Dat is wat mij betreft aan het oordeel van de verloskundige. Dat kun je zo niet even vanachter je computer bepalen voor een bevalling waar je niet bij bent.quote:Op donderdag 25 mei 2023 15:00 schreef Ceviche het volgende:
[..]
In principe perst een vrouw alleen tijdens een perswee. Tussen die weeën zitten een paar minuten. In die minuten zit die baby toch ook al klem dus even toestemming vragen en evt uitleg geven zal die situatie niet verergeren.
Grappig wel, want veel ziekenhuizen voeren juist campagnes over 'samen beslissen'. In veel gevallen gaan ze je ook helemaal niet vertellen wat je moet doenquote:Op donderdag 25 mei 2023 14:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Hele wijze woorden. Accepteren en niet klagen is doorgaans een van de meest waardevolle lessen die je in het leven kunt toepassen. Misschien alleen in echt totale ellende niet toepasbaar (doodziek zijn bijvoorbeeld) maar zeker bij dit soort dingen wel.
Mensen zijn niet meer gewend met de tegenslagen en vervelende dingen van het leven om te gaan. In het ziekenhuis luister je naar wat de dokter zegt.
En gelukkig gebeurd dat meestal ook gewoon als die tijd er is.quote:Op donderdag 25 mei 2023 15:00 schreef Ceviche het volgende:
[..]
In principe perst een vrouw alleen tijdens een perswee. Tussen die weeën zitten een paar minuten. In die minuten zit die baby toch ook al klem dus even toestemming vragen en evt uitleg geven zal die situatie niet verergeren.
Makkelijk praten als man inderdaad.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:05 schreef Ridocar het volgende:
Dus vrouwen willen een kind, maar het liefst zonder alle vervelende dingen zoals zwangerschap en bevalling. En dan helemaal geen vervelende verrassingen die er onverwachts bijkomen. En dat wordt alleen maar versterkt door geboorteplannen en doula's. Sommige dingen gebeuren, en dat is heel naar, maar je hebt er maar mee te dealen. En anders moet je er nog eens goed over nadenken.
Ja, als man heb ik het heel makkelijk, maar bovenstaande mening geldt eigenlijk bij heel veel dingen, niet alleen bij zwangerschap. Ook ouderschap is een ding dat sommigen hebben onderschat. Niet ieder kind is een engeltje, sommigen kun je ook achter het behang plakken. Wij hebben bijvoorbeeld een zoon met adhd. Hebben we niet voor gekozen (de adhd, he, het kind was een bewuste keuze), we hebben het er maar mee te doen, dus gaan we er 100% voor, hoe vermoeiend het af en toe is.
Okee, misschien dat ik er iets nuchterder in sta (net als de wederhelft). Wij hadden geen geboorteplan ter grootte van een scriptie, geen doula, geen bijzondere wensen anders dan thuis bevallen. Toen dat halverwege de bevalling (3 uur later) niet ging (de monitor liet een onregelmatige hartslag zien) was de keuze eenvoudig: nu met de auto of straks met de ambulance met blauw aan naar het ziekenhuis. Dus hup, alles in de auto met gepaste spoed.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:18 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Makkelijk praten als man inderdaad.
Volgens mij mogen we best erkennen dat zwangerschap en bevalling fysiek en emotioneel veeleisend (kunnen) zijn voor vrouwen. Het lijkt mij niet gek dat sommige vrouwen zich willen informeren en goed willen voorbereiden met behulp van geboorteplannen en/of doulas erbij willen om de meest positieve ervaring te krijgen, voor zover dat kan.
Iedereen heeft daarin weer andere voorkeuren en daar zou begrip voor moeten zijn vind ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |