Behoorlijk renteverschil. En aangezien het hypotheekrente aftrek is...quote:Op dinsdag 30 mei 2023 10:46 schreef Elan het volgende:
[..]
260K hypotheek sinds ik hem heb overgsloten van 5.2% naar 1.2% moet ik terugbetalen.
Mijn zus heeft kreeg dit jaar nog 3800 euro terug en die verwacht door dat zij haar hypotheek ook heeft overgesloten nog amper wat terug te krijgen.
Heb gebeld met de BD want ik kon het bedrag eerst ook niet duiden maar volgens iemand van de afdeling Wonen kon dat bedrag wel ongeveer kloppen.
Waar hou ik de overheid precies verantwoordelijk dan?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 10:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat heeft niets met boomer te maken. Dit soort dingen moet je toch echt zelf snappen. Dat altijd maar de overheid voor alles verantwoordelijk willen maken is niet echt zinnig.
Niet vooraf; jij bent de eerste die het weet en uitvoert. Los daarvan, wat zei je hypotheekadviseur bij het afsluiten nieuwe RVP?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:13 schreef Elan het volgende:
Die gegevens krijgt de BD toch verstrekt van je bank dus kleine moeite. Je krijgt dat geld ook als voorlopig voorschot overgemaakt en niet onder de vernoeming HRA. Natuurlijk is dat het wel als je even iets verder kijkt dan je neus lang is maar er zullen er zat zijn die het verband niet direct zullen leggen .
Nou, daar kom je ook niet onderuit om dat te betalenquote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Waar hou ik de overheid precies verantwoordelijk dan?
Volgens mij heb ik al die keer gezegd dat het gewoon gaat worden overgemaakt
Enige dat ik benoem is dat het wel fijn was geweest als ik van de hypotheekverstrekker OF van de BD een berichtje had gehad toen de mutatie plaatsvond. Die gegevens krijgt de BD toch verstrekt van je bank dus kleine moeite. Je krijgt dat geld ook als voorlopig voorschot overgemaakt en niet onder de vernoeming HRA. Natuurlijk is dat het wel als je even iets verder kijkt dan je neus lang is maar er zullen er zat zijn die het verband niet direct zullen leggen .
De hypotheekverstrekker doet niet jouw belastingadministratie. En de BD gaat ook niet de administratie van al haar "klanten" doen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Enige dat ik benoem is dat het wel fijn was geweest als ik van de hypotheekverstrekker OF van de BD een berichtje had gehad toen de mutatie plaatsvond. Die gegevens krijgt de BD toch verstrekt van je bank dus kleine moeite. Je krijgt dat geld ook als voorlopig voorschot overgemaakt en niet onder de vernoeming HRA. Natuurlijk is dat het wel als je even iets verder kijkt dan je neus lang is maar er zullen er zat zijn die het verband niet direct zullen leggen .
Niet zoveel. Ik kreeg alleen een brief met drie rentevoorstellen van de bank waarin ik een keuze moest maken (ING).quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Niet vooraf; jij bent de eerste die het weet en uitvoert. Los daarvan, wat zei je hypotheekadviseur bij het afsluiten nieuwe RVP?
Ehm... HRA betekent de betaalde hypotheekrente kunnen aftrekken.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Kijk, now are we getting somewhere!! Mag ik je dan "adviseren" om rekening te houden met een hogere bankspaarpremie?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet zoveel. Ik kreeg alleen een brief met drie rentevoorstellen van de bank waarin ik een keuze moest maken (ING).
Had ook niet de illusie dat ik er onderuit zou komenquote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, daar kom je ook niet onderuit om dat te betalen
De hypotheekadviseur maakt je hier opmerkzaam op normaal gesproken. De BD doet dat niet. Dat hoeft ook niet want jij bent in beginsel verantwoordelijk om te zorgen dit soort informatie te hebben.
Veel mensen denken dat het gebaseerd is op wat ze per maand overmaken aan de geldverstrekker. En dat bedrag is inclusief aflossing.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat je bijna je volledige betaalde rente terugkrijgt valt je niet op?
Zijn hypotheek is bankspaar en aflossingsvrij, dan is er geen sprake van aflossing.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Veel mensen denken dat het gebaseerd is op wat ze per maand overmaken aan de geldverstrekker. En dat bedrag is inclusief aflossing.
Dat de maandlasten veel lager zijn en dat je dan dus minder recht hebt op HRA snap zelfs ik nog wel.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ehm... HRA betekent de betaalde hypotheekrente kunnen aftrekken.
Wat jij nu gedaan hebt is 4 keer zoveel aftrekken dan je betaald hebt en vervolgens roepen dat een ander je maar had moeten waarschuwen dat je teveel terugkreeg.
Maar dat je bijna je volledige betaalde rente terugkrijgt valt je niet op?
Die is al iets omhoog gegaan maar geen honderden laat staan duizenden euro's.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Kijk, now are we getting somewhere!! Mag ik je dan "adviseren" om rekening te houden met een hogere bankspaarpremie?
Het is al die jaren hetzelfde omdat je niet aflost...quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat de maandlasten veel lager zijn en dat je dan dus minder recht hebt op HRA snap zelfs ik nog wel.
Maar kreeg gewoon elk jaar een brief van de BD voorlopig voorschot en dan elke maand een x bedrag overgemaakt, wat dan dus je HRA is, maar ik wist eerlijk gezegd niet wat dat was dat ik gestort kreeg. Juist omdat het al 8 jaar hetzelfde was en ik vroeger mijn financiën wel door een accountant liet doen miste ik dat inzicht.
Maar dan moet je dus zelf de BD laten weten dat je middenin het jaar verandert van 5.2 naar 1.2% want je voorschot is immers gebaseerd op wat er op 1-1 bekend was. De BD borduurt gewoon elk jaar voort op het jaar daarvoor. Pas achteraf bij de aangifte krijgen ze nieuwe gegevens door van je bank.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat de maandlasten veel lager zijn en dat je dan dus minder recht hebt op HRA snap zelfs ik nog wel.
Maar kreeg gewoon elk jaar een brief van de BD voorlopig voorschot en dan elke maand een x bedrag overgemaakt, wat dan dus je HRA is, maar ik wist eerlijk gezegd niet wat dat was dat ik gestort kreeg. Juist omdat het al 8 jaar hetzelfde was en ik vroeger mijn financiën wel door een accountant liet doen miste ik dat inzicht.
Dan is het helemaal overzichtelijk zou je zeggen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zijn hypotheek is bankspaar en aflossingsvrij, dan is er geen sprake van aflossing.
Bij ons wel, en ik weet per maand exact hoeveel rente en hoeveel aflossing, en kan niet wachten op het moment dat de aflossing het dubbele van de rente is
Jij krijgt al jaren een bedrag gestort wat je niet weet wat het is en in al die jaren heb je daar nooit naar geïnformeerd?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Ah, nog beter! Eigenlijk ben je dus spekkoper: je hypotheekrente is <1/4 van wat je had. Alleen de HRA valt terug, maar dat is maar een fractie van wat je wint. In mijn perceptie ben je spekkoper.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:32 schreef Elan het volgende:
Die is al iets omhoog gegaan maar geen honderden laat staan duizenden euro's.
Correct. Mijn fout hoor, iets met vastgeroeste patronen. Overigens hoorde ik van een collega die een soortgelijke hypotheek constructie heeft dat hij ook moest terugbetalen, en die laat zijn aangifte wel doen door de vakman. Vandaar dat ik zei van joh misschien goed om ff te waarschuwen in dergelijke situaties.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is al die jaren hetzelfde omdat je niet aflost...
Als je wel afgelost had dan ging het bedrag dat je van de BD ontvangt ieder jaar naar beneden.
De HRA is een essentieel onderdeel van de NL woningmarkt, en het verneuken van de HRA door de aflossingsvrije hypotheekvarianten helemaal.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:37 schreef Isdatzo het volgende:
Wat heeft deze discussie precies met de woningmarkt te maken.
👍quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Correct. Mijn fout hoor, iets met vastgeroeste patronen. Overigens hoorde ik van een collega die een soortgelijke hypotheek constructie heeft dat hij ook moest terugbetalen, en die laat zijn aangifte wel doen door de vakman. Vandaar dat ik zei van joh misschien goed om ff te waarschuwen in dergelijke situaties.
Dat gezegd hebbende wil dat verder totaal niet zeggen dat het niet alsnog je eigen verantwoordelijkheid is.
Min of meer.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij krijgt al jaren een bedrag gestort wat je niet weet wat het is en in al die jaren heb je daar nooit naar geïnformeerd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |