ?
Ja, kijken wat de Mac ook gaat doen, die maken het helemaal belachelijk met die toeslag.
  vrijdag 15 december 2023 @ 07:27:36 #100
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_211624160
quote:

[..]
Zullen de prijzen in de stackbars etc nu omlaag gaan, of laten ze die lekker voor wat het is ?
De prijzen blijven natuurlijk gewoon hetzelfde, dat is wel zo fijn voor die arme ondernemers :P

En mochten ze besluiten om die toeslag toch weer opnieuw in te voeren dan komt er gewoon weer een extra bedrag bovenop.

[ Bericht 8% gewijzigd door L3viathan op 15-12-2023 10:44:14 ]
Just a fool will play tricks on Angus McSix
  vrijdag 15 december 2023 @ 09:26:11 #101
14505 OProg
A Life in Music
pi_211624861
quote:

[..]
Die toeslag stond er nu toch los op? Naja, de producten zullen wel gewoon duurder worden omdat ze nu gewend zijn aan die extra inkomsten.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_211626016
quote:

[..]
Het rekent wel lekker makkelijk door natuurlijk. Er is niet bijzonder veel weerstand geweest dus ik voorzie zomaar dat het alsnog doorberekent gaat worden.
  roze vrijdag 15 december 2023 @ 11:35:35 #104
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_211626332
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2023 11:15 schreef mschol het volgende:

[..]
er wordt niet gehandhaafd, dat is wat anders dan van de baan.
Jumbo die het gewoon op 0 cent heeft staan.
Your beauty never ever scared me.
pi_211626360
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 december 2023 11:35 schreef Ama het volgende:

[..]
Jumbo die het gewoon op 0 cent heeft staan.
de hoogvliet rekent 1 cent :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')