ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
Nu ik mijn vakantie naar Zuid-Duitsland geannuleerd heb zit ik te kijken naar een alternatief en het liefst wil ik graag in snelle dieseltreinen of treinen met een kantelbakinstallatie zitten, maar die zijn nog niet zo makkelijk te vinden. Ja, in Zuid-Duitsland en Thüringen heb je de BR612, maar ik wil wat minder afhankelijk zijn van Deutsche Bahn met dat continue geouwehoer van stakingen en ziek personeel (het is mei en Corona en andere luchtwegvirussen zijn zowat afwezig). Ik zat te kijken naar Denemarken met de geweldige IC4, maar wat zijn de hotels daar duur. Je betaalt voor drie nachten in een redelijk hotel al gauw ¤450. Zwitserland met de ICN precies hetzelfde verhaal, hotels en dergelijke heel duur. Iemand een alternatief voor een vijfdaagse reis (Slovenië met de ICS is bijvoorbeeld te ver voor vijf dagen en ik heb niet meer dagen over)?
[ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 16-05-2023 08:08:30 ]
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op maandag 15 mei 2023 07:52 schreef Erno-BE het volgende: Nu ik mijn vakantie naar Zuid-Duitsland geannuleerd heb zit ik te kijken naar een alternatief en het liefst wil ik graag in snelle dieseltreinen of treinen met een kantelbakinstallatie zitten, maar die zijn nog niet zo makkelijk te vinden. Ja, in Zuid-Duitsland en Thüringen heb je de BR612, maar ik wil wat minder afhankelijk zijn van Deutsche Bahn met dat continue geouwehoer van stakingen en ziek personeel (het is mei en Corona en andere luchtwegvirussen zijn zowat afwezig). Ik zat te kijken naar Denemarken met de geweldige IC4, maar wat zijn de hotels daar duur. Je betaalt voor drie nachten in een redelijk hotel al gauw ¤450. Zwitserland met de ICN precies hetzelfde verhaal, hotels em dergelijke heel duur. Iemand een alternatief voor een vijfdaagse reis (Slovenië met de ICS is bijvoorbeeld te ver voor vijf dagen en ik heb niet meer dagen over)?
Er blijven denk ik niet zo veel opties over want hoe verder je gaat, hoe minder er ter plekke overblijft want je moet ook nog terug in die 5 dagen. Misschien iets in UK en dan met een nachtboot terug? Of Tsjechië/Slowakije ofzo en vliegtuig terug?
Of je maakt er een extreme schraaptrip van en gebruikt het bespaarde geld om extra vakantiedagen te kopen zodat je langer kan
Op maandag 15 mei 2023 08:33 schreef Erno-BE het volgende: Kan ik dan voor augustus dan nog een paspoort krijgen? Gemeenten zijn heel traag namelijk en het aanvragen van paspoorten en rijbewijzen duurt lang.
Op maandag 15 mei 2023 08:33 schreef Erno-BE het volgende: Kan ik dan voor augustus dan nog een paspoort krijgen? Gemeenten zijn heel traag namelijk en het aanvragen van paspoorten en rijbewijzen duurt lang.
Zal meevallen, ik had binnen een week een nieuwe. Geen spoedaanvraag of wat dan ook.
Op maandag 15 mei 2023 08:33 schreef Erno-BE het volgende: Kan ik dan voor augustus dan nog een paspoort krijgen? Gemeenten zijn heel traag namelijk en het aanvragen van paspoorten en rijbewijzen duurt lang.
Staat vijf werkdagen voor. Nu een afspraak maken en dan heb je geen probleem.
Als je snel wil dieselen of kantelen is het Verenigd Koninkrijk wel een goede ja. Daar rijden ze tot 200 km/u onder diesel, en kantelen ze op de westkust
Wel een ding om rekening mee te houden: ook daar is er sprake van een verstoorde arbeidsrelatie, en wordt er met enige regelmaat gestaakt. Zie deze pagina: Industrial Action.
Op maandag 15 mei 2023 08:33 schreef Erno-BE het volgende: Kan ik dan voor augustus dan nog een paspoort krijgen? Gemeenten zijn heel traag namelijk en het aanvragen van paspoorten en rijbewijzen duurt lang.
Ik vind het echt fascinerend dat mensen niet weten dat dit standaard maar 5 werkdagen duurt.
Op maandag 15 mei 2023 08:33 schreef Erno-BE het volgende: Kan ik dan voor augustus dan nog een paspoort krijgen? Gemeenten zijn heel traag namelijk en het aanvragen van paspoorten en rijbewijzen duurt lang.
Ik had hem afgelopen augustus binnen een week.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Ik vind het echt fascinerend dat mensen niet weten dat dit standaard maar 5 werkdagen duurt.
Mwoah, dat heb ik eerder met wat topografische kennis.
Dat het meevalt is al genoeg. Met een rijbewijs is het volgens mij hetzelfde, medische herkeuring en afrijden is de ellende en dat ligt bij het CBR en niet bij de gemeente.
[..] Mwoah, dat heb ik eerder met wat topografische kennis.
Dat het meevalt is al genoeg. Met een rijbewijs is het volgens mij hetzelfde, medische herkeuring en afrijden is de ellende en dat ligt bij het CBR en niet bij de gemeente.
Rijbewijs was dit keer foto maken in een hokje die dat kan. Handtekening zetten in het hokje. Thuis alles afmaken met DigiD, betalen en twee dagen later lag het rijbewijs op het stadhuis. Dit kan echter nog niet in alle gemeenten.
[..] Rijbewijs was dit keer foto maken in een hokje die dat kan. Handtekening zetten in het hokje. Thuis alles afmaken met DigiD, betalen en twee dagen later lag het rijbewijs op het stadhuis. Dit kan echter nog niet in alle gemeenten.
En niet bij alle fotografen. Ik kreeg m'n paspoort niet gescand met m'n telefoon dus ik heb gewoon even naar het gemeentehuis geweest.
? ‘Iedere overtreding wordt direct bestraft door de scheidsrechter.’ Wordt de overtreding bestraft, of degene die de overtreding begaat?
! Het kan allebei: ‘Iedere overtreding wordt bestraft’ betekent hetzelfde als ‘Iedereen die een overtreding begaat wordt bestraft.’ Wel is het iets gewoner om te zeggen dat personen worden ‘gestraft’.
Straffen en bestraffen betekenen beide oorspronkelijk ‘straf opleggen’. Bij bestraffen treedt vaak het verschijnsel ‘objectsverwisseling’ op: ‘De overtreding wordt bestraft’ betekent niet dat die overtreding zelf straf krijgt, maar degene die haar heeft begaan. Vergelijk ook het bekende opschrift ‘Misbruik wordt bestraft’. Bij straffen is objectsverwisseling veel minder gewoon: zinnen als ‘Misbruik wordt gestraft’ zijn wel mogelijk, maar klinken voor de meeste mensen vreemd.
[..] 12 miljard voor exploitatie, wat doen ze met dat geld daar 😂
Komma's goed zetten, want de jaarlijkse exploitatievergoeding is niet ¤12 miljard maar 'slechts' ¤1,2 miljard:
quote:
De bedragen die de NMBS krijgt op basis van de verkoop van (goedkope) tickets en de vaste exploitatievergoeding dalen van 1,2 miljard euro per jaar in 2023 naar 982 miljoen euro in 2032: een daling van 20 procent. Het is nog niet duidelijk hoe de NMBS die daling zal opvangen.
ICE L komt dus ook ongeveer overal waar Teppich RE's (IC2 ) rijdt?
Ik juich loc+rijtuigen van harte toe, maar vind het wel jammer dat er niet gekoppeld kan worden. Een paar extra doorgaande rijtuigen kunnen nu niet zomaar aangekoppeld worden.
[..] Dat wordt toch niet gedaan, liever dat mensen staan, dan extra materieel inzetten
Ik snap ook dat dat niet zomaar kan hoor, maar voor bijvoorbeeld de Grand Prix van Budapest of Brno is dat goed te plannen. Extra rijtuigen achter de Pimpel en die ergens achter een andere trein knopen.
Ik had deze week in Marseille kunnen zitten en overwoog met de trein te gaan. Waarom ik dat uiteindelijk niet zou hebben gedaan is omdat ik tegen de overstap in Parijs op zag...
Denk dat dat soort groepen naar evenementen ook geen gedoe willen ipv de snelste reisoptie.
[..] ICE L komt dus ook ongeveer overal waar Teppich RE's (IC2 ) rijdt?
Ik juich loc+rijtuigen van harte toe, maar vind het wel jammer dat er niet gekoppeld kan worden. Een paar extra doorgaande rijtuigen kunnen nu niet zomaar aangekoppeld worden.
ik zie dat voornamelijk de treinen die met IC-rijtuigen (met stuurstand) rijden gaan vervangen gaan worden, zoals bijvoorbeeld de IC's naar Sylt of enkele naar Norddeich Mole.
Ik wil dat heel graag een keer doen. Moet ik deze zomer eens een keer werk van maken. Heb voor 't eerst weer een beetje zicht op disposable income na een paar barre jaren.
Ja ik had er ook al eens naar zitten kijken. Maar het is gewoon niet iets wat je in je eentje even doet. Maar zeker met dit weer en zo lang licht is het heerlie de peerlie
Op vrijdag 19 mei 2023 22:34 schreef Dr_Flash het volgende: Ja ik had er ook al eens naar zitten kijken. Maar het is gewoon niet iets wat je in je eentje even doet. Maar zeker met dit weer en zo lang licht is het heerlie de peerlie
Nou samen doen dan maar denk ik. Dan nemen we elkaar mee voor elkaars verjaardag en betalen we dus gewoon voor onszelf!
Op vrijdag 19 mei 2023 22:38 schreef Dr_Flash het volgende: Moeilijk lang geleden dat ik nogeens boven de 400 spoorkilometers kwam op een 8urige werkdag
Dat heb ik dit jaar al op 4 dagen gered! Twee keer naar Beieren geweest met de trein.
Nog gewerkt dan vandaag Fles? Ik heb een vrije dag opgenomen om bij m'n broertje de blokhut in de benen te helpen samen met m'n pa. Hij was een het werk
Op vrijdag 19 mei 2023 22:42 schreef derLudolf het volgende: Nog gewerkt dan vandaag Fles? Ik heb een vrije dag opgenomen om bij m'n broertje de blokhut in de benen te helpen samen met m'n pa. Hij was een het werk
Pietje van Prorail heeft met zijn kraan een bovenleidingsmast omver getrokken op sporen die in dienst waren, terwijl de andere helft al buiten dienst was vanwege de werkzaamheden?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Een VIRM heeft vannacht de bovenleiding naar beneden getrokken op spoor 9 en dat raakt vermoedelijk ook de Willemsspoortunnel, waardoor er maar 2 sporen richting Blaak beschikbaar zijn
Ik ben in de pre-digitale-camera-tijd getuige geweest van het geweld van zoiets. Op spoor 1 in Zwolle trok een ICM de bovenleiding in tweeën. Grote blauwe vonk.
Het ergste wat ik ooit heb gehad aan ellende is een trein die, eenmaal op de zuidsectie van de HSL, geen verbinding kon krijgen met het RBC en strandde in een weiland.
Heb zelf een keer 40 minuten stil gestaan op 1 minuut rijden van station Groningen vanwege een wisselstoring en een paar keer dat het flitste vanwege rijp aan de bovenleiding.
Ja ik hou van dat flitsen. Heb er in Duitsland diverse keren tot wel 24 uur vertraging door opgelopen tho. Komt de IC die normaal met een 101/103/120 gereden wordt opeens met twee 218s voorrijden bijvoorbeeld.
Op zondag 21 mei 2023 21:00 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ja ik hou van dat flitsen. Heb er in Duitsland diverse keren tot wel 24 uur vertraging door opgelopen tho. Komt de IC die normaal met een 101/103/120 gereden wordt opeens met twee 218s voorrijden bijvoorbeeld.
Jup, dat soort flexibiliteit bestaat niet lang meer helaas.
Het ergste wat ik ooit heb gehad aan ellende is een trein die, eenmaal op de zuidsectie van de HSL, geen verbinding kon krijgen met het RBC en strandde in een weiland.
Mijn toppunt is in de maximale verkanting op de HSL-zuid stilstaan met een V250
Ik koester toch erg warme herinneringen aan die keer dat ik ver na middernacht drie kwartier langs het perron in Lent stond vanwege een seinstoring in Nijmegen, maar het treinpersoneel weigerde om de deuren te openen zodat we dat laatste stukje over de brug gewoon konden lopen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Mijn toppunt is in de maximale verkanting op de HSL-zuid stilstaan met een V250
Dat heb ik gehad met ICR in die bocht bij 's-Gravendeel.
quote:
Op maandag 22 mei 2023 09:29 schreef Janneke141 het volgende: Ik koester toch erg warme herinneringen aan die keer dat ik ver na middernacht drie kwartier langs het perron in Lent stond vanwege een seinstoring in Nijmegen, maar het treinpersoneel weigerde om de deuren te openen zodat we dat laatste stukje over de brug gewoon konden lopen.
Ohja, dat heb ik ook een keertje gehad met nachtnet.
Reisje Tilburg -> Breda diep in de nacht. Vlak voor Breda kwam de trein tot stilstand. Tijdens werkzaamheden was een fout gemaakt en een kabel doormidden gehakt, met een complete sein- en wisselstoring tot gevolg in station Breda.
"Sorry, we kunnen station Breda niet meer binnenrijden. De machinist loopt nu naar de andere kant van de trein en dan rijden we terug naar station Tilburg."
Eenmaal daar nog 2,5 uur mogen wachten op een taxi die me alsnog naar Breda bracht. Al met al leverde me dat zo'n 3 uur vertraging op
Van Rotterdam naar Tilburg, Ben tot Dordrecht gekomen, toen kon ik terug. Dan maar over Utrecht en Den Bosch naar Tilburg Wacht, dat ging ook niet, dus via Boxtel uiteindelijk in Tilburg gekomen
stupidity has become as common as common sense was before
Nee, daar is het voor. In Kopenhagen H is er ook een voor ieder spoor behalve de S-Tog. edit; en voor het superhoog genummerde spoor waar je niet direct vanuit de stationshal kan komen.
Ja. Daar wel inderdaad. Maar op Köln Hbf zijn die tussenperrons wel voor bevoorrading. Vroeger, vroeger-vroeger, werd er ook bagage geladen; dan checkte je natuurlijk in en was er een verwarmde wachtruimte op dat soort grote stations. In ieder geval voor 1e klas.
Ik dacht dat daar de vraag over ging; verkeerd gelezen :herpaderp:
Op woensdag 24 mei 2023 07:27 schreef Dr_Flash het volgende: Ik las ook dat CD met 1e klasse SBB panorama rijtuigen tussen Wenen en Polen gaat rijden.
Tussen Graz en Przemysl. Geen idee waarom juist op die verbinding panoramatijtuigen nodig zijn, op de Semmeringbahn na dan. Polen is vrij vlak te noemen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik ga vrijdag van Eindhoven naar Dresden, heb een ticket met oa ICE 1545 van Viersen naar Berlin-Spandau. Maar als ik nu op bahn.de kijk zie ik die verbinding niet meer in het reisadvies. In de app bij mijn ticket zie ik geen enkele melding . Hoe kom ik er achter of die trein wel of niet rijdt? En als ik de verbinding pak die nu geadviseerd wordt krijg ik dan gezeik met m'n Sparpreis? En de zitplaatsreservering die ik heb, ben ik die ook kwijt dan?
Ik ga vrijdag van Eindhoven naar Dresden, heb een ticket met oa ICE 1545 van Viersen naar Berlin-Spandau. Maar als ik nu op bahn.de kijk zie ik die verbinding niet meer in het reisadvies. In de app bij mijn ticket zie ik geen enkele melding . Hoe kom ik er achter of die trein wel of niet rijdt? En als ik de verbinding pak die nu geadviseerd wordt krijg ik dan gezeik met m'n Sparpreis? En de zitplaatsreservering die ik heb, ben ik die ook kwijt dan?
Ga er maar vanuit dat die ICE niet rijdt zoals gepland, het is onderhand meer regel dan uitzondering. Heb je geen email gekregen van DB nadat je geboekt hebt?
Ik ga vrijdag van Eindhoven naar Dresden, heb een ticket met oa ICE 1545 van Viersen naar Berlin-Spandau. Maar als ik nu op bahn.de kijk zie ik die verbinding niet meer in het reisadvies. In de app bij mijn ticket zie ik geen enkele melding . Hoe kom ik er achter of die trein wel of niet rijdt? En als ik de verbinding pak die nu geadviseerd wordt krijg ik dan gezeik met m'n Sparpreis? En de zitplaatsreservering die ik heb, ben ik die ook kwijt dan?
Als die trein niet rijdt vervalt de Zugbindung. Ik zou even zitplaatsen reserveren de ICE545 die wel rijdt lijkt druk.
Ik kan desbetreffende ICE ook niet uit de reisplanner toveren, ik heb geprobeerd door een trein zonder overstap te boeken, de 1545 is de enige namelijk
Dat is wel een typisch Deutsche Bahn dingetje ja, je trein schrappen zonder iets te laten weten. Heb je nog het "geluk" dat je zelf de reisplanner nog even van tevoren erbij pakte.
Op woensdag 24 mei 2023 14:02 schreef Ireyon het volgende: Dat is wel een typisch Deutsche Bahn dingetje ja, je trein schrappen zonder iets te laten weten. Heb je nog het "geluk" dat je zelf de reisplanner nog even van tevoren erbij pakte.
Terwijl toen ik vorig jaar met de Pimpel ging (geen idee of dat naar Berlijn was of met de nieuwjaarsrondje) kreeg ik honderd mailtjes/smsjes. Dat ze te laat uit Amsterdam weg gingen, vervolgens dat ze bij Hilversum nog meer vertraging hadden, later dat ze het er uit konden rijden. Terwijl het om zeg 5 tot 10 minuten ging en ik nog lang niet in Rheine was waar ik in zou stappen en de overstap ruim genoeg was.
Ik ga vrijdag van Eindhoven naar Dresden, heb een ticket met oa ICE 1545 van Viersen naar Berlin-Spandau. Maar als ik nu op bahn.de kijk zie ik die verbinding niet meer in het reisadvies. In de app bij mijn ticket zie ik geen enkele melding . Hoe kom ik er achter of die trein wel of niet rijdt? En als ik de verbinding pak die nu geadviseerd wordt krijg ik dan gezeik met m'n Sparpreis? En de zitplaatsreservering die ik heb, ben ik die ook kwijt dan?
Ik heb vandaag met m'n NMBS 1906 gespeeld. Al met kerst '21 gekocht in België door een vriend van me, en door omstandigheden pas twee weken terug overhandigd.
Op vrijdag 26 mei 2023 00:41 schreef dennistd het volgende: @:James1988 Is de crossplatform overstap van 2 minuten vanaf de 3600 (IC uit Zwolle) op de 9200 (IC naar Brussel) haalbaar in Breda?
Ben dan geen James, maar heb die trein wel een aantal keer genomen: ja is haalbaar. Maar als je een half uurtje over hebt is het misschien wel lekker om rustig aan te doen en een IC eerder te nemen.
Op vrijdag 26 mei 2023 00:41 schreef dennistd het volgende: @:James1988 Is de crossplatform overstap van 2 minuten vanaf de 3600 (IC uit Zwolle) op de 9200 (IC naar Brussel) haalbaar in Breda?
De IC uit Zwolle zit vlak achter de stoppert uit Arnhem, als dat ding 1 minuut te laat weg is uit Gilze-Rijen (vertrektijd :30) moet de IC al in de ankers (doorkomst :34). En in Breda wacht de IC naar Brussel niet.
Op donderdag 25 mei 2023 21:53 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik heb vandaag met m'n NMBS 1906 gespeeld. Al met kerst '21 gekocht in België door een vriend van me, en door omstandigheden pas twee weken terug overhandigd.
Stelletje vieze vuile stokbroodvreters dat het ook zijn. Zou zondag vanaf Perpignan via de Train Jaune en Latour-de-Carol richting Barcelona gaan. Gaan ze weer eens staken (vast een scheve stoeptegel of zo) en rijdt er gewoon de hele zondag geen enkele TER richting Spanje....
Nu hopen dat de TGV Perpignan-Barcelona die ik net geboekt heb wel rijdt, anders zit ik daar vast.....
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 26 mei 2023 09:36 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik las in Spoorwegjournaal dat er ook al 150 M7 rijtuigen afgeleverd waren ofzo. Waanzinnig snel gegaan.
Waanzinnig lelijk, die dingen. Echt next level.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 26 mei 2023 11:24 schreef dennistd het volgende: Stelletje vieze vuile stokbroodvreters dat het ook zijn. Zou zondag vanaf Perpignan via de Train Jaune en Latour-de-Carol richting Barcelona gaan. Gaan ze weer eens staken (vast een scheve stoeptegel of zo) en rijdt er gewoon de hele zondag geen enkele TER richting Spanje....
Nu hopen dat de TGV Perpignan-Barcelona die ik net geboekt heb wel rijdt, anders zit ik daar vast.....
Maar goed dat ik vorige week niet nog spontaan een retourtje Reims - Parijs hebt geboekt dan
Op zaterdag 27 mei 2023 19:02 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat was in de jaren '90 in deze tijd al zo. Er kan met gemak een halfuursdienst gereden worden maar dat staat geloof ik pas voor 2025 op 't programma.
Het plan is om Rotterdam - Antwerpen - Brussel te versnellen door Breda, Noorderkempen en Mechelen over te slaan. (Brussels Airport overslaan weet ik zo niet.)
Daarnaast een losse "trage" Benelux die Rotterdam - Breda - Noorderkempen - Brussel rijdt. Materieel wordt HLE 17 (Traxx MS3) met I11-rijtuigen in trek/duw-bedrijf.
Ik vraag me af hoe lang dat stuk Rotterdam - Breda het zal overleven, ik verwacht eigenlijk vooral luchtvervoer. Heel groot kan de vraag naar treinen Noorderkempen - Rotterdam niet zijn?
Hangt volgens mij af van de prijsstelling. Als men voor de 'IC Snel' een ander tarief gaat vragen, dan kan het voor mensen zomaar aantrekkelijker zijn om voor de langzame IC via Breda te kiezen.
[..] Het plan is om Rotterdam - Antwerpen - Brussel te versnellen door Breda, Noorderkempen en Mechelen over te slaan. (Brussels Airport overslaan weet ik zo niet.)
Daarnaast een losse "trage" Benelux die Rotterdam - Breda - Noorderkempen - Brussel rijdt. Materieel wordt HLE 17 (Traxx MS3) met I11-rijtuigen in trek/duw-bedrijf.
Jah, gaat vast goedkomen want als de Belgen dat soort materieel ergens voor bestellen gaat het over het algemeen wel redelijk.
Op zaterdag 27 mei 2023 20:44 schreef ReisT het volgende: Zoals in dit plaatje dus: [ afbeelding ] Die "trage" Benelux kan straks wel 200 km/h rijden als de HLE17 er is, in 2027 (tot die tijd 160 met de bestaande locs).
In 2027 in Zwolle, de IC naar Amsterdam Zuid en verder naar Brussel Zuid
Ik vraag me af hoe lang dat stuk Rotterdam - Breda het zal overleven, ik verwacht eigenlijk vooral luchtvervoer. Heel groot kan de vraag naar treinen Noorderkempen - Rotterdam niet zijn?
Het stuk Rotterdam - Breda is volkomen nutteloos, het zou in mijn ogen veel beter zijn om die trage IC Brussel naar Eindhoven door te trekken.
Op zaterdag 27 mei 2023 23:40 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik kan online lezen dat er voor de toelatingsprocedure in de tweede helft van 2021 machines in NL waren maar wat de status is kan ik nergens vinden.
Die dingen hebben hun stroomafnemer verspeeld tijdens passeren van de Vlakebrug en zijn vervolgens met stille trom vertrokken. Treinen passeren de Vlakebrug met geheven stroomafnemer. Om te voorkomen dat stroomafnemers de bovenleidingsportalen raken, zijn ze voorzien van een mechanisme dat de uitzwaai beperkt. Bij de Traxx 3 functioneerde dat niet naar behoren.
Inmiddels is Alstom bezig om de ETCS-installatie van Bombardier uit de Traxx 3 te slopen en hun eigen hardware in te bouwen, er zal nog wel behoorlijk wat tijd overheen gaan voordat we een MS3 zien in reizigersdienst.
De Traxx is niet het enige treintype waarbij Alstom dat aan het doen is. Er zijn meer lopende projecten waarbij de Fransozen hebben besloten om de spullenboel van Bombardier bij het grofvuil te zetten en hun eigen ETCS-systeem in te bouwen, ook al duurt dat langer.
Op dinsdag 30 mei 2023 16:51 schreef James1988 het volgende: Gelijkvloerse instap, inderdaad. Handig voor rolstoelgebruikers, mensen met fietsen en kinderwagens, enzovoorts.
Ik heb overigens opgevangen dat de bakovergangen vrij smal zijn, naar het schijnt past iemand in een rolstoel daar niet doorheen.
Als ik die biesjes moet geloven is de vloer in de bak zelf ook lager dan boven de wielen. Dan wordt het sowieso al weer lastig.
Op dinsdag 30 mei 2023 16:51 schreef James1988 het volgende: Gelijkvloerse instap, inderdaad. Handig voor rolstoelgebruikers, mensen met fietsen en kinderwagens, enzovoorts.
Ik heb overigens opgevangen dat de bakovergangen vrij smal zijn, naar het schijnt past iemand in een rolstoel daar niet doorheen.
Onderin de S130 (waar ik al bijna 10 uur in zit) is het zo'n 50-60cm denk ik, vanaf 40cm hoogte is ie zo'n 20cm breder.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Prik direct een datum zodat ik weet of ik de plannen voor 25/26 juni bij het grofvuil kan doen
Ben door dit geouwehoer al ¤90 verloren aan niet-annuleerbare SuperSparpreis-tickets doordat die 50-uursstaking precies in mijn geplande vakantie was afgekondigd en ik de vakantie moest annuleren.
Heb nu voor eind juni een reis naar Oostenrijk gepland staan, ook weer met SuperSparpreis-tickets, dus ik hoop dat ze niet eind juni staken.
Ik zou op dit moment ook geen reis meer naar Duitsland boeken, omdat het risico op stakingen te groot is. Bovendien zijn er in de zomer allerlei werkzaamheden. Het is jammer, want Duitsland biedt veel waar voor je geld met een groot en gevarieerd aanbod aan treindiensten.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Ben door dit geouwehoer al ¤90 verloren aan niet-annuleerbare SuperSparpreis-tickets doordat die 50-uursstaking precies in mijn geplande vakantie was afgekondigd en ik de vakantie moest annuleren.
DB heeft alle Supersparpreise annuleerbaar en bruikbaar voor+na staking als flexticket gemaakt bij elke staking tot nu toe, die 90¤ kan je nog makkelijk terugkrijgen
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
[..] DB heeft alle Supersparpreise annuleerbaar en bruikbaar voor+na staking als flexticket gemaakt bij elke staking tot nu toe, die 90¤ kan je nog makkelijk terugkrijgen
De staking viel op maandag en dinsdag, ik had mijn SuperSparpreis op zaterdag (heenreis) en woensdag (terugreis). Ik heb Deutsche Bahn wel een mail gestuurd met het verzoek op restitutie.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Vanaf 11 juni een paar aanpassingen bij DB: de prijs van zitplaatsreserveringen gaat omhoog (+40 cent) en in 1e klas zit bij een Sparpreis niet meer bij de prijs inbegrepen.
Op woensdag 31 mei 2023 14:45 schreef James1988 het volgende: Vanaf 11 juni een paar aanpassingen bij DB: de prijs van zitplaatsreserveringen gaat omhoog (+40 cent) en in 1e klas zit bij een Sparpreis niet meer bij de prijs inbegrepen.
Op woensdag 31 mei 2023 14:45 schreef James1988 het volgende: Vanaf 11 juni een paar aanpassingen bij DB: de prijs van zitplaatsreserveringen gaat omhoog (+40 cent) en in 1e klas zit bij een Sparpreis niet meer bij de prijs inbegrepen.
Op woensdag 31 mei 2023 14:45 schreef James1988 het volgende: Vanaf 11 juni een paar aanpassingen bij DB: de prijs van zitplaatsreserveringen gaat omhoog (+40 cent) en in 1e klas zit bij een Sparpreis niet meer bij de prijs inbegrepen.
Nee, ligt niet aan jou. Ik had dat bericht op m'n telefoon geschreven en Chrome heeft er bij mij wel eens een handje van om woorden of zinsdelen te verhaspelen. Meestal zie ik dat op tijd maar dat is me deze keer dus niet gelukt.
Ik heb hier eerder ook wel eens een anekdote gedeeld over mijn romantisch railaway trip met het panaromarijtuig langs de Lorelei. Spoiler: het was niet leuk.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op donderdag 1 juni 2023 07:50 schreef Eix het volgende: Ik heb hier eerder ook wel eens een anekdote gedeeld over mijn romantisch railaway trip met het panaromarijtuig langs de Lorelei. Spoiler: het was niet leuk.
Wat was de reden dat de trip niet leuk was? Was de trein te vol?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Wat was de reden dat de trip niet leuk was? Was de trein te vol?
Verstoring bij Düsseldorf, komt vertraagd en in andere rijtuigvolgorde binnen (of we stonden verkeerd, whatever). Dus maar snel instappen en hele trein in de polonaise met koffer en backpack door. Om vervolgens in het panaromarijtuig tussen luidruchtige beschonken huisvrouwen terecht te komen. Toen mijn vriendin haar koptelefoon met noisecancelling pakte realiseerde ik me wat ik was vergeten.
Enfin, compleet overprikkeld in Basel Badischer Bahnhof aangekomen. Waar het vanwege de vertraging schluss was en we maar moesten zien hoe de reis naar Zürich verder ging.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Mag ik mijn gal spuwen dat Prorail toch wel een bak ellende is? De TTI's(Tunnel Technische Installaties) van de Barendrechttunnel vervangen is goed natuurlijk, maar voor je aan zoiets begint ga je toch goed kijken of alles goed voorbereid is, en dus ook de tekeningen overeen komen met de actueelste situatie? Dit was vooral van toepassing op de 2 goederenbuizen waar veel meer TTI's aanwezig zijn dan de reizigersbuizen. Dat de werkzaamheden al bijna een dag later konden starten dan gepland omdat de tekeningen alles behalve op de actuele situatie leken, is slecht. Nieuwe tekeningen bleken ook achterhaald te zijn. Men had de reizigerssporen vrij vlot weer onder controle (wat ook wel moeite kostte), maar de goederenbuis ligt er dus nog steeds uit.
Men had dinsdag prognose 20:00 prognose goederenbuis gedaan, dus veel goederentreinen die al op Kijfhoek waren zijn blijven staan. Met gods gratie (...) heeft men op één spoor, door de goederenbuis met 1 spoor, van dinsdagavond 22:00 tot woensdagmiddag 14:00 verkeer toegelaten, zodat enige congestie kon oplossen. Om 14:00 ging het spoor weer op slot en de prognose werd steeds uitgesteld. Vanmiddag is de prognose "2-6-23 06:00" uitgegeven, maar Prorail voegde gelijk een kanttekening toe: "Ergens in de loop van de dag hopen wij weer beperkt goederenverkeer door de goederenbuizen Barendrechttunnel toe te laten." Oftewel: Er is een prognose, maar we weten eigenlijk al dat we het niet halen. Er wordt al gezegd dat men tot zeker zondag hinder kan verwachten, en mogelijk langer. Men is bezig om minstens de buis met één spoor voor het goederenverkeer vrij te geven en dus "ergens morgen" enkelsporig verkeer toe te laten.
Wat dit voor het reizigersverkeer betekent? Prorail legt beperkingen op aan NSR. NSR moet er treinen uitknikkeren rondom Utrecht-Eindhoven/Arnhem/Rotterdam/Woerden-Leiden, zodat de goederentreinen die nu niet van- en naar de Betuweroute kunnen komen via het conventionele spoor via Utrecht - Geldermalsen - Betuweroute of Utrecht - Arnhem - Zevenaar kunnen.
Die tunnel ligt er al meer dan 16 jaar en is nu 16 jaar in bedrijf. Welke knullige pino had als eerste al verkeerde tekeningen? Dat hadden ze vooraf even kunnen checken.. Daarnaast zal er vast veel fout gegaan zijn met nieuwe TTI's die niet goed functioneerden..
[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 01-06-2023 21:52:38 ]
De Overkapping Barendrecht is aangelegd in de periode 2000 - 2005, de tunneltechnische installaties zullen ook rond die tijd zijn aangelegd en nu dus zo'n 20 jaar oud zijn. Tijd voor vervangen dus
Ten tijde van de bouw bestond ProRail nog niet eens, en de hele bouw was uitbesteed aan de Projectorganisatie Betuweroute (POBR). Die heeft het op haar beurt weer uitbesteed aan onderaannemers. Destijds werd er ook geëxperimenteerd met nieuwe contractvormen (zoals Design & Construct) waarmee meer op resultaat werd gestuurd i.p.v. op micromanagement.
De eis zal dus iets zijn geweest als "Bouw een overkapping bij Barendrecht, zorg ervoor dat er branddetectie en -bestrijdingssystemen zijn" en daarop is geaccordeerd door de POBR. Daarbij zal heus wel zijn gekeken naar de tekeningen en naar het uiteindelijk opgeleverde resultaat, maar ik betwijfel of iemand echt alle kabelgoten is nagelopen. Ik verwacht dat een deel van de kabels ook wel begraven of anderzijds zal zijn weggewerkt, wat dingen ook al lastiger maakt.
ProRail heeft die spullenboel uiteindelijk in beheer gekregen maar ik verwacht ook niet dat zij die hele tunnel binnenstebuiten hebben gekeerd om te controleren of iedere kabel precies daar ligt waar deze wordt verwacht. Het is immers gebouwd (door professionals, hoop je), uitgebreid getest en geaccordeerd door de POBR. Dat nu, 20 jaar later, blijkt dat toch niet alles is gebouwd zoals het op de tekeningen staat is dan een heel nare verrassing.
En ja, dat het reizigersverkeer hieronder moet lijden is niet leuk. Maar die goederentreinen maar laten wachten tot die tunnel weer open is kan ook niet zomaar, goederentreinen hebben ook recht op treinpaden en er hangt weer een hele logistieke keten vast aan het rijden van die treinen.
In het contract van de realisatie van de tunnel zat ook gewoon het opleveren van een as-builtdossier, maar vergeet niet de digitalisering die sindsdien heeft plaatsgevonden.
Op vrijdag 2 juni 2023 08:34 schreef b2py het volgende: In het contract van de realisatie van de tunnel zat ook gewoon het opleveren van een as-builtdossier, maar vergeet niet de digitalisering die sindsdien heeft plaatsgevonden.
En vergeet onderhoud/storingsoplossing in de tussentijd niet.
Je kunt mooie woorden hebben over changemanagement, configuratiebeheer etc. Maar als er stront aan de knikker is omdat er een kritische installatie stuk is, komt het er in praktijk op neer dat er een servicemonteur naar toe gaat. Die vervolgens zijn stinkende best doet het probleem zo snel mogelijk te verhelpen (terwijl alle ogen op hem gericht zijn) en om 5 uur 's ochtends vermoeid in de auto stapt richting bed. Treinen rijden weer, iedereen blij, assetmanagement weet niet dat die servicemonteur even een nieuwe kabel getrokken heeft. Niemand heeft ook zin om uit te leggen dat het treinverkeer nog 2 uur onnodig stil ligt omdat de papierwinkel nog afgehandeld moet worden.
En als het al bij assetmanagement terecht komt, kan niemand reproduceren hoe die er precies ligt omdat je daarvoor in de buis moet zijn die je niet alweer wilt sluiten. Uiteindelijk kom je daar bij het volgende groot onderhoud achter.
En beetje tunnel heeft elke dag wel één of meerdere storing die opgelost moeten worden. Zelfs als je secuur werkt heb je na 16 jaar wel een hoop ongedocumenteerde changes te pakken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Dat de installaties van onderhand 20 jaar oud vervangen moeten worden is logisch. Maar dan mag je toch voor zoiets kritieks wel verwachten dat er in de vele maanden voorbereiding iemand even denkt, laten we alles eens even doorlopen. De tekeningen zijn dit jaar nog vernieuwd, ook de tekeningen van de nieuwe situatie zouden niet correct geweest zijn. Zoiets is toch digitaal wel te simuleren misschien niet tot de laatste details, maar als de werkploeg de tekening in handen krijgt en gelijk ziet dat er niks van klopt met hoe uberhaupt de tunnel eruit ziet en ingedeeld is, is er toch gewoon gefaald? Mijn vader zit in vergelijkbaar werk, en die komen met regelmaat verouderde tekeningen tegen, soms wel 20 of 40 meter afwijking of dieper/minder diep in de grond. En dan gaat er wat stuk. Maar dat lossen ze vaak binnen een dag weer op.
Bij zoiets verouderds vervangen mag je - vind ik - wel verwachten dat men er even wat poppetjes op zet om alles na te lopen, actuele(of in ieder geval nalopen en waar nodig aanpassingen maken) tekeningen te maken etc etc etc.
Op dinsdag 30 mei 2023 16:51 schreef James1988 het volgende: Gelijkvloerse instap, inderdaad. Handig voor rolstoelgebruikers, mensen met fietsen en kinderwagens, enzovoorts.
Ik heb overigens opgevangen dat de bakovergangen vrij smal zijn, naar het schijnt past iemand in een rolstoel daar niet doorheen.
Plus misschien lager zwaartepunt, meer stabiliteit? Maar is een gok.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Op vrijdag 2 juni 2023 13:00 schreef greavy het volgende: Dat de installaties van onderhand 20 jaar oud vervangen moeten worden is logisch. Maar dan mag je toch voor zoiets kritieks wel verwachten dat er in de vele maanden voorbereiding iemand even denkt, laten we alles eens even doorlopen. De tekeningen zijn dit jaar nog vernieuwd, ook de tekeningen van de nieuwe situatie zouden niet correct geweest zijn. Zoiets is toch digitaal wel te simuleren misschien niet tot de laatste details, maar als de werkploeg de tekening in handen krijgt en gelijk ziet dat er niks van klopt met hoe uberhaupt de tunnel eruit ziet en ingedeeld is, is er toch gewoon gefaald? Mijn vader zit in vergelijkbaar werk, en die komen met regelmaat verouderde tekeningen tegen, soms wel 20 of 40 meter afwijking of dieper/minder diep in de grond. En dan gaat er wat stuk. Maar dat lossen ze vaak binnen een dag weer op.
Bij zoiets verouderds vervangen mag je - vind ik - wel verwachten dat men er even wat poppetjes op zet om alles na te lopen, actuele(of in ieder geval nalopen en waar nodig aanpassingen maken) tekeningen te maken etc etc etc.
Het grote probleem is alleen: Wanneer ga je het nalopen? Barendrecht heeft geen service- of vluchtgangen, dus alles ligt in de buis zelf. Alles wat je doet, moet in nachten, buiten exploitatie. Met in- en uitdienst halen, bovenleiding spanningsloos maken, hou je per nacht nauwelijks werkbare uren over.
En voor je beeld van de benodigde tijd: Het kabel voor kabel uitzoeken wat wat is, heeft in een medio jaren '90 opgeleverde tunnel 3 weken gekost terwijl de tunnel dicht was. Daarom wordt tegenwoordig alles nauwgezet gelabeld maar dat is echt iets van de laatste 10 ŕ 15 jaar.
Het is nu een paar dagen (behapbare) ellende geweest. Het alternatief was waarschijnlijk geweest om die tunnel vooraf twee weken dicht te gooien om alles in kaart te brengen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Het grootste probleem zit in de goederensporen vanwege de diverse extra veiligheidsinstallaties. Dat was wel bekend want het reizigersverkeer rijdt, alleen de sprinter in een halfuursdienst. Geen idee waarom, maar het zal wel. De goederensporen zijn sowieso elke week al (deels) buiten dienst als de havenlijn op zaterdagavond tot zondag einde ochtend buiten dienst gaat. Dat is een buitendienststelling die er wekelijks is. Niet altijd zijn alle 3 de goederensporen eruit, maar vrijwel elke week wel minstens 1 van de 2 goederenkokers.
Dat het misschien niet altijd even makkelijk is om alles na te lopen snap ik, maar dit kost Prorail waarschijnlijk nog veel meer aan schadeclaims van de vervoerders en verladers. Ook NS moest langer bussen inzetten, moet al dagen treinen opheffen om ruimte te maken voor goederentreinen. Er zijn door dit kneuzenwerkje veel treinen meer dan een dag te laat geweest, treinen moeten omrijden met bijkomende kosten, missen terminal slots, ladingen te laat voor een boot of andere dingen. Die gaan dit ongetwijfeld proberen te verhalen op Prorail.
Daarbij zijn alleen de slechte tekeningen niet de enige oorzaak, technisch waren er ook veel problemen met het werkend krijgen van installaties wat uiteraard met de tekeningen te maken kan hebben, maar misschien ook met slechte testen vooraf en daardoor al niet goed werkende installaties.
Ben benieuwd of er dan in ieder geval iets extra gaat rijden tussen Amsterdam en Brussel, want 't is nu niet alsof er in de Thalys en IC Brussel nog wat bij past..
Op vrijdag 2 juni 2023 20:20 schreef Ireyon het volgende: Ben benieuwd of er dan in ieder geval iets extra gaat rijden tussen Amsterdam en Brussel, want 't is nu niet alsof er in de Thalys en IC Brussel nog wat bij past..
Gezien deze prutsers zullen ze ter compensatie daar ook wel ritten uit gaan schrappen. Dat is toch het meest logisch he.
stupidity has become as common as common sense was before
Op vrijdag 2 juni 2023 17:24 schreef dennistd het volgende: Een traject waarop mijn Interrail helaas geen vrij reizen gaf en zelfs geen korting. De vraag is nu: [poll=5665]
Beetje een onzinnige poll zonder het land te specificeren.
Maar aangezien er geen echt hoge bedragen tussen staan, gok ik erop dat je het een goedkoop traject vond.
Op vrijdag 2 juni 2023 15:17 schreef greavy het volgende: Het grootste probleem zit in de goederensporen vanwege de diverse extra veiligheidsinstallaties. Dat was wel bekend want het reizigersverkeer rijdt, alleen de sprinter in een halfuursdienst. Geen idee waarom, maar het zal wel. De goederensporen zijn sowieso elke week al (deels) buiten dienst als de havenlijn op zaterdagavond tot zondag einde ochtend buiten dienst gaat. Dat is een buitendienststelling die er wekelijks is. Niet altijd zijn alle 3 de goederensporen eruit, maar vrijwel elke week wel minstens 1 van de 2 goederenkokers.
Dat het misschien niet altijd even makkelijk is om alles na te lopen snap ik, maar dit kost Prorail waarschijnlijk nog veel meer aan schadeclaims van de vervoerders en verladers. Ook NS moest langer bussen inzetten, moet al dagen treinen opheffen om ruimte te maken voor goederentreinen. Er zijn door dit kneuzenwerkje veel treinen meer dan een dag te laat geweest, treinen moeten omrijden met bijkomende kosten, missen terminal slots, ladingen te laat voor een boot of andere dingen. Die gaan dit ongetwijfeld proberen te verhalen op Prorail.
Daarbij zijn alleen de slechte tekeningen niet de enige oorzaak, technisch waren er ook veel problemen met het werkend krijgen van installaties wat uiteraard met de tekeningen te maken kan hebben, maar misschien ook met slechte testen vooraf en daardoor al niet goed werkende installaties.
Het juiste antwoord is ¤1,99 dat ik betaalde voor de reis met Euskotren van Bilbao via San Sebastian naar Hendaye. Normaliter ¤6,50 voor een enkeltje maar met een barik-kaart dus dit lage bedrag. Die kaart (aanschaf ¤3 en min ¤5 saldo opladen) loont zich sowieso want eerder vandaag betaalde ik in Bilbao voor 2 haltes met de metro retour en de funiculair retour in totaal ¤1,28. Alleen de funiculair kost met een los kaartje al ¤4,50 retour
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 2 juni 2023 22:36 schreef dennistd het volgende: Het juiste antwoord is ¤1,99 dat ik betaalde voor de reis met Euskotren van Bilbao via San Sebastian naar Hendaye. Normaliter ¤6,50 voor een enkeltje maar met een barik-kaart dus dit lage bedrag. Die kaart (aanschaf ¤3 en min ¤5 saldo opladen) loont zich sowieso want eerder vandaag betaalde ik in Bilbao voor 2 haltes met de metro retour en de funiculair retour in totaal ¤1,28. Alleen de funiculair kost met een los kaartje al ¤4,50 retour
Beetje mooie route? Wij doen hem volgende maand andersom: van Hendaye naar San Sebastian. En dan een paar dagen later naar Bilbao (waar we ook een aantal dagen zijn) Barik-kaart kopen dus?
Op vrijdag 2 juni 2023 22:45 schreef b2py het volgende: Je had dus al kosten gemaakt om op ¤1,99 uit te komen, schijn bedriegt
Ok, ik had al ¤8 uitgegeven. Maar metro retour was ¤3,40 en de funiculair zoals gezegd ¤4,50 dus totaal ¤7,90. Haal dat van die ¤8 af en ik heb inderdaad ¤0,10 meer betaald dan die ¤1,99. Maar de kaart is ook nog 7 jaar geldig en er staat nog ¤1,73 saldo op.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Spanje loopt het ov de laatste tijd wel veel te subsideren. Ik heb een paar duizend km afgelegd voor een paar euro, omdat het regionaal ov in de regio Valencia tijdelijk gratis was gemaakt voor mensen onder de 30.
Op vrijdag 2 juni 2023 23:13 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dennis is toch in Baskenland? Dan is het grotendeels Euskotren ipv RENFE. Hoe vaak rijdt dat, Dennis?
Bilbao-San Sebastian rijdt elk uur, San Sebastian-Irun rijdt elk kwartier, waarvan elk halfuur door naar Hendaye. Heel veel doorgaande reizigers zijn er niet op dat eerste traject, vooral verkeer binnen de wat grotere plaatsen. Ook niet gek als de trein er 2,5 uur over doet en de bus maar half zo lang
De FEVE (treinen van RENFE en infra van Adif) is een ander verhaal, daar heb je trajecten die maar twee of zelfs maar één treinparen per dag hebben. Naast wel drukke trajecten met veel meer treinen per uur trouwens, die hebben ze ook.
In het algemeen lijkt Euskotren het beter te doen, ook qua onderhoud en zo. Meer regionale aansturing natuurlijk ook, want zowel infra als materieel zijn van de Baskische overheid.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Sinds ongeveer 02:00 vannacht is de spoorlijn Emmerich - Oberhausen gesloten. DB Netz meldt 'storing aan de treindienstleidingspost', deze is compleet uitgevallen. DB Personenverkehr heeft het over vandalisme.
Op zaterdag 3 juni 2023 15:45 schreef James1988 het volgende: Sinds ongeveer 02:00 vannacht is de spoorlijn Emmerich - Oberhausen gesloten. DB Netz meldt 'storing aan de treindienstleidingspost', deze is compleet uitgevallen. DB Personenverkehr heeft het over vandalisme.
Op zaterdag 3 juni 2023 15:45 schreef James1988 het volgende: Sinds ongeveer 02:00 vannacht is de spoorlijn Emmerich - Oberhausen gesloten. DB Netz meldt 'storing aan de treindienstleidingspost', deze is compleet uitgevallen. DB Personenverkehr heeft het over vandalisme.
Herstel gaat in ieder geval tot 17:00 duren.
uiteindelijk 19:13 is het spoor vrijgegeven, terwijl DB Netze om 18:30 een update deed prognose middernacht. Oorzaak zou vandalismeschade (oa koperdiefstal) zijn. Dat is ook bij Gelsenkirchen aan de hand sinds gister, maar daar is de schade veel groter: Op zijn vroegst dinsdag rijden daar weer treinen.
Zo'n 10 jaar geleden was koperdiefstal bij ons ook een groot probleem, maar tegenwoordig hoor je daar veel minder over. Hebben de koperdieven hun werkterrein verplaatst?
Op zondag 4 juni 2023 14:09 schreef James1988 het volgende: Zo'n 10 jaar geleden was koperdiefstal bij ons ook een groot probleem, maar tegenwoordig hoor je daar veel minder over. Hebben de koperdieven hun werkterrein verplaatst?
Op zondag 4 juni 2023 14:09 schreef James1988 het volgende: Zo'n 10 jaar geleden was koperdiefstal bij ons ook een groot probleem, maar tegenwoordig hoor je daar veel minder over. Hebben de koperdieven hun werkterrein verplaatst?
Veel kabels die voor het grijpen liggen zijn niet meer van koper maar van aluminium. Koperkabels worden voorzien van een speciale spray die het verhandelen van het koper moeilijker maakt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 2 juni 2023 19:40 schreef marcb1974 het volgende: Voor iedereen die volgend jaar met de eurostar wil, kijk even of ie wel gaat, want ook dit kunnen ze al niet
Het verhaal is nog wat langer geworden: doorrijden met de Eurostar kon, met uitzondering van enkele veel kortere periodes van werkzaamheden, wel degelijk alleen heeft Prorail dat geblokkeerd. En: de nieuwe Eurostarterminal, na verbouwing, komt op een plek waar je niet met de lift of de roltrap kan komen. Dat is ook heel erg handig als je met je koffers naar de douane moet. Of in een rolstoel zit, of wat minder goed ter been.
Kennelijk heeft er niemand echt behoefte om de Eurostar Amsterdam-Londen tot een succes te maken (immers, als ie wel rijdt houden ze hem ook half leeg). Kunnen we er dan niet beter helemaal mee ophouden?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Het verhaal is nog wat langer geworden: doorrijden met de Eurostar kon, met uitzondering van enkele veel kortere periodes van werkzaamheden, wel degelijk alleen heeft Prorail dat geblokkeerd. En: de nieuwe Eurostarterminal, na verbouwing, komt op een plek waar je niet met de lift of de roltrap kan komen. Dat is ook heel erg handig als je met je koffers naar de douane moet. Of in een rolstoel zit, of wat minder goed ter been.
Kennelijk heeft er niemand echt behoefte om de Eurostar Amsterdam-Londen tot een succes te maken (immers, als ie wel rijdt houden ze hem ook half leeg). Kunnen we er dan niet beter helemaal mee ophouden?
Het verhaal is nog wat langer geworden: doorrijden met de Eurostar kon, met uitzondering van enkele veel kortere periodes van werkzaamheden, wel degelijk alleen heeft Prorail dat geblokkeerd. En: de nieuwe Eurostarterminal, na verbouwing, komt op een plek waar je niet met de lift of de roltrap kan komen. Dat is ook heel erg handig als je met je koffers naar de douane moet. Of in een rolstoel zit, of wat minder goed ter been.
Kennelijk heeft er niemand echt behoefte om de Eurostar Amsterdam-Londen tot een succes te maken (immers, als ie wel rijdt houden ze hem ook half leeg). Kunnen we er dan niet beter helemaal mee ophouden?
Vergeet niet dat NS net zo'n dikke vinger in de pap te brokkelen heeft als ProRail in deze verbouwing
Op zondag 4 juni 2023 18:16 schreef Janneke141 het volgende: Kennelijk heeft er niemand echt behoefte om de Eurostar Amsterdam-Londen tot een succes te maken (immers, als ie wel rijdt houden ze hem ook half leeg).
Het treinverkeer rond Amsterdam ligt opnieuw plat. Na een eerdere urenlange storing leek het treinverkeer weer langzaam op gang te komen, maar de storing is volgens ProRail teruggekeerd. Hoelang het deze keer duurt, is niet bekend.
Rond 20.00 uur waren de eerste treinen weer gaan rijden. Ruim een half uur later ging het opnieuw mis. "De storing op de verkeersleidingspost in Amsterdam is helaas teruggekeerd. Het treinverkeer is weer stilgelegd"", meldt ProRail. Volgens een woordvoerder gaat het om hetzelfde type storing als eerder vanavond. "We werken met man en macht aan een oplossing."
Het verhaal is nog wat langer geworden: doorrijden met de Eurostar kon, met uitzondering van enkele veel kortere periodes van werkzaamheden, wel degelijk alleen heeft Prorail dat geblokkeerd. En: de nieuwe Eurostarterminal, na verbouwing, komt op een plek waar je niet met de lift of de roltrap kan komen. Dat is ook heel erg handig als je met je koffers naar de douane moet. Of in een rolstoel zit, of wat minder goed ter been.
Kennelijk heeft er niemand echt behoefte om de Eurostar Amsterdam-Londen tot een succes te maken (immers, als ie wel rijdt houden ze hem ook half leeg). Kunnen we er dan niet beter helemaal mee ophouden?
Bouw die extra pier op Schiphol maar gewoon. Als dit is hoe we omgaan met internationale treinverbindingen in Nederland dan willen we het kennelijk niet.
[..] Bouw die extra pier op Schiphol maar gewoon. Als dit is hoe we omgaan met internationale treinverbindingen in Nederland dan willen we het kennelijk niet.
Als Engeland gewoon bij de Europese Unie en Schengenzone komt dan heb je helemaal geen douane- en bagagecontroles nodig en kun je ook in Antwerpen stoppen met de Eurostar.
Vergeet niet dat er in Europa meer verbindingen zijn die door lange tunnels of over lange bruggen rijden, zoals de treindiensten door de Gotthard of door de Lötschberg of de treindiensten over de Řresund en voor die treindiensten zijn er helemaal geen douane- en bagagecontroles. Dus de douane- bagagecontroles voor de Eurostar zijn eigen overbodig, mits de Britten een grootdeel van hun bureaucratie opheffen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Als Engeland gewoon bij de Europese Unie en Schengenzone komt dan heb je helemaal geen douane- en bagagecontroles nodig en kun je ook in Antwerpen stoppen met de Eurostar.
Vergeet niet dat er in Europa meer verbindingen zijn die door lange tunnels of over lange bruggen rijden, zoals de treindiensten door de Gotthard of door de Lötschberg of de treindiensten over de Řresund en voor die treindiensten zijn er helemaal geen douane- en bagagecontroles. Dus de douane- bagagecontroles voor de Eurostar zijn eigen overbodig, mits de Britten een grootdeel van hun bureaucratie opheffen.
Toen ik onlangs de trein nam van Parijs naar Barcelona stond ik toch echt in de rij voor een veiligheidscontrole… En in principe heeft dat ook niet zo veel met Schengen te maken, het wordt ook gedaan door een particulier bedrijf.
[..] Toen ik onlangs de trein nam van Parijs naar Barcelona stond ik toch echt in de rij voor een veiligheidscontrole… En in principe heeft dat ook niet zo veel met Schengen te maken, het wordt ook gedaan door een particulier bedrijf.
De ene keer daar ik de nachttrein nam, in 2014 naar Polen, moest ik m'n paspoort ook laten zien in Arnhem geloof ik.
[..] Ik heb het vermoeden dat NSR en prorail zo gaan zeggen: jammer, morgen nieuwe kansen
Zoiets ja. Vannacht een beetje met leeg ijzer schuiven zodat je morgen weer volgens dienstregeling kan starten. En de mensen die nu nog niet thuis zijn, tja. Pech.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Door een storing op de verkeersleidingspost in Amsterdam, is er geen treinverkeer mogelijk van en naar de hoofdstad. De systemen zijn gereset en de dienstregeling was daarna weer opgestart, maar de storing is teruggekeerd. Reizigers worden geadviseerd om zelf alternatief vervoer te regelen.
Update | 00.00 uur De treinen van en naar Amsterdam gaan vanavond helaas niet meer rijden. De storing bij de verkeersleidingspost hebben we nog niet kunnen oplossen. Dit is heel vervelend voor reizigers die hier mee te maken hebben. Het advies blijft om zelf alternatief vervoer te regelen.
Op maandag 5 juni 2023 01:59 schreef James1988 het volgende: Dat ProRail de boel niet heeft weten te repareren is tot daar aan toe. De manier waarop NS met gestrande reizigers omgaat is belachelijk.
Hef dat hele bedrijf maar op en laat SNCF de boel maar overnemen.
Het is ongelofelijk. Dat je niet voor iedereen bussen/taxi en/of hotel kunt regelen is tot op zekere hoogte begrijpelijk. Alhoewel ik ook vind dat ze op dat vlak meer moeten doen, zeker voor kwetsbare mensen. Rolstoelers, minderjarigen, etc. Maar als je dan nu de beelden met aluminiumdekens van Amsterdam cs ziet. Kom aan man. Regel in ieder geval fatsoenlijke veldbedjes, koffie en een broodje. Doe in ieder geval iets, laat je klanten niet zo aan hun lot over.
De IT-storing op de verkeersleidingpost van ProRail is helaas nog niet op gelost. ProRail en NS betreuren het dat we vannacht veel reizigers niet thuis hebben kunnen brengen en dat zij op het station hebben moeten overnachten. Dit is niet wat reizigers van ons mogen verwachten. Onze focus ligt op het zorgen dat gestrande reizigers goed thuiskomen.
We vragen reizigers die nog op pad gaan om niet naar Amsterdam en omgeving te komen. Want ook deze ochtend rijden er nog geen treinen van en naar Amsterdam. Het advies aan deze reizigers is om alternatief vervoer te regelen voor de reis naar school of werk of bijvoorbeeld thuis te werken. We vinden dit alles erg vervelend voor onze reizigers. Deze storing heeft grote impact, ook op andere delen van het land. We adviseren reizigers om de reisplanner te checken voor het meest actuele reisadvies.
Onze focus ligt op het zorgen dat gestrande reizigers goed thuiskomen.
Daar heb ik geen fuck van gemerkt. Ik heb 3 uur op Amsterdam Centraal op het perron gezeten en de enige medewerkers die ik heb gezien waren verdwaalde conducteurs die het ook niet wisten (neem ik hen ook niet kwalijk).
De omroep zei niks over "zie zelf maar vervoer te regelen, yolo". De omroep zei niks over opvangmogelijkheden. De omroep zei niks als "we vinden het heel vervelend". Ik heb niets gezien of gehoord over water, snacks of andere manieren van voeding. Er stonden genoeg treinen in Amsterdam Centraal maar deze waren allemaal donker en afgesloten, reizigers stonden letterlijk en figuurlijk in de kou op het perron of in de tunnel.
Ik ben uiteindelijk met een stampvolle nachtbus naar Schiphol gegaan zodat ik in ieder geval een warme plek had om te overnachten en waar ik naar het toilet kon gaan. En vanuit daar heb ik maar m'n eigen plan getrokken, ik heb Arriva geld toegeschoven om me met de eerste de beste bussen naar Leiden te brengen en vanaf daar ben ik nu met een trein onderweg richting m'n bed.
De wanprestatie die NS gisteren/vannacht heeft geleverd is zwaar, zwaar, zwaar onder de maat.
Op maandag 5 juni 2023 06:24 schreef James1988 het volgende: De wanprestatie die NS gisteren/vannacht heeft geleverd is zwaar, zwaar, zwaar onder de maat.
Waarschijnlijk een gevalletje "Overmacht, we proberen het maar niet eens". Welterusten vast!
[..] Het is ongelofelijk. Dat je niet voor iedereen bussen/taxi en/of hotel kunt regelen is tot op zekere hoogte begrijpelijk. Alhoewel ik ook vind dat ze op dat vlak meer moeten doen, zeker voor kwetsbare mensen. Rolstoelers, minderjarigen, etc. Maar als je dan nu de beelden met aluminiumdekens van Amsterdam cs ziet. Kom aan man. Regel in ieder geval fatsoenlijke veldbedjes, koffie en een broodje. Doe in ieder geval iets, laat je klanten niet zo aan hun lot over.
Dat staat niet in het draaiboek, en dan doen we het dus ook niet. Zelfstandig nadenken behoort helaas niet meer tot de opties, als er geen protocol voor is dan bestaat het niet/
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Waarschijnlijk een gevalletje "Overmacht, we proberen het maar niet eens".
Ik ben dermate pissig dat mijn gemoedstoestand nu is "hef dat grafbedrijf maar op en laat de Duitsers, de Fransozen of desnoods de Zweden het maar runnen. Slechter kan het niet."
Naast de blamage op de HSL (al 15 jaar niet voldoen aan de concessieeisen), is ook de teringzooi nu weer op/rond Asd mbt de storing toch voldoende reden om het hoofdrailnet niet onderhands aan NS te gunnen.
Op maandag 5 juni 2023 07:02 schreef Zug-Chef het volgende: Naast de blamage op de HSL (al 15 jaar niet voldoen aan de concessieeisen), is ook de teringzooi nu weer op/rond Asd mbt de storing toch voldoende reden om het hoofdrailnet niet onderhands aan NS te gunnen.
Maar toch zal het wel gaan gebeuren, want net als de KLM heeft NS een soort eeuwigdurend krediet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op maandag 5 juni 2023 07:02 schreef Zug-Chef het volgende: Naast de blamage op de HSL (al 15 jaar niet voldoen aan de concessieeisen), is ook de teringzooi nu weer op/rond Asd mbt de storing toch voldoende reden om het hoofdrailnet niet onderhands aan NS te gunnen.
[..] Waarschijnlijk een gevalletje "Overmacht, we proberen het maar niet eens".
Echt he?!
Dat je geen bussen geregeld krijgt van Den Helder tot Utrecht via Hoorn, dat is een argument dat ik nog wel begrijp. Maar tussen Holendrecht en Utrecht een pendel, dat moet toch wel te doen zijn?
De Europese Verordening Reizigersrechten hangt echt als rolletje aan de plee.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
NS kan niets doen aan de oorzaak, maar ze zijn wel verantwoordelijk voor de afhandeling van het gevolg. De manier waarop ze reizigers bij problemen in de kou laten staan is echt geen incident, dat is structureel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op maandag 5 juni 2023 07:02 schreef Zug-Chef het volgende: Naast de blamage op de HSL (al 15 jaar niet voldoen aan de concessieeisen), is ook de teringzooi nu weer op/rond Asd mbt de storing toch voldoende reden om het hoofdrailnet niet onderhands aan NS te gunnen.
Maar hoe zou je een samenhangend netwerk dan willen aanbesteden? De stoptreinen buiten de Randstad zou je misschien wel kunnen aanbesteden in de volgende pakketen:
Kijk, als we deze zes pakketen gaan aanbesteden dan gaat de NS zeker zweten. De NS mag dan wel al zijn SNG-materieel en IC-materieel houden alsmede een deel van de SLT-stellen. De Flirt-stellen gaan naar de provincies Brabant en Zeeland.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Maar hoe zou je een samenhangend netwerk dan willen aanbesteden? De stoptreinen buiten de Randstad zou je misschien wel kunnen aanbesteden in de volgende pakketen:
Kijk, als we deze zes pakketen gaan aanbesteden dan gaat de NS zeker zweten. De NS mag dan wel al zijn SNG-materieel en IC-materieel houden alsmede een deel van de SLT-stellen. De Flirt-stellen gaan naar de provincies Brabant en Zeeland.
Je kan beter de eisen aan concessie HRN aanpassen, bereik je voor de reizigers meer mee
VPT wordt al 10 jaar niet meer gebruikt, en de storing heeft überhaupt niks met het plansysteem te maken, dus wat is het punt van deze snuiter eigenlijk?
[..] Ik ben dermate pissig dat mijn gemoedstoestand nu is "hef dat grafbedrijf maar op en laat de Duitsers, de Fransozen of desnoods de Zweden het maar runnen. Slechter kan het niet." [..] Thanks.
Ik kan mij niet voorstellen eigenlijk dat die Duitsers of Fransen het op een betere manier zouden afhandelen, als je niet geeist is in de concessie.
[..] Dat staat niet in het draaiboek, en dan doen we het dus ook niet. Zelfstandig nadenken behoort helaas niet meer tot de opties, als er geen protocol voor is dan bestaat het niet/
Tja, functies zijn denk ik tegenwoordig ook zo afgekaderd.
Als iemand op eigen initiatief bij wijze van spreken 1500 pistoletjes had laten afbakken bij de lokale Jumbo en een zootje beleg, was er vast gezeik geweest van "ja, maar we hebben geen contract met Jumbo, partij X doet alle catering"
[..] Tja, functies zijn denk ik tegenwoordig ook zo afgekaderd.
Als iemand op eigen initiatief bij wijze van spreken 1500 pistoletjes had laten afbakken bij de lokale Jumbo en een zootje beleg, was er vast gezeik geweest van "ja, maar we hebben geen contract met Jumbo, partij X doet alle catering"
[..] Tja, functies zijn denk ik tegenwoordig ook zo afgekaderd.
Als iemand op eigen initiatief bij wijze van spreken 1500 pistoletjes had laten afbakken bij de lokale Jumbo en een zootje beleg, was er vast gezeik geweest van "ja, maar we hebben geen contract met Jumbo, partij X doet alle catering"
Daarom zou ik verwachten dat NS simpelweg een raamcontract heeft met een partij die bij calamiteiten snel kan voorzien in maaltijden en verfrissingen. Want dit regel je vooraf in een calamiteitenplan.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
NOS Teletekst 107 Ook vanochtend geen treinen A'dam
Ook vanochtend rijden er geen treinen rond Amsterdam en Schiphol,als gevolg van een aanhoudende IT-storing bij ProRail.Die begon gistermiddag bij de verkeersleiding in Amsterdam,leek even opgelost maar begon daarna opnieuw.
ProRail heeft er inmiddels voor gekozen om uit te wijken naar Utrecht.De hoop is dat het treinverkeer vanaf deze locatie in de middag weer hervat kan worden.Over oorzaak is niets bekend.
De grootste hinder is er voor mensen in de directe omgeving van Amsterdam,maar ook elders zijn er problemen,omdat veel treintrajecten beginnen of eindigen in Amsterdam.
Zo zo, nu al uitwijken? Nadat de storing al 15 uur duurt?
Op maandag 5 juni 2023 08:19 schreef James1988 het volgende: Dat zal wel, maar is rijkelijk laat. Daarmee hadden ze m.i. gisteren al moeten beginnen zodra het systeem een 2e keer uitviel (dat was rond 20:30).
Op maandag 5 juni 2023 08:19 schreef James1988 het volgende: Dat zal wel, maar is rijkelijk laat. Daarmee hadden ze m.i. gisteren al moeten beginnen zodra het systeem een 2e keer uitviel (dat was rond 20:30).
Ben benieuwd naar de timeline in het onderzoeksrapport