abonnement Unibet Coolblue
pi_209284901
Hallo,

Ik wil mogelijk een huis kopen in Tilburg. Ik woon er nu niet, maar het lijkt me wel een leuke Brabantse stad. Ik vind geen goede topic waarin de stad besproken wordt als mogelijke optie voor een koophuizenzoektocht, enkel een paar reacties onder andere topic, bijv. over hoe lelijk men Tilburg vindt, of dat het slecht bereikbaar zou zijn (zaken waar de meningen prima verdeeld over mogen zijn). Ik ben benieuwd naar verhalen van mensen die naar Tilburg of omgeving zijn verhuisd. Hoe bevalt het? Was het een goede keuze? Ook ben ik benieuwd wat men de 'goede' en 'slechte' wijken van Tilburg vindt. Met wat speurwerk zie ik dat Het Zand, Fatima en Broekhoven vaak in het rijtje probleemwijken worden genoemd. Ik ben wel een paar keer geweest om sfeer te proeven, en wijken als Noordhoek of rondom het centrum (Bouwmeester, Oerle) spraken me wel aan.

Wie weet kan dit de 'wonen in Tilburg'-topic worden waar ik zelf behoefte aan had.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 08:51:10 #2
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_209284959
Ik heb er gewoond, ben blij dat ik er weg ben.

@loveislikeakiss heeft wellicht tips

Daarnaast kun je in Tilburg in al die wijken beter spreken van straten of buurtjes die problemen geven.
Maar aan de andere kant is daar de sociale cohesie wel heel groot.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  roze vrijdag 26 mei 2023 @ 08:51:50 #3
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_209284964
quote:
89s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 08:51 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik heb er gewoond, ben blij dat ik er weg ben.

@:Loveislikeakiss heeft wellicht tips
Misschien @LTVDK ook wel.
Your beauty never ever scared me.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 09:14:39 #4
209864 loveislikeakiss
Geluk is een gerucht
pi_209285198
Tja tja, Tilburg... Ben er opgegroeid maar woon nu een dorp verderop. Ben opgegroeid in de Besterd buurt maar die is er niet veel beter op geworden de laatste jaren, inc de tiktok van de half naakte man die gearresteerd moest worden midden op de weg.

En dan is het inderdaad straten werk, de Besterdring is een beetje gekken en drukte, maar de Gasstraat die om de hoek ligt is dan weer prima. Het ligt er ook echt aan wat je budget is. Binnen de ringbaan zul je bijvoorbeeld vaak nog huizen vinden met een achtertuin, die alleen geen achterom hebben (of een achterom waar er nog recht van overpad geldt). Noord is ook een stuk waar mensen nog van schrikken, daar zitten ook een hoop sociale flats, maar mijn vader woont er al zo'n 20 jaar heel tevreden in een rijtjeshuis. De nieuwe huizen in de buurt van het Wagnerplein zijn ook gewoon leuk en de buurt daar is ook prima om te wandelen. Dus ja, het is een beetje zoeken en kijken. Kunt een dm sturen als je een huis op het oog hebt.

En dan lelijk, tja, mooi is het niet. Het is een arbeidersstad die gebouwd is uit noodzaak van hoe de wereld goed werkte 100 jaar geleden. Het lelijkste gebouw zijn ze nu wel aan het slopen, dus dat is iets. Blijkbaar zijn we niet zo lelijk als Emmen.

Zelf heb ik altijd met plezier in Tilburg gewoond, maar ik ben niet bang of flauw aangelegd. Ik loop nu ook regelmatig over kanaleneiland in Utrecht dus :') weet niet of ik een goed meetpunt ben. Enige keer in Tilburg dat ik echt ben lastig gevallen is toen ik nog zwarte piet speelde (en dan hebben we het over 20 jaar geleden, pre discussie, persoonlijk vond ik het voordeel vooral dat zelfs mijn eigen zussen me niet herkende als Piet),

Bereikbaarheid is maar net waar je heen moet. We hebben geen directe verbinding met de A2 dus dat is altijd een stukje om via Waalwijk of Den Bosch en dat zijn niet de vlotste wegen. Nadeel is ook dat de A58 voor een groot deel twee baansweg is, dus het is daar vaak 1 baan vrachtwagens en 1 baan vrachtwagens inhalen.
Zelfde geldt voor de trein, naar Utrecht toe is altijd een extra stap. Als je langs de horizontale lijn wil reizen is het gewoon prima.
And in the madness of this love, she won't surrender 'till it's done, and so I'm lost to wait. God, this night could last forever
  vrijdag 26 mei 2023 @ 11:05:42 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_209286389
Ik heb er gewoond (niet lang, 2 jaar ofzo en is ook al weer 25 jaar geleden) en ik vond het juist een hele leuke stad, maar dat komt ook omdat het een hele leuke periode in mijn leven was. Dingen die ik toen belangrijk vond (plekken om uit te gaan voornamelijk) waren er destijds genoeg en bang heb ik me nooit gevoeld.

Het was wel een beetje een achenebbisj buurt waar ik woonde inderdaad, en dat was geen uitzondering in Tilburg. Maar ach, dat boeide mij destijds niet.
pi_209286687
Woon je nu ook al in Brabant?
Als ik bijv zou moeten kiezen tussen Den Bosch, Breda, Eindhoven en Tilburg zou Tilburg mijn laatste keus zijn. Maar daar heb je ook niks aan :')
  vrijdag 26 mei 2023 @ 12:05:16 #7
209864 loveislikeakiss
Geluk is een gerucht
pi_209287281
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 11:25 schreef Magica het volgende:
Woon je nu ook al in Brabant?
Als ik bijv zou moeten kiezen tussen Den Bosch, Breda, Eindhoven en Tilburg zou Tilburg mijn laatste keus zijn. Maar daar heb je ook niks aan :')
eindhoven of helmond vind ik dan weer heel pittig

en bosschenaren zijn raar

maar als ik moet kiezen zou ik waarschijnlijk niet in de provincie blijven, ben hier voor de fam
And in the madness of this love, she won't surrender 'till it's done, and so I'm lost to wait. God, this night could last forever
pi_209291404
Dat er toch nog zo veel mensen (voor een deel) zo negatief zijn over Tilburg :D.

Oke ik ben er geboren dus wellicht heb je aan mijn mening minder maar ik vind het een prima stad om te wonen. Behalve broekhoven dan, dat is voor mij geen straten werk dat slecht is maar zou ik gewoon in zijn geheel weg blijven en niet willen wonen.

Laatste jaren toch in de stad zelf een hoop vernieuwing en echt wel een stuk hippere stad aan het worden naar mijn mening.
pi_209323655
Geboren en getogen Tilburger hier, en ik heb nooit in een andere stad gewoond. Zou ik er soms weg willen? Ja, heel af en toe, maar overal is wel iets. Ik weet niet beter of de binnenstad (binnen en rond de cityring, wat nu ineens parkring schijnt te moeten heten) is permanent in verbouwing. Hoewel het nu wel leuker begint te worden is het geen historisch centrum zoals Breda en Den Bosch. En voor autoverkeer is het centrum een drama (prachtige vierstrooks wegen zijn veranderd in een enkele strook eenrichtingsverkeer. Dus in het centrum kom ik nauwelijks meer.

Wat al eerder werd gezegd, je kunt in Tilburg niet zonder meer spreken over “goede” en “slechte. wijken. Het komt echt op straatniveau aan. En dan bedoel ik niet alleen sociale aspecten of inkomen, maar ook hoeveelheid groen en of je ergens een beetje fatsoenlijk je auto kwijt kunt. En dan is er soms nog spraakverwarring over welke wijk men praat. Zo is Fatima geen onderdeel van Broekhoven maar denken veel mensen van wel. En qua taal (binnen het Tilburgse dialect) kan een echte Tilburger horen uit welke wijk iemand komt. Broekhovens en Korvels zijn soms echt anders. Maar dat horen alleen de insiders.

De Blaak staat bekent als “op stand” wonen, maar ook daar zijn sociale huurwoningen te vinden en smalle groenloze straten tegenover villa”s twee straten verder. En daar tussen weer straten die exact hetzelde zijn als de huidige nieuwbouwwijken.

Tilburg-Noord staat als wat minder goed bekend, maar heeft juist veel groen zoals de typische jaren “60 nieuwbouwwijken. Ook daar geldt weer: er zijn hofjes die “minder” zijn, maar er is ook een “goudkust”. In Tilburg-Noord staat de Stokhasselt dan niet al te best bekend, maar de Heikant bijvoorbeeld weer wel.

Fatima bestaat eigenlijk uit twee delen: het deel rondom Hertogstraat/Leenherenstraat is prima en in opkomst, maar het deel rondom Antoon van Rijenplein was 40 jaar geleden al sociaal wat zwakker qua samenstelling. Weet niet precies hoe het daar nu is. Fatima heeft wel als voordeel dat het op loopafstand van het centrum is en het nabijgelegen Puishavengebied erg in opkomst is.

De Reeshof is een nieuwbouwwijk waar sinds 1983 wordt gebouwd en nu, bijna 50.000 inwoners verder bijna klaar is. Alle voorzieningen die je nodig hebt zijn er, is is meer een kleine stad op zichzelf. De fietsafstand naar het centrum is tussen de 6 en 9 kilometer. Dat kan een nadeel zijn. Bijzondere aan deze wijk is dat de buurten min of meer op alfabetische volgorde zijn gebouwd (uitzondering: men in begonnen bij de B, de A-buurt is een van de nieuwste buurten. De laatste buurt is dan week wel de Z-buurt, maar die noemt men eigenlijk nooit zo, dat is dan weer Koolhoven-Oost). Traditioneel staat de B-buurt als minste buurt bekend.

Tsja, zo kan ik alle wijken van Tilburg eigenlijk wel langs lopen. Wat ik je zou aanraden is om gewoon eens te gaan kijken hoe een buurt/wijk/straat eruit ziet en dan te letten op de volgende dingen:
- hoe worden de voortuinen onderhouden en zijn die groen of versteend,
- wat is de gemiddelde leeftijd van de auto’s (ouder is meestal voordeliger en zegt misschien iets over het gemiddelde inkomen in de buurt),
- hoe is de staat van onderhoud van de huizen,
- genoeg parkeerplaatsen of is het een ramp om je auto te kunnen neerzetten
- staan er stoelen/bankjes van mensen zelf voor het huis (ook als er geen voortuin is), meestal wordt dat bij mooi weer dan erg gezellig als je er van houdt 😉,

Qua mentaliteit zijn Tilburgers (de autochtonen) voor Brabantse begrippen nogal direct in de omgang em soms een beetje rauw. Hoewel… het is niet altijd zo dat als iemand zegt dat je eens op de koffie moet komen, dat je dat ook echt moet doen…. bij vage kennissen is het meer een beleefde manier om een gesprek te beëindigen. En “schôôn” betekent niet “schoon” maar “mooi”. Legendarisch is het verhaal van een echte Tilburgse vrouw die bij haar nieuwe buurvrouw die geen Tilburgs kent langs gaat en zegt: “Wè zitte gij er schôôn bij”. (Wat ziet het er mooi uit hier). De buurvrouw wat wat beledigd… natuurlijk is ze schoon.

En qua kleding… geen chique boel. Zo vraag ik me nog steeds af waarom mensen die duidelijk nooit hebben gesport een (wat sleets) trainingspak dragen. (Nou gewoon: Het zit gemakkelijk). Het zal vast mee te maken hebben dat het van oudsher een arbeidersstad is. Breda als garnizoensstad vind ik dan net wat netter. Het Tilburgs dialect (hoewel ik liever over Tilburgse taal spreek) is wat harder en schreeuweriger dan het standaard Brabants.

Oja, in Tilburg is het eigenlijk not done om NAC-supporter te zijn, (“dè doede ni”) verder is alles ok maar Willem II staat wel voorop. Roy Donders is niet representatief voor de hele stad (Maar spreekt wel leuk Broekhovens).

Tilburg heeft in de rest van het land nogal een onbekend en suf imago, maar het tegendeel is waar. Er is hier weinig sufs te bekennen. De stad is in opkomst maar je moet die we
even leren kennen. Vanuit elk punt in de stad ben je met de fiets binnen 10 minuten in het groene buitengebied. En je bent via een min of meer kaarsrechte weg snel in Vlaanderen waar het bier veel beter is, handig om een voorraadje aan te leggen. De lokale drank hier (en zeker met carnaval) is Schrobbelèr (a.u.b. niet uitspreken als Schrobbelaar, maar wel als Schrobbelèr, waarbii de laatse e klinkt als de e zoals in “en” maar dan wat langer).

Agge dèès himmel hèt geleeze, dan witte dègge bedankt zèt.
  maandag 29 mei 2023 @ 00:41:50 #10
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_209323754
@Storpojke en dègge bedankt zèt, dè witte!
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_209324349
Schôôn samenvatting!
pi_209430986
Bijna heel mijn leven in een dorp er naast gewoond maar Tilburg is idd niet mooi als je het vergelijkt met Den Bosch of Breda en zit op het niveau van Eindhoven. beide steden zijn de afgelopen 15 jaar flink verbeterd.

Qua ligging ligt het eraan waar je heen moet. Schiphol is net zover weg als Brussel airport, dat kan zowel een voor als een nadeel zijn. De A58 staat altijd vast maar de n65 naar Den Bosch rij je buiten de spits in 20 a 25 minuten.

Qua voorzieningen heeft het alles op echt mooie parken na. Daarentegen liggen er grote natuurgebieden omheen waar je in 10 a 15 minuten fietsen bent.

Sfeer is idd wel wat rauwer maar ik zou ook zeggen gezelliger en minder hautain.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 19 juni 2023 @ 15:22:40 #13
319308 Tink89
To live is to dance
pi_209568318
Ik heb er bijna 13 jaar in of net naast gewoond en het er prima naar mijn zin gehad. Ik vind veel wijken niet per se mooi (veel jaren 60 bouw), maar wel gezellig en prima. Ik heb gewoond vlakbij de Universiteit in West (veel studenten), in Oud-Noord (leuk!), in Noord (op het Verdiplein boven de Chinees, da's geen aanrader) en ben uiteindelijk in Rijen beland (want treinverbinding naar Breda/Rotterdam en goedkoper dan Tilburg).
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_209568434
Tilburg is een prachtige kleine stad in het zuiden van Nederland. Ik ben er twee keer geweest, in de herfst en de lente. Het heeft veel kleine restaurantjes en veel winkels. Je ziet overal in de stad studenten van de universiteit, want het lijkt wel zo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')