Meer CO2, stikstof en as: import van buitenlands afval verontreinigt Nederlandquote:Op zondag 21 mei 2023 23:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Wat is hiervan de impact op de stikstofuitstoot van Nederland?
Ja maar CO2 uitstoot maakt denk ik wat minder uit waar het verbrandt wordt, stikstof meer? En het halve land zit natuurlijk op slot, als dat voor een deel opgelost kan worden door hiermee te kappen lijkt mij dat een quick win.quote:Op maandag 22 mei 2023 00:09 schreef Za het volgende:
[..]
Meer CO2, stikstof en as: import van buitenlands afval verontreinigt Nederland
De hoeveelheid CO2 die bij vuilverbranding vrijkomt, hangt af van de samenstelling ervan. Een kilo gft verbranden veroorzaakt 800 gram CO2, een kilo plastic twee kilo. Rijkswaterstaat rekent een kilo CO2 uitstoot voor elke kilo verbrand gemengd huishoudelijk afval.
In 2021 verbrandde het AEB 1,3 miljard kilo huishoudelijk en bedrijfsafval. Daarmee wekte het 802 miljoen kilowattuur stroom op. Per kilowattuur ging er dus 1,6 kilo CO2 de lucht in, het dubbele van wat een gemiddelde kolencentrale uitstoot en vijf keer zoveel als een gascentrale.
Ongeveer de helft van het huishoudelijk afval heeft het predicaat ‘biogeen’ (hout, papier, textiel, gft, etc.); dat hoeft niet in de uitstoot te worden meegeteld. Dat verandert echter niets aan wat er daadwerkelijk uit de schoorsteen komt. Maar ook als de uitstoot op papier wordt gehalveerd, scoort vuilverbranding qua uitstoot minstens zo slecht als een kolencentrale en ruim twee keer zo slecht als een gascentrale.
Bij verbranding gaan er naast CO2 ook fijnstof, stikstof, dioxines en andere schadelijke chemische verbindingen de lucht in.
Stoppen met afvalverbranding zou Nederland 7,5 megaton aan CO2-uitstoot schelen.
Voorts is het natuurlijk de vraag hoe wenselijk het is om vervuilende activiteiten hiernaartoe te halen.
Bewust uitgezochte quotes.
https://www.ftm.nl/artike(...)WrlJOhzcQOk9kirgQ%3D
Uiteindelijk maakt het voor de CO2 niet uit in welk land het verbrand wordt.quote:Op maandag 22 mei 2023 00:09 schreef Za het volgende:
[..]
Meer CO2, stikstof en as: import van buitenlands afval verontreinigt Nederland
De hoeveelheid CO2 die bij vuilverbranding vrijkomt, hangt af van de samenstelling ervan. Een kilo gft verbranden veroorzaakt 800 gram CO2, een kilo plastic twee kilo. Rijkswaterstaat rekent een kilo CO2 uitstoot voor elke kilo verbrand gemengd huishoudelijk afval.
In 2021 verbrandde het AEB 1,3 miljard kilo huishoudelijk en bedrijfsafval. Daarmee wekte het 802 miljoen kilowattuur stroom op. Per kilowattuur ging er dus 1,6 kilo CO2 de lucht in, het dubbele van wat een gemiddelde kolencentrale uitstoot en vijf keer zoveel als een gascentrale.
Ongeveer de helft van het huishoudelijk afval heeft het predicaat ‘biogeen’ (hout, papier, textiel, gft, etc.); dat hoeft niet in de uitstoot te worden meegeteld. Dat verandert echter niets aan wat er daadwerkelijk uit de schoorsteen komt. Maar ook als de uitstoot op papier wordt gehalveerd, scoort vuilverbranding qua uitstoot minstens zo slecht als een kolencentrale en ruim twee keer zo slecht als een gascentrale.
Bij verbranding gaan er naast CO2 ook fijnstof, stikstof, dioxines en andere schadelijke chemische verbindingen de lucht in.
Stoppen met afvalverbranding zou Nederland 7,5 megaton aan CO2-uitstoot schelen.
Voorts is het natuurlijk de vraag hoe wenselijk het is om vervuilende activiteiten hiernaartoe te halen.
Bewust uitgezochte quotes.
https://www.ftm.nl/artike(...)WrlJOhzcQOk9kirgQ%3D
Klopt maar het komt wel en de overgang naar h2 duurt ook lang bij de industrie.quote:Op zondag 21 mei 2023 23:14 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Voorlopig wordt rond de 90% van waterstof gemaakt met fossiel en is van de overige 10% een een deel niet groen, en niet in Europa verkrijgbaar. Groene waterstof is nog lange tijd een utopie, tot die tijd kun je beter gewoon fossiel blijven gebruiken omdat dat efficiënter is (geen verlies bij omzet, opslag en weer omzetting). Uiteindelijk zal een bijvoorbeeld een Tata Steel ook van fossiel af moeten. Behalve dat dit nog jaren gaat duren, Als je Tata Steel op dit moment alleen al op groene waterstof uit bijvoorbeeld wind wilt laten lopen, heb je alle wind die op dit moment in de noordzee wordt geproduceerd nodig (bron is martien visser of jilles van de beukel, die dit in een recente podcast quiz van Studio Energie aangaf). En dan heb ik het alleen over een bedrijf (al is het wel een grote). Daarnaast is er nog alle transport, kassen, chemie en andere industrie plus alle andere bedrijven. Zon en wind is een verdunde vorm van energie in vergelijking met fossiel. Je hebt gewoon erg veel energieopwekkers nodig om hetzelfde te bereiken als fossiel, zeker als je er ook nog waterstof vanwilt maken. Daarom zal er ook minimaal een deel vanuit kernenergie moeten komen. Of de energievraag moet halveren of zo, maar om nou de ene utopie voor de andere utopie in te wisselen lijkt me geen goed idee.
Op papier waar beleid mee wordt gemaakt niksquote:Op zondag 21 mei 2023 23:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Wat is hiervan de impact op de stikstofuitstoot van Nederland?
Ze hebben tot 2030. We’ll see.quote:Op maandag 22 mei 2023 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt maar het komt wel en de overgang naar h2 duurt ook lang bij de industrie.
Ze hebben zo lang het duurtquote:
Dat zou ik ook zeggen wat mij betreft. Helaas hebben overijverige ambtenaren krabbels gezet onder allerlei papiertjes. Gister nog de stand van Nederland next generation gezien toevallig over dit onderwerp. Het was als je goed luistert vooral een ontwijken van het geven van duidelijk afgekaderde antwoorden.quote:
Op dit moment worden er al meerdere zonneparken gebouwd die met de stroom h2 gaan maken om dat in het landelijke h2 netwerk te stoppen die gebouwd wordt door gasunie. Dat doen ze omdat de stroom niet meer op het net past.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 16:47 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dat zou ik ook zeggen wat mij betreft. Helaas hebben overijverige ambtenaren krabbels gezet onder allerlei papiertjes. Gister nog de stand van Nederland next generation gezien toevallig over dit onderwerp. Het was als je goed luistert vooral een ontwijken van het geven van duidelijk afgekaderde antwoorden.
Ik hoop dat het zover komt dat een overschot aan groene electriciteit h2 als endgame mogelijk maakt. Nogmaals: we gaan het zien (of misschien ben ik met mijn 40+ al te oud).
Ik denk dat je je vergist in de scale van die dingen. Dat zal nog geen 1% zijn van de totale h2 die nodig is om een groot bedrijf als tata steel draaiende te houden. Het is meer een pril begin. Voorlopig komt H2 nauwelijks van de grond. Hoop dit het inderdaad zo gaat als je je voorstelt, maar wat ik ervan gelezen en gehoord hebt valt het vooralsnog wat tegen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Op dit moment worden er al meerdere zonneparken gebouwd die met de stroom h2 gaan maken om dat in het landelijke h2 netwerk te stoppen die gebouwd wordt door gasunie. Dat doen ze omdat de stroom niet meer op het net past.
Zodra het h2 netwerk er ligt zullen dingen in stroomversnelling gaan.
Klopt, het is een begin, maat het moet ergens beginnen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 16:53 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Ik denk dat je je vergist in de scale van die dingen. Dat zal nog geen 1% zijn van de totale h2 die nodig is om een groot bedrijf als tata steel draaiende te houden. Het is meer een pril begin. Voorlopig komt H2 nauwelijks van de grond. Hoop dit het inderdaad zo gaat als je je voorstelt, maar wat ik ervan gelezen en gehoord hebt valt het vooralsnog wat tegen.
Omdat Amsterdam het geld hiervan keihard nodig heeft.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 23:11 schreef Lavenderr het volgende:
Maar waarom doen ze dat? Dat vraag ik me af.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |