quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:22 schreef Tengano het volgende:
Excuses zonder Monnie is helemaal niks waard![]()
Ik hoop echt dat hij zijn woorden om juridische redenen heel zorgvuldig zal kiezen.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:22 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zo jongens, bereid je maar voor op 10% meer belasting om de jankzakken hun "muh reparasions" te geven.
Zeer, zeer waarschijnlijk paste er niet meer bij.quote:
Dan kan je het doen zoals de roddelbladen, met een vraagtekenquote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zeer, zeer waarschijnlijk paste er niet meer bij.
Als jij die erbij wilt plakken dan heb je mijn zegen.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:34 schreef Viv het volgende:
[..]
Dan kan je het doen zoals de roddelbladen, met een vraagteken
Ja dan wordt het weer warm hè..quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Oh ja, dit weer. Richting juli zul je wel weer doodgegooid worden met slavernijgebabbel op het journaal.
quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:28 schreef Nober het volgende:
Neem je portemonnee mee.
NWS / 1,2M niet genoeg, we willen 200M per persoon slavenijcompensatie _O-
Komkommertijd hé. Ik zou NOS.nl ook mijden rond die tijd.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Oh ja, dit weer. Richting juli zul je wel weer doodgegooid worden met slavernijgebabbel op het journaal.
Dat ging dus niet of nauwelijks om herstelbetalingen mbt slavernij, maar om compensatie voor de periode die daanra heeft plaatsgevonden: de Apartheid, de Jim Crow wetten, zaken die Amerikaanse burgers hebben getroffen die NU nog in leven zijn. Niet alleen emotioneel, maar ook qua kansen (scholing, geen woning kunnen kopen en/of alleen in achterstandwijken, vaak ook in vervuild gebied/ op vervuilde grons mogen kopen/wonen)...quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:28 schreef Nober het volgende:
Neem je portemonnee mee.
Serieus, ik ben 12.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 18:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Mensen die een mededeling beginnen met serieus.![]()
Ben je 12 of zo.
pics van je moedertje? ;D~ bgehegehegehquote:
De mijne heeft ze naar Amerika gebracht. Wat ze nou hier in Nederland doen snap ik niet.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 19:26 schreef matthijst het volgende:
Sorry negers, dat m'n overoveroverovergrootvader jullie op de boot hierheen heeft gehaald.
Deze wel:quote:Op zaterdag 27 mei 2023 19:00 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat ging dus niet of nauwelijks om herstelbetalingen mbt slavernij, maar om compensatie voor de periode die daanra heeft plaatsgevonden: de Apartheid, de Jim Crow wetten, zaken die Amerikaanse burgers hebben getroffen die NU nog in leven zijn. Niet alleen emotioneel, maar ook qua kansen (scholing, geen woning kunnen kopen en/of alleen in achterstandwijken, vaak ook in vervuild gebied/ op vervuilde grons mogen kopen/wonen)...
Kan je nog tien keer proberen uit te leggen, de realiteit interesseert die lui niks en ze zijn het over vijf minuten allang vergeten. Daarna herinneren ze alleen nog de titelquote:Op zaterdag 27 mei 2023 19:00 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat ging dus niet of nauwelijks om herstelbetalingen mbt slavernij, maar om compensatie voor de periode die daanra heeft plaatsgevonden: de Apartheid, de Jim Crow wetten, zaken die Amerikaanse burgers hebben getroffen die NU nog in leven zijn. Niet alleen emotioneel, maar ook qua kansen (scholing, geen woning kunnen kopen en/of alleen in achterstandwijken, vaak ook in vervuild gebied/ op vervuilde grons mogen kopen/wonen)...
Ben je van adel oid dan? Grotere kans dat die ...grootvader ergens hard aan het werk was en alleen kon dromen van een slaaf.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 19:26 schreef matthijst het volgende:
Sorry negers, dat m'n overoveroverovergrootvader jullie op de boot hierheen heeft gehaald.
Het was voor allebei. Maar Nober moet je sowieso gewoon negeren.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 19:00 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja maar dat is natuurlijk gewoon belachelijk. Prima om dat af te kraken, maar blijf dan wel bij de feiten en kom niet met ophitsende, maar totaal niet vergelijkbare en juist weergegeven nieuwsberichtjesquote:Op zaterdag 27 mei 2023 20:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Deze wel:
NWS / Advocaten onderzoeken of nazaten slavernij aanspraak kunnen maken op herstelbetalingen
Waar doel je nu precies op?quote:Op zaterdag 27 mei 2023 21:19 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja maar dat is natuurlijk gewoon belachelijk. Prima om dat af te kraken, maar blijf dan wel bij de feiten en kom niet met ophitsende, maar totaal niet vergelijkbare en juist weergegeven nieuwsberichtjes
Dat hebben ze allang gedaan. In een jaar tijd hebben Halsema, Rutte, Klaas Knot en straks dus Willie excuses aangeboden namens Amsterdam, Nederland en De Nederlandse Bank.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 21:25 schreef Seven. het volgende:
Ik heb er geen problemen mee als de Nederlandse staat excuses maakt.
Ik sprak voor Willemquote:Op zaterdag 27 mei 2023 20:43 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ben je van adel oid dan? Grotere kans dat die ...grootvader ergens hard aan het werk was en alleen kon dromen van een slaaf.
Bij dezequote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als jij die erbij wilt plakken dan heb je mijn zegen.
Op de strekking van de post waar ik aanvankelijk reageerde (de post van @Nober die met een nep-voorbeeld van slavernij herstelbetalingen kwam).quote:
Ah ok, wat er in Californië aan de hand is, is inderdaad iets compleet anders. In Nederland zie ik die rechtszaakquote:Op zondag 28 mei 2023 07:50 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Op de strekking van de post waar ik aanvankelijk reageerde (de post van @:Nober die met een nep-voorbeeld van slavernij herstelbetalingen kwam).
Genoeg knettergekke rechters in dit land (zie urgenda uitspraak) dus ik schat die kans toch aardig groot in.quote:Op zondag 28 mei 2023 11:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ah ok, wat er in Californië aan de hand is, is inderdaad iets compleet anders. In Nederland zie ik die rechtszaak
echt nog wel komen om herstelbetalingen af te dwingen. Er is een groep, geen idee hoe groot die precies is, die het jaren geleden al duidelijk maakte dat ze herstelbetalingen willen en geen genoegen nemen met een excuus voor het slavernijverleden.
Denk trouwens niet dat de kans groot is dat ze die rechtszaak gaan winnen.
Als rechters daar daadwerkelijk in mee gaan dan is het einde echt helemaal zoekquote:Op zondag 28 mei 2023 12:47 schreef franske19 het volgende:
[..]
Genoeg knettergekke rechters in dit land (zie urgenda uitspraak) dus ik schat die kans toch aardig groot in.
quote:Zuid-Holland biedt excuses aan voor slavernijverleden: ‘Wij voelen plaatsvervangende schaamte’
Commissaris van de Koning Jaap Smit heeft donderdagavond namens het provinciebestuur excuses aangeboden voor het slavernijverleden. Zuid-Holland deinsde niet terug om slavenopstanden op plantages met grote militaire inzet neer te slaan. Alles om de overzeese plantages te behouden.
https://www.ad.nl/binnenl(...)e-schaamte~aea2f33a/
Ditquote:Op zaterdag 27 mei 2023 19:01 schreef SpecialK het volgende:
een proces van heling? volgens mensen met een chronisch aandachtstekort neem ik aan.
Maar waarom dan voor het nageslacht dat toevallig nu leeft. Of begint dit gezeik over 100 jaar weer opnieuw? Wanneer is het klaar?quote:Op zondag 28 mei 2023 12:47 schreef franske19 het volgende:
[..]
Genoeg knettergekke rechters in dit land (zie urgenda uitspraak) dus ik schat die kans toch aardig groot in.
Die "nazaten" moeten blij zijn met de slavernij.quote:Op zondag 28 mei 2023 12:47 schreef franske19 het volgende:
[..]
In feite is het maar een klein groepje schreeuwerds. Het bizarre is dat onze politici en bestuurders telkens weer de oren laten hangen naar die clubjes. Lekker laten brullen zou ik zeggen, doen we verder niks mee.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 11:18 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Die "nazaten" moeten blij zijn met de slavernij.
Als hun voorouders hier niet heen waren gehaald, dan hadden die nazaten nú nog op takjes zitten te kauwen in hun boshut....
Daarbij;
Nu profiteren die nazaten toch ook optimaal van de rijkdom die wij hebben "vergaard" door slavernij?
Uitkeringen, toeslagen, subsidies enz...
Dat is niet bizar, dat is slim, want zo creëren ze een tweedeling en bestaansrecht voor hun politieke partijen. Vooral het idee creëren dat er institutioneel racisme is in Nederland en de enige oplossing is stemmen op bepaalde politieke partijen. Het hele racisme debat in Nederland is doordrenkt van racisme.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 11:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In feite is het maar een klein groepje schreeuwerds. Het bizarre is dat onze politici en bestuurders telkens weer de oren laten hangen naar die clubjes. Lekker laten brullen zou ik zeggen, doen we verder niks mee.
Ja zegt, historische correctheden hebben we allang uit het raam gegooid. Wat verwacht je anders van een "debat" dat inmiddels zo ontspoord is dat een historicus zelfs een boek kan schrijven over "het n-woord" (en nee daarmee bedoelt hij niet nikker) alsof dat 1 op 1 uitwisselbaar is met de denigrerende Amerikaanse term, en niet-blanke culturen nooit een eigen variatie op het woord hebben?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Gaat onze koning excuses maken voor het slavernijverleden van alle Afrikaanse, Arabische, Aziatische en Europese koningen? Of alleen voor het na de afschaffing van de slavernij in het eerste jaar van het Koninkrijk der Nederlanden niet afschaffen van de resterende slavernij in de periode 1815-1840 (? toen de TK daar over ging). Ik neem aan dat hij dat niet voor de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden spreekt.
quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:27 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja zegt, historische correctheden hebben we allang uit het raam gegooid. Wat verwacht je anders van een "debat" dat inmiddels zo ontspoord is dat een historicus zelfs een boek kan schrijven over "het n-woord" (en nee daarmee bedoelt hij niet nikker) alsof dat 1 op 1 uitwisselbaar is met de denigrerende Amerikaanse term, en niet-blanke culturen nooit een eigen variatie op het woord hebben?
Op zich prima om een boek over een woord te schrijven, in der Beschränkung zeigt sich der Meister, en het begon goed met tenminste de erkenning dat het als het correcte neutrale woord gebruikt is. Maar die man is helemaal van het padje af, in dat hele artikeltje staan al meer geschiedvervalsingen dan correct informatie.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:27 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja zegt, historische correctheden hebben we allang uit het raam gegooid. Wat verwacht je anders van een "debat" dat inmiddels zo ontspoord is dat een historicus zelfs een boek kan schrijven over "het n-woord" (en nee daarmee bedoelt hij niet nikker) alsof dat 1 op 1 uitwisselbaar is met de denigrerende Amerikaanse term, en niet-blanke culturen nooit een eigen variatie op het woord hebben?
quote:Bijna hele kabinet bij herdenkingen slavernijverleden
Bijna alle ministers en staatssecretarissen zijn op 1 juli aanwezig bij de herdenkingen van het slavernijverleden. 1 juli is het precies 150 jaar geleden dat in het Koninkrijk der Nederlanden officieel een eind kwam aan de slavernij. Die dag zijn er diverse plechtigheden in Nederland en in (voormalige) andere delen van het Koninkrijk.
Zoals al langer bekend zijn koning Willem-Alexander en koningin Máxima bij de nationale herdenking in Amsterdam. De koning zal dan het woord voeren en verwacht wordt dat hij, net als premier Rutte in december al deed, zijn excuses zal aanbieden voor het slavernijverleden. Ook Rutte is dan in Amsterdam, net als de ministers Kaag, Bruins Slot, Dijkgraaf en Weerwind.
https://nos.nl/collectie/(...)en-slavernijverleden
Bij wie willen ze dat gaan halen. 95% van de Europeanen was straatarm op het moment van de slavernij. Laat ze maar achterhalen wie er geprofiteerd hebben en in welke mate, en wie dan geld zou moeten hebben. Ik weiger mee te betalen, ik heb nooit slaven gehad. Waarom zouden wij ons verantwoordelijk moeten voelen? Begrijp me niet verkeerd, wat die mensen is aangedaan was verschrikkelijk, maar de geschiedenis staat bol van wreedheid en bloedvergieten. Mensen hebben elkaar de meest verschrikkelijke dingen aangedaan. Laat iedereen gewoon sorry zeggen tegen iedereen en dan proberen te leren van het verleden zodat we niet weer dezelfde fouten maken.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:28 schreef Nober het volgende:
Neem je portemonnee mee.
Goed opletten of ze niet toevallig de speech van vorig jaar bij zich hebben.quote:
Zo is het precies. Mijn voorouders waren ook gewoon simpele hardwerkende mensen die niet rijk waren. Laat de adel en Koninklijke familie maar dokken als ze zo graag willen compenseren.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Bij wie willen ze dat gaan halen. 95% van de Europeanen was straatarm op het moment van de slavernij. Laat ze maar achterhalen wie er geprofiteerd hebben en in welke mate, en wie dan geld zou moeten hebben. Ik weiger mee te betalen, ik heb nooit slaven gehad. Waarom zouden wij ons verantwoordelijk moeten voelen? Begrijp me niet verkeerd, wat die mensen is aangedaan was verschrikkelijk, maar de geschiedenis staat bol van wreedheid en bloedvergieten. Mensen hebben elkaar de meest verschrikkelijke dingen aangedaan. Laat iedereen gewoon sorry zeggen tegen iedereen en dan proberen te leren van het verleden zodat we niet weer dezelfde fouten maken.
Laat ze zich druk maken om de slavernij die nog alom aanwezig is in de wereld.
quote:Nazaten krijgen veel inspraak in besteding geld uit slavernijfonds
Nazaten van tot slaaf gemaakten krijgen veel invloed op de besteding van het miljoenenfonds om het slavernijverleden te verwerken en herdenken. Het kabinet onderhandelt het komende jaar met belangenorganisaties in Nederland, Suriname en de Caribisch eilanden over de besteding van de 200 miljoen euro.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ernijfonds~ad771f47/
quote:Akwasi: slavernij-geld is ‘lachtertje’ vergeleken met Groningen-compensatie
De 200 miljoen euro die het kabinet vrijmaakt als compensatie voor de slavernij is een lachertje vergeleken bij het bedrag dat Groningen tegemoet mag zien als genoegdoening voor de gaswinning. Dat stelde rapper Akwasi dinsdagavond tijdens zijn Anton de Kom-lezing in het Verzetsmuseum in Amsterdam.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ompensatie~a9b646c9/
Kunnen ze deze idioot niet gelijk het land uitkegelen, oh nee hij zal volgend jaar wel een lintje krijgen net zoals die andere badgastquote:
quote:Burgers plaatsen zelf slavernijmonument in Vlissingen
Als de gemeente het niet doet, dan doen we het zelf wel, is de gedachte achter het plaatsen van een slavernijmonument in Vlissingen. De gemeenteraad van de Zeeuwse stad stemde eerder tegen zo'n monument.
Voorzitter van Keti Koti Zeeland Angélique Duijndam plaatste het monument, Kom genaamd, vannacht samen met kunstenaar Zeus. Ze spreekt van een burgerinitiatief. "Ik hoop dat ze het laten staan", zegt ze tegen RTL Nieuws. "Het is een mooi monument. Bescheiden, maar krachtig, niet al te monumentaal, niet al te massief. Bescheiden maar robuust, dat past bij Vlissingen."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)del-burgerinitiatief
Laat hem maar in Ghana gaan bedelen, hypocriete flapdrol + ook diegene die deze nitwit een podium geven.quote:
Ik geef het maximaal een maand tot de Surinamers, Antillianen en voormalige Ashanti-slavenhandelaren ruzie krijgen over de besteding van het geld.quote:
https://www.omroepwest.nl(...)ranjes-bij-slavernijquote:'Koning weet nog lang niet alles van rol Oranjes bij slavernij'
Vandaag, 09:00
•
3 minuten leestijd
DEN HAAG - Zaterdag staat het kabinet stil bij de herdenking van het slavernijverleden. 150 jaar na de afschaffing zal Koning Willem-Alexander een toespraak houden. Het lijkt waarschijnlijk dat hij dan excuses zal aanbieden voor de rol van de Oranjes in het koloniaal- en slavernijverleden. Maar of de koning weet waarvoor hij precies excuses aanbiedt, is zeer onwaarschijnlijk. 'Hij weet nog lang niet alles', zegt podcastmaker Richard Grootbod. Naar de rol van de Oranjes wordt nog volop onderzoek gedaan. In de podcast Wij, slaven van Holland volgt Omroep West die zoektocht op de voet.
Als de koning excuses aanbiedt, doet hij dat terwijl nog niet compleet duidelijk is hoe groot de rol van de Oranjes was in het slavernijverleden en hoeveel geld ze ermee hebben verdiend. Recent onderzoek wees uit dat de Oranjes tussen 1675 en 1770 zeker 545 miljoen euro verdienden aan kolonialisme en de slavernij. Maar hoeveel het daarvoor was, is onderwerp van onderzoek dat nog loopt.
In de podcast Wij, slaven van Holland wordt ingezoomd op de rol van de jonge Prins Maurits (1567–1625), die aan de basis stond van de oprichting van de VOC in 1602 en de WIC in 1621. 'We weten uit biografisch onderzoek, brieven en verslagen van de vergaderingen van de Staten-Generaal dat meteen in 1602 ook slavernij werd besproken', zegt Grootbod.
Prins Maurits was weliswaar stadhouder, maar was vooral militair. Hij streed in de Tachtigjarige Oorlog tegen Spaanse troepen. 'Het Spaanse bewind verdiende toen al veel geld met de handel in Afrikaanse tot slaafgemaakten. Maurits wilde graag dat verdienmodel uit de handen van de Spanjaarden trekken.'
Hoeveel geld er in de begindagen van de VOC naar de Oranjes ging, is nog niet duidelijk. Maar wel is duidelijk dat er toen al geld werd verdiend, vanaf het moment dat stadhouders werden beloond voor hun rol als bewindvoerder van de VOC, vertelt historicus Gert Oostindie in de podcast. 'Ze worden dan opperbevelhebber en krijgen een vast inkomen.'
En na 1770 dan?
Wat ook duidelijk is, is dat de rol van de Oranjes na 1770 in de koloniën niet ophield. 'De koloniën waren tot 1841 het exclusieve bestuursterrein van de koning, niet van het parlement. Een belangrijk deel van wat daar werd verdiend, ging naar koning Willem II', zegt Oostindie.
Niks missen van de zoektocht naar de daadwerkelijke rol van de Oranjes in het Nederlandse kolonialisme en het slavernijverleden? Luister dan de podcast Wij, slaven van Holland. De podcast kun je vinden op de gebruikelijke podcast-platforms zoals Apple Podcast of Spotify. Abonneer je zodat je geen aflevering hoeft te missen.
Die gast loopt zo te schreeuwen zodat hij zelf buiten schot kan blijven, want die hypocriet moet zelf zijn portemonnee trekken. Het waren letterlijk zijn voorvaderen -de Ashanti- die zijn "broeders en zusters" tot slaaf gemaakt hebben, op het blok gezet hebben, en doorverkochten aan iedereen die wilde betalen. Die gast heeft zoveel boter op zijn hoofd dat 'ie zijn leven lang gratis zijn brood kan beleggen. Maar daar mag je hem ab-so-luut niet op aanspreken.quote:
Het is meer een flatulist.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 18:23 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Laat hem maar in Ghana gaan bedelen, hypocriete flapdrol + ook diegene die deze nitwit een podium geven.
"Woordkunstenaar"....
Ik heb als halve Surinamer een familie dat in het verre verleden slachtoffer waren van slavernij, maar ik ben absoluut tegen excuses maken. Andere tijden, ander soort mensen. Niemand dat nu leeft heeft maar íets te maken gehad met slavernij.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 14:06 schreef bianconeri het volgende:
Prima om excuses te maken voor die periode.
Maar dat is ook alles.
Ik heb als vol Nederlander niets te maken met wat Nederlanders toen deden.
Degenen met een slaven afkomst hebben ook niets te maken met die tijd.
Oftewel zeg sorry en blaas het verder niet op. Niets geen geld of wat dan ook.
Idd, en er zijn dus figuren die "oprecht" geloven dat het écht niet om het geld gaat hoor...quote:Op zaterdag 1 juli 2023 14:54 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ik heb als halve Surinamer een familie dat in het verre verleden slachtoffer waren van slavernij, maar ik ben absoluut tegen excuses maken. Andere tijden, ander soort mensen. Niemand dat nu leeft heeft maar íets te maken gehad met slavernij.
Nu een keer afgelopen met dat gejank van "excuses maken" iedereen weet dat het maar om één ding draait.
Geld.
Excuses zegt mij ook niets hoor, maar goed Nederland als land heeft niet zulke fraaie dingen gedaan.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 14:54 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ik heb als halve Surinamer een familie dat in het verre verleden slachtoffer waren van slavernij, maar ik ben absoluut tegen excuses maken. Andere tijden, ander soort mensen. Niemand dat nu leeft heeft maar íets te maken gehad met slavernij.
Nu een keer afgelopen met dat gejank van "excuses maken" iedereen weet dat het maar om één ding draait.
Geld.
de koninklijke familie heeft al die eeuwen ook geen cent belasting hoeven te betalen over hun winsten i.t.t. tot de gewone werkende mens, dus als ze dat nou met terugwerkende kracht overmaken, lijkt me billijk.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 20:53 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Zo is het precies. Mijn voorouders waren ook gewoon simpele hardwerkende mensen die niet rijk waren. Laat de adel en Koninklijke familie maar dokken als ze zo graag willen compenseren.
Iets zegt me dat het niet gaat gebeuren en de gewone man / vrouw er weer voor kan opdraaien.
Het wordt ook steeds meer duidelijk dat er een aanzienlijke bedrag naar de nazaten gaat worden geschoven.
Geschiedenis is niet mijn beste vak geweest maar er zal vast wel ergens wat te halen zijn door het leed wat ons aangedaan is de voorbije eeuwen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |