abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 mei 2023 @ 09:49:25 #26
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209215743
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 22:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is schijnbaar geen probleem dat 54% van ons landoppervlak gebruiken om massaal zuivel, vlees en bloemen te exporteren.

Maar als er 0,021% gebruikt wordt voor vuilverbranding dan is het ineens een probleem.
Aha, het gaat dus om landoppervlak en niet om vervuiling?

Iets zegt me dat jouw post gewoonweg sarcastisch is. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_209215932
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 09:49 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Aha, het gaat dus om landoppervlak en niet om vervuiling?
Uiteraard gaat het om vervuiling. Boeren vervuilen door het hele land.
Dat is niet altijd de populaire opinie maar het is wel waar.
pi_209215939
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 23:09 schreef Nober het volgende:
Het kan vast nog veel gekker.
zeker, het kan zeker gekker. Wij zijn in absolute aantallen de 2de exporteur van landbouwgoederen ter wereld.

We zijn kampioen in kalveren slachten, en dan niet eigen kalveren, nee die worden geimporteerd. Als je het vlees dan ook nog zelf gebruikt dan is er nog wat voor te zeggen. Maar nee, dat wordt gexporteerd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209215963
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 09:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het mooiste zou zijn om met pure zuurstof te verbranden, dan verbrand je geen stikstof (N) meer mee en heb je ook amper tot geen stikstofoxiden.
daar is serieus naar gekeken, maar de temperaturen worden dan te hoog. Daarnaast zit er ook veel stikstof in het afval.
Bij gasverbranding heb je dan amper tot geen stikstofoxiden meer.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209216060
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hou is op met die boeren te bashen.
Vakman pur sang
pi_209216072
En raar vinden dat de hoeveelheid CO2 hoger is dan andere steden.

quote:
Het is schijnbaar geen probleem dat 54% van ons landoppervlak gebruiken om massaal zuivel, vlees en bloemen te exporteren.

Maar als er 0,021% gebruikt wordt voor vuilverbranding dan is het ineens een probleem.
Want ze kunnen het zelf niet verbranden?
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_209216126
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
daar is serieus naar gekeken, maar de temperaturen worden dan te hoog. Daarnaast zit er ook veel stikstof in het afval.
Bij gasverbranding heb je dan amper tot geen stikstofoxiden meer.
Er wordt nog steeds naar gekeken, zover ik kan vinden.
Het is onderdeel van de maatregelen die vuilverbranders nu nemen om de uitstoot naar beneden te krijgen.
pi_209216139
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:37 schreef HSG het volgende:
klopt, net zoals veel landen niet zelf tomaten/paprika's kunnen kweken of bloemen kunnen telen of kalveren zelf kunnen slachten.

Blijkbaar zijn wij te goedkoop in zulke zaken.
pi_209216147
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:35 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hou is op met die boeren te bashen.
Boeren zijn fantastisch, werken hard, maken mooie producten. Daar valt niets van te zeggen.
Op dat vlak ben ik echt wel #teamboeren.
Ik woon zelf op het platteland, heb in m'n schooltijd ook wel wat bijverdiend in de sector (van appels plukken tot bollen pellen of piepers op wendakkers rapen), voor m'n werk in de ICT ook veel boeren in de omgeving bezocht (er komt veel ICT bij kijken). Ik zie echt wel wat ze doen...

Maar we hebben er ongeveer 40% te veel in Nederland of ze zijn 40% te groot.
Biologisch boeren met minder eiwitten in het voer zou al een flinke slok schelen.
pi_209216237
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Boeren zijn fantastisch, werken hard, maken mooie producten. Daar valt niets van te zeggen.
Op dat vlak ben ik echt wel #teamboeren.
Ik woon zelf op het platteland, heb in m'n schooltijd ook wel wat bijverdiend in de sector (van appels plukken tot bollen pellen of piepers op wendakkers rapen), voor m'n werk in de ICT ook veel boeren in de omgeving bezocht (er komt veel ICT bij kijken). Ik zie echt wel wat ze doen...

Maar we hebben er ongeveer 40% te veel in Nederland of ze zijn 40% te groot.
Biologisch boeren met minder eiwitten in het voer zou al een flinke slok schelen.
Ja is niet jouw pakkie aan.
Dus waarom dat steeds melden, het gaat er niet over in dit topic
Vakman pur sang
pi_209216261
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja is niet jouw pakkie aan.
Dus waarom dat steeds melden, het gaat er niet over in dit topic
Je reageert er op dus het gaat er over.
pi_209216565
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 09:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zit 78% stikstof (N) in de lucht dus bij verbranden van gas, kolen, benzine, diesel, waterstof en ook afval komt er stikstofoxide vrij. Er zal ongetwijfeld naar gekeken worden of het bedrijf binnen de afgesproken uitstoot blijkt voor die omgeving. Daarnaast werken vuilverbranders ook aan methoden om de stikstofuitstoot te verlagen.
Het mooiste zou zijn om met pure zuurstof te verbranden, dan verbrand je geen stikstof (N) meer mee en heb je ook amper tot geen stikstofoxiden.
[..]
2.000x meer ruimte dan... wat? Ofwel, wat is het totaal? Hoeveel daarvan kan er op daken?
Het zal ook niet de bedoeling zijn om alles met solar op te wekken maar het is een prima aanvulling voor overdag.
[..]
Er zal een vergunning zijn voor x uitstoot per jaar. De CO2 kan je al niet meerekenen, of dat nu hier of in Italië wordt uitgestoten: dat is globaal een probleem dus dat wordt niet groter of kleiner als je het hier verbrandt.

Het gaat trouwens om afval dat moeilijk tot niet te recyclen valt. We halen ook plastic uit Duitsland (zie OP) maar dat wordt gerecycled.
Opbrengst kerncentrale en dezelfde opbrengst met zonneweides heb ik het natuurlijk over. Zon op dak is inefficient en duur in vergelijking met zonneweides. Leuk voor erbij als particulieren dat zelf kunnen bekostigen, maar daar win je geen energietransitie mee. Overigens zeg ik niet dat jij beweert dat alles zon moet zijn, maar er zijn hardliners die wel alles zon en wind willen. Dat gaat simpelweg niet met de huidige stand van alles. Ik hou hoop in ecomodernisme, maar als het lukt zal ik dat niet meer meemaken.

Plastic recyclen zorgt ook voor milieuvervuiling, je hebt er chemische middelen voor nodig, energie en zorgt voor luchtvervuiling, want je moet de boel omsmelten. Dat is de tradeoff. Als die tradeoff beter is dan andere opties, prima natuurlijk. Maar er is altijd een tradeoff. De perfecte kringloop bestaat niet.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_209216691
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 11:28 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Opbrengst kerncentrale en dezelfde opbrengst met zonneweides heb ik het natuurlijk over. Zon op dak is inefficient en duur in vergelijking met zonneweides. Leuk voor erbij als particulieren dat zelf kunnen bekostigen, maar daar win je geen energietransitie mee. Overigens zeg ik niet dat jij beweert dat alles zon moet zijn, maar er zijn hardliners die wel alles zon en wind willen. Dat gaat simpelweg niet met de huidige stand van alles. Ik hou hoop in ecomodernisme, maar als het lukt zal ik dat niet meer meemaken.

Plastic recyclen zorgt ook voor milieuvervuiling, je hebt er chemische middelen voor nodig, energie en zorgt voor luchtvervuiling, want je moet de boel omsmelten. Dat is de tradeoff. Als die tradeoff beter is dan andere opties, prima natuurlijk. Maar er is altijd een tradeoff. De perfecte kringloop bestaat niet.
Zon op dak is behoorlijk efficiënt. Ik wek nu vanaf 7:00 tot 20:00 voldoende stroom op om geen enkele kWh uit het lichtnet te verbruiken. Dus ik draai vandaag m'n wasjes, ik warm m'n water om 12:00 op en om 13:30 gaat m'n PHEV automatisch opladen.

Nadelen zijn er altijd. Ik zie zon en wind ook niet als totaaloplossing maar iedere kWh die ik zelf opwek komt niet uit een centrale.

Rond 2028 laat ik hier een thuisaccu plaatsen, dan kan ik 8 maanden per jaar geheel zelfstandig draaien (zonder stroom van het net af te hoeven nemen). Met een slimme thuisaccu zou je in de herfst en winter ook nog kunnen laden als stroom goedkoop is en weer verbruiken als het duur is.

En begin niet over kobalt, want moderne thuisaccu's hebben allemaal LiFePO4 accu's met een (brandveilige) Lithium-Ferro Phosphate samenstelling. En in de nabije toekomst zullen Sodium-Ion accu's van CATL daar ook hun weg gaan vinden, dan ben je ook nog van de lithium af (en kan je dat gebruiken voor EV's).

Stroomopwek van gisteren:
pi_209217409
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 08:26 schreef Fer het volgende:
Omdat wij HR afval-energie centrale hebben, die het omzet in stroom en stadswarmte, zodat we geen gas van Poetin hoeven te kopen hiervoor.

Bovendien wordt de uitstoot gefilterd. In tegenstelling tot bepaalde andere industrieën.
Ja leuk.
En wat voor vervuiling onstaat via transport?
Is dat ook mee gerekend?

Trouwens de grooste vervuiling is de transport sector.
Maar dat word niks aan gedaan .
Veel transport komt via de haven binnen en gaan via land over verplaats worden tot aan onze buurt landen.
Dan alle transport om alleen al vervoer van olie , gas , vuilnis en winkels voorraad bij te houden.

En onder transport sector zijn.
Trein (je diesel treinen zijn er nog)
Vleigtuig
Schepen
Binnenvaart schepen
Vrachtwagens
Tractors worden ook in gezet
Gewoon bussen rijbewijs (b-e trekkers)
pi_209217635
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 11:28 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]

wat bedoel je inefficient? de panelen zijn hetzelfde, of worden er bij zonneweiden panelen gebruikt die particulieren niet mogen gebruiken?
pi_209218075
quote:

Maar van zuivel en vlees kun je leven. Van bloemen kun je genieten.
Vertel mij precies wat ik met het verbranden van plastic kan krijgen? Ik weet het wel. Kanker!

Vreemde vergelijking ook. Kankerstoffen vergelijken met oppervlakte. Jij stemt vast D66.

[ Bericht 5% gewijzigd door RoW_0 op 20-05-2023 14:08:06 ]
  zaterdag 20 mei 2023 @ 14:21:05 #42
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209218269
Nederland is het afvoerputje van Europa. Lekker gezonde leefomgeving. Ik zou snel verkassen als ik jullie was.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_209218324
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 14:21 schreef JimmyJames het volgende:
Nederland is het afvoerputje van Europa. Lekker gezonde leefomgeving. Ik zou snel verkassen als ik jullie was.
Verhuizen naar het buitenland is wel duur en tegelijkertijd een beetje dom omdat wij de beste zorg ter wereld hebben.
  zaterdag 20 mei 2023 @ 14:48:43 #44
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209218499
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Triest ventje ben je.
Ga maar zonder eten te bed vanavond. En morgen. En overmorgen. Gewoon eigenlijk de rest van je leven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 20 mei 2023 @ 14:52:20 #45
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209218528
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 14:01 schreef RoW_0 het volgende:

[..]
Maar van zuivel en vlees kun je leven. Van bloemen kun je genieten.
Vertel mij precies wat ik met het verbranden van plastic kan krijgen? Ik weet het wel. Kanker!

Vreemde vergelijking ook. Kankerstoffen vergelijken met oppervlakte. Jij stemt vast D66.
Dit.
Vuil verbranden heb je helemaal niks aan. Ziektes en aandoeningen krijg je.
En dan zijn boeren opeens het probleem, die hun steentje bijdragen aan de mensheid door de voedselvoorziening aan te pakken met wereldklasse.

De politiek hier snapt er helemaal niks van. Dit soort zaken bewijst maar eens te meer hoe verkeerd beleid wordt gevoerd op het moment.

Tijd voor een andere.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209225454
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zon op dak is behoorlijk efficiënt. Ik wek nu vanaf 7:00 tot 20:00 voldoende stroom op om geen enkele kWh uit het lichtnet te verbruiken. Dus ik draai vandaag m'n wasjes, ik warm m'n water om 12:00 op en om 13:30 gaat m'n PHEV automatisch opladen.

Nadelen zijn er altijd. Ik zie zon en wind ook niet als totaaloplossing maar iedere kWh die ik zelf opwek komt niet uit een centrale.

Rond 2028 laat ik hier een thuisaccu plaatsen, dan kan ik 8 maanden per jaar geheel zelfstandig draaien (zonder stroom van het net af te hoeven nemen). Met een slimme thuisaccu zou je in de herfst en winter ook nog kunnen laden als stroom goedkoop is en weer verbruiken als het duur is.

En begin niet over kobalt, want moderne thuisaccu's hebben allemaal LiFePO4 accu's met een (brandveilige) Lithium-Ferro Phosphate samenstelling. En in de nabije toekomst zullen Sodium-Ion accu's van CATL daar ook hun weg gaan vinden, dan ben je ook nog van de lithium af (en kan je dat gebruiken voor EV's).

Stroomopwek van gisteren:
[ afbeelding ]
Ik hoop ook dat het wat wordt met die thuisaccus en ben zelf ook heel blij met mijn zonnepanelen en krijg binnenkort ook een lease EV. Waat ik op doel is dat er ongelofelijk veel groene energie moet worden opgewerkt en dat eenheden zonnepanelen op dak een stuk duurder zijn en minder efficient (vanwege alle omvormers) dan in een zonnepark. Voor particulieren die het kunnen betalen is zo’n mini zonneparkje natuurlijk een feest, maar om industrie van stroom te voorzien is komt het toch gewoon neer op ineindig “gesubsidieerde” wind en waarschijnlijk behoorlijk veel plek opofferen aan zonneparken. Dan rest alleen nog om welvaart in te leveren (voor de armen dan) door zelf nog minder te produceren, en/of de energieverbruikers naar het buitenland te jagen, waar ze door kunnen gaan met vervuilen. Nederland zal dan kunnen zeggen dat ze het supergoed gedaan hebben, maar in feite is er toch weinig veranderd, behalve de veranderde tradeoffs tussen de veranderingen van energieproductie, inclusief dieren de mensen die niet mee kunnen komen.

Ik hoop oprecht dat het allemaal lukt, als het lukt heb je er veel plezier van, maar ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, wanneer het behaald wordt en de bijeffecten waar we dan ook me moeten leven.
pi_209225478
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 13:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat bedoel je inefficient? de panelen zijn hetzelfde, of worden er bij zonneweiden panelen gebruikt die particulieren niet mogen gebruiken?
Hogere kosten per unit bedoel ik op dak vs zonneparken (moeten allemaal los geinvesteerd, verplaatst en geplaatst worden) minder efficient doordat niet alle daken de perfecte ligging en helling hebben, en omdat alle losse omvormers zorgen voor wat energieverlies.

Als het gaat om enorme hoeveelheden tikt dit aan.
pi_209226043
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 08:32 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ik hoop ook dat het wat wordt met die thuisaccus en ben zelf ook heel blij met mijn zonnepanelen en krijg binnenkort ook een lease EV. Waat ik op doel is dat er ongelofelijk veel groene energie moet worden opgewerkt en dat eenheden zonnepanelen op dak een stuk duurder zijn en minder efficient (vanwege alle omvormers) dan in een zonnepark. Voor particulieren die het kunnen betalen is zo’n mini zonneparkje natuurlijk een feest, maar om industrie van stroom te voorzien is komt het toch gewoon neer op ineindig “gesubsidieerde” wind en waarschijnlijk behoorlijk veel plek opofferen aan zonneparken. Dan rest alleen nog om welvaart in te leveren (voor de armen dan) door zelf nog minder te produceren, en/of de energieverbruikers naar het buitenland te jagen, waar ze door kunnen gaan met vervuilen. Nederland zal dan kunnen zeggen dat ze het supergoed gedaan hebben, maar in feite is er toch weinig veranderd, behalve de veranderde tradeoffs tussen de veranderingen van energieproductie, inclusief dieren de mensen die niet mee kunnen komen.

Ik hoop oprecht dat het allemaal lukt, als het lukt heb je er veel plezier van, maar ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, wanneer het behaald wordt en de bijeffecten waar we dan ook me moeten leven.
De industrie krijgt ook waterstof en pv is daar helemaal niet voor bedoeld.
pi_209234853
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De industrie krijgt ook waterstof en pv is daar helemaal niet voor bedoeld.
Voorlopig wordt rond de 90% van waterstof gemaakt met fossiel en is van de overige 10% een een deel niet groen, en niet in Europa verkrijgbaar. Groene waterstof is nog lange tijd een utopie, tot die tijd kun je beter gewoon fossiel blijven gebruiken omdat dat efficiënter is (geen verlies bij omzet, opslag en weer omzetting). Uiteindelijk zal een bijvoorbeeld een Tata Steel ook van fossiel af moeten. Behalve dat dit nog jaren gaat duren, Als je Tata Steel op dit moment alleen al op groene waterstof uit bijvoorbeeld wind wilt laten lopen, heb je alle wind die op dit moment in de noordzee wordt geproduceerd nodig (bron is martien visser of jilles van de beukel, die dit in een recente podcast quiz van Studio Energie aangaf). En dan heb ik het alleen over een bedrijf (al is het wel een grote). Daarnaast is er nog alle transport, kassen, chemie en andere industrie plus alle andere bedrijven. Zon en wind is een verdunde vorm van energie in vergelijking met fossiel. Je hebt gewoon erg veel energieopwekkers nodig om hetzelfde te bereiken als fossiel, zeker als je er ook nog waterstof vanwilt maken. Daarom zal er ook minimaal een deel vanuit kernenergie moeten komen. Of de energievraag moet halveren of zo, maar om nou de ene utopie voor de andere utopie in te wisselen lijkt me geen goed idee.
  zondag 21 mei 2023 @ 23:45:37 #50
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_209235193
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:37 schreef HSG het volgende:
En raar vinden dat de hoeveelheid CO2 hoger is dan andere steden.
[..]
Dude, de CO2-concentratie is overal ter wereld gelijk. Of in ieder geval nagenoeg gelijk. Gewoon omdat CO2 zich zeer gemakkelijk en snel verspreidt.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')