Het geconstrueerde verhaal in de media is wat telt in Rusland, de werkelijkheid wordt niet getoond of besproken en doet dus volstrekt niet ter zake.quote:Op zondag 21 mei 2023 13:06 schreef KoosVogels het volgende:
Op sociale media zijn de pro-Rusland wappies hun opwinding nauwelijks de baas. Alsof Rusland zowel de oorlog in Oekraïne heeft gewonnen als het westen op z'n knieën heeft gedwongen.
Nu ben ik geen militair expert, maar als zo'n stad pas valt na bijna een jaar vechten, kun je dat toch moeilijk een groot succes noemen? Zeker gezien de hoeveelheden slachtoffers aan Russische zijde.
Het spoorwegknooppunt zal nutteloos zijn zo lang deze zich nog binnen schootsafstand van de artillerie van Oekraïne bevindt lijkt me.quote:Op zondag 21 mei 2023 13:09 schreef sp3c het volgende:
Ligt een beetje aan de rest van het plaatje lijkt me
Zie die filmpjes van 1420. Die Russen zeggen doodleuk: het is oorlog dus er moeten mensen naar het front en er gaan dus ook jongens dood. Part of the game. Het doel heiligt de middelen, en als jouw lot is om te sterven voor het vaderland dan onderga je dat gelaten.quote:Op zondag 21 mei 2023 11:41 schreef Momo het volgende:
[..]
Schijnbaar slikt de Russische bevolking het ook gewoon dat zo het leven van duizenden jonge gasten verloren gaan door de grote empire dromen van een klein groepje in het Kremlin. Snap heel goed dat de Oekraïners daar niet zo maar opgeven want het is hun stad, ook wel een weer een groot drama hoeveel mensen daar het leven verliezen door het verdedigen van hun eigen. Daarnaast alle trauma van de bevolking door constant raketinslagen, gevechten en onzekerheden over de meest basale zaken...
1420 heeft mij persoonlijk vooral het inzicht opgeleverd dat er met Rusland niet te onderhandelen valt, omdat het een pure doodscultus met geen enkel respect voor mensenlevens is.quote:Op zondag 21 mei 2023 11:52 schreef Anton91 het volgende:
[..]
In absolute aantallen zijn er vast veel jongeren tegen de oorlog, maar helaas is de grote meerderheid helemaal niet zo anti-oorlog als dat we hier hopen. Het youtube kanaal 1420 heeft een vieze inkijk gegeven in het verdorven Russische gedachtengoed.
Wat mij die filmpjes heeft geleerd is dat vooral de oudere generatie dat soort quotes erin gooien. Al zal je vast ook wel jongeren hebben hoor. Is natuurlijk ook wel een beetje oudere generaties eigen om niet voor verandering in te staan en vooral vast te houden aan het verleden. Jongere generaties hebben wel meer eigen gedachtes en nuances op dit alles. Is voor hun natuurlijk ook anders omdat hun wel naar het front kunnen worden gestuurd (al zal dat wel niet gelden voor rijkere jongeren in Moskou en St.Petersburg). Ik heb wel hoop dat de jongere generaties het anders gaan doen in de toekomst, al zitten op alle belangrijke posities natuurlijk ouderen op dit moment, duimen dat figuren als Putin snel de pijp uit gaan.quote:Op zondag 21 mei 2023 13:31 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zie die filmpjes van 1420. Die Russen zeggen doodleuk: het is oorlog dus er moeten mensen naar het front en er gaan dus ook jongens dood. Part of the game. Het doel heiligt de middelen, en als jouw lot is om te sterven voor het vaderland dan onderga je dat gelaten.
Het boeit ze allemaal niets.
Edit: je post eronder nog niet gelezen
Een kapotgeschoten stad is juist perfect voor verdedigers. Hadden de Duitsers Stalingrad niet eerst tot puin gebombardeerd hadden ze het daar iets makkelijker gehad. Ook de eerste paar uur na het bombardement op Rotterdam wilde de Nederlandse generale staf niet capituleren omdat ze zagen dat de Luftwaffe een enorme hindernis richting Delft en Den Haag had gemaakt waardoor hun panzers de ingesloten fallschirmjäger niet konden bereiken. Dwars door een brandende stad rijden over straten vol kraters, puin en burgers in paniek duurt gewoon langer.quote:Op zondag 21 mei 2023 11:10 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Bachmut is de tussentijd continu bestookt met artillerie en brandbommen. Het is simpelweg niet meer te verdedigen, want je kunt nergens verschuilen. Mogelijk is in de tussentijd dan ook de kijk op de stad (wat dus niet meer bestaat eigenlijk) veranderd.
Ja dat was een beetje mijn puntquote:Op zondag 21 mei 2023 12:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Die ruïnes zijn doorgaans beter te verdedigen dan een stad intact. Een explosief is minder schadelijk wanneer hij afgaat in een gebouw zonder ramen en of muren omdat de druk beter weg kan. Ook heb je minder last van rondvliegend glas, meubels ed.
quote:Op zondag 21 mei 2023 10:30 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Het staat inderdaad hier https://www.rd.nl/oud/000715home.html?pg=bui%2F000715bui06.html
Heeft niets met de oorlog een kwart eeuw later te maken.
-op de man-quote:Op zondag 21 mei 2023 10:30 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Het staat inderdaad hier https://www.rd.nl/oud/000715home.html?pg=bui%2F000715bui06.html
Heeft niets met de oorlog een kwart eeuw later te maken.
Het maakt toch niet uit? Bij mijn weten heeft niemand op een fluitje geblazen, geroepen dat de oorlog voorbij is en Rusland tot winnaar aangewezen alleen maar omdat iemand met een Wagner vlaggetje is gaan wapperen op een berg puin.quote:Op zondag 21 mei 2023 13:43 schreef BeriBeri het volgende:
Is het nou wel of niet in handen van Rusland, volgens het acteurtje niet
[..]
Dat dus.quote:Op zondag 21 mei 2023 13:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het maakt toch niet uit? Bij mijn weten heeft niemand op een fluitje geblazen, geroepen dat de oorlog voorbij is en Rusland tot winnaar aangewezen alleen maar omdat iemand met een Wagner vlaggetje is gaan wapperen op een berg puin.
En bovendien blijft Oekraïne de Russen daar wel bezighouden. Als Poetin de troepen daar niet versterkt pakt Oekraïne de stad weer terug en dan zou alles voor niks zijn geweest. Maar doorstoten kunnen ze ook niet omdat de stad zodanig tot puin is geschoten dat het een enorme hindernis is voor de bevoorrading van die troepen. Dus Oekraïne hoeft alleen maar dreigend aanwezig te zijn in die buurt om veel Russen bezig te houden.
Precies. Zelenskyy's bevel om die stad zo lang mogelijk te houden was uiteindelijk de juiste. Rusland heeft keihard gevochten om zichzelf dieper in de problemen te brengen.quote:Op zondag 21 mei 2023 14:10 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat dus.
Het heeft Rusland verschrikkelijk veel gekost om Bahkmut in handen te krijgen, dus die zullen ze koste wat kost willen blijven houden, maw veel soldaten daar houden.
En als straks het grote Oekraïnse offensief losbarst, en tegelijkertijd tijd Bahkmut wordt bestookt, zullen ze elders van het front soldaten moeten weghalen.
Dat is ook altijd de bedoeling van Bahkmut geweest, de Russen zoveel mogelijk uitdunnen en uitputten.
Je bedoelt dat het onmogelijk is geworden dat Poetin nog winst kan halen uit zijn agressie? Dat zijn plundertocht hem niks oplevert? Dat Poetin het risico loopt te worden opgeknoopt als Rusland verslagen wordt, De Krim verliest, zijn vloot alleen nog maar in Moermansk kan zitten, de economie in puin gaat, Rusland een vazalstaat van China wordt, etc?quote:Op zondag 21 mei 2023 14:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik vind hetgeen wat Trump zei zo gek nog niet.
Dat hij in 24uur een einde zou maken is gigantische grootspraak en bullshit
Maar door Putin direct op een internationale slagbank te brengen en nu Zelensky naar die G7 te halen, vraag ik me af op dat tactisch wel de juiste weg is.
Zoals hij zegt je dwingt daarmee ook wel een all-in strategie van de Russen en haalt hiermee de diplomatieke weg helemaal weg.
Hij praat zichzelf ook veel tegen. Het geld van de VS vs Eu in de oorlog bv. En het zou niet om geld gaan (of toch weer wel)quote:Op zondag 21 mei 2023 14:24 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het onmogelijk is geworden dat Poetin nog winst kan halen uit zijn agressie? Dat zijn plundertocht hem niks oplevert? Dat Poetin het risico loopt te worden opgeknoopt als Rusland verslagen wordt, De Krim verliest, zijn vloot alleen nog maar in Moermansk kan zitten, de economie in puin gaat, Rusland een vazalstaat van China wordt, etc?
Ja, dat zal zeker een probleem voor Poetin zijn. Daar moet hij dan ook zeker aan gaan werken. We zien wel hoe hij dat gaat oplossen. Of niet.
Tja, moeilijke situatie voor hem: Oekraïne gaat winnen, dat is duidelijk. Daarmee zijn zijn chantage-poging en zijn pro-Poetin standpunten natuurlijk te zien als steun voor de verliezer. En dat maakt hem ook een verliezer. Dus zorgen dat Poetin nog iets heeft om blij over te zijn is daarmee ook weer winst voor hem. En dan is hij weer winnaar.quote:Op zondag 21 mei 2023 14:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij praat zichzelf ook veel tegen. Het geld van de VS vs Eu in de oorlog bv. En het zou niet om geld gaan (of toch weer wel)
Maar net die laatste minuut zegt hij wel iets belangrijks naar mijn mening.
Tot die herkozen wordt en de EU kan kiezen, budget aanvullen met 100miljard of zoek het maar uit met je bende.quote:Op zondag 21 mei 2023 14:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Tja, moeilijke situatie voor hem: Oekraïne gaat winnen, dat is duidelijk. Daarmee zijn zijn chantage-poging en zijn pro-Poetin standpunten natuurlijk te zien als steun voor de verliezer. En dat maakt hem ook een verliezer. Dus zorgen dat Poetin nog iets heeft om blij over te zijn is daarmee ook weer winst voor hem. En dan is hij weer winnaar.
Maar ja, Zelenskyy, het leger van Oekraïne, de regeringen van de VS en allerlei Europese landen zeggen gewoon "Fuck Your Feelings, Loser" en hebben schijt aan zijn irrelevante gezwets.
Klopt maar het koste Rusland 220+ dagen om het te veroveren.quote:Op zondag 21 mei 2023 09:41 schreef Cuendillar het volgende:
Jullie proberen het wel te downplayen, maar ik vind dit wel schokkend. Iedereen wacht op dat zogenaamde Oekraïense lenteoffensief en in plaats daarvan valt Bakhmoet.![]()
Ik hoop dat de Oekraïne hier wat tegenover kan stellen, en snel.
Wat ik alleen niet snap is waarom Rusland nog door gaat, ook al drukken ze het hele Oekraïnse leger tot de Poolse grens je zou an nog een enorme troepenmacht nodig hebben om het land constant bezet te houden want de burgers zullen zich blijven verzetten tegen Rusland.quote:Op zondag 21 mei 2023 14:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Tja, moeilijke situatie voor hem: Oekraïne gaat winnen, dat is duidelijk. Daarmee zijn zijn chantage-poging en zijn pro-Poetin standpunten natuurlijk te zien als steun voor de verliezer. En dat maakt hem ook een verliezer. Dus zorgen dat Poetin nog iets heeft om blij over te zijn is daarmee ook weer winst voor hem. En dan is hij weer winnaar.
Maar ja, Zelenskyy, het leger van Oekraïne, de regeringen van de VS en allerlei Europese landen zeggen gewoon "Fuck Your Feelings, Loser" en hebben schijt aan zijn irrelevante gezwets.
Trump vertelt alleen maar bullshitquote:Op zondag 21 mei 2023 14:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tot die herkozen wordt en de EU kan kiezen, budget aanvullen met 100miljard of zoek het maar uit met je bende.
Volgens mij kan jij niet eens luisteren naar wat die zegt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |