ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
Op zaterdag 17 juni 2023 09:04 schreef borisz het volgende: Waarom heeft Heerlen geen rechtstreekse trein meer naar Amsterdam? Mag nu verplicht lunchen in Eindhoven
Maandag t/m donderdag rijdt die nog wel, maar vrijdag, zaterdag en zondag rijdt die standaard niet tussen Eindhoven en Amsterdam vanwege het personeelstekort.
Dat personeelstekort is volgens mij wel aan het teruglopen nu. Op werkenbijns.nl staan in ieder geval geen vacatures meer voor machinisten, en voor de rol van conducteur zet NS nu tijdelijk ook kantoorpersoneel in (treinassistent als 2e persoon).
Op zaterdag 17 juni 2023 09:34 schreef Ireyon het volgende: Maandag t/m donderdag rijdt die nog wel, maar vrijdag, zaterdag en zondag rijdt die standaard niet tussen Eindhoven en Amsterdam vanwege het personeelstekort.
Check. Ga nu heen en terug op vrijdag dus vandaar.
[ Bericht 0% gewijzigd door borisz op 17-06-2023 11:18:30 ]
Directe spoorverbinding van Groningen naar Bremen schuift weer paar jaar ophttps://nos.nl/l/2479252
quote:
De nieuwe spoorbrug staat straks namelijk ongeveer 40 minuten per uur open en is dan dus niet beschikbaar voor treinverkeer. De ruime openingstijden zijn bedongen door de Meyer scheepswerf bij de Duitse stad Papenburg, bouwer van enorme cruiseschepen.
Zelfs wanneer de brug er weer ligt staat die meer dan de helft van de tijd open. Beter hadden ze dat ding meteen op Rijnvaarthoogte gebouwd, wat een totale onzin is dit
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2023 13:55:03 ]
De nieuwe spoorbrug staat straks namelijk ongeveer 40 minuten per uur open en is dan dus niet beschikbaar voor treinverkeer. De ruime openingstijden zijn bedongen door de Meyer scheepswerf bij de Duitse stad Papenburg, bouwer van enorme cruiseschepen.
Dat hele graf Meyer moet daar gewoon niet zitten. Bommen erop.
[..] Maar hoeveel grote cruiseschepen bouwen ze daar per uur, dat je brug elke dag 40 minuten per uur open moet
of hoeveel leveranciers met vrachtbootjes moeten er langs?
Dat zullen er echt niet veel zijn, maar Duitsers kennende draaien ze de brug zekerheidshalve open en zul je net zien dat wanneer er een trein aan komt de brug alsnog open moet
Welke politici hebben zich dan voor karretje van Meyer laten spannen? Dat een bedrijf zoiets kan bedingen, bijzonder. 10 minuten vind ik al veel laat staan 40 minuten per uur.
Verder klopt het niet helemaal: volgens mij duurt het openen en dicht doen zo'n 15 minuten. 10 minuten de brug geopend en dan kom je dus op 40 minuten.
Op zaterdag 17 juni 2023 15:54 schreef derLudolf het volgende: Verder klopt het niet helemaal: volgens mij duurt het openen en dicht doen zo'n 15 minuten. 10 minuten de brug geopend en dan kom je dus op 40 minuten.
alle reden om die openingen 's avonds laat en 's nachts te doen als het net zo traag als een slak gaat
Misschien kun je beter gewoon de brug over de Ems volledig afbreken en Groningen/Weener-Leer definitief verbussen. Scheelt een hoop belastinggeld en teleurstellingen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zaterdag 17 juni 2023 16:01 schreef Erno-BE het volgende: Misschien kun je beter gewoon de brug over de Ems volledig afbreken en Groningen/Weener-Leer definitief verbussen. Scheelt een hoop belastinggeld en teleurstellingen.
Je had zo bij Rijkswaterstaat kunnen werken: de beste brug is geen brug
Op zaterdag 17 juni 2023 15:54 schreef derLudolf het volgende: Verder klopt het niet helemaal: volgens mij duurt het openen en dicht doen zo'n 15 minuten. 10 minuten de brug geopend en dan kom je dus op 40 minuten.
En dan te bedenken dat ze honderd jaar geleden in Rotterdam al een hefbrug konden bouwen in een hele drukke spoorlijn. Hoe moet dat openen anno 2024 zo achterlijk lang duren?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zaterdag 17 juni 2023 15:54 schreef derLudolf het volgende: Verder klopt het niet helemaal: volgens mij duurt het openen en dicht doen zo'n 15 minuten. 10 minuten de brug geopend en dan kom je dus op 40 minuten.
Ja met onwil kun je ALLES verneuken, dat wisten we al.
[..] Dat zal best maar hoeveel boten komen daar werkelijk per uur waardoor hele brug altijd open moet staan?
Ze hadden dat ding gewoon op Rijnvaarthoogte moeten bouwen, dan kunnen praktisch alle binnenschepen er sowieso onderdoor. Voor die paar zeeschepen naar Papenburg hoeft die schijtbrug echt niet de meerderheid van de dag open te staan
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2023 16:41:16 ]
[..] Ze hadden dat ding gewoon op Rijnvaarthoogte moeten bouwen, dan kunnen praktisch alle binnenschepen er sowieso onderdoor. Voor die paar zeeschepen naar Papenburg hoeft die schijtbrug echt niet de meerderheid van de dag open te staan
Kunnen ze hem ook niet meer zo makkelijk "per ongeluk" in een krakeling varen.
[..] Kunnen ze hem ook niet meer zo makkelijk "per ongeluk" in een krakeling varen.
De brug is kapotgevaren door een zeeschip, dus dat was ook met een brug op Rijnvaarthoogte gebeurd. Hoe dan ook was een vaarhoogte van 9,1 meter beter geweest dan de huidige 6,3, maar we mogen blij zijn dat die brug überhaupt hersteld wordt.
Maar moet Herr Brückenwarter dat ding zelf met de klink omhoog zwengelen, of waarom duurt het zo achterlijk lang om dat ding te openen en te sluiten? En als het zo lang duurt, waarom moet ie dan ieder uur open?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Maar goed, als die brug dus een knelpunt is voor het verder laten doorrijden van Wunderlinien en weet ik veel wat, waarom komen ze daar nu pas achter? Moeten er geen andere infra-maatregelen worden genomen om het dan toch mogelijk te maken, een inhaalspoor ergens o.i.d.?
Op zaterdag 17 juni 2023 17:05 schreef James1988 het volgende: Maar goed, als die brug dus een knelpunt is voor het verder laten doorrijden van Wunderlinien en weet ik veel wat, waarom komen ze daar nu pas achter? Moeten er geen andere infra-maatregelen worden genomen om het dan toch mogelijk te maken, een inhaalspoor ergens o.i.d.?
Ja het hele stuk tussen Leer en Oldenburgf is ook grotendeels enkelspoor.
Ik kon vandaag ineens weer 4x per uur van Utrecht naar Nijmegen op zaterdag trouwens. Is dat een blijvertje, of was dat alleen omdat Nijmegen-Oss eruit ligt en ze meer capaciteit op Arnhem-Utrecht-Den Bosch willen hebben?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Je had zo bij Rijkswaterstaat kunnen werken: de beste brug is geen brug
Vind wel grappig dat men in Amsterdam nog altijd geen brug heeft, onder andere omdat Rijkswaterstaat het onveilig acht, maar ondertussen hebben ze misschien wel 1000 afvaarten per dag om mensen per pont naar de overkant te brengen.
Wat was overigens de beste manier voor een Nederlander voor een ¤49 ticket? Er waren ook firma's die als ik hem nu koop, slechts een deel van de prijs rekenen toch?
Op maandag 19 juni 2023 23:22 schreef derLudolf het volgende: Wat was overigens de beste manier voor een Nederlander voor een ¤49 ticket? Er waren ook firma's die als ik hem nu koop, slechts een deel van de prijs rekenen toch?
Ik dacht ergens gelezen te hebben via de HVV-app.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 19 juni 2023 23:22 schreef derLudolf het volgende: Wat was overigens de beste manier voor een Nederlander voor een ¤49 ticket? Er waren ook firma's die als ik hem nu koop, slechts een deel van de prijs rekenen toch?
Kunt hem gewoon via de DB app kopen. Plan een rit met een willekeurige regionale trein of bus/tram/U-Bahn en wanneer je doorklikt naar kaartjes komt de keuze bovenin te staan. Eenvoudig voorbeeld is van Ostkreuz naar Südkreuz in Berlijn.
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2023 06:13:06 ]
[..] Kunt hem gewoon via de DB app kopen. Plan een rit met een willekeurige regionale trein of bus/tram/U-Bahn en wanneer je doorklikt naar kaartjes komt de keuze bovenin te staan. Eenvoudig voorbeeld is van Ostkreuz naar Südkreuz in Berlijn.
Heb je dat al geprobeerd? Dat lukte mij vorige maand niet verder zouden er partijen zijn die als ik nu een ticket koop slechts een deel in rekening brengen.
[..] Ik dacht ergens gelezen te hebben via de HVV-app.
Ja, HVV-app is een aanrader. Je betaalt alleen voor het restant van de maand en als je meteen het ticket annuleert, koop je ook geen D-Ticket voor de volgende maand. Zo heb ik in het Pinksterweekend voor minder dan ¤10 twee dagen door NRW en Rheinland-Pfalz gereisd. Betaling moet via PayPal of creditcard.
En als je verder nog een goedkope overnachtingsplek zoekt. McDreams in Wuppertal biedt al overnachtingen aan voor minder dan ¤40,- per nacht (zonder ontbijt). Zie hier voor meer informatie: https://www.mcdreamshotels.de/wuppertal-en.html
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Heb je dat al geprobeerd? Dat lukte mij vorige maand niet verder zouden er partijen zijn die als ik nu een ticket koop slechts een deel in rekening brengen.
Ja, ik heb het bij RMV geprobeerd en daar gaat het. Zal Duitsland kennende wel weer van de regionale vervoerder afhangen of en hoe goed het werkt
[..] Ja, HVV-app is een aanrader. Je betaalt alleen voor het restant van de maand en als je meteen het ticket annuleert, koop je ook geen D-Ticket voor de volgende maand. Zo heb ik in het Pinksterweekend voor minder dan ¤10 twee dagen door NRW en Rheinland-Pfalz gereisd. Betaling moet via PayPal of creditcard.
En als je verder nog een goedkope overnachtingsplek zoekt. McDreams in Wuppertal biedt al overnachtingen aan voor minder dan ¤40,- per nacht (zonder ontbijt). Zie hier voor meer informatie: https://www.mcdreamshotels.de/wuppertal-en.html
Zijn er mensen die ervaring hebben met de treinen in het Baskenland? Ik wil in augustus vanuit Parijs de trein naar Hendaye te nemen, en dan vanuit Irun een weekje rond te reizen via San Sebastian naar Bilbao te gaan (en dan misschien vanuit Bilbao nog wat dagtripjes per trein). Is dat een beetje te doen?
We hebben hier recent geleerd van een medegebruiker dat er veel meer treinen rijden dan dat er eigenlijk vraag is dus het antwoord is denk ik ja. Als ik ook de vertrekfrequenties van het station in Hendaye zie overdag dan is de grens overkomen ook iets wat regelmatig kan.
Als ik snel naar de Euskotren planner kijk en een random reis van Hendaye naar Bilbao invoer dan kan dat zelfs ieder half uur lijkt het.
[..] Ja, HVV-app is een aanrader. Je betaalt alleen voor het restant van de maand en als je meteen het ticket annuleert, koop je ook geen D-Ticket voor de volgende maand. Zo heb ik in het Pinksterweekend voor minder dan ¤10 twee dagen door NRW en Rheinland-Pfalz gereisd. Betaling moet via PayPal of creditcard.
En als je verder nog een goedkope overnachtingsplek zoekt. McDreams in Wuppertal biedt al overnachtingen aan voor minder dan ¤40,- per nacht (zonder ontbijt). Zie hier voor meer informatie: https://www.mcdreamshotels.de/wuppertal-en.html
Poeh, goed dit ik hier nu nog achter kom. Bedankt! Kan je dat trucje met HVV maar één keer of kan het elke maand opnieuw als je toevallig aan het einde van de maand moet reizen?
[..] Poeh, goed dit ik hier nu nog achter kom. Bedankt! Kan je dat trucje met HVV maar één keer of kan het elke maand opnieuw als je toevallig aan het einde van de maand moet reizen?
Ik zou niet inzien waarom ik volgende maand gewoon weer een D-ticket zou kunnen kopen anders gewoon een nieuw account aanmaken?
Op woensdag 21 juni 2023 09:48 schreef Mykonos het volgende: Zijn er mensen die ervaring hebben met de treinen in het Baskenland? Ik wil in augustus vanuit Parijs de trein naar Hendaye te nemen, en dan vanuit Irun een weekje rond te reizen via San Sebastian naar Bilbao te gaan (en dan misschien vanuit Bilbao nog wat dagtripjes per trein). Is dat een beetje te doen?
Hendaye - San Sebastian rijdt elk half uur (zelfs elk kwartier vanaf Irun), San Sebastian - Bilbao rijdt elk uur. Prima te doen, comfort is niet echt denderend (metro-achtig) maar her en der wel mooi uitzicht.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Wellicht handig om te weten voor de Deutschlandticket kopers: wie een Deutschlandticket heeft kan t/m 30 juni met ¤10,90 korting voor ¤49 een Bahncard 25 bij DB kopen: https://deutschland-ticket-aktion.de/
Edit: je hoeft niet eens een Deutschlandticket te hebben. Je moet het vakje aankruisen maar er is verder geen enkele controle, je krijgt een coupon en klaar
[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2023 16:17:18 ]
Op woensdag 21 juni 2023 21:12 schreef derLudolf het volgende: Je moet wel flink wat reisjes maken, of een hele dure reis maken, wil je die Bahnkart terug verdienen.
Tenminste, ik neem aan dat de meeste mensen hier een reisje wel plannen en daarvoor vaak een Supersparpreis te pakken hebben.
En dat gaat je niet lukken als ze inderdaad weer heel veel gaan staken
Ga volgende week woensdag een paar dagen naar Oostenrijk, hoop dat die reis door kan gaan, want de reis naar Zuid-Duitsland afgelopen mei ging ook al niet door vanwege die stakingen. Word zo wel een beetje moe van al die stakingen. 2023 had zo mooi kunnen zijn, einde mondneusmaskerverplichting en introductie Deutschlandticket, maar die vervelende EVG gooit veel roet in het eten. 2023 is op anderhalve week na al voor de helft om, maar nog niet één keer in een BR612 (of andere snelle dieseltreinen met weinig stops onderweg) gezeten.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op woensdag 21 juni 2023 21:12 schreef derLudolf het volgende: Je moet wel flink wat reisjes maken, of een hele dure reis maken, wil je die Bahnkart terug verdienen.
Tenminste, ik neem aan dat de meeste mensen hier een reisje wel plannen en daarvoor vaak een Supersparpreis te pakken hebben.
Voor mij kan het voor dat bedrag uit; van de afgelopen tien keer dat ik door Duitsland heen moest was 't 8 keer tijdens piekmomenten en sowieso pleurisdeur. Met één retour had ik dat dan terugverdiend ongeveer en ik doe er 3 a 4 per jaar.
Op woensdag 21 juni 2023 21:12 schreef derLudolf het volgende: Je moet wel flink wat reisjes maken, of een hele dure reis maken, wil je die Bahnkart terug verdienen.
Tenminste, ik neem aan dat de meeste mensen hier een reisje wel plannen en daarvoor vaak een Supersparpreis te pakken hebben.
Hij kost 49 euro en je krijg 25% korting op alle tickets (Fernverkehr). Reis je dus in een jaar voor meer dan ¤196 dan kan het uit. Op zich hoef je daar helemaal niet zo heel erg veel moeite voor te doen toch?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Voor mij kan het voor dat bedrag uit; van de afgelopen tien keer dat ik door Duitsland heen moest was 't 8 keer tijdens piekmomenten en sowieso pleurisdeur. Met één retour had ik dat dan terugverdiend ongeveer en ik doe er 3 a 4 per jaar.
Toen ik dat tikte dacht ik nog aan je, zit ik er zo ver naast dan want ik dacht dat het meestal werk gerelateerde reizen waren
[..] Hij kost 49 euro en je krijg 25% korting op alle tickets (Fernverkehr). Reis je dus in een jaar voor meer dan ¤196 dan kan het uit. Op zich hoef je daar helemaal niet zo heel erg veel moeite voor te doen toch?
Oh het is voor een jaar, ja dat kan een keer. Dacht dat het voor een maand was.
Er komt bij de EVG een stemming onder de leden met de vraag of een staking voor onbepaalde tijd bij Deutsche Bahn wenselijk is. Aangezien de uitslag van de stemming nog enkele weken op zich laat wachten, is de verwachting dat de staking voor onbepaalde tijd in juli of augustus ingaat. Ik zou sowieso de komende tijd voorzichtig zijn met het plannen van treinreizen van, naar en door Duitsland heen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
1x per dag rijdt de RE11 (Luxemburg-Koblenz) als IC door naar Düsseldorf met stops in Bonn en Köln.
Ik hoop wel dat bijvoorbeeld de IC35 die in de meeste gevallen nu tot Koblenz rijdt, wordt doorgetrokken naar Trier en Saarbrücken met een vrijgave van reizigers met Nahverkehrstickets (inclusief Deutschlandticket). Trier wordt nu enkel door regionale treinen aangedaan.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
De bakken van TGVs zijn altijd al korter geweest dan van andere HSTs, vanwege de Jacobsdraaistellen. Bij de TGV M hebben ze de powercars weten te verkleinen, en door ook de bakken zelf iets korter te maken is er ruimte vrijgekomen om een 9e bak toe te voegen terwijl de totale lengte min of meer gelijk blijft.
Het is mij niet echt gelukt om nauwkeurige informatie te vinden over de lengte van een powercar of rijtuig van een TGV Duplex. Maar het is wel af te leiden uit andere informatie die beschikbaar is, zoals de experimentele 'TGV 150'. Daaruit volgt:
TGV Duplex: 200m (2 motrices + 8 bakken) TGV V150: 106m (2 motrices + 3 bakken)
Technisch kan dat vast wel, maar dan wordt de lengte van een dubbele samenstelling veel langer dan de ±400 meter waar de Franse stations nu op zijn ontworpen.
De Schwarzwaldbahn/RE2 rijdt het ene uur Karlsruhe-Offenburg en het andere uur verder naar Konstanz, ivm "Erhöhte Instandhaltungsaufwand in der Werkstatt" van 17-6 tot 30-6
Is voor die tijd via DB gebrauchtzug niet iets te realiseren 111's of 143'ers?
Probleem schijnt te zitten in het profiel van de rails. Die zijn een aantal jaar terug net iets anders geslepen en daar kan het profiel van de wielen niet goed mee om gaan, met hoge slijtage tot gevolg.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 24 juni 2023 17:05 schreef dennistd het volgende: Probleem schijnt te zitten in het profiel van de rails. Die zijn een aantal jaar terug net iets anders geslepen en daar kan het profiel van de wielen niet goed mee om gaan, met hoge slijtage tot gevolg.
Was het ook niet dat het bochtige traject tussen Offenburg en Donaueschingen juist zorgde voor veel slijtage aan de wielen?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Je ziet dat zowel een ICE als een TGV zo'n 200 meter per stel is, en een combinatie maximaal 400 meter. Waarschijnlijk afkomstig uit de (niet meer gebruikte) TSI voor hogesnelheidstreinen: die schrijft een maximale treinlengte van 400 m voor.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Je ziet dat zowel een ICE als een TGV zo'n 200 meter per stel is, en een combinatie maximaal 400 meter. Waarschijnlijk afkomstig uit de (niet meer gebruikte) TSI voor hogesnelheidstreinen: die schrijft een maximale treinlengte van 400 m voor.
Vast een stagiaire die ook iets in mocht brengen...
DB heeft ICEs die langer zijn, een twaalfdelige ICE 4 is 346m lang en een dertiendelige maarliefst 374 meter. Een Eurostar TMST is 373m, een e320 is 400 meter. Zulke hele lange samenstellingen zijn alleen nuttig op de hele dikke lijnen, waar je zo'n trein altijd wel vol krijgt, anders kan het economisch niet uit.
Ik ben wel benieuwd wat eigenlijk de maximale lengte is van een TGV M voordat de prestaties te erg achteruit gaan. Bij een ICE 4 kunnen ze makkelijk aangedreven tussenbakken toevoegen om de extra lengte te compenseren, bij een TGV is zoiets nog nooit gedaan.
Ik ben momenteel toevallig in Zuid-Korea, waar ze een soort nep-TGVs hebben rondrijden. Die dingen hebben 18 reizigersbakken en nog altijd maar 2 motorwagens. Wel lijkt het iets meer op de TMST, omdat de draaistellen van de buitenste passagiersbakken ook aangedreven zijn. Lengte is net geen 400 meter. https://en.wikipedia.org/wiki/KTX-I
Op zondag 25 juni 2023 01:44 schreef James1988 het volgende: DB heeft ICEs die langer zijn, een twaalfdelige ICE 4 is 346m lang en een dertiendelige maarliefst 374 meter. Een Eurostar TMST is 373m, een e320 is 400 meter. Zulke hele lange samenstellingen zijn alleen nuttig op de hele dikke lijnen, waar je zo'n trein altijd wel vol krijgt, anders kan het economisch niet uit.
Ik ben wel benieuwd wat eigenlijk de maximale lengte is van een TGV M voordat de prestaties te erg achteruit gaan. Bij een ICE 4 kunnen ze makkelijk aangedreven tussenbakken toevoegen om de extra lengte te compenseren, bij een TGV is zoiets nog nooit gedaan.
Zat dus een beetje te denken gisteren, als je twee stellen koppelt verlies je best wat meters aan ongebruikte cabine, koppeling tussen de stellen, zou dat vermogen niet in twee iets grotere motorwagens te passen zijn. Idd alleen interessant op de drukste lijnen, maar goed, dan heb je wel minimaal één extra rijtuig waarin mensen kunnen zitten.
Op zondag 25 juni 2023 01:44 schreef James1988 het volgende: Zulke hele lange samenstellingen zijn alleen nuttig op de hele dikke lijnen, waar je zo'n trein altijd wel vol krijgt, anders kan het economisch niet uit.
Op zondag 25 juni 2023 06:44 schreef MTL het volgende: Ik ben momenteel toevallig in Zuid-Korea, waar ze een soort nep-TGVs hebben rondrijden. Die dingen hebben 18 reizigersbakken en nog altijd maar 2 motorwagens. Wel lijkt het iets meer op de TMST, omdat de draaistellen van de buitenste passagiersbakken ook aangedreven zijn. Lengte is net geen 400 meter. https://en.wikipedia.org/wiki/KTX-I
Het kan dus prima, want de Vmax van die dingen in de dienstregeling is 305 km/h
[..] De bakken van TGVs zijn altijd al korter geweest dan van andere HSTs, vanwege de Jacobsdraaistellen. Bij de TGV M hebben ze de powercars weten te verkleinen, en door ook de bakken zelf iets korter te maken is er ruimte vrijgekomen om een 9e bak toe te voegen terwijl de totale lengte min of meer gelijk blijft.
Het is mij niet echt gelukt om nauwkeurige informatie te vinden over de lengte van een powercar of rijtuig van een TGV Duplex. Maar het is wel af te leiden uit andere informatie die beschikbaar is, zoals de experimentele 'TGV 150'. Daaruit volgt:
TGV Duplex: 200m (2 motrices + 8 bakken) TGV V150: 106m (2 motrices + 3 bakken)
Totale lengte: 202m (2 motrices + 9 bakken) Lengte motrice: ±82% van TGV Duplex motrice = 20,3m Lengte bak: (202 - 2*20,3) / 9 = 17,9m
Hmm, curieus dat ze nog kiezen voor aparte motrices en niet een geïntegreerd ontwerp. Heeft dat te maken met het systeemontwerp TGV lange afstanden weinig keer versnellen en vertragen?
[..] Dat is helemaal niet toevallig dat had je zo gepland…
Ok. Niet geheel toevallig dan Maar om meteen maar even te schelden in dit topic, de enige trein die ik in de afgelopen weken hier van binnen heb gezien is de airport-trein
En dit verlaten hok van buiten (met voor de liefhebbers nog zo'n hip handbeweeggeval ervoor, waarmee je een paar honderd meter langs het verlaten station kan rijden (de spoorlijn is alweer jaren opgebroken)):
[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 25-06-2023 12:09:42 ]
[..] Hmm, curieus dat ze nog kiezen voor aparte motrices en niet een geïntegreerd ontwerp. Heeft dat te maken met het systeemontwerp TGV lange afstanden weinig keer versnellen en vertragen?
Dat zal vermoedelijk wel een rol spelen, ja. Het willen vasthouden aan Jacobsdraaistellen zal ook meespelen.
Alstom heeft een hogesnelheidstreinstep gebouwd met Jacobsdraaistellen, de AGV, maar daar is slechts één klant voor geweest: het Italiaanse NTV. Tegenwoordig staat de AGV niet meer in de catalogus.
Een TGV Duplex heeft een hogere zitplaatscapaciteit dan een AGV, dus waarom zou je als SNCF dan voor een treinstel kiezen?
Bijkomend voordeel van het ontwerp met motrices is dat je ze onafhankelijk van de rijtuigen kunt uitwisselen. Handig voor onderhoud maar ook om rijtuigen elders opnieuw te gebruiken, zoals bij de TGV POS: dat zijn bestaande TGV Reseau rijtuigen waar ze nieuwe motrices aan hebben geplakt.
ICE4 zit tenminste 1e klas toch wel wat minder comfortabel dan de Panoramarijtuigen.
Goed, planning was terug van Triberg naar Haren met RE2 naar Offenburg, ICE104 naar Köln, EC6 naar Münster en de RE15 naar Haren.
RE2 begon al fijn, die had +19. Overigens kwam de overstap niet in gevaar want de ICE104 had 40 minuten aan de broek hangen wat is opgelopen tot 60 minuten.
Nu in de ICE274 naar Mannheim en vanaf daar de ICE514 naar Münster. De 274 vertrok om 17:27 van spoor 3, de 104 zou er een minuut later moeten vertrekken. Maar eieren voor m'n geld gekozen, geen idee hoeveel vertraging de 104 uiteindelijk op gaat lopen tot Mannheim.
Anyhow in Triberg kun je best wezen. Vanaf het station kun je het Schwarzwaldbahn Erlebnispfad lopen. Eindelijk zie je het grootste deel van de wandeling (denk dat ik inclusief stil zitten en fotograferen 3u onderweg was, ik sport verder niet en geen geoefende wandelaar) wel ergens de spoorlijn, soms zelf op drie plekken. Genoeg leuke plekken om treinen te spotten. Op een stuk of drie plekken hadden ze zelfs een dienstregeling (uit 2020) opgehangen.
Eventjes een bosmaaier mee om de Japanse duizendknoop te maken en je hebt volgens mij een pracht plekje. Rechts van je ligt dan de Gremmelbacher Tunnel, om er te komen ga je onder een voetgangerstunnel door, waar ik met m'n 199,5cm behoorlijk moest bukken.
Tussen Offenburg en Rastatt zijn ze behoorlijk aan het bouwen, ik denk extra HSL spoor?
Precies een jaar en één dag geleden heb ik voor het eerst op de Schnellfahrstrecke Köln-Frankfurt a/M gereden, aldus FB. Weinig van gezien, want het was donker.
Nu rijd ik er weer en zie ik dat ik maar weinig heb gemist, zie vooral keerwanden, tunnelbuizen en geluidswallen
Kassel - Würzburg is ook zo'n gedrocht. Tunnel, viaduct, tunnel, viaduct, geluidswal. Hetzelfde voor Ulm - Wendlingen en alles wat nog in bouw is rond Stuttgart
Bologna - Florence is ook een leuke.. 74km tunnel op een traject van 78km. Ken maar weinig hogesnelheidslijnen met mooi uitzicht in de buurt eigenlijk, denk dat je daarvoor richting Zuid-Frankrijk of Spanje moet.
Op maandag 26 juni 2023 00:21 schreef derLudolf het volgende: Stel, DB lapt een taxi voor je (inmiddels al ¤130 op de teller) heb je dan nog recht op geld terug?
Volgens mij wel, die taxi is gewoon een alternatieve vervoerwijze. Je vertraging t.o.v. dienstregeling wrodt er niet minder door.
Maar wat is er aan de hand dan dat je een taxi nodig hebt?
[..] Volgens mij wel, die taxi is gewoon een alternatieve vervoerwijze. Je vertraging t.o.v. dienstregeling wrodt er niet minder door.
Maar wat is er aan de hand dan dat je een taxi nodig hebt?
In Münster de aansluiting op de laatste RE15 naar Emden niet gehaald.
De ICE514 Mannheim-Münster had eerst bij Köln last van een seinstoring en vervolgens zaten we tussen Dortmund en Münster op het enkelspoor achter een defecte RE of RB. Uiteindelijk+35 in Münster.
Ik had overigens al ingepland dat ik niet de laatste RE15 had, maar eentje eerder
Ik ben thuis, in Münster waren DB service medewerkers die me konden helpen en er hoefde zelf niets worden voorgeschoten. Vind het verder niet erg, iets minder slaap overleef ik wel een keertje.
Vind het stiekem wel mooi dat mijn reis - ik heb ¤88 betaald - ze nu gewoon dik geld kost Zeker als ik ook nog recht heb op geld terug
Weet iemand toevallig wat er deze zomer met de ICE 157 aan de hand is (Amsterdam - Frankfurt via 's-Hertogenbosch en Keulen)?
Deze wordt vandaag nog wel getoond maar op de datum dat ik hem zoek (26 juli), of eigenlijk vanaf 1 juli, niet meer. Net al gezocht naar werkzaamheden maar kon zo 1, 2, 3 niets vinden.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Op maandag 26 juni 2023 13:24 schreef Hojdhopper het volgende: Weet iemand toevallig wat er deze zomer met de ICE 157 aan de hand is (Amsterdam - Frankfurt via 's-Hertogenbosch en Keulen)?
Deze wordt vandaag nog wel getoond maar op de datum dat ik hem zoek (26 juli), of eigenlijk vanaf 1 juli, niet meer. Net al gezocht naar werkzaamheden maar kon zo 1, 2, 3 niets vinden.
Ik ga zelf van 6-9 juli vanuit Frankfurt naar Brussel en die trein is al een paar keer omgegooid vanwege werkzaamheden bij Keulen. Vanwege die werkzaamheden stopt de trein ook op Köln-Ehrenfeld i.p.v. Köln-Hbf, aangezien de ICEs naar Brussel en Amsterdam tussen Frankfurt en Keulen gekoppeld rijden zal je wel in die richting moeten zoeken.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2023 13:40:08 ]
[..] Ik ga zelf van 6-9 juli vanuit Frankfurt naar Brussel en die trein is al een paar keer omgegooid vanwege werkzaamheden bij Keulen. Vanwege die werkzaamheden stopt de trein op Köln-Ehrenfeld i.p.v. Köln-Hbf, aangezien de ICEs naar Brussel en Amsterdam tussen Frankfurt en Keulen gekoppeld rijden zal je wel in die richting moeten zoeken.
Top! Dankjewel!
Trouwens, @J.B. hoe bedoel je trein is al een paar keer omgegooid?
Mijn alternatieve route zou namelijk ook de ICE Brussel - Frankfurt zijn.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Trouwens, @:J.B. hoe bedoel je trein is al een paar keer omgegooid?
Mijn alternatieve route zou namelijk ook de ICE Brussel - Frankfurt zijn.
De dienstregeling voor die trein is al een paar keer gewijzigd, heb er zeker vijf emails over gekregen. Intussen rijdt de trein die ik heb geboekt überhaupt niet meer, en in plaats van om de twee uur rijdt er nog maar een ICE om de vier uur van Frankfurt naar Brussel. De alternatieve ICEs doen er overigens ook een stuk langer over, een uur of 4 i.p.v. de gebruikelijke dikke 3 uur.
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2023 13:46:43 ]
Op maandag 26 juni 2023 13:24 schreef Hojdhopper het volgende: Weet iemand toevallig wat er deze zomer met de ICE 157 aan de hand is (Amsterdam - Frankfurt via 's-Hertogenbosch en Keulen)?
ICE 157 rijdt alleen als er op de normale route werkzaamheden zijn. (Net zoals de andere ICE's met een 5 als tweede cijfer) https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie Vanaf 1 juli wordt het weer ICE 127 via Arnhem.
[..] De dienstregeling voor die trein is al een paar keer gewijzigd, heb er zeker vijf emails over gekregen. Intussen rijdt de trein die ik heb geboekt überhaupt niet meer, en in plaats van om de twee uur rijdt er nog maar een ICE om de vier uur van Frankfurt naar Brussel. De alternatieve ICEs doen er overigens ook een stuk langer over, een uur of 4 i.p.v. de gebruikelijke dikke 3 uur.
Goed om te weten. Misschien dan toch maar met de auto (ook met het oog op mogelijke stakingen).
[..] ICE 157 rijdt alleen als er op de normale route werkzaamheden zijn. (Net zoals de andere ICE's met een 5 als tweede cijfer) https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie Vanaf 1 juli wordt het weer ICE 127 via Arnhem.
Ook handige info dit over die treinnummers. Dankje!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
[..] Ik ga zelf van 6-9 juli vanuit Frankfurt naar Brussel en die trein is al een paar keer omgegooid vanwege werkzaamheden bij Keulen. Vanwege die werkzaamheden stopt de trein ook op Köln-Ehrenfeld i.p.v. Köln-Hbf, aangezien de ICEs naar Brussel en Amsterdam tussen Frankfurt en Keulen gekoppeld rijden zal je wel in die richting moeten zoeken.
"Plan uw reis kort voor vertrek in de reisplanner."
Want we kunnen de dienstregeling wijzigen vanwege werkzaamheden. Of er zijn stakingen. Of er ligt een boom op het spoor. Of het seinhuis ligt plat. Of de cateraar is niet aanwezig. Of er rijdt ander materieel.
Of stap gewoon in de auto
Ik was gisteren aan het kijken naar een kaartje naar Calais-Ville. NS International, die op hun website doodleuk claimt "de nummer 1 in Nederland" te zijn voor Europese treinreizen, kan me niet eens een kaartje verkopen. Ook niet telefonisch
In ICE 928 is het Bordrestaurant gesloten: ze krijgen de kassa niet aan de gang. Je zou toch zeggen dat je dan iig tegen gepaste contante betaling kunt verkopen (met administratie op papier), maar nee
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 26 juni 2023 16:32 schreef dennistd het volgende: In ICE 928 is het Bordrestaurant gesloten: ze krijgen de kassa niet aan de gang. Je zou toch zeggen dat je dan iig tegen gepaste contante betaling kunt verkopen (met administratie op papier), maar nee
Aan pragmatisch denken doen ze in Duitsland niet, van de Duitse bijbel gevuld met regels en procedures mag geen millimeter afgeweken worden.
Op maandag 26 juni 2023 16:32 schreef dennistd het volgende: In ICE 928 is het Bordrestaurant gesloten: ze krijgen de kassa niet aan de gang. Je zou toch zeggen dat je dan iig tegen gepaste contante betaling kunt verkopen (met administratie op papier), maar nee
In Duitsland niet kunnen betalen met contant? Las dat ze massaal pinbetalingen weer hadden laten varen na COVID
Gezien bij het incheckpaaltje: met de QR-Code van je geprinte ticket proberen in te checken. Mevrouw heeft alle trucjes uitgehaald om in te checken, inclusief het zoeken naar een aan/uit knop op de paal, maar we kwam geen incheckpiepje
[..] "Plan uw reis kort voor vertrek in de reisplanner."
Want we kunnen de dienstregeling wijzigen vanwege werkzaamheden. Of er zijn stakingen. Of er ligt een boom op het spoor. Of het seinhuis ligt plat. Of de cateraar is niet aanwezig. Of er rijdt ander materieel.
Of stap gewoon in de auto
Ik was gisteren aan het kijken naar een kaartje naar Calais-Ville. NS International, die op hun website doodleuk claimt "de nummer 1 in Nederland" te zijn voor Europese treinreizen, kan me niet eens een kaartje verkopen. Ook niet telefonisch
Als je de nummer 1 van 0 ben, kom je nog na de laatste van allemaal.
Zug fährt mit anderem Fahrzeug. Abweichungen bei den Sitzplatzreservierungen. Es werden neue Sitzplätze vergeben. Zug fährt mit verringerter Anzahl an Sitzplätzen. Die Ersatzstellplätze für Fahrräder befinden sich in Wagen 1. Keine Fahrradstellplätze im Zug. Die Mitnahme von Fahrrädern ist nicht möglich.
Kun je nou wel of niet je fiets meenemen?
(ICE1 ipv ICE4)
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De omstandigheden in de spoortunnel onder de rivier Severn, die zuidwest Engeland en zuid-Wales scheidt, zijn zo ongunstig dat de levensduur van spoorstaven hoogstens 5 jaar is. Dwarsliggers moeten na 15 jaar worden vervangen.
Okay, deze gaat van m'n lijstje, weer zo'n excellent staaltje British engineering dat in elkaar stort terwijl je er naar staat te kijken. Die lui kunnen echt helemaal niets eah.
En als ze het niet doen krijgen ze zelf een bon van iemand die er naast staan? En als die dat niet doet krijgt die ook weer een bon van iemand die DAAR naast staat? #werkverschaffing #pennenlikkerij #fuckreizigersbelangen
[..] En als ze het niet doen krijgen ze zelf een bon van iemand die er naast staan? En als die dat niet doet krijgt die ook weer een bon van iemand die DAAR naast staat? #werkverschaffing #pennenlikkerij #fuckreizigersbelangen
[..] En als ze het niet doen krijgen ze zelf een bon van iemand die er naast staan? En als die dat niet doet krijgt die ook weer een bon van iemand die DAAR naast staat? #werkverschaffing #pennenlikkerij #fuckreizigersbelangen
De lokale zal het völlig scheißegal zijn inderdaad, maar ja, groot bedrijf. Vast wel een of ander helder licht die er een tweet aan waagt, dat DB de wet overtreedt of weet ik veel.
Op dinsdag 27 juni 2023 12:48 schreef DeaDLocK2K het volgende: Okay, deze gaat van m'n lijstje, weer zo'n excellent staaltje British engineering dat in elkaar stort terwijl je er naar staat te kijken. Die lui kunnen echt helemaal niets eah.
Hou je wel in je achterhoofd dat men in 1873 is begonnen met de bouw van die tunnel, en dat de eerste treinen er in 1886 doorheen reden?
In 1879 kwamen de bouwers van de tunnel ook nog eens een zoetwaterbron tegen waarvan ze het bestaan niet wisten, er is toen een gigantisch pompstation gebouwd om al dat water weg te krijgen. Dat is nog altijd in gebruik, elke 30 jaar worden de 14 pompen vervangen. Per dag wordt er 50 miljoen liter water weggepompt, dat wordt geloosd in de Severn.
Op dinsdag 27 juni 2023 13:42 schreef Dr_Flash het volgende: Ja waardoor complete tunnelsegmenten omhoog komen door het grondwater Was vroegah ondenkbaar
Ik las gisteren iets over de afbraak van de Kohlbrandbrücke in Hamburg. Die was begroot op ¤180 miljoen. Dat werd nu verhoogd naar ¤450 miljoen. Echt fantastisch.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alles kan berekenend worden tegenwoordig, behalve bouwkosten.
[..] Ik las gisteren iets over de afbraak van de Kohlbrandbrücke in Hamburg. Die was begroot op ¤180 miljoen. Dat werd nu verhoogd naar ¤450 miljoen. Echt fantastisch.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alles kan berekenend worden tegenwoordig, behalve bouwkosten.
Bouwkosten? Het gaat bij de brug in Hamburg alleen om de afbraak, dan moet er voor x-100 miljoenen (of miljarden) ook nog eens een nieuwe brug komen. Duitsland is compleet het spoor bijster, projectmanagement faalt structureel bij de oosterburen.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2023 15:55:06 ]
Zo te zien rijden er tussen Nijmegen en Wijchen trouwens wel treinen (sprinter Dord en IC Roosendaal) alleen niet de sprinters tót Wijchen - want die komen uit Arnhem. En tussen Nijmegen en Arnhem rijdt nu niks.
Wel benieuwd wat er met die brug aan de hand is. De verkeersbrug is bijna 100 jaar oud, maar de spoorbrug is volgens mij 'maar' uit de jaren '80.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Bouwkosten? Het gaat bij de brug in Hamburg alleen om de afbraak, dan moet er voor x-100 miljoenen (of miljarden) ook nog eens een nieuwe brug komen. Duitsland is compleet het spoor bijster, project management faalt structureel bij de oosterburen.
Ja dat had ik begrepen, maar niet helemaal duidelijk geschreven hier. Idioot zeer
Om op het spoor terug te komen: qua spoorwegen hoeven we ook niet direct een verbetering te verwachten als je dit leest.
Er rijdt zeg maar gewoon helemaal niks. Nu zijn dat inderdaad wel veel minder treinen dan normaal, maar welke briljante communicatiestrateeg verzint deze omschrijving?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ik weet, beste stuurlui staan aan wal. Maar toch, ik kijk ernaar en denk er het mijne van: - Prorail die twittert dat de Waalbrug tussen Nijmegen en Wijchen ligt; - NS die in de reisinformatie roeptoetert dat het treinverkeer Arnhem - Nijmegen plat ligt terwijl Elst wel gewoon bereikbaar is met de trein.
Het is vast gewoon ook écht heel erg buitengewoon lastig. Ofzo.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op dinsdag 27 juni 2023 18:26 schreef Eix het volgende: NS die in de reisinformatie roeptoetert dat het treinverkeer Arnhem - Nijmegen plat ligt terwijl Elst wel gewoon bereikbaar is met de trein.
Niet met de NS-trein
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Er rijdt zeg maar gewoon helemaal niks. Nu zijn dat inderdaad wel veel minder treinen dan normaal, maar welke briljante communicatiestrateeg verzint deze omschrijving?
Blijkbaar heeft er iemand veel moeite om uit te leggen dat: - er minder treinen rijden tussen Arnhem en Nijmegen-Lent; - er geen treinen rijden tussen Nijmegen-Lent en Nijmegen.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] Blijkbaar heeft er iemand veel moeite om uit te leggen dat: - er minder treinen rijden tussen Arnhem en Nijmegen-Lent; - er geen treinen rijden tussen Nijmegen-Lent en Nijmegen.
Er geen treinen rijden tussen Elst en Nijmegen. Als je iemand wil corrigeren, doe het dan correct.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Dan is het wel bizar dat volgens de NS actuele vertrektijden de sprinters vanuit Zutphen tot Nijmegen Lent rijden. En aldaar keren.
Zie edit. Wat nu rijdt is, als tenminste de berichten van een oud-collega van me die gestrand is in Arnhem kloppen, de eerste. Wat niet per se gunstig is, want dat zou wel eens kunnen betekenen dat de verstoring nog even duurt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Zie edit. Wat nu rijdt is, als tenminste de berichten van een oud-collega van me die gestrand is in Arnhem kloppen, de eerste. Wat niet per se gunstig is, want dat zou wel eens kunnen betekenen dat de verstoring nog even duurt.
Wel een capaciteitsknaller dan als eerste trein.
Bekijk het maar positief. In ieder geval fijn dat nadat eerder al het probleem met de Waalbrug tussen Nijmegen en Wijchen is opgelost nu ook het probleem met de Waalbrug tussen Elst en Nijmegen-Lent is gefixed.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] Dat was niet de spoorbrug, maar de verkeersbrug.
Zo te zien rijden er tussen Nijmegen en Wijchen trouwens wel treinen (sprinter Dord en IC Roosendaal) alleen niet de sprinters tót Wijchen - want die komen uit Arnhem. En tussen Nijmegen en Arnhem rijdt nu niks.
Wel benieuwd wat er met die brug aan de hand is. De verkeersbrug is bijna 100 jaar oud, maar de spoorbrug is volgens mij 'maar' uit de jaren '80.
Heel veel staal uit die tijd is van baggerkwaliteit
Het is nog iets dat er een trein tussen Elst en Lent rijdt.
Ja, een mazzel dat niet zo ver van Nijmegen-Lent de aansluiting met de Betuweroute ligt (incl. overloopwissels), dat het baanvak beveiligd linkerspoorrijden heeft, en dat Lent geen halte aan de vrije baan is qua beveiliging.
Op de brug is afgelopen weekend een groot deel van de spoorstaven vervangen. Afgelopen dinsdag bleek dat de nieuwe onderdelen op de brug en de oude onderdelen op de brug niet goed genoeg aansloten. Hierdoor ontstonden er ongewenste spanningen in de spoorconstructie en raakten de spoorstaven deels los. Hierop is besloten om het treinverkeer te staken en de spoorconstructie en de bevestigingen op de brug opnieuw te ontwerpen, in te meten en waar nodig te vervangen.
Het kan dus nog wel even duren ...
quote:
We betreuren de ontstane overlast voor reizigers en vervoerders.
Weer zo'n nietszeggend zinnetje van schouders ophalen en door.
Morgenochtend donderdag 29 juni wordt vanaf 7 uur ‘s morgens het treinverkeer tussen Nijmegen en Nijmegen Lent weer hervat.
Na een zorgvuldige risico-afweging, planning en afstemming met de aannemer is zojuist besloten dat de herstelwerkzaamheden in de nacht van woensdag 28 op donderdag 29 juni kunnen plaatsvinden. Dit gaat om een tijdelijke oplossing zodat het treinverkeer weer hervat kan worden.
De treinen zullen in eerste instantie met een snelheidsbeperking over de brug rijden. Er zal later een definitief herstel worden gepland. Voor dit complexe herstel zijn we afhankelijk van verschillende factoren. Hierover lees je meer in de voorgaande updates.
Op donderdag 29 juni 2023 09:04 schreef Dr_Flash het volgende: Maar rijdt die hoerenboel nou? Of heeft de eerste stapvoetse trein van half vijf de boel helemaal in een krakeling getrokken?
Het rijdt wel, maar zo te zien op halve dienstregeling. IC Nijmegen-Schiphol en Spr Arnhem-Dordrecht rijden niet tussen Arnhem en Nijmegen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op donderdag 29 juni 2023 09:47 schreef Tochjo het volgende: Dat komt niet door de brug, maar is al tijden in de daluren vanwege personeelstekort.
Oh, je hebt gelijk. Ik dacht dat dat alleen in het weekend was.
Maar hoe lang kan NS zich blijven verschuilen achter een personeelstekort en de dienstregeling blijven uitkleden eigenlijk? Ze hebben toch gewoon een prestatiecontract met de aanbestedende overheid?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op donderdag 29 juni 2023 06:58 schreef b2py het volgende: ‘Schouders ophalen en door’. Soort gargamel die daar zit en dan in de handen wrijft ha we hebben ze echt te pakken daar 🤡.
Verkeerde smiley, moet vingerverf zijn maar die kan ik niet meer vinden.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Oh, je hebt gelijk. Ik dacht dat dat alleen in het weekend was.
Maar hoe lang kan NS zich blijven verschuilen achter een personeelstekort en de dienstregeling blijven uitkleden eigenlijk? Ze hebben toch gewoon een prestatiecontract met de aanbestedende overheid?
Iedere vervoerder heeft last van een personeelstekort.
[..] Nee, het is een maatschappelijk probleem waar niet alleen vervoerders mee te maken hebben. Zie ook de tekorten in het onderwijs, zorg etc.
Demografen zagen de vergrijzing al in de jaren '90 aankomen en in mijn MAVO De Geo Geordend werd er gewaarschuwd dat er rond 2020 problematische tekorten zouden kunnen ontstaan.
De overheid heeft dus weer eens liggen slapen. De bedrijven die geraakt worden hebben ontzettend verkeerde keuzes gemaakt, zoals teveel mensen in een flexibele schil pleuren en dan die hele schil wegsturen omdat er een pandemie uitbreekt. Een groot gedeelte van de personele problematiek bij de genoemde sectoren én de vervoerders komt voort uit het feit dat ze moeite hebben om personeel vast te houden. Ze weten ook allemaal hoe dat komt en hoe het op te lossen is trouwens. Iedere keer als er wél een klein stapje in de goede richting gedaan wordt zie je dat beroepen snel aantrekkelijker worden gevonden en dat het ziekteverzuim in elkaar dondert. Hmmmm. Quelle surprise.
Ik blijf erbij dat ze dit zelf veroorzaakt hebben. Mismanagement.
[..] Demografen zagen de vergrijzing al in de jaren '90 aankomen en in mijn MAVO De Geo Geordend werd er gewaarschuwd dat er rond 2020 problematische tekorten zouden kunnen ontstaan.
De overheid heeft dus weer eens liggen slapen. De bedrijven die geraakt worden hebben ontzettend verkeerde keuzes gemaakt, zoals teveel mensen in een flexibele schil pleuren en dan die hele schil wegsturen omdat er een pandemie uitbreekt. Een groot gedeelte van de personele problematiek bij de genoemde sectoren én de vervoerders komt voort uit het feit dat ze moeite hebben om personeel vast te houden. Ze weten ook allemaal hoe dat komt en hoe het op te lossen is trouwens. Iedere keer als er wél een klein stapje in de goede richting gedaan wordt zie je dat beroepen snel aantrekkelijker worden gevonden en dat het ziekteverzuim in elkaar dondert. Hmmmm. Quelle surprise.
Ik blijf erbij dat ze dit zelf veroorzaakt hebben. Mismanagement.
Ik kan alleen maar over mijn sector praten, maar tijdens corona is er bij NS niemand ontslagen als het om rijdend personeel gaat. En met niemand bedoel ik niet de gevallen die ook voor die periode ontslagen zijn vanwege zeer slecht presteren. Maar op de een of andere manier trekt het werk niet meer aan bij jongeren. Dat heeft een aantal oorzaken zoals het werken met dubbele onregelmatigheid, agressie(maatschappelijk probleem) en status. Het beroep als bijvoorbeeld machinist is zo uitgehold dat je daar bij de buren niet mee hoeft aan te komen. Wat doe jij? Machinist en dan merk je gewoon dat dit weinig voorstelt. Ja het gezever over aanrijdingen is het enige waar men dan schijnbaar interesse in heeft waar ik juist niets mee heb en het daar niet graag over heb. Maar goed, wat mijzelf aangaat is dat ik er wel veel plezier uithaal en dat is waar het om draait.
En helaas hecht de jongere generatie er niet aan om 40 jaar bij dezelfde werkgever te werken. Je word als gek versleten als je maar bij een baas gewerkt hebt. Ook dat is iets dat ontstaan is zo rond de jaren 90. Dat is trouwens ook iets van D66, VVD dat je moet switchen. Ambities moet hebben.
Ik zeg hiermee niet dat NS het niet beter kan doen. Maw veel eerder anticiperen op mensen die met pensioen gaan. Maar men moet niet over een cao beginnen die er prima uitziet. Natuurlijk als ze iets van de koek willen afsnijden ga ik ook op mijn achterste poten staan.
[..] Demografen zagen de vergrijzing al in de jaren '90 aankomen en in mijn MAVO De Geo Geordend werd er gewaarschuwd dat er rond 2020 problematische tekorten zouden kunnen ontstaan.
De overheid heeft dus weer eens liggen slapen. De bedrijven die geraakt worden hebben ontzettend verkeerde keuzes gemaakt, zoals teveel mensen in een flexibele schil pleuren en dan die hele schil wegsturen omdat er een pandemie uitbreekt. Een groot gedeelte van de personele problematiek bij de genoemde sectoren én de vervoerders komt voort uit het feit dat ze moeite hebben om personeel vast te houden. Ze weten ook allemaal hoe dat komt en hoe het op te lossen is trouwens. Iedere keer als er wél een klein stapje in de goede richting gedaan wordt zie je dat beroepen snel aantrekkelijker worden gevonden en dat het ziekteverzuim in elkaar dondert. Hmmmm. Quelle surprise.
Ik blijf erbij dat ze dit zelf veroorzaakt hebben. Mismanagement.
In dit geval zijn de tekorten ook ontstaan door belachelijk stimuleren van de economie door met name de centrale banken maar later ook de overheden. Sinds grofweg 2015 is er praktisch volledige werkgelegenheid in een groot deel van West-Europa, daarnaast schoten huizenprijzen en de waardes van andere activa omhoog maar omdat er zogezegd geen inflatie was moest er maar doorgeprint worden.
Als je een oververhitte economie maar blijft stimuleren zijn grote arbeidstekorten (en uiteindelijk inflatie) natuurlijk een logisch gevolg. Vanwege bovenstaande redenen snap ik de treurige toon in de media ook niet, Nederland loopt dermate vast dat een (flinke) recessie nodig is om de boel simpelweg weer los te kunnen trekken. Er zijn talloze zombiebedrijven gevuld met bullshitbanen die door lage rentes en Covidsteun kunstmatig in leven zijn gehouden, mensen die daar werken moeten gewoon wat nuttigs (zoals bij de NS) gaan doen.
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2023 00:02:29 ]
Prima tegenargument inderdaad, in plaats van mij van neoliberale bullshit te betichten kan je wellicht beter zelf suggesties aandragen om een totale oververhitte arbeidsmarkt met tekorten aan alle kanten vlot te trekken?
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2023 00:05:16 ]
Het is een treinentopic en daarnaast voer ik sinds een paar jaar geen discussies meer over dit soort zaken met internethelden maar lach ik alleen nog uit.
Op vrijdag 30 juni 2023 00:17 schreef DeaDLocK2K het volgende: Het is een treinentopic en daarnaast voer ik sinds een paar jaar geen discussies meer over dit soort zaken met internethelden maar lach ik alleen nog uit.
Het is een treinen topic. Ik post hier niet vaak omdat ik in mijn vrije tijd de treinen wil loslaten. Ondanks dat het vak machinist geweldig is ben ik er in mijn vrije tijd nauwelijks mee bezig. Ik heb geen modelspoor etc.
Maar mensen die in Limburg moeten reizen zullen vast beamen dat ook Arriva massaal treinen laat uitvallen vanwege een personeelstekort. Sterker nog, het personeel stapt over naar NS. Ik heb zelf standplaats Ehv. Maar ik hoor collega's uit Maastricht en Heerlen praten over de enorme toevlucht van personeel naar NS op die standplaatsen zodra dat mogelijk is. Dat zegt dus iets over de cao en afwisseling die NS te bieden heeft.
NS heeft ook echt wel een goede CAO, en je kunt als machinist best aardig verdienen denk ik, mede door de onregelmatigheid. Ik heb weleens gelezen dat maar een klein deel van de sollicitanten daadwerkelijk wordt toegelaten tot de opleiding, dat zou ik niet versoepelen gezien de verantwoordelijkheid die met het vak komt.
Voor de komende jaren zit de uitdaging vooral in de instroom van nieuwe treinen en de overgang naar ETCS, toch?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dat mensen overstappen van Arriva Limburg naar NS kan ik me ook wel voorstellen. Op een gegeven moment gaan de retourtjes naar Heerlen, Randwyck, Roermond en Nijmegen ook wel vervelen - hoe leuk het werk ook is.
En als er dan 500 meter verderop een werkgever zit waar je hetzelfde soort werk doet, maar veel meer afwisseling krijgt en ook betere arbeidsvoorwaarden krijgt is de keuze op een gegeven moment snel gemaakt.
Op vrijdag 30 juni 2023 08:23 schreef Duvel het volgende: NS heeft ook echt wel een goede CAO, en je kunt als machinist best aardig verdienen denk ik, mede door de onregelmatigheid. Ik heb weleens gelezen dat maar een klein deel van de sollicitanten daadwerkelijk wordt toegelaten tot de opleiding, dat zou ik niet versoepelen gezien de verantwoordelijkheid die met het vak komt.
Voor de komende jaren zit de uitdaging vooral in de instroom van nieuwe treinen en de overgang naar ETCS, toch?
Onze cao is prima. Het salaris past prima bij de functie. En als je alle secundaire arbeidsvoorwaarden in geld gaat uitdrukken mag niemand klagen. Het is natuurlijk wel van belang om dat zo te houden. Vergeet niet dat een functie machinist een mbo n3 functie is. Wel met wis en nat. En je moet natuurlijk bepaalde eigenschappen bezitten en gezond zijn.
Wel vind ik dat jongeren sneller moeten doorgroeien naar de max. Het duurt gemiddeld 15 jaar alvorens je op de max zit. Dat past in deze tijd niet meer vanwege het jobhoppen dat de norm is geworden.
ERTMS word wel de toekomst en zit al in de opleiding bij het ROC. Een dure opleiding waardoor velen daar niet voor kiezen. Daar zou me ook iets aan moeten doen. In Eindhoven hebben we de Traxx groep en die hebben sowieso ERTMS/ECTS in hun pakket zitten. Vanwege mijn leeftijd hoor ik daar niet bij. Wel had al in mei de nieuwe vorm van een aanwijzing moeten ingaan. Dat noemt men dan European Instructions(hoe verzinnen ze het ). Maar de Belgen waren schijnbaar nog niet zover dus is dat uitgesteld.
Op vrijdag 30 juni 2023 08:23 schreef Duvel het volgende: NS heeft ook echt wel een goede CAO, en je kunt als machinist best aardig verdienen denk ik, mede door de onregelmatigheid. Ik heb weleens gelezen dat maar een klein deel van de sollicitanten daadwerkelijk wordt toegelaten tot de opleiding, dat zou ik niet versoepelen gezien de verantwoordelijkheid die met het vak komt.
Voor de komende jaren zit de uitdaging vooral in de instroom van nieuwe treinen en de overgang naar ETCS, toch?
Het schijnt wel zo te zijn dat de psychologische eisen aan een machinist zwaarder zijn dan aan een piloot. Of dat echt waar is weet ik niet maar de inhoud van het werk van een machinist is wel meer dichtgetimmerd. Wel kom je als machinist denk ik meer ellende tegen tijdens het werk wat je lang met je mee draagt dan de gemiddelde piloot.
[..] Het schijnt wel zo te zijn dat de psychologische eisen aan een machinist zwaarder zijn dan aan een piloot. Of dat echt waar is weet ik niet maar de inhoud van het werk van een machinist is wel meer dichtgetimmerd. Wel kom je als machinist denk ik meer ellende tegen tijdens het werk wat je lang met je mee draagt dan de gemiddelde piloot.
Ik denk dat de eisen voor piloot stukken zwaarder zijn maar ik durf dat niet te zeggen. De psychologisch test is pittig. Maar als je alle eigenschappen bezit die nodig zijn zul je het makkelijk vinden. De ellende die je tegenkomt is niet de norm en dat komt ongevraagd op je af. Helaas dat zijn zo van die zaken die minder leuk zijn.
Het rijden van een trein is een aap een kunstje leren. Maar juist dat kan het moeilijk maken bij situaties die kunnen ontstaan bij calamiteiten waar je snel een beslissing moet nemen. En fouten kun je niet herstellen. Dit in combinatie met de verantwoordelijkheid moet je het allemaal niet onderschatten. Maar je hebt ontzettend veel macht. Ik bepaal of ik ga rijden ja of nee. Uiteraard een HC heeft die macht ook. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik gedwongen word om te gaan rijden. Daar moet je wel mee om kunnen gaan.
[..] Ik kan alleen maar over mijn sector praten, maar tijdens corona is er bij NS niemand ontslagen als het om rijdend personeel gaat. En met niemand bedoel ik niet de gevallen die ook voor die periode ontslagen zijn vanwege zeer slecht presteren. Maar op de een of andere manier trekt het werk niet meer aan bij jongeren. Dat heeft een aantal oorzaken zoals het werken met dubbele onregelmatigheid, agressie(maatschappelijk probleem) en status. Het beroep als bijvoorbeeld machinist is zo uitgehold dat je daar bij de buren niet mee hoeft aan te komen. Wat doe jij? Machinist en dan merk je gewoon dat dit weinig voorstelt. Ja het gezever over aanrijdingen is het enige waar men dan schijnbaar interesse in heeft waar ik juist niets mee heb en het daar niet graag over heb. Maar goed, wat mijzelf aangaat is dat ik er wel veel plezier uithaal en dat is waar het om draait.
En helaas hecht de jongere generatie er niet aan om 40 jaar bij dezelfde werkgever te werken. Je word als gek versleten als je maar bij een baas gewerkt hebt. Ook dat is iets dat ontstaan is zo rond de jaren 90. Dat is trouwens ook iets van D66, VVD dat je moet switchen. Ambities moet hebben.
Ik zeg hiermee niet dat NS het niet beter kan doen. Maw veel eerder anticiperen op mensen die met pensioen gaan. Maar men moet niet over een cao beginnen die er prima uitziet. Natuurlijk als ze iets van de koek willen afsnijden ga ik ook op mijn achterste poten staan.
Volgens mij is het issue ook niet dat ze massaal mensen hebben ontslagen maar vooral de werving hebben gepauzeerd..
Op vrijdag 30 juni 2023 11:08 schreef Cherni het volgende: Ik denk dat de eisen voor piloot stukken zwaarder zijn maar ik durf dat niet te zeggen.
Er is geen minimumleeftijd voor het halen van een vliegbrevet en je mag met 16 solovluchten uitvoeren. Dat is volgens mij een vrij heldere indicatie van dat het een stuk minder zwaar is.
[..] Er is geen minimumleeftijd voor het halen van een vliegbrevet en je mag met 16 solovluchten uitvoeren. Dat is volgens mij een vrij heldere indicatie van dat het een stuk minder zwaar is.
Thx. Ik had alleen even een piloot bij bijvoorbeeld KLM in mijn gedachte.
[..] Er is geen minimumleeftijd voor het halen van een vliegbrevet en je mag met 16 solovluchten uitvoeren. Dat is volgens mij een vrij heldere indicatie van dat het een stuk minder zwaar is.
Verkeersvlieger start je wel met 1,5 ton schuld, doet een machinist niet toch?
[..] Thx. Ik had alleen even een piloot bij bijvoorbeeld KLM in mijn gedachte.
Je krijgt dan uiteindelijk ook heel veel verantwoordelijkheid over passagiers, maar het aantal incidenten wat gelijk staat aan dingen zoals suicides of auto-ongelukken is zeer klein. Er gaan jaren voorbij dat er geen enkel toestel van Westerse landen uit de lucht dondert tenslotte.
[..] Verkeersvlieger start je wel met 1,5 ton schuld, doet een machinist niet toch?
Wat is hier precies de relevantie van? Lijkt me werkelijk een compleet andere discussie. Je weet denk ik best dat ik vind dat al het (beroeps)onderwijs gratis zou moeten zijn. Alleen dan kan je ook kwaliteit garanderen. Dat het nu best goed gaat en dat Nederlandse piloten wereldwijd de best opgeleide zijn is mooi, maar doet verder niet af aan mijn principes.
[..] Werving gepauzeerd + RVU waardoor alle ouderen 3 jaar eerder dan gepland alvast met pensioen gingen..
Dit soort regelingen zijn er altijd al geweest. Maar dat haalde ik ook al aan. Men moet sneller anticiperen op mensen die met pensioen gaan. En je moet er ook vanuit gaan dat je dit werk na je 65e niet meer kunt uitvoeren. Natuurlijk er zijn uitzonderingen.
[..] Wel vind ik dat jongeren sneller moeten doorgroeien naar de max. Het duurt gemiddeld 15 jaar alvorens je op de max zit. Dat past in deze tijd niet meer vanwege het jobhoppen dat de norm is geworden.
Dan zit je wel heel lang aan je max, dat is ook weer niet motiverend...
quote:
In Eindhoven hebben we de Traxx groep en die hebben sowieso ERTMS/ECTS in hun pakket zitten. Vanwege mijn leeftijd hoor ik daar niet bij.
Dat is een vreemd soort leeftijdsdiscriminatie...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Dit soort regelingen zijn er altijd al geweest. Maar dat haalde ik ook al aan. Men moet sneller anticiperen op mensen die met pensioen gaan. En je moet er ook vanuit gaan dat je dit werk na je 65e niet meer kunt uitvoeren. Natuurlijk er zijn uitzonderingen.
Hoezo na je 65e, je bent geen stratenmaker. Tuurlijk, onregelmatigheid is kut maar dan ga je na 65 alleen maar ochtend/avond draaien bijvoorbeeld..
[..] Hoezo na je 65e, je bent geen stratenmaker. Tuurlijk, onregelmatigheid is kut maar dan ga je na 65 alleen maar ochtend/avond draaien bijvoorbeeld..
Daar kun je lang en breed een discussie over voeren. Bovendien kun je dit soort voordeeltjes niet meer verkopen tov jongeren om op bepaalde leeftijd geen rangeerdiensten te draaien etc. Dat is nu al een bron van ergenis waar bepaalde personen de mats diensten draaien en anderen dan de shit mogen draaien. Dat was vroeger zo maar daar wil NS vanaf. Je bent geschikt of niet geschikt ongeacht de leeftijd. Zo simpel is het.
Nee je bent geen stratenmaker, maar gewrichtspijnen, suiker, blaasproblemen, gehoorproblemen, hoge bloeddruk etc zijn op die leeftijd totaal geen uitzondering. Het aantal machinisten die de 65 zijn gepasseerd zijn op een hand te tellen. Velen komen niet eens meer door de medische en psychologische keuring heen op die leeftijd. Want of je nu 24 of 65 bent de eisen zijn gelijk. En zo hoort het ook.
[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 30-06-2023 12:35:30 ]
Ik vind dat echt een bizarre insteek. De eisen zijn gelijk "en zo hoort het ook". Wie bepaalt dat? Mensen zijn niet gelijk en de een kan meer dan de ander in andere fases van het leven.
We zouden juist eens normaal moeten doen en de druk moeten neerleggen bij de schouders die het meeste kunnen dragen.
edit: Een evenredige verdeling dus. En misschien moeten we dat ook verdisconteren in de salarissen.
Op vrijdag 30 juni 2023 12:37 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik vind dat echt een bizarre insteek. De eisen zijn gelijk "en zo hoort het ook". Wie bepaalt dat? Mensen zijn niet gelijk en de een kan meer dan de ander in andere fases van het leven.
We zouden juist eens normaal moeten doen en de druk moeten neerleggen bij de schouders die het meeste kunnen dragen.
edit: Een evenredige verdeling dus. En misschien moeten we dat ook verdisconteren in de salarissen.
Wacht even. Het gaat om de functie. Het is bezopen als iemand om medische of psychologische gronden niet door de keuring komt om die nog verantwoord een trein te laten rijden. Die keuringen zijn er niet voor niets waarbij je om het jaar medisch gekeurd word zodra je de 55 bent gepasseerd.
En nee, ik ga geen salaris inleveren omdat ik bepaalde taken niet kan uitvoeren. Dan moet ik intern ander werk zoeken of ik ga eerder met pensioen.
Dat neemt niet weg dat acht uur inspanning op iemand van 56 een totaaal ander effect heeft dan op iemand van 26. Die keuring is een minimum waar je aan moet voldoen, dat maakt het niet gelijk een eitje.
[..] Dan zit je wel heel lang aan je max, dat is ook weer niet motiverend... [..] Dat is een vreemd soort leeftijdsdiscriminatie...
Nou ja, je krijgt natuurlijk wel de collectieve verhogingen. Het gaat erom dat je het voor jongeren veel interessanter gaat maken om die keuze te maken.
Op vrijdag 30 juni 2023 12:59 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat neemt niet weg dat acht uur inspanning op iemand van 56 een totaaal ander effect heeft dan op iemand van 26. Die keuring is een minimum waar je aan moet voldoen, dat maakt het niet gelijk een eitje.
Het probleem is dat je op oudere leeftijd meer gezondheidsklachten krijgt. Die kunnen het werk belemmeren. Ik merk dat nu op 61 jarige leeftijd ook. Je zegt het goed, een minimum. Hartklachten, Tia's etc zijn een gigantisch probleem. Daar weet ik alles van. Ooit een tia gehad en de keuringen die ik heb moeten ondergaan waren bizar ondanks dat ik totaal geen klachten had was ik bijna machinist af en dan was ik 53. Natuurlijk met een tia zonder klachten kun je rustig als stratenmaker functioneren en talloze andere beroepen.
Oostenrijk heeft paar jaar terug een lijst opgesteld met 'zware beroepen', maar daar staat (zoals ik het kan vinden) een machinist niet op http://content1a.omroep.n(...)90319_oostenrijk.pdf. Ik weet het, n=1 maar wel een indicatie.
Het is per land verschillend. In Frankrijk en België is dat het wel. Het probleem zit hem in de keuringen. En mijn ervaring leert dat ouderen en dan bedoel ik zo rond de 64 of lang ziek zijn of afgekeurd worden voor functie en of al met pensioen gaan. Zelf maar dat is persoonlijk zal ik ook gaan stoppen uiterlijk met 64 jaar. Ik ga zelfs niet wachten op die RVU regeling als die dan nog zou bestaan. Je kunt namelijk al vanaf je 55ste je pensioen opnemen.
Vroeger was het zo dat je heel makkelijk via de bedrijfsarts een mutatie kon aanvragen om bijvoorbeeld alleen diensten te draaien tussen 9.00uur en 17.00uur. Als die diensten dan niet voldoende aanwezig waren was betreffende machinist niet altijd inzetbaar en zaten gewoon in de kantine. En ik moest dan de shit draaien met 3 slagen Zoetermeer etc. Bovendien kreeg ik dan nooit diensten die tussen 9.00uur en 17.00uur lagen want die gingen naar personeel met mutaties. Dat liep helemaal uit de klauwen omdat het aantal machinisten met mutaties onhoudbaar werd. Daar is nu een einde aan gemaakt.
In de cao is bovendien voor ouderen genoeg geregeld. Je kunt meedoen met een RO regeling vanaf 55 jaar, 61plus regeling en voor 63jarigen is er volgens mij ook nog een aparte regeling. Bovendien kun je gebruik maken van een deeltijd pensioen. Enfin genoeg mogelijkheden.
Maar de tijd dat je even via een bedrijfsarts met een zere knie geen rangeerdiensten meer hoeft te draaien en dan bedoel ik voor altijd en niet tijdelijk is voorbij.
Maar ik krijg wel steeds meer moeite met mijn blaas/prostaat. Toevallig volgende maand een onderzoek. Mijn PSA waarde schijnt veel te hoog te zijn.
En nogmaals, zou ik afgekeurd worden voor functie wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet geschikt ben voor bijstuurder of een andere functie binnen of buiten het spoor. Maw het maakt niets uit of het een zwaar of niet zwaar beroep is. Het gaat om je gezondheid die een rol speelt. En op oudere leeftijd is de kans stukken groter om niet meer aan de minimale eisen te kunnen voldoen om een functie als machinist te kunnen uitvoeren.
Maar zoals je ziet is de cao prima. Ik zit hier in een treinentopic en ik hoop dat jongeren hier in dit forum toch de stap maken voor een functie machinist. Het blijft een geweldige functie ondanks de nadelen die er dan zijn.
[ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 01-07-2023 11:02:30 ]
In de discussie over het NS-monopolie prijst de NS zichzelf vaak als maatschappelijk bedrijf. Ondertussen verdient u twee keer de balkenendenorm, dat is een commercieel salaris.
‘Dat is uw opvatting. Ik verdien 490 duizend euro. We zijn een bedrijf dat tussen publiek en privaat in zit, net als netbeheerder Tennet, de Gasunie en het Havenbedrijf Rotterdam. Hier werken 20 duizend mensen en we hebben veel complexe logistieke systemen. Die worden op een bedrijfsmatige manier gerund. Dat zie je in mijn salaris terug.’
Dus je werkt bij een semi-staatsbedrijf, het buitenlands belang is afgestoten. Dan is dit geen normaal salaris.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
"Oh je wilt mij als topman? Prima, dan betaal je wat ik vraag."
En zo denken ze allemaal hoor. Ondanks dat ze hun vorige organisatie op de mouw gespeld hebben "dat ze nu echt hun hart gaan volgen en hun passie voor mobiliteit de vrije loop laten etc." Want dat zijn krokodillentranen, dat snapt een kind.
Kom op, schaamteloos beweren dat dit een normaal salaris is... het is bijna 20 x het minimumloon. Ik schat ook in dat het ruim het dubbele is van wat Voppen van ProRail ontvangt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Het is per land verschillend. In Frankrijk en België is dat het wel. Het probleem zit hem in de keuringen. En mijn ervaring leert dat ouderen en dan bedoel ik zo rond de 64 of lang ziek zijn of afgekeurd worden voor functie en of al met pensioen gaan. Zelf maar dat is persoonlijk zal ik ook gaan stoppen uiterlijk met 64 jaar. Ik ga zelfs niet wachten op die RVU regeling als die dan nog zou bestaan. Je kunt namelijk al vanaf je 55ste je pensioen opnemen.
Vroeger was het zo dat je heel makkelijk via de bedrijfsarts een mutatie kon aanvragen om bijvoorbeeld alleen diensten te draaien tussen 9.00uur en 17.00uur. Als die diensten dan niet voldoende aanwezig waren was betreffende machinist niet altijd inzetbaar en zaten gewoon in de kantine. En ik moest dan de shit draaien met 3 slagen Zoetermeer etc. Bovendien kreeg ik dan nooit diensten die tussen 9.00uur en 17.00uur lagen want die gingen naar personeel met mutaties. Dat liep helemaal uit de klauwen omdat het aantal machinisten met mutaties onhoudbaar werd. Daar is nu een einde aan gemaakt.
In de cao is bovendien voor ouderen genoeg geregeld. Je kunt meedoen met een RO regeling vanaf 55 jaar, 61plus regeling en voor 63jarigen is er volgens mij ook nog een aparte regeling. Bovendien kun je gebruik maken van een deeltijd pensioen. Enfin genoeg mogelijkheden.
Maar de tijd dat je even via een bedrijfsarts met een zere knie geen rangeerdiensten meer hoeft te draaien en dan bedoel ik voor altijd en niet tijdelijk is voorbij.
Maar ik krijg wel steeds meer moeite met mijn blaas/prostaat. Toevallig volgende maand een onderzoek. Mijn PSA waarde schijnt veel te hoog te zijn.
En nogmaals, zou ik afgekeurd worden voor functie wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet geschikt ben voor bijstuurder of een andere functie binnen of buiten het spoor. Maw het maakt niets uit of het een zwaar of niet zwaar beroep is. Het gaat om je gezondheid die een rol speelt. En op oudere leeftijd is de kans stukken groter om niet meer aan de minimale eisen te kunnen voldoen om een functie als machinist te kunnen uitvoeren.
Maar zoals je ziet is de cao prima. Ik zit hier in een treinentopic en ik hoop dat jongeren hier in dit forum toch de stap maken voor een functie machinist. Het blijft een geweldige functie ondanks de nadelen die er dan zijn.
Het voelt gewoon zo dubbel. Met alle respect maar 8/9 uur per dag in een cabine op een stoel zitten of tijdens het rangeren oogt buiten de onregelmatigheid niet zo zwaar. Dat diverse mankementen te vinden zijn als gevolg van waardeloos materieel moet je gewoon oplossen, hoezo is tinnitus een vaakvoorkomend verschijnsel bij machinisten? Dat lijkt mij het laaghangend fruit wat je voor de volgende generatie goed kan oplossen.
En ik blijf het zeggen, metro's rijden zonder bestuurder, voor een trein kan dat ook prima.
Op zaterdag 1 juli 2023 11:06 schreef Duvel het volgende: Kom op, schaamteloos beweren dat dit een normaal salaris is... het is bijna 20 x het minimumloon. Ik schat ook in dat het ruim het dubbele is van wat Voppen van ProRail ontvangt.
Komen allemaal van D66. Die hebben nooit iets met het spoor gehad. Plots schijnt het hun ambitie te zijn
Op zaterdag 1 juli 2023 11:20 schreef Duvel het volgende: Ze hebben mij niet gevraagd anders. Ik ben minder dan een jaar jonger dan Koolmees en heb véél meer spoorervaring.
Ik zie dus nu voor me dat ik een politieke carrière moet najagen, waardoor ik m'n Haagse connecties kan inzetten als pluspunt als er ergens een semi-overheidstopfunctie vrijkomt. En dan cashen. Wel eerst een paar jaar gestalkt worden door wappies en andere malloten, maar dat betaalt zich dus uit.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zaterdag 1 juli 2023 11:20 schreef Duvel het volgende: Ze hebben mij niet gevraagd anders. Ik ben minder dan een jaar jonger dan Koolmees en heb véél meer spoorervaring.
Ja. Maar jij hebt oog voor reizigersbelangen. Misschien heb je een memo gemist, maar dat is niet de bedoeling.
"Oh je wilt mij als topman? Prima, dan betaal je wat ik vraag."
En zo denken ze allemaal hoor. Ondanks dat ze hun vorige organisatie op de mouw gespeld hebben "dat ze nu echt hun hart gaan volgen en hun passie voor mobiliteit de vrije loop laten etc." Want dat zijn krokodillentranen, dat snapt een kind.
Voor hem 10 anderen, mijn directrice heeft de verantwoordelijkheid over 40.000 kinderen en 7.000 medewerkers en kan het wél voor de Balkenende norm.
Op zaterdag 1 juli 2023 11:11 schreef b2py het volgende: En ik blijf het zeggen, metro's rijden zonder bestuurder, voor een trein kan dat ook prima.
Je snapt niets van automatisering als je dat zegt en holt hooguit achter Amerikaanse debielen aan die aan het hoofd staan van social media en autobedrijven.
[..] Voor hem 10 anderen, mijn directrice heeft de verantwoordelijkheid over 40.000 kinderen en 7.000 medewerkers en kan het wél voor de Balkenende norm.
sowieso klopt er natuurlijk geen bliksem van dat je in ZIJN salaris moet terugzien hoe die 20.000 ANDEREN wèl met gecompliceerde systemen overweg kunnen. Het is gewoon graaien graaien graaien, en verder niks.
[..] Je snapt niets van automatisering als je dat zegt en holt hooguit achter Amerikaanse debielen aan die aan het hoofd staan van social media en autobedrijven.
Er lopen wel proeven met ATO, maar dan nog steeds met bestuurder, een beetje zoals bij de London Underground. Compleet driverless rijden is op hoofdspoorwegen nog een eind weg.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Je snapt niets van automatisering als je dat zegt en holt hooguit achter Amerikaanse debielen aan die aan het hoofd staan van social media en autobedrijven.
In een hele verre toekomst zou dat wel mogelijk zijn. Maar landelijk een gehele infra aanpassen zie ik niet zo snel gebeuren. Bovendien heb je alsnog iemand op die trein nodig. In mijn jeugd(jaren 60) sprak men daar al over. Nu pak weg 50 jaar later hebben we vooralsnog een treinbestuurder nodig. En een metro netwerk met keerlussen is totaal niet te vergelijken met de infra van een spoorwegnet binnen de EU.
Dat is denk ik niet puur voor 't publiek maar praktisch. Welke idioot zit er graag rond Utrecht op de weg in de spits... Moeten we ook nog ff JFK bespreken Fles? Alles complot?
Op zaterdag 1 juli 2023 11:56 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat is denk ik niet puur voor 't publiek maar praktisch. Welke idioot zit er graag rond Utrecht op de weg in de spits...
Op zaterdag 1 juli 2023 11:56 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat is denk ik niet puur voor 't publiek maar praktisch. Welke idioot zit er graag rond Utrecht op de weg in de spits... Moeten we ook nog ff JFK bespreken Fles? Alles complot?
Die man reist voor de spits in de ochtend en na de spits in de avond mag ik hopen
Op zaterdag 1 juli 2023 11:56 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat is denk ik niet puur voor 't publiek maar praktisch. Welke idioot zit er graag rond Utrecht op de weg in de spits... Moeten we ook nog ff JFK bespreken Fles? Alles complot?
Maanlanding is ook faake. Treinen kunnen niet eens op tijd rijden.
[..] Het voelt gewoon zo dubbel. Met alle respect maar 8/9 uur per dag in een cabine op een stoel zitten of tijdens het rangeren oogt buiten de onregelmatigheid niet zo zwaar. Dat diverse mankementen te vinden zijn als gevolg van waardeloos materieel moet je gewoon oplossen, hoezo is tinnitus een vaakvoorkomend verschijnsel bij machinisten? Dat lijkt mij het laaghangend fruit wat je voor de volgende generatie goed kan oplossen.
Tinnitus komt door het constante gesuis door slecht afsluitende cabinedeuren, schelle ventilatie, achterlijk luide omroepen of ATB-signalen waarvan het volume niet kan worden aangepast.. en dan is het ook nog verboden om oordoppen te dragen omdat je alles moet kunnen horen.
En rangeren op een drukke knoop is echt wel intensief werk. Hier in Eindhoven mogen ze anderhalve kilometer lopen na elke trein die ze hebben afgevoerd. 20.000 stappen per dienst is niet uitzonderlijk.
[..] Tinnitus komt door het constante gesuis door slecht afsluitende cabinedeuren, schelle ventilatie, achterlijk luide omroepen of ATB-signalen waarvan het volume niet kan worden aangepast.. en dan is het ook nog verboden om oordoppen te dragen omdat je alles moet kunnen horen.
En rangeren op een drukke knoop is echt wel intensief werk. Hier in Eindhoven mogen ze anderhalve kilometer lopen na elke trein die ze hebben afgevoerd. 20.000 stappen per dienst is niet uitzonderlijk.
Ik ga de discussie mbt je zit maar 8 tot 9 uur op een stoel niet aan. Iedere machinist die sowieso op een VIRM rijd en boven een draaistel zit weet wat het is. En als je dat 40 jaar doet sloopt dat wel een en ander vanwege schokken.
Ik heb zelf standplaats Ehv en rangeerdiensten draai ik graag. Maar je loopt behoorlijk veel. Je kunt ook niet voor iedere machinist praten. Zo heb ik last van mijn blaas en een andere van zijn gewrichten en een ander hart en vaatziekten en weer een ander van gehoorproblemen etc.
Overigens zet ik vaker die airco in de cabine van een Flirt uit. Een herrie die je op de zenuwen gaat werken. Bovendien blaast dat gigantisch.