ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
ProRail probeerde gisteravond om de systemen in Amsterdam te resetten, maar dat was tevergeefs. Daarom werd vannacht rond 03.00 uur besloten om uit te wijken naar Utrecht. "Daar hebben we andere computers, andere hardware", zegt de woordvoerder.
Het is voor het eerst dat de back-uplocatie in Utrecht wordt gebruikt, zegt John Voppen, CEO van ProRail. "We hebben die uitwijklocatie ongeveer tien jaar geleden in het leven geroepen, en we testen ongeveer iedere drie maanden. Maar dit is de eerste keer dat we deze locatie operationeel gebruiken."
Sinds 0300 zijn ze al aan het uitwijken. Nog steeds rijkelijk laat natuurlijk. Maar zou er inmiddels wat van te merken mogen zijn?
Dus er bestaat een functionele back-up, en ze krijgen het niet voor elkaar om die voor de ochtendspits werkend te krijgen. Wat hebben ze gedaan vannacht dan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
De storing bij de verkeersleidingspost in Amsterdam is nog niet opgelost. "Er is veel hardware en software, dus het is zoeken naar een speld in een hooiberg", aldus een woordvoerder van ProRail.
Dat is toch onvergeeflijk? Je hebt toch monitoring, auditing, whatnot. Je kunt toch in een half etmaal wel een beetje isoleren waar het wel en waar het niet aan kan liggen?
Op maandag 5 juni 2023 09:45 schreef Janneke141 het volgende: Dus er bestaat een functionele back-up, en ze krijgen het niet voor elkaar om die voor de ochtendspits werkend te krijgen. Wat hebben ze gedaan vannacht dan?
[..] geslapen, is ook belangrijk voor de gezondheid
Ja idd prioriteiten stellen waarom iets doen voor de duizenden gestrande reizigers, er moet geslapen worden om maar nog eens te dromen over backup systemen die men vaak test maar eigenlijk niet wilt gebruiken.
NS en ProRail betreuren het ongemak waarmee reizigers zijn geconfronteerd. "We hebben onze stinkende best gedaan om de pijn te verzachten. Maar op een aantal plekken zal het niet goed zijn gegaan en dat is vervelend", zegt de NS-woordvoerder.
De NS-woordvoerder is een beetje de weg kwijt. En dat is vervelend.
Op maandag 5 juni 2023 09:45 schreef Janneke141 het volgende: Dus er bestaat een functionele back-up, en ze krijgen het niet voor elkaar om die voor de ochtendspits werkend te krijgen. Wat hebben ze gedaan vannacht dan?
Überhaupt. Deze storing begon om 18 uur. Om 21:45 kwam hij terug. Dat is toch het moment dat je uitwijkt naar die back-up. Eigenlijk mag je zelfs wel verwachten dat ze een tweesporenbeleid voeren, en proberen snel die storing er uit te halen en tegelijkertijd een ander team die back-up in gereedheid laten brengen.
Grote kans dat je dan een aanzienlijk aantal mensen nog weg gekregen had.
[..] Dat de IT van ProRail faalt is nog tot daaraan toe. Dat kan ik schoorvoetend accepteren (zolang het niet te vaak gebeurt).
Waarom? Wat ze hebben leent zich uitstekend voor volledige redundantie.
quote:
De manier waarop NS met reizigers is omgegaan daarentegen...
Is gewoon de wens van de aandeelhouder aangezien die structureel hun verplichting verzaken om op te treden. Dan moeten we toch echt anders gaan stemmen.
Waarbij het weer verbazingwekkend te noemen is dat er geen template voor een standaard formulier hiervoor is en men dit pas uiteindelijk op 6 juni dit op de site kan hebben staan.
[..] Waarbij het weer verbazingwekkend te noemen is dat er geen template voor een standaard formulier hiervoor is en men dit pas uiteindelijk op 6 juni dit op de site kan hebben staan.
Uiterlijk 6 juni is vandaag of morgen. Je brengt het alsof het weken of maanden gaat duren?
Overigens hoop ik dat ze deze keer wel echt een formulier op de site zetten, en niet weer die gare chatbot gaan gebruiken. Formulieren in chatvorm ervaar ik tenminste tot zover altijd als nodeloos veel frictie.
Sowieso, het hele argument 'ja we kunnen niet zoveel bussen regelen'. Zorg ervoor dat je een lijst hebt van mensen door het hele land met een busrijbewijs die voor ¤100 netto per uur willen gaan rijden (moet je toch een flink aantal van kunnen vinden). Maak daarnaast afspraken met alle OV-bedrijven dat hun bussen gebruikt kunnen worden tegen een X vergoeding als deze op dat moment niet nodig zijn (en dat zijn er 's avonds laat genoeg).
Bij een grote storing begin je vervolgens met het bellen van de OV-bedrijven hoeveel bussen ze waar hebben, en vervolgens ga je de lijst met chauffeurs af om deze op te laten draven. Wedden dat je binnen een uur 100 bussen met chauffeur geregeld hebt, en binnen 2-3 uur honderden bussen....
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 5 juni 2023 15:41 schreef TjjWester het volgende: Waarom denk je dat dit de eerste keer is ,in 10 jaar, dat deze post actief gebruikt word ?
Op maandag 5 juni 2023 15:55 schreef dennistd het volgende: Sowieso, het hele argument 'ja we kunnen niet zoveel bussen regelen'. Zorg ervoor dat je een lijst hebt van mensen door het hele land met een busrijbewijs die voor ¤100 netto per uur willen gaan rijden (moet je toch een flink aantal van kunnen vinden). Maak daarnaast afspraken met alle OV-bedrijven dat hun bussen gebruikt kunnen worden tegen een X vergoeding als deze op dat moment niet nodig zijn (en dat zijn er 's avonds laat genoeg).
Bij een grote storing begin je vervolgens met het bellen van de OV-bedrijven hoeveel bussen ze waar hebben, en vervolgens ga je de lijst met chauffeurs af om deze op te laten draven. Wedden dat je binnen een uur 100 bussen met chauffeur geregeld hebt, en binnen 2-3 uur honderden bussen....
Treinvervangend vervoer is aanbesteed, je kan niet zomaar de winnende partijen omzeilen en willekeurig ergens anders bussen vandaan halen. Als Munckhof of Jan de Wit aangeven niks te kunnen regelen houdt het toch echt gewoon op.
[..] Treinvervangend vervoer is aanbesteed, je kan niet zomaar de winnende partijen omzeilen en willekeurig ergens anders bussen vandaan halen. Als Munckhof of Jan de Wit aangeven niks te kunnen regelen houdt het toch echt gewoon op.
Of, in andere woorden: het belang van de reiziger is ondergeschikt aan het systeem dat we bedacht hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
En daar is ook geen onderscheid gemaakt tussen gepland en noodgevallen? Want als je in noodgevallen afhankelijk bent van één partij gaat dat toch vrijwel altijd mis?
[..] Of, in andere woorden: het belang van de reiziger is ondergeschikt aan het systeem dat we bedacht hebben.
Het is onmogelijk dit te gaan verbussen, dan mag je wel elk busdbedrijf in de randstad gaan contracteren, die daar geen zin in hebben want dit soort klusssen heeft gevolgen voor de rij en rusttijd van de chauffeur en daarmee voor de geplande ritten.
Het ontbrak bij het management van de NS aan lef om koffie, thee en broodjes gratis te verstrekken. Gestrande reizigers moesten zelfs het toiletbezoek op stations betalen.
[..] Het is onmogelijk dit te gaan verbussen, dan mag je wel elk busdbedrijf in de randstad gaan contracteren, die daar geen zin in hebben want dit soort klusssen heeft gevolgen voor de rij en rusttijd van de chauffeur en daarmee voor de geplande ritten.
Daarom ook het ontkoppelen van de chauffeur en het bedrijf. Er zijn in Nederland heel veel mensen met een busrijbewijs die niet (fulltime) werken als bus- of vrachtwagenchauffeur. Rusttijden zijn dan niet zo heel moeilijk en vaak kunnen ze dus gewoon rijden. En als het echt niet kan ga je naar de volgende op de lijst.
En ze hoeven ook niet per se uit de regio te komen he: je kunt bij zo'n storing rustig een paar bussen uit Enschede naar Amsterdam sturen om de reizigers naar Twente op te gaan halen. Duurt weliswaar 2-3 uur voordat ze daar zijn, maar je haalt ze wel op.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Het is onmogelijk dit te gaan verbussen, dan mag je wel elk busdbedrijf in de randstad gaan contracteren, die daar geen zin in hebben want dit soort klusssen heeft gevolgen voor de rij en rusttijd van de chauffeur en daarmee voor de geplande ritten.
'Geen zin in hebben' is hier inderdaad wel de kern van het probleem, ja.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Er is storing tussen station bodegraven en station alphen treinnerds
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing For all who deny the struggle, the triumphant overcome Met zwijgen kruist men de duivel
[..] Nou en pauperforens, zoek het uit participatiesamenleving
Ik moet tot bodegraven
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing For all who deny the struggle, the triumphant overcome Met zwijgen kruist men de duivel
Op maandag 5 juni 2023 17:09 schreef Dr_Flash het volgende: Ondertussen is de oorzaak nog steeds niet duidelijk daar in Amsterdam. Begin ik nou toch wel erg nieuwsgierig naar te worden eigenlijk.
Zouden ze niet gehackt zijn?
stupidity has become as common as common sense was before
Op maandag 5 juni 2023 17:09 schreef Dr_Flash het volgende: Ondertussen is de oorzaak nog steeds niet duidelijk daar in Amsterdam. Begin ik nou toch wel erg nieuwsgierig naar te worden eigenlijk.
Krijg je waarschijnlijk ook niet te horen.
Er is een backup terug geplaatst en daarmee is alles opgelost.
Prorail meldt daar op de eigen website dan weer iets heel anders over. Naar Utrecht verplaatsen is toch niet bepaald hetzelfde als een backup terugzetten.
[..] Het is onmogelijk dit te gaan verbussen, dan mag je wel elk busdbedrijf in de randstad gaan contracteren, die daar geen zin in hebben want dit soort klusssen heeft gevolgen voor de rij en rusttijd van de chauffeur en daarmee voor de geplande ritten.
Misschien belangrijk om “dit” te specificeren. Want specifiek in de regio Amsterdam is er al een fijnmazig ov netwerk met veel capaciteit. Effectief kun je dus al een enorme slag maken door enkel de uitlopers van het GVB metronet te verbinden met de belangrijkste stations. Dan denk ik aan bussen tussen: - Zuid <-> Schiphol; - Holendrecht <-> Utrecht. Als je dat enigszins op de rit kan krijgen dan heb je gelijk een behoorlijk ‘afblaasventiel’: uitstroom van gestrande reizigers naar delen van het netwerk dat nog wel rijdt. Terwijl je de te rijden afstand zo kort mogelijk houdt zodat je bussen snel heen en terug kunnen pendelen. Als je dat combineert met een negatief reisadvies met tot doel instroom van nieuwe reizigers te beperken en mensen aan te zetten zelf een oplossing te zoeken dan moet je in een paar uur tijd toch wel een eind kunnen komen? Iedere bus met 50 man is immers ook 50 reizigers minder waarvoor je conform de Europese Verordening bijstand moet regelen (maaltijd, verfrissingen, hotelovernachting).
Eenmaal zoiets op de rit kun je ook doorpakken in het ondersteunen van reizigers waarvoor nog geen TVV kan worden geregeld. En zelf ook geen alternatief hebben. En dan primair focus op kwetsbare personen . Zoals expliciet opgenomen in de Europese Verordening. Want de hele regio verbussen is inderdaad ook niet realistisch.
Om zoiets te laten slagen moet je m.i wel twee zaken vooraf regelen: - een goed calamiteitenplan dat voorziet in het organiseren van bijstand conform de Europese Verordening. - duidelijke prestatieafspraken inzake busvervoer.
Dat kost geld.En in het laatste zit de crux. Als NS er telkenmale mee weg komt om ronduit lak te hebben aan de Europese Verordening dan is er ook geen incentive om dit soort calamiteiten fatsoenlijk te managen. Maar ik heb niet het idee dat ILenT als toezichthouder ook maar iets gaat doen.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] Soms is het toch best onhandig als de concessieverlener, de toezichthouder en de aandeelhouder allemaal dezelfde zijn hč.
Ach kom nou zeg, in een normaal functionerende democratische rechtsstaat moet dat prima kunnen. En anders moet dat privatiseren eraf, dan heb je al één factor minder. Minder dan twee is onmogelijk
Ik vraag me trouwens af wat ILenT in deze situatie zou moeten doen c.q. inspecteren. Lijkt mij sterk dat er hier iets gebeurd is dat onder hun verantwoordelijkheid valt.
Ik vraag me trouwens af wat ILenT in deze situatie zou moeten doen c.q. inspecteren. Lijkt mij sterk dat er hier iets gebeurd is dat onder hun verantwoordelijkheid valt.
Zij moeten erop toezien dat vervoerders de Europese Verordening inzake reizigersrechten naleven. Nu is tot op zekere hoogte zo’n situatie als gisteren ook overmacht, niet alles is maakbaar. Maar daarmee is wel de vraag of je als NS telkenmale opnieuw kan blijven roepen dat ‘in een trein wel 1000 man passen en in een bus slechts 50’. Als een vals dilemma om EU 2021 / 782 artikel 20 lid 3 maar geheel ter zijde te schuiven.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Ja ik vind het raar dat een storing om 17:00 begint, even opgelost lijkt en dan opnieuw opspeelt om 20:45 en dat het dan nog ruim ZES uur duurt voordat ook maar besloten wordt om te gaan failoveren. Want dat de Harry Styles fans (wie had tot vandaag ooit van die knakker gehoord trouwens?) niet meer thuis zouden komen was om 23:00 ook wel meer dan duidelijk. Dus ten laatste om 23:00 had dat failoveren ook wel besloten kunnen worden. If not veel eerder, bijvoorbeeld om 20:45 al.
Ja ik vind het raar dat er na een failover om 3:00, nog steeds tot 09:00 geen enkele trein reed. Wat is een failover sowieso waard als hij een kwart etmaal duurt om in een BEGIN van effect te treden?
En als je dat weet, en dat weet je want je oefent dat elke drie maanden, zeg je tenminste, WAAROM dan zo lang gewacht? Voor in ieder geval 4 uur zie ik geen enkel excuus. Had om 23:00 alsnog (al vrij laat) besloten tot failover, had de ochtendspits kunnen rijden.
Onkunde plus onkunde plus onkunde is driewerf onkunde. En geen gelul over duivels dilemma want proberen de boel in Amsterdam nog aan de praat te krijgen voor de Harry Styles fans, nogmaals, daar was het allang veel te laat voor.
Dat is ongeveer de Prorail helft.
De NS helft: er zijn nooddekentjes uitgedeeld, ik begreep dat er gratis koffie en thee via de kiosk te krijgen was (hoe laat gaan die dicht?) En verder was er vooral Het Grote Niks.
Geen informatie Geen alternatief vervoer Geen eten, geen drinken, geen ook maar opengestelde toiletten.
Zowel Prorail als NS heeft vrij glashelder aangetoond hun eigen processen totaal niet onder controle te hebben. En dat wil dan de concessie hoofdrailnet onderhands gegund krijgen, want moeten concurreren is maar vervelend. Nja.
Om 22:00 waren de systemen weer even in de lucht en leek het erop dat het treinverkeer weer opgestart kon worden (net als om 19:00), maar dat ging daarna weer mis. Dat was dus ook het moment dat er pas besloten en gecommuniceerd kon gaan worden dat er echt niks meer ging rijden en dat men eigen vervoer moest gaan zoeken.
Op maandag 5 juni 2023 21:50 schreef MTL het volgende: Dat was dus ook het moment dat er pas besloten en gecommuniceerd kon gaan worden dat er echt niks meer ging rijden
En wat heeft er dan voor gezorgd dat het DAARNA nog vijf uur moest duren voordat iemand op het idee kwam van "Goh, misschien moeten we eens kijken of iemand nog de sleutel van OCCR Utrecht heeft"?
Die suggestie was al eerder op de avond gedaan maar is toen afgewezen.
Op maandag 5 juni 2023 21:24 schreef Dr_Flash het volgende: Want dat de Harry Styles fans (wie had tot vandaag ooit van die knakker gehoord trouwens?) niet meer thuis zouden komen was om 23:00 ook wel meer dan duidelijk.
Dat zegt toch wel iets over jou dat je die niet kent. Is wel 1 van de sterren van dit moment
En verder eens, ze hebben het verkloot.
stupidity has become as common as common sense was before
[..] En wat heeft er dan voor gezorgd dat het DAARNA nog vijf uur moest duren voordat iemand op het idee kwam van "Goh, misschien moeten we eens kijken of iemand nog de sleutel van OCCR Utrecht heeft"?
Die suggestie was al eerder op de avond gedaan maar is toen afgewezen.
Begrijp je dat mensen dit onbegrijpelijk vinden?
Daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Wat mij betreft had dat meteen na de tweede poging moeten gebeuren. Ik wil alleen zeggen dat er dus wel meer gebeurd is en uitleggen waarom pas rond 11 uur gecommuniceerd werd dat er niets meer zou gaan rijden.
Met al die storingen zou je zeggen dat er een dik draaiboek ligt bij kantoren van NS. En dan een heel groot boek 'Communicatie'. Maar kennelijk is die steeds zoek. Sleuteltje van kast lag zeker bij koffiemevrouw thuis.
[..] Daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Wat mij betreft had dat meteen na de tweede poging moeten gebeuren. Ik wil alleen zeggen dat er dus wel meer gebeurd is en uitleggen waarom pas rond 11 uur gecommuniceerd werd dat er niets meer zou gaan rijden.
Ja dat snap ik wel. Maar wat ik niet snap is dat die failover dan niet ten laatste om 2300 ingezet is. Je wist op dat moment al dat dat je enige kans was om de ochtendspits te kunnen rijden.
Maar nee, pas toen het 3 uur was, er ECHT niet NOG meer reizigers gedupeerd konden worden, en toen zeker was dat de ochtendspits ook naar de Ratsmodee was. TOEN kon er besloten worden tot failover.
Met natuurlijk het handen wassen in onschuld want oh jee het duurt nou eenmaal zo lang en het gaat nou eenmaal niet sneller.
Ben wel benieuwd welk belang er bij een dergelijk kwaadaardige opstelling gediend is trouwens. Maar het is OF totale onkunde, OF moedwillige sabotage om wat voor reden dan ook. OF allebei. Change my mind.
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 05-06-2023 22:20:09 ]
Ik las dat Eurostar toch weer in gesprek is met het ministerie om te kijken of er toch iets mogelijk is om de trein te laten rijden.
Maar simpele vraag: waarom kan de paspoortcontrole niet aan boord van de trein plaatsvinden? Dat de marechaussee gewoon langs komt lopen? Dat gebeurt in zo veel landen.
Op dinsdag 6 juni 2023 07:00 schreef Spablauw214 het volgende: Ik las dat Eurostar toch weer in gesprek is met het ministerie om te kijken of er toch iets mogelijk is om de trein te laten rijden.
Maar simpele vraag: waarom kan de paspoortcontrole niet aan boord van de trein plaatsvinden? Dat de marechaussee gewoon langs komt lopen? Dat gebeurt in zo veel landen.
Omdat de Britten ongelooflijk bureaucratisch zijn. Wat mij betreft gaat Engeland gewoon weer de Europese Unie en de Schengenzone in, dan ben je gelijk af van alle douane- en bagagecontroles.
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Omdat de Britten ongelooflijk bureaucratisch zijn. Wat mij betreft gaat Engeland gewoon weer de Europese Unie en de Schengenzone in, dan ben je gelijk af van alle douane- en bagagecontroles.
Op dinsdag 6 juni 2023 07:00 schreef Spablauw214 het volgende: Ik las dat Eurostar toch weer in gesprek is met het ministerie om te kijken of er toch iets mogelijk is om de trein te laten rijden.
Maar simpele vraag: waarom kan de paspoortcontrole niet aan boord van de trein plaatsvinden? Dat de marechaussee gewoon langs komt lopen? Dat gebeurt in zo veel landen.
[..] Omdat de Britten ongelooflijk bureaucratisch zijn. Wat mij betreft gaat Engeland gewoon weer de Europese Unie en de Schengenzone in, dan ben je gelijk af van alle douane- en bagagecontroles.
De grensovergang is niet de reden van deze controles. Oorspronkelijk zijn deze strenge regels opgezet vanwege de kanaaltunnel, het vk wil elke mogelijkheid van een incident uitsluiten. Tegenwoordig zijn vluchtelingen ook een groot topic in het VK
quote:
Op dinsdag 6 juni 2023 07:00 schreef Spablauw214 het volgende: Ik las dat Eurostar toch weer in gesprek is met het ministerie om te kijken of er toch iets mogelijk is om de trein te laten rijden.
Maar simpele vraag: waarom kan de paspoortcontrole niet aan boord van de trein plaatsvinden? Dat de marechaussee gewoon langs komt lopen? Dat gebeurt in zo veel landen.
Dat is geen 100% controle, je loopt risico op incidenten in de kanaaltunnel en een slimme vluchteling zou de controle kunnen ontwijken.
De NS krijgt een boete van 1,5 miljoen euro vanwege het afschalen van de dienstregeling in 2022. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer. Zij zal het bedrag overigens niet innen. Het geld moet worden gebruikt voor de reiziger.
Vanwege de daling van het aantal reizigers in coronatijd kreeg de NS vorig jaar staatssteun: de zogeheten Beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV). Eén van de voorwaarden daarbij was dat de dienstregeling vergelijkbaar moest zijn aan die in 2021.
Aan die voorwaarde heeft de NS niet voldaan. Onder meer vanwege personeelstekort is de dienstregeling in de tweede helft van vorig jaar afgeschaald. Reizigers hebben daarvan veel hinder ondervonden.
De staatssecretaris zal de boete niet innen, schrijft zij, omdat ze niet wil dat de reiziger gedupeerd wordt. Ze wil dat het bedrijf een plan opstelt om de dienstverlening te verbeteren en achteraf verantwoording aflegt over de besteding.
De NS krijgt een boete van 1,5 miljoen euro vanwege het afschalen van de dienstregeling in 2022. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer. Zij zal het bedrag overigens niet innen. Het geld moet worden gebruikt voor de reiziger.
Ben ik heel benieuwd wat we daarvan gaan merken met z'n allen. Anderhalf miljoen eurie is ongeveer een half kopje koffie per reiziger. Eigen beker meenemen graag.
Op dinsdag 6 juni 2023 09:50 schreef Janneke141 het volgende: NS die een boete aan de staat moet betalen is sowieso tamelijk zinloos. Of je die nu wel of niet int.
Een mogelijke oplossing zou zijn om de Eurostar naar spoor 2 te verplaatsen, maar daar kun je vanaf de Watergraafsmeer niet komen. Er ontbreekt een wissel, en we weten allemaal hoe lang het duurt om er daar eentje van gebouwd te krijgen
Op dinsdag 6 juni 2023 13:30 schreef James1988 het volgende: Een mogelijke oplossing zou zijn om de Eurostar naar spoor 2 te verplaatsen, maar daar kun je vanaf de Watergraafsmeer niet komen. Er ontbreekt een wissel, en we weten allemaal hoe lang het duurt om er daar eentje van gebouwd te krijgen
De daadwerkelijke bouw: een dag.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Spoor 2 zou je nog wel kunnen bereiken door vanaf de Wgm linkerspoor te rijden, of via het meest zuidelijke spoor uit te rijden waardoor je al bij Muiderpoort kunt intakken op het spoor vanuit Weesp. Een grotere uitdaging is om een pad hiervoor te vinden die tussen de rest van de dienstregeling past.
Vanaf spoor 2 naar Schiphol vertrekken is evengoed erg lastig qua tijdsligging, en het helpt ook niet mee dat er op het perron van de Eurostar minstens een half uur voor vertrek geen andere treinen mogen stoppen.
Ik snap vooral niet waarom de bouw van een nieuwe terminal in de Amstelpassage zo lang moet duren. De ruimte is er al, het spul uit de huidige terminal hoeft niet ver te verhuizen, en het "enige" wat er echt nog nieuw gemaakt moet worden is een afgesloten perrontoegang.
Hebben we al een oorzaak van het probleem in Amsterdam?
Zou het bijvoorbeeld iets kunnen zijn dat ook in Utrecht elk moment de soep in kan draaien?
De laatste update van ProRail is van 14:12 vandaag, en het antwoord is: nee. Ze weten wel van steeds meer dingen wat het niet is, maar wat het wel is is onbekend.
De Karel staat er weer klaar voor. Aanstaande vrijdag gaat de Radio Veronica Express weer rijden. Overdwars door Nederland, van Den Haag tot Enschede.
V = vertrek A = aankomst D = doorkomst (geen stop)
08:06 V Watergraafsmeer 08:16 D Weesp spoor 3 08:31 A Hilversum spoor 1 08:54 V 09:07 A Utrecht spoor 8 09:12 V 09:31 D Gouda spoor 7 09:50 A Den Haag Hollands Spoor spoor 3 10:06 V 10:13 D Delft spoor 2 10:27 A Rotterdam spoor 2 10:45 V 10:59 D Gouda spoor 2A 11:18 A Utrecht spoor 11 11:32 V 11:48 D Veenendaal De Klomp spoor 2 12:17 A Dieren (niet aan een perron, spoor 603) 12:31 V 12:41 D Zutphen 1B 12:54 A Deventer goederen (niet aan een perron, spoor 310) 13:11 V 13:37 D Wierden spoor 1 13:59 A Enschede spoor 3 14:20 V 14:54 D Holten spoor 2 15:10 A Deventer (niet aan een perron, spoor 305A) 15:20 V 15:34 A Olst spoor 3 15:35 V 15:48 A Zwolle spoor 9 15:59 V 16:14 A Meppel spoor 1 16:37 V 16:59 D Zwolle spoor 3 17:23 D Lelystad centrum spoor 1 17:41 D Almere Centraal spoor 1 18:00 A Hilversum spoor 1 18:28 V 18:43 D Weesp 18:51 A Watergraafsmeer
Op woensdag 7 juni 2023 13:05 schreef James1988 het volgende: De meeste van die werkzaamheden hebben betrekking op het traject Amsterdam - Amersfoort, de Pimpel begint/eindigt dan in Amersfoort.
Nou ja misschien.
Merk op dat hij in de nacht van 19 juni tussen 2 en 4 uur eventjes WEL rijdt
Overigens had ik ook een brief van Prorail in de bus waarin ze aangeven dat tussen 9 en 19 juni alle sporen van heel station Deventer vervangen worden.
Due hoe ik dat er dan weer mee moet rijmen, geen idee.. Maar volgens mij kunnen er geen treinen rijden als er geen sporen liggen, toch?
Op woensdag 7 juni 2023 13:26 schreef Dr_Flash het volgende: Overigens had ik ook een brief van Prorail in de bus waarin ze aangeven dat tussen 9 en 19 juni alle sporen van heel station Deventer vervangen worden.
Due hoe ik dat er dan weer mee moet rijmen, geen idee.. Maar volgens mij kunnen er geen treinen rijden als er geen sporen liggen, toch?
Knap als je dat met een GTW in 5:10 voor elkaar gaat krijgen. Zelfs Thalys doet het in 3:20 of zoiets vanaf Amsterdam, dus het lijkt mij eerder dat ze iets van ICEs/Velaro D-stellen van hun moederbedrijf DB gaan leasen, of een paar oude TGVs op willen kopen, zeker als het al in 2026 moet gaan beginnen.
Edit: Wat James1988 zegt dus.
[ Bericht 7% gewijzigd door MTL op 08-06-2023 10:11:42 ]
Er zijn niet heel veel TGVs die 1500 V, 3000 V, ATB en ERTMS lusten en die zijn allemaal al in gebruik door Thalys Eurostar. Er zijn bij die vervoerder ook geen plannen voor nieuw materieel.
Op donderdag 8 juni 2023 09:34 schreef James1988 het volgende: Een reistijd van 5u10 kan met maar één type materieel worden gehaald, een hogesnelheidstrein.
En raad eens waar moederbedrijf DB er de komende jaren heel veel van geleverd krijgt?
Ah, ja, daar had ik niet bij stil gestaan. Maar dan kom je uit bij ICE3M? Nou niet het best betrouwbare materieel geloof ik? Of is de ellende op de lijn van Frankfurt a/M of Basel vooral afkomstig van drukte op de spoorlijn?
[..] Er zijn niet heel veel TGVs die 1500 V, 3000 V, ATB en ERTMS lusten en die zijn allemaal al in gebruik door Thalys Eurostar. Er zijn bij die vervoerder ook geen plannen voor nieuw materieel.
Zou het niet mogelijk kunnen zijn de bestaande dienst naar Groningen door de trekken? Het gaat maar om een slag per etmaal, aan de rand van de dag, dus één treinstel dat dan in plaats van Amsterdam in Groningen overnacht. Ze lijken uit te gaan van de Thalys die nu om 7:11 uit Amsterdam vertrekt.
Waarom niet? Arriva probeert al jaren op alle mogelijke manieren toegang te krijgen tot (delen van) het hoofdrailnet. Of het nou nuttig/realistisch is of niet. Dus waarom zouden ze het niet op deze manier proberen?
Dat DB interesse zou hebben om op korte termijn een ICE tussen Groningen en Parijs te laten rijden lijkt mij nog veel onwaarschijnlijker.
Dat DB interesse zou hebben om op korte termijn een ICE tussen Groningen en Parijs te laten rijden lijkt mij nog veel onwaarschijnlijker.
Het gaat volgens mij helemaal niet om Groningen, dat is gewoon een bijkomstigheid om een case te kunnen maken die door eventuele "dit is geen concurrentie maar een nieuwe dienst"-tests komt. Zeker als de volgende HRN-concessie weer internationale treinen bevat.
Kijk maar naar de vertrektijden: 05:30 uit Groningen + 2 uur voor Groningen - Amsterdam = 07:30 in Amsterdam en rond 08:30 in Rotterdam. Dat zijn juist prima tijden voor zakenreizigers en toeristen uit de randstad.
De terugreis is eveneens op gunstige tijdstippen. 0:30 in Groningen is laat, 21:30 in Rotterdam en 22:30 in Amsterdam is een heel goede tijd.
[..] Het gaat volgens mij helemaal niet om Groningen, dat is gewoon een bijkomstigheid om een case te kunnen maken die door eventuele "dit is geen concurrentie maar een nieuwe dienst"-tests komt. Zeker als de volgende HRN-concessie weer internationale treinen bevat.
Kijk maar naar de vertrektijden: 05:30 uit Groningen + 2 uur voor Groningen - Amsterdam = 07:30 in Amsterdam en rond 08:30 in Rotterdam. Dat zijn juist prima tijden voor zakenreizigers en toeristen uit de randstad.
De terugreis is eveneens op gunstige tijdstippen. 0:30 in Groningen is laat, 21:30 in Rotterdam en 22:30 in Amsterdam is een heel goede tijd.
Zelfs voor een dagje op en neer zijn het nog prima tijden. Hoewel Parijs daar eigenlijk net te ver voor is, maar goed als het niet teveel kost he
• Een defecte trein • Een voertuig op het spoor • Een brandmelding • Problemen in het buitenland
Geen idee van die problemen in het buitenland, maar de overige drie waren drie losse incidenten. Een ervaringsrit/opleidingsrit met ICNG stond defect, dus die is door een van de reguliere ICNG ritten afgesleept, bij Barendrecht had de aannemer een kraan zo ongeveer op het spoor geparkeerd en op de HSL noordsectie had een trein een automatisch brandalarm dat gelukkig onterecht bleek.
Zeker. Vorig jaar ging het feestje vanwege materiaaltekort niet door. Vandaag zijn ze verder gegaan en over 2 weken moet het af zijn. Dan moeten de treinen absoluut weer gaan rijden, want TT van Assen
[..] Jawel, want dat zijn de mensen die niet meer op een motor mogen stappen na afloop
En hoe is dat het probleem van NS / prorail / OV precies? Laat die bierlijken daar lekker een dagje in het weiland rotten. Merkt helemaal niemand wat van.
[..] En hoe is dat het probleem van NS / prorail / OV precies? Laat die bierlijken daar lekker een dagje in het weiland rotten. Merkt helemaal niemand wat van.
Sinds wanneer heb jij wat tegen mensen die bier drinken?
bier
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 9 juni 2023 00:35 schreef ReisT het volgende: Tussendoor ff iets anders voor de liefhebbers van ronkende diesels, stoomtreinen en/of oranje TGV's
Normaal gesproken zitten hier dag en nacht ProRail-medewerkers achter grote computerschermen. In opperste concentratie monitoren ze het treinverkeer rond Amsterdam, Schiphol en Almere. Per uur denderen er honderden treinen door dit gebied: hier voorkomen de verkeersleiders dat die op elkaar in rijden.
Op dinsdag 6 juni 2023 20:33 schreef pitboer het volgende: De Karel staat er weer klaar voor. Aanstaande vrijdag gaat de Radio Veronica Express weer rijden. Overdwars door Nederland, van Den Haag tot Enschede.
15:10 A Deventer (niet aan een perron, spoor 305A) 15:20 V 15:34 A Olst spoor 3
@pitboer rijdt onze Karel nog een beetje op tijd vandaag?
Begin april kwam Network Rail tot de ontdekking dat de bruggenhoofden van een 160 jaar oud viaduct over de Theems in korte tijd ernstig was verslechterd. Het viaduct werd al lange tijd gemonitord en er waren al plannen om groot onderhoud te plegen, maar de staat ging veel sneller achteruit.
Het viaduct moest worden afgesloten, waardoor er geen treinen meer konden rijden tussen Didcot en Oxford. En men moest met spoed aan de slag om de bruggenhoofden compleet te vervangen. Dat is de afgelopen twee maanden gebeurd, vandaag reden de eerste treinen weer. Één dag eerder dan verwacht.
Op vrijdag 9 juni 2023 14:53 schreef James1988 het volgende: een 160 jaar oud viaduct over de Theems in korte tijd ernstig was verslechterd. Het viaduct werd al lange tijd gemonitord
Nog even voor de laatste week dat het nog kan dieselen onder de draad van Hamburg naar Denemarken. Vanaf volgend weekend worden de IC3'en vervangen door DB-rijtuigen tussen twee DSB-Vectrons (muv een nachtelijk treinpaar). Comfort gaat er op achteruit, maar voor de capaciteit is het hard nodig.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 9 juni 2023 14:53 schreef James1988 het volgende: Begin april kwam Network Rail tot de ontdekking dat de bruggenhoofden van een 160 jaar oud viaduct over de Theems in korte tijd ernstig was verslechterd. Het viaduct werd al lange tijd gemonitord en er waren al plannen om groot onderhoud te plegen, maar de staat ging veel sneller achteruit.
Het viaduct moest worden afgesloten, waardoor er geen treinen meer konden rijden tussen Didcot en Oxford. En men moest met spoed aan de slag om de bruggenhoofden compleet te vervangen. Dat is de afgelopen twee maanden gebeurd, vandaag reden de eerste treinen weer. Één dag eerder dan verwacht.
Op vrijdag 9 juni 2023 15:02 schreef dennistd het volgende: Nog even voor de laatste week dat het nog kan dieselen onder de draad van Hamburg naar Denemarken. Vanaf volgend weekend worden de IC3'en vervangen door DB-rijtuigen tussen twee DSB-Vectrons (muv een nachtelijk treinpaar). Comfort gaat er op achteruit, maar voor de capaciteit is het hard nodig.
Het laatste wat ik opving is dat er gewoon gesleept gaat worden en niet in sandwich.
Op vrijdag 9 juni 2023 14:53 schreef James1988 het volgende: Begin april kwam Network Rail tot de ontdekking dat de bruggenhoofden van een 160 jaar oud viaduct over de Theems in korte tijd ernstig was verslechterd. Het viaduct werd al lange tijd gemonitord en er waren al plannen om groot onderhoud te plegen, maar de staat ging veel sneller achteruit.
Het viaduct moest worden afgesloten, waardoor er geen treinen meer konden rijden tussen Didcot en Oxford. En men moest met spoed aan de slag om de bruggenhoofden compleet te vervangen. Dat is de afgelopen twee maanden gebeurd, vandaag reden de eerste treinen weer. Één dag eerder dan verwacht.
Op vrijdag 9 juni 2023 15:02 schreef dennistd het volgende: Nog even voor de laatste week dat het nog kan dieselen onder de draad van Hamburg naar Denemarken. Vanaf volgend weekend worden de IC3'en vervangen door DB-rijtuigen tussen twee DSB-Vectrons (muv een nachtelijk treinpaar). Comfort gaat er op achteruit, maar voor de capaciteit is het hard nodig.
Ik vond die diesels anders maar behoorlijk benauwd en op elkaar gepakt zitten, een echte 80/90ies vibe.
Op vrijdag 9 juni 2023 15:02 schreef dennistd het volgende: Nog even voor de laatste week dat het nog kan dieselen onder de draad van Hamburg naar Denemarken. Vanaf volgend weekend worden de IC3'en vervangen door DB-rijtuigen tussen twee DSB-Vectrons (muv een nachtelijk treinpaar). Comfort gaat er op achteruit, maar voor de capaciteit is het hard nodig.
Het blijft daarna ook gewoon rijden. Alleen de treinen naar Kopenhagen worden vervangen door getrokken materieel, de treinen naar Århus blijven dieselen onder de draad voorlopig.
Op vrijdag 9 juni 2023 15:02 schreef dennistd het volgende: Nog even voor de laatste week dat het nog kan dieselen onder de draad van Hamburg naar Denemarken. Vanaf volgend weekend worden de IC3'en vervangen door DB-rijtuigen tussen twee DSB-Vectrons (muv een nachtelijk treinpaar). Comfort gaat er op achteruit, maar voor de capaciteit is het hard nodig.
Richting Aarhus blijft de IC3 rijden. Ik heb geen idee hoe nu de status van de elektrificatieprojecten in Denemarken zijn, maar over enkele jaren moet het gehele net van DSB onder de draad hangen. Alleen trajecten waar vervoerders als Arriva op rijden worden niet geëlektrificeerd.
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Richting Aarhus blijft de IC3 rijden. Ik heb geen idee hoe nu de status van de elektrificatieprojecten in Denemarken zijn, maar over enkele jaren moet het gehele net van DSB onder de draad hangen. Alleen trajecten waar vervoerders als Arriva op rijden worden niet geëlektrificeerd.
Wat ze bedoelen: de compensatieregels voor Flex-abonnementen worden veranderd zodat de compensatieregeling weer is zoals het vroeger was, gebaseerd op het maandbedrag van het abonnement i.p.v. op de prijs van een enkele reis 2e klas zonder korting.
Prima wat mij betreft, ik vond het altijd een beetje vreemd om ¤ 25 compensatie te krijgen voor een abonnement dat me ¤ 37 per maand kostte (Weekend Vrij 1e klas).
Vanuit NS snap ik volkomen dat ze deze stap zetten. Ik ben zelf wel een voorstander van een compensatieregeling zoals bij vliegreizen - je krijgt een vaste vergoeding op basis van afstand, ongeacht of je vliegticket ¤10 of ¤350 kostte. NS gaat daartegenover wel soepeler om met de definitie van "overmacht".
Overigens heb ik maar een paar keer van de de "geld terug bij vertraging" regeling gebruik gemaakt. Ik reis vaak met de trein, maar vertragingen van 30 minuten of langer zijn op een hand te tellen. Het komt vaker voor dat de reis maken überhaupt niet mogelijk is, maar dan heb ik nog geen kaartje en vind ik het ook niet boeiend.
Vanavond dubbele IC-capaciteit tussen Zwolle en Leeuwarden omdat het spoor bij Hoogeveen er uit ligt.
Arriva schijnt met setjes van 3x GTW 2/8 te rijden tussen Leeuwarden en Groningen, maar ze houden wel vast aan 2 treinen per uur ipv het aantal op te voeren naar 3 of 4 (al hadden de stoptreinen dan maar met maximaal 2 stellen kunnen rijden ivm de capicteit in Groningen).
Was hier de oorzaak van de Nightjet-brand van een paar dagen terug al voorbij gekomen? Het was een camperbusje waarvan het klapdak tijdens de rit open geklapt is door de rijwind, mogelijk omdat de auto's achterwaarts vervoerd werden en de vergrendeling van het dak daarop niet berekend was...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 11 juni 2023 20:59 schreef dennistd het volgende: Was hier de oorzaak van de Nightjet-brand van een paar dagen terug al voorbij gekomen? Het was een camperbusje waarvan het klapdak tijdens de rit open geklapt is door de rijwind, mogelijk omdat de auto's achterwaarts vervoerd werden en de vergrendeling van het dak daarop niet berekend was...
Afgelopen vrijdag naar de Stadler fabriek in Bussnang geweest voor werkbezoek. Uitgebreide rondleiding door de fabriek gehad inclusief onze tram uitgebreid geīnspecteerd die daar gefabriceerd gaat worden. Supertof dat daar de treinen op de 2e etage gebouwd worden. Op de begane grond worden de onderstellen gebouwd en vervolgens gaan ze met de lift naar de 2e etage om daar afgebouwd te worden.
Ik ben vorig jaar in de fabriek in St. Margrethen geweest, heel leuk om zo'n fabriek van binnen te zien.
nice. Binnenkort nog een tripje in het vooruitzicht naar Siedlce, Polen waar een deel van de vloot afgebouwd gaat worden. Eerste 20 stuks in Zwitserland en de laatste 45 stuks komen uit Polen
Qbuzz, onderdeel van Trenitalia, heeft bij de ACM een aanvraag ingediend om 7x per dag Amsterdam - Parijs en 7x/dag Amsterdam - Berlijn te gaan rijden. TI zou bereid zijn om ¤ 200 miljoen te investeren in de aanschaf van materieel, er wordt gesproken over Frecciarossa's.
Op maandag 12 juni 2023 09:14 schreef James1988 het volgende: Qbuzz, onderdeel van Trenitalia, heeft bij de ACM een aanvraag ingediend om 7x per dag Amsterdam - Parijs en 7x/dag Amsterdam - Berlijn te gaan rijden. TI zou bereid zijn om ¤ 200 miljoen te investeren in de aanschaf van materieel, er wordt gesproken over Frecciarossa's.
Misschien, maar toch zijn dit soort initiatieven best interessant. Zo zijn Easyjet en Ryanair ook ooit begonnen. Ik hoop dat er een markt voor is en dat het een fatsoenlijke vervanging voor vliegverkeer wordt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Is de toelating daarvan eigenlijk officieel ingetrokken of mogen ze nog gewoon rijden hier?
Toelating voor België is het ding kwijt, Nederland weet ik niet. Maar er zal inmiddels het nodige aan zijn verspijkerd (o.a. inbouw Italiaanse systemen) waardoor je sowieso een herkeuring nodig gaat hebben.
[..] Misschien, maar toch zijn dit soort initiatieven best interessant. Zo zijn Easyjet en Ryanair ook ooit begonnen. Ik hoop dat er een markt voor is en dat het een fatsoenlijke vervanging voor vliegverkeer wordt.
Probleem is wel dat vaak wel dit soort private partijen vaak wel het regionale treinvervoer in de weg rijden. Zolang de infrastructuur tussen internationale treinen en hogesnelheidstreinen niet geheel is gescheiden moet je echt voorzichtig zijn met het toewijzen van paden aan internationale treinen. Op de route naar Paris is vooral Antwerpen-Brussel het probleem, want op dat gedeelte ligt geen hogesnelheidslijn. Op de route naar Berlin ligt er tot aan Wolfsburg geen hogesnelheidslijn. De kans is groot dat extra internationale treinen het regionale treinverkeer verstoren. Dan moet je allereerst private partijen als Arriva en QBuzz überhaupt geen vergunning geven om internationale treinen te exploiteren en kun je met de bestaande internationale treinen de capaciteit vergroten door in dubbeltraktie te gaan rijden (Thalys) of door met 11 rijtuigen te gaan rijden in plaats van 9 rijtuigen (IC Berlin).
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Probleem is wel dat vaak wel dit soort private partijen vaak wel het regionale treinvervoer in de weg rijden. Zolang de infrastructuur tussen internationale treinen en hogesnelheidstreinen niet geheel is gescheiden moet je echt voorzichtig zijn met het toewijzen van paden aan internationale treinen. Op de route naar Paris is vooral Antwerpen-Brussel het probleem, want op dat gedeelte ligt geen hogesnelheidslijn. Op de route naar Berlin ligt er tot aan Wolfsburg geen hogesnelheidslijn. De kans is groot dat extra internationale treinen het regionale treinverkeer verstoren. Dan moet je allereerst private partijen als Arriva en QBuzz überhaupt geen vergunning geven om internationale treinen te exploiteren en kun je met de bestaande internationale treinen de capaciteit vergroten door in dubbeltraktie te gaan rijden (Thalys) of door met 11 rijtuigen te gaan rijden in plaats van 9 rijtuigen (IC Berlin).
Antwerpen-Brussel is vrijwel geheel zessporig, dus de capaciteit daarvan is behoorlijk groot. De frequentie van stoptreinen in Duitsland is (helaas) vrij laag, dus daar passen best internationale sneltreinen tussendoor. De IC Berlijn rijdt niet ieder uur, dus is er zeker een treinpad beschikbaar op de andere helft.
Het is makkelijk om allerlei redenen te verzinnen waarom het niet zou kunnen, maar daar maken we het treinvervoer echt niet aantrekkelijker van. Dus ik juich dit soort initiatieven van harte toe, en ik hoop dat er wat succesvolle initiatieven aan overblijven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Antwerpen-Brussel is vrijwel geheel zessporig, dus de capaciteit daarvan is behoorlijk groot. De frequentie van stoptreinen in Duitsland is (helaas) vrij laag, dus daar passen best internationale sneltreinen tussendoor. De IC Berlijn rijdt niet ieder uur, dus is er zeker een treinpad beschikbaar op de andere helft.
Het is makkelijk om allerlei redenen te verzinnen waarom het niet zou kunnen, maar daar maken we het treinvervoer echt niet aantrekkelijker van. Dus ik juich dit soort initiatieven van harte toe, en ik hoop dat er wat succesvolle initiatieven aan overblijven.
Antwerpen-Mechelen is toch echt maar vier sporen en geen zes.
De huidige treinen rijden nog niet op maximale lengte. De IC Berlin kan van 9 rijtuigen naar 11 of 12 rijtuigen en de Thalys kan met dubbele stellen rijden.
Probleem is ook de gebrekkige tariefsintegratie bij private partijen. Wil je van Amsterdam naar Warschau of Praag, zul je toch echt met de DB-treinen moeten rijden naar Berlin en niet met de QBuzz-trein, omdat bij het missen van de aansluiting in Berlin door vertraging, je een nieuw ticket moet kopen als je met de QBuzz-trein naar Berlin hebt gereisd. Ben je met de DB-trein naar Berlin gereisd, dan mag je bij het missen van de aansluiting door vertraging een trein later naar Warschau of Praag nemen.
Zelfde geldt voor Amsterdam-Lyon of Amsterdam-Bordeaux.
Dit soort cowboys moeten we gewoon niet op het spoor willen. Waarschijnlijk gaat de kwaliteit alleen maar op achteruit als dit soort cowboys worden toegelaten op het spoor. Flixtrain maakt er ook één grote bende van.
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Antwerpen-Mechelen is toch echt maar vier sporen en geen zes.
De huidige treinen rijden nog niet op maximale lengte. De IC Berlin kan van 9 rijtuigen naar 11 of 12 rijtuigen en de Thalys kan met dubbele stellen rijden.
Probleem is ook de gebrekkige tariefsintegratie bij private partijen. Wil je van Amsterdam naar Warschau of Praag, zul je toch echt met de DB-treinen moeten rijden naar Berlin en niet met de QBuzz-trein, omdat bij het missen van de aansluiting in Berlin door vertraging, je een nieuw ticket moet kopen als je met de QBuzz-trein naar Berlin hebt gereisd. Ben je met de DB-trein naar Berlin gereisd, dan mag je bij het missen van de aansluiting door vertraging een trein later naar Warschau of Praag nemen.
Zelfde geldt voor Amsterdam-Lyon of Amsterdam-Bordeaux.
Dit soort cowboys moeten we gewoon niet op het spoor willen. Waarschijnlijk gaat de kwaliteit alleen maar op achteruit als dit soort cowboys worden toegelaten op het spoor. Flixtrain maakt er ook één grote bende van.
Vliegticket kan je ook kopen met een overstap bij twee verschillende maatschappijen. Het gaat om samenwerking. Tot nu toe is dat non-existent in treinenwereld en dat is de reden waarom het maar niet lukt.
Probleem is ook de gebrekkige tariefsintegratie bij private partijen. Wil je van Amsterdam naar Warschau of Praag, zul je toch echt met de DB-treinen moeten rijden naar Berlin en niet met de QBuzz-trein, omdat bij het missen van de aansluiting in Berlin door vertraging, je een nieuw ticket moet kopen als je met de QBuzz-trein naar Berlin hebt gereisd. Ben je met de DB-trein naar Berlin gereisd, dan mag je bij het missen van de aansluiting door vertraging een trein later naar Warschau of Praag nemen.
Dit is misschien nu een probleem, maar dat hoeft in de toekomst echt niet zo te zijn. Wellicht is er een andere private partij die Berlijn - Praag gaat rijden, waar QBuzz dan weer een afspraak mee maakt. Net als in de luchtvaart, waar je met Skyteam, Oneworld en Star Alliance ook 3 partijen hebt die onderling afspraken maken.
[..] De huidige treinen rijden nog niet op maximale lengte. De IC Berlin kan van 9 rijtuigen naar 11 of 12 rijtuigen en de Thalys kan met dubbele stellen rijden.
Kan, kan, kan.
Maar het gebeurt niet.
quote:
Probleem is ook de gebrekkige tariefsintegratie bij private partijen.
Dat gaat bij de zittende vervoerders lang niet altijd beter. Probeer maar eens één doorgaand ticket te krijgen wanneer je reis een Ouigo bevat. Of om iets internationaals te krijgen wanneer je een AVE wil gebruiken in Spanje.
quote:
Dit soort cowboys moeten we gewoon niet op het spoor willen. Waarschijnlijk gaat de kwaliteit alleen maar op achteruit als dit soort cowboys worden toegelaten op het spoor. Flixtrain maakt er ook één grote bende van.
Want de cowboys die we nu hebben doen alles perfect?
Op de plekken waar concurrentie in het langeafstandsvervoer is ingevoerd (Italīe, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk, Zweden) is keer op keer te zien geweest dat de kwaliteit omhoog gaat, de prijzen omlaag gaan, en het aantal reizigers ook groeit.
Er zal ergens een gezonde balans zijn tussen concurrentie en niet concurrentie. Uiteindelijk interesseert het mij als reiziger geen biet welke vervoerder die trein rijdt, als die maar komt, op een regelmatige gestructureerde basis en in Nederlands geval altijd zelfde prijs. Ik heb vooral geen behoefte aan zes treinen per uur die door drie vervoerders gereden worden en verschillende tarieven etc kennen. Maar een aanvullende trein die goed geīntegreerd kan worden in ons spoorsysteem, graag. Het leidt allicht nog tot extra investeringen die het gehele systeem tot een hoger niveau kunnen tillen.
[..] Antwerpen-Mechelen is toch echt maar vier sporen en geen zes.
De huidige treinen rijden nog niet op maximale lengte. De IC Berlin kan van 9 rijtuigen naar 11 of 12 rijtuigen en de Thalys kan met dubbele stellen rijden.
Probleem is ook de gebrekkige tariefsintegratie bij private partijen. Wil je van Amsterdam naar Warschau of Praag, zul je toch echt met de DB-treinen moeten rijden naar Berlin en niet met de QBuzz-trein, omdat bij het missen van de aansluiting in Berlin door vertraging, je een nieuw ticket moet kopen als je met de QBuzz-trein naar Berlin hebt gereisd. Ben je met de DB-trein naar Berlin gereisd, dan mag je bij het missen van de aansluiting door vertraging een trein later naar Warschau of Praag nemen.
Zelfde geldt voor Amsterdam-Lyon of Amsterdam-Bordeaux.
Dit soort cowboys moeten we gewoon niet op het spoor willen. Waarschijnlijk gaat de kwaliteit alleen maar op achteruit als dit soort cowboys worden toegelaten op het spoor. Flixtrain maakt er ook één grote bende van.
Spreek voor jezelf.
Ik wilde een hele uitgebreide reactie gaan typen, maar James heeft het hierboven keurig verwoord. De hopeloosheid van het internationale treinreizen is vooral te wijten aan de bestaande maatschappijen die hun eilandjes beschermen, en niet aan de vervoerders die er nog niet zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Maar het gebeurt niet. [..] Dat gaat bij de zittende vervoerders lang niet altijd beter. Probeer maar eens één doorgaand ticket te krijgen wanneer je reis een Ouigo bevat. Of om iets internationaals te krijgen wanneer je een AVE wil gebruiken in Spanje. [..] Want de cowboys die we nu hebben doen alles perfect?
Op de plekken waar concurrentie in het langeafstandsvervoer is ingevoerd (Italīe, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk, Zweden) is keer op keer te zien geweest dat de kwaliteit omhoog gaat, de prijzen omlaag gaan, en het aantal reizigers ook groeit.
Concurrentie dwingt tot innovatie.
De private partijen rijden ook enkel de lucratieve hoofdroutes, terwijl de staatsmaatschappij een landelijk dekkend net moet bieden en ook op incourante tijden moet rijden, terwijl een private partij alleen op lucratieve tijden hoeft te rijden. Ook konden private partijen als Flixtrain hun hele netwerk tijdens corona opdoeken, terwijl de staatsmaatschappij met nauwelijks reizigers moest doorrijden. Er is gewoon sprake van oneerlijke concurrentie en een ongelijk speelveld tussen private partijen en staatsmaatschappijen.
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op maandag 12 juni 2023 14:16 schreef Erno-BE het volgende: De private partijen rijden ook enkel de lucratieve hoofdroutes, terwijl de staatsmaatschappij een landelijk dekkend net moet bieden en ook op incourante tijden moet rijden, terwijl een private partij alleen op lucratieve tijden hoeft te rijden. Ook konden private partijen als Flixtrain hun hele netwerk tijdens corona opdoeken, terwijl de staatsmaatschappij met nauwelijks reizigers moest doorrijden. Er is gewoon sprake van oneerlijke concurrentie en een ongelijk speelveld tussen private partijen en staatsmaatschappijen.
Daarom krijgt die laatste subsidie, om de dienst op onrendabele verbindingen frequent te blijven aanbieden, en maatschappijen als Flixtrain of anderen die nieuwe verbindingen in de markt willen zetten, niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Daarom krijgt die laatste subsidie, om de dienst op onrendabele verbindingen frequent te blijven aanbieden, en maatschappijen als Flixtrain of anderen die nieuwe verbindingen in de markt willen zetten, niet.
Een staatsmaatschappij gebruikt de winsten uit een lucratief traject om de verliezen uit een onrendabel traject te dekken, zelfde geldt voor de winsten op lucratieve tijden die de verliezen voor de incourante tijden dekken. Een private partij neemt enkel de winst uit het lucratief traject met de lucratieve tijden en hoeft niet in te teren op de trajecten en de tijden waarop verlies wordt geleden. Dan krijg je wel een ongelijk speelveld.
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op maandag 12 juni 2023 09:14 schreef James1988 het volgende: Qbuzz, onderdeel van Trenitalia, heeft bij de ACM een aanvraag ingediend om 7x per dag Amsterdam - Parijs en 7x/dag Amsterdam - Berlijn te gaan rijden. TI zou bereid zijn om ¤ 200 miljoen te investeren in de aanschaf van materieel, er wordt gesproken over Frecciarossa's.
Creatief kaartje wel: Arriva neemt tussen Zwolle en Groningen de A7 en A32 i.p.v. het spoor, zullen wel multimodale treinen zijn. Verstandige keuze om niet over de A28 te rijden, zo kunnen ze in Hoogeveen tenminste niet klagen over dat daar niet gestopt wordt.
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2023 18:05:59 ]
[..] Creatief kaartje wel: [ afbeelding ] Arriva neemt tussen Zwolle en Groningen de A7 en A32 i.p.v. het spoor, zullen wel multimodale treinen zijn. Verstandige keuze om niet over de A28 te rijden, zo kunnen ze in Hoogeveen tenminste niet klagen over dat daar niet gestopt wordt.
En QBuzzz gaat dieselen tussen Zutphen en Hengelo
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op maandag 12 juni 2023 14:49 schreef James1988 het volgende: Nou nee hoor, die staatsmaatschappij zegt alsnog vrolijk "Oh wil je meer treinen op onrendabele uren? Lappen maar."
Vraag maar aan NS.
Op zich is het niet gek dat als de Rijksoverheid of de regionale overheid meer vraagt dan wat in de concessie staat ze daar een vergoeding voor vragen. Dat zullen andere concesssiehouders net zo doen.
[..] Creatief kaartje wel: [ afbeelding ] Arriva neemt tussen Zwolle en Groningen de A7 en A32 i.p.v. het spoor, zullen wel multimodale treinen zijn. Verstandige keuze om niet over de A28 te rijden, zo kunnen ze in Hoogeveen tenminste niet klagen over dat daar niet gestopt wordt.
Ik verbaas me meer over de ingepolderde Westerschelde
Vanaf 1 juli wordt het Deutschlandticket ook geldig op de IC34 tussen Dortmund, Siegen en Dillenburg .
Probleem is doordat het Deutschlandticket nu nog niet geldig is op de IC34 tussen Dortmund, Siegen en Dillenburg, dat de RE99 tussen Siegen, Gießen en Frankfurt en de RE34 tussen Dortmund en Suegen behoorlijk druk zijn met reizigers met het Deutschlandticket. Vanaf 1 juli worden de reizigers met het Deutschlandticket wat meer verspreid over de IC34, RE99 en RE34.
Let op: het Deutschlandticket is niet geldig in de IC's die enkel in Lennestadt-Altenhundem en Letmathe stoppen en die vanaf Letmathe doorrijden naar Unna, Münster en Emden. Ook andere regionale dagkaarten zijn niet geldig op deze IC-verbinding.
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Vanaf 1 juli wordt het Deutschlandticket ook geldig op de IC34 tussen Dortmund, Siegen en Dillenburg .
Probleem is doordat het Deutschlandticket nu nog niet geldig is op de IC34 tussen Dortmund, Siegen en Dillenburg, dat de RE99 tussen Siegen, Gießen en Frankfurt en de RE34 tussen Dortmund en Suegen behoorlijk druk zijn met reizigers met het Deutschlandticket. Vanaf 1 juli worden de reizigers met het Deutschlandticket wat meer verspreid over de IC34, RE99 en RE34.
Let op: het Deutschlandticket is niet geldig in de IC's die enkel in Lennestadt-Altenhundem en Letmathe stoppen en die vanaf Letmathe doorrijden naar Unna, Münster en Emden. Ook andere regionale dagkaarten zijn niet geldig op deze IC-verbinding.
Kom toch eens met duidelijke regels en niet met een eindeloze amorfe lijst van treinen waarin het wel en niet geldig is. Zo hebben we er nog steeds geen ene kut aan.
Arriva heeft plannen om een verbinding tussen Zutphen en Amersfoort (en terug) aan te bieden, met tussenstops in Voorst-Empe, Klarenbeek, Apeldoorn de Maten en Apeldoorn. En dat vijf maal per dag.
Er is toestemming verleend, maar de verbinding is er nog niet, terwijl die wel eind vorig jaar zou moeten rijden. Hoe zit dit? Of is NS of de overheid nog de dwarsligger?
Arriva heeft plannen om een verbinding tussen Zutphen en Amersfoort (en terug) aan te bieden, met tussenstops in Voorst-Empe, Klarenbeek, Apeldoorn de Maten en Apeldoorn. En dat vijf maal per dag.
Er is toestemming verleend, maar de verbinding is er nog niet, terwijl die wel eind vorig jaar zou moeten rijden. Hoe zit dit? Of is NS of de overheid nog de dwarsligger?
Luchtfietserij. Typisch weer zo'n verbinding waar geen hond op zit te wachten. Opbokken.
Op maandag 12 juni 2023 14:13 schreef b2py het volgende: Er zal ergens een gezonde balans zijn tussen concurrentie en niet concurrentie. Uiteindelijk interesseert het mij als reiziger geen biet welke vervoerder die trein rijdt, als die maar komt, op een regelmatige gestructureerde basis en in Nederlands geval altijd zelfde prijs. Ik heb vooral geen behoefte aan zes treinen per uur die door drie vervoerders gereden worden en verschillende tarieven etc kennen. Maar een aanvullende trein die goed geīntegreerd kan worden in ons spoorsysteem, graag. Het leidt allicht nog tot extra investeringen die het gehele systeem tot een hoger niveau kunnen tillen.
Dat laatste is belangrijk. Er is iig door politiek Nederland te weinig lef getoond om het spoor naar een hoger niveau te tillen.
Arriva heeft plannen om een verbinding tussen Zutphen en Amersfoort (en terug) aan te bieden, met tussenstops in Voorst-Empe, Klarenbeek, Apeldoorn de Maten en Apeldoorn. En dat vijf maal per dag.
Er is toestemming verleend, maar de verbinding is er nog niet, terwijl die wel eind vorig jaar zou moeten rijden. Hoe zit dit? Of is NS of de overheid nog de dwarsligger?
Die treinen heeft Arriva zelf weer geschrapt. Ook de spoorbezetting in Amersfoort zat nog dwars, Arriva wilde per se keren op spoor 4B waardoor Connexxion naar 5B zou moeten verplaatsen. Die gingen daar natuurlijk niet mee akkoord; spoor 5B is een nutteloos spoor wat veel te ver lopen is, buiten de overkapping ligt en geen voorzieningen als overcheckpalen of überhaupt een CTA heeft (/had? Geen idee of er inmiddels wat geplaatst is).
[..] Luchtfietserij. Typisch weer zo'n verbinding waar geen hond op zit te wachten. Opbokken.
Ik vind het wel een mooie verbinding Apeldoorn-Amersfoort in een diesel-GTW. Jammer dat dat ding dan enkel op werkdagen zou rijden en jammer dat Arriva de treinverbinding toch niet wil doorzetten.
Ik zie graag dieseltreinen die langere afstanden (zonder tussenstops) rijden.
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Die treinen heeft Arriva zelf weer geschrapt. Ook de spoorbezetting in Amersfoort zat nog dwars, Arriva wilde per se keren op spoor 4B waardoor Connexxion naar 5B zou moeten verplaatsen. Die gingen daar natuurlijk niet mee akkoord; spoor 5B is een nutteloos spoor wat veel te ver lopen is, buiten de overkapping ligt en geen voorzieningen als overcheckpalen of überhaupt een CTA heeft (/had? Geen idee of er inmiddels wat geplaatst is).
En zo wordt iedere gelegenheid om je proefballon leeg te laten lopen, aangegrepen. Zodat je wel telkens opschudding kunt veroorzaken maar nooit hoeft te presteren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] En zo wordt iedere gelegenheid om je proefballon leeg te laten lopen, aangegrepen. Zodat je wel telkens opschudding kunt veroorzaken maar nooit hoeft te presteren.
Het zou wat zijn als zo'n bedrijf zich wel eens aan dit proefballonnetje zou moeten houden
Op dinsdag 13 juni 2023 17:29 schreef marcb1974 het volgende: Wanneer gaan er weer normaal treinen rijden tussen Maastricht en Aken? Weet iemand dat? Nu raden ze de bus aan.
Als je de bus wil vermijden zou je via Heerlen kunnen reizen; vanaf daar gaat wel gewoon een trein naar Aken.
HSL Oost, spoorlijn Utrecht - Breda, hogere bovenleidingspanning, hogere snelheid op veel trajecten. Dat soort dingen kunnen het spoor naar een hoger niveau tillen.
Op het vlak van de kaartjes zou er Europese integratie moeten zijn. Het boeken van een langere treinreis is op dit moment te ingewikkeld.
[..] HSL Oost, spoorlijn Utrecht - Breda, hogere bovenleidingspanning, hogere snelheid op veel trajecten. Dat soort dingen kunnen het spoor naar een hoger niveau tillen.
Op het vlak van de kaartjes zou er Europese integratie moeten zijn. Het boeken van een langere treinreis is op dit moment te ingewikkeld.
Ik heb de laatste tijd wat meer in België gereisd, maar mijn conclusie is eigenlijk dat die op de genoemde vlakken doorgaans verder zijn dan wij. Tussen Brussel en Luik wordt met getrokken materieel 200 gereden, terwijl de HSL in Nederland al jaren matig bediend wordt. Hier is na de oorlog ook enorm veel spoor opgebroken wat achteraf prima bruikbaar was geweest, zoals de Baronnenlijn.
Het lijkt de laatste tijd wat sneller te gaan met de levering en inzet van het ICNG. Er is net een achtje geleverd en de inzet van een derde compositie in reizigersdienst lijkt aanstaande te zijn.
[..] HSL Oost, spoorlijn Utrecht - Breda, hogere bovenleidingspanning, hogere snelheid op veel trajecten. Dat soort dingen kunnen het spoor naar een hoger niveau tillen.
Op het vlak van de kaartjes zou er Europese integratie moeten zijn. Het boeken van een langere treinreis is op dit moment te ingewikkeld.
Dat zijn behoorlijke projecten qua omvang groter dan HSL-Zuid of Betuweroute, in een politiek klimaat dat niet soepel ging op enorme kostenoverschrijdingen op (spoor)infraprojecten. Kijk nu naar ERTMS waar de planning maar naar achter blijft sprinten en de kosten per rapportage exploderen. Belastinggeld kan maar 1 keer uitgegeven worden, en ik denk dat met het geld dat nu is uitgegeven we best tevreden mogen zijn. Al het spoor rondom Utrecht, Zwolle, Delftse de Zuidas dat is uitgebreid en ongelijkvloers gemaakt.
HSL Oost is echt niet groter dan de HSL Zuid. De Betuweroute is discutabel en ik denk alleen als je alle nevenprojecten op de Havenspoorlijn meerekent.
[..] Dat zijn behoorlijke projecten qua omvang groter dan HSL-Zuid of Betuweroute, in een politiek klimaat dat niet soepel ging op enorme kostenoverschrijdingen op (spoor)infraprojecten. Kijk nu naar ERTMS waar de planning maar naar achter blijft sprinten en de kosten per rapportage exploderen. Belastinggeld kan maar 1 keer uitgegeven worden, en ik denk dat met het geld dat nu is uitgegeven we best tevreden mogen zijn. Al het spoor rondom Utrecht, Zwolle, Delftse de Zuidas dat is uitgebreid en ongelijkvloers gemaakt.
Belastinggeld kan zeker maar één keer uitgegeven worden, maar al dat onderzoek kost ook veel tijd en geld.
Goede suggestie voor verbetering van een spoorlijn zou Zwolle - Wierden zijn door dat spoor volledig te verdubbelen. Geeft veel mogelijkheden
Ik vind de manier waarop DB voldoet aan de laatste toegankelijkheidseisen niet echt mooi trouwens, die dikke zwarte strepen rond de deuren doen afbreuk aan de livrei. Dat had echt wel mooier gekund.
Laten we hopen dat de BR 408 vooral een stuk betrouwbaarder is, de 406 is hard achteruit gegaan.
Dat treinstel dat vorig jaar in de hens is gegaan in Köln/Bonn Flughafen wordt trouwens ook niet hersteld, dat ding is nu een kerstboom voor de rest van de vloot.
De 406 is nooit echt een toonbeeld van betrouwbaarheid geweest... De 408 moet zich eerst bewijzen! Gelukkig rijdt de 407 nu naar Frankrijk, anders had je helemaal een groot tekort aan 406 gehad.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 13 juni 2023 22:25 schreef Duvel het volgende: De 406 is nooit echt een toonbeeld van betrouwbaarheid geweest... De 408 moet zich eerst bewijzen! Gelukkig rijdt de 407 nu naar Frankrijk, anders had je helemaal een groot tekort aan 406 gehad.
De knip in de IC naar Basel helpt natuurlijk ook om wat materieel vrij te spelen
Op dinsdag 13 juni 2023 22:00 schreef DeaDLocK2K het volgende: HSL Oost is echt niet groter dan de HSL Zuid. De Betuweroute is discutabel en ik denk alleen als je alle nevenprojecten op de Havenspoorlijn meerekent.
De HSL oost werd begroot in 2000 op 4-7 miljard gulden, het start budget voor de hsl zuid lag op 7,3 miljard gulden. Zoveel scheelt het echt niet van elkaar..
Het niet aanleggen van de HSL-Oost is nog steeds een van de grootste gemiste kansen wat mij betreft. De verbinding met Duitsland had zo veel beter kunnen zijn dan ie nu is. Zelfs al met een Vmax van 200.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] De HSL oost werd begroot in 2000 op 4-7 miljard gulden, het start budget voor de hsl zuid lag op 7,3 miljard gulden. Zoveel scheelt het echt niet van elkaar..
Zonder bronnen kan ik niet zoveel met die cijfers omdat ik niet kan zien wat er wel en niet in die bedragen zit. Ik vind de bandbreedte "4 tot 7 miljard gulden" ook nogal groot en kan zelf niet veel meer vinden dan dat een variant voor 200km/u twee miljard goedkoper is en dan dus 2 miljard kost in totaal. https://archive.is/FW5DZ
[..] Nu nog ervoor zorgen dat de treinen op elkaar wachten...
Juist de grootste groep reizigers heeft last als de ICE105 moet wachten op een vertraagde ICE225 uit Amsterdam, want de grootste groep reizigers reist immers Köln-F Flughafen-Mannheim-Karlsruhe--Freiburg-Basel. Deze reizigers willen gewoon een betrouwbare treindienst. Als de ICE225 vertraagd is, moeten de reizigers naar Mannheim, Karlsruhe, Freiburg en Basel gewoon lekker met de ICE107 van twee uur later.
In de andere richting hoeft de ICE224 ook niet te wachten op een vertraagde ICE104, aangezien reizigers naar Arnhem, Utrecht en Amsterdam ook nog meekunnen met de ICE120 van anderhalf uur later, indien de ICE104 vertraagd is.
[ Bericht 8% gewijzigd door Erno-BE op 14-06-2023 06:00:30 ]
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Zonder bronnen kan ik niet zoveel met die cijfers omdat ik niet kan zien wat er wel en niet in die bedragen zit. Ik vind de bandbreedte "4 tot 7 miljard gulden" ook nogal groot en kan zelf niet veel meer vinden dan dat een variant voor 200km/u twee miljard goedkoper is en dan dus 2 miljard kost in totaal. https://archive.is/FW5DZ
Renfe gaat binnen Frankrijk en grensoverschrijdend de concurrentie met SNCF aan.
twitter
Promotietarief: - Reizen binnen Frankrijk vanaf ¤ 9 - Reizen vanaf Narbonne/Montpellier van/naar Spanje vanaf ¤ 19 - Andere Franse plaatsen van/naar Spanje vanaf ¤ 29
Promotietarief: - Reizen binnen Frankrijk vanaf ¤ 9 - Reizen vanaf Narbonne/Montpellier van/naar Spanje vanaf ¤ 19 - Andere Franse plaatsen van/naar Spanje vanaf ¤ 29
Renfe rijdt toch al met AVE-treinen van Madrid/Barcelona naar Lyon-Marseille? Wat is hierbij het verschil?
En zou een AVE-trein Barcelona-Marseille-Nice-Monaco-Milano en een AVE-trein Barcelona-Lyon-Genčve haalbaar zijn?
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Renfe rijdt toch al met AVE-treinen van Madrid/Barcelona naar Lyon-Marseille? Wat is hierbij het verschil?
En zou een AVE-trein Barcelona-Marseille-Nice-Monaco-Milano en een AVE-trein Barcelona-Lyon-Genčve haalbaar zijn?
Er reden alleen nog twee TGV's per dag (beiden Parijs-Barcelona) nadat de samenwerking tussen Renfe en SNCF gestopt was. Nu gaat Renfe zelf ook (weer) met AVE's naar Frankrijk rijden.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Er was een samenwerking tussen Renfe en SNCF, waarbij ieder onder eigen licentie en met eigen personeel in het thuisland reed. Eind vorig jaar besloot SNCF zich eenzijdig terug te trekken uit deze samenwerking, en de treinen Parijs - Barcelona volledig onder eigen licentie uit te voeren. Dat kon SNCF doen, omdat ze al een eigen vergunning in Spanje hadden.
Het omgekeerde gold niet voor Renfe. Renfe is toen per direct aan de slag gegaan om een vergunning voor Frankrijk te regelen, en ook om personeel op te leiden. Daar ging de nodige tijd overheen, maar dat is nu geregeld en de AVE-treinen die tot half december reden keren weer terug.
Renfe heeft verdere groeiambities, men wil doorrijden naar Parijs en Renfe wil zelfs treinen naar Londen laten rijden. Wat er alleamaal daadwerkelijk gaat komen, wie weet...
In ieder geval is de terugkeer van de grensoverschrijdende AVEs een verbetering.
Je bent er weleens geweest, zeg maar CS - Muiderpoort - Amstel - Duivendrecht - Bijlmer? De enige mogelijkheid is twee sporen er boven bouwen zo ongeveer.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Je bent er weleens geweest, zeg maar CS - Muiderpoort - Amstel - Duivendrecht - Bijlmer? De enige mogelijkheid is twee sporen er boven bouwen zo ongeveer.
Mwah, CS - Muiderpoort was op te lossen door te vorken zodat twee corridors van dezelfde 4 sporen gebruik zouden kunnen maken.
Muiderpoort tot vlak voor Amstel is op zich ook nog wel te fixen. Vlak voor Amstel komt de metro erbij en dan is het vrijwel onmogelijk geworden om iets te kunnen doen.
[..] Je bent er weleens geweest, zeg maar CS - Muiderpoort - Amstel - Duivendrecht - Bijlmer? De enige mogelijkheid is twee sporen er boven bouwen zo ongeveer.
Valt wel mee. Naast Amsterdam Amstel ligt nog een ruimtereservering voor een extra eilandperron met sporen bijvoorbeeld. Dat is goed te zien aan hoe het viaduct over de Treublaan eruit ziet. Tussen Muiderpoort en Centraal is het inderdaad lastiger maar meersporigheid is vooral zinnig waar treinen stilstaan of een snelheidsverschil hebben. Tussen Muiderpoort en Centraal is dat vrijwel niet.
[..] Valt wel mee. Naast Amsterdam Amstel ligt nog een ruimtereservering voor een extra eilandperron met sporen bijvoorbeeld. Dat is goed te zien aan hoe het viaduct over de Treublaan eruit ziet. Tussen Muiderpoort en Centraal is het inderdaad lastiger maar meersporigheid is vooral zinnig waar treinen stilstaan of een snelheidsverschil hebben. Tussen Muiderpoort en Centraal is dat vrijwel niet.
Ik zie toch drie stations waar veel IC's niet stoppen (Muiderpoort, Duivendrecht, Bijlmer), wat de capaciteit volgens mij wel beperkt. Maar als er voorlopig nog een goede dienstregeling gemaakt kan worden met deze infra...
Nog even gekeken en het is minder krap dan het vanuit de trein lijkt. Wel een uitdaging om Amstel uit te breiden op een zinnige manier. Eigenlijk zou je de twee metrosporen hun eigen eilandperron moeten geven. Het eilandperron aan de stationszijde wordt dan voor de treinen, en het derde, te bouwen eilandperron aan de Hva-zijde ook.
[ Bericht 12% gewijzigd door Duvel op 15-06-2023 13:45:24 ]
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Met stops onderweg kun je treinen ongeveer 4, 5 minuten achter elkaar laten rijden, 12 tot 15 treinen per uur. Er rijden er daar nu 13 (6 IC’s, 4 Sprinters, 2 Goederenpaden en 1 ICE) dus met wat schuiven past er nog wel wat tussen. Maar dat gaat dan wel ten koste van een mooi ETMET interval.
[..] Valt wel mee. Naast Amsterdam Amstel ligt nog een ruimtereservering voor een extra eilandperron met sporen bijvoorbeeld. Dat is goed te zien aan hoe het viaduct over de Treublaan eruit ziet. Tussen Muiderpoort en Centraal is het inderdaad lastiger maar meersporigheid is vooral zinnig waar treinen stilstaan of een snelheidsverschil hebben. Tussen Muiderpoort en Centraal is dat vrijwel niet.
Tot dat extra perron ooit gebouwd wordt waarschijnlijk. Die ruimte is nu namelijk grotendeels gevuld door het talud waar het Amstelstation bovenop is gebouwd. In de nieuwbouwplannen voor de buurt tussen het station en de Amstel blijft het ook gewoon een groenstrook. Veel anders kan je er ook niet echt mee.
"We zien dat er duizend mensen in een trein passen en vijftig mensen in een bus. Daarom willen we onze reizigers richting het strand erop attenderen dat het druk kan zijn bij de opstapplaatsen", zegt NS-woordvoerder Elvira van der Vis.
Vanwege werkzaamheden wordt European Sleeper 453 (Brussel > Berlijn) vandaag omgeleid. Er wordt in Nederland gestopt in Roosendaal, Breda, 's-Hertogenbosch, Utrecht Centraal, Amersfoort Centraal en Deventer.
Ik heb 'm vastgelegd bij vertrekt uit Breda. Tractie werd geleverd door LINEAS 186 457, daarachter een WLABee van TRI, 5 couchettes van GfF, en een zitrijtuig.