abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 25 mei 2023 @ 12:24:56 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_209275176
quote:
Barende vrouw krijgt vaak knip zonder toestemming:

‘Ik kwam er pas achter toen ze me gingen hechten’
Zonder daar vooraf toestemming voor vragen, wordt een aanzienlijk deel van de vrouwen tijdens de bevalling ingeknipt. Zelfs als zorgverleners wel om toestemming vragen, maar de vrouw weigert, gaat de ingreep soms toch door. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek.
voor de rest van het artikel moet je een volkskrant abo nemen: https://www.volkskrant.nl(...)en-hechten~b6f792f4/

schokkend dit

quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 12:09 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Ik vind het nogal wat dat iemand een kinderwens zou moeten opgeven omdat een bevalling anders kan lopen dan verwacht. Ik snap je punt wel hoor, maar ik zou dan liever adviseren om in te zetten op leren omgaan met die angsten: waar komen ze vandaan, wat kunnen we ermee, ze zou tenslotte niet de eerste zijn met angsten die gaat bevallen.
In het geval van iemand die al zwanger is zeker, maar iemand die nog niet zwanger is. Ik zou er goed over nadenken. Vooral omdat er ook na de bevalling nog een heleboel angsten komen kijken. :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209275211
✂️✂️✂️
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 25 mei 2023 @ 12:32:54 #3
269689 crew  Viv
pi_209275252
@Troel een kinderwens kan toch ook een mooie aanleiding bieden om met bepaalde angsten aan de slag te gaan? :)

Net zoals het sommige vrouwen beter lukt om te stoppen met roken als ze het niet voor zichzelf doen, maar voor hun ongeboren kind.
  donderdag 25 mei 2023 @ 12:35:50 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_209275281
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 12:32 schreef Viv het volgende:
@:troel een kinderwens kan toch ook een mooie aanleiding bieden om met bepaalde angsten aan de slag te gaan? :)

Net zoals het sommige vrouwen beter lukt om te stoppen met roken als ze het niet voor zichzelf doen, maar voor hun ongeboren kind.
Klopt, maar zoals het omschreven werd, had ik niet het gevoel dat dat is wat deze user wilde gaan doen :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 25 mei 2023 @ 12:43:10 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_209275348
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:52 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Ik vind het belangrijk om mijn eigen keuzes te kunnen maken, zeker bij iets kwetsbaars als een bevalling. Daarom ga ik mij er heel grondig in verdiepen voordat ik er überhaupt aan ga beginnen. Wel bijzonder dat er in sommige andere landen veel makkelijker over wordt gedaan.

Voor mij zouden de triggers die een natuurlijke bevalling met zich mee zou brengen te intens zijn. Ik heb geleerd waar mijn grenzen liggen en wat mijn triggers zijn, dus wil mezelf niet blootstellen aan bepaalde situaties. Dit soort onderzoeken, waaruit blijkt dat niet alle vrouwen de gevraagde toestemming ontvangen voor bepaalde ingrepen tijdens de bevalling, creëren bij mij extra zorg.
De bewuste post.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 25 mei 2023 @ 12:48:07 #6
269689 crew  Viv
pi_209275382
quote:
7s.gif Op donderdag 25 mei 2023 12:35 schreef Troel het volgende:

[..]
Klopt, maar zoals het omschreven werd, had ik niet het gevoel dat dat is wat deze user wilde gaan doen :@
Ik snap wat je bedoelt, maar we kennen haar verder natuurlijk niet. Wie weet is ze al tig mentale obstakels aan het overwinnen om überhaupt werk te kunnen maken van haar kinderwens, en is vaginaal bevallen echt een brug te ver. :)
pi_209275389
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 11:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het is altijd wikken en afwegen. Maar ik ga er vanuit dat de mensen die in het ziekenhuis werken over het algemeen betere afwegingen maken, dan de dame in kwestie die zwanger is.
Ik ga er ook vanuit dat ze kundig zijn.
Dat betekend vooral dat ze ook prima in staat zouden moeten zijn uit te leggen waarom ze dat willen doen.
En daarnaast geld natuurlijk dat zeker in de gevallen waarbij de baby niet in gevaar is en er ook andere mogelijkheden zijn de beslissing ligt bij degene die de behandeling moet ondergaan.

Over het algemeen wordt het prima uitgelegd. Maar niet altijd en vooral te weinig vooraf uitgelegd. En daar mag best aandacht voor zijn. Net zoals voor de keuze om wel of niet een bepaalde behandeling te willen ondergaan.

In het traject van de zwangerschap zou dit veel beter in de aandacht moeten staan. Van uitleg over waarom evt een knip en methoden die de kans op uitscheuren (en daardoor de kans op knippen) verkleinen. Maar ook over de risico's van verschillende keuzes, zoals je hebt kunnen lezen in het vorige topic is de knip ook niet zonder risico.

In mijn geval was ik het eens met mijn gyn dat ze preventief in wilde grijpen, maar zij nam dan ook echt even wat tijd om het uit te leggen. Het werd niet zomaar even gedaan.
En dat is wel hoe het hoort naar mijn mening.
pi_209275547
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 12:48 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik snap wat je bedoelt, maar we kennen haar verder natuurlijk niet. Wie weet is ze al tig mentale obstakels aan het overwinnen om überhaupt werk te kunnen maken van haar kinderwens, en is vaginaal bevallen echt een brug te ver. :)
Dan heb je toch echt een probleem, want zonder medische noodzaak een buikoperatie krijgen gaat je niet lukken.

Waarbij trouwens ook geld dat zaken anders kunnen lopen en die niet alleen altijd een fikse hersteltijd met zich mee brengt, maar ook risico's.
pi_209275558
Dus vrouwen willen een kind, maar het liefst zonder alle vervelende dingen zoals zwangerschap en bevalling. En dan helemaal geen vervelende verrassingen die er onverwachts bijkomen. En dat wordt alleen maar versterkt door geboorteplannen en doula's. Sommige dingen gebeuren, en dat is heel naar, maar je hebt er maar mee te dealen. En anders moet je er nog eens goed over nadenken.

Ja, als man heb ik het heel makkelijk, maar bovenstaande mening geldt eigenlijk bij heel veel dingen, niet alleen bij zwangerschap. Ook ouderschap is een ding dat sommigen hebben onderschat. Niet ieder kind is een engeltje, sommigen kun je ook achter het behang plakken. Wij hebben bijvoorbeeld een zoon met adhd. Hebben we niet voor gekozen (de adhd, he, het kind was een bewuste keuze), we hebben het er maar mee te doen, dus gaan we er 100% voor, hoe vermoeiend het af en toe is.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 25 mei 2023 @ 13:06:49 #10
269689 crew  Viv
pi_209275571
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 13:04 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Dan heb je toch echt een probleem, want zonder medische noodzaak een buikoperatie krijgen gaat je niet lukken.
Ja, maar psychisch lijden kan ook een medische noodzaak zijn. :) Denk bijvoorbeeld aan vrouwen die in het verleden misbruikt zijn.
pi_209275615
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 13:06 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja, maar psychisch lijden kan ook een medische noodzaak zijn. :) Denk bijvoorbeeld aan vrouwen die in het verleden misbruikt zijn.
En nog veel meer valide redenen. Je bespreekt je angsten/bezwaren bij de verloskundige, die verwijst de vrouw indien nodig naar de POP-POLI.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_209275663
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 13:05 schreef Ridocar het volgende:
Dus vrouwen willen een kind, maar het liefst zonder alle vervelende dingen zoals zwangerschap en bevalling. En dan helemaal geen vervelende verrassingen die er onverwachts bijkomen.
Nee hoor, ze willen alleen dat hij n rechten niet geschonden worden.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_209276018
Voor iedereen die dit onzinnig geklaag vindt, een situatieschets. Stel: je gaat met een klacht naar huisarts en die vindt het heel zinnig dat je rectaal getoucheerd wordt. Zeg je dan:

a) is wel prettig als dat even aangekondigd wordt
b) niet nodig, douw die vinger maar gewoon in mijn anus, de dokter heeft er immers het meeste verstand van.

In geval van a): waarom geldt dat niet voor een barende vrouw?
  donderdag 25 mei 2023 @ 13:58:43 #14
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209276180
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 13:42 schreef Clubsoda het volgende:
Voor iedereen die dit onzinnig geklaag vindt, een situatieschets. Stel: je gaat met een klacht naar huisarts en die vindt het heel zinnig dat je rectaal getoucheerd wordt. Zeg je dan:

b) niet nodig, douw die vinger maar gewoon in mijn anus, de dokter heeft er immers het meeste verstand van.

Omdat een kind dat er half uit is en klem zit niet even wacht terwijl mama-in-spe die pijn heeft en ligt te puffen bij zinnen komt en antwoord kan geven. Soms worden er keuzes gemaakt om het kind en/of mama makkelijker te maken en overlevingskansen te vergroten.

En ja, als ik medisch behandeld wordt en er dreigt iets mis te gaan hoop ik ook dat ze direct ingrijpen ook al doet het pijn ipv eerst van alles te vragen.
Moet je je indenken dat je bij de tandarts ligt en je laat onverdoofd een gaatje vullen en de boor raakt een zenuw. Dan hoop ik dat de tandarts DIRECT een dikke spuit in mijn bek rost om het te verdoven ipv eerst te overleggen.

Als het niet nodig is en er kan wél overlegd worden , ja dan natuurlijk maar als het niet anders kan..
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_209276193
En nog iets: een barende vrouw is geen leeg omhulsel voor een baby. Natuurlijk wil iedere vrouw het beste voor haar baby, maar dat betekent niet dat zowel lichamelijke als psychische grenzen maar geschonden moeten blijven worden.
Protège moi de mes désirs.
  Vis een optie? donderdag 25 mei 2023 @ 14:05:16 #16
70532 loveli
N
pi_209276242
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 13:58 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Omdat een kind dat er half uit is en klem zit niet even wacht terwijl mama-in-spe die pijn heeft en ligt te puffen bij zinnen komt en antwoord kan geven. Soms worden er keuzes gemaakt om het kind en/of mama makkelijker te maken en overlevingskansen te vergroten.

En ja, als ik medisch behandeld wordt en er dreigt iets mis te gaan hoop ik ook dat ze direct ingrijpen ook al doet het pijn ipv eerst van alles te vragen.
Moet je je indenken dat je bij de tandarts ligt en je laat onverdoofd een gaatje vullen en de boor raakt een zenuw. Dan hoop ik dat de tandarts DIRECT een dikke spuit in mijn bek rost om het te verdoven ipv eerst te overleggen.

Als het niet nodig is en er kan wél overlegd worden , ja dan natuurlijk maar als het niet anders kan..
Ironisch genoeg zit zo'n kind relatief vaker klem als de bevalling wordt ingeleid, dus gevolg van medisch handelen.
crap in = crap out
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 25 mei 2023 @ 14:06:51 #17
269689 crew  Viv
pi_209276266
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 13:42 schreef Clubsoda het volgende:

Ik vind het geen onzinnig geklaag, maar het aankondigen is kennelijk niet voldoende voor veel vrouwen uit die enquête, want die zeggen achteraf dat er geen toestemming is gevraagd. Dus eigenlijk is er ook nog een optie c). ;)
pi_209276279
quote:
Dus vrouwen willen een kind, maar het liefst zonder alle vervelende dingen zoals zwangerschap en bevalling. En dan helemaal geen vervelende verrassingen die er onverwachts bijkomen. En dat wordt alleen maar versterkt door geboorteplannen en doula's. Sommige dingen gebeuren, en dat is heel naar, maar je hebt er maar mee te dealen. En anders moet je er nog eens goed over nadenken.

Ja, als man heb ik het heel makkelijk, maar bovenstaande mening geldt eigenlijk bij heel veel dingen, niet alleen bij zwangerschap. Ook ouderschap is een ding dat sommigen hebben onderschat. Niet ieder kind is een engeltje, sommigen kun je ook achter het behang plakken. Wij hebben bijvoorbeeld een zoon met adhd. Hebben we niet voor gekozen (de adhd, he, het kind was een bewuste keuze), we hebben het er maar mee te doen, dus gaan we er 100% voor, hoe vermoeiend het af en toe is.
Hele wijze woorden. Accepteren en niet klagen is doorgaans een van de meest waardevolle lessen die je in het leven kunt toepassen. Misschien alleen in echt totale ellende niet toepasbaar (doodziek zijn bijvoorbeeld) maar zeker bij dit soort dingen wel.

Mensen zijn niet meer gewend met de tegenslagen en vervelende dingen van het leven om te gaan. In het ziekenhuis luister je naar wat de dokter zegt.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  Moderator donderdag 25 mei 2023 @ 14:13:31 #19
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209276347
Van discussie over inscheuren en knippen tot allerlei figuren die vooral gaan zeggen dat vrouwen zich niet aan moeten stellen
  Vis een optie? donderdag 25 mei 2023 @ 14:14:14 #20
70532 loveli
N
pi_209276355
quote:
9s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:13 schreef Momo het volgende:
Van discussie over inscheuren en knippen tot allerlei figuren die vooral gaan zeggen dat vrouwen zich niet aan moeten stellen
Figuren zonder baarmoeder :')
crap in = crap out
pi_209276411
quote:

[..]

Dat de vrouw niet bij zinnen is is vaak al niet waar. Dat de baby al klem zit ook niet.

Het zou fijn zijn als de discussie eerlijk gevoerd wordt ipv enkel over extreme situaties gaat.
  donderdag 25 mei 2023 @ 14:22:19 #22
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209276431
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:20 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Dat de vrouw niet bij zinnen is is vaak al niet waar. Dat de baby al klem zit ook niet.

Het zou fijn zijn als de discussie eerlijk gevoerd wordt ipv enkel over extreme situaties gaat.
Zoals ik al zei, als je kan overleggen dan lijkt me dat logisch, als het niet kan: schaar erin.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 25 mei 2023 @ 14:28:19 #23
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_209276514
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Hele wijze woorden. Accepteren en niet klagen is doorgaans een van de meest waardevolle lessen die je in het leven kunt toepassen. Misschien alleen in echt totale ellende niet toepasbaar (doodziek zijn bijvoorbeeld) maar zeker bij dit soort dingen wel.

Mensen zijn niet meer gewend met de tegenslagen en vervelende dingen van het leven om te gaan. In het ziekenhuis luister je naar wat de dokter zegt.
Nou nee, niet altijd. Er zijn situaties te bedenken waarin de doktoren gewoon moeten handelen, maar er zijn dus ook genoeg vrouwen in specifiek deze situatie in dit topic die aangeven dat ze prima aanspreekbaar zijn/waren en in staat tot beslissingen.

Ik maakte dan wel de grap dat ik mijn vriend in zijn hand beet toen die op het hoogtepunt van de weeën bedacht dat ik misschien wel iets wilde eten (uit machteloosheid waarschijnlijk om iets voor me te kunnen doen) maar ik kon bijvoorbeeld eerder nog wel verbaal afgewogen reageren dat ik geen spiegel wilde om te kijken hoe het liep.

Als ze me even later hadden gevraagd of ze mochten knippen op het hoogtepunt van de weeënstorm dan weet ik niet of ik dan nog heel geweldig input had gegeven.

Dus het hangt van de situatie en het moment af, dus om alles te simplificeren tot "je luistert maar gewoon naar de dokter", nee.

Groeten van iemand die omdat ze ooit oplette en niet luisterde naar de dokter niet op een viermaal te hoge dosis medicatie werd gezet en daardoor niet doodging.
  donderdag 25 mei 2023 @ 15:00:47 #24
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_209276850
quote:

[..]
In principe perst een vrouw alleen tijdens een perswee. Tussen die weeën zitten een paar minuten. In die minuten zit die baby toch ook al klem dus even toestemming vragen en evt uitleg geven zal die situatie niet verergeren.
pi_209276856
quote:

[..]

Dat scenario is echt niet zo veel voorkomend dat het alle situaties waarin geknipt wordt, verklaart. En bij een schouderdystocie is bijvoorbeeld het bekken het probleem, daar valt niet tegenop te knippen. Maar ook als dat wel het scenario is, dan zie je dat meestal wel aankomen want dat gebeurt heus niet altijd van de ene wee op de andere. En mocht dat toch het geval zijn, dan is een verloskundige of gynaecoloog ook geen Edward Scissorhands natuurlijk, dus die schaar zal toch gepakt moeten worden en je kunt tegelijkertijd praten.
pi_209276863
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 15:00 schreef Ceviche het volgende:

[..]
In principe perst een vrouw alleen tijdens een perswee. Tussen die weeën zitten een paar minuten. In die minuten zit die baby toch ook al klem dus even toestemming vragen en evt uitleg geven zal die situatie niet verergeren.
Dat is wat mij betreft aan het oordeel van de verloskundige. Dat kun je zo niet even vanachter je computer bepalen voor een bevalling waar je niet bij bent.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_209276913
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Grappig wel, want veel ziekenhuizen voeren juist campagnes over 'samen beslissen'. In veel gevallen gaan ze je ook helemaal niet vertellen wat je moet doen :D je hebt simpelweg zo lang je beslissingsbekwaam altijd het recht om een ingreep te weigeren. Dat je een modegril of iets dergelijks vinden, maar dat is echt al decennia de wet- en regelgeving.

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 25-05-2023 16:36:25 ]
  donderdag 25 mei 2023 @ 15:17:47 #28
208890 June.
Seriously?
pi_209277002
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 15:00 schreef Ceviche het volgende:

[..]
En gelukkig gebeurd dat meestal ook gewoon als die tijd er is.

In praktijk is het vaak een mededeling, omdat de zorgverlener de inschatting maakt dat iets moet gebeuren.
Shine bright like a diamond.
pi_209280806
quote:

Makkelijk praten als man inderdaad.

Volgens mij mogen we best erkennen dat zwangerschap en bevalling fysiek en emotioneel veeleisend (kunnen) zijn voor vrouwen. Het lijkt mij niet gek dat sommige vrouwen zich willen informeren en goed willen voorbereiden met behulp van geboorteplannen en/of doulas erbij willen om de meest positieve ervaring te krijgen, voor zover dat kan.

Iedereen heeft daarin weer andere voorkeuren en daar zou begrip voor moeten zijn vind ik. :)
pi_209283903
Wat wat mij betreft veel zou kunnen verbeteren is toch dat er vooraf besproken wordt hoe dit werkt, wanneer het toegepast wordt en ook wat de baten en risico's zijn ervan.
pi_209284283
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 20:18 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Makkelijk praten als man inderdaad.

Volgens mij mogen we best erkennen dat zwangerschap en bevalling fysiek en emotioneel veeleisend (kunnen) zijn voor vrouwen. Het lijkt mij niet gek dat sommige vrouwen zich willen informeren en goed willen voorbereiden met behulp van geboorteplannen en/of doulas erbij willen om de meest positieve ervaring te krijgen, voor zover dat kan.

Iedereen heeft daarin weer andere voorkeuren en daar zou begrip voor moeten zijn vind ik. :)
Okee, misschien dat ik er iets nuchterder in sta (net als de wederhelft). Wij hadden geen geboorteplan ter grootte van een scriptie, geen doula, geen bijzondere wensen anders dan thuis bevallen. Toen dat halverwege de bevalling (3 uur later) niet ging (de monitor liet een onregelmatige hartslag zien) was de keuze eenvoudig: nu met de auto of straks met de ambulance met blauw aan naar het ziekenhuis. Dus hup, alles in de auto met gepaste spoed.
Daar werd het een vacuumverlossing met knip.

De tweede was sowieso in het ziekenhuis (want medische indicatie) en toen was het met een vloek en een zucht gebeurd.

Voor mij is het heel eenvoudig, op dat moment kun je wel in overleg, maar op het moment dat het nodig is laat je het toch aan de professional over. Ik denk dat een geboorteplan geen verschil had gemaakt. Sterker, als we op onze strepen hadden gestaan omdat we de bevalling perse op onze manier hadden gewild had het waarschijnlijk veel moeilijker uitgepakt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Vis een optie? vrijdag 26 mei 2023 @ 11:52:55 #32
70532 loveli
N
pi_209287093
Een deel van de problemen kan voorkomen worden door niet op de rug te bevallen. Ideale houding voor een zorgverlener om arbo-verantwoord te kunnen kijken, maar het kind komt er niet sneller of makkelijker door.

Net als een bedrade buikband om de kleine te monitoren. Het dwingt een zwangere om te blijven liggen, terwijl ze liever andere houdingen zou willen kunnen aannemen.
crap in = crap out
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')