abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209247676
quote:
Barende vrouw krijgt vaak knip zonder toestemming:

‘Ik kwam er pas achter toen ze me gingen hechten’
Zonder daar vooraf toestemming voor vragen, wordt een aanzienlijk deel van de vrouwen tijdens de bevalling ingeknipt. Zelfs als zorgverleners wel om toestemming vragen, maar de vrouw weigert, gaat de ingreep soms toch door. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek.
voor de rest van het artikel moet je een volkskrant abo nemen: https://www.volkskrant.nl(...)en-hechten~b6f792f4/

schokkend dit
  Redactie Frontpage dinsdag 23 mei 2023 @ 09:08:08 #2
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_209247697
Prima, laat ze dan maar een totaalruptuur ondergaan of een baby met zuurstoftekort krijgen. Risico van weigeren.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:09:03 #3
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209247706
Vrouw ondergeschikt ofso?
Raar verhaal dit...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:11:30 #4
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_209247732
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:08 schreef JeMoeder het volgende:
Prima, laat ze dan maar een totaalruptuur ondergaan of een baby met zuurstoftekort krijgen. Risico van weigeren.
Je mag vaak kiezen tussen inknippen of uitscheuren.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
pi_209247743
Waarom weigeren? Ik neem aan dat ze niet voor niks moeten inknippen?
pi_209247774
Bij de bevalling van vrouwe Ridocar meen ik mij niet te herinneren dat ze toestemming hadden gevraagd om te knippen. Toch is dat wel gebeurd. Op dat moment zijn er prioriteiten, dan ga je niet over toestemming zitten ouwehoeren, ook niet achteraf. Sommige dingen moeten eenmaal.

We moeten blijkbaar over alles gaan praten, want dat is veel belangrijker dan stomme dingen als medische complicaties als gevolg van geen toestemming verlenen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:18:00 #7
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_209247789
Het is eigenlijk wel een beetje apart, je zou toch verwachten dat een vrouwen lichaam gewoon een kind kan baren zonder uitscheuren… Is dat altijd al zo geweest of zit daar iets van een fysiologische verandering achter? Weet iemand of daar onderzoek naar gedaan is? Bijv in Nederland of er over de jaren heen meer van deze ingrepen gebeuren, of verschillen tussen westerse landen en landen waar vrouwen bijv veel meer fysiek werk in landbouw etc verrichten?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_209247793
quote:
5s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:12 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Waarom weigeren? Ik neem aan dat ze niet voor niks moeten inknippen?
ik snap dat het heftig is, in het artikel komt ook een vrouw aan het woord, het komt er kort op hier op neer

vrouw wilde thuis bevallen, na 8 uur moest ze naar het ziekenhuis
- dat wilde de zwangere vrouw niet
in het ziekenhuis wilde de verloskundige weeënopwekkers geven
- daar wilde ze mee wachten, maar er viel niet over te onderhandelen
ze kreeg persdrang en wilde pijnstilling, dat kreeg ze niet
hartslag van het kind daalde, gynaecoloog kwam er bij, die stelde een vacuümpomp voor
- wilde de zwangere vrouw niet
ze werd ongevraagd ingeknipt, wilde ze ook niet

zonder al die ongevraagde hulp was dat kind/vrouw al lang en breed dood geweest

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2023 09:19:34 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 23 mei 2023 @ 09:18:50 #9
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_209247800
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:18 schreef nixxx het volgende:
Het is eigenlijk wel een beetje apart, je zou toch verwachten dat een vrouwen lichaam gewoon een kind kan baren zonder uitscheuren… Is dat altijd al zo geweest of zit daar iets van een fysiologische verandering achter? Weet iemand of daar onderzoek naar gedaan is? Bijv in Nederland of er over de jaren heen meer van deze ingrepen gebeuren, of verschillen tussen westerse landen en landen waar vrouwen bijv veel meer fysiek werk in landbouw etc verrichten?
Uitscheuren is altijd al gebeurd, waarom denk je dat er zoveel vrouwen stierven in het kraambed voordat er goede zorg was in NL? Mortaliteit is nog steeds heel hoog in bijvoorbeeld Afrikaanse landen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:19:33 #10
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_209247806
Ik heb 2 x een knip gekregen en zonder te vragen zei de verloskundige * ik ga je nu inknippen * en dat deed ze dan.
Ik ging er gewoon in goed vertrouwen vanuit dat ze wel wist wat nodig was.
Bij de 3e bevalling was een gynacologe en die vond een knip niet nodig. Kreeg de kleine idd zonder scheuren in no-time er uit geperst. :D
Er was ook iemand in opleiding aanwezig en die vertelde ze dus dat ze mij niet ging inknippen want dat was niet nodig.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:21:34 #11
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_209247824
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:18 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
ik snap dat het heftig is, in het artikel komt ook een vrouw aan het woord, het komt er kort op hier op neer

hartslag van het kind daalde, gynaecoloog kwam er bij, die stelde een vacuümpomp voor

Tja veel mensen realiseren zich niet dat bevallen levensgevaarlijk is.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:21:40 #12
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209247826
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:16 schreef Ridocar het volgende:
Bij de bevalling van vrouwe Ridocar meen ik mij niet te herinneren dat ze toestemming hadden gevraagd om te knippen. Toch is dat wel gebeurd. Op dat moment zijn er prioriteiten, dan ga je niet over toestemming zitten ouwehoeren, ook niet achteraf. Sommige dingen moeten eenmaal.

We moeten blijkbaar over alles gaan praten, want dat is veel belangrijker dan stomme dingen als medische complicaties als gevolg van geen toestemming verlenen.
Dit
pi_209247831
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:19 schreef deedeetee het volgende:
Ik heb 2 x een knip gekregen en zonder te vragen zei de verloskundige * ik ga je nu inknippen * en dat deed ze dan.
Bij de 3e bevalling was een gynacologe en die vond een knip niet nodig. Kreeg de kleine idd zonder scheuren in no-time er uit geperst. :D
je moet er ook vooral niet over na willen denken, uitscheuren of inknippen voel je geen reet van, ga je er wel over nadenken dan gaat je brein er mentaal mee aan de gang, paniek aanvallen en weet ik wat nog meer, dan kun je beter een halve seconde voordat het gebeurd het te horen krijgen, of helemaal niet en dat het al gebeurd is
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:27:51 #14
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_209247906
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:18 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Uitscheuren is altijd al gebeurd, waarom denk je dat er zoveel vrouwen stierven in het kraambed voordat er goede zorg was in NL? Mortaliteit is nog steeds heel hoog in bijvoorbeeld Afrikaanse landen.
Interessant, ik weet de cijfers er niet van, maar vroeg me dus af wat voor reden daar dan achter zit. Het is natuurlijk niet echt een evolutionair voordeel als een groot gedeelte van je soort sterft bij geboorte. Misschien dan beter gaan vergelijken met mensapen, zou dan nog een gevolg kunnen zijn van dat de mens rechtop is gaan lopen?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:30:28 #15
78780 deedeetee
pi_209247930
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:22 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
je moet er ook vooral niet over na willen denken, uitscheuren of inknippen voel je geen reet van, ga je er wel over nadenken dan gaat je brein er mentaal mee aan de gang, paniek aanvallen en weet ik wat nog meer, dan kun je beter een halve seconde voordat het gebeurd het te horen krijgen, of helemaal niet en dat het al gebeurd is
Ik beviel 50 jaar geleden van mijn oudste kind en toen had je gewoon niks te zeggen. Ik had daar ook weinig behoefte aan. En mijn bevallingen verliepen altijd prima. Ik heb gelukkig een hoge pijndrempel en ben altijd erg beroerd geweest tijdens de zwangerschappen. En dan wil je aan t eind van de rit de baby er gewoon snel en goed er uit hebben.
Je kunt toch zelf niet beoordelem of inknippen wel of niet nodig is ?
  Redactie Frontpage dinsdag 23 mei 2023 @ 09:30:56 #16
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_209247937
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:27 schreef nixxx het volgende:

[..]
Interessant, ik weet de cijfers er niet van, maar vroeg me dus af wat voor reden daar dan achter zit. Het is natuurlijk niet echt een evolutionair voordeel als een groot gedeelte van je soort sterft bij geboorte. Misschien dan beter gaan vergelijken met mensapen, zou dan nog een gevolg kunnen zijn van dat de mens rechtop is gaan lopen?
Hier wat cijfers over dood van de moeder bij geboorte:
https://www.cia.gov/the-w(...)o/country-comparison

Gaat dus zo maar om 1% van alle geboortes waarbij een moeder sterft.

Voor kinderen is deze nog hoger (tot wel 12%):
https://www.cia.gov/the-w(...)e/country-comparison
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:32:23 #17
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209247951
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:22 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
In die laatste fase kun je als vrouw ook geen wel overwogen beslissing maken. Gewoon doen.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:36:42 #18
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_209248007
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:30 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Hier wat cijfers over dood van de moeder bij geboorte:
https://www.cia.gov/the-w(...)o/country-comparison

Gaat dus zo maar om 1% van alle geboortes waarbij een moeder sterft.

Voor kinderen is deze nog hoger (tot wel 12%):
https://www.cia.gov/the-w(...)e/country-comparison
Wow zeg , Nederland 4 op 100.000 en zuid Sudan 1223!
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:41:05 #19
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_209248056
quote:

Vrouw van xzaz kwam met weeen het ziekenhuis in. Eerste wat ze vroegen was "hebben jullie ook een Geboorteplan waar jullie hebben opgenomen wat jullie willen".

Antwoord van mijn vrouw: "HET MOET ER UIT!". _O-
  Redactie Frontpage dinsdag 23 mei 2023 @ 09:42:33 #20
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_209248072
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:36 schreef nixxx het volgende:

[..]
Wow zeg , Nederland 4 op 100.000 en zuid Sudan 1223!
Dan zie je dus het effect van goede gezondheidszorg.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:44:33 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_209248101
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:41 schreef xzaz het volgende:

[..]
Vrouw van xzaz kwam met weeen het ziekenhuis in. Eerste wat ze vroegen was "hebben jullie ook een Geboorteplan waar jullie hebben opgenomen wat jullie willen".

Antwoord van mijn vrouw: "HET MOET ER UIT!". _O-
:D Tegenwoordig ben je inderdaad een uitzondering als je niet een geboorteplan van minstens 10 A4’tjes naast je hebt liggen. Totale idioterie! :{w
pi_209248140
quote:

[..]

Waarom naar het ziekenhuis gaan als je het allemaal toch beter weet en niet nodig hebt?
pi_209248152
quote:
Tessa Aldewereld-Rietkerk (37) uit Nieuwegein beviel op 20 oktober 2016 van haar dochtertje Kensi (inmiddels 6 jaar oud). ‘Ik zag een bebloede handschoen met draad eraan naar boven komen en schrok me wezenloos.’

‘Mijn bevalling verliep in eerste instantie goed, maar na acht uur stagneerde het en moest ik zonder overleg naar het ziekenhuis. De klinisch verloskundige voelde en constateerde dat alleen mijn buitenste vliezen gebroken waren. Zij heeft toen, wel in overleg, de andere vliezen gebroken. Daarna ging het mis.

‘Ze wilde me meteen weeënopwekkers geven, maar ik wilde daar nog even mee wachten. Daar viel niet over te onderhandelen. Toen dat infuus er eenmaal in zat, kwam de bevalling flink op gang; ik kreeg geen pauze meer tussen de weeën. Ik kreeg persdrang, maar de verloskundige negeerde me. Ik riep om pijnstilling, want je persdrang ophouden doet enorm veel pijn. Ze zou pijnstilling gaan regelen, maar dat heeft ze uiteindelijk nooit gedaan, want toen kwam de nachtdienst.

‘De verloskundige van de nachtdienst zei dat ik kon gaan persen. Maar door die persweeën waar je een tijd niets mee doet, door de oxytocine en door de versnelling ging het ondertussen niet goed met mijn dochter. Haar hartslag daalde naar 80.

‘Toen stond opeens de kamer vol mensen. De gynaecoloog kwam binnen en zei: ‘Haal de vacuümpomp maar’. Ik riep hard dat ik dat niet wilde. Het enige wat ik op dat moment dacht, was: ‘Mijn kind gaat dood.’ Toen hebben ze me ingeknipt, zonder iets te zeggen of te vragen, en vervolgens de pomp erop gezet. Na drie keer kwam mijn dochter eruit; na de tweede keer had de gynaecoloog gezegd dat het anders een keizersnede werd.

‘Van het inknippen heb ik niets gemerkt, waarschijnlijk hebben ze het tijdens een wee gedaan. Ik kwam er pas achter toen ze me gingen hechten. Ik zag een bebloede handschoen met draad eraan naar boven komen en schrok me wezenloos.

‘Met mij en mijn dochter gaat het nu goed. Destijds had ik geen idee, maar inmiddels weet ik dat ze voor al deze handelingen toestemming moeten vragen en informatie moeten geven. Dat staat gewoon in de wet.’
Dit klinkt best wel alsof er urgentie bij was, dan kun je niet elke stap uitgebreid gaan bediscussieren. Wat wil je dan, een dood kind?
pi_209248157
Ze knippen toch niet voor niks in?
Anders scheur je helemaal uit, het is kiezen tussen 2 kwaden

Of je kind gaat dood, dat wil je ook niet.

Bij een spoedkeizersnede gaan ze ook niet eerst toestemming vragen lijkt me, het is snel handelen voordat het te laat is.

Wil die Tessa uit het interview niet gewoon haar 5 minutes of fame?
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:51:42 #25
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209248182
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Waarom naar het ziekenhuis gaan als je het allemaal toch beter weet en niet nodig hebt?
Omdat manlief en verloskundige je zo in de auto zetten.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:52:57 #26
35189 Troel
scherp en bot
pi_209248189
Inknippen is toch juist ter voorkoming van uitscheuren tot aan je anus waardoor je kans hebt dat je de rest van je leven incontinent bent en dergelijke?

Als je op de operatietafel ligt voor een operatie waar je toestemming voor gegeven hebt, dan vragen ze ook geen toestemming als er een complicatie is, dan grijpen ze gewoon in.

Zo zou je dit ook moeten zien. Er is een complicatie en dus wordt er ingegrepen. Je kunt op zo'n moment ook niet echt de discussie niet aangaan of uit gaan leggen wat de gevolgen zijn, want dan is het leed al geleden.

Maar o wee als je niet inknipt en je hebt wel een flinke scheur :') :')
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:53:45 #27
35189 Troel
scherp en bot
pi_209248196
quote:

Nee, dan ben je inderdaad te laat voor pijnstilling :D Ik denk dat mevrouw gewoon 12381273 pagina's aan geboorteplan had moeten schrijven :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209248201
quote:

[..]

Deze vrouw wilde een hoop dingen niet, zoals een kind krijgen en samen met dat kind overleven.
-nee-
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:58:43 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248225
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:44 schreef BE het volgende:

[..]
:D Tegenwoordig ben je inderdaad een uitzondering als je niet een geboorteplan van minstens 10 A4’tjes naast je hebt liggen. Totale idioterie! :{w
Dat begon idd in zwang te raken toen ik zwanger was van de jongste, ik had echt zoiets van "Whut? :') !!!1!!".

Maar goed, een vacuumbevallig en dan zeiken over een knip die je niet gemerkt had en waar je zonder de hechting ook niet van geweten had.
Als ze haar hadden laten inscheuren had ze daar ook commentaar op gehad, en hechtingen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209248228
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:54 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Deze vrouw wilde een hoop dingen niet, zoals een kind krijgen en samen met dat kind overleven.
het ging allemaal wat anders dan dat haar woke zwangerschapscoach had voorgesteld, was die kekke bevalworkshop van 450 euro per sessie toch niet zo fantastisch als gedacht
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:59:24 #31
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209248234
Inknippen, uitscheuren.

Klinkt allebei echt heel naar als vrouw zijnde, respect voor alle moeders toch wel met dit soort zaken.
Denk trouwens niet dat toestemming vragen heel nuttig gaat zijn, weet niet of iedereen heel nuttige antwoorden kan geven in die situatie. Je moet er niet aan denken dat de vrouw bij iets zegt hoeft niet en dat daarna de baby komt te overlijden daardoor, dan ben je ook weer verantwoordelijk als ziekenhuis.
pi_209248264
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dit klinkt best wel alsof er urgentie bij was, dan kun je niet elke stap uitgebreid gaan bediscussieren. Wat wil je dan, een dood kind?
Uitleg moeten geven…terwijl je al 8 uur bezig bent en de bevalling niet goed gaat…tja. Wat had mevrouw dan verwacht, dat ze even een powerpoint erbij hadden gepakt. Het is gewoon snel handelen op dat moment. Ik lees vooral dat zij heel veel niet wilde. Waarschijnlijk in de maanden ervoor een ideaal plaatje van de bevalling gecreeerd en dat moet en zou dan zo verlopen. Als de artsen iets ander voorstellen is het dus nee nee nee.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:04:17 #33
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_209248274
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:52 schreef Troel het volgende:
Bovendien doen ze het echt niet voor de fun; voor het ziekenhuis is het ook veel beter als alles gewoon zonder complicaties gaat. Veel makkelijker.

Onze eerste was 7 weken te vroeg en de hoeveelheid artsen die er omheen stonden was echt niet normaal; nadat de zuster had doorgegeven dat het begon stond heel de kamer vol met kinderartsen kinderartsen in opleiding iemand voor de luchtwegen iemand voor dit iemand voor dat.

Sinds die dag betaal ik met alle liefde onze zorgkosten.

Als man sta je er sowieso maar wat bij :')
pi_209248286
quote:

[..]

:{
Jammer dat dit soort dommigheid zich heeft voortgeplant.
Hopelijk zegt ze ook nee tegen de kinderbijslag en andere financiële extra's die een kind met zich meebrengt, maar dat zal wel niet.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:07:00 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248292
Punt is dat niemand positief gaat reageren als je vraagt of ze die knip mogen zetten, je eerste reactie is dan "nee!!" vanwege de pijn die je denkt dat het zal doen.

Je hebt op zo'n moment helemaal geen tijd voor een wel/geen knip discussie, als die knip niet gezet wordt scheur je uit, met een beetje pech een totaal ruptuur, of komt je baby in de problemen.
Het is niet iets dat voor de leuk gedaan wordt, het is ook niet iets dat werkelijk een keuzemenu is, het is iets wat gedaan wordt om een potentieel levensbedreigende situatie op te lossen.

Maar Tessa schrikt van de bebloede naald en draad en moet daar 6 jaar later nog even over miepen, als zou het werkelijk zinvol zijn geweest als daar toestemming voor gevraagd was... Het is allemaal niet maakbaar Tessa, je bevalling ook niet, hoe graag je dat ook wilt denken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209248339
Is dat diezelfde Tessa die zichzelf als zwangerschaps- en bevallingscoach neerzet op LinkedIn? :')
pi_209248350
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:59 schreef Momo het volgende:
Inknippen, uitscheuren.
[ afbeelding ]

Klinkt allebei echt heel naar als vrouw zijnde, respect voor alle moeders toch wel met dit soort zaken.
Denk trouwens niet dat toestemming vragen heel nuttig gaat zijn, weet niet of iedereen heel nuttige antwoorden kan geven in die situatie. Je moet er niet aan denken dat de vrouw bij iets zegt hoeft niet en dat daarna de baby komt te overlijden daardoor, dan ben je ook weer verantwoordelijk als ziekenhuis.
Ik had vorig jaar een wortelkanaalbehandeling. Tijdens de procedure kwam de tandarts erachter dat het allemaal wat moeilijker was dan gedacht met een uitleg met woorden die ik nog nooit had gehoord. Ik kreeg ik de keuze om door te zetten of later naar een specialist te gaan. Dan ben je helemaal verdoofd, er is geen stres en ben je hoog opgeleid en ik snapte de gevolgen van de keuze alsnog niet. Dat heb ik ook tegen haar gezegd en gevraagd wat haar het beste leek.

Bij bevallen zullen de pro's vast wel eens wat doms doen, maar overal maar nee tegen zeggen in een crisis situatie met het idee dat je er beter uitkomt zie ik niet vaak gebeuren.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:12:26 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248358
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:08 schreef JeMoeder het volgende:
Dan nog moet een knip gewoon overlegd worden.

En typisch, weer eens een vent die wel ff gaat bepalen hoe vrouwen moeten bevallen.
Resistance is futile.
pi_209248368
quote:
13s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:12 schreef Seven. het volgende:

[..]

En typisch, weer eens een vent die wel ff gaat bepalen hoe vrouwen moeten bevallen.
Je moeder is een vent ja?
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:13:59 #40
35189 Troel
scherp en bot
pi_209248370
quote:

[..]

Ik zie een bevalling als een operatie. Tijdens de operatie ben ik in de handen van iemand die ervoor geleerd heeft. Als die persoon van mening is dat een knip noodzakelijk is om schade te beperken, heb ik drie keer liever dat die knip gezet wordt. En ja, ik ben een vrouw :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:14:18 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248374
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:19 schreef deedeetee het volgende:
Er was ook iemand in opleiding aanwezig en die vertelde ze dus dat ze mij niet ging inknippen want dat was niet nodig.
En stel nou dat het de eerste twee keren ook niet nodig was geweest?
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:14:41 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248379
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:13 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Je moeder is een vent ja?
Ja.
Resistance is futile.
pi_209248393
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:14 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe kun je als bevallende daar in vredesnaam een beter oordeel over geven?
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:16:45 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248398
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:13 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik zie een bevalling als een operatie. Tijdens de operatie ben ik in de handen van iemand die ervoor geleerd heeft. Als die persoon van mening is dat een knip noodzakelijk is om schade te beperken, heb ik drie keer liever dat die knip gezet wordt. En ja, ik ben een vrouw :P
En dat is helemaal prima dat jij daar op wil vertrouwen, en ikzelf zou ook vertrouwen op het oordeel van de verloskundige, maar dat neemt niet weg dat het overlegd moet worden.
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:18:21 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248408
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Hoe kun je als bevallende daar in vredesnaam een beter oordeel over geven?
Dat doet er niet toe. Wat er toe doet, is dat het gewoon in overleg moet gebeuren zodat degene die het ondergaat, in kan stemmen. Aankondigen dat je nu gaat knippen, is geen overleg.
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:21:00 #46
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248420
quote:

'Ik vind dat we moeten inknippen want ik acht het risico op inscheuren groot. De knip zelf voel je niks van en dat gebeurt tijdens de volgende wee. Heb je daar nog vragen over? Nee? OK, daar gaan we'

Of zoiets. Zo simpel is het.
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:21:58 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248426
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:10 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Is dat diezelfde Tessa die zichzelf als zwangerschaps- en bevallingscoach neerzet op LinkedIn? :')
En dat de Volkskrant zich in feite leent voor een leuk reclame-artikel?

Juist als Doula zou ze moeten weten dat het soms anders gaat dan je linksdraaiend met je hoofd in de wierrook wolken bedacht had.

Ik kan sowieso weinig met dat hele Doula gedoe dat overgewaaid is uit de VS, juist omdat ze daar geen verloskundigen meer hebben en zwanger zijn helemaal medisch is geworden, als je daar een beetje normaal wilt bevallen heb je idd een Doula nodig, hier hebben we met de verloskundige een perfecte niet-medische ondersteuning van de zwangerschap, die wel weer in staat is medische zaken te signaleren en op te vangen.

Zo'n Doula is in NL echt niet nodig.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209248427
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:18 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dat doet er niet toe. Wat er toe doet, is dat het gewoon in overleg moet gebeuren zodat degene die het ondergaat, in kan stemmen. Aankondigen dat je nu gaat knippen, is geen overleg.
Als de baby gevaar loopt hoeft er van mij geen overleg gepleegd te worden. Dan is het wat mij betreft aan het oordeel van de verloskundige. In andere gevallen zou het overlegd moeten worden al kan ik me niet voorstellen dat een vrouw met persweeën daar iets rationeels van kan vinden.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_209248434
Mijn vriendin is verloskundige, die zegt dat als alles goed gaat het geboorteplan (hoewel dat wel iets is wat ze geen leuke ontwikkeling vindt, vooral als er doela's en dat soort mensen ingezet worden heeft ze er een hekel aan :') maar je blijft lachen) wordt gevolgd, alles netjes wordt overlegd, er wordt voor alles toestemming gevraagd, alles wordt uitgebreid toegelicht etc. Maar als er een urgente situatie is wordt er gewoon gezegd "we gaan NU dit en dit doen" en voordat de vrouw ja of nee kan zeggen is het al gebeurd. Lijkt me niet meer dan logisch, uiteindelijk is het je taak om zowel moeder als kind gezond door de bevalling te loodsen, dan heb je in urgente situaties geen tijd voor uitgebreide uitleg en toestemming.
pi_209248436
Jeetje, wat ben ik blij dat ik geen Volkskrant Abbo heb :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:24:14 #51
78780 deedeetee
pi_209248441
quote:

[..]
Dat is onmogelijk vast te stellen. Beter een onnodige knip dan een flinke ruptuur. En ik denk dat het kind er eerder uit is met een knip en t ook comfortabeler is met meer ruimte voor het hoofdje.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:25:45 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248456
quote:

[..]
Als de knip noodzakelijk is dan is de tijd er meestal niet eens voor zo'n "overleg", of wil je kostbare minuten verspillen met een discussie over die knip?
Misschien halverwege die discussie nog een perswee en dan een totaal ruptuur? Maar dan was er iig geen ongewenste knip.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209248457
quote:

[..]
Leuke discussie dit. Je loopt medici verdacht te maken en als iemand je vraagt waarop je dat baseert doet het er niet meer toe.

Je woorden als vrouw doen er dus volgens jezelf niet toe in een topic waarin je promoot dat de woorden van vrouwen er wel toe doen. ^O^ Ga zo door.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:28:07 #54
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248472
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:44 schreef BE het volgende:

[..]
Uit onderzoek blijkt dat vrouwen met een geboorteplan positiever terugkijken op hun bevalling.

Ik denk persoonlijk dat dat ook zit in het stuk nadenken over wat je te wachten staat, en voorbereiden op allerlei mogelijke scenario's.
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:30:00 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248486
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:25 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Leuke discussie dit. Je loopt medici verdacht te maken en als iemand je vraagt waarop je dat baseert doet het er niet meer toe.

Je woorden als vrouw doen er dus volgens jezelf niet toe in een topic waarin je promoot dat de woorden van vrouwen er wel toe doen. ^O^ Ga zo door.
Ik maak niemand verdacht en dat jij dat graag wil lezen, zegt van alles over jou.

Mijn enige stelling is dat een medische ingreep altijd overlegd moet worden (zolang de patiënt wilsbekwaam is). Een knip zetten bij een vrouw die aan het bevallen is, hoort daar zeker bij.
Resistance is futile.
pi_209248489
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:02 schreef alopio het volgende:
Wat had mevrouw dan verwacht, dat ze even een powerpoint erbij hadden gepakt.
het stroomschema was gewoon niet op orde, het if-this-then-that is gewoon niet op orde

tijd voor een goede a3, fishbone en 5 why's... minimaal
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:31:42 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248500
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
'Ik vind dat we moeten inknippen want ik acht het risico op inscheuren groot. De knip zelf voel je niks van en dat gebeurt tijdens de volgende wee. Heb je daar nog vragen over? Nee? OK, daar gaan we'

Of zoiets. Zo simpel is het.
Neeeee!! Ik wil het niet!! Het doet pijn!! Moet ik dan gehecht worden?? Ik ben bang voor naalden!!

En dan? Toch door met "Okay, daar gaan we!" of 3 weeën discussie over de voor- en nadelen en de risico's?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209248527
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:10 schreef Bep-Vetklep het volgende:
https://www.doulatessa.nl/tarieven

Doulabegeleiding ¤1249,- *

maar dan mag je wel gratis gebruik maken van een bevalbadje _O-
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:35:56 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248542
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als de knip noodzakelijk is dan is de tijd er meestal niet eens voor zo'n "overleg", of wil je kostbare minuten verspillen met een discussie over die knip?
Misschien halverwege die discussie nog een perswee en dan een totaal ruptuur? Maar dan was er iig geen ongewenste knip.
30 seconden voor het overleg, vaak is dat er wel. Als de knip noodzakelijk is en de tijd is er niet, dan inderdaad doen. Maar als de tijd er wel is, dan dient het gewoon overlegd te worden.
Resistance is futile.
pi_209248546
quote:

[..]

Maar hoeveel tijd heb je om te overleggen. Knippen gebeurt als het moet, dat doen ze niet voor niks.
En is de barende vrouw in staat om te overleggen of rationeel antwoord te geven?

Tijdens elke medische behandeling kan het wel eens anders gaan dan je wilt en in gedachte had, ik denk niet dat ze dan altijd maar overleggen maar gewoon handelen.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:37:09 #61
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248549
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:31 schreef Leandra het volgende:

[..]
Neeeee!! Ik wil het niet!! Het doet pijn!! Moet ik dan gehecht worden?? Ik ben bang voor naalden!!

En dan? Toch door met "Okay, daar gaan we!" of 3 weeën discussie over de voor- en nadelen en de risico's?
Ja, lastig maar dat neemt niet weg dat het overleg plaats moet vinden als de tijd er is.
Resistance is futile.
pi_209248558
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:34 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]

is deze vrouw niet gewoon reclame aan het maken voor haar ZZP bedrijfje?
Nu weet iedereen dat ze haar kunnen bellen voor de perfecte bevalling, zonder inknippen.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:38:49 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248565
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:36 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Maar hoeveel tijd heb je om te overleggen. Knippen gebeurt als het moet, dat doen ze niet voor niks.
En is de barende vrouw in staat om te overleggen of rationeel antwoord te geven?

Tijdens elke medische behandeling kan het wel eens anders gaan dan je wilt en in gedachte had, ik denk niet dat ze dan altijd maar overleggen maar gewoon handelen.
Wat moet, dat moet natuurlijk.

Maar er zijn plenty vrouwen die rationele beslissingen kunnen nemen, en die mag je dat overleg niet ontnemen omdat je geen zin hebt om verdere uitleg te geven over een medische ingreep.
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:39:34 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248571
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
30 seconden voor het overleg, vaak is dat er wel. Als de knip noodzakelijk is en de tijd is er niet, dan inderdaad doen. Maar als de tijd er wel is, dan dient het gewoon overlegd te worden.
30 seconden "overleg" heb je al met "ik ga bij de volgende wee een knip zetten", als je werkelijk gaat overleggen blijf je alleen maar binnen die 30 seconden als er braaf met "okay" geantwoord wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209248575
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:37 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Nu weet iedereen dat ze haar kunnen bellen voor de perfecte bevalling, zonder inknippen.
de waarheid is dat die vrouw daar niet over gaat, ze staat niet aan het bed als dat kind er uit komt en kan vooraf niet inschatten wat er medisch gezien wel/niet nodig is, ze kan hooguit een inschatting maken (forse baby = meer kans op uitscheuren/inknippen).
pi_209248577
Maar wat als de vrouw zegt: Nee ik wil het echt niet!
Wat heeft overleggen dan voor zin?

Dat geldt toch in feite voor alle medische ingrepen?
Soms gebeuren er dingen die je niet wilt, maar je hebt met medisch ingrijpen niet altijd keuze.
pi_209248583
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:30 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik maak niemand verdacht en dat jij dat graag wil lezen, zegt van alles over jou.

quote:

[..]
Hier zeg je zonder enige kennis dat de verloskundige mogelijk onnodige medische handelingen heeft gedaan. Als je dat geen verdachtmaking noemt zegt dat juist heel wat over jou.
pi_209248592
quote:

[..]

Mijn enige stelling is dat een medische ingreep altijd overlegd moet worden (zolang de patiënt wilsbekwaam is). Een knip zetten bij een vrouw die aan het bevallen is, hoort daar zeker bij.
Hah! Lol.

Veel plezier daarmee op de eerste de beste SEH.

En als diegene niet wilsbekwaam is? Dan moet het gevraagd worden aan diens familieleden die medische beslissingen mogen maken voor die persoon zeker?

Wij moesten de kamer uit toen mijn pa dood lag te gaan en er per direct ingegrepen moest worden. Dan rennen er tig doktoren en zusters naar binnen die als een F1 pitcrew die shit handelen. Hem, en ook wij, is helemaal niets gevraagd. En dat is maar goed geweest ook.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:42:57 #69
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209248595
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:53 schreef Troel het volgende:

[..]
Nee, dan ben je inderdaad te laat voor pijnstilling :D Ik denk dat mevrouw gewoon 12381273 pagina's aan geboorteplan had moeten schrijven :P
Beter had ze zich ingelezen over een bevallingsproces. Maar als een vrouw pas bij persweeen om pijnstillers vraagt dan klinkt het als een mooie snelle bevalling.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:43:14 #70
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_209248598
quote:

[..]

Die van mij zat klem en moest er echt gewoon uit. Knip, vacuüm op zijn koppie en gaan, slap kind (dat geluid van slap vlees op mijn buik bezorgt mijn man tot nu toe nog af en toe koude rillingen), rennen naar de zuurstof en uiteindelijk een prima gezond kind met gebroken sleutelbeentje... Echt, ik had de vraag niet hoeven krijgen hoor. :N
We gaan hem nu hoe dan ook halen, klaar! *O*

Als jij binnenkomt buiten westen met een schotwond gaan ze toch ook niet even toch maar bijbrengen en aan je vragen of je een groot of klein litteken wil?
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:43:16 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248599
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:37 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, lastig maar dat neemt niet weg dat het overleg plaats moet vinden als de tijd er is.
Als de tijd en ruimte er is om te overleggen over iets dat noodzakelijk is, wil je dan het risico nemen dat de barende besluit dat het niet mag?

Wat is het nut van overleg als er sowieso maar één uitkomst is? Als die knip noodzakelijk is dan kun je overleggen wat je wilt maar hij gaat er dan toch komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:43:29 #72
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248602
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Als de baby gevaar loopt hoeft er van mij geen overleg gepleegd te worden. Dan is het wat mij betreft aan het oordeel van de verloskundige. In andere gevallen zou het overlegd moeten worden al kan ik me niet voorstellen dat een vrouw met persweeën daar iets rationeels van kan vinden.
Daar zijn we het wel over eens.
Resistance is futile.
pi_209248612
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Uhuh, 30 seconden, sure. Dat duurt alleen maar 30 seconden als de reactie "Uh, ok" is. Als de patiënt in eerste instantie nee zegt, of uitleg wil, ben je zo een paar minuten verder.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:45:47 #74
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248637
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:43 schreef BE het volgende:

[..]
Die van mij zat klem en moest er echt gewoon uit. Knip, vacuüm op zijn koppie en gaan, slap kind (dat geluid van slap vlees op mijn buik bezorgt mijn man tot nu toe nog af en toe koude rillingen), rennen naar de zuurstof en uiteindelijk een prima gezond kind met gebroken sleutelbeentje... Echt, ik had de vraag niet hoeven krijgen hoor. :N

Als jij binnenkomt buiten westen met een schotwond gaan ze toch ook niet even toch maar bijbrengen en aan je vragen of je een groot of klein litteken wil?
En dat snap ik allemaal, in jouw geval was er medische noodzaak. Dus helemaal eens dat het overleg dan niet plaats kan vinden.
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:47:25 #75
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_209248659
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:28 schreef Seven. het volgende:

[..]
Uit onderzoek blijkt dat vrouwen met een geboorteplan positiever terugkijken op hun bevalling.

Ik denk persoonlijk dat dat ook zit in het stuk nadenken over wat je te wachten staat, en voorbereiden op allerlei mogelijke scenario's.
Maar dat kan ook zonder mega-geboorteplan, alles tot in het laatste detail uitdenken. Ook dit valt weer onder het tegenwoordige idee dat de wereld maakbaar is. Dat is het niet altijd.

Weet je wat ik bij nr 2 het hardste nodig had tijdens mijn bevalling? Neusspray. Of all things!
24 augustus en ik was snotverkouden en raakte constant mijn ademhaling kwijt. Dat had ik van te voren nooit kunnen verzinnen hoor! :D
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:47:52 #76
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248665
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als de tijd en ruimte er is om te overleggen over iets dat noodzakelijk is, wil je dan het risico nemen dat de barende besluit dat het niet mag?

Wat is het nut van overleg als er sowieso maar één uitkomst is? Als die knip noodzakelijk is dan kun je overleggen wat je wilt maar hij gaat er dan toch komen.
Het nut is natuurlijk dat je een wilsbekwaam persoon even de tijd geeft om er over na te denken en eventueel vragen te stellen, ook als er maar 1 uitkomst mogelijk is.
Resistance is futile.
  Vis een optie? dinsdag 23 mei 2023 @ 10:48:18 #77
70532 loveli
N
pi_209248669
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
En dat de Volkskrant zich in feite leent voor een leuk reclame-artikel?

Juist als Doula zou ze moeten weten dat het soms anders gaat dan je linksdraaiend met je hoofd in de wierrook wolken bedacht had.

Ik kan sowieso weinig met dat hele Doula gedoe dat overgewaaid is uit de VS, juist omdat ze daar geen verloskundigen meer hebben en zwanger zijn helemaal medisch is geworden, als je daar een beetje normaal wilt bevallen heb je idd een Doula nodig, hier hebben we met de verloskundige een perfecte niet-medische ondersteuning van de zwangerschap, die wel weer in staat is medische zaken te signaleren en op te vangen.

Zo'n Doula is in NL echt niet nodig.
De verloskundige is medische eindverantwoordelijk, een doula casht soms meer dan een verloskundige voor een volledige zwangerschap krijgt.
crap in = crap out
pi_209248671
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:47 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het nut is natuurlijk dat je een wilsbekwaam persoon even de tijd geeft om er over na te denken en eventueel vragen te stellen, ook als er maar 1 uitkomst mogelijk is.
En die tijd is er dus niet.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:48:39 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248673
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:43 schreef BE het volgende:

[..]

Dat idd, als er paniek in de tent is en de baby moet NU geboren worden dan boeit het allemaal niets.
Ik weet niet eens meer of ik bij de jongste ingeknipt ben, die bevalling was zo indrukwekkend dat ik dat gewoon niet (meer?) weet.
Bij de oudste iets ingescheurd, hoefde niet eens gehecht te worden, maar de bevalling van de oudste was sowieso een makkie.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209248677
Soms moeten ze een gebroken arm ook eerst zetten voor ze het kunnen gipsen, ik stond er eens naast bij een client toen ze dat deden en het was gruwelijk om te zien.

Maar daar werd ook geen toestemming gevraagd, dat gebeurd gewoon.
Dat heb je bij elke medische behandeling.

Een knip zetten is net zo iets.
Niet leuk maar wel noodzakelijk.
pi_209248678
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:44 schreef probeer het volgende:

[..]
Uhuh, 30 seconden, sure. Dat duurt alleen maar 30 seconden als de reactie "Uh, ok" is. Als de patiënt in eerste instantie nee zegt, of uitleg wil, ben je zo een paar minuten verder.
hoi Tessa, ik ben de gynaecoloog, het gaat niet helemaal goed met uw yoni, wij denken, uit onze ervaring, dat het kind er op deze manier niet door heen gaat passen. Wat heeft u liever, dat we u gecontroleerd inknippen of wilt u er op gokken dat u wel of niet ongecontroleerd uitscheurt?

tessa: nou, daar moet ik eens goed over denken dokter, ik blader even door mijn bevalligsplan, kunt u ondertussen de voor of nadelen aan mij uitleggen, liefst in detail met alle complicaties die beide opties terwijl ik rustig aan mijn kruidentheetje nip

:') _O-
  Vis een optie? dinsdag 23 mei 2023 @ 10:49:49 #82
70532 loveli
N
pi_209248684
quote:

[..]

Dat zijn dingen die ook voor de bevalling ter sprake komen, dat er een knip gezet kan worden om uitscheuren te voorkomen. Op het moment suprême is het niet de eerste keer dat je erover hoort.
crap in = crap out
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:50:07 #83
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_209248686
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:45 schreef Seven. het volgende:

[..]
En dat snap ik allemaal, in jouw geval was er medische noodzaak. Dus helemaal eens dat het overleg dan niet plaats kan vinden.
Maar het werd wel gewoon meegedeeld zoals jij hierboven ergens schrijft hoor. Het was niet zo dat ik geknipt werd zonder dat ze het zeiden. En dat zal heus wel eens voorkomen maar dat echt niet altijd. Net zoals dat er altijd en overal wel eens dingen gebeuren die niet zouden moeten gebeuren.
Maar het is nu net alsof het schering en inslag is dat een vrouw maar gewoon willoos overgeleverd is aan de heren medici.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:50:14 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248690
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:47 schreef BE het volgende:

[..]
Maar dat kan ook zonder mega-geboorteplan, alles tot in het laatste detail uitdenken. Ook dit valt weer onder het tegenwoordige idee dat de wereld maakbaar is. Dat is het niet altijd.

Weet je wat ik bij nr 2 het hardste nodig had tijdens mijn bevalling? Neusspray. Of all things!
24 augustus en ik was snotverkouden en raakte constant mijn ademhaling kwijt. Dat had ik van te voren nooit kunnen verzinnen hoor! :D
Is ook zo, een bevalling is niet maakbaar. Maar een geboorteplan maakt wel dat je van tevoren nadenkt over wat je te wachten staat met alle mogelijke scenario's. Dan word je niet zo overvallen op het moment dat er toch pijnstilling nodig is, dan ligt je voorkeur al vast.

Er is helaas wel een groep vrouwen die dan teveel vasthoudt aan dat plan en die een bevalling dus wel als maakbaar beschouwen.
Resistance is futile.
pi_209248695
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:37 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Ik zou haar dus never bellen. Net zoals ik die yoga docente met haar detox in Mexico never zou bellen.
Deze mensen kun je toch niet serieus nemen?
pi_209248696
Gewoon elke zwangere vrouw bij een aantal maanden een overeenkomst laten tekenen dat ze toestaat dat de deskundigen zelf een inschatting mogen maken. Teken je niet dan is de consequentie dat je het zelf maar uitzoekt met je dollo, gezien het risico dat er iets misgaat te groot is.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:51:04 #87
78780 deedeetee
pi_209248698
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:45 schreef Seven. het volgende:

[..]
En jij denkt dus dat er niet ALTIJD een medische noodzaak als men een knip wil zetten ? En denk jij nu echt dat het handig is om op het moment suprême tijdens een bevalling een vrouw in barensnood te vragen of ze ff wil kiezen met of zonder knip ?
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:51:57 #88
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_209248705
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:50 schreef Seven. het volgende:

[..]
Is ook zo, een bevalling is niet maakbaar. Maar een geboorteplan maakt wel dat je van tevoren nadenkt over wat je te wachten staat met alle mogelijke scenario's. Dan word je niet zo overvallen op het moment dat er toch pijnstilling nodig is, dan ligt je voorkeur al vast.

Er is helaas wel een groep vrouwen die dan teveel vasthoudt aan dat plan en die een bevalling dus wel als maakbaar beschouwen.
En het is die laatste groep die dan vervolgens in de krant moord en brand gaat roepen. ;)
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:52:06 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248708
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:47 schreef Seven. het volgende:

[..]
Die tijd moet er wel zijn.
Ze gaat bevallen, ik mag toch hopen dat ze dan zo ingelezen is dat ze weet dat een knip noodzakelijk kan zijn en als enige doel heeft erger te voorkomen.

Als iemand zich dat van tevoren niet realiseert en dan nog een heel bedenkmoment of discussie verwacht dan heb je je gewoon echt slecht voorbereid.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:52:59 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248718
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:51 schreef BE het volgende:

[..]
En het is die laatste groep die dan vervolgens in de krant moord en brand gaat roepen. ;)
En degenen die zich totaal niet voorbereid hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:53:49 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248724
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:50 schreef BE het volgende:

[..]
Maar het werd wel gewoon meegedeeld zoals jij hierboven ergens schrijft hoor. Het was niet zo dat ik geknipt werd zonder dat ze het zeiden. En dat zal heus wel eens voorkomen maar dat echt niet altijd. Net zoals dat er altijd en overal wel eens dingen gebeuren die niet zouden moeten gebeuren.
Maar het is nu net alsof het schering en inslag is dat een vrouw maar gewoon willoos overgeleverd is aan de heren medici.
En dat snap ik ook en ik ben ook niet van mening dat het schering en inslag is. Nogmaals: wat moet, dat moet. Maar als er ruimte is voor overleg, dan moet dat wel plaatsvinden. En op zijn minst de mededeling dat het gaat gebeuren. Als dat pas achteraf gedeeld kan worden, dan moet het wel héél urgent geweest zijn. En dan snap ik wel dat je als moeder achteraf graag meer wil weten over de medische noodzaak.
Resistance is futile.
  Vis een optie? dinsdag 23 mei 2023 @ 10:54:33 #92
70532 loveli
N
pi_209248731
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
En degenen die zich totaal niet voorbereid hebben.
"U heeft persdrang"
"Ben ik zwanger dan?"
crap in = crap out
pi_209248745
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:53 schreef Seven. het volgende:

[..]
En dat snap ik ook en ik ben ook niet van mening dat het schering en inslag is. Nogmaals: wat moet, dat moet. Maar als er ruimte is voor overleg, dan moet dat wel plaatsvinden. En op zijn minst de mededeling dat het gaat gebeuren. Als dat pas achteraf gedeeld kan worden, dan moet het wel héél urgent geweest zijn. En dan snap ik wel dat je als moeder achteraf graag meer wil weten over de medische noodzaak.
Dat is inderdaad prima redelijk.

Er achteraf over gaan lopen zeiken dat je niets gevraagd is, is dat echter niet.
  Vis een optie? dinsdag 23 mei 2023 @ 10:56:15 #94
70532 loveli
N
pi_209248756
De verloskundige zorg in NL holt achteruit nu er steeds minder ziekenhuizen in de buurt zijn met een verloskamer.

Laten we ons daar eens boos om maken.
crap in = crap out
pi_209248760
Deze Tessa is 6 jaar later in de media aan het zeuren, dat vind ik 6 jaar te laat.
Waarom moet over elke scheet een media artikel worden gemaakt?

Zeg tijdens of na de bevalling tegen je verloskundige dat je niet blij was met die knip en klaar er mee.

Om nou 6 jaar later in de krant er een drama over te maken :')
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:58:35 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248786
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:49 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
hoi Tessa, ik ben de gynaecoloog, het gaat niet helemaal goed met uw yoni, wij denken, uit onze ervaring, dat het kind er op deze manier niet door heen gaat passen. Wat heeft u liever, dat we u gecontroleerd inknippen of wilt u er op gokken dat u wel of niet ongecontroleerd uitscheurt?

tessa: nou, daar moet ik eens goed over denken dokter, ik blader even door mijn bevalligsplan, kunt u ondertussen de voor of nadelen aan mij uitleggen, liefst in detail met alle complicaties die beide opties terwijl ik rustig aan mijn kruidentheetje nip

:') _O-
Optie 2:

Tessa: "Jullie hebben mijn bevallingsplan dus niet gelezen!!! :( :(
Daar staat heel duidelijk in wat ik wel en niet wil!!!"
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:01:10 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248816
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:54 schreef loveli het volgende:

[..]
"U heeft persdrang"
"Ben ik zwanger dan?"
Huh? :? Hoe kan dat dan??
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:02:22 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248830
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:56 schreef ZanneG het volgende:
Deze Tessa is 6 jaar later in de media aan het zeuren, dat vind ik 6 jaar te laat.
Waarom moet over elke scheet een media artikel worden gemaakt?

Zeg tijdens of na de bevalling tegen je verloskundige dat je niet blij was met die knip en klaar er mee.

Om nou 6 jaar later in de krant er een drama over te maken :')
Omdat ze nu Doula is en de publiciteit waarschijnlijk wel uitkomt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Vis een optie? dinsdag 23 mei 2023 @ 11:05:40 #99
70532 loveli
N
pi_209248872
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:34 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]

Dit kost een zwangerschap incl bevalling als je niet in een kansenwijk of AZC woont:

A. Volledige verloskundige zorg

Verzekerden niet woonachtig in opslagwijken

¤ 1.757,08
crap in = crap out
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:06:54 #100
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248888
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:51 schreef deedeetee het volgende:

[..]
En jij denkt dus dat er niet ALTIJD een medische noodzaak als men een knip wil zetten ? En denk jij nu echt dat het handig is om op het moment suprême tijdens een bevalling een vrouw in barensnood te vragen of ze ff wil kiezen met of zonder knip ?
Ik vind dit wel een verhelderend stuk, tot stand gekomen in samenwerking met een gynaecoloog. Hier worden de redenen om te knippen duidelijk en goed uitgelegd. En een aantal andere interessante bevindingen.

In NL wordt veel vaker gekozen voor de knip (30% tov 6-7% in DK en SE).
Kans op knippen is kleiner als je niet op je rug perst.

quote:
Het is goed om te weten dat een knip niet zomaar mag worden gezet. Je verloskundige of arts moet het met je bespreken als hij of zij een knip wil gaan zetten en uitleggen waarom, en mag dit alleen doen na jouw toestemming. Sommige vrouwen vinden het vervolgens niet fijn om precies te weten (‘nu!’) wanneer de knip wordt gezet, dit kun je natuurlijk aangeven.
quote:
Onderzoek heeft uitgewezen dat een scheur sneller en beter geneest dan een knip.
https://www.oudersvannu.n(...)%2Fwww.google.com%2F
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')