abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209213541
Recentelijk is besloten wekelijks 900 ton vuil uit Rome in Amsterdam te verbranden, daar is een thread over.

Maar dat is niets in vergelijking met het afval wat we uit andere Eu landen halen, zijnde jaarlijks 1,1 miljoen ton uit vnl Engeland, Duitsland, België en Ierland wordt jaarlijks naar Nederland gehaald en hier verbrandt.

twitter

Nederland nu de grootste afnemer van Duits plastic afval.
https://duitslandinstituu(...)-duits-plastic-afval

Volkomen geschift dat we als zo'n klein land zijnde een van de vuil verbrandings ovens van Europa zijn. 8)7
Kijk vooral de video (4.15 o|O )

[ Bericht 3% gewijzigd door Za op 19-05-2023 23:07:37 ]
pi_209213574
Het is schijnbaar geen probleem dat 54% van ons landoppervlak gebruiken om massaal zuivel, vlees en bloemen te exporteren.

Maar als er 0,021% gebruikt wordt voor vuilverbranding dan is het ineens een probleem.
pi_209213649
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 22:57 schreef Za het volgende:
Recentelijk is besloten wekelijks 900 ton vuil uit Rome in Amsterdam te verbranden, daar is een thread over.

Maar dat is niets in vergelijking met het afval wat we uit andere Eu landen halen, zijnde jaarlijks 1,1 miljoen ton uit vnl Engeland en Duitsland wordt jaarlijks naar Nederland gehaald en hier verbrandt.

[ twitter ]

Nederland nu de grootste afnemer van Duits plastic afval.
https://duitslandinstituu(...)-duits-plastic-afval

Volkomen geschift dat we als zo'n klein land zijnde een van de vuil verbrandings ovens van Europa zijn. 8)7
Kijk vooral de video (4.15 o|O )
Nederland is nu eenmaal een koud kikkerlandje
pi_209213724
Het kan vast nog veel gekker.
  Moderator vrijdag 19 mei 2023 @ 23:11:08 #5
249559 crew  Lavenderr
pi_209213750
Maar waarom doen ze dat? Dat vraag ik me af.
pi_209213815
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 23:11 schreef Lavenderr het volgende:
Dat is omdat wij verbrandingsoven hebben die electrische opwekken er mee

https://www.arnbv.nl/jeugd/arn-afvalenergiecentrale

Jip we verbanden alles en alles komt in de lucht en valt weer neer.

Het heeft geen zak meer mee te maken met co2 uitstoot
Co2 uitstoot word gebruikt om alles en iedereen voor de gek te houden om geld in de kassa te brengen.
En de economie laten draaien
Economie draait als iets vervangen moet worden .
Daarom al die onzin in de wereld en gaat alles steeds sneller verrot
En anders zorgen ze wel dat er wetten komen zodat je wel moet vervangen.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 23:17:49 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209213844
Ik hoop dat er een dag komt dat het rendabel wordt om dat vuilniseiland in de zee dat even groot is als Texas te gebruiken als brandstof voor afvalverbranding.
pi_209213851
Altijd al gedacht dat we inmiddels op een letterlijke vuilnisbelt leven.
Kwestie van tijd dat de kanker ook jou weet te vinden. ;(
pi_209213877
En wij maar uit papieren rietjes drinken
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_209213947
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 23:20 schreef nils_22 het volgende:
Ja of ben je een klimaatontkenner?
pi_209214156
Het gaat nog wat meer worden:

Rome verdubbelt afvalberg die in Amsterdam wordt verbrand

Vanaf eind mei gaat er 1800 ton Romeinse rommel per week met de trein naar Nederland.

https://www.ad.nl/buitenl(...)wagens-vol~a5a89ec0/
pi_209214172
Hoe is 900 ton niets in vergelijking met 1,1 miljoen? Of is dat per land?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 19 mei 2023 @ 23:51:20 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209214181
Lijkt me inderdaad wel een industrie die we hier kunnen missen.
pi_209214222
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 23:50 schreef Akathisia het volgende:

Hoe is 900 ton niets in vergelijking met 1,1 miljoen? Of is dat per land?
Er schijnt 10x zoveel alleen al uit Engeland te komen, zie nieuwsuur video.
pi_209214237
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 23:25 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Ja of ben je een klimaatontkenner?
Nee of toch JA
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
  zaterdag 20 mei 2023 @ 00:35:41 #16
396386 sturmpie
for night & nature
pi_209214429
ik hoop dat 't afval eerst gesorteerd wordt want 'n rotte tomaat brandt niet
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  Spellchecker zaterdag 20 mei 2023 @ 08:15:15 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209215201
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 23:20 schreef nils_22 het volgende:
Ik niet hoor.
pi_209215215
Is dat niet het beleid van Nederland, zoveel mogelijk afval het land laten instromen?
  zaterdag 20 mei 2023 @ 08:23:19 #19
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_209215229
Laat maar :+

[ Bericht 42% gewijzigd door SilverMane op 20-05-2023 08:35:30 ]
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_209215242
Omdat wij HR afval-energie centrale hebben, die het omzet in stroom en stadswarmte, zodat we geen gas van Poetin hoeven te kopen hiervoor.

Bovendien wordt de uitstoot gefilterd. In tegenstelling tot bepaalde andere industrieën.
.
pi_209215300
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 22:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is schijnbaar geen probleem dat 54% van ons landoppervlak gebruiken om massaal zuivel, vlees en bloemen te exporteren.

Maar als er 0,021% gebruikt wordt voor vuilverbranding dan is het ineens een probleem.
Vreemde gedachtengang om verbrandingsovens (luchtvervuiling, misschien nog wel stikstof) te gaan vergelijken met oppervlakte van land. Niks mag erbij vanwege milieuregels, maar dit kan wel weer. Daar zit de crux. Het zal wel mee te maken hebben dat er geld verdiend kan worden en de uitstoot van die troep minder is dan steenkool en dat we iets moeten doen om met wiebelstroom om te gaan. Gok ik.

Overigens geld het oppervlakteargument ook voor kernenergie vs zonnestroomweides. Studio Energie had het over 2000 keer meer ruimte om dezelfde hoeveelheid stroom op te wekken. Dat vindt niemand een probleem.

Hoe dan ook: het laat maar weer eens zien dat dit soort dingen altijd trade-offscenarios zijn. En deze met de afvalverbrandingsovens vind ik persoonlijk een vreemde.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_209215336
Zo praat je niet over asielzoekers.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_209215578
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 08:44 schreef superniger het volgende:
Zo praat je niet over asielzoekers.
Die kunnen er ook in. :!
Vakman pur sang
pi_209215609
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 09:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die kunnen er ook in. :!
Ah, dan zou ik cremactie.nl van harte aanbevelen!
Steeds verassend, altijd voordelig
pi_209215672
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 08:36 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Vreemde gedachtengang om verbrandingsovens (luchtvervuiling, misschien nog wel stikstof) te gaan vergelijken met oppervlakte van land. Niks mag erbij vanwege milieuregels, maar dit kan wel weer. Daar zit de crux. Het zal wel mee te maken hebben dat er geld verdiend kan worden en de uitstoot van die troep minder is dan steenkool en dat we iets moeten doen om met wiebelstroom om te gaan. Gok ik.
Er zit 78% stikstof (N) in de lucht dus bij verbranden van gas, kolen, benzine, diesel, waterstof en ook afval komt er stikstofoxide vrij. Er zal ongetwijfeld naar gekeken worden of het bedrijf binnen de afgesproken uitstoot blijkt voor die omgeving. Daarnaast werken vuilverbranders ook aan methoden om de stikstofuitstoot te verlagen.
Het mooiste zou zijn om met pure zuurstof te verbranden, dan verbrand je geen stikstof (N) meer mee en heb je ook amper tot geen stikstofoxiden.

quote:
Overigens geld het oppervlakteargument ook voor kernenergie vs zonnestroomweides. Studio Energie had het over 2000 keer meer ruimte om dezelfde hoeveelheid stroom op te wekken. Dat vindt niemand een probleem.
2.000x meer ruimte dan... wat? Ofwel, wat is het totaal? Hoeveel daarvan kan er op daken?
Het zal ook niet de bedoeling zijn om alles met solar op te wekken maar het is een prima aanvulling voor overdag.

quote:
Hoe dan ook: het laat maar weer eens zien dat dit soort dingen altijd trade-offscenarios zijn. En deze met de afvalverbrandingsovens vind ik persoonlijk een vreemde.
Er zal een vergunning zijn voor x uitstoot per jaar. De CO2 kan je al niet meerekenen, of dat nu hier of in Italië wordt uitgestoten: dat is globaal een probleem dus dat wordt niet groter of kleiner als je het hier verbrandt.

Het gaat trouwens om afval dat moeilijk tot niet te recyclen valt. We halen ook plastic uit Duitsland (zie OP) maar dat wordt gerecycled.
  zaterdag 20 mei 2023 @ 09:49:25 #26
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209215743
quote:

Aha, het gaat dus om landoppervlak en niet om vervuiling?

Iets zegt me dat jouw post gewoonweg sarcastisch is. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_209215932
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 09:49 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Aha, het gaat dus om landoppervlak en niet om vervuiling?
Uiteraard gaat het om vervuiling. Boeren vervuilen door het hele land.
Dat is niet altijd de populaire opinie maar het is wel waar.
pi_209215939
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 23:09 schreef Nober het volgende:
Het kan vast nog veel gekker.
zeker, het kan zeker gekker. Wij zijn in absolute aantallen de 2de exporteur van landbouwgoederen ter wereld.

We zijn kampioen in kalveren slachten, en dan niet eigen kalveren, nee die worden geimporteerd. Als je het vlees dan ook nog zelf gebruikt dan is er nog wat voor te zeggen. Maar nee, dat wordt gexporteerd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209215963
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 09:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het mooiste zou zijn om met pure zuurstof te verbranden, dan verbrand je geen stikstof (N) meer mee en heb je ook amper tot geen stikstofoxiden.
daar is serieus naar gekeken, maar de temperaturen worden dan te hoog. Daarnaast zit er ook veel stikstof in het afval.
Bij gasverbranding heb je dan amper tot geen stikstofoxiden meer.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209216060
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hou is op met die boeren te bashen.
Vakman pur sang
pi_209216072
En raar vinden dat de hoeveelheid CO2 hoger is dan andere steden.

quote:

Want ze kunnen het zelf niet verbranden?
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_209216126
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
daar is serieus naar gekeken, maar de temperaturen worden dan te hoog. Daarnaast zit er ook veel stikstof in het afval.
Bij gasverbranding heb je dan amper tot geen stikstofoxiden meer.
Er wordt nog steeds naar gekeken, zover ik kan vinden.
Het is onderdeel van de maatregelen die vuilverbranders nu nemen om de uitstoot naar beneden te krijgen.
pi_209216139
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:37 schreef HSG het volgende:
klopt, net zoals veel landen niet zelf tomaten/paprika's kunnen kweken of bloemen kunnen telen of kalveren zelf kunnen slachten.

Blijkbaar zijn wij te goedkoop in zulke zaken.
pi_209216147
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:35 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hou is op met die boeren te bashen.
Boeren zijn fantastisch, werken hard, maken mooie producten. Daar valt niets van te zeggen.
Op dat vlak ben ik echt wel #teamboeren.
Ik woon zelf op het platteland, heb in m'n schooltijd ook wel wat bijverdiend in de sector (van appels plukken tot bollen pellen of piepers op wendakkers rapen), voor m'n werk in de ICT ook veel boeren in de omgeving bezocht (er komt veel ICT bij kijken). Ik zie echt wel wat ze doen...

Maar we hebben er ongeveer 40% te veel in Nederland of ze zijn 40% te groot.
Biologisch boeren met minder eiwitten in het voer zou al een flinke slok schelen.
pi_209216237
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Boeren zijn fantastisch, werken hard, maken mooie producten. Daar valt niets van te zeggen.
Op dat vlak ben ik echt wel #teamboeren.
Ik woon zelf op het platteland, heb in m'n schooltijd ook wel wat bijverdiend in de sector (van appels plukken tot bollen pellen of piepers op wendakkers rapen), voor m'n werk in de ICT ook veel boeren in de omgeving bezocht (er komt veel ICT bij kijken). Ik zie echt wel wat ze doen...

Maar we hebben er ongeveer 40% te veel in Nederland of ze zijn 40% te groot.
Biologisch boeren met minder eiwitten in het voer zou al een flinke slok schelen.
Ja is niet jouw pakkie aan.
Dus waarom dat steeds melden, het gaat er niet over in dit topic
Vakman pur sang
pi_209216261
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja is niet jouw pakkie aan.
Dus waarom dat steeds melden, het gaat er niet over in dit topic
Je reageert er op dus het gaat er over.
pi_209216565
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 09:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zit 78% stikstof (N) in de lucht dus bij verbranden van gas, kolen, benzine, diesel, waterstof en ook afval komt er stikstofoxide vrij. Er zal ongetwijfeld naar gekeken worden of het bedrijf binnen de afgesproken uitstoot blijkt voor die omgeving. Daarnaast werken vuilverbranders ook aan methoden om de stikstofuitstoot te verlagen.
[..]
2.000x meer ruimte dan... wat? Ofwel, wat is het totaal? Hoeveel daarvan kan er op daken?
Het zal ook niet de bedoeling zijn om alles met solar op te wekken maar het is een prima aanvulling voor overdag.
[..]
Er zal een vergunning zijn voor x uitstoot per jaar. De CO2 kan je al niet meerekenen, of dat nu hier of in Italië wordt uitgestoten: dat is globaal een probleem dus dat wordt niet groter of kleiner als je het hier verbrandt.

Het gaat trouwens om afval dat moeilijk tot niet te recyclen valt. We halen ook plastic uit Duitsland (zie OP) maar dat wordt gerecycled.
Opbrengst kerncentrale en dezelfde opbrengst met zonneweides heb ik het natuurlijk over. Zon op dak is inefficient en duur in vergelijking met zonneweides. Leuk voor erbij als particulieren dat zelf kunnen bekostigen, maar daar win je geen energietransitie mee. Overigens zeg ik niet dat jij beweert dat alles zon moet zijn, maar er zijn hardliners die wel alles zon en wind willen. Dat gaat simpelweg niet met de huidige stand van alles. Ik hou hoop in ecomodernisme, maar als het lukt zal ik dat niet meer meemaken.

Plastic recyclen zorgt ook voor milieuvervuiling, je hebt er chemische middelen voor nodig, energie en zorgt voor luchtvervuiling, want je moet de boel omsmelten. Dat is de tradeoff. Als die tradeoff beter is dan andere opties, prima natuurlijk. Maar er is altijd een tradeoff. De perfecte kringloop bestaat niet.
pi_209216691
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 11:28 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Opbrengst kerncentrale en dezelfde opbrengst met zonneweides heb ik het natuurlijk over. Zon op dak is inefficient en duur in vergelijking met zonneweides. Leuk voor erbij als particulieren dat zelf kunnen bekostigen, maar daar win je geen energietransitie mee. Overigens zeg ik niet dat jij beweert dat alles zon moet zijn, maar er zijn hardliners die wel alles zon en wind willen. Dat gaat simpelweg niet met de huidige stand van alles. Ik hou hoop in ecomodernisme, maar als het lukt zal ik dat niet meer meemaken.

Plastic recyclen zorgt ook voor milieuvervuiling, je hebt er chemische middelen voor nodig, energie en zorgt voor luchtvervuiling, want je moet de boel omsmelten. Dat is de tradeoff. Als die tradeoff beter is dan andere opties, prima natuurlijk. Maar er is altijd een tradeoff. De perfecte kringloop bestaat niet.
Zon op dak is behoorlijk efficiënt. Ik wek nu vanaf 7:00 tot 20:00 voldoende stroom op om geen enkele kWh uit het lichtnet te verbruiken. Dus ik draai vandaag m'n wasjes, ik warm m'n water om 12:00 op en om 13:30 gaat m'n PHEV automatisch opladen.

Nadelen zijn er altijd. Ik zie zon en wind ook niet als totaaloplossing maar iedere kWh die ik zelf opwek komt niet uit een centrale.

Rond 2028 laat ik hier een thuisaccu plaatsen, dan kan ik 8 maanden per jaar geheel zelfstandig draaien (zonder stroom van het net af te hoeven nemen). Met een slimme thuisaccu zou je in de herfst en winter ook nog kunnen laden als stroom goedkoop is en weer verbruiken als het duur is.

En begin niet over kobalt, want moderne thuisaccu's hebben allemaal LiFePO4 accu's met een (brandveilige) Lithium-Ferro Phosphate samenstelling. En in de nabije toekomst zullen Sodium-Ion accu's van CATL daar ook hun weg gaan vinden, dan ben je ook nog van de lithium af (en kan je dat gebruiken voor EV's).

Stroomopwek van gisteren:
pi_209217409
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 08:26 schreef Fer het volgende:
Omdat wij HR afval-energie centrale hebben, die het omzet in stroom en stadswarmte, zodat we geen gas van Poetin hoeven te kopen hiervoor.

Bovendien wordt de uitstoot gefilterd. In tegenstelling tot bepaalde andere industrieën.
Ja leuk.
En wat voor vervuiling onstaat via transport?
Is dat ook mee gerekend?

Trouwens de grooste vervuiling is de transport sector.
Maar dat word niks aan gedaan .
Veel transport komt via de haven binnen en gaan via land over verplaats worden tot aan onze buurt landen.
Dan alle transport om alleen al vervoer van olie , gas , vuilnis en winkels voorraad bij te houden.

En onder transport sector zijn.
Trein (je diesel treinen zijn er nog)
Vleigtuig
Schepen
Binnenvaart schepen
Vrachtwagens
Tractors worden ook in gezet
Gewoon bussen rijbewijs (b-e trekkers)
pi_209217635
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 11:28 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]

wat bedoel je inefficient? de panelen zijn hetzelfde, of worden er bij zonneweiden panelen gebruikt die particulieren niet mogen gebruiken?
pi_209218075
quote:

Maar van zuivel en vlees kun je leven. Van bloemen kun je genieten.
Vertel mij precies wat ik met het verbranden van plastic kan krijgen? Ik weet het wel. Kanker!

Vreemde vergelijking ook. Kankerstoffen vergelijken met oppervlakte. Jij stemt vast D66.

[ Bericht 5% gewijzigd door RoW_0 op 20-05-2023 14:08:06 ]
  zaterdag 20 mei 2023 @ 14:21:05 #42
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209218269
Nederland is het afvoerputje van Europa. Lekker gezonde leefomgeving. Ik zou snel verkassen als ik jullie was.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_209218324
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 14:21 schreef JimmyJames het volgende:
Nederland is het afvoerputje van Europa. Lekker gezonde leefomgeving. Ik zou snel verkassen als ik jullie was.
Verhuizen naar het buitenland is wel duur en tegelijkertijd een beetje dom omdat wij de beste zorg ter wereld hebben.
  zaterdag 20 mei 2023 @ 14:48:43 #44
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209218499
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Triest ventje ben je.
Ga maar zonder eten te bed vanavond. En morgen. En overmorgen. Gewoon eigenlijk de rest van je leven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 20 mei 2023 @ 14:52:20 #45
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209218528
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 14:01 schreef RoW_0 het volgende:

[..]
Maar van zuivel en vlees kun je leven. Van bloemen kun je genieten.
Vertel mij precies wat ik met het verbranden van plastic kan krijgen? Ik weet het wel. Kanker!

Vreemde vergelijking ook. Kankerstoffen vergelijken met oppervlakte. Jij stemt vast D66.
Dit.
Vuil verbranden heb je helemaal niks aan. Ziektes en aandoeningen krijg je.
En dan zijn boeren opeens het probleem, die hun steentje bijdragen aan de mensheid door de voedselvoorziening aan te pakken met wereldklasse.

De politiek hier snapt er helemaal niks van. Dit soort zaken bewijst maar eens te meer hoe verkeerd beleid wordt gevoerd op het moment.

Tijd voor een andere.
1947-2016
pi_209225454
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zon op dak is behoorlijk efficiënt. Ik wek nu vanaf 7:00 tot 20:00 voldoende stroom op om geen enkele kWh uit het lichtnet te verbruiken. Dus ik draai vandaag m'n wasjes, ik warm m'n water om 12:00 op en om 13:30 gaat m'n PHEV automatisch opladen.

Nadelen zijn er altijd. Ik zie zon en wind ook niet als totaaloplossing maar iedere kWh die ik zelf opwek komt niet uit een centrale.

Rond 2028 laat ik hier een thuisaccu plaatsen, dan kan ik 8 maanden per jaar geheel zelfstandig draaien (zonder stroom van het net af te hoeven nemen). Met een slimme thuisaccu zou je in de herfst en winter ook nog kunnen laden als stroom goedkoop is en weer verbruiken als het duur is.

En begin niet over kobalt, want moderne thuisaccu's hebben allemaal LiFePO4 accu's met een (brandveilige) Lithium-Ferro Phosphate samenstelling. En in de nabije toekomst zullen Sodium-Ion accu's van CATL daar ook hun weg gaan vinden, dan ben je ook nog van de lithium af (en kan je dat gebruiken voor EV's).

Stroomopwek van gisteren:
[ afbeelding ]
Ik hoop ook dat het wat wordt met die thuisaccus en ben zelf ook heel blij met mijn zonnepanelen en krijg binnenkort ook een lease EV. Waat ik op doel is dat er ongelofelijk veel groene energie moet worden opgewerkt en dat eenheden zonnepanelen op dak een stuk duurder zijn en minder efficient (vanwege alle omvormers) dan in een zonnepark. Voor particulieren die het kunnen betalen is zo’n mini zonneparkje natuurlijk een feest, maar om industrie van stroom te voorzien is komt het toch gewoon neer op ineindig “gesubsidieerde” wind en waarschijnlijk behoorlijk veel plek opofferen aan zonneparken. Dan rest alleen nog om welvaart in te leveren (voor de armen dan) door zelf nog minder te produceren, en/of de energieverbruikers naar het buitenland te jagen, waar ze door kunnen gaan met vervuilen. Nederland zal dan kunnen zeggen dat ze het supergoed gedaan hebben, maar in feite is er toch weinig veranderd, behalve de veranderde tradeoffs tussen de veranderingen van energieproductie, inclusief dieren de mensen die niet mee kunnen komen.

Ik hoop oprecht dat het allemaal lukt, als het lukt heb je er veel plezier van, maar ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, wanneer het behaald wordt en de bijeffecten waar we dan ook me moeten leven.
pi_209225478
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 13:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat bedoel je inefficient? de panelen zijn hetzelfde, of worden er bij zonneweiden panelen gebruikt die particulieren niet mogen gebruiken?
Hogere kosten per unit bedoel ik op dak vs zonneparken (moeten allemaal los geinvesteerd, verplaatst en geplaatst worden) minder efficient doordat niet alle daken de perfecte ligging en helling hebben, en omdat alle losse omvormers zorgen voor wat energieverlies.

Als het gaat om enorme hoeveelheden tikt dit aan.
pi_209226043
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 08:32 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ik hoop ook dat het wat wordt met die thuisaccus en ben zelf ook heel blij met mijn zonnepanelen en krijg binnenkort ook een lease EV. Waat ik op doel is dat er ongelofelijk veel groene energie moet worden opgewerkt en dat eenheden zonnepanelen op dak een stuk duurder zijn en minder efficient (vanwege alle omvormers) dan in een zonnepark. Voor particulieren die het kunnen betalen is zo’n mini zonneparkje natuurlijk een feest, maar om industrie van stroom te voorzien is komt het toch gewoon neer op ineindig “gesubsidieerde” wind en waarschijnlijk behoorlijk veel plek opofferen aan zonneparken. Dan rest alleen nog om welvaart in te leveren (voor de armen dan) door zelf nog minder te produceren, en/of de energieverbruikers naar het buitenland te jagen, waar ze door kunnen gaan met vervuilen. Nederland zal dan kunnen zeggen dat ze het supergoed gedaan hebben, maar in feite is er toch weinig veranderd, behalve de veranderde tradeoffs tussen de veranderingen van energieproductie, inclusief dieren de mensen die niet mee kunnen komen.

Ik hoop oprecht dat het allemaal lukt, als het lukt heb je er veel plezier van, maar ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, wanneer het behaald wordt en de bijeffecten waar we dan ook me moeten leven.
De industrie krijgt ook waterstof en pv is daar helemaal niet voor bedoeld.
pi_209234853
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De industrie krijgt ook waterstof en pv is daar helemaal niet voor bedoeld.
Voorlopig wordt rond de 90% van waterstof gemaakt met fossiel en is van de overige 10% een een deel niet groen, en niet in Europa verkrijgbaar. Groene waterstof is nog lange tijd een utopie, tot die tijd kun je beter gewoon fossiel blijven gebruiken omdat dat efficiënter is (geen verlies bij omzet, opslag en weer omzetting). Uiteindelijk zal een bijvoorbeeld een Tata Steel ook van fossiel af moeten. Behalve dat dit nog jaren gaat duren, Als je Tata Steel op dit moment alleen al op groene waterstof uit bijvoorbeeld wind wilt laten lopen, heb je alle wind die op dit moment in de noordzee wordt geproduceerd nodig (bron is martien visser of jilles van de beukel, die dit in een recente podcast quiz van Studio Energie aangaf). En dan heb ik het alleen over een bedrijf (al is het wel een grote). Daarnaast is er nog alle transport, kassen, chemie en andere industrie plus alle andere bedrijven. Zon en wind is een verdunde vorm van energie in vergelijking met fossiel. Je hebt gewoon erg veel energieopwekkers nodig om hetzelfde te bereiken als fossiel, zeker als je er ook nog waterstof vanwilt maken. Daarom zal er ook minimaal een deel vanuit kernenergie moeten komen. Of de energievraag moet halveren of zo, maar om nou de ene utopie voor de andere utopie in te wisselen lijkt me geen goed idee.
  zondag 21 mei 2023 @ 23:45:37 #50
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_209235193
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:37 schreef HSG het volgende:
En raar vinden dat de hoeveelheid CO2 hoger is dan andere steden.
[..]
Dude, de CO2-concentratie is overal ter wereld gelijk. Of in ieder geval nagenoeg gelijk. Gewoon omdat CO2 zich zeer gemakkelijk en snel verspreidt.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  zondag 21 mei 2023 @ 23:49:10 #51
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_209235231
Wat is hiervan de impact op de stikstofuitstoot van Nederland?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_209235404
quote:
16s.gif Op zondag 21 mei 2023 23:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Meer CO2, stikstof en as: import van buitenlands afval verontreinigt Nederland

De hoeveelheid CO2 die bij vuilverbranding vrijkomt, hangt af van de samenstelling ervan. Een kilo gft verbranden veroorzaakt 800 gram CO2, een kilo plastic twee kilo. Rijkswaterstaat rekent een kilo CO2 uitstoot voor elke kilo verbrand gemengd huishoudelijk afval.

In 2021 verbrandde het AEB 1,3 miljard kilo huishoudelijk en bedrijfsafval. Daarmee wekte het 802 miljoen kilowattuur stroom op. Per kilowattuur ging er dus 1,6 kilo CO2 de lucht in, het dubbele van wat een gemiddelde kolencentrale uitstoot en vijf keer zoveel als een gascentrale.

Ongeveer de helft van het huishoudelijk afval heeft het predicaat ‘biogeen’ (hout, papier, textiel, gft, etc.); dat hoeft niet in de uitstoot te worden meegeteld. Dat verandert echter niets aan wat er daadwerkelijk uit de schoorsteen komt. Maar ook als de uitstoot op papier wordt gehalveerd, scoort vuilverbranding qua uitstoot minstens zo slecht als een kolencentrale en ruim twee keer zo slecht als een gascentrale.

Bij verbranding gaan er naast CO2 ook fijnstof, stikstof, dioxines en andere schadelijke chemische verbindingen de lucht in.

Stoppen met afvalverbranding zou Nederland 7,5 megaton aan CO2-uitstoot schelen.

Voorts is het natuurlijk de vraag hoe wenselijk het is om vervuilende activiteiten hiernaartoe te halen.

Bewust uitgezochte quotes.
https://www.ftm.nl/artike(...)WrlJOhzcQOk9kirgQ%3D
  maandag 22 mei 2023 @ 00:13:43 #53
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_209235444
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2023 00:09 schreef Za het volgende:

[..]

De hoeveelheid CO2 die bij vuilverbranding vrijkomt, hangt af van de samenstelling ervan. Een kilo gft verbranden veroorzaakt 800 gram CO2, een kilo plastic twee kilo. Rijkswaterstaat rekent een kilo CO2 uitstoot voor elke kilo verbrand gemengd huishoudelijk afval.

In 2021 verbrandde het AEB 1,3 miljard kilo huishoudelijk en bedrijfsafval. Daarmee wekte het 802 miljoen kilowattuur stroom op. Per kilowattuur ging er dus 1,6 kilo CO2 de lucht in, het dubbele van wat een gemiddelde kolencentrale uitstoot en vijf keer zoveel als een gascentrale.

Ongeveer de helft van het huishoudelijk afval heeft het predicaat ‘biogeen’ (hout, papier, textiel, gft, etc.); dat hoeft niet in de uitstoot te worden meegeteld. Dat verandert echter niets aan wat er daadwerkelijk uit de schoorsteen komt. Maar ook als de uitstoot op papier wordt gehalveerd, scoort vuilverbranding qua uitstoot minstens zo slecht als een kolencentrale en ruim twee keer zo slecht als een gascentrale.

Bij verbranding gaan er naast CO2 ook fijnstof, stikstof, dioxines en andere schadelijke chemische verbindingen de lucht in.

Stoppen met afvalverbranding zou Nederland 7,5 megaton aan CO2-uitstoot schelen.

Voorts is het natuurlijk de vraag hoe wenselijk het is om vervuilende activiteiten hiernaartoe te halen.

Ja maar CO2 uitstoot maakt denk ik wat minder uit waar het verbrandt wordt, stikstof meer? En het halve land zit natuurlijk op slot, als dat voor een deel opgelost kan worden door hiermee te kappen lijkt mij dat een quick win.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_209237357
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2023 00:09 schreef Za het volgende:

[..]

Uiteindelijk maakt het voor de CO2 niet uit in welk land het verbrand wordt.

Je zal naar methoden moeten gaan om minder afval te produceren en materialen gebruiken die makkelijker afbreken.

Maar voor de globale CO2 maakt het echt niet uit of afval in Nederland, Italië of Kazachstan wordt verbrand.
pi_209237494
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 23:14 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Voorlopig wordt rond de 90% van waterstof gemaakt met fossiel en is van de overige 10% een een deel niet groen, en niet in Europa verkrijgbaar. Groene waterstof is nog lange tijd een utopie, tot die tijd kun je beter gewoon fossiel blijven gebruiken omdat dat efficiënter is (geen verlies bij omzet, opslag en weer omzetting). Uiteindelijk zal een bijvoorbeeld een Tata Steel ook van fossiel af moeten. Behalve dat dit nog jaren gaat duren, Als je Tata Steel op dit moment alleen al op groene waterstof uit bijvoorbeeld wind wilt laten lopen, heb je alle wind die op dit moment in de noordzee wordt geproduceerd nodig (bron is martien visser of jilles van de beukel, die dit in een recente podcast quiz van Studio Energie aangaf). En dan heb ik het alleen over een bedrijf (al is het wel een grote). Daarnaast is er nog alle transport, kassen, chemie en andere industrie plus alle andere bedrijven. Zon en wind is een verdunde vorm van energie in vergelijking met fossiel. Je hebt gewoon erg veel energieopwekkers nodig om hetzelfde te bereiken als fossiel, zeker als je er ook nog waterstof vanwilt maken. Daarom zal er ook minimaal een deel vanuit kernenergie moeten komen. Of de energievraag moet halveren of zo, maar om nou de ene utopie voor de andere utopie in te wisselen lijkt me geen goed idee.
Klopt maar het komt wel en de overgang naar h2 duurt ook lang bij de industrie.
pi_209237507
quote:
16s.gif Op zondag 21 mei 2023 23:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Op papier waar beleid mee wordt gemaakt niks
pi_209253226
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt maar het komt wel en de overgang naar h2 duurt ook lang bij de industrie.
Ze hebben tot 2030. We’ll see.
pi_209253236
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 16:42 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ze hebben tot 2030. We’ll see.
Ze hebben zo lang het duurt
pi_209253289
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 16:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ze hebben zo lang het duurt
Dat zou ik ook zeggen wat mij betreft. Helaas hebben overijverige ambtenaren krabbels gezet onder allerlei papiertjes. Gister nog de stand van Nederland next generation gezien toevallig over dit onderwerp. Het was als je goed luistert vooral een ontwijken van het geven van duidelijk afgekaderde antwoorden.

Ik hoop dat het zover komt dat een overschot aan groene electriciteit h2 als endgame mogelijk maakt. Nogmaals: we gaan het zien (of misschien ben ik met mijn 40+ al te oud).
pi_209253328
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 16:47 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Dat zou ik ook zeggen wat mij betreft. Helaas hebben overijverige ambtenaren krabbels gezet onder allerlei papiertjes. Gister nog de stand van Nederland next generation gezien toevallig over dit onderwerp. Het was als je goed luistert vooral een ontwijken van het geven van duidelijk afgekaderde antwoorden.

Ik hoop dat het zover komt dat een overschot aan groene electriciteit h2 als endgame mogelijk maakt. Nogmaals: we gaan het zien (of misschien ben ik met mijn 40+ al te oud).
Op dit moment worden er al meerdere zonneparken gebouwd die met de stroom h2 gaan maken om dat in het landelijke h2 netwerk te stoppen die gebouwd wordt door gasunie. Dat doen ze omdat de stroom niet meer op het net past.

Zodra het h2 netwerk er ligt zullen dingen in stroomversnelling gaan.
pi_209253389
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Op dit moment worden er al meerdere zonneparken gebouwd die met de stroom h2 gaan maken om dat in het landelijke h2 netwerk te stoppen die gebouwd wordt door gasunie. Dat doen ze omdat de stroom niet meer op het net past.

Zodra het h2 netwerk er ligt zullen dingen in stroomversnelling gaan.
Ik denk dat je je vergist in de scale van die dingen. Dat zal nog geen 1% zijn van de totale h2 die nodig is om een groot bedrijf als tata steel draaiende te houden. Het is meer een pril begin. Voorlopig komt H2 nauwelijks van de grond. Hoop dit het inderdaad zo gaat als je je voorstelt, maar wat ik ervan gelezen en gehoord hebt valt het vooralsnog wat tegen.
pi_209253452
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 16:53 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ik denk dat je je vergist in de scale van die dingen. Dat zal nog geen 1% zijn van de totale h2 die nodig is om een groot bedrijf als tata steel draaiende te houden. Het is meer een pril begin. Voorlopig komt H2 nauwelijks van de grond. Hoop dit het inderdaad zo gaat als je je voorstelt, maar wat ik ervan gelezen en gehoord hebt valt het vooralsnog wat tegen.
Klopt, het is een begin, maat het moet ergens beginnen.
Er staan ook al meerdere windmolenparken in de planning die h2 gaan maken.
pi_216650051
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 23:11 schreef Lavenderr het volgende:
Omdat Amsterdam het geld hiervan keihard nodig heeft.

Niemand heeft een bod gedaan op het Amsterdamse afvalverwerkingsbedrijf. Daarom blijft de gemeente Amsterdam
de eigenaar en om een financiële strop te voorkomen moeten de treinen met buitenlands afval permanent blijven komen. Weer een faal van Amsterdam. _O- ^p^

twitter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_216650312
En milieudefensie maar shell blijven pesten.
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')