Kijk nu eens in de spiegel wat je ziet, huist in jou niets dan slecht?quote:Op zondag 23 juli 2023 01:25 schreef Grishenko_ het volgende:
Dat er in de kern van het menselijke wezen niets dan slecht huist, is een waarheid die vaak genoeg, en tot mijn teleurstelling, onderbelicht blijft.
En komt dat slechte niet vooral voort uit onwetendheid?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:26 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Kijk nu eens in de spiegel wat je ziet, huist in jou niets dan slecht?
Daarom dat ik de vergelijking trok met Don Quichot, want er kan geen wereld bestaan waarin een dergelijke transformatie plaatsvindt; de wereld is immers zoals die is, eenzaam en koud, bar genoeg om nipt te overleven.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 20:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom zouden we dat doen, tijd verspillen aan intens slechte wezens? Waarom zou je uberhaupt nog kinderen willen?
Verder zijn religie, filosofie, muziek en kunst relatief, heb ik gelezen. Dus wat heeft heel dit nihilisme nu echt de mensheid gebracht?
Voorts: het leven is een schuld? Enige empirische bronnen voor een dergelijke bewering? Schuld t.o.v. wat? Wie?
Een rabbijn die in erfzonde gelooft?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:06 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Daarom dat ik de vergelijking trok met Don Quichot, want er kan geen wereld bestaan waarin een dergelijke transformatie plaatsvindt; de wereld is immers zoals die is, eenzaam en koud, bar genoeg om nipt te overleven.
Daarnaast was de vraagstelling wat een dergelijk wereldbeeld de wereld heeft gebracht en ik blijf bij mijn antwoord. Deze vraag impliceert namelijk de buitenkant, het fenomenale, de oppervlakkigheid, en daar heeft deze visie toch wel degelijk wortel geschoten in de vorm van literatuur, muziek, filosofie, kortom kunst.
Dat er geen empirische bronnen bestaan om het-ding-op-zichzelf te bewijzen, lijkt me volstrekt logisch. Anders konden wij de religie, filosofie en wetenschap wel opdoeken, als het kenbaar was voor ons.
Maar dat de erfzonde het fundament is van het bestaan, kan rationeel worden bekeken door de lens van een brahman en een rabbijn. Hun zienswijze sluit hier zelfs naadloos op aan.
De kathedraal symboliseert toch ook gewoon een vlucht weg van het lijden? Ijverig stenen de hoogte in stapelen in een poging God en diens poorten te bereiken.quote:Op maandag 24 juli 2023 22:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat heeft het bestaan ook, die betekenis geven mensen er namelijk zelf aan. Tenzij ze meegaan in die mistige menshatendheid die je hier op een of andere wijze tracht te verkopen als diepzinnige waarheid. Het is stront, bagger, een totale miskenning van geluk, schoonheid en genot.
Vraag me ook af wat je eigenlijk denkt te bereiken, als mensheid, door op dergelijke nihilistische wijze door het leven te gaan.
Mijn mensbeeld is overigens ook empirisch waar te nemen. Mensen zijn in staat geweest kathedralen te bouwen, om maar iets te noemen. Mensen hebben zich wetenschappelijk bekwaamd, medicijnen en andere schitterende uitvindingen gedaan, van fotografie tot taal- en letterkunde. Wat hebben die doemdenkers van jou precies allemaal bijgedragen aan de mensheid? "Onderbelicht", treur je zelfs, dat idee van de intense slechtheid van de mens. Vertel:
- Hoe zou je dat graag meer belicht zien? Op scholen? In de opvoeding? Hoe mogen we ons dat voorstellen? "Kinderen, jullie zijn slechte wezens. Alles wat jullie zien, proeven, ruiken, willen, horen, wensen, verlangen is het resultaat van jullie verderfelijke bestaan, en vooral het verlangen naar dingen. Daarom: zit dit helse bestaan gewoon uit. Doe niets, wil niets, wens niets, verlang niets, voel niets. Ben als een dorre boom en wacht tot de dood je uit dit afgrijselijke bestaan komt verlossen."
Didactisch geen speld tussen te krijgen. Calvinisme on steroids.
Als dat het doel was had men inderdaad random wat stenen op elkaar gegooid, zo hoog mogelijk.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:22 schreef Akathisia het volgende:
[..]
De kathedraal symboliseert toch ook gewoon een vlucht weg van het lijden? Ijverig stenen de hoogte in stapelen in een poging God en diens poorten te bereiken.
Schopenhauer had dat punt moeten bereiken waarop zijn ressentiment zich tegen zichzelf gekeerd had en zijn eigen zwakzinnige moralisme had opgegeten. Misschien had hij dan een glimps kunnen vangen van hoe ontzagwekkend en mooi de Wil was. Wellicht is het voor moderne edgelords nog niet te laat!quote:En Hij, die 't uurwerk drijft
En zich in licht beschrijft,
Elk weet: 't is Hij, die blijft
De Alpha, de Omega.
Ik vind het niet mooier dan hoe Nietzsche zijn denken etaleert. De mens is meer dan een stuk ellende, maar ellende stuwt de schepping daar waar iets gemist wordt. Ik zie het schone, maar ook het megalomane en de schreeuw om verlossing van de onmacht.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
En toch ziet een kathedraal er iets geraffineerder uit dan dat. Omdat het menselijk vernuft, gekoppeld aan een liefde voor het schone en het hogere tot schitterende resultaten leidt. Als men echter de mens afschildert als een stuk ellende, tot niets goeds in staat, nooit niet, en diens bestaan slechts een van zelfzuchtigheid was iets als dit:
Met heel veel talent, doorzettingsvermogen en doelmatigheid zijn inderdaad stenen gestapeld op het fundamentele idee dat het leven en het lijden erin niet acceptabel is in absentie van bijbelse beloften. Hoe grootser, hoe schoner, hoe luider de NEE tegen het leven.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
Een vlucht weg van lijden? Eerder een bewijs van menselijk talent, doorzettingsvermogen en doelmatigheid.
Uitstekende vraag.quote:
Prima, maar de idee van de Supermens is ook maar een filosofisch onhaalbaar ideaal die enkel tot teleurstelling heeft geleid.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:55 schreef CharlesKinbote het volgende:
Schopenhauer was een geniaal filosoof en schrijver. Tegelijkertijd was hij ook een diep, diep pathologisch iemand. Die spanning maakt zijn werk nog steeds interessant, zeker als een van de weinige consistente pessimisten.
Helaas heeft hij zelf nooit de helderheid gehad om in te zien dat zijn eigen filosofie helemaal niet hoeft uit te monden in zijn eigen oeverloze gejank. Dat is een vrucht geweest van Schopenhauer's eigen zieke geest. Het ding-an-sich is grenzeloze potentie, energie, de drijvende kracht die de mensenwereld voort heeft gebracht en op zijn schouders draagt, het Zijn van het Worden, autopoëse zonder begin en einde. Zoals der Mouw dicht:
[..]
Schopenhauer had dat punt moeten bereiken waarop zijn ressentiment zich tegen zichzelf gekeerd had en zijn eigen zwakzinnige moralisme had opgegeten. Misschien had hij dan een glimps kunnen vangen van hoe ontzagwekkend en mooi de Wil was. Wellicht is het voor moderne edgelords nog niet te laat!
Er zit niks achter de kosmos? Gewoon wat toevalligheden?quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:25 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Uitstekende vraag.
De ‘wie’ impliceert een externe, levende entiteit, maar daar is geen sprake van. De schuld ten opzichte van ‘wat’ zou hier beter op zijn plaats staan.
Het is namelijk de kosmische energie, de wil, die ons voortstuwt in ketens van oorzaak en gevolg, in plaats van een moreel hoger wezen die ons beoordeeld op ons handelen. Deze wil, die voornamelijk blind en willekeurig is, is de oorzaak van onze erfzonde. Het zit namelijk zo: de wil heeft een noodzakelijke drang om te existeren, waardoor wij steeds in het bestaan zullen worden geworpen.
Ik zie met de beste wil niet hoe hieruit het idee van een erfzonde volgt.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:25 schreef Grishenko_ het volgende:
Het zit namelijk zo: de wil heeft een noodzakelijke drang om te existeren, waardoor wij steeds in het bestaan zullen worden geworpen.
Een boom mag dan wel mooi versierd worden, maar het zegt helemaal niets over de boom zelf.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:18 schreef Libertarisch het volgende:
Kathedralen zijn inderdaad fraai, hebben mij altijd wel het 'magie' gevoel gegeven. Wat moeten de middeleeuwen toch een zalige droom geweest zijn!
Toen Adam en Eva uit het eeuwige paradijs werden getrapt, omdat ze de appel der verlangen hadden gegeten, werden ze gestraft door God.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:29 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik zie met de beste wil niet hoe hieruit het idee van een erfzonde volgt.
Wat zou er achter de kosmos moeten zitten? Een omnipotent wezen die ons moreel beoordeelt?quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:10 schreef Culkin het volgende:
[..]
Er zit niks achter de kosmos? Gewoon wat toevalligheden?
Sta jij nog open voor andere visies?quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:49 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Wat zou er achter de kosmos moeten zitten? Een omnipotent wezen die ons moreel beoordeelt?
Als er een God bestaat, geeft Hij in ieder geval niets om de mensheid, dat is wel duidelijk.
Precies, dus waarom blijf jij doorjanken op de toon van calvinistisch dominee?quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:49 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Wat zou er achter de kosmos moeten zitten? Een omnipotent wezen die ons moreel beoordeelt?
Als er een God bestaat, geeft Hij in ieder geval niets om de mensheid, dat is wel duidelijk.
Misschien wel. Dat strookt i.i.g. prima met de bevindingen van de moderne natuurkunde. Zoals Weinberg het ooit es omschreef:quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:10 schreef Culkin het volgende:
[..]
Er zit niks achter de kosmos? Gewoon wat toevalligheden?
Dus alles is zinloos? Leve de chaos?quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien wel. Dat strookt i.i.g. prima met de bevindingen van de moderne natuurkunde. Zoals Weinberg het ooit es omschreef:
"The more the universe seems comprehensible, the more it also seems pointless."
Maar ja, dat zijn arrogante natuurkundigen
Jawel, uiteraard.quote:
Omdat ik nog geen deugdelijk tegenargument heb gehoord. Het enige wat ik hoor is dat het een onwenselijke waarheid is, omdat deze neerslachtig en betreurenswaardig is. Maar dat maakt het niet per definitie onwaar.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:52 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Precies, dus waarom blijf jij doorjanken op de toon van calvinistisch dominee?
Reageer ten eerste eens op post #255.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:10 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Omdat ik nog geen deugdelijk tegenargument heb gehoord. Het enige wat ik hoor is dat het een onwenselijke waarheid is, omdat deze neerslachtig en betreurenswaardig is. Maar dat maakt het niet per definitie onwaar.
Sterker nog, ik ben niet diegene die telkens de ad hominems van stal haalt. Zelf probeer ik respectvol en transparant in de discussie te staan, maar zonder een fatsoenlijke redevoering, zie ik geen reden om van mijn standpunt af te wijken.
Die hele zogenaamde onweerlegbare metafysische waarheid heeft met jou te maken, niet met die metafysische waarheid zelf (die ik nogmaals grotendeels onderschrijf). Lijden is gewoon lijden. Dat idee dat het "een straf wèèè!!!", "er zal altijd lijden zijn wèèè" is lafheid en jammergedrag. Man the fuck up.quote:Het concept "God" was tot nu toe het grootste bezwaar tegen het bestaan. We ontkennen God; door God te ontkennen ontkennen we verantwoordelijkheid: alleen zo verlossen we de wereld.
De mens strijdt inderdaad tegen het lijden: de grootste en luidste JA tegen het leven.quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:12 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik vind het niet mooier dan hoe Nietzsche zijn denken etaleert. De mens is meer dan een stuk ellende, maar ellende stuwt de schepping daar waar iets gemist wordt. Ik zie het schone, maar ook het megalomane en de schreeuw om verlossing van de onmacht.
[..]
Met heel veel talent, doorzettingsvermogen en doelmatigheid zijn inderdaad stenen gestapeld op het fundamentele idee dat het leven en het lijden erin niet acceptabel is in absentie van bijbelse beloften. Hoe grootser, hoe schoner, hoe luider de NEE tegen het leven.
Respectvol? De gehele mensheid portretteren als een mislukt, ellendig wezen heeft weinig met respect te maken. Het is zelfs schier onmogelijk de mens met respect te benaderen - respect verdient hij ook niet, want wegens de fout van een voorouder draagt hij een verdiende schuld - laat staan dat het gevoelens van empathie voor de mens rechtvaardigt. Daartoe is de mens in jouw visie niet eens in staat. Ook niet wanneer hij die zwartgallige filosofie van je omarmt. Integendeel: dat zal de mens enkel nog meer sterken in het idee dat empathie en naastenliefde totaal zinloos zijn, en zelfs een overtreding tegen je grootste leefregel: dat de mens niet deugt en niet kan deugen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:10 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Omdat ik nog geen deugdelijk tegenargument heb gehoord. Het enige wat ik hoor is dat het een onwenselijke waarheid is, omdat deze neerslachtig en betreurenswaardig is. Maar dat maakt het niet per definitie onwaar.
Sterker nog, ik ben niet diegene die telkens de ad hominems van stal haalt. Zelf probeer ik respectvol en transparant in de discussie te staan, maar zonder een fatsoenlijke redevoering, zie ik geen reden om van mijn standpunt af te wijken.
Al zou dat zo zijn: 'pointlessness' staat niet gelijk aan 'de mens is een slecht wezen' of 'is tot niets goed in staat'.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien wel. Dat strookt i.i.g. prima met de bevindingen van de moderne natuurkunde. Zoals Weinberg het ooit es omschreef:
"The more the universe seems comprehensible, the more it also seems pointless."
Maar ja, dat zijn arrogante natuurkundigen
?quote:
Nee, uiteraard niet. Zelf denk ik dat veel slechtheid voortkomt uit onwetendheid en verwarring. Dat haalt ook al de angel eruit.quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Al zou dat zo zijn: 'pointlessness' staat niet gelijk aan 'de mens is een slecht wezen' of 'is tot niets goed in staat'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |