abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209509855

Tientallen doden nadat migrantenboot zinkt, superjacht speelt rol in reddingsoperatie

Zeker 78 migranten zijn voor de kust van Griekenland om het leven gekomen bij een bootongeluk. Op zo’n 85 kilometer van de kust van Peloponnesos sloeg hun boot om. Het is het dodelijkste bootongeluk in Griekse wateren van dit jaar. Een superjacht van een rijke Mexicaanse familie was betrokken bij de reddingsoperatie.

De marine, luchtmacht en kustwacht wisten tot dusver ruim honderd migranten uit zee te redden, maar de vrees bestaat dat het dodental nog verder zal stijgen. Volgens de geredde opvarenden zouden tot 400 mensen aan boord zijn geweest. Overlevenden zijn naar de haven van Kalamata gebracht.

Volgens de Griekse kustwacht droeg niemand aan boord een reddingsvest op het moment van de schipbreuk. Smokkelaars delen die vesten ook niet uit. Soms hebben migranten wel een opgeblazen binnenband bij zich, in de veronderstelling dat die helpt om te blijven drijven.

Volgens de autoriteiten is een grootschalige zoekoperatie op gang gebracht. Daaraan nemen patrouilleschepen van de kustwacht deel, evenals de luchtwacht, een fregat van de marine en vrachtschepen en andere vaartuigen in het gebied. De reddingsactie wordt echter bemoeilijkt door de sterke wind. De Griekse president Katerina Sakellaropoulou vloog naar het schiereiland Peloponnesos om een beeld te krijgen van de situatie ter plaatse. Vier ziekenhuizen zijn in staat van paraatheid gebracht om gewonden te verzorgen.

Ook het superjacht de Mayan Queen IV speelde een rol bij de reddingsoperatie. Op foto's is te zien hoe tientallen van de geredde migranten op het achterdek van de luxe jacht (120 miljoen euro, 93 meter lang) staan en in Kalamata van boord gaan. De Mayan Queen IV is eigendom van de Mexicaanse familie Baillères en werd jaren geleden gekocht door de inmiddels overleden zakenman Alberto Baillères. Wat de preciese rol van het schip bij de operatie is geweest, is nog niet bekend.

Een vliegtuig van het Europese grensagentschap Frontex had het vaartuig dinsdagnamiddag een eerste keer opgemerkt, zo'n 80 kilometer ten zuidwesten van kustplaats Pylos. Volgens de Griekse havenautoriteiten is er een schip van de kustwacht heengevaren, maar gaven de migranten op het dek aan dat ‘ze geen hulp nodig hadden en door wilden varen'.

In de vroege woensdagochtend kapseisde het vaartuig, waarna het zonk. Volgens overlevenden was het vaartuig vertrokken uit het Libische Tobruk richting Italië. Over de nationaliteiten is voorlopig niets bekend. Volgens een journaliste in de regio, met contacten in Tobruk, zouden de migranten elk 4500 dollar voor de overtocht hebben betaald.

Voor de kust van Kreta is ook een reddingsactie uitgevoerd. Daar was een zeilboot vol migranten in nood geraakt en zijn tientallen opvarenden gered. De zoekacties duren nog voort. Het is niet bekend hoeveel mensen in totaal aan boord waren.

Drama bij Italiaanse kust
In februari van dit jaar speelde zich een soortgelijk drama af voor de Italiaanse kust, bij Crotone. Vlak voor de kust raakte een schip met 250 migranten in nood, 94 van hen verdronken. Het schip was eerder die nacht al gesignaleerd door de Italiaanse kustwacht, die greep echter niet in. Er loopt inmiddels een onderzoek van de Italiaanse justitie of het niet ingrijpen verwijtbaar is.

Volgens VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR zijn er dit jaar al meer dan 72.000 migranten via de Middellandse Zee naar Europa gekomen. De UNHCR schat dat er al meer dan 1.000 mensen zijn tijdens die tocht over het water zijn verdronken of vermist zijn geraakt.

https://www.ad.nl/buitenl(...)gsoperatie~a819dee2/

Verschrikkelijk :{
wizkays
pi_209509916
tjah, als je toevallig in de buurt bent en je ziet het gebeuren, dan draai je ook niet ff om en gaat een stukje verderop dobberen en laat je die mensen verdrinken.
pi_209509933
Vluchten naar Europa moeten ze minder aantrekkelijk maken.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_209509935
Dus het superjacht brengt allemaal illegalen naar Griekenland? Waarom niet terug naar waar ze vandaan kwamen?

Neem aan dat ze flink gestraft worden voor illegale mensensmokkel.
pi_209509942
Tsja.
quote:
Een vliegtuig van het Europese grensagentschap Frontex had het vaartuig dinsdagnamiddag een eerste keer opgemerkt, zo'n 80 kilometer ten zuidwesten van kustplaats Pylos. Volgens de Griekse havenautoriteiten is er een schip van de kustwacht heengevaren, maar gaven de migranten op het dek aan dat ‘ze geen hulp nodig hadden en door wilden varen'.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_209509943
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 15:03 schreef wizkays het volgende:
Volgens een journaliste in de regio, met contacten in Tobruk, zouden de migranten elk 4500 dollar voor de overtocht hebben betaald.
Wat een geld, ik denk dat een vliegticket nog goedkoper zal zijn? Ik zou het wel weten.
pi_209509960
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2023 15:14 schreef superniger het volgende:
Tsja.
[..]

Niet geholpen willen worden, verzuip dan maar, scheelt ook een boel ellende in Europa weer
pi_209509979
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2023 15:14 schreef superniger het volgende:
Tsja.
[..]

Misschien was het de suicide squad
pi_209510005
Wel aardig dat hij de overlevenden gratis meeneemt naar Mexico _O_
pi_209510039
Verschrikkelijk weer, ze zouden die smokkeldiensten inclusief die NGO's moeten vervolgen voor dood door schuld, zij zijn hier verantwoordelijk voor. Die mensen nemen een gok door die diensten en menen gered te worden of opgepikt. Vraag mij af hoeveel van die bootjes eigenlijk zinken waar niemand iets van mee krijgt.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  Redactie Sport woensdag 14 juni 2023 @ 15:28:56 #11
274204 crew  Mexicanobakker
pi_209510057
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 15:26 schreef Tekaschi het volgende:
Verschrikkelijk weer, ze zouden die smokkeldiensten inclusief die NGO's moeten vervolgen voor dood door schuld, zij zijn hier verantwoordelijk voor. Die mensen nemen een gok door die diensten en menen gered te worden of opgepikt. Vraag mij af hoeveel van die bootjes eigenlijk zinken waar niemand iets van mee krijgt.
Tsja, en onder welk mom ga je dat nu nog doen?

Je kunt ze nu moeilijk in de zee laten liggen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_209510145
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 15:10 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
tjah, als je toevallig in de buurt bent en je ziet het gebeuren, dan draai je ook niet ff om en gaat een stukje verderop dobberen en laat je die mensen verdrinken.
Je bent het zelfs wettelijk verplicht.
blablablabla
  woensdag 14 juni 2023 @ 15:39:56 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209510167
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 15:12 schreef TheJanitor het volgende:
Dus het superjacht brengt allemaal illegalen naar Griekenland? Waarom niet terug naar waar ze vandaan kwamen?

Neem aan dat ze flink gestraft worden voor illegale mensensmokkel.
Flink straffen zou volgens de regels gebeuren indien ze iedereen daar hadden laten verzuipen. Jammer voor je joh.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209510449
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 15:14 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Wat een geld, ik denk dat een vliegticket nog goedkoper zal zijn? Ik zou het wel weten.
Je komt alleen niet aan boord van een toestel naar Europa zonder een geldig visum. De eisen voor een toeristenvisum zijn niet mals voor iemand uit Afrika of Midden-Oosten.
pi_209510682
quote:
Hoe moet je die smokkeldiensten vinden, die werken heel stiekem.
pi_209510693
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2023 15:12 schreef superniger het volgende:
Vluchten naar Europa moeten ze minder aantrekkelijk maken.
Ze waren toch ook met de boot?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_209510864
Gelukkig zijn ze in Mexico eindelijk veilig.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 14 juni 2023 @ 17:18:24 #18
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_209510986
quote:

[..]
Je komt natuurlijk niet zomaar een land binnen dan via de douane hè.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_209511004
quote:
Daar heb ik een keer een documenaire over gezien, ze laten die mensen gerust 2.500 euro betalen voor een (rubber)boot die al bijna zinkt als je ernaar kijkt, en daar moeten ze dan ook nog met veel meer mensen in dan dat mag.

...en als je de boot ziet heb je die 2.500 euro al lang en breed betaald. Die zijn dan gewoon weg.

Dus die mensen stappen dan in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jacy-Jacy op 14-06-2023 17:30:08 ]
pi_209511007
quote:

[..]
Als je een visum kan krijgen voor NL had ik get ook wel geweten
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209511015
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2023 17:18 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Je komt natuurlijk niet zomaar een land binnen dan via de douane hè.
Je mag niet eens instappen zonder visum anders krijgt de airliner een flinkeboete
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209511060
Tja, triest.
Maar...

Dit is niet de 1ste keer..
En ook niet de laatste keer...

En door..
pi_209511113
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 15:39 schreef Dven het volgende:

[..]
Flink straffen zou volgens de regels gebeuren indien ze iedereen daar hadden laten verzuipen. Jammer voor je joh.
Hij zegt dat hij graag had gezien dat ze terug werden gebracht naar hun thuisland. Ik lees nergens de wens om ze te laten verzuipen.
pi_209511118
Ik vraag mij altijd wel af wat nu de bedoeling is van dit soort topics.

Welke originele reacties verwacht je precies? het is verschrikkelijk. De zoveelste faal in de gehele vluchtelingen regulatie.

Meer valt er toch niet over te zeggen?
pi_209511255
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 17:20 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Daar heb ik een keer een documenaire over gezien, ze laten die mensen gerust 2.500 euro betalen voor een (rubber)boot die al bijna zinkt als je ernaar kijkt, en daar moeten ze dan ook nog met veel meer mensen in dan dat mag.

...en als je de boot ziet heb je die 2.500 euro al lang en breed betaald. Die zijn dan gewoon weg.

Ook zoiets gezien, vaak ook nep reddingsvesten wat daar gewoon te koop zijn op het strand. Als er 400 man op die boot zitten a 2.5k per man (vaak ook 5k a 7.5k las ik ooit eens) dan hebben ze 1 miljoen bij elkaar, zou je toch een fatsoenlijke boot voor 400 man kunnen charteren.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_209511261
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 17:52 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Ook zoiets gezien, vaak ook nep reddingsvesten wat daar gewoon te koop zijn op het strand. Als er 400 man op die boot zitten a 2.5k per man (vaak ook 5k a 7.5k las ik ooit eens) dan hebben ze 1 miljoen bij elkaar, zou je toch een fatsoenlijke boot voor 400 man kunnen charteren.
Ja gewoon platte reddingsvesten.

Die smokkelaars gaan over lijken.
  woensdag 14 juni 2023 @ 18:10:36 #27
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209511386
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 17:35 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Hij zegt dat hij graag had gezien dat ze terug werden gebracht naar hun thuisland. Ik lees nergens de wens om ze te laten verzuipen.
Je leest ook niet dat ik stel dat hij de wens heeft om ze te laten verzuipen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209511511
Ja je weet nooit helemaal zeker of het allemaal slechte Mexicanen waren? Stel er zaten aan boord wel een paar aardige Mexicanen dan is het toch wel een echt drama? :(
pi_209511513
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 17:53 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Ja gewoon platte reddingsvesten.

Die smokkelaars gaan over lijken.
Letterlijk. Levens interesseert hun niets, enkel geld. En ze weten dat het werkt omdat enkele personen op belangrijke posities hier en enkele naieve idealisten dit gewoonweg mogelijk maken.

Angela "wir schaffen das" Merkel, VVDer (!) Eric van der "hoe meer assielzoekers, hoe beter" Burg, Judith "is hysterie" Sargentini, "expert" Leo Lucassen, de "jij bent welkom" zingers, en van de zulks; alle talloze slachtoffers die al te betreuren zijn en alle talloze slachtoffers die nog verstrengeld zullen raken in het web van de smokkelaars en die ook in levensgevaar zullen komen; deze naieve mensen hebben ook bloed aan hun handen.

Ook zij gaan over mensen levens, maar dan niet voor geld, maar om te kunnen pronken met hun deugdzaamheid.
pi_209511524
quote:
4s.gif Op woensdag 14 juni 2023 18:26 schreef SpaceOddity het volgende:
Letterlijk. Levens interesseert hun niets, enkel geld. En ze weten dat het werkt omdat enkele personen op belangrijke posities hier en enkele naieve idealisten dit gewoonweg mogelijk maken.

In 1800 vetrokken ook veel ieren naar Usa en dan zonken ook zoiets van 7 van de 10 schepen , die werden dan death ships genoemd, dodenschepen, varende lijken kisten
  woensdag 14 juni 2023 @ 18:32:04 #31
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209511562
https://www.nrc.nl/nieuws(...)llandse-zee-a4167190

Bootmigranten belanden pas in internationale wateren als ze weten te ontsnappen aan de met Europees geld bekostigde Libische kustwacht, die hen terugbrengt naar Libië, waar velen van hen blootstaan aan (seksueel) geweld. Door het steunen van de Libische kustwacht en veiligheidstroepen draagt de EU volgens de VN bij aan misdaden tegen de menselijkheid.

Kat-en-muisspel
Vorige week beschreef NRC in een reportage het kat-en-muisspel tussen de Libische kustwacht en de ngo SOS Humanity. Behalve reddingswerkers van ngo’s, wier werkzaamheden steeds verder ingeperkt worden door Europese autoriteiten, redden ook de kustwachten van Zuid-Europese landen veel migranten.

De Libische autoriteiten zijn eerder deze maand begonnen met een grootschalig optreden tegen migranten in het oosten van Libië. Volgens activisten zijn er duizenden migranten, onder wie Egyptenaren, Syriërs, Soedanezen en Pakistanen, opgepakt. De Libische autoriteiten hebben veel Egyptenaren uitgezet naar hun thuisland. Ook zijn er in de afgelopen weken minstens achttienhonderd migranten gearresteerd en overgebracht naar detentiecentra van de overheid, volgens de vluchtelingenorganisatie van de VN.

Lees verder: https://www.nrc.nl/nieuws(...)llandse-zee-a4167190
pi_209511563
Waarom automatisch naar Europa? Waarom zetten ze ze niet terug aan land in Libië? Doe dat eens drie maanden lang dan vergaat ze de zin om hierheen te komen. Meest simpele oplossing.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
  woensdag 14 juni 2023 @ 18:57:12 #33
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_209511759
quote:

[..]

Je hoeft maar een paar kilometer, daarna kun je met de ferry.
pi_209511784
Vreselijk, en dat allemaal omdat wij het zo aanlokkelijk maken om deze gevaarlijke tocht te ondernemen
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_209511978
Egypte en Pakistan zijn toch niet in oorlog?
Purr.
  woensdag 14 juni 2023 @ 19:43:22 #36
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_209512404
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:15 schreef Purrito het volgende:
Egypte en Pakistan zijn toch niet in oorlog?
Sowieso fucking Pakistan. Hoe kom je in godsnaam van Pakistan naar Libië???? Om daar vervolgens op een bootje te stappen. Bizar. Dan lijkt het mij makkelijker om over land op plaatsen waar weinig bewaking is over de grenzen te sneaken?
pi_209512463
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:43 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Sowieso fucking Pakistan. Hoe kom je in godsnaam van Pakistan naar Libië???? Om daar vervolgens op een bootje te stappen. Bizar. Dan lijkt het mij makkelijker om over land op plaatsen waar weinig bewaking is over de grenzen te sneaken?
Nou dat, plus er zijn genoeg veilige landen inAzie
Purr.
pi_209513908
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 15:38 schreef Elan het volgende:

[..]
Je bent het zelfs wettelijk verplicht.
geen idee, boeit eigenlijk ook niet, als iemand mensen dood ziet gaan, ga je helpen waar ik kan en het nog enigszins veilig is
pi_209514755
Ze worden wel steeds luxer die boten van de mensensmokkel N|GO's :D

Benieuwd wat voor souvenirs de vluchtelingen hebben meegenomen van/uit het superjacht.
  donderdag 15 juni 2023 @ 00:04:16 #40
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_209517420
En die overlevenden gaan allemaal weer retour Libië mag ik toch aannemen?
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_209517832
quote:
15s.gif Op donderdag 15 juni 2023 00:04 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
En die overlevenden gaan allemaal weer retour Libië mag ik toch aannemen?
Allemaal in de bus naar Ter Apel.

w/
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_209519322
Kunnen we die man geen lintje geven _O_ w/ ??
pi_209519542
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 15:22 schreef bozewitteman het volgende:
Wel aardig dat hij de overledenen gratis meeneemt naar Mexico _O_
NWS / Seksuele handelingen met overledenen worden strafbaar

Is daar necrofilie wel legaal?
  Forum Admin donderdag 15 juni 2023 @ 10:05:20 #44
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209519567
Dit soort rampen gaan zich blijven afspelen zo lang het totaal ontspoorde asielcircus door kan blijven gaan.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209519593
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 10:05 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit soort rampen gaan zich blijven afspelen zo lang het totaal ontspoorde asielcircus door kan blijven gaan.
Heb je een fatsoenlijke oplossing dan?
Allah Al Watan Al Malik
  Forum Admin donderdag 15 juni 2023 @ 10:10:34 #46
pi_209519602
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 10:08 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Heb je een fatsoenlijke oplossing dan?
Als ik die had gehad had ik wel een positie gehad in het kabinet of EP. Ik hoef niet persee een oplossing te hebben om te zien dat wat er nu gaande is niet (meer) werkt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209519606
quote:

[..]

Er zijn ook andere manieren, bijv. via een fatsoenlijke ferry. Maar dan betaal je 8000 euro of meer (valse papieren) en is er een grote kans dat je gesnapt wordt.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 15 juni 2023 @ 10:11:27 #48
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_209519614
Goed begin zou zijn om die 'kapitein' te vinden en hem levenslang te geven.... jezus man stiekem het schip verlaten op een bootje. :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_209519619
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 10:10 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Als ik die had gehad had ik wel een positie gehad in het kabinet of EP. Ik hoef niet persee een oplossing te hebben om te zien dat wat er nu gaande is niet (meer) werkt.
Dan hoeven we het ook geen circus te noemen, getuige al het leed vind ik dat niet een nette woordkeuze.
Allah Al Watan Al Malik
  Forum Admin donderdag 15 juni 2023 @ 10:19:45 #50
pi_209519688
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 10:12 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dan hoeven we het ook geen circus te noemen, getuige al het leed vind ik dat niet een nette woordkeuze.
Met het circus doel ik op het wanbeleid omtrent asiel en de onmacht daar wat aan te doen.

Neem Rutte zijn recente uitspraken over migratie bijvoorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')