voor de rest van het artikel moet je een volkskrant abo nemen: https://www.volkskrant.nl(...)en-hechten~b6f792f4/quote:Barende vrouw krijgt vaak knip zonder toestemming:
‘Ik kwam er pas achter toen ze me gingen hechten’
Zonder daar vooraf toestemming voor vragen, wordt een aanzienlijk deel van de vrouwen tijdens de bevalling ingeknipt. Zelfs als zorgverleners wel om toestemming vragen, maar de vrouw weigert, gaat de ingreep soms toch door. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek.
In het geval van iemand die al zwanger is zeker, maar iemand die nog niet zwanger is. Ik zou er goed over nadenken. Vooral omdat er ook na de bevalling nog een heleboel angsten komen kijken.quote:Op donderdag 25 mei 2023 12:09 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ik vind het nogal wat dat iemand een kinderwens zou moeten opgeven omdat een bevalling anders kan lopen dan verwacht. Ik snap je punt wel hoor, maar ik zou dan liever adviseren om in te zetten op leren omgaan met die angsten: waar komen ze vandaan, wat kunnen we ermee, ze zou tenslotte niet de eerste zijn met angsten die gaat bevallen.
Klopt, maar zoals het omschreven werd, had ik niet het gevoel dat dat is wat deze user wilde gaan doenquote:Op donderdag 25 mei 2023 12:32 schreef Viv het volgende:
@:troel een kinderwens kan toch ook een mooie aanleiding bieden om met bepaalde angsten aan de slag te gaan?![]()
Net zoals het sommige vrouwen beter lukt om te stoppen met roken als ze het niet voor zichzelf doen, maar voor hun ongeboren kind.
De bewuste post.quote:Op woensdag 24 mei 2023 13:52 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Ik vind het belangrijk om mijn eigen keuzes te kunnen maken, zeker bij iets kwetsbaars als een bevalling. Daarom ga ik mij er heel grondig in verdiepen voordat ik er überhaupt aan ga beginnen. Wel bijzonder dat er in sommige andere landen veel makkelijker over wordt gedaan.
Voor mij zouden de triggers die een natuurlijke bevalling met zich mee zou brengen te intens zijn. Ik heb geleerd waar mijn grenzen liggen en wat mijn triggers zijn, dus wil mezelf niet blootstellen aan bepaalde situaties. Dit soort onderzoeken, waaruit blijkt dat niet alle vrouwen de gevraagde toestemming ontvangen voor bepaalde ingrepen tijdens de bevalling, creëren bij mij extra zorg.
Ik snap wat je bedoelt, maar we kennen haar verder natuurlijk niet. Wie weet is ze al tig mentale obstakels aan het overwinnen om überhaupt werk te kunnen maken van haar kinderwens, en is vaginaal bevallen echt een brug te ver.quote:Op donderdag 25 mei 2023 12:35 schreef Troel het volgende:
[..]
Klopt, maar zoals het omschreven werd, had ik niet het gevoel dat dat is wat deze user wilde gaan doen
Ik ga er ook vanuit dat ze kundig zijn.quote:Op donderdag 25 mei 2023 11:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is altijd wikken en afwegen. Maar ik ga er vanuit dat de mensen die in het ziekenhuis werken over het algemeen betere afwegingen maken, dan de dame in kwestie die zwanger is.
Dan heb je toch echt een probleem, want zonder medische noodzaak een buikoperatie krijgen gaat je niet lukken.quote:Op donderdag 25 mei 2023 12:48 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, maar we kennen haar verder natuurlijk niet. Wie weet is ze al tig mentale obstakels aan het overwinnen om überhaupt werk te kunnen maken van haar kinderwens, en is vaginaal bevallen echt een brug te ver.
Ja, maar psychisch lijden kan ook een medische noodzaak zijn.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:04 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Dan heb je toch echt een probleem, want zonder medische noodzaak een buikoperatie krijgen gaat je niet lukken.
En nog veel meer valide redenen. Je bespreekt je angsten/bezwaren bij de verloskundige, die verwijst de vrouw indien nodig naar de POP-POLI.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:06 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, maar psychisch lijden kan ook een medische noodzaak zijn.Denk bijvoorbeeld aan vrouwen die in het verleden misbruikt zijn.
Nee hoor, ze willen alleen dat hij n rechten niet geschonden worden.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:05 schreef Ridocar het volgende:
Dus vrouwen willen een kind, maar het liefst zonder alle vervelende dingen zoals zwangerschap en bevalling. En dan helemaal geen vervelende verrassingen die er onverwachts bijkomen.
Omdat een kind dat er half uit is en klem zit niet even wacht terwijl mama-in-spe die pijn heeft en ligt te puffen bij zinnen komt en antwoord kan geven. Soms worden er keuzes gemaakt om het kind en/of mama makkelijker te maken en overlevingskansen te vergroten.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:42 schreef Clubsoda het volgende:
Voor iedereen die dit onzinnig geklaag vindt, een situatieschets. Stel: je gaat met een klacht naar huisarts en die vindt het heel zinnig dat je rectaal getoucheerd wordt. Zeg je dan:
a) is wel prettig als dat even aangekondigd wordt
b) niet nodig, douw die vinger maar gewoon in mijn anus, de dokter heeft er immers het meeste verstand van.
In geval van a): waarom geldt dat niet voor een barende vrouw?
Ironisch genoeg zit zo'n kind relatief vaker klem als de bevalling wordt ingeleid, dus gevolg van medisch handelen.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Omdat een kind dat er half uit is en klem zit niet even wacht terwijl mama-in-spe die pijn heeft en ligt te puffen bij zinnen komt en antwoord kan geven. Soms worden er keuzes gemaakt om het kind en/of mama makkelijker te maken en overlevingskansen te vergroten.
En ja, als ik medisch behandeld wordt en er dreigt iets mis te gaan hoop ik ook dat ze direct ingrijpen ook al doet het pijn ipv eerst van alles te vragen.
Moet je je indenken dat je bij de tandarts ligt en je laat onverdoofd een gaatje vullen en de boor raakt een zenuw. Dan hoop ik dat de tandarts DIRECT een dikke spuit in mijn bek rost om het te verdoven ipv eerst te overleggen.
Als het niet nodig is en er kan wél overlegd worden , ja dan natuurlijk maar als het niet anders kan..
Ik vind het geen onzinnig geklaag, maar het aankondigen is kennelijk niet voldoende voor veel vrouwen uit die enquête, want die zeggen achteraf dat er geen toestemming is gevraagd. Dus eigenlijk is er ook nog een optie c).quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:42 schreef Clubsoda het volgende:
Voor iedereen die dit onzinnig geklaag vindt, een situatieschets. Stel: je gaat met een klacht naar huisarts en die vindt het heel zinnig dat je rectaal getoucheerd wordt. Zeg je dan:
a) is wel prettig als dat even aangekondigd wordt
b) niet nodig, douw die vinger maar gewoon in mijn anus, de dokter heeft er immers het meeste verstand van.
In geval van a): waarom geldt dat niet voor een barende vrouw?
Hele wijze woorden. Accepteren en niet klagen is doorgaans een van de meest waardevolle lessen die je in het leven kunt toepassen. Misschien alleen in echt totale ellende niet toepasbaar (doodziek zijn bijvoorbeeld) maar zeker bij dit soort dingen wel.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:05 schreef Ridocar het volgende:
Dus vrouwen willen een kind, maar het liefst zonder alle vervelende dingen zoals zwangerschap en bevalling. En dan helemaal geen vervelende verrassingen die er onverwachts bijkomen. En dat wordt alleen maar versterkt door geboorteplannen en doula's. Sommige dingen gebeuren, en dat is heel naar, maar je hebt er maar mee te dealen. En anders moet je er nog eens goed over nadenken.
Ja, als man heb ik het heel makkelijk, maar bovenstaande mening geldt eigenlijk bij heel veel dingen, niet alleen bij zwangerschap. Ook ouderschap is een ding dat sommigen hebben onderschat. Niet ieder kind is een engeltje, sommigen kun je ook achter het behang plakken. Wij hebben bijvoorbeeld een zoon met adhd. Hebben we niet voor gekozen (de adhd, he, het kind was een bewuste keuze), we hebben het er maar mee te doen, dus gaan we er 100% voor, hoe vermoeiend het af en toe is.
Figuren zonder baarmoederquote:Op donderdag 25 mei 2023 14:13 schreef Momo het volgende:
Van discussie over inscheuren en knippen tot allerlei figuren die vooral gaan zeggen dat vrouwen zich niet aan moeten stellen
Dat de vrouw niet bij zinnen is is vaak al niet waar. Dat de baby al klem zit ook niet.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Omdat een kind dat er half uit is en klem zit niet even wacht terwijl mama-in-spe die pijn heeft en ligt te puffen bij zinnen komt en antwoord kan geven. Soms worden er keuzes gemaakt om het kind en/of mama makkelijker te maken en overlevingskansen te vergroten.
En ja, als ik medisch behandeld wordt en er dreigt iets mis te gaan hoop ik ook dat ze direct ingrijpen ook al doet het pijn ipv eerst van alles te vragen.
Moet je je indenken dat je bij de tandarts ligt en je laat onverdoofd een gaatje vullen en de boor raakt een zenuw. Dan hoop ik dat de tandarts DIRECT een dikke spuit in mijn bek rost om het te verdoven ipv eerst te overleggen.
Als het niet nodig is en er kan wél overlegd worden , ja dan natuurlijk maar als het niet anders kan..
Zoals ik al zei, als je kan overleggen dan lijkt me dat logisch, als het niet kan: schaar erin.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:20 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Dat de vrouw niet bij zinnen is is vaak al niet waar. Dat de baby al klem zit ook niet.
Het zou fijn zijn als de discussie eerlijk gevoerd wordt ipv enkel over extreme situaties gaat.
Nou nee, niet altijd. Er zijn situaties te bedenken waarin de doktoren gewoon moeten handelen, maar er zijn dus ook genoeg vrouwen in specifiek deze situatie in dit topic die aangeven dat ze prima aanspreekbaar zijn/waren en in staat tot beslissingen.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Hele wijze woorden. Accepteren en niet klagen is doorgaans een van de meest waardevolle lessen die je in het leven kunt toepassen. Misschien alleen in echt totale ellende niet toepasbaar (doodziek zijn bijvoorbeeld) maar zeker bij dit soort dingen wel.
Mensen zijn niet meer gewend met de tegenslagen en vervelende dingen van het leven om te gaan. In het ziekenhuis luister je naar wat de dokter zegt.
In principe perst een vrouw alleen tijdens een perswee. Tussen die weeën zitten een paar minuten. In die minuten zit die baby toch ook al klem dus even toestemming vragen en evt uitleg geven zal die situatie niet verergeren.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat scenario is echt niet zo veel voorkomend dat het alle situaties waarin geknipt wordt, verklaart. En bij een schouderdystocie is bijvoorbeeld het bekken het probleem, daar valt niet tegenop te knippen. Maar ook als dat wel het scenario is, dan zie je dat meestal wel aankomen want dat gebeurt heus niet altijd van de ene wee op de andere. En mocht dat toch het geval zijn, dan is een verloskundige of gynaecoloog ook geen Edward Scissorhands natuurlijk, dus die schaar zal toch gepakt moeten worden en je kunt tegelijkertijd praten.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is wat mij betreft aan het oordeel van de verloskundige. Dat kun je zo niet even vanachter je computer bepalen voor een bevalling waar je niet bij bent.quote:Op donderdag 25 mei 2023 15:00 schreef Ceviche het volgende:
[..]
In principe perst een vrouw alleen tijdens een perswee. Tussen die weeën zitten een paar minuten. In die minuten zit die baby toch ook al klem dus even toestemming vragen en evt uitleg geven zal die situatie niet verergeren.
Grappig wel, want veel ziekenhuizen voeren juist campagnes over 'samen beslissen'. In veel gevallen gaan ze je ook helemaal niet vertellen wat je moet doenquote:Op donderdag 25 mei 2023 14:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Hele wijze woorden. Accepteren en niet klagen is doorgaans een van de meest waardevolle lessen die je in het leven kunt toepassen. Misschien alleen in echt totale ellende niet toepasbaar (doodziek zijn bijvoorbeeld) maar zeker bij dit soort dingen wel.
Mensen zijn niet meer gewend met de tegenslagen en vervelende dingen van het leven om te gaan. In het ziekenhuis luister je naar wat de dokter zegt.
En gelukkig gebeurd dat meestal ook gewoon als die tijd er is.quote:Op donderdag 25 mei 2023 15:00 schreef Ceviche het volgende:
[..]
In principe perst een vrouw alleen tijdens een perswee. Tussen die weeën zitten een paar minuten. In die minuten zit die baby toch ook al klem dus even toestemming vragen en evt uitleg geven zal die situatie niet verergeren.
Makkelijk praten als man inderdaad.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:05 schreef Ridocar het volgende:
Dus vrouwen willen een kind, maar het liefst zonder alle vervelende dingen zoals zwangerschap en bevalling. En dan helemaal geen vervelende verrassingen die er onverwachts bijkomen. En dat wordt alleen maar versterkt door geboorteplannen en doula's. Sommige dingen gebeuren, en dat is heel naar, maar je hebt er maar mee te dealen. En anders moet je er nog eens goed over nadenken.
Ja, als man heb ik het heel makkelijk, maar bovenstaande mening geldt eigenlijk bij heel veel dingen, niet alleen bij zwangerschap. Ook ouderschap is een ding dat sommigen hebben onderschat. Niet ieder kind is een engeltje, sommigen kun je ook achter het behang plakken. Wij hebben bijvoorbeeld een zoon met adhd. Hebben we niet voor gekozen (de adhd, he, het kind was een bewuste keuze), we hebben het er maar mee te doen, dus gaan we er 100% voor, hoe vermoeiend het af en toe is.
Okee, misschien dat ik er iets nuchterder in sta (net als de wederhelft). Wij hadden geen geboorteplan ter grootte van een scriptie, geen doula, geen bijzondere wensen anders dan thuis bevallen. Toen dat halverwege de bevalling (3 uur later) niet ging (de monitor liet een onregelmatige hartslag zien) was de keuze eenvoudig: nu met de auto of straks met de ambulance met blauw aan naar het ziekenhuis. Dus hup, alles in de auto met gepaste spoed.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:18 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Makkelijk praten als man inderdaad.
Volgens mij mogen we best erkennen dat zwangerschap en bevalling fysiek en emotioneel veeleisend (kunnen) zijn voor vrouwen. Het lijkt mij niet gek dat sommige vrouwen zich willen informeren en goed willen voorbereiden met behulp van geboorteplannen en/of doulas erbij willen om de meest positieve ervaring te krijgen, voor zover dat kan.
Iedereen heeft daarin weer andere voorkeuren en daar zou begrip voor moeten zijn vind ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |