abonnement Unibet Coolblue
pi_209179626
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 20:58 schreef Fred_B het volgende:
Ik denk niet dat er op enige wijze iets te betwisten is aan de uitslag, want Loreen is natuurlijk de rechtmatige winnaar.

Het enige wat niet lekker aanvoelt voor (de geloofwaardigheid van) de show is dat het publiek een liedje heeft dat in de Top 3 van best scorende televotingliedjes staat, sinds de herintroductie van de jury, en dat door toedoen van die jury nog kansloos is voor de winst. Dat 185 juryleden, die er op papier vooral zitten om diaspora en burenstemmen en lachwekkende optredens te neutraliseren, iets te veel invloed krijgen.

Waarmee ik absoluut niet wil pleiten voor het afschaffen van de jury’s (want Polen en Kroati in de Top 10 enzo is op termijn het einde van het ESF). Maar net als dat er een formule is die er voor zorgt dat binnen de individuele jury’s extreme uitslagen minder gewicht hebben, zou je willen dat er ook zoiets is voor een extreme collectieve jury-uitslag. Want, even chargerend gezegd, als Zweden vanaf nu nog tien jaar Loreen stuurt, zouden we vanaf nu per definitie nog tien jaar in Zweden zitten. En dat kan niet de bedoeling zijn voor een programma waarin 200 miljoen kijkers ook gevraagd wordt hun favorieten te kiezen.
Echt perfect verwoord! Dit is een lastige discussie, want voor beide gevallen valt heel veel te zeggen. Het publiek meer te zeggen geven voelt eerlijker, maar dan kunnen we ook weer worden teruggeworpen in de tijd.

[ Bericht 3% gewijzigd door BlackYellow op 16-05-2023 22:52:53 ]
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 16 mei 2023 @ 22:51:19 #177
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_209179721
Publiek meer macht geven is echt geen goed idee. Jury moet meer gebalanceerd worden, maar meer macht aan de kijkers geven is echt een heel slecht idee wat mij betreft. Gewoon een jury van 10 man en dan iets vinden om de juryleden divers genoeg te laten zijn.

Ik vind het gek dat men opeens van alles in twijfel gaat trekken puur omdat een favoriet van de fans heeft gewonnen. Het is nou niet zo dat Loreen verkleed als een clown de vogeltjesdans heeft gedaan en daarmee heeft gewonnen.
  dinsdag 16 mei 2023 @ 22:57:29 #178
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_209179796
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:51 schreef Evenstar het volgende:
Publiek meer macht geven is echt geen goed idee. Jury moet meer gebalanceerd worden, maar meer macht aan de kijkers geven is echt een heel slecht idee wat mij betreft. Gewoon een jury van 10 man en dan iets vinden om de juryleden divers genoeg te laten zijn.

Ik vind het gek dat men opeens van alles in twijfel gaat trekken puur omdat een favoriet van de fans heeft gewonnen. Het is nou niet zo dat Loreen verkleed als een clown de vogeltjesdans heeft gedaan en daarmee heeft gewonnen.
Eens. Ik had Cha, Cha, Cha veel liever zien winnen dan Tattoo. Maar ik vind niet dat omdat het nu een keer 'slecht' uitkomt we opeens moeten gaan tornen aan de jury en televote verdeling qua punten. Beiden zijn gewoon hard nodig om het in balans te houden.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel hl snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  dinsdag 16 mei 2023 @ 23:51:01 #179
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_209180140
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:57 schreef Redefine het volgende:

[..]
Eens. Ik had Cha, Cha, Cha veel liever zien winnen dan Tattoo. Maar ik vind niet dat omdat het nu een keer 'slecht' uitkomt we opeens moeten gaan tornen aan de jury en televote verdeling qua punten. Beiden zijn gewoon hard nodig om het in balans te houden.
Dit inderdaad. Ik heb me trouwens in 2019 voorgenomen om nooit meer te klagen over de 50/50-verdeling tussen televote en jury, want anders hadden we het nu wellicht gehad over ESF-winnaar Tamara Todevska of Keiino ipv 'onze' Duncan. :P
  Moderator woensdag 17 mei 2023 @ 00:14:08 #180
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209180206
pi_209180965
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 17:22 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik denk dat Kaarija dit jaar gewoon extreem veel pech heeft gehad met de totale line-up en dat Loreen een van de weinige echte jurypleasers had. Er was ook weinig reden voor om het echt naar beneden te stemmen want de klasse droop er natuurlijk wel vanaf.

Als er net als in 2021 een 2019 een gelijkwaardiger juryveld was geweest had ze niet zo ver weg kunnen lopen en was Kaarija er in Maneskin-stijl met de zege vandoor gegaan.
Dat denk ik ook, er was eigenlijk maar n echt jurynummer dit jaar. Want we hebben ook geen extreme verrassing gehad zoals Noord-Macedoni in 2019. Plus ballads zoals die van Itali en Estland scoren wel gewoon, maar wel iets minder dan een paar jaar terug.

Dat zo’n nummer van Isral tweede wordt bij de jury dit jaar zegt eigenlijk wel genoeg. :+
pi_209180977
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 23:51 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Dit inderdaad. Ik heb me trouwens in 2019 voorgenomen om nooit meer te klagen over de 50/50-verdeling tussen televote en jury, want anders hadden we het nu wellicht gehad over ESF-winnaar Tamara Todevska of Keiino ipv 'onze' Duncan. :P
Inderdaad _O- alleen gelukkig scoorde bij ons Mahmood bij beide lager dan Duncan.

KEiiNO ook echt maar 40 jurypunten toen. :D
  woensdag 17 mei 2023 @ 10:28:57 #183
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_209182234
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 08:03 schreef Em31 het volgende:

[..]
Inderdaad _O- alleen gelukkig scoorde bij ons Mahmood bij beide lager dan Duncan.

KEiiNO ook echt maar 40 jurypunten toen. :D
Volgens mij is Duncan nog steeds de enige ESF-winnaar ooit die noch de jury, noch de televote gewonnen heeft toch?
pi_209182255
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 10:28 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Volgens mij is Duncan nog steeds de enige ESF-winnaar ooit die noch de jury, noch de televote gewonnen heeft toch?
Nee, al in het eerste jaar met het huidige puntensysteem werd Jamala bij beide 2e.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  woensdag 17 mei 2023 @ 10:32:46 #185
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_209182279
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 10:31 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Nee, al in het eerste jaar met het huidige puntensysteem werd Jamala bij beide 2e.
Ah, dat was me even ontschoten.
pi_209182382
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:57 schreef Redefine het volgende:

[..]
Eens. Ik had Cha, Cha, Cha veel liever zien winnen dan Tattoo. Maar ik vind niet dat omdat het nu een keer 'slecht' uitkomt we opeens moeten gaan tornen aan de jury en televote verdeling qua punten. Beiden zijn gewoon hard nodig om het in balans te houden.
Het systeem is op zichzelf goed. Het is alleen een onprettige uitkomst dat de publieksfavoriet een monsterzege boekt, maar toch kansloos is voor de overwinning. Alleen met het theoretische maximum van 37x12 punten had Finland met een verschil van 11 punten gewonnen. Dat is dus n telefoonstoring en een back-up jury verwijderd van totaal onmogelijk. Waardoor miljoenen mensen hun geld uitgeven voor een uitkomst die door 185 mensen al op voorhand onmogelijk gemaakt is.

Laat helder zijn dat ik niet zou willen tornen aan het huidige 50/50 systeem, maar dat ik me wel kan voorstellen dat het nu onvrede oproept. En ik vind het zelf ook wel teleurstellend dat de jury-waardering echt compleet naar Zweden gaat, terwijl (naar mijn bescheiden mening) andere goede liedjes als bijvoorbeeld Sloveni, Portugal of Armeni wel heel weinig punten ontvangen. Je zou op de n of andere manier toch willen dat er wat meer een systeem is waarin, in elk geval van de jury-kant, er een wat gebalanceerdere uitkomst is, waarbij er meer waardering is voor de kwaliteit van dat soort inzendingen en de inzet van het team dat er lang aan gewerkt heeft.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  ESF Reporter woensdag 17 mei 2023 @ 11:08:00 #187
87554 Cee
Welluk?
pi_209182725
Hoi Fred, 100% dit.
Voeg daar het negeren van Frankrijk en Spanje aan toe door een jury die toch wel enigszins oren zouden moeten hebben voor muzikaliteit. Maar in de plaats daarvan gingen die punten naar de onsamenhangende wanhoop van Isral. Ik denk dat de jury daar minder dreiging in zag voor eventuele dwarsbomen van de overwinning van Her Royal Highness.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 17 mei 2023 @ 11:24:20 #188
163650 Greys
pi_209182869
Ja, dat. Ik ben niet tegen een jury, maar wel tegen een jury die alles in hun eentje kunnen bepalen als ze willen en de rest dan zo goed als geen enkele kans meer heeft op deze manier. Het voelt als een vooraf uitgemaakte zaak. Zonde.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator / Redactie Sport woensdag 17 mei 2023 @ 11:41:31 #189
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_209183057
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:08 schreef Cee het volgende:
Hoi Fred, 100% dit.
Voeg daar het negeren van Frankrijk en Spanje aan toe door een jury die toch wel enigszins oren zouden moeten hebben voor muzikaliteit. Maar in de plaats daarvan gingen die punten naar de onsamenhangende wanhoop van Isral. Ik denk dat de jury daar minder dreiging in zag voor eventuele dwarsbomen van de overwinning van Her Royal Highness.
Mwah, persoonlijk vond ik Frankrijk echt zoutloos en helemaal niet zo goed gezongen. Spanje vond ik kabbelen en ging nergens naartoe. Iedere keer dacht je "nu gaat het los" en het ging steeds maar weer terug naar hetzelfde. Terecht dat die nauwelijks punten heeft gehad.

Israel wel mee eens. Portugal had wel wat meer punten verdiend wat mij betreft.

Probleem met de jury is dat ze vooral gaan voor radiovriendelijke nummers, maar volgens mij zijn er ook belachelijk veel dj's die jury zijn.

Uitbreiden van de jury en zorgen dat er meer balans komt in de leden is de enige oplossing denk ik. Al het andere zou doorslaan.
  ESF Reporter woensdag 17 mei 2023 @ 11:51:22 #190
87554 Cee
Welluk?
pi_209183153
Radiovriendelijk is wel de doodsteek inderdaad. Daar lijken ze voornamelijk voor te gaan. “Verkoopt het?”
pi_209183161
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 23:51 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Dit inderdaad. Ik heb me trouwens in 2019 voorgenomen om nooit meer te klagen over de 50/50-verdeling tussen televote en jury, want anders hadden we het nu wellicht gehad over ESF-winnaar Tamara Todevska of Keiino ipv 'onze' Duncan. :P
Maar dat was toch ook gewoon belachelijk, dat Macedoni toen de juryvote won? Voor Mahmood of John Lundvik viel nog wel wat te zeggen, en voor Duncan helemaal, maar dat zoutloze nummer van Tamara Todevska...

Ik ben de laatste jaren niet bepaald onder de indruk van de jury's. Waarom weet het publiek Cha Cha Cha wel op waarde te schatten, maar de jury's niet? Zitti e buoni, dat was gewoon het beste nummer dat er tussen zat en won volkomen terecht. Waarom zien de jury's dat niet?
  ESF Reporter woensdag 17 mei 2023 @ 11:53:28 #192
87554 Cee
Welluk?
pi_209183172
De jurywinnaar voor 2019 blijf ik ook een rare keuze vinden. Dat kwam echt vanuit het niets.
  Redactie Sport woensdag 17 mei 2023 @ 11:54:31 #193
274204 crew  Mexicanobakker
pi_209183185
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 08:00 schreef Em31 het volgende:

[..]
Dat denk ik ook, er was eigenlijk maar n echt jurynummer dit jaar. Want we hebben ook geen extreme verrassing gehad zoals Noord-Macedoni in 2019. Plus ballads zoals die van Itali en Estland scoren wel gewoon, maar wel iets minder dan een paar jaar terug.

Dat zo’n nummer van Isral tweede wordt bij de jury dit jaar zegt eigenlijk wel genoeg. :+
Ja, ik vond het tegenvallen hoeveel punten Tsjechi, Portugal en Spanje bij de jury haalden. En Frankrijk in mindere mate.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_209183188
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:51 schreef Cee het volgende:
Radiovriendelijk is wel de doodsteek inderdaad. Daar lijken ze voornamelijk voor te gaan. “Verkoopt het?”
Dan hebben ze er dus geen kijk op, want de twee meest succesvolle acts van de afgelopen jaren wonnen allebei niet bij de jury's.
  ESF Reporter woensdag 17 mei 2023 @ 12:27:17 #195
87554 Cee
Welluk?
pi_209183540
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:54 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Dan hebben ze er dus geen kijk op, want de twee meest succesvolle acts van de afgelopen jaren wonnen allebei niet bij de jury's.
Het verschil tussen jury en tele bewijst dat.
pi_209183567
Haha :D
twitter
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
pi_209183974
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:53 schreef Cee het volgende:
De jurywinnaar voor 2019 blijf ik ook een rare keuze vinden. Dat kwam echt vanuit het niets.
Moet altijd nog denken aan Michael Schulte die zei dat Noord-Macedoni zo’n prachtig nummer had en hij Duncan toch wat minder vond. Mns zei toen ook zoiets (tot Duncan won toen stond hij ineens Arcade te zingen).

Duncan had toen bij de bookmakers een behoorlijk grote voorsprong, af en toe weleens gedacht dat dat ook een nadeel was, geen zin in zo’n duidelijke winnaar ofzo. Alleen was dat effect er dit jaar totaal niet. :+ Al denk ik dat ons grootste nadeel nog steeds de staging was, maar dat ze zowat llemaal onverwacht voor Noord-Macedoni gingen vind ik nog steeds bizar.
  ESF Reporter woensdag 17 mei 2023 @ 13:15:40 #198
87554 Cee
Welluk?
pi_209184176
Ondertussen stevent hij af op een top 10 notering in de UK komende week.

https://www.officialchart(...)IlxCLHf6tAjqzvnDRPAg
  Moderator woensdag 17 mei 2023 @ 13:39:19 #199
375570 crew  Cyan9
pi_209184489
Ik blijf erbij, Noord-Macedoni 2019 is prachtig en verdiend jury winnaar.
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
pi_209184741
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 13:15 schreef Cee het volgende:
Ondertussen stevent hij af op een top 10 notering in de UK komende week.

https://www.officialchart(...)IlxCLHf6tAjqzvnDRPAg
Dat is vrij uniek voor een niet-Engelstalig nummer.

Op de Zweedse Spotify doet hij het trouwens veel beter dan Loreen zelf :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')