quote:
Op dinsdag 27 juni 2023 10:33 schreef Doedezemaar het volgende:[..]
Kun je iets vertellen over hoe je dat aanleren aanpakt? Ik kan wel wat inspiratie gebruiken en daarin ben ik vast niet de enige.
Poeh, dat is geen makkelijke vraag

Ik ben al een aantal jaar bezig met een soort zelfanalyse. Ik weet niet of dat een goed woord er voor is maar ik weet even geen betere. Ik kan mezelf (met wat moeite) met een soort helicopter view bekijken en analyseren. Dat is niet per se makkelijk en ook niet altijd gewenst. Er is niets zo comfortabel als je gewoonten en gedachten blijven volhouden.
Ik heb deze zelfanalyse gedaan met mijn (zeer gebrekkige) opvoeding, daar ben ik een paar jaar mee bezig geweest. Dat was meestal niet leuk maar wel erg nodig. Vorig jaar ben ik ook een revalidatieprogramma gestart om beter om te leren gaan met diverse lichamelijke klachten. De eerdere zelfanalyse bleek best een aardige basis voor het revalidatietraject te zijn. Ik was me al bewust van veel dingen die niet goed gingen, ik had alleen nog niet de tools om er iets aan te doen. Die heb ik daar geleerd. Mijn leven is radicaal veranderd en vooral verbeterd. Ik voel me beter, fitter, kijk anders naar dingen.
Laatst bedacht ik dit: als ik mijn opvoeding op zo'n analytische manier kan verwerken en zo mijn lichamelijke klachten kan aanpakken, waarom kan ik het geleerde niet toepassen op mijn eten? Blijkbaar ben ik tot veel meer in staat dan ik dacht. Dan kan ik er nog wel wat meer uit halen ook.
Ik ben dus gaan bedenken waar het mis gaat met eten. Ik heb diverse punten opgeschreven en daarbij bedacht wat mijn logica is, wat daar de gevolgen van zijn, hoe ik die valkuilen kan vermijden, hoe ik een vervolgvalkuil kan vermijden als ik er toch een keer in val. Ook het zelfvertrouwen uit de revalidatie en de dingen die ik van de ergotherapeut heb geleerd, gebruik ik hierbij.
De grootste valkuil ben ik nu aan het aanpakken. Het is te privé om hem helemaal uit te leggen maar in het kort kwam het er op neer dat ik in een cirkel zat van dingen willen opmaken. Daar is niet per se iets mis mee, maar wel als je daardoor bijna een paar middagen te ongezond en te veel eet. Ik zorg nu dat er minder op te maken is en dat ik mijn dag anders indeel zodat dat eetmoment er eigenlijk niet meer is.
Er zijn nog een paar valkuilen maar ik ga eerst deze maar eens onder controle krijgen. Dat gaat nu 3 weken goed. Ik eet verder wel wat ik wil dus meer dan een ons of 2 per week val ik niet af. Maar dat is het doel nu ook even niet. Op die middagen na eet ik eigenlijk ook gewoon gezond.
En alles hierboven sluit ook perfect aan bij de podcast The Change Academy inderdaad. Die luister ik nu en maak braaf de oefeningen die er bij horen. Ik vind het wel geinig om op deze manier ook dit aspect van mijn leven aan te pakken. Geen idee wat het op lange termijn doet maar dat is met alles.
Beetje vaag verhaal volgens mij, maar goed