Wel een WOZ die van 650k naar 850k is gestegen in 2 jaar en het huis is nu 950k waard volgens taxatie. Denk dat dergelijke vrijstaande villa's of woonboerderijen wel wat gevoeliger zijn voor marktfluctuaties dan een appartementje in een stadscentrum.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 20:04 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Tweede hypotheek op dit pand: https://www.funda.nl/koop(...)-hoogeindsestraat-2/. De waarde lijkt mij wel OK.
quote:Op dinsdag 16 mei 2023 21:03 schreef jortkeldert het volgende:
Kan iemand mij wellicht wat linkjes struren naar de Corb*elo projecten waarbij de betalingen zijn uitgebleven?
Ik ben heel benieuwd hoe Max deze heeft beordeelt (kreditetwaardigheid, etc) , maar ook naar de exit-strategie.
Doel is te kijken of ik hier wat van kan leren, en de beoordeling(en) beter te interpreteren. Daarnaast lijkt het me leuk om hier wat over te sparren. Wellicht worden we er allemaal wat wijzer door.
Soms zie ik projecten met een B of C score die ik zelf vrij risicovol vind zoals bijv.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.M.i. is het zeer de vraag of een bank dit zakelijk gaat herfinancieren. Daarnaast zie ik dat leningnemer geen enkele hotel en horeca-ervaring heeft.
Dit in combinatie met een relatief lage rente en lange looptijd zou dit voor mij totaal onaantrekkelijk maken.
Onderstaand project heb ik meegepakt ondanks dat het een D-score heeft en zou ik ruim verkiezen boven de hotel lening.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waarom? Duidelijke exit strategie, huis is reeds verkocht. Enkel een overbruggingsfinanciering dus (waarvan het logisch is dat banken daar geen zin in hebben)
Daarnaast krijgt de ontwikkelmaatschappij een A-rating van Creditsafe.
Toegegeven, het onderpand is behoorlijk waardeloos. Een 'material guarantee' kan net zo goed een IB-aangifte zijn.
Lening is netjes afgelost overigens. Was een mooie manier om snel naar de maximale loyaliteitskorting te gaan ook!
Een perfecte tussenweg?De enige tip die ik je mee wil geven is INVESTEER NIET BIJ MAX!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier ook op ingeschreven.
Wederom perfecte exitstrategie met reeds een koper. Object ver onder marktwaarde kunnen kopen, dus bij default is de kans heel groot dat je inleg (vrijwel) terug hebt.
Wat helemaal briljant is; er wordt gemikt op een looptijd van drie maanden. De lening is echter aangegaan voor een periode van 12 maanden.
Indien ze de planning halen krijg je ook nog eens drie maanden boeterente. Mochten ze uitlopen, pak je alsnog rente op basis van 15% per jaar , dus hoe dan ook win.
In algemene zin zou ik dus zeker nu niet heel snel voor leningen gaan die afhankelijk zijn van een herfinanciering via een bank.
Ben benieuwd hoe jullie drie bovengenoemde leningen zouden beoordelen. Wellicht mis ik iets in mijn analyse.![]()
Dat is wel erg kort door de bocht, vind je niet?
Toegegeven, sommige dingen komen wat knullig over (cringe webinar laatst weer..) , maar af en toe zit er echt wel een pareltje bij als je het mij vraagt.
[ Bericht 14% gewijzigd door jortkeldert op 16-05-2023 22:20:46 ]20 jaar oud, en wat had ik bereikt?![]()
Pffff. Verdiep je wat verder in de problemen die daar bij zowat alle projecten spelen.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 22:11 schreef jortkeldert het volgende:
Toegegeven, sommige dingen komen wat knullig over (cringe webinar laatst weer..) , maar af en toe zit er echt wel een pareltje bij als je het mij vraagt.![]()
Het kan niet kort genoeg als het om MAX gaat! 😉quote:
En ja er zullen best pareltjes tussen zitten maar dan moet je eerst een berg str**t weg spitten.Pecunia non olet![]()
Het kan denk ik leerzaam zijn om hier eens een paar maanden terug te lezen. Er is namelijk al heel veel gesproken over MAX en dat is meestal niet al te positief. Om die reden zullen er hier momenteel niet zo veel investeerders meer zijn die nog tijd willen steken in het beoordelen van nieuwe MAX projecten.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 22:11 schreef jortkeldert het volgende:
Toegegeven, sommige dingen komen wat knullig over (cringe webinar laatst weer..) , maar af en toe zit er echt wel een pareltje bij als je het mij vraagt.![]()
quote:Op dinsdag 16 mei 2023 21:03 schreef jortkeldert het volgende:
Kan iemand mij wellicht wat linkjes struren naar de Corb*elo projecten waarbij de betalingen zijn uitgebleven?
Ik ben heel benieuwd hoe Max deze heeft beordeelt (kreditetwaardigheid, etc) , maar ook naar de exit-strategie.
Doel is te kijken of ik hier wat van kan leren, en de beoordeling(en) beter te interpreteren. Daarnaast lijkt het me leuk om hier wat over te sparren. Wellicht worden we er allemaal wat wijzer door.
Soms zie ik projecten met een B of C score die ik zelf vrij risicovol vind zoals bijv.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.M.i. is het zeer de vraag of een bank dit zakelijk gaat herfinancieren. Daarnaast zie ik dat leningnemer geen enkele hotel en horeca-ervaring heeft.
Dit in combinatie met een relatief lage rente en lange looptijd zou dit voor mij totaal onaantrekkelijk maken.
Onderstaand project heb ik meegepakt ondanks dat het een D-score heeft en zou ik ruim verkiezen boven de hotel lening.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waarom? Duidelijke exit strategie, huis is reeds verkocht. Enkel een overbruggingsfinanciering dus (waarvan het logisch is dat banken daar geen zin in hebben)
Daarnaast krijgt de ontwikkelmaatschappij een A-rating van Creditsafe.
Toegegeven, het onderpand is behoorlijk waardeloos. Een 'material guarantee' kan net zo goed een IB-aangifte zijn.
Lening is netjes afgelost overigens. Was een mooie manier om snel naar de maximale loyaliteitskorting te gaan ook!
Een perfecte tussenweg?Ik ben destijds (te) sterk afgegaan op de exitstrategie: de panden in het VK zouden al doorverkocht zijn. In de praktijk bleek daar meestal niets van terecht te komen, mede doordat de markt instortte waardoor de kopers zich terugtrokken. Gevolg: verlengen en nog eens verlengen. Zoals anderen al postten: je kan beter terugzoeken over wat al over MAX is gepostSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier ook op ingeschreven.
Wederom perfecte exitstrategie met reeds een koper. Object ver onder marktwaarde kunnen kopen, dus bij default is de kans heel groot dat je inleg (vrijwel) terug hebt.
Wat helemaal briljant is; er wordt gemikt op een looptijd van drie maanden. De lening is echter aangegaan voor een periode van 12 maanden.
Indien ze de planning halen krijg je ook nog eens drie maanden boeterente. Mochten ze uitlopen, pak je alsnog rente op basis van 15% per jaar , dus hoe dan ook win.
In algemene zin zou ik dus zeker nu niet heel snel voor leningen gaan die afhankelijk zijn van een herfinanciering via een bank.
Ben benieuwd hoe jullie drie bovengenoemde leningen zouden beoordelen. Wellicht mis ik iets in mijn analyse.![]()
quote:Op woensdag 10 mei 2023 15:40 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe Collin lening met 1e hypotheek op bedrijfsmatig onroerend goed met parkeerplaatsen:
H.H. Özer
¤ 250.000 | 7,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/h-h-%c3%b6zer/quote:Op woensdag 10 mei 2023 19:16 schreef Jaco078 het volgende:
linkje
H.H. ö*zerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op woensdag 10 mei 2023 20:03 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
7% is te laag voor commercieel vastgoedRente staat inmiddels op 8%quote:Op woensdag 10 mei 2023 19:25 schreef obligataire het volgende:
[..]
De marktwaarde is 375K en de aankoopprijs 320K. Waarom heb ik nou nooit van dat soort mazzeltjes?![]()
blijft een raar verhaal.quote:Op woensdag 17 mei 2023 09:36 schreef Tjalala het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Rente staat inmiddels op 8%
Hij gaat in bedrijfspanden investeren met behulp van leningen van zijn broer. Nou van die 3% rente gaat de broer niet rijk worden.
Huur ligt fors boven markthuur. Slecht gedacht kan het zijn dat die huurder familie of een bekende is en een hoge huur betaalt om de waarde op te pompen. Of het is gewoon een witwasserij ofzo. Zie bij kvk en drimble geen inschrijvingen op het adres.
Ik blijf er vanaf zolang er geen inzage is in de taxatie en de huurder![]()
Ik denk het, jij zegt hetquote:Op woensdag 17 mei 2023 10:07 schreef Bobby100 het volgende:
[..]
blijft een raar verhaal.
Of het is gewoon een witwasserij ofzo.
Pecunia non olet![]()
Nolensplein gaat zo ook niet volkomen . Gewoon een slecht verhaal.quote:
Een aantal mensen die geannuleerd zijn, steken het geld in Buikslotermeerplein zo te zien, die springt van 80 naar 90%.![]()
Ha goed punt, voor 34k per jaar huur kan je ook 350k financieren tegen 8% rente en volledig aflossen binnen 30 jaar en dan nog 300 p/mnd overhouden voor servicekosten enzo.quote:Op woensdag 17 mei 2023 10:07 schreef Bobby100 het volgende:
[..]
blijft een raar verhaal.
Hij gaat in bedrijfspanden investeren met behulp van leningen van zijn broer. Nou van die 3% rente gaat de broer niet rijk worden.
Huur ligt fors boven markthuur. Slecht gedacht kan het zijn dat die huurder familie of een bekende is en een hoge huur betaalt om de waarde op te pompen. Of het is gewoon een witwasserij ofzo. Zie bij kvk en drimble geen inschrijvingen op het adres.
Ik blijf er vanaf zolang er geen inzage is in de taxatie en de huurder
Sinds ik er op let zie ik ook overal gegoochel met taxaties lijkt het. Volgens mij is het wel een veilige aanname dat als een object nu voor bedrag X wordt aangekocht, dat de getaxeerde waarde ook gewoon bedrag X is. Wel even de achtergestelde leningen van de verkoper eraf trekken, want dat is feite ook een soort optionele waarde (een succesfee als het hele project lange termijn slaagt)![]()
ING: "Bijna drie keer zoveel horeca bankroet als jaar geleden"
https://www.telegraaf.nl/(...)issementen-in-horeca![]()
Dat valt toch wel mee, ca eur 83/m2 ? Het pand naast mijn bedrijfspand is afgelopen maand verhuurd voor 75/m2 (ik had het graag gekocht, maar dat is wat andersquote:Op woensdag 17 mei 2023 10:07 schreef Bobby100 het volgende:
[..]
Huur ligt fors boven markthuur.
[..]) en dat betreft dan opslag/bedrijfsruimte met de helft van de m2 op de beganegrond en de helft op de 1e verdieping. Ik lees dat hier alles op begane grond is met een vrije hoogte van 6 meter, dan krijg ik bij eur 83/m2 niet het gevoel dat het fors boven de markthuur is, maar mogelijk mis ik iets?
De taxatie tov aankoop lijkt me wel hoog, maar als ik het pand van m'n buren voor die m2 prijs had kunnen kopen had ik het wel direct gedaan. Om je een idee te geven, ik zit in het zuidwesten van NL, dus geen randstadprijzen.
(Ik doe overigens niet mee aan het project, maar dat heeft o.a. te maken met autobranch en het algehele gevoel wat ik heb bij dit project)
Aanvulling: Ik schat in dat hij mogelijk met z'n banden-handel ook al elders in dat verzamelgebouw zit
[ Bericht 2% gewijzigd door tnhb op 17-05-2023 11:56:52 ]![]()
Heb je al een aflossing ontvangen van Max?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 22:11 schreef jortkeldert het volgende:
Ik ben het eens met Slingervinger, het leek alsof alle panden al verkocht waren, maar is niets van terecht gekomen. Ondertussen veel leningen omgezet naar full bullit lening en het is maar afwachten wat er terugkomt.![]()
Nieuwe HCN: Het betreft een 4-sterren crowdfundingproject voor Wok To Go Zwolle. Op dit project wordt 7.5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.![]()
En conform de nieuwe procedure bij automatische investeringen, een mail ontvangen met daarin het verzoek om de investering te bevestigen.quote:Op woensdag 17 mei 2023 12:15 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe HCN: Het betreft een 4-sterren crowdfundingproject voor Wok To Go Zwolle. Op dit project wordt 7.5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
Hierbij de belangrijkste wijzigingen:
1 uur na preview van een nieuw investeringsproject ontvangen de geregistreerde automatisch toegezegde investeerders een mail met daarin een link waarmee een automatisch toegezegde investering in het betreffende project bevestigd dient te worden.
Een automatisch toegezegde investering dient uiterlijk 1 uur voor livegang bevestigd te worden. Indien er niet bevestigd wordt, kan er altijd op een reguliere manier geïnvesteerd worden zodra het project open staat om te investeren.
Investeerders met een bevestigde investering ontvangen 1 uur voor livegang nog een mail om desgewenst de investering te verhogen.Pecunia non olet![]()
Op 10-05-2023 is Kraftbier B.V. te Moergestel (Noord-Brabant) door de rechtbank in Zeeland-West-Brabant failliet verklaard.
Die is nog door CAN gefund.......
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/kraftbierPecunia non olet![]()
Een nieuw Collin project met een 1e hypotheek op een recreatiewoning:
M.J.C. van Hooijdonk en A. Trommelen
¤ 30.000 | 6,5% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfu(...)donk-en-a-trommelen/
Zo te zien een klein pareltje maar de rente is m.i. echt te laag en om die reden denk ik niet dat ik hem ga meenemen.![]()
Nieuw Collin project zonder harde zekerheden:
Wijnimport Turkenburg Tradition B.V.
¤ 60.000 | 8,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfu(...)nburg-tradition-b-v/![]()
Dit project liep inderdaad niet echt hard.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 16:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Graag informeren wij u graag over project 26204 – Herfinanciering vastgoed Breda.
Iemand een idee waarom niet?
Qua zekerheden vond ik het er niet verkeerd uit zien.![]()
Ik heb gebeld met Collin en toen hebben zij die grens er voor mijn account, vooruitlopend op de EU vergunning, alvast af gehaald.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 19:04 schreef crowdinvesteerder het volgende:
[..]
Als je aan de 80.000 euro lopende investeringen bij Collin zit krijg je dit soort berichtjes vaak, alleen gaat het niet helpen. Je mag niet meer investeren. Ik denk dat steeds meer investeerders dat als probleem hebben.![]()
Particuliere huisbazen Rotterdam aangepakt. In de wijk Carnisse zitten wel een aantal panden die via crowdfunding zijn gefinancieerd (o.a. SiG).
Rotterdam dwingt huisbazen in wijk Carnisse tot huurverlaging - https://nos.nl/l/2475463
Forum Opties Forumhop: Hop naar: