abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208924014
Advocaten onderzoeken of nazaten slavernij aanspraak kunnen maken op herstelbetalingen

Na de excuses moeten er ook herstelbetalingen van de Nederlandse Staat komen voor de nazaten van tot slaaf gemaakten. Strafpleiter Gerard Spong en mensenrechtenadvocaat Liesbeth Zegveld gaan onderzoeken of dat mogelijk is.

In Het Financieele Dagblad zegt Spong dat hij wel ‘een strafrechtelijk gaatje’ ziet om via de rechter herstelbetaling af te dwingen, ondanks de complexiteit van de zaak. “De causaliteit is een probleem,” zegt hij in een interview met de krant. “En de verjaring is een probleem. Het verleden werkt door. Maar het blijft de vraag wie daar dan precies een beroep op kan doen. Personen van kleur? Ik heb een kleurtje, mag ik er dan een beroep op doen? In de Britse tak van mijn familie zaten waarschijnlijk slavenhouders!”

Volgens Zegveld gaat het om zo’n 400.000 mensen die aanspraak kunnen maken op een vergoeding als je alleen al kijkt naar Surinamers in Suriname en Nederland. De grote vraag is: wie zijn het en hoe vind je ze?

Spong en Zegveld werken in opdracht van een platform van nazaten onder leiding van Gilmar MacNack, de National Reparations Commission Nederland (Nareco) uit Den Haag. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam.

‘Bewustwording is iets anders dan herstel’
Zegveld: “Ik krijg al lang verzoeken om dit eens goed uit te zoeken, maar ik heb het altijd afgehouden omdat ik geen idee heb hoe je dit aan moet pakken. Maar ik vond dat toch te gemakkelijk. Er is geld uitgetrokken voor bewustwording en een museum, maar dat is wat anders dan herstel bij de doelgroep. Een museum is er ook voor mij.”

Nazaten betalen is op zich zo gek nog niet, zegt Spong in Het Financieele Dagblad. “Dat is een methode om uit te drukken dat je aangedaan leed probeert te compenseren.” Volgens MacNack gaat het om een bedrag tussen de 250 en 300 miljard euro.

Zegveld wijst erop dat de excuses die premier Mark Rutte heeft aangeboden namens de Nederlandse staat ook veel schade hebben toegebracht aan de gemeenschap van nazaten door hen niet te betrekken bij de vraag op welke manier je zulke excuses aan moet bieden en welke consequenties daaruit volgen. “Herstel,” zegt ze, “begint bij een eensgezinde gemeenschap.”
https://www.ad.nl/amsterd(...)betalingen~a3e254be/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_208924022
ALLES MOET KAPOET
pi_208924036
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:30 schreef myShizzle het volgende:
ALLES MOET KAPOET
Wel fijn voor de Surinamers in Nederland, toch?
Die drinken straks een extra Parbo op dit aankomende succes. B:)B
pi_208924050
TT klopt niet
pi_208924052
300 miljard voor 400.000 nazaten. 750.000 de neus. De is niet goed snik. 0 kan je krijgen.
pi_208924053
De dag waarvan je wist dat die komen zo.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  donderdag 27 april 2023 @ 18:36:00 #7
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_208924062
Ja, want waren de voorvaderen niet als slaven geexporteerd, zaten ze nu nog lekker te chillen in Nigeria
pi_208924065
Gaan ze ook de nazaten van de Afrikanen die hun mede-Afrikanen als slaven verkochten, om herstelbetaling vragen?
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_208924068
Daar was het natuurlijk om te doen. Misschien het geld geven maar daarna ook oprotten uit Nederland, Nederlandse nationaliteit weg en geen aanspraak meer maken op aow, toeslagen etc want dan profiteer je toch weer van de staat die je zo veracht.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
  donderdag 27 april 2023 @ 18:36:41 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208924070
Zoek een fatsoenlijke baan.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208924099
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:36 schreef Galvez het volgende:
Gaan ze ook de nazaten van de Afrikanen die hun mede-Afrikanen als slaven verkochten, om herstelbetaling vragen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 27 april 2023 @ 18:39:07 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208924100
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:36 schreef Bloemkool het volgende:
Daar was het natuurlijk om te doen. Misschien het geld geven maar daarna ook oprotten uit Nederland, Nederlandse nationaliteit weg en geen aanspraak meer maken op aow, toeslagen etc want dan profiteer je toch weer van de staat die je zo veracht.
En nog even verrekenen met al het eerder gegeven geld.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208924126
Goh wat een verrassing dit zag je toch van mijlenver aankomen, geen euro geven die jankerds
pi_208924214
750 000 pp is niet veel, maar ook niet weinig.
Beter hadden ze het 1 miljoen kunnen maken, niet dat dat veel is, maar alsnog beter dan 750 duizend bij nader inzien.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_208924216
Opkankerenbokken. Allemaal.

Ga maar janken bij de huilmuur in 't slavernijmuseum ofzo.

quote:
"Herstel," zegt ze, "begint bij een eensgezinde gemeenschap."
Laat maar zitten dus :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_208924230
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:51 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
750 000 pp is niet veel, maar ook niet weinig.
Beter hadden ze het 1 miljoen kunnen maken, niet dat dat veel is, maar alsnog beter dan 750 duizend bij nader inzien.
Kan je een mooi landhuis voor kopen hoor.
Toch jammer dat ik niet de goede huidskleur heb ;(
  donderdag 27 april 2023 @ 18:53:50 #17
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_208924232
quote:
10s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:34 schreef TheJanitor het volgende:
300 miljard voor 400.000 nazaten. 750.000 de neus. De is niet goed snik. 0 kan je krijgen.
Nou, de gemiddelde negerneus is anders best wel fors hoor....
pi_208924238
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
sommige plekken, niet overal
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_208924247
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:54 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]
sommige plekken, niet overal
Ja, in Amsterdam heb je er toch een mooie parkeerplek voor. Of zelfs een garage.
pi_208924249
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
waarom ben jij zo gefixeerd op huiskleur? Niet errug inclusief hoor! :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_208924256
Zou als advocaat natuurlijk ook gewoon zeggen dat ik ‘wel een strafrechtelijk gaatje zie.’ Lekker uurtjes schrijven
pi_208924263
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:56 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
waarom ben jij zo gefixeerd op huiskleur? Niet errug inclusief hoor! :P
quote:
Maar het blijft de vraag wie daar dan precies een beroep op kan doen. Personen van kleur? Ik heb een kleurtje, mag ik er dan een beroep op doen?
Ik moet deze zomer wel heel veel zonnen wil ik een kans maken om voor dat criterium in aanmerking te komen.
pi_208924278
Gewoon zeggen dat je de documenten als bewijs van afstamming kwijt bent geraakt tijdens een of andere opruiming van een archief.
Waterschade is ook wel een goede.
Google is your friend, abuse your friends
pi_208924292
Nah het is volstrekt kansloos.
pi_208924298
Geboeg mensen die nog stukjes land hebben in slavenland:
https://www.theguardian.c(...)lys-slave-trade-past
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')