quote:De start van het haringseizoen staat op losse schroeven. Op zaterdag 17 juni vindt op Scheveningen traditiegetrouw Vlaggetjesdag plaats, maar of het door kan gaan is nog niet zeker. De haring is namelijk nog niet vet genoeg. Na het weekend beslist het Nederlands Visbureau of de seizoensstart kan worden gehaald.
Een vers harinkje happen doen we bijna allemaal wel in de zomer. Maar dit jaar zijn de haringen nog lang niet vet genoeg. Er moet een vetpercentage aanwezig zijn van minimaal 16%, alleen door het achterlopen van de seizoenen in de natuur is dat proces nog niet voltooid.
“Het komt doordat er geen constant warmere lente is. De temperaturen zijn gewoon te laag en het water is te koud”, legt visboer Klaas-Jan de Graaf uit bij Goedemorgen Nederland. “De haringen eten niet genoeg plankton om zich vol te eten tot een vetpercentage van 16%. Er is nog een voorraad, maar de uitstel van de Hollandse nieuwe moet niet veel langer gaan duren zoals is voorspeld.”
Of je leest de OP en het daarin bijgeplaatste artikel even?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 23:24 schreef Sicstus het volgende:
Prachtproduct! Elk jaar weer vetter dan het jaar ervoor, je gelooft het niet maar het is echt zo!
Ja, ik weet dat jij min of meer hetzelfde zei, maar ik wilde gewoon weten of je zou reageren als ik dat deedquote:Op dinsdag 6 juni 2023 23:52 schreef golfer het volgende:
[..]
Of je leest de OP en het daarin bijgeplaatste artikel even?
Spuit 4311.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 18:44 schreef Sicstus het volgende:
Ja, ik weet dat jij min of meer hetzelfde zei, maar ik wilde gewoon weten of je zou reageren als ik dat deed
Jij schreef dat jarenlang.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 23:52 schreef golfer het volgende:
[..]
Of je leest de OP en het daarin bijgeplaatste artikel even?
had ik al voorspeldquote:Op maandag 5 juni 2023 12:30 schreef golfer het volgende:
De marketingmachine draait weer volop en we zullen over een paar weken dus wel weer lezen dat ze toch dit jaar weer vetter en dikker en lekkerder zijn dan vorig jaar.
Zit die zaak nog steeds aan de doorgaande weg?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 19:15 schreef anndb het volgende:
Morgen is het dan zo ver voor de liefhebbers, uit de nieuwsbrief van onze visboer zojuist:
Morgen in Poppel hebben wij weer de primeur van de Nieuwe Haringvangst 2023!
🕗 Vanaf 08:30 uur verkrijgbaar, de hele dag snijden wij vers van het mes!
De nieuwe haring is weer subliem mals, vol van smaak en zal weer smelten op je tong.
Kom naar de winkel en geniet van deze delicatesse. Onze experts Lisa, Isa en Peter zullen de haring de hele dag vers voor je snijden, TOP kwaliteit.
Yes op de grens!quote:Op vrijdag 16 juni 2023 19:18 schreef maily het volgende:
[..]
Zit die zaak nog steeds aan de doorgaande weg?
15 jaar geleden hadden ze een aardig parkeerterrein .... maar er zijn misschien zaken bijgekomen?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 19:22 schreef anndb het volgende:
[..]
Yes op de grens!
Tegenwoordig wel iets meer plek om te parkeren gelukkig
Vooral drukker geworden denk ik, op een zaterdag wou je daar niet zijn. Nu is er schuin tegenover een extra parkeerplaats gekomen dat scheelt wel alleen de weg even oversteken. En dat mensen daar in het weekend gaan tanken doe je ook niet voor je lol, is van ochtend tot avond file onderhand, inrit van tankstation is tegenwoordig ook aan de zijkant ipv via de openbare weg.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 19:23 schreef maily het volgende:
[..]
15 jaar geleden hadden ze een aardig parkeerterrein .... maar er zijn misschien zaken bijgekomen?
(Ik kwam er regelmatig met mijn moeder)
Dat heb ik laatst gemerkt ja, en dat was gewoon op een donderdagquote:Op vrijdag 16 juni 2023 19:27 schreef anndb het volgende:
[..]
Vooral drukker geworden denk ik, op een zaterdag wou je daar niet zijn. Nu is er schuin tegenover een extra parkeerplaats gekomen dat scheelt wel alleen de weg even oversteken. En dat mensen daar in het weekend gaan tanken doe je ook niet voor je lol, is van ochtend tot avond file onderhand, inrit van tankstation is tegenwoordig ook aan de zijkant ipv via de openbare weg.
Is klagen het enige wat jij kan doen?quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat een heerlijk marketing gelul.
Als het over de Haring gaat kan er niet hard genoeg geklaagd worden. Het goddelijke gerecht wordt stiefmoederlijk behandeld, bij de allermeeste viskramen en viswinkels liggen ze schoongemaakt (In Polen?) in stalen gamellen al uren te oxideren. Zelden worden ze nog goed voor je neus schoongemaakt.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:43 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Is klagen het enige wat jij kan doen?
Het was geen verzoek om nog een klaagzang op te voeren.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als het over de Haring gaat kan er niet hard genoeg geklaagd worden.
Ga vooral niet in op het punt dat ik maak, kijk lekker weg, vreet die gamellentroep. Dit is een discussietopic over haring, en ik uit terechte kritiek. Als je dat niet bevalt, lees de libelle of zoquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:01 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Het was geen verzoek om nog een klaagzang op te voeren.
Genoeg kraampjes en winkels waar ze gewoon voor je snufferd schoongemaakt worden (nadat ze ontdooit zijn)quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als het over de Haring gaat kan er niet hard genoeg geklaagd worden. Het goddelijke gerecht wordt stiefmoederlijk behandeld, bij de allermeeste viskramen en viswinkels liggen ze schoongemaakt (In Polen?) in stalen gamellen al uren te oxideren. Zelden worden ze nog goed voor je neus schoongemaakt.
Oh, en begin nu niet over, maar bij mijn viskraam.... Jaja, daar is de wereld nog in orde.
In plaats van al die lul en marketingverhalen van de industrieele vishandel heb ik veel veel liever dat ze die energie steken in de haring uit het slob te halen en de aandacht geven die het verdient.
En het echte schandaal is, dat mensen het gewoon pikken, het prima vinden, geen idee hebben dat ze meuk verkocht worden.
Omdat jij in Limburg woont heb je alleen maar glibberige haring gehad. Vies.quote:Op maandag 5 juni 2023 15:21 schreef de_boswachter het volgende:
Lekker man zo’n glibberig lang vettig object wat zo mijn keeltje inglijdt. Genot!!!!!
Je weet best dat veel viswinkels, viskramen en marktverkopers ze schoongemaakt hebben liggen, en zo niet, dan kijk eens wat meer rond.quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:14 schreef 111210 het volgende:
[..]
Genoeg kraampjes en winkels waar ze gewoon voor je snufferd schoongemaakt worden (nadat ze ontdooit zijn)
Waar ik kom worden ze voor mn neus schoongemaakt, als dat ergens anders niet gebeurt moeten zij dat weten. Heb daar verder toch niks te zoekenquote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je weet best dat veel viswinkels, viskramen en marktverkopers ze schoongemaakt hebben liggen, en zo niet, dan kijk eens wat meer rond.
Dank je dat je toegeeft dat ik gelijk heb, maar dat het je niet interesseert.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:38 schreef 111210 het volgende:
[..]
Waar ik kom worden ze voor mn neus schoongemaakt, als dat ergens anders niet gebeurt moeten zij dat weten. Heb daar verder toch niks te zoeken
Ik geef je gelijk dat een groot deel van de haring op verschillende manieren vernaggeld wordt en gelijkertijd interesseert het me totaal niet wat een ander wel of niet koopt, om wat voor reden dan ook.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dank je dat je toegeeft dat ik gelijk heb, maar dat het je niet interesseert.
Tja als je daar vrolijk van wordt, gefeliciteerdquote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dank je dat je toegeeft dat ik gelijk heb, maar dat het je niet interesseert.
Wie lezen kan heeft voordelenquote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja als je daar vrolijk van wordt, gefeliciteerd
Maar je doet alsof je alle viswinkels, markten en andere verkoop punten in nederland afgegaan bent en een feiten lijstje hebt met wie er goed mee om gaat en wie niet.
Denk dat dat we mee valt, overigens zie ik zo 123 niet wat er mis is met vooraf schoongemaakte haring. Het komt allemaal uit het pakhuis waar ze soms 2 jaar ingevroren liggen, met of zonder kop.
quote:Op dinsdag 13 juni 2023 18:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een prachtig product, helaas kiezen steeds meer visboeren ervoor ze te verkopen uit stalen gamellen waar ze schoongemaakt (in Polen?) liggen te wachten ipv ze a la minute voor je schoon te maken. De oxidatie gaat snel en de smaak achteruit. Maar ja, de klant is niet kritisch, die wil goedkoop.
Haring die schoongemaakt uren ligt te wachten op een slachtoffer blief ik niet. Dan nog liever eentje in beschermende atmosfeer verpakt bij de supermarkt. Maar niets liever dan een kar waar ze op bestelling voor je uit de emmer worden gehaald en voor je neus schoongemaakt, een godenspijs, zijn weinig dingen zo lekker.
Voor mij graag zonder uitjes, zonder zuur, zonder prikkertjes.
Ik vind ze aardig zilt en niet vol en ook noet vet.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:50 schreef Gunner het volgende:
En zijn ze weer vetter dan vorig jaar?
Hoe dat toch elk jaar weer kan he. Amazing.
Ja je hebt ook zondaars.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wie lezen kan heeft voordelen
[..]
De haringen van de aldi zijn beter dan die ik hier bij de visboer kan kopen. Helemaal vers is een ander verhaal inderdaadquote:Op zaterdag 24 juni 2023 10:18 schreef Rickocum het volgende:
[..]
Ja je hebt ook zondaars.
Mensen die het verschil niet smaken het hele jaar door. Of zoals mijn schoonpa die mij aldoor afzeikt dat ik mijn haring van de visboer koop, en stelt dat de haringen die verpakt zijn bij de Lidl toch echt veel lekkerder zijn. Ben ik het niet heleeeeeemaal mee eens.
Als de haring van de visboer voor je neus goed wordt schoongemaakt (geen bek vol graatjes, goede kwaliteit haring) is dat een genot waar niets aan kan tippen.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 10:18 schreef Rickocum het volgende:
[..]
Ja je hebt ook zondaars.
Mensen die het verschil niet smaken het hele jaar door. Of zoals mijn schoonpa die mij aldoor afzeikt dat ik mijn haring van de visboer koop, en stelt dat de haringen die verpakt zijn bij de Lidl toch echt veel lekkerder zijn. Ben ik het niet heleeeeeemaal mee eens.
Jep hier ook, alle kramen hier in de omgeving hebben zo schoongemaakt liggen te oxideren. Als je die eet krijg je die de hele middag terug.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 10:54 schreef vivelafete het volgende:
M
[..]
De haringen van de aldi zijn beter dan die ik hier bij de visboer kan kopen. Helemaal vers is een ander verhaal inderdaad
Dat net aan den lijve weer mogen ondervinden.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 11:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als de haring van de visboer voor je neus goed wordt schoongemaakt (geen bek vol graatjes, goede kwaliteit haring) is dat een genot waar niets aan kan tippen.
Ja tuurlijk, dat geloof ik wel!.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 10:54 schreef vivelafete het volgende:
M
[..]
De haringen van de aldi zijn beter dan die ik hier bij de visboer kan kopen. Helemaal vers is een ander verhaal inderdaad
De nieuwe haringen komen pas als de ingevroren voorraad van vorig jaar op is.quote:Op woensdag 14 juni 2023 12:14 schreef golfer het volgende:
Start haringseizoen uitgesteld tot 23 juni.
[ afbeelding ]
Mij is donderdag nieuwe haring verkocht, nou mn reet dat dat nieuwe haring wasquote:Op zaterdag 24 juni 2023 15:26 schreef golfer het volgende:
Net eentje vers van het mes bij de visjuwelier zonder iets erbij aan de staart naar binnen laten glijden en er 2 (met uitjes en zuur voor B.) mee naar huis genomen:
[ link | afbeelding ]
Ja merkt echt wel het verschil tussen oude en nieuwe haring. Veel minder tranig en mooie rode kleur van binnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |